image

CCFC start campagne tegen Barbie wegens privacyrisico

donderdag 29 oktober 2015, 15:40 door Redactie, 1 reacties

De Amerikaanse kinderorganisatie Campaign for a Commercial-Free Childhood (CCFC) start volgende week een campagne tegen de nieuwe Barbie van fabrikant Mattel, omdat het een privacyrisico is. Aanleiding is de mogelijkheid van Barbie om audio in de omgeving op te nemen en die door te sturen.

De pop gebruikt spraakherkenning om op vragen van kinderen te reageren. Als de microfoon is ingeschakeld wordt de stem van het kind opgenomen en naar een server gestuurd, die vervolgens analyseert wat het kind precies vroeg, waarna Barbie een op maat gemaakt antwoord kan geven. Het is daarmee vergelijkbaar met Apple's Siri. Volgens de CCFC is hierdoor de privacy van kinderen in het geding en bestaat het risico dat onbevoegden toegang tot de vragen van de kinderen krijgen, die op een server worden opgeslagen.

Ook is de organisatie niet te spreken over het feit dat de opgenomen gesprekken van tijd tot tijd worden gemonitord om het systeem te verbeteren. "Dit is duidelijk een schatkist aan waardevolle informatie als je een kind hebt dat misschien uren met een pop praat", zegt Josh Golin, directeur van de CCFC, tegenover CBC News. Golin maakt zich verder zorgen dat Barbie zo geprogrammeerd kan worden om producten van Mattel aan te prijzen.

Mattel laat echter weten dat de data niet voor advertenties zullen worden gebruikt. In februari en maart waarschuwde de CCFC ook al voor de risico's van de pop en werd Mattel opgeroepen om de productie te staken. Vanwege de privacyrisico's won Barbie vorige week nog de Oostenrijkse Big Brother Awards.

Reacties (1)
30-10-2015, 09:45 door Anoniem
en heeft deze barbie dan een SIM ingebouwd of moet het op een WIFI verbindinge worden aangemeld?
"barbie phone home" heeft neem ik aan een verbinding nodig.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.