image

Privacyzoekmachine DuckDuckGo standaard in Firefox

zaterdag 1 november 2014, 06:41 door Redactie, 18 reacties

Mozilla zal de privacyzoekmachine DuckDuckGo standaard aan Firefox gaan toevoegen, zodat gebruikers dit niet meer handmatig hoeven te doen. Dat blijkt uit een vermelding in Bugzilla, de software die Mozilla gebruikt voor het beheren van bugs en nieuwe features in Firefox.

Mozilla volgt hiermee het voorbeeld van Apple, dat onlangs de zoekmachine al aan Safari op iOS 8 en Mac OS X toevoegde. DuckDuckGo is een zoekmachine die zich helemaal op privacy richt en zegt dat het geen IP-adressen van gebruikers of andere persoonlijke informatie opslaat en ook geen profielen van gebruikers aanmaakt. Daardoor krijgt iedereen dezelfde resultaten, wat een "filter bubbel" moet voorkomen. Wanneer DuckDuckGo standaard in Firefox verschijnt staat niet in de "changeset" vermeld.

Reacties (18)
01-11-2014, 11:57 door Anoniem
Deze staan er standaard in :

amazondotcom.xml
bing.xml
eBay.xml
google.xml
twitter.xml
wikipedia.xml
yahoo.xml

Waarom staan Startpage en iXquick er dan ook niet in?
01-11-2014, 17:35 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
01-11-2014, 17:45 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
01-11-2014, 18:34 door Anoniem
Mozilla Firefox.Is dat niet die als een vergiet lek zijnde browser die zowat wekelijks een update nodig heeft!? Tja ik heb duck duck go weleens uitgeprobeerd,net als Bing en nog wat andere zoekmachines,maar geen een biedt zoveel informatie en gegevens als Google zoekmachine. Als je vergelijkt zie je hoe mager de zoekresultaten van Bing zijn,die van Duck Duck Go zijn iets beter,maar lang niet zo veel als Googlebiedt
01-11-2014, 19:55 door Anoniem
Firefox moet zich niet bemoeien met de keuze van de zoekmachine.
Laat ze zich met zaken bezig houden als veiligheid en minder processorgebruik.
02-11-2014, 09:15 door Anoniem
Door Picasa3:
Door Allard: Gebruik ik over het algemeen toch niet. Ik moet en zal mijn informatie met Google vinden.
Je kunt ook via Startpage de info vinden die afkomstig van Google. Met dit verschil dat Google dan niet weet dat jij de zoeker bent.

Helemaal mee eens. Ik gebruik DuckDuckGo al een heel poosje en ben heel tevreden over deze zoekmachine.
02-11-2014, 11:45 door Anoniem
Duckduckgo volgens mij best een aardige zoekmachine, al heeft ixquick mijn persoonlijke voorkeur.
Wat ik erg vervelend vind van duckduckgo is hoe het met resultaten om gaat. Als je een pagina met resultaten hebt en je kijkt naar de links dan lijkt het erop dat ze rechtstreeks naar de pagina van het resultaat gaan. Klik je er echter op en je kijkt naar je adres balk dan zie je dat je stiekem toch via een redirect van duckduckgo naar de pagina gaat, ze tracken dus blijkbaar hoe vaak waarop geklikt wordt. Op zich misschien geen groot probleem, maar bij een op privacy gerichte zoekmachine zou ik daar meer transparantie over verwachten.
02-11-2014, 14:03 door Anoniem
Door Anoniem: Mozilla Firefox.Is dat niet die als een vergiet lek zijnde browser die zowat wekelijks een update nodig heeft!?

Jôh... toen ik dit las heb ik de rest van je post al niet eens meer verder gelezen. Met zulke onware en "biased" opmerkingen diskwalificeer je je zelf volledig. Firefox wordt actief onderhouden met veiligheidsupdates, en is derhalve geen "vergiet". Vanuit dat domme oogpunt uit bekeken is elke browser lek. Of... gebruik jij toevallig Internet Explorer? Nee, die krijgt inderdaad niet regelmatig updates. Maar denk je dat IE om die reden niet lek is? Tjonge jonge, wat een logica...
02-11-2014, 16:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Mozilla Firefox.Is dat niet die als een vergiet lek zijnde browser die zowat wekelijks een update nodig heeft!?

Jôh... toen ik dit las heb ik de rest van je post al niet eens meer verder gelezen. Met zulke onware en "biased" opmerkingen diskwalificeer je je zelf volledig. Firefox wordt actief onderhouden met veiligheidsupdates, en is derhalve geen "vergiet". Vanuit dat domme oogpunt uit bekeken is elke browser lek. Of... gebruik jij toevallig Internet Explorer? Nee, die krijgt inderdaad niet regelmatig updates. Maar denk je dat IE om die reden niet lek is? Tjonge jonge, wat een logica...
Nou,ik gebruik vooral Chrome,die is vd drie grote browsers nog de veiligste.Maar ja,wat die vele veiligheids-updates van Firefox betreft,die zorgen er voor dat het grootste deel van het jaar de Kaspersky extensies/add-ons in niet werken in Firefox! Heel veiligheidsbevorderend...ahum!
03-11-2014, 00:10 door Anoniem
Nou,ik gebruik vooral Chrome,die is vd drie grote browsers nog de veiligste.

O ja? Want? Heb je dat zelf ervaren, of is dat een aanname? Volgens mij toch het laatste, hè? Of is het omdat JIJ toevallig Chrome gebruikt, dat JIJ vindt dat het veilig(er) is dan Firefox of een andere browser? Enne... volgens mij krijgt Chrome ook regelmatig updates, net als Firefox. Dus als we het over updatecycli gaan hebben, dan lust ik er ook wel eentje!

...wat die vele veiligheids-updates van Firefox betreft,die zorgen er voor dat het grootste deel van het jaar de Kaspersky extensies/add-ons in niet werken in Firefox

Aha! En dat ligt dus meteen aan Firefox? Heb je er weleens over nagedacht dat die Kapersky plug-in misschien wel een beetje brak is, en dat het altijd de taak is van de maker dat het werkt in Firefox. Het is nooit andersom!

Zal ik 'm dan maar voor je inkoppen? Alstublieft: https://support.mozilla.org/nl/questions/979624

Weet je... je post is doordrenkt met aannames, alleen maar omdat je een voorkeur hebt. Dat mag hoor, maar ik ben er allergisch voor als iemand onzin roept zonder argumentatie.
03-11-2014, 08:37 door Anoniem
Door Anoniem: Duckduckgo volgens mij best een aardige zoekmachine, al heeft ixquick mijn persoonlijke voorkeur.
Wat ik erg vervelend vind van duckduckgo is hoe het met resultaten om gaat. Als je een pagina met resultaten hebt en je kijkt naar de links dan lijkt het erop dat ze rechtstreeks naar de pagina van het resultaat gaan. Klik je er echter op en je kijkt naar je adres balk dan zie je dat je stiekem toch via een redirect van duckduckgo naar de pagina gaat, ze tracken dus blijkbaar hoe vaak waarop geklikt wordt. Op zich misschien geen groot probleem, maar bij een op privacy gerichte zoekmachine zou ik daar meer transparantie over verwachten.

Als je i.pv. direct conclusies trekt, even op https://duckduckgo.com/privacy#s1 kijkt, dan zie je dat DuckDuckGo dit doet om search leakage tegen te gaan.
M.a.w. ze voorkomen dat de site die je bezoekt niet kan zien welke search keywords je gebruikt hebt.
03-11-2014, 11:17 door Vandy
Ik ben niet heel enthousiast over DuckDuckGo, juist omdat iedereen - waar ook ter wereld - dezelfde resultaten voorgeschoteld krijgt. Lokaal aangepaste resultaten zijn vaak erg praktisch, zeker met Nederlandstalige zoektermen (waarbij je bij http://ddg.gg vaak eerst diverse niet-relevante Engelstalige hits krijgt).
03-11-2014, 13:41 door Gompy47
Door Anoniem: Deze staan er standaard in :

Waarom staan Startpage en iXquick er dan ook niet in?

Die kun je zelf ook makkelijk toevoegen.
Ga naar:

http://mycroftproject.com/search-engines.html

Als je alles in het Nederlands wil type je op die site:

Site language: Dutch (optional)

Dan op Search en je kunt alle zoekmachines toevoegen aan Firefox die je wilt, ook die jij wil, Startpage en iXquick en ook DuckDuckGo-NL.
Er is van alles op allerlei gebied.
Stel je niet specifiek "Dutch" in dan is de keuze nog groter.
03-11-2014, 16:39 door jep_z11
Door Allard: Gebruik ik over het algemeen toch niet. Ik moet en zal mijn informatie met Google vinden.
Dat maakt me benieuwd. Hoezo?
03-11-2014, 17:13 door jep_z11
Door Anoniem: Firefox moet zich niet bemoeien met de keuze van de zoekmachine.
Laat ze zich met zaken bezig houden als veiligheid en minder processorgebruik.
Daar ben ik het niet mee eens, ik vind ook privacy een zaak van veiligheid, maar dan een anderssoortige dan bescherming tegen trojans en kwaadaardige sites.
Namelijk mijn veiligheid van Googles oppermacht op het internet.

Mij bevalt het niks dat een bedrijf dat draait om zoveel mogelijk geld en dus macht vergaren, *alles* van mij te weten komt.
Wat ik koop, welke sites ik bezoek, waar ik ga en sta, met wie ik contact heb, enzovoorts enzovoorts.
Ik wil niet dat Google dat allemaal van mij te weten komt, want een dergelijk monopolie op allerlei terrein als Google heeft gekregen (google-earth, en nog veel meer) is doodgriezelig.
Het is nog nooit eerder gebeurd dat 1 enkel bedrijf zoveel exclusieve macht heeft over iedereen die het internet gebruikt. Of het nou met Android smartphones is of met computers.

Maak je er maar eens een voorstelling van wat Google zou kunnen wanneer het bedrijf regelrecht kwaadaardig zou worden.
Kennis is macht, weet je nog? Een bedrijf dat zoveel over iedereen weet, dat iedereen zo precies in de gaten kan houden?

En bedenk dan nog eens of het een goede zaak is dat besef van privacy nu eindelijk een beetje doordringt, ook bij de makers van Firefox.

Mijns insziens had er al jaren geleden een proces moeten komen tegen Googles monopolie op zoekresultaten omdat Google veel te veel de boventoon is gaan voeren daarmee. Met de bedoeling dat Google zou splitsen in minstens twee concurrerende gelijksoortige zoekmachines, twee bedrijven die het strikt verboden wordt samen te werken.
Maar ik ben bang dat dat allang ondenkbaar is geworden omdat Googles macht die van de politiek overstijgt.
04-11-2014, 01:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Laat ze zich met zaken bezig houden als veiligheid en minder processorgebruik.

Dat doen ze ook.

Het extra geheugen gebruik lijkt vooral een addon aangelegenheid, met name iets van AdBlock plus en dan nog slechts specifiek voor delen van sommige subscriptions.

Studeer maar en probeer het uit
https://www.security.nl/posting/388370/Firefox+AdBlockplus+Geheugen+gebruik

Dan nog, het blijft een afweging.
Heb je belangrijke addon functionaliteit toegevoegd (security/privacy/anti-ad) dan is dat ook wat waard!
Zoek een balans en een werkbare oplossing voor een probleem.
Wel het probleem eerst serieus onderzoeken en definiëren.

Benieuwd naar je onderbouwde antwoord hoe waar en wanneer veel processor gebruik en op welke wijze vergeleken met andere browsers.
04-11-2014, 07:29 door Anoniem
Weleens gekeken naar de browsers van Comodo? Zij hebben een browser gebaseerd op Firefox (IceDragon) en één op Chromium (Dragon). Beide browsers zijn vervolgens ontdaan van bling-bling en hebben provacy en security als uitgangspunt. Helaas heb je dan niets aan de plug-ins en add-ons voor Firefox.
04-11-2014, 14:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Duckduckgo volgens mij best een aardige zoekmachine, al heeft ixquick mijn persoonlijke voorkeur.
Wat ik erg vervelend vind van duckduckgo is hoe het met resultaten om gaat. Als je een pagina met resultaten hebt en je kijkt naar de links dan lijkt het erop dat ze rechtstreeks naar de pagina van het resultaat gaan. Klik je er echter op en je kijkt naar je adres balk dan zie je dat je stiekem toch via een redirect van duckduckgo naar de pagina gaat, ze tracken dus blijkbaar hoe vaak waarop geklikt wordt. Op zich misschien geen groot probleem, maar bij een op privacy gerichte zoekmachine zou ik daar meer transparantie over verwachten.

Als je i.pv. direct conclusies trekt, even op https://duckduckgo.com/privacy#s1 kijkt, dan zie je dat DuckDuckGo dit doet om search leakage tegen te gaan.
M.a.w. ze voorkomen dat de site die je bezoekt niet kan zien welke search keywords je gebruikt hebt.
Dat klinkt als een prima doel, maar waarom laten ze dat niet transparant zien in de zoekresultaten ? Als ik een link zie die beweert naar http://security.nl te gaan, maar hij gaat stiekem via http://duckduckgo.com/<whatever> vind ik dat op z'n zachtst gezegd niet netjes.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.