image

Martini Ziekenhuis stapt over op nieuw EPD

maandag 20 juni 2016, 10:25 door Redactie, 22 reacties

Het Martini Ziekenhuis in Groningen is op een nieuw Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) overgestapt waarbij de privacy van patiënten volgens het ziekenhuis voorop staat. Vorig jaar juni ging het Martini Ziekenhuis als eerste ziekenhuis in het Noorden volledig over op het werken met digitale dossiers.

Nu heeft het met HiX van softwarebedrijf ChipSoft een nieuw EPD uitgerold. Volgens Harm Wesseling, stafdirecteur ICT & Medische Techniek, is het systeem moderner, overzichtelijk en uniformer ingericht dan de vorige versie. Het systeem zou daarnaast ook klaar zijn om patiënten meer bij de behandeling te betrekken en een deel van hun dossier in te laten zien. Ook maakt het systeem het eenvoudiger om informatie tussen verschillende zorgverleners in de regio te delen.

Het invoeren van het nieuwe EPD is de afgelopen maanden een omvangrijke operatie geweest. Ongeveer 3.000 medewerkers hebben scholing gevolgd om met het nieuwe systeem te kunnen werken. Volgens het Martini Ziekenhuis staat de privacy van patiënten altijd voorop bij het doorontwikkelen van het Elektronisch Patiënten Dossier. "Zo hebben alleen artsen en daartoe bevoegde zorgverleners toegang tot het systeem. Het systeem draait ook uitsluitend op de eigen servers van het ziekenhuis en is niet te benaderen via het internet", aldus het ziekenhuis. Eerder stapten ook het Deventer Ziekenhuis, Ziekenhuis Oost-Limburg in Genk en het Haagse HagaZiekenhuis over op het HiX-systeem.

Reacties (22)
20-06-2016, 10:36 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
20-06-2016, 11:20 door Anoniem
Het systeem zou daarnaast ook klaar zijn om patiënten meer bij de behandeling te betrekken en een deel van hun dossier in te laten zien.

vs

"Het systeem draait ook uitsluitend op de eigen servers van het ziekenhuis en is niet te benaderen via het internet", aldus het ziekenhuis.

Dit kan toch niet. Ik kan als patiënt mijn dossier inzien. Waar dan? Want het kan niet via het internet. Dus moet ik naar het ziekenhuis gaan om daar dan mijn gegevens te kunnen inzien. Wie gaat dat nu doen...

En de papieren toezegging dat alleen mensen met voldoende rechten erbij mogen, zegt niets. Ik hoor vaak in dit soort situaties dat accounts worden uitgewisseld om snel ff wat informatie te kunnen inzien. Dus wie geeft mij als patiënt nu de garantie dat ook echt alleen mijn behandelde arts de informatie bekijkt, en niet iemand anders.

TheYOSH
20-06-2016, 11:35 door Anoniem
Door MAC-user: En nu maar hopen dat niet elk ziekenhuis met zijn eigen systeem aan komt zetten...
Die tijd is voorbij. De markt is redelijk in tweeën verdeeld tussen EPIC en Chipsoft (eerst EZIS, nu Hix).
20-06-2016, 11:36 door Anoniem
"Zo hebben alleen artsen en daartoe bevoegde zorgverleners toegang tot het systeem. Het systeem draait ook uitsluitend op de eigen servers van het ziekenhuis en is niet te benaderen via het internet",

Mogelijk scenario:

Op een natte maandag in het Martiniziekenhuis, locatie: infobalie

"goedemorgen, ik ben van verzekering xyz. Waar kan ik hier een pc vinden om in jullie bestanden te kijkën? Ik heb een usb stickje meegenomen"
20-06-2016, 11:41 door Anoniem
"Zo hebben alleen artsen en daartoe bevoegde zorgverleners toegang tot het systeem. Het systeem draait ook uitsluitend op de eigen servers van het ziekenhuis en is niet te benaderen via het internet"

Specificeer de groep andere zorgverleners....
20-06-2016, 11:46 door Anoniem
Door MAC-user: En nu maar hopen dat niet elk ziekenhuis met zijn eigen systeem aan komt zetten...

De grootsten zijn wel eerder voorbij gekomen, HIX van Chipsoft, Epic (o.a. Radboud Nijmegen), Siemens Soarian (o.a. MC Rotterdam, UMC Groningen), CSC-iSoft, McKesson en Siemens-i.s.h.med (op basis van SAP).

Het lijkt erop dat het wel gaat worden tussen Hix, Soarian en Epic. Nederland, vs Duitsland, vs VS.
20-06-2016, 11:48 door Anoniem
Door MAC-user: En nu maar hopen dat niet elk ziekenhuis met zijn eigen systeem aan komt zetten...
Dat hoop ik eigenlijk wel. Het maakt het in elk geval moeilijker om alle info bij elkaar te harken - het uiteindelijke doel van EPD, LSP of hoe het vandaag ook heet. En dat vind ik een veel groter risico voor mij dan dat een arts een keer een verkeerde diagnose zou stellen omdat er geen achtergrond info beschikbaar is.
20-06-2016, 11:58 door Reinder
Door MAC-user: En nu maar hopen dat niet elk ziekenhuis met zijn eigen systeem aan komt zetten...

Waarom niet? Dat kan prima, zolang het maar mogelijk is om te koppelen, waar nodig en van toepassing natuurlijk (de discussie over de wenselijk daarvan even buiten beschouwing gelaten en enkel kijkend naar de technische kant), met andere systemen. Dat kan technisch gezien relatief eenvoudig door een of ander open en goed gedefinieerde standaard te gebruiken. Het is natuurlijk vrij complexe data,met veel relaties en verschillende behoeftes bij verschillende partijen (de een wil vooral informatie over verzekeringen, de ander of gebruikte medicatie), maar dat moet mogelijk zijn. Er zijn verschillende standaarden voor uitwisseling van informatie, en zolang elk systeem maar die standaard aan kan hoeft er geen probleem te zijn, anders dan dat het een project is van de (semi)- overheid en dus te duur, te omslachtig, niet goed werkend en te laat zal worden opgeleverd.
20-06-2016, 13:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Het systeem zou daarnaast ook klaar zijn om patiënten meer bij de behandeling te betrekken en een deel van hun dossier in te laten zien.

vs

"Het systeem draait ook uitsluitend op de eigen servers van het ziekenhuis en is niet te benaderen via het internet", aldus het ziekenhuis.

Dit kan toch niet. Ik kan als patiënt mijn dossier inzien. Waar dan? Want het kan niet via het internet. Dus moet ik naar het ziekenhuis gaan om daar dan mijn gegevens te kunnen inzien. Wie gaat dat nu doen...

En de papieren toezegging dat alleen mensen met voldoende rechten erbij mogen, zegt niets. Ik hoor vaak in dit soort situaties dat accounts worden uitgewisseld om snel ff wat informatie te kunnen inzien. Dus wie geeft mij als patiënt nu de garantie dat ook echt alleen mijn behandelde arts de informatie bekijkt, en niet iemand anders.

TheYOSH

Het systeem is klaar om patienten erbij te betrekken. Dat stelt niet dat het ook al mogelijk is. De Hix-database draait op eigen servers van het ziekenhuis. Daarnaast is er de mogelijkheid om via een sharepoint omgeving via internet een zorgportaal aan te bieden waarmee de patient via digid-authenticatie bepaalde delen van zijn dossier in kan zien. Of dit in Groningen ook daadwerkelijk al kan staat er niet bij.
20-06-2016, 13:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Het systeem zou daarnaast ook klaar zijn om patiënten meer bij de behandeling te betrekken en een deel van hun dossier in te laten zien.

vs

"Het systeem draait ook uitsluitend op de eigen servers van het ziekenhuis en is niet te benaderen via het internet", aldus het ziekenhuis.

Ik hoor vaak in dit soort situaties dat accounts worden uitgewisseld om snel ff wat informatie te kunnen inzien.

TheYOSH
Dit gaat zowiezo gebeuren zonder two factor authenticatie
20-06-2016, 13:08 door Anoniem
... Siemens Soarian (o.a. MC Rotterdam, UMC Groningen).
Beide UMC's hebben besloten hun traject met Soarian te stoppen, waarschijnlijk ook door de overname van Soarian
door het Amerikaanse bedrijf Cerner
https://www.zorgvisie.nl/ict/nieuws/2015/3/umcg-en-erasmus-mc-stoppen-met-epd-van-siemens-1724168w/

Erasmus MC gaat voor Chipsoft Hix, UMC Groningen kiest voor EPIC.
20-06-2016, 13:25 door Anoniem
Interessant dilemma is, wat een virusscanner daar moet gaan onderzoeken....

Btw, HAGA-ziekenhuis (voormalig Leyenburg & Rode Kruis) zijn op 9 juni al overgestapt
20-06-2016, 13:57 door karma4 - Bijgewerkt: 20-06-2016, 16:24
In dit kader van technische benaderingen door medici is het goed om te beseffen hoe zij over privacy denken. Privacy Mafia.

De medische specialisten zien het ICT gebeuren als iets voor ongeschoolden en niet als een bijzonder specialisme.
Dat is geen goede basis.
20-06-2016, 16:51 door Anoniem
Door karma4: In dit kader van technische benaderingen door medici is het goed om te beseffen hoe zij over privacy denken. Privacy Mafia.
Het was Lucien Engelen die van "privacy maffia" sprak. Hij is geen medicus, hij is een technologie-evangelist die zich op de medische wereld richt. Ja, hij heeft een invloedrijke baan bij het Radboud UMC, maar hij is zelf geen medicus, en ik vind het veel te kort door de bocht om maar meteen te concluderen dat medici er net zo over denken als deze silicon valley-meneer. Er zijn er heel wat die hun medisch beroepsgeheim, en daarmee privacy, zeer serieus nemen. Je legt zijn woorden in de mond van een groep die ze niet heeft uitgesproken, en daarmee geef je een vertekende voorstelling van zaken.
20-06-2016, 17:51 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door MAC-user: En nu maar hopen dat niet elk ziekenhuis met zijn eigen systeem aan komt zetten...
Dat hoop ik eigenlijk wel. Het maakt het in elk geval moeilijker om alle info bij elkaar te harken - het uiteindelijke doel van EPD, LSP of hoe het vandaag ook heet. En dat vind ik een veel groter risico voor mij dan dat een arts een keer een verkeerde diagnose zou stellen omdat er geen achtergrond info beschikbaar is.

Zo jij hoopt van wel? Dan hoop ik niet voor je - hoewel volledig irreel; jij wordt dodelijk ziek; ik word ooit dodelijk ziek; iedereen wordt eens dodelijk ziek - dat je ooit kritisch afhankelijk wordt van de medische expertise aanwezig bij meerdere- èn verschillende zorgverleners qua discipline die gebruik maken van een elektronisch patiënten dossier (stellend een medisch verleden van je) om een mogelijk levensbedreigende situatie af te wenden. Ik denk - neen wéét zeker - dat je dan wel anders zou piepen over je dolgedraaide EPD privacy aspect.
Als een van de behandelende artsen van je zou ik in elk geval de stelling hanteren dat je zelf maar - hoe ziek je ook bent - je eigen 'achtergrond info' bij elkaar gaat 'harken' omdat je bij leven en welzijn zo moeilijk deed over een disciplinair toegankelijk medisch dossier middels een landelijke database.
20-06-2016, 19:19 door Anoniem
Die hele onzin over EPD's die noodzakelijk zouden zijn om jouw leven te redden als je zelf niet meer kunt praten.
B.U.L.L.S.H.I.T.

De medische wereld werkt met een triage systeem om uit te vinden wat ze met je moeten.
Dan kan het nog zijn dat je allergisch ergens voor bent en dat kun je in het ergste geval met een pasje om je nek dragen of tatoeëren.

Hoe zou dat 10 jaar geleden gegaan zijn?
Waren toen allemaal ten dode opgeschreven?

Er wordt massaal druk op huisartsen uitgevoerd om in te stappen in de trein die EPD heet.
Er wordt met advocaten gedreigd.
Er wordt geld en reisjes geboden.

Mijn huisarts is er erg transparant over.
Je wilt niet weten hoe het rommelt in de branche.
Maar degene waar het echt om gaat: DE PATIENT wordt niets gevraagd.
20-06-2016, 21:10 door karma4 - Bijgewerkt: 20-06-2016, 21:25
Door Anoniem: Het was Lucien Engelen die van "privacy maffia" sprak. Hij is geen medicus, hij is een technologie-evangelist die zich op de medische wereld richt. Ja, hij heeft een invloedrijke baan bij het Radboud UMC, maar hij is zelf geen medicus, en ik vind het veel te kort door de bocht om maar meteen te concluderen dat medici er net zo over denken als deze silicon valley-meneer..
Je hebt gelijk wat lucien betreft. Ik heb het niet nagezocht gecontroleerd. Ik vond de pdf nogal schokkend er moet een hele cultuur achter zitten wil je dat zo publiceren.

Ik heb eerder dergelijke opmerkingen gezien dat kwam wel degijk van medici. Dat had een verband met epic systems en het vrijgeven van toegang naar patiënten. Vervolgens vind ik dat medici er trots op zijn zelf APP uitbreidingen door te voeren in dat soort ststemen met het argument functionaliteit.

Laten we reel zijn. Met big data zou je best de nodige zaken ter verbetering kunnen bereiken. Van nabij heb ik dat ik in beeld. Niet leuk die zeldzame aandoeningen.
Anderzijds is het negeren van het privacy belang ook niet goed. De controle met financiële argumenten naar verzekeraars is een slechte ontwikkeling.
21-06-2016, 17:03 door Anoniem
Door Anoniem: Die hele onzin over EPD's die noodzakelijk zouden zijn om jouw leven te redden als je zelf niet meer kunt praten.
B.U.L.L.S.H.I.T.

De medische wereld werkt met een triage systeem om uit te vinden wat ze met je moeten.
Dan kan het nog zijn dat je allergisch ergens voor bent en dat kun je in het ergste geval met een pasje om je nek dragen of tatoeëren.

Hoe zou dat 10 jaar geleden gegaan zijn?
Waren toen allemaal ten dode opgeschreven?

Er wordt massaal druk op huisartsen uitgevoerd om in te stappen in de trein die EPD heet.
Er wordt met advocaten gedreigd.
Er wordt geld en reisjes geboden.

Mijn huisarts is er erg transparant over.
Je wilt niet weten hoe het rommelt in de branche.
Maar degene waar het echt om gaat: DE PATIENT wordt niets gevraagd.

Als 'de patient' te maken heeft gehad met serieuze ziekte over langere tijd, meerdere specialisten, meerdere ziekenhuizen, dan wil hij of zij echt wel dat er iets als een EPD komt. En snel.

Als 'ervaringsdeskundige' weet ik dat de miscommunicatie tussen allerlei partijen (in deze tijd) teleurstellend en soms schokkend en gevaarlijk is. En dat is niet op te lossen met een simpel 'pasje om de nek': sommige patienten nemen meer dan 10 *verschillende* medicijnen per dag, en de samenstelling en hoeveelheden worden regelmatig veranderd.

En nee, ik wil niet met een tasje met mijn eigen rontgen-foto's over straat. We moeten ook beseffen dat 'de patient', uitgerekend in die situaties waar het er echt toe doet, vaak zelf helemaal niet in staat is om iets te zeggen of beslissen.

Ja, er gaan mensen dood of raken gehandicapt door verkeerde medicatie of verkeerde behandeling. Dat is makkelijk af te doen als 'bs', tot het jezelf of je eigen familie betreft.
21-06-2016, 20:58 door Anoniem
Hmmmm, EPD als wondermiddel om allerlei huidige misstanden welhaast magisch te verhelpen.
Bepaalde volkeren zouden daarop zeggen: bleekgezicht praat met gespleten tong.

Als een systeem faalt, niet aan de verwachtingen voldoet, meer kost dan het oplevert, dan is het tijd om dat systeem op de schop te doen. Niet om nog meer van dat soort systeem bij het bestaande systeem te voegen.

De enkelen die daar het meest wel bij varen zijn hen die er baat bij hebben dat het een zooitje blijft. Immers, daar leven hun zelf van.
En laten dat nu net de enkelen zijn die de meeste tijd en moeite stoppen in een gefaald systeem nog langer in stand te houden.

Follow the money, to learn the system.

Beat the system, by kicking it out,
21-06-2016, 21:18 door Anoniem
Je zal maar buitenlander zijn en in Nederland iets ongelukkigs overkomen.

Wat? Geen EPD?

Machteloos, angstig, pakken Nederlandse medici hun studieboekjes.

Wat te doen? Wat te doen?

Een pleister plakken? Iets doen aan die ademstilstand?

Wat? WAT!

HELP!

De computer kent deze patient niet. Zegt niet wat te doen.

Oh....

Laat maar....

De patient is overleden...

Als de computer het daar mee eens is. Dat is.

Je bent toch echt zielig als je het EPD ziet als een significant levensreddend middel.
Dat zal toch altijd de kennis, kunde en ervaring van de arts blijven.
De rest is slechts gelul in het belang van individuele commerciele belangen.

Wetenschappelijk onderzoek kan zich prima redden met echt geanonimiseerde datasets.
Daar zijn echt geen koppelingen voor nodig met BSN, behandelaar, individuele codes die iedere aandoening en behandeling apart benoemen, NAW, locatie en tijdstip van bezoekuren, enzovoorts.

Dat EPD gaat maar om 1 ding: profileren. Voor winstbejag. Eigen belang.

Want, dit komt van dezelfde mensen die bejaarden gerust in hun eigen stinkluiers laten liggen, aandringen op participatiemaatschappij (oh, als onze onderbetaalde verplicht tewerkgestelden met amper begeleiding en opleiding het niet aankunnen dan doet u het als familie maar fijn zelf opvangen; dank voor al die betaalde premies de afgelopen decennia), hogere eigen risico en meer van dat fraais.

Ja, echt alles wijst er op dat de personen hoog in de boom echt het belang van u en de uwen op het vizier hebben (kuch).

En diezelfde kliek loopt te gillen dat EPD echt heel belangrijk is.

Ja, voor hun. Niet voor de rest van de maatschappij.
22-06-2016, 06:06 door Anoniem
Ik dacht dat het EPD werd afgeschoten door de 1e Kamer?
27-06-2016, 11:48 door Anoniem
Door Anoniem: Ik dacht dat het EPD werd afgeschoten door de 1e Kamer?

klopt, en is daarna door de zorgverzekeraars in iets gewijzigde vorm doorgestart.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.