image

Afmeldlink nieuwsbrieven weer grootste ergernis consument

dinsdag 17 maart 2015, 14:10 door Redactie, 6 reacties

Een niet-werkende afmeldlink in nieuwsbrieven was vorig jaar weer de grootste ergernis van consumenten, zo laat de branchevereniging van de direct marketingindustrie weten. De DDMA ontving vorig jaar 199 klachten, waarvan 80% over een niet-werkende afmeldlink in e-mailnieuwsbrieven ging.

Volgens de DDMA bleek uit de klachten van de 160 consumenten die hierover klaagden dat de afmeldhyperlink soms niet werkt en soms moet iemand eerst een vragenlijst doorlopen, aangeven waarom hij zich afmeldt, of een klantnummer invoeren. Volgens de branchevereniging mag dit niet. "Afmelden moet eenvoudig kunnen, met één druk op de knop."

Ook over online prijsvragen en enquêtes werd geklaagd. De DDMA stelt dat mensen zich onvoldoende beseffen dat als ze hier aan meedoen, ze in de regel reclamemails zullen krijgen. "Bedrijven moeten dit voldoende duidelijk maken." Driekwart van de klachten zou zijn opgelost nadat de DDMA met het bedrijf in kwestie contact had gezocht.

Reacties (6)
17-03-2015, 17:48 door Anoniem
Ook over online prijsvragen en enquêtes werd geklaagd. De DDMA stelt dat mensen zich onvoldoende beseffen dat als ze hier aan meedoen, ze in de regel reclamemails zullen krijgen. "Bedrijven moeten dit voldoende duidelijk maken."
Verbeter de wereld, begin bij de ander.

Jij stuurt dingen die de ontvanger niet wil en het probleem is dat die ander zich iets onvoldoende beseft? Nee, beste DDMArketeer, het probleem is dat JIJ je onvoldoende beseft dat je gedrag door velen als ongewenst, opdringerig en onbeschoft wordt gezien. Als je daar iets aan wil doen moet je dat tot je door laten dringen en je gedrag verbeteren.

Schofterig gedrag (laat ik het maar even zo noemen, zo is het niet altijd, maar vaak genoeg wel op me overgekomen) wordt niet minder schofterig als de schoft eerst heeft aangekondigd dat hij een schoft is, dat maakt het niet in orde. Schofterig gedrag wordt minder schofterig als de dingen die schofterig worden gevonden voortaan worden nagelaten, als er acceptabel gedrag voor in de plaats komt.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Niet bij de ander.
18-03-2015, 08:16 door Anoniem
Quote: De DDMA stelt dat mensen "zich onvoldoende beseffen...".
Eerst maar Nederlands onder de knieën krijgen zou ik zeggen!
18-03-2015, 10:24 door Anoniem
Beste anoniem, ik begrijp je frustratie. Dit is precies waarom we het klachtenloket zijn gestart. Je opmerking dat we bij onszelf moeten beginnen om de wereld te verbeteren is een terechte. Daarom heeft DDMA ooit de NEE/NEE en NEE/JA sticker voor op de brievenbus gelanceerd en heeft zij aan de wieg gestaan van het Bel-me-niet register (voor het een wettelijk register werd) en het Postfilter. Omdat verantwoordelijke bedrijven zich ook wel realiseren dat zij hun klanten niet tegen zich in het harnas moeten jagen. Als je klaagt bij een toezichthouder is de kans groot dat zij een enkele klacht niet in behandeling nemen. Precies daarom zijn wij met onze leden ons eigen klachtenloket gestart. Waar overigens meer klachten binnenkomen over partijen die niet zijn aangesloten, maar ook die mensen proberen we te helpen. Het is een bescheiden begin.

Jitty van Doodewaerd - DDMA
18-03-2015, 11:05 door Anoniem
"Afmelden moet eenvoudig kunnen, met één druk op de knop."

Geinig. DDMA heeft nooit nagedacht over phishing mails zo te horen.... want die hebben altijd een afmeldlink, maar daar zit heel wat anders achter.
18-03-2015, 22:58 door Anoniem
Goed dat DDMA hier meeleest! complimenten!!

Lees ook even deze:
http://www.securitycartoon.com/comic.php?c=20070822
20-03-2015, 14:18 door Anoniem
Door Anoniem: "Afmelden moet eenvoudig kunnen, met één druk op de knop."

Geinig. DDMA heeft nooit nagedacht over phishing mails zo te horen.... want die hebben altijd een afmeldlink, maar daar zit heel wat anders achter.

Die link is die van een ESP (email service provider). Omdat email versturen gewoon een lastig vakgebied is, doen (o.a.) wij dat voor ze. Maar we eisen wel dat de afmeldlink goed werkt (en dus ook bij ons gehost is). Nu is het wel mogelijk om dit formulier bij de klant op de pagina's te zetten, maar dat doen er maar weinig.

Phishing is sowieso onderbelicht. Er wordt al wel iets meer voorgelicht, maar technische maatregelen er tegen nemen (i.e. DMARC met reject policy), gebeurt nauwelijks.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.