image

Lenovo adviseert eigen software te verwijderen wegens lek

donderdag 2 juni 2016, 16:05 door Redactie, 4 reacties

Lenovo heeft gebruikers geadviseerd om de eigen Lenovo Accelerator-applicatie van systemen te verwijderen, aangezien er een beveiligingslek in aanwezig is waardoor een aanvaller malware op de computer kan installeren. Eerder deze week verscheen er een onderzoek waaruit blijkt dat software die fabrikanten zoals Lenovo van te voren op systemen installeren allerlei kwetsbaarheden bevat.

Een aanvaller die zich tussen de gebruiker en het internet bevindt kan zo kwaadaardige updates aanbieden die vervolgens door de software op de computer worden geïnstalleerd. Op deze manier is het mogelijk om systemen met malware te infecteren. De Lenovo Accelerator is bedoeld om het laden van sommige andere Lenovo-applicaties te versnellen. De software is op meer dan 100 modellen laptops en desktops aanwezig. Vanwege de kwetsbaarheid adviseert Lenovo nu om het programma te verwijderen.

Reacties (4)
03-06-2016, 09:49 door Anoniem
Het zal volgens de wet verboden moeten worden al die crap software die er al op staat als je de laptop koopt.
En nu adviseert Lenovo om hun eigen software te verwijderen LMAO.

Ik adviseer: Nooit meer een Lenovo. Acer heeft er trouwens ook een houtje van.
03-06-2016, 16:28 door ph-cofi
Tijd voor universele "signature editions": PC's met lege SSD en OS images los gekocht van originele leverancier. Eventueel alles vooringesteld door PC winkelier. Eerlijke prijs betalen voor wat je koopt. Ben benieuwd of daar interesse voor zou zijn bij de grote massa consumenten.
04-06-2016, 10:01 door Anoniem
Tja Microsoft levert brandschone laptops, maar ja Microsoft en dat ik doorgaans ook al weer niet goed op dit forum.

Ik heb altijd de gewoonte om gewoon een schone installatie op mijn nieuwe computers te installeren. Specs en bouwkwaliteit zijn voor mij een argument om een pc te kopen, niet welke bloatware er wel of niet worden meegeleverd.

Als het gaat om bouwkwaliteit haak ik af bij Lenovo.
13-03-2017, 19:22 door Anoniem
Nooit meer een Lenovo.

Ik heb ooit de stommiteit begaan bij 4Launch een ThinkPad te kopen.

Van het begin af had ik al problemen met de service, een USB poort was DOA, het heeft maanden gekost om dat te laten repareren, het maken van instalatie CD's/DVD's is nooit gelukt (blijkbaar kan de drive het niet aan zoveel tegelijk te moeten branden).

Na een tijdje deed het apparaat steeds moeilijk bij het opstarten, de Mouse Pointer bleef aldoor "Working in Background" aangeven, hierdoor is het ding heel erg traag geworden. Vragen aan 4Launch gaf geen oplossing, de Lenovo site was ondoorgrondelijk, op het telefoon nummer van Lenovo Nederland werd tijdens het doorworstelen van het menu telkens de verbinding verbroken, een ander tel.nr. van 4Lauch gekregen bestond niet eens.

Na veel zoeken en vragen kreeg ik van iemand van Lenovo te horen dat het kwam door slechte software die ik zelf installeerde.
Er was door mij nergens te vinden wat het probleem veroorzaakte, welke software ik ook verwijderde het ding bleef idioot traag.

Nu na jaren is uitgekomen dat het ligt aan het update programma dat al af fabriek al op de ThinkPad stond !

Nu ik dit ontdekt heb wil 4Launch mij niet meer helpen "de garantie is toch afgelopen" heet het, op de (geheel vernieuwde) site van Lenovo is geen enkele documentatie te vinden over dit probleem, en omdat ik vlak bij de grens woon adviseert de site voor hulp naar Duitse bronnen !

Dus mijn motto is "NOOIT MEER EEN LENOVO".
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.