image

Ransomware verschuift van consument naar mkb

woensdag 23 september 2015, 15:09 door Redactie, 0 reacties

De makers van ransomware richten zich niet langer op consumenten, maar hebben steeds vaker het midden- en kleinbedrijf (mkb) als doelwit, zo stelt het Japanse anti-virusbedrijf Trend Micro. Het mbk is een aantrekkelijk doelwit, aangezien het vaak niet over de beveiliging van grote ondernemingen beschikt.

De eigenaren zijn daarentegen wel vaak in staat om het gevraagde losgeld te betalen als hun bestanden door ransomware worden versleuteld. Ook speelt mee dat mkb-bedrijven vaak geen uitgebreide back-upoplossingen gebruiken, wat de kans vergroot dat er geen actuele back-up is en het losgeld uiteindelijk wordt betaald. Uit cijfers van Trend Micro blijkt dat het vooral mkb-bedrijven zijn die op links in ransomware-gerelateerde e-mails klikken.

In juni en juli werden geopende links in e-mails van de CryptoWall-ransomware geanalyseerd. 67% van de links was door het mkb geopend. Grote bedrijven volgden met 17% en daarachter consumenten met een kleine 13%. De resterende 3% valt in de categorie 'overig'. Bij e-mails van de TorrentLocker-ransomware werd bijna 47% van de links door mbk-bedrijven geopend, terwijl consumenten voor 42% verantwoordelijk waren. Deze ransomware richt zich op zowel bedrijven als consumenten.

Tijdzone

Bij het versturen van de e-mails blijken de ransomware-makers rekening te houden met de tijdzone van de beoogde slachtoffers. De berichten worden in het begin van de werkdag verstuurd. Dat suggereert volgens Trend Micro dat ze zich vooral op zakelijke gebruikers richten. De meeste slachtoffers blijken ook tussen 9:00 uur 's ochtends en 13:00 's middags de linkjes in de e-mails te openen. Ook de inhoud van de e-mails richt zich op bedrijven. Zo worden bijvoorbeeld sollicitaties en facturen als lokaas gebruikt.

Volgens Trend Micro kunnen mkb-bedrijven zich tegen ransomware wapenen door alert en waakzaam te zijn. Het bewust zijn van het risico van ransomware en het controleren van e-mails en websites kan daarbij al veel uitmaken, aldus de virusbestrijder. Ook krijgen bedrijven het advies om macro's in Microsoft Office uit te schakelen en regelmatig back-ups te maken.

Image

Nog geen reacties
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.