image

Expert: iPhone nog steeds veiliger dan Android

donderdag 24 september 2015, 10:36 door Redactie, 12 reacties

Ondanks de recente ontdekking van malware in de Apple App Store zijn iPhones nog steeds veiliger dan Android-toestellen, zo stelt Ryan Olson van Palo Alto Networks, het beveiligingsbedrijf dat de iOS-malware uitgebreid onderzocht. "Het is niet zo dat de deur nu wagenwijd openstaat", aldus Olson.

Hij verwacht dan ook geen grote hoeveelheden malware in de Apple App Store. Het meeliften van malware met legitieme applicaties om zo de App Store binnen te komen noemt hij wel een interessante ontwikkeling. De XcodeGhost-malware kwam via Chinese app-ontwikkelaars in de App Store terecht. De ontwikkelaars hadden via onofficiële websites een besmette versie van Xcode gedownload, de officiële Apple-tool voor het ontwikkelen van apps, waardoor ook hun apps besmet raakten. Apple heeft nu besloten om Xcode lokaal in China te gaan hosten. Daarnaast zouden alle besmette apps inmiddels zijn verwijderd en zullen gebruikers met besmette apps worden gewaarschuwd.

Ondanks dit incident is de iPhone volgens Olsen nog steeds veiliger dan Android. De meeste malware wordt namelijk via onofficiële bronnen gedownload. Iets dat veel lastiger op de iPhone is te doen dan op Android-toestellen. IPhone-gebruikers zullen hun toestel eerst moeten jailbreaken, terwijl bij Android het aanpassen van een enkele optie volstaat om buiten Google Play apps te installeren. "De muur die Apple rond de App Store heeft gebouwd heeft veel minder gaten dan de muur van Google rond de Play Store", aldus Olsen tegenover de Huffington Post.

Reacties (12)
24-09-2015, 11:15 door johanw
Tja, veiligheid ten koste van vrijheid. Dat is niet mijn afweging.
24-09-2015, 13:48 door Anoniem
Door johanw: Tja, veiligheid ten koste van vrijheid. Dat is niet mijn afweging.

Deze manier van denken wordt ook wel zwart-witdenken genoemd;

Iemand is aardig of niet aardig. Je bent goed of slecht. Een film is geweldig of juist vreselijk. Wat er ook gebeurt, je hebt direct een streng oordeel klaar. Een middenweg is er niet. Jouw wereld is zwart of wit.
24-09-2015, 13:54 door Anoniem
@johanw Volgens mij niet helemaal adequate opmerking inzake XcodeGhost toch? Juist door de genomen vrijheid van het downloaden van andere sites van de officiële Apple-sites is XcodeGhost mogelijk geworden.
24-09-2015, 14:25 door Anoniem
Door johanw: Tja, veiligheid ten koste van vrijheid. Dat is niet mijn afweging.

Nee, jij programmeert met behulp van Java en komt daarom uit bij Android.
Geeft op zich niets, maar de verwijzing naar vrijheid komt zo wel in een ander daglicht te staan, veiligheid ook trouwens.
Maar goed, van die autistische Java klier discussie zijn we behoorlijk verlost dus laten we die verder even zitten.

Dus, Java programmeur kiest voor Android omdat Java en iOS voor hem niet werkt.
En dat is prima, maar het gaat wel over een ander soort (keuze)vrijheid : vasthouden aan bepaalde ontwikkelaarssoftware of niet kunnen/willen omgaan met de Apple ontwikkelaartools.
24-09-2015, 18:33 door johanw
Door Anoniem:
Door johanw: Tja, veiligheid ten koste van vrijheid. Dat is niet mijn afweging.
Nee, jij programmeert met behulp van Java en komt daarom uit bij Android.
Ik programmeer vooral in Delphi, C# en C++, maar omdat ik onder Android ook wel iets wil ben ik ook aan Java begonnen. Ik heb geen behoefte aan een dichtgetimmerd systeem als iOS of een niet levensvatbaar gebleken systeem dat om de 2 jaar helemaal omgegooid wordt als Windows Phone.
24-09-2015, 22:10 door karma4
Je zou toch helemaal alle tinten grijs krijgen van al die zwart/wit reacties van fanbois en bashers.
25-09-2015, 01:11 door CrioWria
Door Anoniem: Wat er ook gebeurt, je hebt direct een streng oordeel klaar. Een middenweg is er niet. Jouw wereld is zwart of wit.
Een wereld waarin mensen niet meer zelf hoeven na te denken heeft wel jouw voorkeur?
25-09-2015, 07:46 door Anoniem
Door Anoniem: @johanw Volgens mij niet helemaal adequate opmerking inzake XcodeGhost toch? Juist door de genomen vrijheid van het downloaden van andere sites van de officiële Apple-sites is XcodeGhost mogelijk geworden.
Dat is knap, ik dacht juist dat het gebruik van niet-legitieme xcode-software hele andere redenen had... (sarcasme)
Het is juist de schuld van dat hun ontwikkelsoftware niet beschikbaar genoeg is, anders had dit simpelweg niet zo gebeurd.
25-09-2015, 07:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Door johanw: Tja, veiligheid ten koste van vrijheid. Dat is niet mijn afweging.

Nee, jij programmeert met behulp van Java en komt daarom uit bij Android.
Geeft op zich niets, maar de verwijzing naar vrijheid komt zo wel in een ander daglicht te staan, veiligheid ook trouwens.
Maar goed, van die autistische Java klier discussie zijn we behoorlijk verlost dus laten we die verder even zitten.

Dus, Java programmeur kiest voor Android omdat Java en iOS voor hem niet werkt.
En dat is prima, maar het gaat wel over een ander soort (keuze)vrijheid : vasthouden aan bepaalde ontwikkelaarssoftware of niet kunnen/willen omgaan met de Apple ontwikkelaartools.
Dat je niet weet dat er nog andere mogelijkheden dan java zijn, 'zelfs' voor het android-platform, laat mooi zien hoe bekrompen of misvormd jouw mening is. Dankzij de NDK zijn C en C++ al jaar-en-dag toe te passen...
25-09-2015, 10:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door johanw: Tja, veiligheid ten koste van vrijheid. Dat is niet mijn afweging.

Nee, jij programmeert met behulp van Java en komt daarom uit bij Android.
Geeft op zich niets, maar de verwijzing naar vrijheid komt zo wel in een ander daglicht te staan, veiligheid ook trouwens.
Maar goed, van die autistische Java klier discussie zijn we behoorlijk verlost dus laten we die verder even zitten.

Dus, Java programmeur kiest voor Android omdat Java en iOS voor hem niet werkt.
En dat is prima, maar het gaat wel over een ander soort (keuze)vrijheid : vasthouden aan bepaalde ontwikkelaarssoftware of niet kunnen/willen omgaan met de Apple ontwikkelaartools.
Dat je niet weet dat er nog andere mogelijkheden dan java zijn, 'zelfs' voor het android-platform, laat mooi zien hoe bekrompen of misvormd jouw mening is. Dankzij de NDK zijn C en C++ al jaar-en-dag toe te passen...

Echter programma's in Java zijn intrinsiek veel veiliger door (o.a.) de afwezigheid van pointer bugs.
25-09-2015, 14:00 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 25-09-2015, 14:21
[Verwijderd]
25-09-2015, 19:39 door Anoniem
Ik denk als ze apple zelf ook betrokken hadden bij het onderzoek, de uitslag wel anders was geweest.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.