image

Kroes: kinderen moeten op school programmeren leren

vrijdag 17 oktober 2014, 21:32 door Redactie, 25 reacties

Programmeren is net als lezen en schrijven en kinderen moeten dit dan ook op school leren, zo heeft scheidend Eurocommissaris Neelie Kroes in aanloop naar de Europese Code Week laten weten. "Programmeren is cool, en niet alleen voor nerds of alleen voor jongens. Veel mensen, waaronder ik, hebben het geprobeerd en vonden het creatief, belonend en leuk", aldus Kroes.

Volgens de Eurocommissaris is programmeren een vaardigheid die allerlei mogelijkheden biedt. "Het is als het leren om te lezen en schrijven en net als bij geletterdheid moet het in het klaslokaal worden geleerd", schrijft Kroes. Samen met Eurocommissaris Vasilliou zou ze recentelijk de ministers van onderwijs in de EU hebben opgeroepen om dit te realiseren. Verder zouden ook steeds meer bedrijven betrokken zijn bij het onderwijzen van programmeren.

Een logische beslissing volgens Kroes, omdat ze op deze manier toptalenten kunnen vinden. "Het is belangrijk voor onze toekomstige competitiviteit en onze toekomstige mogelijkheden. Tenslotte zullen bijna alle banen in de toekomst digitaal zijn en is het in ons eigen belang om met het dreigende tekort aan digitale vaardigheden om te gaan." Tijdens de Europese Code Week, die vandaag eindigde, vonden er allerlei programmeerevenementen en hackathons plaats.

Reacties (25)
17-10-2014, 21:42 door Anoniem
Ja hoor, allemaal programmeur worden. Alleen vreemd dat als je hetzelfde zegt over tandartsen dat dan iedereen op de achterste benen staat en de studiestop heilig is. Tis maar net waar je vriendjes zitten hè Nelie?
17-10-2014, 21:49 door Anoniem
Oke , maar eerst moeten ze weer hutten leren bouwen , buiten leren spelen en zindelijk zijn voordat ze ook maar enig elektronisch apparaat in hun knuistjes geduwd krijgen .
17-10-2014, 23:03 door Anoniem
Goed idee zeg, dan hoeven scholen in de toekomst geen dure softwarepakketten meer te kopen maar die kunnen de leerlingen dan zelf programmeren :p
18-10-2014, 08:35 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
18-10-2014, 08:36 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
18-10-2014, 10:10 door Anoniem
Dat is zoooooo 1982! Toen moesten ook alle gezinnetjes een homecomputer kopen zodat de kids konden leren
programmeren. Er zijn toen heel veel mensen die dat gedaan hebben en wat heeft dat uiteindelijk opgebracht?
Een hele generatie die kan intikken:

10 PRINT "Mijn naam is Piet"
20 GOTO 10
RUN

En wat zijn we daar verder mee gekomen met zijn allen?
18-10-2014, 11:20 door Anoniem
ze moeten met pc's leren omgaan, security issues leren, social engineering etc. programmeren? nope niet nodig voor dagelijks pc gebruik.

plus je zal dan de hele software industrie omver gooien door die te doen overlopen met 'programmeurs'. Waardoor de waarde van goede vakmensen totaal te niet gedaan wordt.

Fijn! lekker doordacht weer. misschien moet zij zelf eerst even beseffen hoe pcs werken en welke skills nodig zijn...
18-10-2014, 11:31 door Anoniem
Ik vind het best een goed idee. Van programmeren leer je toch enigszins logisch redeneren. Bij (te) veel mensen is dat helaas ver te zoeken. Hetzelfde geldt voor schaken. Je hoeft er geen uren tijd in te steken, omdat taal en rekenen natuurlijk veel belangrijker blijven, maar ik heb zelf gezien hoe populair zulke activiteiten onder kinderen kunnen zijn. Al geef je het maar één week elke dag een uurtje ter introductie.
18-10-2014, 11:43 door Anoniem
Door Anoniem: Dat is zoooooo 1982! Toen moesten ook alle gezinnetjes een homecomputer kopen zodat de kids konden leren
programmeren. Er zijn toen heel veel mensen die dat gedaan hebben en wat heeft dat uiteindelijk opgebracht?
Een hele generatie die kan intikken:

10 PRINT "Mijn naam is Piet"
20 GOTO 10
RUN

En wat zijn we daar verder mee gekomen met zijn allen?

Ongeveer een hele generatie ITers heeft daarmee de computer ontdekt.
Dat zijn degenen die verder kwamen dan jouw voorbeeld programma, maar daar wel mee begonnen.
Zonder die homecomputer waren die mensen mogelijk in een ander beroep terecht gekomen.

Ik vind het idee helemaal niet gek. Als een brede groep kennismaakt met een beroep/bezigheid/hobby heb je meer kans dat een deel van die groep daar ook goed in is en in terecht komt dan wanneer veel mensen het totaal niet kennen.

Waarom zijn er best redelijk tot erg goede nederlandse voetballers,en amper goede nederlandse cricketers/honkballers/basketballers ?
Omdat een erg veel grotere groep ermee bezig (en meestal niks van bakt), maar degenen met talent en die wat hebben met het spel zo wel naar voren komen.
18-10-2014, 12:29 door Anoniem
Wat zijn we weer lekker negatief.
Natuurlijk moeten kinderen leren programmeren net als rekenen en schrijven. Het gaat er helemaal niet om dat je volledig je eigen programma? kan maken of volleerd programmeur wordt maar wel dat je wat meer van de wereld om je heen leert.
Ik ben ook op gegroeid in de jaren tachtig met een home computer in basic. Ik ben geen programmeur schijf bijna nooit een programma doe soms ff iets in HTML maar door dat ik een beetje weet hoe programma's op gebouwd zijn begrijp ik bepaalde dingen beter. Of ben ik de enigste Nederlander die wel een de HTML code van een website in kijkt? En dat je kan schrijven maakt je nog geen schrijver en dat je een beetje kan programmeren maakt je nog geen programmeur. Ik ben ook geen econoom maar ben wel blij dat ik economie heb gehad. Programmeren is dus gewoon een basis vaardigheid.
18-10-2014, 12:35 door Anoniem
Het heeft er, gezien (ook) deze uitspraak van mevrouw Kroes, veel van weg dat zij net als het merendeel van openbaar(?)bestuurders er nog steeds niet in slaagt het verschil te zien tussen droom (maakbaarheid samenleving) en werkelijkheid (natuur laat zich niet temmen). Ook niet als degelijke dromen aanzienlijk meer kosten dan ze opleveren. Hoewel het ontegenzeggelijk waar is dat automatisering een steeds prominentere positie inneemt, is hiermee niet aangetoond dat deze ontwikkeling goed is en geen nadelen kent (het laatste rapport over ICT en overheid) of dat intermenselijke of handarbeid ophoudt te bestaan. Gezien het genoemde rapport en de on-line reacties erop lijkt er juist een enorme cognitieve dissonantie te bestaan tussen de gebruikers en aanbieders van ICT. Terwijl de een uitsluitend oog heeft voor de functionaliteit en hier uitsluitend over weet te communiceren, kan de ander uitsluitend communiceren over technische (on-)mogelijkheden. Deze situatie heeft tot nu toe geen voor beide groepen werkbare oplossing opgeleverd. Het lijkt er simpelweg op dat dit ook nimmer zal gebeuren. Een pleidooi om de gebruikers te laten beseffen dat computers meer kunnen dan reageren op een klik in een programma en ze inzicht te geven in dergelijke mogelijkheden zal hier (natuur laat zich niet temmen) niets aan veranderen.
18-10-2014, 13:41 door Anoniem
Onwaarschijnlijk dat onderstaande opmerking ook maar in de verre nabijheid van Mw. Kroes komt, maar toch...

Beste Mw, Kroes,

Waarschijnlijk gebruikt u als vervoermiddel al sinds lange tijd niet meer de fiets en ervaart u nooit dat het voor uw veiligheid het beste is.
Gezien uw gebrek aan hedendaagse fietservaring is dat uiteraard de reden waarom u met de foute suggestie richting het onderwijs komt.
Met andere woorden, uw dringende aanbeveling had moeten luiden: "Fietsen is net als lezen en schrijven en kinderen moeten dit dan ook op school leren". Hiermee wordt in de naaste toekomst voorkomen dat nog meer jongeren gedigitaliseerd aan het verkeer 'deelnemen' (links rijden tegen de stroom in, altijd zonder licht in het donker, en maar staren op dat mobieltje)
18-10-2014, 13:57 door Anoniem
Door Anoniem: Wat zijn we weer lekker negatief.
Natuurlijk moeten kinderen leren programmeren net als rekenen en schrijven. Het gaat er helemaal niet om dat je volledig je eigen programma? kan maken of volleerd programmeur wordt maar wel dat je wat meer van de wereld om je heen leert.
Ik ben ook op gegroeid in de jaren tachtig met een home computer in basic. Ik ben geen programmeur schijf bijna nooit een programma doe soms ff iets in HTML maar door dat ik een beetje weet hoe programma's op gebouwd zijn begrijp ik bepaalde dingen beter. Of ben ik de enigste Nederlander die wel een de HTML code van een website in kijkt? En dat je kan schrijven maakt je nog geen schrijver en dat je een beetje kan programmeren maakt je nog geen programmeur. Ik ben ook geen econoom maar ben wel blij dat ik economie heb gehad. Programmeren is dus gewoon een basis vaardigheid.

mee eens!
18-10-2014, 14:35 door Anoniem
Het is niet de negatieve reacties hier waar je je zorgen over moet maken.
Het signaal wat mevrouw Kroes afgeeft is dat programmeren niets serieus voorstelt, dat kunnen kinderen van 6 ook wel.
Serieus met ICT bezig zijn is veel lastiger en niet iedereen gegeven.

Als het gaat om basisvaardigheden dan kunnen we het met haar eens zijn.
Sommetjes kunnen maken (rekenen) en taalvaardigheid handvaardigheid horen op een school thuis.
Maar met die basisvaardigheden ben je niet zo ver als een unversitair afgeschoolde of iemand die daarna echt het werk gedaan heeft. Dat is een wereld van verschil.

Zie hier het problem van de ICT. Politici weten vaak niet eens wat het betekent of waar ze over praten. Met managers kun je hetzelfde waarnemen. De topbestuurders began de grootste blunders op het gebied van informatieverwerking. Of het onbewust is moet je maar aannemen. (ICT FAAL)
18-10-2014, 15:49 door Anoniem
lol wat een onzin laat ze maar politiek leren ^^
weer een ict opmerking vanuit de politiek

-1 kroes
18-10-2014, 15:53 door Anoniem
Uit haar idee blijkt dat ze niet gehinderd wordt door enige kennis van zaken.
18-10-2014, 17:28 door JohanArnold - Bijgewerkt: 18-10-2014, 17:32
Ach wat een onzin. Die vrouw weet niet, net als de meeste politici, wat ze zegt en wat programmeren en programmeersystemen inhouden.
Wat is school: basisschool (voorheen lagere school), beroepsopleiding? Ze heeft het immers over kinderen.
En dan deze uitspraak: "Programmeren is Cool" ( Classroom Object Oriented Language).
Eerst leren, leren lezen, schrijven, rekenen wiskunde en talen en dan pas programmeertalen. Syntax, semantiek, procedures, processen, data structuren en nog veel meer.
Eerst de basis dan de opbouw.

Zie voor wiki en Cool: http://en.wikipedia.org/wiki/Cool_%28programming_language%29
18-10-2014, 20:17 door Anoniem
Is toch ouderwets, development laten doen in Nederland gaat voor 1/4 voor de prijs in Polen, en in de meeste gevallen waarschijnlijk ook met een hogere kwaliteit.
19-10-2014, 20:48 door Anoniem
Door Picasa3:
Door Anoniem: Goed idee zeg, dan hoeven scholen in de toekomst geen dure softwarepakketten meer te kopen maar die kunnen de leerlingen dan zelf programmeren :p
Dan krijgen we ook pruts-programma's. Snake-oil-verkopers noemde Bruce Schneier ze al.

Alsof ze dat nu niet ook al hebben, haha, heb je wel eens rondgekeken waar ze op basisscholen mee werken?
20-10-2014, 04:20 door SPlid
Anoniem van 11:43 Nederland was volgens mij virigjaar nog wk honkbal.....
20-10-2014, 04:26 door SPlid
Maar programmeren leren op school, prima plan, ik zou gaan voor turtle ;-). Lijkt me in ieder geval belangrijk grote aandacht te besteden aan veilig programmeren. Dat is tenminste het doel van deze website, en niet om een politica de grond in te boren. En nee ik ben geen fan van Kroes en Peper;-) Zie mijn nickname
20-10-2014, 04:26 door SPlid
Maar programmeren leren op school, prima plan, ik zou gaan voor turtle ;-). Lijkt me in ieder geval belangrijk grote aandacht te besteden aan veilig programmeren. Dat is tenminste het doel van deze website, en niet om een politica de grond in te boren. En nee ik ben geen fan van Kroes en Peper;-) Zie mijn nickname
20-10-2014, 04:26 door SPlid
Maar programmeren leren op school, prima plan, ik zou gaan voor turtle ;-). Lijkt me in ieder geval belangrijk grote aandacht te besteden aan veilig programmeren. Dat is tenminste het doel van deze website, en niet om een politica de grond in te boren. En nee ik ben geen fan van Kroes en Peper;-) Zie mijn nickname
20-10-2014, 04:26 door SPlid
Maar programmeren leren op school, prima plan, ik zou gaan voor turtle ;-). Lijkt me in ieder geval belangrijk grote aandacht te besteden aan veilig programmeren. Dat is tenminste het doel van deze website, en niet om een politica de grond in te boren. En nee ik ben geen fan van Kroes en Peper;-) Zie mijn nickname
20-10-2014, 08:50 door Anoniem
Moeten? Ik heb iets tegen moeten!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.