image

Digitale post gaat blauwe envelop Belastingdienst vervangen

woensdag 14 oktober 2015, 14:15 door Redactie, 69 reacties

De Eerste Kamer heeft gisteren ingestemd met het wetsvoorstel Elektronisch Berichtenverkeer waardoor de Belastingdienst de interactie met burgers en bedrijven volledig mag gaan digitaliseren. Hierdoor zal uiteindelijk digitale post de blauwe envelop van de Belastingdienst vervangen.

Het afscheid van de envelop gebeurt geleidelijk. De eerste berichtenstroom die volledig digitaal gaat is de voorschotbeschikking van Toeslagen in november en december van dit jaar. De berichtenstromen rondom de aangifte in 2016 gaan komend jaar nog op papier en digitaal. De digitale post wordt verstuurd naar de persoonlijke Berichtenbox op MijnOverheid. Via MijnOverheid kunnen burgers post van de overheid ontvangen, kijken welke gegevens de overheid over hen heeft vastgelegd en lopende zaken bekijken. Inloggen op MijnOverheid gebeurt via DigiD.

Voor iedere stroom die overgaat naar volledig digitaal hanteert de Belastingdienst een gewenningsperiode van twee jaar. In deze periode worden berichten zowel op papier als digitaal in de Berichtenbox op MijnOverheid bezorgd. Mensen die niet vertrouwd zijn met digitale communicatie worden geholpen. Dat doet de Belastingdienst zelf of met inzet van andere partijen zoals maatschappelijk dienstverleners.

Reacties (69)
14-10-2015, 14:22 door Anoniem
Eerder van de week berichtte de ING dat de berichtenbox die de banken gemaakt hadden door hen weer opgeheven wordt.
Maar goed, dat was bij gebrek aan belangstelling, en daat zal de belastingdienst wel omheen werken door het gewoon
te verplichten.

Alleen wat ik niet snap is waarom ze al die tijd die blauwe enveloppen verstuurd hebben in plaats van dat ze van de mensen
gevraagd hebben hun aanslagbiljet af te halen bij het belastingkantoor...
14-10-2015, 14:25 door Anoniem
En mensen die simpelweg geen computer (willen) hebben? Moeten die straks naar een kantoor van de belastingdienst voor hun aangifte, of zo?
14-10-2015, 14:30 door ph-cofi
Mensen die niet vertrouwd zijn met digitale communicatie worden geholpen. Dat doet de Belastingdienst zelf of met inzet van andere partijen zoals maatschappelijk dienstverleners.
Ik voel gebruik van Digid's door anderen dan de eigenaren aankomen (kinderen, dienstverleners). Voor Nederlanders die in het papieren tijdperk zijn gebleven. Dat gebruik door anderen start al bij het verkrijgen en beheren van deze Digid's, denk je niet? En dat gebruik door anderen lijkt me strijdig met de voorwaarde nummer 8 vanuit de overheid om een Digid te mogen gebruiken ("De verstrekte DigiD is strikt persoonlijk en niet overdraagbaar"). Ik vraag me dus af of de overheid wel gerechtigd is om 100% digitalisering af te dwingen van haar burgers.
14-10-2015, 14:39 door Anoniem
Ik voel weer een te duur ICT-project van de overheid aankomen.
14-10-2015, 14:40 door Anoniem
"Mensen die niet vertrouwd zijn met digitale communicatie worden geholpen. Dat doet de Belastingdienst zelf of met inzet van andere partijen zoals maatschappelijk dienstverleners."

Ik zie dit al gebeuren bij bejaarden. Zij kunnen én willen dit vaak niet. En terecht! En daarnaast, ongeacht je leeftijd, ik vind dat je ALTIJD de keuze moet houden.

Informeer je burgers; "als u niet op deze brief reageert, ontvang u vanaf volgend jaar alle belastingpost per MijnOverheid". Dan zal snel 95% van de burgers overgaan op de digitale administratie, maar geef je de mensen die dit niet willen nog steeds de optie om gebruik te blijven maken van papieren correspondentie.

Belastingdienst, leest u mee?
14-10-2015, 14:41 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
14-10-2015, 14:42 door Anoniem
Er zijn ook zat mensen die nog geen pc hebben, en daar ook nooit mee aan de slag gaan. Ik beheer b.v. al het digid van mijn schoonouders.
14-10-2015, 14:49 door ben987
vind het prima.
voor de tegenstanders, papieren post kan ook erg fraude gevoelig zijn, de postbode zet zijn fiets met post onbeheerd op de hoek van de straat waar ik dus een greep uit de stapel blauwe enveloppen kan doen.
14-10-2015, 14:54 door Anoniem
Hoe gaat het dan met ouderen die helemaal niet met computers en digitaal van doen hebben. Ik kan mijn moeder nog steeds niet duidelijk maken hoe ze een programma voor tv moet opnemen laat staan met een smart-phone om te gaan.

Internet, email, appjes ... allemaal ver van mijn bed voor haar.

Het zou mooi zijn dat er een leeftijdsgrens komt waarbij je niet wordt gedwongen om te digitaliseren!
14-10-2015, 15:00 door Anoniem
Door ben987: vind het prima.
voor de tegenstanders, papieren post kan ook erg fraude gevoelig zijn, de postbode zet zijn fiets met post onbeheerd op de hoek van de straat waar ik dus een greep uit de stapel blauwe enveloppen kan doen.

Leuk, maar als er een fout ontdekt wordt in het digitale systeem is een "greep" van enkele miljoenen digitale enveloppen iets wat je eenvoudig ongezien kan doen. Dat is al een heel stuk lastiger bij fysieke post!
14-10-2015, 15:00 door Anoniem
Door ben987: vind het prima.
voor de tegenstanders, papieren post kan ook erg fraude gevoelig zijn, de postbode zet zijn fiets met post onbeheerd op de hoek van de straat waar ik dus een greep uit de stapel blauwe enveloppen kan doen.

Dat is in ieder geval in strijd met de instructie die de betreffende postbezorger krijgt. Iedere postbode wordt geacht de post te allen tijde onder zijn toezicht te houden. Dus de tas met post binnen het zicht. Maar de ontvangers van de blauwe envelop hebben zelf ook regelmatig boter op hun hoofd. Bij flats hoor ik regelmatig: "Ik woon op nummer ..., hebt u post voor mij." En dan begrijpen ze niet dat post met daartussen bankafschriften, belastingbrieven (aanmaningen, creditcard afschriften enz. enz.) eerst in de bus moeten, omdat de bezorger anders ook niet weet of de post op zijn plaats komt.

Maar ik voorzie wel problemen, omdat er nog steeds mensen zijn die niet veel van computers enz. snappen. Hopelijk wordt de mail met de melding dat er iets klaar staat, niet voorzien van een link naar die elektronische mail, anders is dit weer een optie voor fishing. Lok de mensen naar een nep website, laat ze de gegevens van hun DigiD ingeven en "crash" vervolgens met een logische omschrijving. Daarna zelf inloggen met die gegevens en rekeningnummer aanpassen, toeslagen aanvragen enz. Ik zie in dat geval de bui al weer hangen.

Niet alles hoeft/kan op dit moment electronisch. Zolang inloggen nog steeds gebeurt met alleen een account en een wachtwoord, kan dat gejat en misbruikt worden. Dus eerst die overheidslogon beter dichttimmeren.
14-10-2015, 15:04 door Anoniem
Door ben987: vind het prima.
voor de tegenstanders, papieren post kan ook erg fraude gevoelig zijn, de postbode zet zijn fiets met post onbeheerd op de hoek van de straat waar ik dus een greep uit de stapel blauwe enveloppen kan doen.

En weer een dienst via internet gebaseerd op username/password waarbij je allerlei gevoelige financiele zaken uit naam van een gebruiker kan uitvoeren waarbij de identificatie als geverifieerd wordt beschouwd.

Hoe gaan we de mensen vervolgens opvoeden om dat te doen op een manier dat het niet al te gemakkelijk is hun inloggegevens af te luisteren of buit te maken, met alle gevolgen vandien.

Door dit sort zaken steeds maar weer "makkelijker" te willen maken wordt het voor kwaadwillenden steeds makkelijker om daar op grote schaal misbruik van te maken.

Zelfs als je volledig security bewust bent wordt het al steeds moeilijker om jezelf effectief te beschermen.
14-10-2015, 15:10 door Anoniem
wat is digid ?
Ik wil gewoon mijn enveloppen hebben
14-10-2015, 15:14 door privacy4all - Bijgewerkt: 14-10-2015, 16:13
En hoe weet ik dat er dan post voor me is?
Een enveloppe zie ik op de mat liggen en wordt ik daardoor op geattendeerd.
met een mail in de grote hoop .... gegarandeerd geen bewijs dat deze is aangekomen!

Kom elk half jaar eens een keer op mijn bank-site en dan zie ik weer een aantal belangrijke berichten staan die ik heb gemist. Een brief scan je toch heel snel door onder het koken.

Loop hier niet echt warm voor
14-10-2015, 15:15 door Anoniem
Moet ik nu elke dag op mijn overheid gaan kijken. Kunnen ze dat niet naar mijn mail sturen. Daar kijk ik wel elke dag.
14-10-2015, 15:44 door Anoniem
Wat voor nut heeft dit?

#1 risico op spam en skimming/phishing is enorm
#2 om 1 miljoen aan enveloppen te besparen wordt 100 miljoen aan automatisering uitgegeven... welke besparing hebben we het over? Een die over 100 jaar pas rendement op levert? Dan bestaat die computersysteem van de belastingdienst inmiddels al niet meer.
#3 attentiemoment verdwijnt... als je 1000 mailtjes van de (zegge) de belastingdienst krijgt, loop je meer kans dat deze met het spambak leeggegooid wordt.
#4 verantwoordelijkheid wordt weer volledig bij de burger gelegd, terwijl de belastingdienst degene is die de verantwoordelijkheid moet dragen voor belastinginning.. (wat ze bij ondernemers al zo prettig verlegd hebben (BTW aangifte))

dit kan alleen maar heel erg fout gaan aflopen... voor iedereen...
Gelukkig komt er dan weer een of andere politici die niet een muis van een printerswitch kan onderscheiden vertellen dat 'het allemaal wel mee valt en dat we rustig kunnen slapen''... zolang de roemenen de hele staatskas leeg plunderen...
14-10-2015, 15:55 door Anoniem
Nu kan je niet meer zeggen, dat heb ik niet ontvangen of niet gelezen. Dat kunnen ze nu goed bij houden.
14-10-2015, 16:24 door Reinder
Ik voel een typisch Haags compromis aankomen, waarbij er straks brieven verstuurd gaan worden om mensen erop te attenderen dat er een bericht voor ze in de Digitale Brievenbus ligt, inclusief instructies om het wachtwoord te resetten, en een knopje op de site om een afdruk toegezonden te krijgen op papier, maar dat kost dan 1,50 euro wat voldoen moet worden via iDeal. De kostprijs per afdruk voor de papieren versie zal daarna op 23,70 per brief blijken te liggen omdat het ICT project om de betaalmodule aan het systeem van de belastingdienst te koppelen na een lange Europese aanbestedingsprocedure is gegund aan de broer van de externe ICT-projectleider van Cap Gemini. Er zal worden geopperd om dit probleem op te lossen door de door te belasten prijs per afdruk te verhogen tot 2,50. Omdat dit de mogelijkheid voor burgers om een papieren kopie te krijgen te lastig maakt, wordt die motie verworpen. Wel mogen er administratiekosten in rekening gebracht worden, waardoor de nieuwe prijs 1,35 plus 37,50 administratiekosten wordt. Het kabinet beweerd vervolgens dat ze de kosten hebben verlaagd met maar liefst 10%, oftewel 15 cent. Ondertussen blijkt de Digitale brievenbus niet goed te werken en krijgen mensen die in januari geboren zijn geen post, en mensen die geboren zijn in december krijgen allemaal de aanslag van Mevrouw Janssen uit Zeewolde. Na een tranentrekkende uitzending op NPO3 waarin te zien is hoe welwillende burgers uit hun huis worden gezet omdat ze geen aanslag ontvingen zal de staatssecretaris beterschap beloven en een tijdelijke oplossing aanbieden waarbij iedereen een papieren aanslag ontvangt. De kosten hiervoor bedragen 6 miljoen keer 38,85 euro, dat betaald wordt door het verhogen van verkeersboetes.

Verder denk ik dat het vast wel goed zal komen.
14-10-2015, 16:32 door Anoniem
Door Muria:
Door ph-cofi:
Mensen die niet vertrouwd zijn met digitale communicatie worden geholpen. Dat doet de Belastingdienst zelf of met inzet van andere partijen zoals maatschappelijk dienstverleners.
Ik voel gebruik van Digid's door anderen dan de eigenaren aankomen (kinderen, dienstverleners).

Dat gebeurt nu al door bv. belastingadviseurs die een aangifte voor anderen invullen. Normaal gezond verstand van toepassing.

Die gebruiken niet het DigiD van hun klant. Ze hebben een eigen identificatie waarmee ze die aangiftes doen. De belastingdienst vraagt aan de belastingplichtige of de betreffende adviseur dat voor hen mag doen.

Door ph-cofi:
En dat gebruik door anderen lijkt me strijdig met de voorwaarde nummer 8 vanuit de overheid om een Digid te mogen gebruiken ("De verstrekte DigiD is strikt persoonlijk en niet overdraagbaar"). Ik vraag me dus af of de overheid wel gerechtigd is om 100% digitalisering af te dwingen van haar burgers.

Er is verschil tussen overdraagbaar en door anderen onder jouw verantwoordelijkheid gebruiken. Als je iets overdraagt, ben je er zelf niet meer voor verantwoordelijk. Dat is wat niet kan bij DigiD.

Peter
14-10-2015, 16:38 door ben987
het liefst krijg ik helemaal geen blauwe envelop, zowel digitaal als de papieren versie niet....
14-10-2015, 16:40 door Anoniem
Een belangrijk onderdeel van deze wet is de vraag hoe de burger weet dat er een bericht van de overheid voor hem is.
Via sms, zou betekenen dat de overheid het telefoonnummer van de burgers heeft.
Via een email, betekend dat de overheid het email adres van elke burger moet hebben.
Beide mogelijkheden moet de burger dus zelf invullen op de website van de overheid, waar zijn zogenaamde digitale brievenbus staat
Dan komt ook nog de juridische ontvangstdatum, in verband met termijnen.
Onderstaande website geeft een antwoord op de nodige vragen.

http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/commissievergaderingen/details?id=2015A02056
14-10-2015, 19:25 door Anoniem
Moet de bijstand, AOW en minimum loon ook verhoogd worden. Er is namelijk een eerste levensbehoefte bijgekomen: een pc en een internetabonnement.
14-10-2015, 21:19 door Anoniem
Door Anoniem: Moet de bijstand, AOW en minimum loon ook verhoogd worden. Er is namelijk een eerste levensbehoefte bijgekomen: een pc en een internetabonnement.

Ik geloof dat daar al eens iets over geroepen is door een of andere minister, voor dergelijke doeleinden kan je terecht op het gemeentehuis alwaar je een kamertje met een PC tijdelijk mag gebruiken.
Niet dat er dan geen problemen meer zijn, maar het "aow moet omhoog want mensen moeten een PC kopen argument" kreeg niet echt voet aan de grond.
14-10-2015, 21:36 door Anoniem
Door Anoniem: Moet de bijstand, AOW en minimum loon ook verhoogd worden. Er is namelijk een eerste levensbehoefte bijgekomen: een pc en een internetabonnement.

Als je niets zinnigs weet te melden, doe dat dan ook niet, want hiermee maak je jezelf belachelijk.
96% van de Nederlandse bevolking heeft inmiddels een internetverbinding.
Gebruik door ouderen van 65-75 jaar is 75%

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/vrije-tijd-cultuur/publicaties/artikelen/archief/2015/tablet-verdringt-bord-van-schoot.htm
14-10-2015, 22:17 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
15-10-2015, 00:21 door Anoniem
Door ph-cofi:
Mensen die niet vertrouwd zijn met digitale communicatie worden geholpen. Dat doet de Belastingdienst zelf of met inzet van andere partijen zoals maatschappelijk dienstverleners.
Ik voel gebruik van Digid's door anderen dan de eigenaren aankomen (kinderen, dienstverleners). Voor Nederlanders die in het papieren tijdperk zijn gebleven. Dat gebruik door anderen start al bij het verkrijgen en beheren van deze Digid's, denk je niet? En dat gebruik door anderen lijkt me strijdig met de voorwaarde nummer 8 vanuit de overheid om een Digid te mogen gebruiken ("De verstrekte DigiD is strikt persoonlijk en niet overdraagbaar"). Ik vraag me dus af of de overheid wel gerechtigd is om 100% digitalisering af te dwingen van haar burgers.

Je kunt machtiging codes aanvragen voor gebruik door derden die je voor jou iets wilt laten doen met DigiD. Dit is zelfs al nodig als je bij het belastingskantoor iets wilt (laten) doen.

Op zich regelen die het wel goed, ben er alleen geen voorstander van om straks twee keer per maand op 20 weblocaties al mijn post bijeen te moeten schrapen. Dat gaat geheid tot problemen leiden.
15-10-2015, 09:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Moet de bijstand, AOW en minimum loon ook verhoogd worden. Er is namelijk een eerste levensbehoefte bijgekomen: een pc en een internetabonnement.

Als je niets zinnigs weet te melden, doe dat dan ook niet, want hiermee maak je jezelf belachelijk.
96% van de Nederlandse bevolking heeft inmiddels een internetverbinding.
Gebruik door ouderen van 65-75 jaar is 75%

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/vrije-tijd-cultuur/publicaties/artikelen/archief/2015/tablet-verdringt-bord-van-schoot.htm

Hoezo is dit een belachelijke opmerking? Mensen die in de bijstand terecht komen en dan ook nog in de schuldsanering landen, hebben b.v. geen geld om bestaande spullen te vervangen. Hoeveel van die 4 procent die geen internet hebben, zouden er in de bijstand zitten? Dat is iets wat wel moet worden uitgezocht.
15-10-2015, 09:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Moet de bijstand, AOW en minimum loon ook verhoogd worden. Er is namelijk een eerste levensbehoefte bijgekomen: een pc en een internetabonnement.

Als je niets zinnigs weet te melden, doe dat dan ook niet, want hiermee maak je jezelf belachelijk.
96% van de Nederlandse bevolking heeft inmiddels een internetverbinding.
Gebruik door ouderen van 65-75 jaar is 75%

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/vrije-tijd-cultuur/publicaties/artikelen/archief/2015/tablet-verdringt-bord-van-schoot.htm

Voordat je anderen mensen zaken gaat verwijten, denk ff zelf na; > 25% van senioren is nogal een grote groep (miljoen + ?); daarnaast is er een groot verschil tussen 'amper' met een Tablet kunnen googlen of filmpjes kijken en 'veilig internetten en omgaang met digid of Mijn Overheid'.
15-10-2015, 10:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Moet de bijstand, AOW en minimum loon ook verhoogd worden. Er is namelijk een eerste levensbehoefte bijgekomen: een pc en een internetabonnement.

Als je niets zinnigs weet te melden, doe dat dan ook niet, want hiermee maak je jezelf belachelijk.
96% van de Nederlandse bevolking heeft inmiddels een internetverbinding.
Gebruik door ouderen van 65-75 jaar is 75%

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/vrije-tijd-cultuur/publicaties/artikelen/archief/2015/tablet-verdringt-bord-van-schoot.htm

Als ik ooit tegen schulden aanloop en ik grondig moet snijden in de kosten dan is een internetverbinding toch wel één van die zaken die de deur uit gaat.
15-10-2015, 10:20 door PietdeVries
Wauw - dit is Statler en Waldorf all over... Iedereen hier zo tegen vooruitgang? Lees eens wat reacties terug: "ik wil mijn papieren envelop" of "Moet de bijstand, AOW en minimum loon ook verhoogd worden"... tjonge jonge.

Wie hier gaat graag terug naar het papieren belastingformulier? Eerst met potlood invullen, daarna met pen. En maar hopen dat alle optellingen goed waren gegaan, anders kon je alles opnieuw doorrekenen. Ik denk dat er weinig mensen zijn die het niet met de digitale aangifte doen.

En zo gaat het hier ook. Er wordt wat gesputterd, er wordt wat aan getweaked, maar zeg nou zelf, 't is toch niet echt van deze tijd om (veelal nietszeggende) overzichtjes rond te sturen die daarna op een hoop belanden?
15-10-2015, 11:11 door Anoniem
Door PietdeVries: Wauw - dit is Statler en Waldorf all over... Iedereen hier zo tegen vooruitgang? Lees eens wat reacties terug: "ik wil mijn papieren envelop" of "Moet de bijstand, AOW en minimum loon ook verhoogd worden"... tjonge jonge.

Wie hier gaat graag terug naar het papieren belastingformulier? Eerst met potlood invullen, daarna met pen. En maar hopen dat alle optellingen goed waren gegaan, anders kon je alles opnieuw doorrekenen. Ik denk dat er weinig mensen zijn die het niet met de digitale aangifte doen.

En zo gaat het hier ook. Er wordt wat gesputterd, er wordt wat aan getweaked, maar zeg nou zelf, 't is toch niet echt van deze tijd om (veelal nietszeggende) overzichtjes rond te sturen die daarna op een hoop belanden?

Dat is helemaal waar, maar het zou een keuze moeten zijn en niet moeten worden opgelegd. Als particuliere bedrijven dit soort dingen doen staat ze dat vrij, daar is het de markt voor. Maar de overheid is geen markt, je kan niet kiezen naar een concurrent te gaan die wel papier accepteerd en je kan niet kiezen de "dienst" dan maar niet te gebruiken. De dienstverlening van de overheid in deze zou rekening moeten houden met mensen die, om wat voor reden dan ook, geen mogelijkheid hebben om het digitaal te doen of dit domweg niet willen. Daar mag best een ondergrens aan zitten. Een heel systeem in stand houden voor een handjevol (zeg, enkele tientallen of honderden) mensen is niet nodig (alhoewel je bij dergelijke aantallen het ook handmatig zou kunnen verwerken, eventueel door een ambtenaar op basis van een papieren machtiging), maar in dit geval lijkt het als ik de getallen in andere posts moet geloven, toch te gaan om een groep van zeker enkele honderdduizenden voornamelijk ouderen. Laat die mensen als ze dat wil gewoon papier blijven gebruiken, die groep wordt vanzelf kleiner en zal binnen een jaar of 20 verdwijnen of gemarginaliseerd zijn. Dat hoeft niet binnen twee jaar onder dwang te gebeuren.
15-10-2015, 13:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door PietdeVries: Wauw - dit is Statler en Waldorf all over... Iedereen hier zo tegen vooruitgang? Lees eens wat reacties terug: "ik wil mijn papieren envelop" of "Moet de bijstand, AOW en minimum loon ook verhoogd worden"... tjonge jonge.

Wie hier gaat graag terug naar het papieren belastingformulier? Eerst met potlood invullen, daarna met pen. En maar hopen dat alle optellingen goed waren gegaan, anders kon je alles opnieuw doorrekenen. Ik denk dat er weinig mensen zijn die het niet met de digitale aangifte doen.

En zo gaat het hier ook. Er wordt wat gesputterd, er wordt wat aan getweaked, maar zeg nou zelf, 't is toch niet echt van deze tijd om (veelal nietszeggende) overzichtjes rond te sturen die daarna op een hoop belanden?

Dat is helemaal waar, maar het zou een keuze moeten zijn en niet moeten worden opgelegd. Als particuliere bedrijven dit soort dingen doen staat ze dat vrij, daar is het de markt voor. Maar de overheid is geen markt, je kan niet kiezen naar een concurrent te gaan die wel papier accepteerd en je kan niet kiezen de "dienst" dan maar niet te gebruiken. De dienstverlening van de overheid in deze zou rekening moeten houden met mensen die, om wat voor reden dan ook, geen mogelijkheid hebben om het digitaal te doen of dit domweg niet willen. Daar mag best een ondergrens aan zitten. Een heel systeem in stand houden voor een handjevol (zeg, enkele tientallen of honderden) mensen is niet nodig (alhoewel je bij dergelijke aantallen het ook handmatig zou kunnen verwerken, eventueel door een ambtenaar op basis van een papieren machtiging), maar in dit geval lijkt het als ik de getallen in andere posts moet geloven, toch te gaan om een groep van zeker enkele honderdduizenden voornamelijk ouderen. Laat die mensen als ze dat wil gewoon papier blijven gebruiken, die groep wordt vanzelf kleiner en zal binnen een jaar of 20 verdwijnen of gemarginaliseerd zijn. Dat hoeft niet binnen twee jaar onder dwang te gebeuren.

Helemaal mee eens; het zou inderdaad een keuze moeten zijn; als nerd met insider-knowledge vertrouw ik de overheid echt niet met IT systemen (en iedereen die het wel doet is m.i naief, publieke bronnen zat) en m'n data en heb ik ook zeker geen vertrouwen in de nabije toekomst in die context. Keuze-vrijheid is toch wel het minste ...
15-10-2015, 15:28 door PietdeVries
Ok - keuze is prima, maar waar houdt dat dan op? Ik heb een collega gehad die (10 jaar terug) kostte wat het kost een aangifteprogramma voor Mac OS-X wilde. Dat was zijn platform - hij vond dat hij daar recht op had. Tja, je kan mensen niet dwingen als je ze een keuze wilt laten, dus developen we dan het aangifte programma voor OS-X? En voor Android? En voor iOS? Eventueel nog voor XP en IE6 - gewoon omdat ze er nog steeds zijn, die gebruikers?

Nee - daarin gaan we met z'n allen gewoon te ver. Daarom gaan de Chinezen ook zo hard: overheid kiest een richting, allemaal die kant op. Hier twijfelt de overheid, benoemt een commissie, suggereert een richting, dan komt er een referendum, dan een tweede commissie die vervolgens al polderend uitkomt op een richting haaks op de oorspronkelijke - en we zijn 4 jaar verder, nieuwe regering, "goto 10".

Allemaal over op digitale communicatie, overgangsperiode van 4 jaar en daarna (de maatschappij dat ben jij) vraag je je buurman of dat slimme neefje.
15-10-2015, 15:40 door Anoniem
Door PietdeVries: Ok - keuze is prima, maar waar houdt dat dan op? Ik heb een collega gehad die (10 jaar terug) kostte wat het kost een aangifteprogramma voor Mac OS-X wilde. Dat was zijn platform - hij vond dat hij daar recht op had. Tja, je kan mensen niet dwingen als je ze een keuze wilt laten, dus developen we dan het aangifte programma voor OS-X? En voor Android? En voor iOS? Eventueel nog voor XP en IE6 - gewoon omdat ze er nog steeds zijn, die gebruikers?

Nee - daarin gaan we met z'n allen gewoon te ver. Daarom gaan de Chinezen ook zo hard: overheid kiest een richting, allemaal die kant op. Hier twijfelt de overheid, benoemt een commissie, suggereert een richting, dan komt er een referendum, dan een tweede commissie die vervolgens al polderend uitkomt op een richting haaks op de oorspronkelijke - en we zijn 4 jaar verder, nieuwe regering, "goto 10".

Allemaal over op digitale communicatie, overgangsperiode van 4 jaar en daarna (de maatschappij dat ben jij) vraag je je buurman of dat slimme neefje.

In China schenden ze ook alle mensenrechten, is er kinderarbeid, werken mensen tot wel 18 uur per dag, is er enorme milieuvervuiling en -vernieling en ze respecten vrijwel geen enkel Internationaal handelsrecht. En het is geen democratie. Als je een 'sterk sturende' overheid fijn vind, ben je vrij te migreren (mag in China ook niet zomaar), maar ik blijf voor keuze vrijheid.

En voor mensen die over 'progressie tegenhouden' beginnen; kijk even naar waar centrale administraties door de Duitsers in en voor WW2 geleid hebben (slechts 1 voorbeeld, zo zijn er velen in de recente wereldgeschiedenis). Laten we a.u.b. leren van onze geschiedenis en kritisch blijven...

Keuze voor 4 jaar is veel te kort en onrealistisch; je moet die keuze nog minstens 20 jaar bieden; tegen die tijd heeft toch > 99% van de bevolking het en is het probleem vanzelf (bijna) opgelost.
15-10-2015, 17:15 door spatieman
als het zover is, zal 9 op de 10 digitale brieven scam's zijn...
15-10-2015, 19:54 door Anoniem
Veel reacties tegen, omdat men gewoon tegen lijkt te willen zijn.
Ook argumenten over de financiële gevolgen van ouderen, of hun onwetendheid met internet,
die slechts op veronderstellingen berusten.
Feit is, dat in Nederland het hoogste internetgebruik is in vergelijk met andere moderne landen.
Met het gebruik van internet voor de belastingaangifte scoort Nederland hoger dan het Europese
gemiddelde dat 44% bedraagt, maar beduidend lager dan veel andere landen.
In Estland (82%), Denemarken (74%), Litouwen (70%) en Portugal (69%) wordt deze toepassing
het vaakst als reden voor interactie aangegeven.

http://www.internetabonnement.nl/nieuws/Internettoegang-Nederland-hoogste-in-Europa.html
15-10-2015, 21:00 door Anoniem
Zolang de overheid niet 100% kan garanderen dat de DigiD én de site "Mijn Overheid" niet kunnen worden gehackt, of dat onbevoegden daarin indringen, kunnen ze niet van hun burgers eisen om vertrouwelijke gegevens naar/in onveilige internetomgevingen te verzenden.

Daar komen dan nog 2 aspecten bij :
A/ : in het geval dat het fout gaat : bij wie ligt de bewijslast? en
B/ : als de fout bij de overheid ligt, garandeert de overheid volledige vergoeding van financiële (en immateriele) schade??

Waar is de risico-analyse??
Heeft ons parlement dit soort consequenties al ter tafel gebracht?
16-10-2015, 00:28 door Anoniem
Door Anoniem: Veel reacties tegen, omdat men gewoon tegen lijkt te willen zijn.
Ook argumenten over de financiële gevolgen van ouderen, of hun onwetendheid met internet,
die slechts op veronderstellingen berusten.
Feit is, dat in Nederland het hoogste internetgebruik is in vergelijk met andere moderne landen.
Met het gebruik van internet voor de belastingaangifte scoort Nederland hoger dan het Europese
gemiddelde dat 44% bedraagt, maar beduidend lager dan veel andere landen.
In Estland (82%), Denemarken (74%), Litouwen (70%) en Portugal (69%) wordt deze toepassing
het vaakst als reden voor interactie aangegeven.

http://www.internetabonnement.nl/nieuws/Internettoegang-Nederland-hoogste-in-Europa.html

Leuk. Maar wat wil je daarmee zeggen, aantonen of aannemelijk maken? Die 95% van de huishoudens die Internettoegang heeft is geweldig, maar die overgebleven 5% zijn 370.000 huishoudens. Dat is een niet onaanzienlijk aantal.
En verder: het is toch geen wedstrijd? Die percentages zijn leuk, maar zouden een constatering moeten zijn, geen doel op zich. Is het echt zo belangrijk dat iedereen digitaal aangifte doet? Is het iets om onszelf als volk mee op de borst te slaan, kijk ons eens digitaal aangeven?
16-10-2015, 00:32 door Anoniem
Door PietdeVries: Ok - keuze is prima, maar waar houdt dat dan op? Ik heb een collega gehad die (10 jaar terug) kostte wat het kost een aangifteprogramma voor Mac OS-X wilde. Dat was zijn platform - hij vond dat hij daar recht op had. Tja, je kan mensen niet dwingen als je ze een keuze wilt laten, dus developen we dan het aangifte programma voor OS-X? En voor Android? En voor iOS? Eventueel nog voor XP en IE6 - gewoon omdat ze er nog steeds zijn, die gebruikers?

Nee - daarin gaan we met z'n allen gewoon te ver. Daarom gaan de Chinezen ook zo hard: overheid kiest een richting, allemaal die kant op. Hier twijfelt de overheid, benoemt een commissie, suggereert een richting, dan komt er een referendum, dan een tweede commissie die vervolgens al polderend uitkomt op een richting haaks op de oorspronkelijke - en we zijn 4 jaar verder, nieuwe regering, "goto 10".

Allemaal over op digitale communicatie, overgangsperiode van 4 jaar en daarna (de maatschappij dat ben jij) vraag je je buurman of dat slimme neefje.

Ik begrijp je punt niet. Je zegt keuze is prima, maar komt vervolgens met argumenten waarom we niet teveel keuze moeten hebben. Wat wil je nu? Bovendien is de keuzevrijheid waar het hier in dit verhaal om gaat er eentje voor het doen van aangifte op papier, dus dat hele verhaal over OS'en en polderende windows-versies is totaal irrelevant.
16-10-2015, 00:37 door Anoniem
Door Anoniem: Zolang de overheid niet 100% kan garanderen dat de DigiD én de site "Mijn Overheid" niet kunnen worden gehackt, of dat onbevoegden daarin indringen, kunnen ze niet van hun burgers eisen om vertrouwelijke gegevens naar/in onveilige internetomgevingen te verzenden.

Daar komen dan nog 2 aspecten bij :
A/ : in het geval dat het fout gaat : bij wie ligt de bewijslast? en
B/ : als de fout bij de overheid ligt, garandeert de overheid volledige vergoeding van financiële (en immateriele) schade??

Waar is de risico-analyse??
Heeft ons parlement dit soort consequenties al ter tafel gebracht?

Nou ja het lijkt me dat dat op dezelfde manier afgehandeld zal worden als hoe dat nu al gebeurt als zo iets voorkomt bij die meerderheid van de bevolking die nu al digitaal aangifte doet. Je vraag is relevant als het plan zou zijn "van volledig papier naar digitaal", maar het plan is "van 75% digitaal naar 100% digitaal".
16-10-2015, 00:53 door CrioWria
Door Anoniem: Ik voel weer een te duur ICT-project van de overheid aankomen.
Dat compleet mislukt en ons in het slechtste geval enkele tientallen miljoenen kost i.p.v. miljarden zoals met de ov-chipkaart.
17-10-2015, 23:07 door Anoniem
Door Anoniem: Moet de bijstand, AOW en minimum loon ook verhoogd worden. Er is namelijk een eerste levensbehoefte bijgekomen: een pc en een internetabonnement.
vergeet ook niet het extra mobiel abonnement dat is benodigd!
29-10-2015, 11:29 door Anoniem
Ik vind ook dat mensen in de bijstand verplicht worden gedwongen een pc aan te schaffen en abonnement af te sluiten erbij, waar gaat dat naar toe in de toekomst ongelooflijk!!!!!!!!!
03-11-2015, 21:25 door Anoniem
Door Muria:
Door ph-cofi:
Mensen die niet vertrouwd zijn met digitale communicatie worden geholpen. Dat doet de Belastingdienst zelf of met inzet van andere partijen zoals maatschappelijk dienstverleners.
Ik voel gebruik van Digid's door anderen dan de eigenaren aankomen (kinderen, dienstverleners).

Dat gebeurt nu al door bv. belastingadviseurs die een aangifte voor anderen invullen. Normaal gezond verstand van toepassing.
Goede belastingadviseurs gebruiken niet de digid van personen die zij helpen, maar vragen een machtigingscode aan voor het invullen van aangiftes. Een digid geeft namelijk toegang tot meer gegevens dan belastingadviseurs nodig hebben
06-11-2015, 00:20 door Anoniem
Nergens is te lezen wat je moet doen als jij idd geen internet, geen pc of laptop hebt.
Wat dat aangaat hebben de banken het beter voor elkaar, daar heb je iig nog de keuze om je afschrift digitaal of per post te ontvangen. Zoals het nu uitziet heb je die keuze bij de belastingdienst niet! Begrijp heel goed dat er het grote gros van de bevolking wel internet heeft, maar goed er zijn idd ook genoeg mensen die dat niet hebben en die zitten met deze regeling mooi te kijken.
06-11-2015, 13:23 door Anoniem
Ik ben een van die mensen zonder eigen computer, internet/laptop (dit verzend ik vanuit bibliotheek). Ik kan het niet betalen. Wat ga ik doen? Gewoon niets. Ik zie wel wat de toeslagen zijn aan het bedrag wat op mijn rekening gestort wordt. Had men een vraag? Moet ik reageren? sja jammer dan, stuur een brief of ik weet van niets.

UIteraard geen ideale situatie maar ik zie geen andere oplossing. Wat een slecht beleid.
09-11-2015, 15:44 door Anoniem
Kunnen we ergens protesteren tegen deze maatregel? Inderdaad is het raar dat mensen op hoge leeftijd (mijn moeder is bijna 90) hiertoe gedwongen zouden worden. En ook raar dat de o zo geheime Digid dan gebruikt gaat worden door een mantelzorger of andere vertrouwenspersoon. Het zijn wel je privé-gegevens.
10-11-2015, 20:09 door Anoniem
Ik ben eens plotseling, onverwacht op de intensive care afdeling terechtgekomen en heb 2,5 weken in het ziekenhuis gelegen. Daarnaa naar huis gestuurd, zonder enige nazorg of thuiszorg. Herhaalrecepten bij doktersassistente (kan makkelijk, telefonisch) en geen zinnig woord van huisarts zelf gehoord. Heb een flink aantal weken/maanden maar wat aangerommeld, en me geheel gericht op eten, drinken en "opkrabbelen". Echt waar, de eerste keer dat ik dacht, "had er niet enige vorm van revalidatie moeten zijn, had ik daargeen informatie over moeten krijgen?" was meer dan een half jaar later, bijna een jaar later. (terzijde, ja, dit was in Nederland) Ik zou in die periode nooit gedacht hebben aan het checken van welke berichtenbox dan ook! Maar mijn papieren post heb ik allemaal gezien en allemaal gekregen en zo nodig beantwoord.
Maar goed, ik denk dat ik de enige ben die zoiets is overkomen, en zulke dingen gebeuren verder met niemand. Met één geval kunnen ze uiteraard geen rekening houden, toch? Dat begrijp ik wel .....
12-11-2015, 11:44 door Anoniem
Heb zojuist de belastingdienst gebeld over de brief voor mijn moeder (80 jaar) dat zij voortaan berichten enkel via de digitale inbox zal ontvangen. Zonder overgangsperiode, zonder andere mogelijkheid. Het advies wat gegeven werd was het aanvragen van een machtiging, zodat ik deze inbox in de gaten kon houden.

Het is toch te gek voor woorden? Is zij nu ineens gehandicapped of zo, omdat zij geen kennis van (veilig) computergebruik heeft? Moet ik nu kennis nemen van haar ook voor mij privé gegevens? Wordt zij niet meer als volwaardig gezien?
Ik vind het echt schandalig dat deze regering nu de digitaal onhandigen als derderangs burgers gaan beschouwen en niet meer direct informeren op een manier die normaal toegankelijk was voor iedereen!
Hier moet toch echt een overgangsperiode komen! Dit stinkt naar discriminatie......
13-11-2015, 05:03 door Anoniem
Door Anoniem: Hier moet toch echt een overgangsperiode komen!
Niet mee eens. Ook de overheid, resp. belastingdienst is bezig de aandacht af te leiden van de kern van de problematiek, door te beloven dat er een soort "gewenningsperiode" is, of zal komen.
Maar wie de papieren post wil behouden is in geen enkel opzicht gebaat met een overgangs- of gewenningsperiode. Geen enkele gewenningsperiode geeft de nodige financiële armslag voor aanschaf en onderhoud van dure apparatuur. Geen enkele gewenningsperiode geeft inzicht in problemen en gevaren van internet. Die problemen en gevaren worden nog steeds met de dag, zo niet met het uur, groter en onbeheersbaarder. Geen enkele gewenningsperiode houdt rekening met de altijd veanderende besturingssystemen, apps en apparaten.
16-11-2015, 23:44 door Anoniem
Waar nog niemand bij heeft stilgestaan als ze het over machtigen hebben:
Ik ben gemachtigd voor mijn moeder van 96 en mij oom van 83.
Heb een digibeet als partner, dus doe hier het "internetgebeuren"

En dan krijg je dus een email van MijnOverheid dat er een bericht klaar staat in je berichtenbox. Leuk, maar in de email staat dus niet voor wie en mag ik -als ik pech heb- in elke berichtenbox gaan inloggen om te weten wat de belastingdienst nu weer heeft gestuurd.
23-11-2015, 23:37 door Anoniem
Zoveelste ronduit schofterige actie van dit neo liberale kabinet.Nederland slaap zacht! Wij zijn er immers om de overheid te dienen en niet andersom! Oud? kan niet overweg met IT? of wil je niets met computers te maken hebben? pech gehad,daar kunnen wij niet op wachten! en zo sukkelt Nederland verder de onderdrukking in. Het is immers de gedachte dat dat papier allemaal wel erg veel geld kost.Natuurlijk kijken we daarbij niet naar die vele honderden miljoenen aan weggegooid geld van mislukte ICT projecten van de overheid die bovendien ook nog eens grotendeels naar India vloeien omdat men zo "lekker goedkoop" werkt. Nee,dat hoort er nu eenmaal bij ,toch? We gaan lekker door met onze digitale zin doordrijven ,stel je voor dat wij als Nederland niet meekomen in de vaart der volkeren.Dat kunnen wij als beste jongetjes en meisjes van de klas toch niet hebben? Wat moet Europa wel niet denken? Nee wij zullen en moeten het voorbeeld voor de rest van de wereld zijn,wij moeten ferm zijn ,we kunnen hier geen rekening houden met de burger,die weten toch niet wat goed voor ze is.Stemvee is het en verder moeten ze gewoon doen wat ze opgedragen wordt! En ach ,indien dit weer het zoveelste ICT debacle wordt moeten we daar weer lessen voor de toekomst uit trekken en weer een nieuwe poging doen.De kosten verhalen we wel weer op die domme ouderen die toch geen (digitale) stem hebben...
24-11-2015, 22:48 door Anoniem
Het is juist voor ouderen die nog niet gedigitaliseerd (willen) zijn van groot belang dat zij spoedig gedwongen en geholpen worden alsnog snel dit kunstje te leren. Ouderenzorg gaat digitaliseren zoals appen e.d. Juist voor hen is dus gewend raken aan eenvoudig computerwerk van groot belang. Zó moeilijk is het nou ook niet meer.
25-11-2015, 18:17 door Anoniem
Door ph-cofi:
Mensen die niet vertrouwd zijn met digitale communicatie worden geholpen. Dat doet de Belastingdienst zelf of met inzet van andere partijen zoals maatschappelijk dienstverleners.
Ik voel gebruik van Digid's door anderen dan de eigenaren aankomen (kinderen, dienstverleners). Voor Nederlanders die in het papieren tijdperk zijn gebleven. Dat gebruik door anderen start al bij het verkrijgen en beheren van deze Digid's, denk je niet? En dat gebruik door anderen lijkt me strijdig met de voorwaarde nummer 8 vanuit de overheid om een Digid te mogen gebruiken ("De verstrekte DigiD is strikt persoonlijk en niet overdraagbaar"). Ik vraag me dus af of de overheid wel gerechtigd is om 100% digitalisering af te dwingen van haar burgers.
28-11-2015, 21:27 door Anoniem
Mijn moeder is 80 jaar. Heeft geen computer en kan niets met internet en kan ook geen email of smsjes ontvangen.. Zij is echter nog prima zelf in staat om haar financiën te regelen dus het afgeven van een machtiging aan haar kind of een belastingtussenpersoon is niet aan de orde.

Ik neem aan dat de belastingdienst voor dit soort gevallen gewoon netjes vertrouwd blauwe enveloppen blijft sturen?
28-11-2015, 23:52 door Anoniem
Gaat dit betekenen dat de kosten voor internet, aanschaf computer etc. aftrekbaar zijn voor de belasting?
Ik bedoel: mijn ouders (beiden 80+) worden blijkbaar verplicht dit aan te schaffen.
Ik voel er zelf eigenlijk niets voor, moet ik dus ook uitgaves doen voor extra beveiliging van de software, etc. etc.
30-11-2015, 12:03 door Anoniem
Ik had net de Belastingdienst aan de telefoon en kreeg te horen dat ik geen keuze heb, alles moet digitaal. Belachelijk! Als Nederland klaar was voor digitale post dan was de dighitale brievenbus van banken toch ook geen flop geworden? Bovendien geldt briefgeheim alleen voor papierenpost, niet voor digitale post en de overheid staat erom bekend dat de gegevens regelmatig op straat komen te liggen! Ik ben tegen deze vorm van dwang. Ik wil het digitaal blijven ontvangen mede omdat ik naar de bibliotheek moet om te kunnen internetten. Ik heb geen geld voor internet thuis en de gemeentes zien internet en computers nog altijd als onnodige luxe en vergoeden daarom dit niet uit de bijzondere bijstand. Met het groeiend aantal huishoudens die afhankelijk zijn van de voedselbank, is dit een hele foute keuze van de overheid. Sorry belastingdienst, ik kan niks betalen, aanvragen of ontvangen want ik ben niet digitaal.
04-12-2015, 13:34 door Anoniem
Dit is lekker makkelijk.
De mensen die de berichtenbox van de belastingdienst niet kunnen lezen, weten van niets en kunnen nooit reageren.
De belastingdienst zal wellicht de aanmaningen en aanslagen ook via die berichtenbox versturen... Belastingplichtige weet nog steeds niet van iets.... zal de beslaglegging dan ook digitaal gaan??? Dat waarschijnlijk niet... en dan kan het wel via de post.... maar dan allemaal met extra kosten in rekening gebracht en wellicht nog fout opgelegd ook.....

Ook het verstrekken van Digid-codes aan derden is niet de juiste oplossing. Kijk wat er is gebeurd met de toeslagen die aangevraagd zijn door anderen , waarbij het geld is gestort op de rekening van die anderen. En de gedupeerden mogen alsnog de teveel aangevraagde toeslagen betalen, terwijl ze dit nooit hebben gehad. Bovendien kan je met Digid nog veel meer opvragen dan alleen gegevens van de belastingdienst.

Belastingdienst zorg eerst dat je je zaken op orde hebt! en maak er niet nog een groter zooitje van , dan dat het nu al is!

Ik vraag me trouwens af of de Belastingdienst zich iets aantrekt van deze opmerkingen....

De belastingbetalers zullen zich toch wat sterker moeten maken......
05-12-2015, 21:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Moet de bijstand, AOW en minimum loon ook verhoogd worden. Er is namelijk een eerste levensbehoefte bijgekomen: een pc en een internetabonnement.

Als je niets zinnigs weet te melden, doe dat dan ook niet, want hiermee maak je jezelf belachelijk.
96% van de Nederlandse bevolking heeft inmiddels een internetverbinding.
Gebruik door ouderen van 65-75 jaar is 75%

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/vrije-tijd-cultuur/publicaties/artikelen/archief/2015/tablet-verdringt-bord-van-schoot.htm

Check je eigen post dan ook, voordat je jezelf belachelijk maakt. 96% van de Nederlanders tussen de 12 en 75 jaar. De rest is juist de mensen die hier moeilijkheden mee hebben. En dat is nog altijd een groot deel van de Nederlandse bevolking.
08-12-2015, 18:44 door Anoniem
Harstikke handig joh...hou het bij voor schoonmoeder/moeder/man en mijzelf...netjes een mail binnen dat er post binnen is! Maar ja van wie van de 4!!!!!! Leuker kunnen we het niet maken! Geweldig dit!
08-12-2015, 22:51 door Anoniem
Het is weer eens zover hoor met onze overheid
Onze vrienden van de blauwe enveloppen mogen ermee gaan stoppen.
En de ouderen?
Mijn ouders nu beide 86 hebben al een probleem met de afstandsbediening van de televisie laat staan met een computer!
Een DigiD-code hebben zij dan ook niet. Helpen door een vreemde, ik zou haast zeggen zeker als hij via de belastingdienst komt niet!

Vermoedelijk heeft de bedenker van dit plan, zoals onze gehele overheid, geen enkele voeling met de Nederlanders.
14-12-2015, 17:38 door Anoniem
Ik ben helemaal niet blij met de digitaliseren van de blauwe enveloppen. Da's dan lekker voor een chaoot als ik, hoe vaak ik mails over het hoofd zie en weg mik dat wil je niet weten.
Tegenwoordig lijkt er van alles maar door je strot geschoven te worden, bah Belastingdienst.
22-12-2015, 11:14 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe gaat het dan met ouderen die helemaal niet met computers en digitaal van doen hebben. Ik kan mijn moeder nog steeds niet duidelijk maken hoe ze een programma voor tv moet opnemen laat staan met een smart-phone om te gaan.

Internet, email, appjes ... allemaal ver van mijn bed voor haar.

Het zou mooi zijn dat er een leeftijdsgrens komt waarbij je niet wordt gedwongen om te digitaliseren![/quote

Dat klopt helemaal en al zouden bejaarden kunnen leren digitaal aangifte te doen. Het is toch te gek voor woorden hen te verplichten tot aankoop pc of laptop o.d. en een internet abonnement te nemen. En dat alles van hun meestal toch al karige pensioen. Belachelijk. Ik was laatst in een ziekenhuis waar een dame van boven de 80 naar een computer werd verwezen om formulieren in te vullen. Dat kon deze dame niet en vroeg de dienstdoende baliemedewerkster van het ziekenhuis of iemand haar kon helpen. Dat doen we niet meer was het antwoord dan moet u maar iemand meenemen die het wel kan.
Belachelijk ik maak me zo boos BAH.
25-12-2015, 09:30 door Anoniem
Ik had gisteren mijn moeder in paniek aan de telefoon. Bijna 85, gehandicapt en compleet digibeet. Zij was gebeld door een meneer van de belasting met de reden dat zij dus vanaf nu digitaal moest worden..... Dit kan zij compleet niet. Al een aantal malen geprobeerd haar te laten oefenen op een laptop maar het dubbelklikken van een muis lukt haar al niet eens. Zij kan nog net haar knoppen telefoon gebruiken mits zij niet per ongeluk op een vreemde toetsen combinatie klikt en de afstandsbediening van de TV mag ook niet te ingewikkeld worden. Zij was bijna in tranen want de man van de belasting was niet eens aardig en zei haar gewoon keihard maar een pc aan te schaffen en een Digid te nemen....... Ik denk dat dit echt absurd is. Ik zou graag mijn moeders administratie willen doen maar dat wordt mij ook al te veel. Heb zelf net een hersenbloeding gehad en twee keer geopereerd en heb al moeite met mijn eigen administratie. Ik snap werkelijk niet hoe de belastingdienst dit er door kan drukken zonder deze kwetsbare groep mensen ook maar een optie te geven. Naar een buurtcentrum oid kan zij ook niet vanwege haar fysieke beperkingen. Ik heb haar gerustgesteld en gezegd dat ik ga proberen uit te zoeken hoe dit nu zit want het lijkt mij dat veel mensen hierdoor in de problemen gaan komen.
31-01-2016, 18:12 door Anoniem
Net weer vernomen dat bij de belastingdienst de gegevens van de inwoners gewoon op straat liggen!

Belastingdienst, hou eens op met dat doordrammen en laat de menssen zelf kiezen of ze hun aangifte analoog of digitaal willen doen, dacht dat wij in een Democraties land woonden in plaats van in een Dictatuur maar zo zie je maar weer eens ....
13-02-2016, 17:38 door Anoniem
Moet niet gekker worden.
Moet ik straks actief langs diverse 'Berichtenboxen' om al mijn post op te halen? Belastingdienst, WA/woon/opstal/ ed verzekeraars, zorgverzekeraar, CJIB, Gas, Water, licht.,wegenbelasting, Waterschap, OZB, etc., etc,.
En je wordt natuurlijk verplicht om actief te gaan kijken en je bent uiteraard ook verantwoordelijk wanneer je iets vergeet cq. niet verzekerd, hoge boetes, etc..
De postkoets was al beter.
26-02-2016, 17:37 door Anoniem
Ik heb begrepen dat de Belastingdienst je dwintgt om telkens weer in te loggen op hun digitale postbus, om te kijken of er post is. Het is blijkbaar niet mogelijk om een waarschuwings mail / SMS te ontvangen.

Ik ben ZZP-er en krijg elk kwartaal WEL netjes een mail van de Belastingdienst met de mededeling: u moet BTW aangifte doen.

Ik zou het wel ractisch vinden om net als bij aangifte een mailtje van ze te krijgen, met de melding dat er digitale post in de Belastingpostbus zit.

Heeft iemand hier info over??
27-02-2016, 15:34 door Anoniem
Net nog even gezocht oop de site van de BD:


Je kunt inderdaad een alarm instellen, als er nieuwe post binnengekomen is in de digitale brievenbus bij de BD:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/veelgestelde_vragen/vraag_en_antwoord/berichten_per_mail_in_plaats_van_berichtenbox

Dat maakt het een stuk prettiger....

Alleen vind ik de dwang niet echt prettig. Maar ja, we hebben het maar te slikken....
19-02-2017, 15:33 door Anoniem
Dus nu moeten we allemaal een smartphone, pc, internet en een printer aanschaffen? Want ja stel je voor dat je ergens het bericht van mijnoverheid mist! Bij wie mogen we dat declareren, bij rutte met zn 1000 euro per burger? ik eis van de belastingdienst dat ze de post blijven versturen!!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.