Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over de pilots die op dit moment met de opvolger van DigiD plaatsvinden. Het gaat om het eID-stelsel, waarmee burgers en het bedrijfsleven straks bij zowel de overheid als bedrijven kunnen inloggen.
Daarbij kan er uit meerdere inlogmiddelen worden gekozen. Op dit moment worden drie inlogmiddelen getest. De eerste proef betreft een elektronische identiteitskaart of rijbewijs waarmee 1.500 proefpersonen online diensten bij de overheid kunnen afnemen, zoals het aanvragen van vergunningen of toeslagen. Plasterk merkt op dat deze authenticatiemiddelen beperkt geldig zijn en na de pilotperiode weer worden ingenomen.
De tweede test draait om Idensys. Binnen dit stelsel moeten verschillende inlogmiddelen bestaan, ontwikkeld door zowel de overheid en het bedrijfsleven. Bij deze test bieden Digidentity, CreAim en KPN, en binnenkort ook Morpho, inlogmiddelen aan die door de burger online kunnen worden aangevraagd. In verband met de identiteitscontrole is in het geval van KPN een fysieke afspraak nodig om het identiteitsdocument te controleren. In het geval van Digidentity en Morpho is een proces ingericht waarmee de identiteitscontrole online wordt afgehandeld.
Deze private aanbieders moeten kosten maken om de nieuwe authenticatiemiddelen zonder kosten voor de burger te kunnen verstrekken, laat Plasterk weten. Voor de pilotfase is afgesproken dat de betrokken overheidsdiensten die kosten deels kunnen vergoeden aan de aanbieders. Zo verstrekt de Belastingdienst een vergoeding van maximaal 10 euro per authenticatiemiddel voor de 3.000 eigen medewerkers die aan de pilot meedoen. Deze bijdrage is over verschillende aanbieders verdeeld.
De door de banken ontwikkelde online identificatiedienst iDIN wordt in de derde pilot getest. Hierbij gebruiken deelnemers de inlogmiddelen van hun bank om zich bij andere organisaties op internet te kunnen identificeren. Gedurende de proef kunnen particulieren met iDIN onder meer inloggen op de website van de Belastingdienst. De banken zullen in de loop van 2016 ook pilots met webwinkels en verzekeringsmaatschappijen uitvoeren.
Plasterk schrijft (pdf) dat in het evaluatierapport zal worden ingegaan op de ervaringen van de burgers bij de drie groepen met betrekking tot het aanvraagproces en het gebruik. "Indien na de evaluatie besloten wordt om over te gaan tot een brede uitrol, moet ook een besluit worden genomen over de financiering van de multimiddelenstrategie. Het financieringsarrangement zal in het kabinetsbesluit worden opgenomen en worden voorgelegd aan de Kamer", aldus de minister.
Verder zal Plasterk de Kamer informeren over de uitkomsten van de BIT-toets. De Kamer had de minister voor de publieke pilots met de inlogmiddelen om een BIT-toets gevraagd. Deze toets moet antwoord geven of het project een helder doel nastreeft, c.q., lost het een probleem op en of het project zo is ingericht dat het doel ook kan worden gehaald. De toets wordt door het Bureau ICT-toetsing uitgevoerd en de resultaten worden binnenkort verwacht.
Woordvoerder Michiel Groeneveld van Logius laat aan Security.NL weten dat Idensys geen inlogmiddel is, zoals DigiD, maar een verzameling afspraken waaraan inlogmiddelen moeten voldoen. Die afspraken gaan over veiligheid, betrouwbaarheid en de bescherming van persoonlijke gegevens. Verschillende inlogmethoden moeten onder Idensys gaan vallen. Zowel inlogmethoden van de overheid (zoals DigiD) als van bedrijven. "Het is dus waarschijnlijker dat DigiD onder Idensys gaat vallen en men, alleen om in te loggen bij de overheid, nog gebruik kan maken van DigiD", aldus Groeneveld.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.
In 2013 blogde je over de vraag: Mag een cliënt de thuiszorg met een webcam filmen? Toen was een eenduidig antwoord met ja of ...
dag, google chrome heb ik niet geinstalleerd vanwege de afstand die ik wil bewaren tot google. ik gebruik firefox. maar chrome ...
Beste Security vrienden, Ik zit met een dilemma die mij al een aantal jaren bezig houd. Ik heb mijzelf al meerden malen ...
Wanneer is het hebben van een Remote Access Tool (RAT) nu strafbaar? Wij gebruiken dit in de organisatie voor intern beheer op ...
Wanneer je hieronder het e-mailadres van je account opgeeft wordt er een nieuwe activatielink naar je gestuurd. Deze link kun je gebruiken om een nieuw wachtwoord in te stellen.
Wanneer je het juiste e-mailadres hebt opgegeven ontvang je automatisch een nieuwe activatielink. Deze link kan je gebruiken om een nieuw wachtwoord in te stellen.
Geef je e-mailadres op en kies een alias van maximaal 30 karakters.
Je hebt je succesvol aangemeld. Voordat je je account kunt gebruiken moet deze eerst geactiveerd worden. Dit kan je zelf doen middels de activatielink die naar het opgegeven e-mailadres is verstuurd.