image

Thomas Cook: toeristen moeten privacy opgeven

woensdag 30 maart 2016, 10:14 door Redactie, 34 reacties

Toeristen moeten hun privacy opgeven, zowel voor veiligheid als extra dienstverlening, zo stelt de directeur van touroperator Thomas Cook in een column voor de Belgische krant De Tijd. "We hebben de neiging minder flexibel te zijn als het om onze privacy gaat. Maar we zullen niet anders kunnen dan onze privacy voor een stuk opgeven. Voor onze eigen veiligheid, zodat de overheden kunnen screenen wie op welke vlucht zit", aldus ceo Jan Dekeyser.

Naast veiligheid moeten toeristen volgens de Dekeyser ook op een ander vlak hun privacy opgeven. "Want alleen zo maken we het mogelijk echt elke toerist persoonlijk te contacteren in tijden van crisis en overmacht. En dat gaat verder dan het gsm-nummer. Het moet mogelijk worden mensen privéberichten te sturen met informatie over de situatie via Facebook, Twitter of Whatsapp." Als het aan de directeur van Thomas Cook ligt krijgen alle bedrijven en organisaties die betrokken zijn bij het organiseren van een reis de mogelijkheid om informatie over de reizigers te delen.

Het gaat dan bijvoorbeeld om de luchthaven, de luchtvaartmaatschappij, taxi, bus of het hotel. "Als sector moeten we de toeristen sensibiliseren om een extra stukje privacy prijs te geven, waardoor het mogelijk wordt een-op-eencommunicatie te voeren met onze reizigers op momenten zoals dinsdag." Doordat de organisaties niet over de Facebook- of Twitterprofielen van hun klanten beschikken is het niet mogelijk om proactief persoonlijke boodschappen te sturen, aldus de Dekeyser.

Hij wijst erop dat intussen bijna iedereen een Facebookprofiel of een Twitteraccount heeft. "Het is dus perfect mogelijk om via persoonlijke communicatie de bezorgdheid van de reizigers weg te nemen en hen rechtstreeks te informeren over hoe hun reis verder zal verlopen."

Reacties (34)
30-03-2016, 10:18 door Anoniem
Bij deze geef ik Thomas Cook op.....
30-03-2016, 10:21 door Anoniem
Die persoonlijke communicatie, via gsm, sms, whatsapp.... dan heb je aan een 06-nummer toch genoeg???
30-03-2016, 10:24 door Anoniem
Goh, er is weer eens een ramp gebeurd, dus wordt er weer geroepen om (nog meer) privacy op te geven.

Bij een ramp kan er een broadcast naar alle mobiele-telefoons gestuurd worden (door de overheid), of emails naar de indviduele klanten (door de reisorganisatie). En anders kun je een paar fysieke mensen naar de opvang locaties sturen. Persoonlijk contact maakt een betere indruk in zo'n situatie.
Ik hoef geen 1-op-1 contact via andere communicatie-middelen. In het buitenland heb ik mijn toestel zelfs standaard in vliegtuigmodus staan (behalve af en toe de wifi).

Verder zaten de daders niet in een vliegtuig, dus nog meer informatie met overheden delen, is vrij nutteloos.
Dit maakt de beschikbare hooiberg aan data alleen maar groter. En de overheden hebben nu al moeite om daar efficent mee om te gaan.

Mocht reisorganisatie dit gaan afdwingen, dan is dat voor mij alelem maar een extra reden om meer zelf te regelen/organiseren.
30-03-2016, 10:30 door Anoniem
Misschien moet de schoenmaker zich bij de leest houden en zich niet bemoeien met het prive-leven van z'n klanten en het politieke klimaat ? Het is helemaal niet nodig om klanten via Facebook of Twitter te benaderen, wat een onzin; nooit van intercoms gehoord of SMSjes ? Voldoen prima en hebben een veel beter klant-bereik. Meneer probeert gewoon op de lijkenpikkerij mee te liften en zo z'n big-data business model naar binnen te fietsen (en kosten te besparen --> whatsapp bericht is goedkoper dan SMS) over de rug van slachtoffers, bah ! Je kan toch gewoon je klanten - vrijwillig - om die contactinfo vragen ?

Allemaal bangmakerij !
30-03-2016, 10:31 door Anoniem
Leuk dat meneer-de-directeur-van-Cook van mening is dat mijn privacy geen waarde voor mij heeft. Tuurlijk is het voor hem interessant om 'alles' van z'n klanten te weten. Men betaalt veel geld voor deze data en hij misbruikt het toverwoord 'terrorisme' weer een keer.

Als ik mijn privacy moet inleveren, lever ik daarmee mijn vrijheid in. Privacy inleveren 'voor vrijheid' slaat derhalve nergens op.

Hij hoeft mij niet te bellen tijdens een 'crisissituatie'. Dank voor de moeite, ik kom er zelf wel achter.

Wel een heel doorzichtige truc om gratis aan data te komen...
30-03-2016, 10:35 door Anoniem
Let op: met zo'n redenering mag je straks niet meer mee met het vliegtuig, als je geen Facebook-, Twitter-, Whatsappaccount of gsm hebt. Nog 1 stap verder en die worden verplicht gesteld.
"Omdat toch bijna iedereen dat al heeft." Op die manier leven we straks in onze zelf gecreëerde open gevangenis.
30-03-2016, 10:50 door Anoniem
" Doordat de reisorganisaties niet over de Facebook- of Twitterprofielen van hun klanten beschikken is het niet mogelijk om proactief persoonlijke boodschappen te sturen, aldus de Dekeyser.

Persoonlijk vind ik dit een beetje onzin... Ik zit niet te wachten op facebook of twitter berichten. Dit zijn berichten met totaal geen prio. Als ze me een persoonlijk bericht willen geven doen ze dat maar telefonisch.
30-03-2016, 10:59 door Erwin_
Ik heb ze alle 3 niet, dus hoe willen ze dat gaan doen dan?

de Touroperator is verantwoordelijk voor mijn reis, zei hebben mijn telefoonnummer. Dus gewoon bellen lijkt me! Meest veilige en snelle manier van 1 op 1 communiceren. Daarvoor heeft de luchthaven/taxi/bus etc mijn gegevens helemaal niet nodig.
30-03-2016, 11:00 door Reinder
Het gemak waarmee bedrijven maar simpelweg aannemen dat "iedereen" op facebook en/of twitter zit vind ik ergerlijk.
30-03-2016, 11:10 door Anoniem
Uiteraard is opgeven van privacy de juiste methode.
Kijk maar hoe goed het nu al werkt!

Dankzij de masala informative stromen en inzichten die de diensten nu al hebben zijn de aanslagen voorkomen die u en ik anders echt zouden plegen.
Dat echte terroristen hier nog niet tussen zaten is juist door de regelgevingen en wetten.
Anders hadden we die ook zeker weten te pakken gehad.
Juist deze mensen vissen we er uit door gewone mensen te controleren.
Wie niks te verbergen heeft hoeft nergens bang voor te zijn (en we zien alles inmiddels alleen soms is het nog teveel gezeur en lastig)
Wie wel wat te verbergen heeft is dus een terrorist!
Ergo, ons system werkt.

Denk dus goed na: heeft u iets te verbergen?
30-03-2016, 11:18 door Anoniem
Ow das fijn, dus ik mag dood vallen, omdat ik geen Facebook, Twitter of WA heb? Ik ga het er ook niet speciaal voor aanschaffen. Het wordt je steeds meer de strot ingeduwd, bah
30-03-2016, 11:27 door Anoniem
Door Reinder: Het gemak waarmee bedrijven maar simpelweg aannemen dat "iedereen" op facebook en/of twitter zit vind ik ergerlijk.

Wat u zegt. Bovendien zijn er steeds meer mensen die met facebook willen stoppen.
30-03-2016, 11:29 door Anoniem
Ik vind dit weer zo'n onzin verhaal om mensen te monitoren.
Wat heeft dit er mee te maken als een terorist zich wel of niet opblaast, met data graaien kun je geen aanslag verkomen.
Blijkbaar kun je meer geld verdienen met data te verkopen dan met andere diensten, zo ook de banken.
30-03-2016, 11:46 door Anoniem
Jan Dekeyser doet niet melden waarop zijn bewering dat klanten minder prijs willen geven gestoeld is.
Voorheen was bijna niets digitaal. zwartwit paspoortkopie alleen bij het reisburo in het dorp, overgeklopte persoonsgegevens voor passagierslijsten en hotelovernachtingen en telefoonnummers van vaste lijn van thuisblijvers hoefde je niet te verstrekkenn. De reisorganisaties hadden decennia geen inzicht in zeer persoonlijke gegevens.

de concurentie in de reiswereld is groot. waar reisorganisaties voorheen rond konden komen met reisjes organiseren hebben ze nu neveninkomsten nodig op basis van uitwisselen van zeer gedetailleerde persoonsgegevens en marketing op maat tegen zo laag mogelijke kosten. Dekeyser draait iedereen een verwerpelijk rad voor ogen door hun eigen zakelijke belang te vertalen naar het angst opwekken bij hun klanten en meeliften op het leed van de slachtoffers.
30-03-2016, 12:07 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
30-03-2016, 12:15 door Anoniem
Privacyproblemen ontstaan als je niet op discretie kan vertrouwen, als de contactgegevens anders gebruikt worden dan waar je ze voor bedoeld had. Als je (bovenop de voor de boeking noodzakelijke gegevens) mensen gegevens vraagt waarmee ze bij calimiteiten gedurende hun reis te bereiken zijn moet dat ook het enige zijn waar deze gegevens voor gebruikt worden en na de reis moeten ze weer verwijderd worden. De gegevens zogenaamd handig voor de klant bewaren zodat ze later niet nog eens opgegeven moeten worden, ze gebruiken voor nieuws en aanbiedingen, dát zijn privacyschendingen.

De voorstellen die deze man doet geven al aan dat de gegevens bij zijn bedrijf niet veilig zijn. Je kan erop wachten dat je nieuwsbrieven en aanbiedingen van die hotels, taxibedrijven en dergelijke gaat krijgen, of kan Thomas Cook garanderen dat die allemaal die gegevens alleen voor noodgevallen gebruiken? Het is trouwens helemaal niet nodig, als Thomas Cook je al kan bereiken hoeft dat hotel daar niet nog een keer tussen te zitten, Thomas Cook kan indien nodig juist tussen de reiziger en die andere partijen gaan zitten qua communicatie als zich een situatie voordoet waarin dat nodig is.

Als de gegevens echt alleen gebruikt worden om je in noodsituaties te bereiken is er helemaal geen privacyprobleem. Het komt er dus op neer dat je je privacy niet opgeeft voor je veiligheid maar voor wat anders.
30-03-2016, 12:21 door Anoniem
Ik ben het helemaal met Erwin eens.
De tour operator weet toch je nummer en een aantal gegevens?.
Dus bij enige noodzaak dan neemt hij toch contact met je op of jij kan dat doen met enige vragen over je reis.
30-03-2016, 12:28 door Anoniem
Eens wat Amerikanen betreft. Ik vind ook dat we van de VS hetzelfde moeten eisen als deze dat van ons doet. Van alle willen we vooraf alle gegevens ontvangen en van alle Amerikanen nemen we bij binnenkomst de vingerafdrukken en ze mogen alleen op een toeristen visum het land in. Tevens willen we alle gegevens dragers inzien die ze mee nemen.
Daar kan de VS toch niets op tegen hebben want alles voor de veiligheid toch?
30-03-2016, 13:29 door Anoniem
Je ziet dit al steeds meer gebeuren. Vraag voor de grap eens een ESTA waiver aan voor de VS. Vroeger was je huisadres voldoende, tegenwoordig moet je zelfs externe contactpersonen opgeven (je ouders, je werkgever?!), je mobiel (incl type), e-mailadres enz enz. Ten eerste is dat een schending van mijn privacy, maar ook die van anderen. Immers voedt ik zo hun gegevens aan VS instanties met wie zij niets van doen hebben. Verder ontgaat mij het hele doel. Iemand die kwaad wil gebruikt toch gewoon een dienst als FakeNameGenerator voor die data? Kleine kans dat gefingeerde data al ergens op een blacklist staat.
30-03-2016, 14:45 door Anoniem
Pfff, ik overweeg nu toch echt om voortaan maar met de fiets naar het strand te gaan in Nederland.... Datahonger begint bizarre vormen aan te nemen...
30-03-2016, 15:03 door Anoniem
Toeristen moeten hun privacy opgeven, zowel voor veiligheid als extra dienstverlening, zo stelt de directeur van touroperator Thomas Cook in een column voor de Belgische krant De Tijd.
Tjeepig...
kmoet ook nog eens pagina's voorwaarden accepteren voordat ik simpel het originele bericht kan lezen in De Tijd?
Forget it... Allemaal puur opportunisme ook van Thomas Cook zo te zien. Wat zal ik er van zeggen?
Vrijheidsondermijnend en te ver gaande commerciële uitbuiting van het volk onder valse voorwendselen?
Hoogste Tijd weer voor iets anders.

Next...
30-03-2016, 15:11 door Anoniem
Bij deze geef ik Thomas Cook op.....

Of je laat de gevraagde informatie achterwege. Is uiteindelijk je eigen keuze. Net als bijvoorbeeld een telefoonnummer geven aan een reisbureau van familie, die ze in geval van nood mogen bellen.

Ik heb geen enkel probleem dat ze deze vraag stellen, en dat ze willen kijken hoe ze je beter kunnen informeren in geval van calamiteiten. Tegelijkertijd blijf ik zelf degene die bepaalt welke informatie ik wel/niet verstrek.
30-03-2016, 15:11 door Ramon.C
Een manier om privacy te schenden in de naam van veiligheid en men forceren om een "social" media account aan te maken.
Rechten heb je bijna niet meer alleen nog plichten. Bereid je maar voor, het kan nog gekker.
30-03-2016, 15:26 door Anoniem
Binnen niet al te afzienbare tijd:.......

Jij: Ik kan ineens niet meer pinnen
Bank: U bestaat niet meer meneer
jij: Hoezo?
Bank: Volgens de belastingdienst bestaat u niet.
jij: Hallo belastingdienst.. what the fok?
Belastingdienst: Ja, we hebben u geregistreerd als DOOD..
jij: Hoezo dan?
Belastingdienst: Nou, we hebben u kunnen tracken via de informatie die Vodafone ons doorstuurt en die hebben we gekoppeld aan uw Volvo welke een Apple account heeft en uw auto is gesignaleerd bij een terreurdaad.
Daarop hebben we een facebook bericht gestuurd en daar heeft u niet op gereageerd..
Dus bent u voor ons DOOD.
Jij: maar ik heb helemaal geen Apple, zeker geen Volvo en ook geen Facebook.
Belastingdienst: Heeft u soms iets te verbergen? Eerst uw dood faken en dan ook nog onder de digitale radar duiken...?
jij: maar ik heb helemaal niets gedaan?
Mijn overbuurman heet ook Jan Janssen, die rijdt wel een Volvo, en zit altijd met z'n iPhone te patsen... Die heb ik al een week niet meer gezien...
30-03-2016, 16:34 door Anoniem
Ik vindt dat Thomas Cook hun geld moet opgeven, omdat het mij beter uit komt als ze dat geld naar mij overmaken. Dan heb ik op vakantie nooit meer financiële problemen.
30-03-2016, 17:36 door Anoniem
Dus, geen Thomas Cook.

NEXT.
30-03-2016, 18:54 door Anoniem
Door Reinder: Het gemak waarmee bedrijven maar simpelweg aannemen dat "iedereen" op facebook en/of twitter zit vind ik ergerlijk.
Geldt ook voor smartphone. De zogenaamde voordelen ervan wegen w.m.b. nog niet op tegen de hoge kosten van toestel en abo.
30-03-2016, 18:59 door Anoniem
Wat ik hier interessant aan vind is dat ik Thomas Cook voor het geboden doel ("Want alleen zo maken we het mogelijk echt elke toerist persoonlijk te contacteren in tijden van crisis en overmacht.") helemaal niet nodig heb. Bij een crisis zoals die in de aanleiding duurt het of via de media, of via de wandelgangen gemiddeld 5 minuten voor ik er van gehoord heb. 5 Minuten later weet ik alle bijzonderheden die op dat moment bekend zijn.

Iets interessanter zouden kleinere calamiteiten zijn die niet in de media verschijnen. Voor de goede orde, zelfs een faillisement van Thomas Cook verschijnt bijtijds in de media. Ik denk dan aan situaties in de familiesfeer. Maar daar heb ik de beproefde thuisblijversbrief aan geselecteerde familieleden en bekenden voor. Over de hele linie presteert dat beter dan Thomas Cook kan:
- Zij zien wel kans me te bereiken op een tijd en gelegenheid en met een communicatiemedium dat mij past.
- Het contact is gewoonlijk prettiger.
- Ik kan er beter van op aan dat niet op de een of andere manier misbruik in de breedste zin van het woord van mijn gegevens wordt gemaakt of andere lompheden worden begaan.

En als ik informatie wil over de organisatie van mijn reis, bel ik hun wel.

Sorry beste heer Dekeyser, maar ik betaal u niet voor dit soort ongevraagde indringing in mijn persoonlijke leven.

Door Anoniem: Eens wat Amerikanen betreft. Ik vind ook dat we van de VS hetzelfde moeten eisen als deze dat van ons doet. Van alle willen we vooraf alle gegevens ontvangen en van alle Amerikanen nemen we bij binnenkomst de vingerafdrukken en ze mogen alleen op een toeristen visum het land in. Tevens willen we alle gegevens dragers inzien die ze mee nemen.
Daar kan de VS toch niets op tegen hebben want alles voor de veiligheid toch?

Vergeet niet dat ze hiervoor alleen kunnen pinnen, zoals je voor het Visa (Waiver) Program alleen met creditcard kan betalen. Ik weet dat het niet vanzelfsprekend is dat VS-burgers een PINpas hebben, maar hetzelfde geldt voor EU-burgers en creditcards.

Door Anoniem: Pfff, ik overweeg nu toch echt om voortaan maar met de fiets naar het strand te gaan in Nederland.... Datahonger begint bizarre vormen aan te nemen...

Ik regel mijn reizen vaak zelf, en met partijen die klein genoeg zijn om een min of meer gelijke machtsbalans te hebben.
30-03-2016, 19:04 door karma4
Je moet je bekend making bij de boeking. Persoonsgegevens.
Je dient een betaling overeen te komen. Persoonsgegevens
Je dient op een of ander manier tijdens vakantie bereikbaar te zijn. Persoonsgegevens.
Als je vliegt paspoortcontre en in een lijst. Wordt nog een bepaalde periode vastgehouden. Meer lijkt me echt niet
nodig. Waar heeft die van dat reisbureau het over?
30-03-2016, 20:25 door Anoniem
Ordinaire publiciteitsstunt van een reisorganisatie die gratis aandacht wil!

Laat ze liever werken aan standaard veiligheid.
Te beginnen bij de eigen website die nog een ssl waarschuwing geeft.
Een check op https://cryptoreport.websecurity.symantec.com/checker/views/certCheck.jsp levert meer op
www.thomascook.com
Warnings BEAST

The BEAST attack is not mitigated on this server.
Root installed on the server.
For best practices, remove the self-signed root from the server.

En net niet helemaal over https
http://adserver.adtech.de/adserv/3.0/1244/3486353/0/170/ADTECH;loc=300
Lang leve de adservers op www.thomascook.com die cryptolockers en andere malware op je systeem fietsen.
Dat is een veel grotere kans dan om geraakt te worden door een aanslag!

Driedubbel cashen, over de rug van hun klanten en slachtoffers,
schijnheilige tent!
31-03-2016, 03:32 door Anoniem
'Naast veiligheid moeten toeristen volgens (Thomas Cook directeur Jan) Dekeyser ook op een ander vlak hun privacy opgeven'

Mijn argwaan was gewekt, want wat staat daar nou precies?

Niet alleen moeten toeristen hun veiligheid opgeven (?) - maar ook op een ander vlak (moeten toeristen) hun privacy opgeven? Dat is dus twee keer niks.

Gelukkig werd ik meteen gerust gesteld door ceo Dekeyser - "Zeg maar Jan" - die het nobele streven van Thomas Cook als volgt verwoordde: "Want alleen zo maken we het mogelijk echt elke toerist persoonlijk te contacteren in tijden van crisis en overmacht. En dat gaat verder dan het gsm-nummer. Het moet mogelijk worden mensen privéberichten te sturen met informatie over de situatie via Facebook, Twitter of Whatsapp."

Even verderop voegt hij hieraan toe: "Als sector moeten we de toeristen sensibiliseren om een extra stukje privacy prijs te geven, waardoor het mogelijk wordt éen-op-éen communicatie te voeren met onze reizigers, op momenten zoals dinsdag."

Dus de hele reissector, met Thomas Crook... oeps, Cook voorop, heeft het gewoon alleen maar keigoed met ons voor.

Ofschoon er nog wel een heel klein dingetje blijft knagen.

Ziet u het voor zich? Tienduizenden klanten die allemaal min of meer op hetzelfde moment – as it happens - gebeld, geappt, getweet of gefaceboekt worden, en éen-op-éen door Thomas Cook over ‘de situatie zoals dinsdag’ op de hoogte worden gesteld?! Toch? Want dat beweerd ie, die DeKeyser, iets anders kan ik er niet van maken.

Cut my legs off and call me Shorty, maar ik bedoel hoe dan? Door wie of wat dan? Weet je wat zo’n operatie kost?!?

Maar goed, een kniesoor die daarop let.

Poeh, even ‘sensibiliseren’.
31-03-2016, 07:14 door Anoniem
Door Anoniem: Let op: met zo'n redenering mag je straks niet meer mee met het vliegtuig, als je geen Facebook-, Twitter-, Whatsappaccount of gsm hebt. Nog 1 stap verder en die worden verplicht gesteld.
"Omdat toch bijna iedereen dat al heeft." Op die manier leven we straks in onze zelf gecreëerde open gevangenis.

Ik heb geen gsm en dus ook geen Leaseplanbank spaarrekening want die vereist een 06 nummer om per sms een wachtwoord te sturen. Kennelijk denken ze dat mobiele telefonie bijzonder veilig is en dat dit de enige manier is, want zonder mobiel nummer openen ze geen rekening. Deze bankje spelende lieden krijgen mijn spaargeld niet. Bij nader inzien wil ik ook niet dat mijn geld wordt misbruikt om vieze dieselauto's van te financieren, dus dat komt goed uit.
31-03-2016, 09:15 door Anoniem
Door Anoniem: Pfff, ik overweeg nu toch echt om voortaan maar met de fiets naar het strand te gaan in Nederland.... Datahonger begint bizarre vormen aan te nemen...
<sarcasm> Zelfs de fiets is al verdacht. Daar zit toch al een GPS-tracker in? Kunnen ze je waarschuwen waar die staat, als die gestolen is. En in je schoenen zitten die toch ook al? Die gebruik je toch al om te zien of je wel ergonomisch genoeg loopt. Kan de verzekering gelijk doorgeven dat je premie verhoogt moet worden, als je dat niet goed genoeg doet... </sarcasm>
05-04-2016, 12:16 door Johnoed
Je kan dus over een x-aantal jaren niet eens meer fatsoenlijk reizen. Man man man.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.