image

Storing internetbankieren ING gebruikt voor phishingaanval

zondag 28 september 2014, 19:16 door Redactie, 7 reacties

Cybercriminelen hebben de storing van gisteren bij ING aangegrepen voor het uitvoeren van een phishingaanval. Zaterdagochtend 27 september had de bank te maken met een netwerkprobleem. Door de herstelwerkzaamheden waren zowel Mijn ING, de Mobiel Bankieren app en iDEAL niet bereikbaar.

Nog geen dag nadat de problemen verholpen waren verscheen er vanochtend al een phishingmail die de situatie aangreep om mensen naar een phishingsite te lokken. De e-mail heeft als onderwerp "Storing ING internetbankieren verholpen" en zou afkomstig zijn van "Mijn ING Nieuws". Volgens het bericht is de storing die zaterdagmiddag bij ING het internetbankieren en mobiel bankieren onmogelijk maakte voorbij.

"Het boekingsproces van de ING is door een technisch probleem vastgelopen. Vanwege de storing waren er veel betaaltransacties die niet direct voltooid konden worden. Hierdoor moest de gehele verwerking opnieuw plaatsvinden. Wegens voorzorgsmaatregelen met betrekking tot de veiligheid van onze klanten stapt de ING over op een verbeterde beveiligingssoftware", aldus de tekst in de e-mail.

Link

Vervolgens worden gebruikers opgeroepen om de beveiligingssoftware te activeren en zo "vervelende omstandigheden" te voorkomen. De link in de e-mail is verkort via de URL-verkorter van Google. Security.NL bekeek de statistieken van de link. Daaruit blijkt dat er 104 keer op de link is geklikt, waarvan 86 keer uit Nederland. 82 keer waren het Windowsgebruikers die op de verkorte link klikten, gevolgd door 14 clicks vanaf een iPhone. Verder waren 73 clicks afkomstig van IE-gebruikers.

De phishingpagina vraagt gebruikers eerst om met hun gebruikersnaam en wachtwoord in te loggen. Ongeacht wat hier wordt ingevuld verschijnt altijd de volgende pagina, die om het rekeningnummer, pasnummer, geldigheidsdatum, geboortedatum, mobiel nummer, telefoonnummer en e-mailadres vraagt.

Image

Reacties (7)
28-09-2014, 22:23 door Anoniem
Druk daar bij 'ING'

Recent aangetroffen bijvangst bij wat bekeken computers her en der
(deel-kopietje met toestemming, pasted hier voor het inzicht, en de collectie opbouw van collectors)

1)
Subject: Update op internetbankieren
Date: Tue, 16 Sep 2014

Received: from www47.totaalholding.nl ([195.238.74.53])
Received: from 178-84-111-169.dynamic.upc.nl ([178.84.111.169]:54693) by www47.totaalholding.nl with esmtpa (Exim 4.82) (envelope-from <ing@klantenservice.nl>)
From: "ING" <ing@klantenservice.nl>
Reply-To: ing@klantenservice.nl
X-Get-Message-Sender-Via: www47.totaalholding.nl: authenticated_id: nospam@entertainmentplanet.be
X-AntiAbuse: Primary Hostname - www47.totaalholding.nl
X-AntiAbuse: Sender Address Domain - klantenservice.nl

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

16 september 201

0055728
Betreft: Update op Internetbankieren

Geachte Mijn ING klant,


Vanaf september zijn de eerste geselecteerde klanten over gegaan naar het vernieuwde Mijn ING. Wij hebben de wijzigingen samen met het ING-consumentenpanel ontwikkeld en doorgevoerd.
Dit kan voor u even wennen zijn, maar met dit nieuwe gezicht wordt internetbankieren overzichtelijk en makkelijk.
Uw dagelijkse bankzaken worden zo nog eenvoudiger.

Het vernieuwde Mijn ING biedt dezelfde mogelijkheden, die u al gewend bent.
De belangrijkste veranderingen zijn:

§ Dat al uw betaalrekeningen overzichtelijk bij elkaar staan.
§ Zo heeft u direct inzicht op uw saldo en uw laatste af- en bijschrijvingen.
§ U heeft direct toegang tot belangrijke zaken zoals overschrijven.
§ Alle mogelijkheden in Mijn ING zijn toegankelijk en staan in een overzicht op iedere scherm vermeld.
§ Mijn ING is zo ontwikkeld dat u over het hoogste en beste kwaliteit beveiliging beschikt.
§ En tot slot kunt u op iedere pagina “de meest gestelde vragen” over de huidige pagina waarop u zich bevindt, raadplegen.

Let wel op: U ontvangt deze nieuwsbrief, omdat u uw account nog moet updaten om gebruik te kunnen maken van de diensten van het vernieuwde Mijn ING.

Klik hier om de update te activeren op de beveiligde website.


Bij voorbaat dank voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,

ING Bank N.V.
Afdeling Internetbankieren

Dit bericht is afkomstig van Hoofdkantoor ING Bank N.V., statutair gevestigd te Amsterdam, Handelsregister nr. 33031431

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Onderliggende link http %3A%2F%2F securveiligst . altervista . org%2F index. html )
-------------------------------------------------------------------------------------------------------


2)
Subject: Let op! BetaalRekening tijdelijk geblokkeerd.
Date: Thu, 18 Sep 2014

From: "ING" <meldinggingservlet@outlook.com>
Reply-To: meldinggingservlet@outlook.com
Return-Path: meldinggingservlet@outlook.com
Received: from cpsmtpb-lite03.kpnxchange.com ([213.75.38.73])
Received: from cpbrm-lite04.kpnsp.local ([10.94.80.84]) by cpsmtpb-lite03.kpnxchange.com with Microsoft SMTPSVC(6.0.3790.4675); Thu, 18 Sep 2014
Received: from g134171.upc-g.chello.nl ([10.193.233.192]) by cpbrm-lite04.kpnsp.local with Microsoft SMTPSVC(6.0.3790.4675); Thu, 18 Sep 2014


Ongeautoriseerde Toegang.

Geachte cliënt,

Wat is er gebeurd?

ING heeft een melding ontvangen waaruit blijkt dat uw persoonlijke ING-account, buiten uw schuld, onrechtmatig wordt gebruikt .Om u te beschermen tegen mogelijk misbruik hebben wij uw ING account tijdelijk in een geblokkeerd. In de geblokkeerde toestand kunt u beperkt gebruik maken van uw account. U kunt onder andere geen betalingen aanmaken via uw rekening en u heeft tijdelijk geen toegang tot uw spaarrekening.
Voorzorgsmaatregelen.
Omdat derde mogelijk toegang hebben tot uw bankzaken hebben wij u rekening in een blokkade gezet. Dit doen we namelijk om verdere misbruik te voorkomen en om de veiligheid van uw bankzaken te waarborgen. De blokkade zal worden voortgezet als er geen verandering is gebracht omtrent de veiligheid.

Situatie verhelpen.

Om de blokkade op te heffen dient u in te loggen op ING internetbankieren. Ook starten wij een procedure om deze incident te voorkomen zodat u gemakkelijk en veilig kunt betalen door middel van uw internetbankieren. Bij deze procedure kunnen wij tevens om persoonlijke gegevens vragen die alleen de rekeninghouder heeft.


Wat gebeurd er als ik niet meewerk aan de procedure?

Mocht u niet beschikken over deze gegevens dan zijn wij verplicht u rekening permanent te blokkeren tot wij de benodigde gegevens van u hebben. Ook kan het zijn dat de volgende dingen kunnen plaatsvinden als uw gegevens niet juist zijn.

• Betalingen doen of geld overmaken
• Toegang tot spaarrekening is geblokkeerd
• Uw persoonlijke of financiële informatie wijzigen
• Automatische incasso is niet mogelijk.


Afmelden
E-mail gegevens wijzigen

Alle genoemde tarieven zijn onder voorbehoud van wijzigingen.

Om er zeker van te zijn dat de ING e-mails goed aankomen, voeg
ing @emailing . ing . nl
toe aan uw adresboek of safe list.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Afmelden
www. emailing . ing. nl %2F ext.dll %3FID%3D2Ev2w21FH08FRd0wEI2gHOInC7%252BN1MnOqEt%252BEjYRL1TruV7M_0zBZjCKW3z7NtCCERPgq8TM0n7kErUDgqa2Q9Vj7wR_5%26r%3Dr
E-mail gegevens wijzigen
www. emailing . ing . nl %2F ext.dll %3FID%3Ds6XsXxRR8SdKgVW8gj3iEkvvzE8xhtWVnJsaHxhzUKfn8OCIBgu%252BuNHzNrM2X%252Bubh8qYb5Sn5Arzwp2dd9l4%252BknvzSFsV%26r%3Dr
-------------------------------------------------------------------------------------------------------


3)
Subject: Update op Mijn ING
Date: Fri, 19 Sep 2014

Received: from www47.totaalholding.nl ([195.238.74.53])
Received: from 178-84-111-169.dynamic.upc.nl ([178.84.111.169]:55530) by www47.totaalholding.nl with esmtpa (Exim 4.82) (envelope-from <ing@klantenservice.nl>)
From: "ING Bank N.V." <ing@klantenservice.nl>
Reply-To: ing@klantenservice.nl
X-AntiAbuse: Primary Hostname - www47.totaalholding.nl
X-AntiAbuse: Sender Address Domain - klantenservice.nl
X-Get-Message-Sender-Via: www47.totaalholding.nl: authenticated_id: nospam@entertainmentplanet.be


18 september 2014

0055728
Betreft: Update op Mijn ING

Geachte Mijn ING klant,

In het afgelopen kwartaal heeft de ING veel te maken gehad met internetcriminaliteit. Vanwege de toename hebben wij een aantal veiligheidsmaatregelen genomen. Ook hebben wij een vernieuwing aan het Mijn ING gebracht

Het vernieuwde Mijn ING is nog steeds zoals u het gewend bent de enigste aanpassingen zijn:

§ Via Mijn ING kunt u zelf eenvoudig uw daglimiet wijzigen.
§ Terugboeken of blokkeren van incasso’s in Mijn ING.
§ Uw spaarrekeningen een naam, afbeelding en doelbedrag geven.
§ Met de Spaarplanner berekent u nu eenvoudig hoe u uw doel kunt bereiken.
§ Uw ING rekening wordt overgezet naar een IBAN rekening.
§ Mijn ING is zo ontwikkeld dat u over het hoogste en beste kwaliteit beveiliging beschikt.
§ En tot slot kunt u nu ook gebruikmaken van Spaardoel Updates, u hoeft zich alleen maar aan te melden. Via e-mail houden wij u dan op de hoogte en weet u hoe uw spaardoel ervoor staat. Aanmelden voor uw Spaardoel Update doet u gemakkelijk en direct via de onderstaande link.

Let wel op: U ontvangt deze nieuwsbrief, omdat u uw account nog moet updaten om gebruik te kunnen maken van de diensten van het vernieuwde Mijn ING.

Klik hier om de update te activeren op de beveiligde website.

Bij voorbaat dank voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,
ING Bank N.V.
Afdeling Internetbankieren

Dit bericht is afkomstig van Hoofdkantoor ING Bank N.V., statutair gevestigd te Amsterdam, Handelsregister nr. 33031431


-------------------------------------------------------------------------------------------------------
http %3A%2F%2F bijwerkingenactivering . altervista . org %2F
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
28-09-2014, 23:57 door Anoniem
Ik snap dat niet,dergelijke mails heb ik nog nooit gehad!
En ik ben momenteel 20 jaar aan het computeren,men kan dan wel zeggen die ouderen die bakken er niets van,maar ik ben 54 jaar.
Bankieren doe ik bij ING,en al jaren en jaren maak ik gebruik van Internetbankieren,nog nooit problemen gehad.
Als besturingssysteem heb ik Debian.
Of zou het ook door de E-mailprovider kunnen komen dat ik hoegenaamd geen rotzooi binnen krijg,een E-mailadres heb ik bij gmx.com.
29-09-2014, 10:18 door Anoniem
@Gisteren, 23:57 door Anoniem

Ik ben het met je eens.
Ik ben 67 en speel sinds 1968 met computers en internetbankier bij de Regiobank vanaf het moment, dat het mogelijk is.
Mijn besturingssysteem is Win 7 met IE11, viruscanner, software firewall en mijn e-mail loopt via de de grootste (nog) nederlandse kabelboer.
Updates worden altijd snel mogelijk doorgevoerd en er staat altijd een image klaar van max 1 week oud.
29-09-2014, 11:43 door Anoniem
Het Nederlands van phishing mails is sterk verbeterd in vergelijking met een paar jaar geleden
29-09-2014, 16:01 door Anoniem
De ING is volgens Allestoringen.nl de koploper qua aantal storingsdagen bij Nederlandse banken, gevolgd door de Rabobank en ABN Amro.

http://allestoringen.nl/top10/
29-09-2014, 18:55 door Anoniem
Ondanks dat ik GEEN rekening heb bij ING, ontvang ik geregeld phishing mails zoals deze. Vaak kort daarna zogenaamd van een andere bank. Als mijn eigen bank er bij is, ben ik dan al gewaarschuwd. Maar de bank waarschuwt uitdrukkelijk tegen het klikken op links die zogenaamd van de bank afkomstig zijn. Ik klik er dan ook niet op, maar controleer gewoon via de standaard bank omgeving of dat verzoek er ook op staat. Zo niet dan stuur ik de mail door naar het valse email adres van de bank.
Ik kreeg er laatst een met mijn naam erboven! Wel op een ander email adres dan dat ik aan de bank heb gegeven, en dus duidelijk ook vals. Ook die ging naar de bank door.

Joep
01-10-2014, 00:12 door Anoniem
Door Anoniem: Ondanks dat ik GEEN rekening heb bij ING, ontvang ik geregeld phishing mails zoals deze. Vaak kort daarna zogenaamd van een andere bank. Als mijn eigen bank er bij is, ben ik dan al gewaarschuwd. Maar de bank waarschuwt uitdrukkelijk tegen het klikken op links die zogenaamd van de bank afkomstig zijn. Ik klik er dan ook niet op, maar controleer gewoon via de standaard bank omgeving of dat verzoek er ook op staat. Zo niet dan stuur ik de mail door naar het valse email adres van de bank.
Ik kreeg er laatst een met mijn naam erboven! Wel op een ander email adres dan dat ik aan de bank heb gegeven, en dus duidelijk ook vals. Ook die ging naar de bank door.

Joep

Beste Joep, een blik via de standaard bank omgeving is niet eens nodig. Banken versturen geen mailtjes naar de clienten met daarin een link.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.