image

Apotheek geeft EPD-weigeraars geen geneesmiddelen

donderdag 22 november 2012, 10:43 door Redactie, 30 reacties

De apotheek van het St. Antonius Ziekenhuis gaat aan patiënten die hun elektronisch patiëntendossier (EPD) niet toegankelijk maken geen geneesmiddelen verstrekken. "Als u gebruik maakt van de diensten van de St. Antonius Apotheek, is het belangrijk dat wij kunnen beschikken over uw actuele medicatiegegevens", zo laat de organisatie weten. Het St. Antonius Ziekenhuis heeft zes locaties in Utrecht en in de omgeving van de Domstad.

Vanaf 1 januari 2013 kunnen behandelaars, waaronder apotheker en huisarts, via het Landelijk Schakel Punt (LSP) informatie over het EPD opvragen. Patiënten moeten eerst zelf toestemming geven voordat behandelaars toegang tot het EPD krijgen. Volgens de apotheek moet dit fouten voorkomen.

Veiligheid
"Als u toestemming geeft, zijn uw belangrijkste medische gegevens beschikbaar voor de andere zorgverleners waar u onder behandeling bent. Zonder uw toestemming kan dit niet, hebben wij geen inzicht in de geneesmiddelen die u gebruikt en kunnen wij u, voor uw eigen veiligheid, geen geneesmiddelen meegeven", zo laat de apotheek aan patiënten weten.

Reacties (30)
22-11-2012, 10:51 door WhizzMan
Dus ze hebben dit in het verleden ook nooit gekund, want zonder EPD hadden ze geen enkele inzage en hebben ze al die jaren mensen onveilig medicatie meegegeven? Ik vind het hoogst ongeloofwaardig.
22-11-2012, 11:02 door Whacko
Wat een onzin. Het enige wat het EPD doet, en ja dat wordt altijd verkeerd begrepen, is vertellen WAAR de verschillende informatie bekend is. Het EPD bevat de gegevens helemaal niet, maar verwijst bijvoorbeeld door naar de huisarts, en zegt je WELKE informatie daar bekend is. Ze zullen dus nog steeds moeten bellen naar de huisarts.
Totaal onzin dus. Daarnaast, heb je toch RECHT op medische behandeling? dit mogen ze dus toch niet weigeren?
22-11-2012, 11:02 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
22-11-2012, 11:16 door Anoniem
Ik geloof dat sommige hier Apotheek en Ziekenhuis verwisselen, want dat is niet hetzelfde. Dit zijn twee andere zorginstellingen. Toch snap ik het wel, want de apotheek dient te controleren of medicijnen elkaars effectiviteit niet opheffen of zorgen voor een levensgevaarlijke cocktail.
22-11-2012, 11:20 door deRoode
@Whizzman:
Zo werkt het inderdaad, en daar zijn al heel wat mensen aan gestorven.
Patienten beginnen met een pilletje tegen het hoesten. Daarvan krijgen ze maagklachten, dus naar een andere specialist. Van de maagpillen krijgen ze nier problemen. Van de nier pillen krijgen ze hart problemen, van de hart pillen krijgen ze meer maagklachten enz. Mijn buurvrouw lag op haar sterfbed, en iedereen was het er wel over eens dat ze die 30 verschillende medicijnen dan niet meer hoefde te slikken omdat ze toch binnen een paar dagen zou overlijden. Ze leeft sindsdien al weer ruim 5 jaar zonder medicijnen (maar wel met een hoestje...)
22-11-2012, 12:04 door Anoniem
Verzekeraars zijn de grote motor achter het EPD, ziekenhuizen zitten in de pocket van de verzekeraars. 1+1=2
Wij zullen dat EPD door de strot geduwd krijgen, linksom of rechtsom.
22-11-2012, 12:50 door wizzkizz
Door Whacko: Wat een onzin. Het enige wat het EPD doet, en ja dat wordt altijd verkeerd begrepen, is vertellen WAAR de verschillende informatie bekend is. Het EPD bevat de gegevens helemaal niet, maar verwijst bijvoorbeeld door naar de huisarts, en zegt je WELKE informatie daar bekend is. Ze zullen dus nog steeds moeten bellen naar de huisarts.
Totaal onzin dus. Daarnaast, heb je toch RECHT op medische behandeling? dit mogen ze dus toch niet weigeren?
Je haalt twee dingen door elkaar. Een EPD is een Elektronisch PatiëntenDossier en bevat dus wel degelijk jouw medische gegevens en historie. Heel veel zorginstellingen gebruiken (een vorm van) een EPD en logisch, papieren dossiers zijn niet meer van deze tijd.

Wat destijds is afgeschoten is het LSP, het Landelijk SchakelPunt. Dat zou inderdaad alleen doen wat je zei, het doorgegeven waar welk EPD te vinden is. Want omdat de meeste zorgverleners een EPD gebruiken, was er ook sprake van het inzien van deze EPD's door de zorgverlener die de gegevens wilde opvragen. Dat LSP komt er nu dus toch.
22-11-2012, 12:55 door wizzkizz
Door deRoode: @Whizzman:
Zo werkt het inderdaad, en daar zijn al heel wat mensen aan gestorven.
Patienten beginnen met een pilletje tegen het hoesten. Daarvan krijgen ze maagklachten, dus naar een andere specialist. Van de maagpillen krijgen ze nier problemen. Van de nier pillen krijgen ze hart problemen, van de hart pillen krijgen ze meer maagklachten enz. Mijn buurvrouw lag op haar sterfbed, en iedereen was het er wel over eens dat ze die 30 verschillende medicijnen dan niet meer hoefde te slikken omdat ze toch binnen een paar dagen zou overlijden. Ze leeft sindsdien al weer ruim 5 jaar zonder medicijnen (maar wel met een hoestje...)
Is dat de verantwoordelijkheid van de apotheker? Het lijkt me dat de arts die de medicijnen voorschrijft daar rekening mee moet houden, die heeft inzage in het dossier en zou "het grote plaatje" ook moeten blijven zien. En contact opnemen met de andere specialisten om e.e.a. te verifiëren indien noodzakelijk.

Ik vind het een pertinent onjuiste beslissing van deze apotheek. M.i. is het enige wat ze mogen doen het aanraden van mensen om toegang te geven en dan uitleggen waarom. Dat ze dit op eigen houtje willen verplichten gaat helemaal in tegen de regels en de gedachte achter het geven van toestemming. Toestemming geven onder dwang is natuurlijk geen toestemming geven. Als ik de deur openmaak voor een overvaller omdat die een pistool op mijn hoofd zet, geeft ik ook geen toestemming om mijn huis dan maar leeg te halen.
22-11-2012, 13:46 door Anoniem
@wizzkizz, Het is idd de taak van de apotheker bij het uitleveren van medicijnen op wisselwerkingen te controleren.
22-11-2012, 13:52 door Security Scene Team
BE-LACH-EL-IJK ! uit protest zou iedereen het epd moeten weigeren (de gezonden die zich dat kunnen permitteren.)

ben zoiszo toch al geen fan van dat hele epd idee. toen konden ze zonder, nu dus ook. misschien wel een van de redenen waarom wij tegenwoordig zulke goede medische artsen hebben in nederland. waarom niet? nou 't is misschien een heel leuk en makkelijk systeem vanuit dokters' perspectief, maar verkies toch privacy boven ' gemakkelijkheid' omdat in het verleden al vele keren is aangetoond dat het niet zo veilig is als word beweert.
22-11-2012, 14:04 door Anoniem
Door Hugo: Kwestie van een ander ziekenhuis zoeken waar ze wel normaal kunnen doen.

Dit is een omweg, en niet de oplossing waar we beter van worden.

Dit moet goed op landelijk niveau zijn geregeld, en iedereen moet aan dezelfde normen voldoen.

Hugo toch :-(

Eerst even goed nadenken.
22-11-2012, 14:09 door Anoniem
Door Security Scene Team: BE-LACH-EL-IJK ! uit protest zou iedereen het epd moeten weigeren (de gezonden die zich dat kunnen permitteren.)

ben zoiszo toch al geen fan van dat hele epd idee. toen konden ze zonder, nu dus ook. misschien wel een van de redenen waarom wij tegenwoordig zulke goede medische artsen hebben in nederland. waarom niet? nou 't is misschien een heel leuk en makkelijk systeem vanuit dokters' perspectief, maar verkies toch privacy boven ' gemakkelijkheid' omdat in het verleden al vele keren is aangetoond dat het niet zo veilig is als word beweert.


Nog niet wakker Security Scene Team?

In de nieuwe regel staat al dat mensen nu zelf moeten aangeven om gegevens te kunnen delen.
Doe je niks dan heeft niemand toegang tot je EPD.
22-11-2012, 14:23 door Anoniem
De huisarts heeft inzage in het medisch dossier van de patient en zo ook in het medicijngebruik. Een apotheek speelt hier bij slechts een ondersteunende rol en heeft gewoon medicijnen op basis van recept te verschaffen. Inzage in het EPD is derhalve niet nodig.
22-11-2012, 14:37 door Anoniem
Apotheken moeten gewoon het uitgeschreven recept uitgeven, punt.

Op zich snap ik best waar ze vandaan komen, maar dit drukmiddel is oneigenlijk.
22-11-2012, 14:47 door Anoniem
Wie garandeerd mij 100% dat de gegevens in het EPD juist zijn, al dan niet gemanupileerd door een hacker?
Precies, niemand, dus er kunnen best medicijnen in mijn EPD staan die ik niet slik of omgekeerd.

Wat rijmt er op EPD .... een vette NEE!
22-11-2012, 15:12 door Anoniem
Bij niet leveren door de apotheek: direct de apotheker schriftelijk verantwoordelijk stellen voor de directe en indirecte gevolgen van het niet leveren van de medicijnen. De arts heeft namelijk voorgeschreven.
Iemand doelbewust en moedwillig zijn medicijnen onthouden is misdadig
Dood door schuld of nalatigheid staat slecht op je CV als apotheker ...
22-11-2012, 16:04 door Anoniem
@Anoniem van 14:23, nee dus. Dit is een taak van apothekers. Bovendien weten zij meer van medicatie dan (niet-apotheekhoudende) (huis)artsten.
22-11-2012, 16:23 door Anoniem
Kan je zelf eigenlijk ook in je EPD kijken? Heb het niet, maar het lijkt me best intressant om te lezen wat de heren doktoren erin kalken. Al hoewel, het zal bij mij erg leeg zijn. Ben al 15 jaar niet meer bij een dokter op bezoek geweest.
22-11-2012, 16:49 door Anoniem
Zie ook http://www.antoniusziekenhuis.nl/patienten/apotheek/privacy/

Waar blijft de ombudsman, het medisch tuchtcollege en de 2e kamerleden ? Direct opboeken die toko, de arrogantie waarmee de FUD geschreven (en een onnodige drempel opgeworpen) wordt is grofweg schokkend !
22-11-2012, 18:02 door Anoniem
Inmiddels heet het dat dit bericht onjuist was en dat het verkeerd aan de webredactie was gegeven en niet geplaatst had moeten worden.
Dit uiteraard pas nadat er rumoer ontstaat.
Het bericht wat er stond liet aan duidelijkheid niks te wensen over en zag er niet uit als iets wat iemand per ongeluk geschreven heeft en per ongeluk gepubliceerd.
22-11-2012, 18:14 door Anoniem
Zozo, een klein beetje druk uitoefenen... opdoeken die club..
22-11-2012, 18:15 door Anoniem
Zozo, een klein beetje druk uitoefenen... opdoeken die club..
22-11-2012, 19:33 door Anoniem
door anoniem 16:04@Anoniem van 14:23, nee dus. Dit is een taak van apothekers. Bovendien weten zij meer van medicatie dan (niet-apotheekhoudende) (huis)artsten.
Ik heb dit zelfs in de praktijk meegemaakt.
Mijn moeder had klachten en is 's avonds laat naar een avondarts gegaan.
Die schreef pijnstillers voor.
De pijnstillers die ze toen gebruikten waren meegenomen om zeker te weten dat er geen "conflicten" zouden onstaan.

Bij de apotheek aangekomen werden de pijnstillers geweigerd omdat deze beduidend zwakker waren dan wat ze op dat moment al slikte. (we hadden de toenmalige pijnstillers ook aan de apotheker laten zien)
Nu zal deze avondhuisarts vast een prutser zijn geweest, maar dit geeft wel aan dat de apotheek toch een expert is.

Eigenlijk zou de epd zo opgezet moeten zijn dat behandelingen in meerdere categorieen zouden zijn verdeeld.
En dat de verschillende catogorieen behandelingen door verschillende categorieen behandelaars in te zien mogen zijn.
Voorbeeld
cat1: huidige medicijnen voor ernstige aandoeningen - door iedere behandelaar in te zien.
cat2: enstige aandoeningen (hartproblemen, kanker, e.d.) - door iedere behandelaar in te zien.
cat3: huidige serieuze aandoeningen niet vallend onder cat2. - in te zien door behandelend arts en spoedhulpverleners (ambulance); na patienttoestemming op te vragen door andere behandelaars bijv. physiotherapuiten tijdens hun behandeling.
cat4: recentelijk gebruikte medicijnen voor ernstige aandoeningen - door apothekers, spoedhulpverleners, huisarts, behandelend arts, behandelaars voor andere aandoeningen.
cat5: recentelijk gebruikte medicijnen voor niet-ernstige aandoeningen - huisarts, behandelend arts, apothekers
cat6: huidige niet-ernstige aandoeningen - spoedhulpverleners, huisarts, behandelend arts
cat7: recente niet-ernstige aandoeningen - huisarts, behandelend arts.
cat8: niet-recente niet-ernstige aandoeningen - niemand, hooguit spoedhulpverleners indien het relevant zou zijn.
Zo hoeft niemand te weten dat je jaren geleden een been had gebroken. Borstvergrotingen alleen bij spoedhulpverleners indien vrouw in kwestie in de borst/buik is verwond.
cat9: niet-recentelijk gebruikte medicijnen voor niet-ernstige aandoeningen - in pricipe niemand.
cat10: allergieinformatie - spoedhulpverleners, apothekers, huisarts, behandelend arts tijdens behandeling andere aandoening.

Er zijn ongetwijfeld meer categorieen en ik geloof ook werd dat dit niet makkelijk op te zetten is.
Maar als dit netjes ingeregeld zou zijn, zou mijn bezwaar tegen epd wegvallen.
22-11-2012, 22:24 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
23-11-2012, 00:09 door Anoniem
Crimineel, abject en infaam.
27-11-2012, 16:30 door Anoniem
Een arrogante, dictatoriale houding; voorheen moesten ze het ook zonder EPD stellen en wat ze hier doen is in zekere zin de zaken omdraaien: mensen onder het mom 'veiligheid' dwingen aan het EPD te laten meedoen omdat ze anders geen medicijn meekrijgen?! Kom op zeg!
Ze moeten gewoon de medicijnen volgens recept meegeven aan de desbetreffende patienten.
29-11-2012, 22:38 door Anoniem
De boom in met de medicijnenmaffia!!!!!!
05-12-2012, 20:27 door Anoniem
WEIGERPATIËNTEN TOCH IN EPD
http://www.metronieuws.nl/nieuws/weigerpatienten-toch-in-epd/IWIlle!Zt77hBqUJcdwYokMoHhg/

Wie heeft adres van het kantoor van de organisatie achter het EPD: VZVZ

Tijd om de barricades op te gaan!

Ik ben 't zat!

http://www.youtube.com/watch?v=X3pIjYmq-tM

1984
07-12-2012, 19:09 door Anoniem
Contactgegevens

Informatiepunt voor Zorgcommunicatie
Telefoon: 070 - 317 34 56 (werkdagen van 8.30 - 17.00 uur)
E-mail: informatiepunt@vzvz.nl
Postbus 159
2260 AD Leidschendam
15-03-2013, 19:08 door Anoniem
nou dan maar niet.
ik laat me niet door een apotheker de les lezen.
als de apotheker de noodzakelijke medicijnen op doktersrecept weigert is deze op de gevolgen daarvan aanspreekbaar.
als de apotheek, waar veel al dan niet betrouwbare of capabele assistenten en stagiaires werken toegang heeft tot mijn medische gegevens liggen deze bij wijze van spreken op straat.
de verzekeraars, die risico's horen af te dekken, maar dat niet hoeven omdat ze van die risico's door de staat gevrijwaard zijn, zullen m.h.o. op de winstcijfers cq. managementbonussen maar al te zeer op zoek zijn naar 'interessant'' materiaal. daarbij wordt geen middel geschuwd.

dus dan maar geen pilletje van de apotheker.'
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.