image

CDA wil alternatief voor digitaal contact met overheid

maandag 23 november 2015, 10:57 door Redactie, 5 reacties

Voor mensen zonder computer moet er een alternatief komen als er straks steeds meer contact met de overheid digitaal verloopt, zo wil het CDA. CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg heeft daarvoor gepleit bij het debat over de begroting van Binnenlandse Zaken. De regering streeft ernaar dat bedrijven en burgers in hun contacten met de overheid uiterlijk in 2017 alles digitaal kunnen regelen.

Volgens het CDA dreigt een grote groep mensen hierbij tussen wal en schip te vallen. "Een aanzienlijke groep burgers ervaart blijvend problemen met digitale diensten van de overheid, bijvoorbeeld omdat ze geen computer hebben, of nooit geleerd hebben om hier mee om te gaan. Deze groep dreigt van overheidsinformatie te worden uitgesloten", aldus Van Toorenburg. Het Kamerlid stelt dat de overheid in contacten met burgers en bedrijven het uitgangspunt 'digitaal waar het kan, persoonlijk als het moet', moet toepassen.

Vorige maand besloot de Eerste Kamer dat de Belastingdienst de interactie met burgers en bedrijven volledig mag gaan digitaliseren. Hierdoor zal uiteindelijk digitale post de blauwe envelop van de Belastingdienst vervangen. Het afscheid van de envelop gebeurt geleidelijk. De eerste berichtenstroom die volledig digitaal gaat is de voorschotbeschikking van Toeslagen in november en december van dit jaar.

De berichtenstromen rondom de aangifte in 2016 gaan komend jaar nog op papier en digitaal. De digitale post wordt verstuurd naar de persoonlijke Berichtenbox op MijnOverheid. Via MijnOverheid kunnen burgers post van de overheid ontvangen, kijken welke gegevens de overheid over hen heeft vastgelegd en lopende zaken bekijken. Inloggen op MijnOverheid gebeurt via DigiD. Om mensen hierop voor te bereiden is er een campagne gestart. Inmiddels hebben bijna 2 miljoen mensen hun Berichtenbox geactiveerd.

Reacties (5)
23-11-2015, 11:54 door [Account Verwijderd]
Daar hebben de "post" voor uitgevonden...
23-11-2015, 12:59 door Anoniem
Door Rotsmoel: Daar hebben de "post" voor uitgevonden...

En om wat bomen uit te sparen, de Belastingdienst nog maar 1 brief per inwoner per jaar late versturen, met daarin duidelijk omschreven wat de betreffende burger ontvangt/moet betalen. Dus niet 3-6 brieven over hetzelfde onderwerp.

Op dit moment is de Belastingdienst zo slim om aparte brieven te versturen voor zaken als: klopt uw rkeneingnummer, wanneer er betaald moet zijn of het bedrag ontvnagen zal worden, wat je moet betalen/zult ontvangen, de aanslag zelf, de oproep om het formulier in te vullen, en sinds dit jaar de (ongevraagde) voorlopige aanslag aan het begin van de belastingperiode. En zo zijn er nog wel een paar brieven die belastingdienst over hetzelfde onderwerp in een jaar tijd verstuurt als je pech hebt.

Geen wonder dat er bossen verbruikt worden. En dit wordt nu "opgelost" door dezelfde hoeveelheid post digitaal naar de burgers te sturen, ipv het proces te versimpelen zodat volstaan kan worden met 1 of 2 berichten per burger per jaar.

Want digitaal kost geen geld en energie.
23-11-2015, 14:18 door Anoniem
Vorige maand besloot de Eerste Kamer dat de Belastingdienst de interactie met burgers en bedrijven volledig mag gaan digitaliseren. Hierdoor zal uiteindelijk digitale post de blauwe envelop van de Belastingdienst vervangen.

Volgens de voorwaarden van de overheid kan je bij misbruik ook uitgesloten worden van dit soort diensten. Hoe krijgt zo'n misbruiker dan zijn belastingaanslag binnen, wanneer we volledig overgestapt zijn naar digitale aangiftes ? Ik neem aan dat misbruik immers niet zal leiden tot een vrijstelling, waarbij je geen belasting meer hoeft te betalen ? ;))
24-11-2015, 09:07 door Anoniem
Goed initiatief van het CDA. Ik hoop dat andere partijen dit initiatief ook gaan steunen, want digitaliseren is niet een doel op zich, en men moet zeker niet doorslaan. Dat is de afgelopen jaren maar eens gebleken bij het UWV, waarbij alles digital moest, en geen persoonlijk contact meer mogelijk was. Je moet niet alles volledig digital willen, want dat gaat niet werken. Je zult altijd persoonlijk contact moeten bieden, en ook de papierenstroom kunnen aanbieden aan mensen die niet kunnen en/of willen. De fiets is ook niet verdwenen toen de auto kwam. Men vergeet dat digital ook kosten heeft en belastend is voor het milieu (computers hebben stroom nodig). Ik hoop dat de overhead uit het verleden (UWV, stemcomputers e.d.) geleerd heft dat men niet kost wat het kost alles digital moet laten verlopen, want dan ga je naar je Kafkaiaanse maatschappij toe. Dus digitaal waar het kan, persoonlijk (en op papier) waar het moet.
12-12-2015, 07:16 door Anoniem
Overheid en ICT is bagger, want eerst was DigiD veilig, en de OV kaart, en de vingerafdruk, de Politie systemen
en noem het maar allemaal op.

Zodra het blijkt dat het niet echt 100% veilig is dan roep men, tja dat bestaat ook niet.

Als dan gegevens lekken zijn het wel de onze met alle gevolgen van dien.
Je krijgt dan in maar sommige gevallen een kleine compensatie, maar als je echt slachtoffer bent van identiteitsfraude
zoals Ron Kwosulea dan zit jij met de gebakken peren en is de overheid zeer stug.

Dat alles digitaal kan wil niet zeggen dat je het ook MOET gaan inzetten, dus probeer het wiel niet steeds
opnieuw uit te vinden.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.