Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

geld terug?

15-09-2012, 13:49 door blackyy, 13 reacties
Hoi,

Ik vroeg mij af of als je bent bestolen door bijvoorbeeld een virus (internet bankieren)

krijg je het geld wat gestolen is terug van de bank?

Dank voor reacties.
Reacties (13)
15-09-2012, 13:57 door Anoniem
Ik denk dat je dat beter aan iemand van jouw eigen bank kunt vragen .
15-09-2012, 13:57 door golem
In ieder geval bij de nederlandse banken nog wel.
Maar ik verwacht dat er toch binnenkort minimaal een eigen risico
of iets dergelijks komt.
15-09-2012, 14:03 door Anoniem
Vanavond in Kassa een item waarvan de aankondiging suggereert dat de Rabobank gestopt is met vergoeden van phishing schade.
We zullen het eerst moeten bekijken om te weten of de soep echt zo heet gegeten wordt als opgediend door Kassa.
15-09-2012, 15:27 door securbenik123321
Door golem: In ieder geval bij de nederlandse banken nog wel.
Maar ik verwacht dat er toch binnenkort minimaal een eigen risico
of iets dergelijks komt.
moet de klant gaan betalen omdat de bank een lek systeem heeft ?

natuurlijk heeft de klant ook de plicht om zijn pc op orde te hebben, maar dat geld voor de bank 10 x zo hard, zij willen toch een dienstverlenende instelling zijn EN geld verdienen aan de klant, moeten ze ook de boel goed voor elkaar hebben.
we worden allemaal zwaar afhankelijk gemaakt van digitaal geld, straks is er helemaal geen cash geld meer, zou toch oneerlijk zijn dat de klant op moet draaien voor de gebreken van de bank.
ik heb niet om dit systeem gevraag, vroeger, nog niet eens zo lang geleden ging alles nog cash, loon e.d, dat beviel mij net zo goed!
moet wel bekennen dat internetbankieren en een pinpas verdomd handig zijn, maar als het allemaal extra geld gaat kosten, mogen ze van mij zo weer terug naar het oude systeem.

maar dat is mijn mening,

groet ben.
15-09-2012, 16:11 door SPlid
Ik hoop van harte dat de bank wel zo reëel is om de kosten van het werken met acceptgiro's te verekenen met de risico's van het internet bankieren. Ten slotte verdient de bank hier ook aan !

De bank kan er ook voor zorgen dat je een gevirtualiseerde omgeving op je PC draait (sandbox) welke zij onderhouden en door hun als veilig wordt beschouwd.
15-09-2012, 21:22 door burne101
Kassa gezien? Vast niet.

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/rabobank-weigert-compensatie-bij-phishing/speel/1/
15-09-2012, 22:42 door Spiff has left the building
Door securbenik123321:
moet de klant gaan betalen omdat de bank een lek systeem heeft?
natuurlijk heeft de klant ook de plicht om zijn pc op orde te hebben
[...]
we worden allemaal zwaar afhankelijk gemaakt van digitaal geld, [...]
ik heb niet om dit systeem gevraag, [...]

Digitaal geld is niet het probleem, het probleem is het mijns inziens verbijsterende optimisme waarmee het beheren van bankzaken via internetbankieren wordt aangeboden, internetbankieren met behulp van in essentie inherent onveilige computersystemen bij de gebruiker, computers die bij de overgrote meerderheid van de gebruikers zelfs nadrukkelijk onveilig zijn door diverse ongepatchte software.
Internetbankieren zou daarom mijns inziens niet als vanzelfsprekend aangeboden mogen worden. Maar er lijkt geen weg terug meer te zijn.
Lijkt, want een gewone gebruiker kan nog altijd prima zonder.
Niet zonder digitaal geld en niet zonder pinpas, en een creditcard is ook handig, maar internetbankieren daar kun je nog altijd prima zonder, er bestaat nog altijd het papieren alternatief.
15-09-2012, 22:55 door regenpijp
Door SPlid:
De bank kan er ook voor zorgen dat je een gevirtualiseerde omgeving op je PC draait (sandbox) welke zij onderhouden en door hun als veilig wordt beschouwd.
Een gevirtualiseerde omgeving die de bank moet onderhouden... gaat niet werken en zal er ook nooit komen, het concept internetbankieren wordt ook als veilig gezien, het enige punt is dat de clients de zwakste schakel zijn. Uiteindelijk zal iedere manier van internetbankieren te kraken zijn.

Door Spiff:
Lijkt, want een gewone gebruiker kan nog altijd prima zonder.
Niet zonder digitaal geld en niet zonder pinpas, en een creditcard is ook handig, maar internetbankieren daar kun je nog altijd prima zonder, er bestaat nog altijd het papieren alternatief.
Het is onmogelijk om terug te gaan naar de acceptgiro met zijn alle, als je kijkt in welk stadium we nu met internetbankieren zitten, er zijn al simpel weg te veel dingen veranderd.
16-09-2012, 01:04 door Spiff has left the building
Door regenpijp:
Het is onmogelijk om terug te gaan naar de acceptgiro met zijn alle, als je kijkt in welk stadium we nu met internetbankieren zitten, er zijn al simpel weg te veel dingen veranderd.
Dat geldt ongetwijfeld voor bedrijven, maar ik zie niet waarom dat voor gewone bankklanten zou gelden.
Het is eenvoudig om overschrijvingen 'ouderwets' via papier te doen. Het enige dat daarmee ontbreekt is de mogelijkheid van iDEAL. Maar e-shopping en vergelijkbaar is evengoed mogelijk met behulp van creditcard en PayPal. Die systemen zijn natuurlijk ook niet bepaald inherent veilig, maar zonder het toevertrouwen van het volledige pakket van bankzaken aan internetbankieren worden de risico's in ieder geval beperkt.

Het enige werkelijke probleem dat ik zie in relatie tot 'ouderwets' bankieren, dat is dat de gezamenlijke banken de infrastructuur voor papieren bankieren wellicht met 80 procent afgebouwd zullen hebben, gezien het feit dat inmiddels bijna 80 procent van de Nederlanders bankzaken afhandelt via internet. En dát is een ellendig fenomeen dat ook elders gezien wordt - met ontstellend naïef en buitensporig optimisme een onvoldoende doordacht en onvoldoende veilig nieuw systeem stimuleren en tegelijkertijd de infrastructuur van het onderliggende eerdere systeem afbreken.
Als dat is wat je bedoelde met "er zijn al simpelweg teveel dingen veranderd", regenpijp, ja, misschien wel :-(
16-09-2012, 08:28 door S-q.
Uit de Telegraaf: "Het programma liet een aantal gedupeerde klanten aan het woord. Zij hadden zelf aan nep-bankmedewerkers codes doorgegeven."

De gedupeerden geven het zelf aan.
Ja, mensen die dit doen, kun je misschien maar beter papier laten gebruiken.
Maar hoe te doen met een ICT-expert die op tv erkende dat hij een code "op verzoek" nog maar een tweede keer invulde en toen 30.000 euri kwijt was?

Het is dus lastig om de vaardige mensen van de niet bekwamen te onderkennen.

Wat de bank wel zou kunnen doen is de bevoegdheid tot internetbankieren selectief toekennen.
En niet alleen mbt internetbankieren.

Er zijn nog steeds mensen die bij hun bankpas de pincode bewaren:-((
25-09-2012, 22:23 door hjdej
wij vechten al een jaar voor 19.500 euro en hebben geen leven meer, weten niet wie we moeten betalen met het beetje geld wat we hebben, al wel voor 25.000 euro kosten gemaakt om onze naam te zuiveren
25-09-2012, 22:51 door regenpijp
Door hjdej: wij vechten al een jaar voor 19.500 euro en hebben geen leven meer, weten niet wie we moeten betalen met het beetje geld wat we hebben, al wel voor 25.000 euro kosten gemaakt om onze naam te zuiveren

Leg eerst eens uit wat er precies is gebeurd.

Over het algemeen keren alle banken schade door virussen/phishing uit met uitzondering van de Rabobank bij phishing (zowel per mail als telefoon). Als je al 25k kosten hebt gemaakt dan zal je wel al een rechtzaak hebben aangespannen neem ik aan.
Voor juridisch advies kan je denk ik beter bij een jurist zijn als je al met procedures bezig bent.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.