Security Professionals - ipfw add deny all from eindgebruikers to any

Hoe om te gaan met melden van tonen data van andere klant in overzicht NL Bank

09-03-2014, 13:06 door Anoniem, 5 reacties
Hoi,

Bij het bekijken van de transactie gegevens van een rekening vind ik bankafschriften (pdf) van een andere rekening (weliswaar al wat oudere gegevens maar niettemin van een andere persoon (en adres en bedragen).

Nu wil ik graag de bank waarschuwen dat dit gebeurd is. Maar Ik wil ook graag de bank enigzins dwingen dat er serieus naar gekeken wordt, dat de betreffende gedupeerde (waarvan ik de gegevens zie) op de hoogte wordt gebracht en welke stappen er genomen gaan worden dat dit in de toekomst niet meer gebeurd. Ondanks dat ik al heel wat jaartjes meeloop in de IT en ik denk dat dit een moeilijke zaak is, wil ik toch graag aansturen op het niet enkel laten corrigeren van dit specifieke geval. Het is niet mijn bedoeling dat de betreffende bank hier door het stof gaat.

Graag jullie professionele mening hoe ik als aankomend security professional dit moet aanpakken.

Van deze NL bank kan ik enkel een webpage invullen en mijn email adres achterlaten of ik moet overdag de helpdesk bellen (maar ik vermoed dat het nivo aldaar mij niet hoopvol zal stemmen.

Graag jullie reactie.
Reacties (5)
09-03-2014, 18:50 door Anoniem
Simpel, google het volgende : (NAAM BANK) Security Officer.

Je komt gelijk linkedin pagina's tegen...
09-03-2014, 19:40 door Anoniem
1. Bewaar informatie VEILIG (het gaat over per slot ook andermans gegevens). Leg dus maw beschikbare informatie vast.

2. Zoek wetgeving erbij, al het mogelijke, eventueel via advocaat.

3. Vraag betreffende eigenaar (van de gegevens) om toestemming voor eea, stel het belang in het kader van persoonlijke eigenlijke veiligheid. Belangrijk want popo kan mij niet aanklagen voor mishandeling als de mishandelde weigert aangifte te doen en is niet op openbaar orde vlak/getuigen.

4. Neem contact op met directie, zoek op via KVK. Stel dat staatsveiligheid in gevaar wordt gebracht vanwege belang persoonsgegevens, identiteitsfraude (bv in combinatie met illegaliteit, arbeidsgelegenheid, terrorisme).

5. Neem consumentenbond achter de hand en bundel met overige klanten, burgers. Betrek pers erbij, sappigheid zoals staatsveiligheid maakt kwijlen, natuurlijk niet meteen in de aanval, dan kan je verdediging ipv oplossing verwachten.

Dat soort dingen, gaan ze er vast wel wat serieuzer mee om. Anders de staat aanklagen voor onvoldoende beschermen van persoonlijke gegevens. Wat heeft de staat met de bank te maken? Bank is primaire levensbehoefte, nutsbedrijf, belastingdienst, staatsveiligheid, bescherming / behartiging belang burger, in combinatie met statistieken huidig functioneren etc.

succes.
09-03-2014, 20:57 door Anoniem
Stap 1, ben jij de rekeninghouder / heb je bevoegdheid? Laat anders maar zitten, krijg je alleen hommeles van.


De bank een mailtje sturen (webformulier invullen) met de vraag wat de voorkeur geniet bij de bank zelf.
Algemene klantenservice?
Specifieke afdeling?
CBP?


De bank mag in deze situatie best door het stof trouwens...
10-03-2014, 10:39 door Anoniem
http://www.abnamro.com/en/footer/responsible-disclosure.html
https://www.regiobank.nl/particulier/home/klantenservice/internet-bankieren/veilig-internetbankieren/kwetsbaarheid-melden.html
http://www.snsbank.nl/particulier/over-sns-bank/veilig-bankieren/meldpunt-kwetsbaarheden.html
http://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankieren/veiligheidsbeleid-van-de-ing/meldpunt-kwetsbaarheden
https://www.asnbank.nl/blob.asp?id=19563
http://www.rabobank.nl/particulieren/servicemenu/veilig_bankieren/veiligheidsgebreken_melden/

etc...
10-03-2014, 12:53 door Anoniem
"Nu wil ik graag de bank waarschuwen dat dit gebeurd is. Maar Ik wil ook graag de bank enigzins dwingen dat er serieus naar gekeken wordt, dat de betreffende gedupeerde (waarvan ik de gegevens zie) op de hoogte wordt gebracht en welke stappen er genomen gaan worden dat dit in de toekomst niet meer gebeurd."

De bank heeft de wettelijke verplichting om de desbetreffende gedupeerde in te lichten. Ze hebben echter niet de plicht om jou daar feedback over te verschaffen, zodat jij kunt controleren of zij dat ook hebben gedaan. Waarom laat je de verantwoordelijkheid voor opvolging niet liggen waar deze hoort te liggen - bij de bank ?

Ik snap best dat jij wilt weten wat zij doen met je melding, maar jij bent geen controlerende instantie, en informatie over de communicatie met hun klant mogen zij in het kader van de privacy wet niet eens aan jou verstrekken, ook al is het gerelateerd aan jouw melding.

Hoe zou jij het vinden indien de bank informatie over communicatie met jou zonder toestemming aan derden verstrekt (ongeacht of dit iemand is met de beste bedoelingen van de wereld, die een probleem bij hen heeft gemeld) ?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.