image

Populariteit privacytools stijgt door PRISM

dinsdag 9 juli 2013, 13:35 door Redactie, 1 reacties

Door de onthullingen over het PRISM-programma van de Amerikaanse inlichtingendienst NSA lijken steeds meer consumenten zich zorgen over hun online privacy te maken. "Het is niet alleen de overheid", zegt Sarah Downey, privacyanalist bij Abine, een bedrijf dat privacysoftware ontwikkelt. "Het zijn ook de bedrijven die mensen elke dag gebruiken, zoals Google en Facebook."

Volgens Downey zijn het de gegevens die deze bedrijven verzamelen die uiteindelijk in handen van de Amerikaanse overheid komen. Voor PRISM gaven mensen hun online privacy weinig aandacht, stelt Jeff Bermant, CEO van Virtual World Computing. Het bedrijf ontwikkelde een privacytool voor browsers waarmee online tracking wordt voorkomen.

"De meeste mensen denken dat ze hun privacy moeten opgeven om van het internet gebruik te kunnen maken", zegt Bermant tegenover USA Today. "Ze weten niet dat er manieren zijn waardoor ze hun gegevens kunnen beschermen terwijl ze online zijn."

Populariteit
Voordat Edward Snowden zijn onthullingen deed, groeide DoNoTrackMe, de software van Abine, met zo'n drie procent per week. De groei piekte drie dagen lang nadat Snowden naar buiten was getreden, merkt Downey. Ook Bermant stelt dat zijn privacytool, Cocoon genaamd, een zelfde groei meemaakte.

De software is vooral bedoeld om online tracking door advertentiebedrijven te voorkomen. Privacyzoekmachine DuckDuckGo liet eerder via Twitter weten dat het een week na Snowden's onthullingen de drie miljoen zoekopdrachten op een dag had gepasseerd.

Reacties (1)
09-07-2013, 19:08 door Anoniem
DoNotTrackMe?
Dat is een grapje zeker?

Ik heb het gebruik van RetroShare inderdaad wel zien stijgen van rond de 500 naar rond de 1600. Not steeds erg weinig natuurlijk maar het wordt al een stuk interessanter.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.