image

Interpolis ontwikkelt slimme fietsbel tegen ongelukken

dinsdag 18 oktober 2016, 13:59 door Redactie, 26 reacties

Verzekeraar Interpolis heeft samen met SAP Nederland een slimme fietsbel ontwikkeld die ongelukken met fietsers moet voorkomen. Safe2Bike, zoals het project heet, bestaat uit een smartphone-app en een slimme fietsbel die in verbinding staat met de smartphone.

De app monitort de gps-locatie van de fietser en vergelijkt die met een centrale database van locaties waar veel fietsongelukken gebeuren. Bij het benaderen van deze punten zal de slimme fietsbel een tril-, licht-, of geluidssignaal geven. Ook kan de fietser zelf gevaarlijke locaties toevoegen, zo meldt Verkeersnet. Mogelijk zal Safe2Bike later nog worden uitgebreid met een puntensysteem of een systeem voor het terugvinden van de fiets. Scholieren van het Pierson College in Den Bosch zullen de app en bel nu gaan testen, zo laat de wethouder Verkeer en Vervoer van de stad op Twitter weten.

Reacties (26)
18-10-2016, 14:22 door Pastafarist
Misschien moeten we dat ook bij auto's gaan doen, automatisch de toeter van alle auto's op gevaarlijke pekken...
18-10-2016, 14:53 door Anoniem
Is dit soms bedacht voor die gasten die enkel nog aandacht hebben voor hun smartphone blind een kruising oversteken of zo.
Wat mankeert aan goed uit je doppen kijken en even opletten.
18-10-2016, 14:59 door quikfit
Ze weten van gekkigheid niet wat ze moeten verzinnen.
Hieronder nog zo iets...
http://www.telegraaf.nl/dft/geld/consument/26835832/__KPMG__De_bank_van_de_toekomst_is_onzichtbaar__.html

Met vriendelijke groet Quikfit.
18-10-2016, 15:18 door Anoniem
Welke idioot heeft bedacht dat fietsers met een smartphone in de hand veilig fietsen?
Nu een signaal geven aan de smartphone als de fietser een gevaarlijk punt nadert. Mocht de fietser hem al opgeborgen hebben, dan gaat hij/zij het opzoeken om te kijken waarom dat ding herrie maakt.

Compleet van de pot gerukt!
18-10-2016, 15:24 door Anoniem
Natuurlijk, extra prikkels in situaties die, blijkbaar, toch al onoverzichtelijk zijn gaat het echt veiliger maken :/
18-10-2016, 16:19 door Skizmo
Dus zodra ik op een gevaarlijk punt komt word ik afgeleid door een bel om de kans op ongelukken te vergroten. WAARDELOOS !
18-10-2016, 17:07 door Anoniem
Ik wil graag mijn analoge manier van fietsen behouden,men hoeft niet te weten
waneer ik fiets,waar ik fiets,evenmin een werkgever,bedrijf,een overheid hoeft niet te weten waneer ik fiets,en
of ik fiets en waar ik fiets.

Wat voor argumenten ze ook gebruiken,of het nu veiligheid is of millieu of een ander argument etc,
dat doet er voor mij niet toe,blijf gewoon van mij af.

The matrix.
18-10-2016, 17:20 door ph-cofi
SAP? SAP? EEN FIETSBEL met Netweaver inlogscherm? LOL

Serieus: onze 2e kamer heeft geen goed zicht op de gevaarlijke kruispunten (beweren ze), omdat de politie de ongeval locaties niet nauwkeurig genoeg registreert. Ik vraag me af hoe betrouwbaar de locatiedatabase is. Of de bel uploadt bij een eenzijdig fietsongeval direct de gegevens.

Het afgelopen jaar al 3 acties voorbij zien komen met apps voor fietsers, iemand wil graag de verkeersstromen op het fietspad meten...
18-10-2016, 17:23 door Anoniem
Er zijn al technische fietspaden die in nederland worden aangelegd,met het argument om zonne-energie er mee
op te wekken en er energie mee op te slaan,deze fietspaden zijn er al en die worden uitgebreid,het is dus een "technisch fietspad".

Toekomstige fietsen uitgerust met gps-apparatuur,bijvoorbeeld nu een slimme fietsbel,en noem het maar
op kunnen in de toekomst ook communiceren met een technisch fietspad.

Dus het kan best zijn,dat er in de nabij toekomst de fiets-belasting weer word
ingevoerd via deze systemen,met de bijkomende platformen die hier op inspelen met hun online services.

En wellicht is het in de toekomst verboden om nog langer met een analoge fiets rond te rijden,
De digitale revolutie is de grootste ideologie die onze privacy en vrije gedachte gijzelt.

The matrix
18-10-2016, 18:36 door Anoniem
Wil Interpolis doden op haar geweten?

Al zolang ik me kan herinneren, ruim 30 jaar, komen pubers om de zoveel tijd onder een afslaande bus of vrachtwagen.
Veel paniek, ophef en verdriet, iedere keer weer, decennium na decennium.
Interpolis zou er goed aan doen mensen, kinderen, niet af te leiden maar iets te verzinnen op goede educatie en gedragsverandering.
En dat is een hele lastige.

Terwijl het in de basis zo ongelooflijk simpel is.
Als je in de spits in een grote (rand)stad oog hebt voor wat er eigenlijk gebeurt, zal het je zijn opgevallen dat heel veel fietsers maar wat doen.
De meest achterlijke capriolen worden uitgehaald om overal nog net snel snel snel voorbij, omheen, tussendoor en tussenlangs te glippen.
Gut gut wat hebben we een haast.

Pakken we die grote vrachtwagen in de buurt van een stoplicht er even bij dan is de oplossing simpel; laat je niet afleiden door een achterlijk appje maar geef die tientonner, vrachtwagen of grote bus die nou eenmaal de last heeft van een dode hoek gewoon voorrang.

Blijf, $%^!dulleme nou een keer gewoon effetjes wachten en ga er $%^!dulleme niet tussen zitten omdat je dacht er nog net wel effe snel tussendoor te kunnen piepen.
Samengevat: blijf ruim achter die grote auto even wachten totdat dat ding is afgeslagen.
En als je dan toch door rood rijdt, doe het dan op een kruising waar het stil is in plaats van op plekken waar het veel te druk is en dat echt niet kan.

Hoe simpel kan het zijn?
Simpel effe wachten, dat is alles en voorkomt al heel erg veel ellende.

O, ja, geen licht op je fiets? Kan gebeuren we vergeten allemaal wel eens lampjes mee te nemen. Maar dwing $%^!dulleme geen voorrang af als je helemaal niet zichtbaar bent!
Een deel van de fietsers is tegenwoordig wel zonder fietslicht van verre zichtbaar, goed te zien in menig park, een goed verlicht gezicht dat heel druk bezig is met van alles en nog wat op die telefoon en helaas vrijwel niet met het verkeer.

Fietsen is leuk en efficiënt in de stad maar maak er geen anarchie van die ten koste gaat van je eigen veiligheid en niet te vergeten vooral ook voor die van anderen (hoe vaak heb jij al als voetganger moeten wegspringen? Als tegenfietser rap moeten uitwijken voor een mobielplegende fietser of zelf brommer? Koptelefoon op, helemaal doof en blind).
Helaas is dat wel het geval, overmaat aan ego-anarchie, dankzij een uit de bocht gevlogen 'ikke-ikke-eerst-en-sneller-snelst' houding met natuurlijk die vermaledijde telefoon die ook nog op de fiets bediend moet en zal worden.
Wat voor auto's geldt hoort ook voor fietsers te gelden maar dat kost kennelijk teveel politieke aanhang om dat door te voeren. Geen telefoon bedienen in dat verkeer!

Ik betreur elke verkeersdode fietser, al is er een hardnekkige categorie die het eigenlijk keihard over zich afroept.
Een verzekeringsmaatschappij die het gebruik van mobiel in het verkeer bevordert in plaats vermindert betreur ik evenzeer.
Veiligheid ontstaat door veilig te handelen, niet met dit soort commerciële app-om-de-app-dataverzamel-onzin.

Groet
Alerte fietser
18-10-2016, 18:42 door Anoniem
Is dit wel door AP goedgekeurd?
Typisch weer zo'n app die je privacy ongewenst kan schaden doordat men tegelijk even ieders fietsgedrag bestudeerd.
Krijg je bijv. later een brombewijs, dan wordt de hoogte van de premie mede bepaald door je stijl van fietsen nu.
Allemaal leuke persoonlijke info waar andere verzekeringsmaatschappijen ook wel 2 cent pp voor zouden willen betalen.
18-10-2016, 19:29 door Anoniem
Liever zie ik een app die zorgt dat de fietsverlichting in het donker aan gaat en anders de trapas blokkeert .
18-10-2016, 20:30 door Anoniem
Zou voor asomobilisten ook iets zijn. Via de gps is bekend hoe hard je mag rijden waar je bent. Ga je te hard, elke seconde een realtime boete. Katsjing. Katsjing. Katsjing! Na een tijdje sneller. Heb je een hele maand been boete, dan korting op de wegenbelasting.
18-10-2016, 21:49 door [Account Verwijderd]
Ja zeg, hopelijk toch wel op een afgesloten terrein hè?!
upload daar maar virtueel gevaarlijke plekken waar de slimme bel gaat rinkelen o.i.d.
Groep 8 en vervolgonderwijs scholieren in het verkeer zijn sowieso geen verkeersdeelnemers maar van de wereld geappte idioten.
Links rijdend dwars over kruisingen, zonder fietsverlichting.
Richting aangeven? 1 op de 1000 ten hoogste, maar dat lukt sowieso al niet meer want in een hand hebben ze dat aan hun lichaam vastgegroeide smartphoontje.

Dus neen, neen, neen niet op de openbare weg met dat slimme fietsbel speelgoed. Daardoor daalt de al marginale aandacht voor andere mensen in het verkeer helemaal tot - 1

Slimme fietsbel? Opzouten met die onzin!
De wethouder verkeer en vervoer in 's-Hertogenbosch moet daarvoor in de plaats de burgemeester ervan doordringen dat deze op zijn beurt de hoofdcommisaris van politie voor de regio den Bosch (of wat dan ook voor omringend landsdeel) op zijn mieterse soddefl...r geeft!
Waarom?
Omdat het handhaven van de WVW en het RVV ten aanzien van fietsers - waarom in godsnaam?? - al zeker 15 jaar voltooid verleden tijd is!

Slimme Fietsbel? Lamme, slappe zwetspraat!
Slimme Fietsbel? Aargghhh!!!.... opnieuw een vleesgeworden digitale krankzinnigheid (naast het IOT)
Het is om je haren met plukken uit de kop te trekken!
18-10-2016, 23:36 door Anoniem
Ik ben bang dat het met de betreffende testgroep een kleine ramp wordt. Ik kom ze elke ochtend tegen, in de volledige breedte van de weg/fietspad, tegen het verkeer in en verkeer van rechts mag vol in de remmen knijpen. Extra afleiding gaat de situatie niet verbeteren maar we zullen het zien...
19-10-2016, 02:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Interpolis zou er goed aan doen mensen, kinderen, niet af te leiden maar iets te verzinnen op goede educatie en gedragsverandering.
In deze tijd heeft het onzinnige idee postgevat dat allerlei electronische digitale rommel educatie en gedragsverandering kan bewerkstelligen, om nog maar niet te spreken van de zogenaamde "smart" rommel die er nog aan zit te komen. Kost idioot veel geld, verblindt dus het oordeelsvermogen van de mannetjes. Al wie stralingsziek, dom, kort van memorie, of vermalen wordt is slechts 'collateral damage'.
19-10-2016, 08:26 door Anoniem
Door Skizmo: Dus zodra ik op een gevaarlijk punt komt word ik afgeleid door een bel om de kans op ongelukken te vergroten. WAARDELOOS !
Er staat "bij het benaderen van...", dan ben je dus nog niet op het gevaarlijke punt.
19-10-2016, 08:44 door Anoniem
is het soms weer bijna 1 april?
19-10-2016, 08:47 door Anoniem
Ik begin al automatisch te bellen met mijn fietsbel, wanneer ik weer zo'n slingerende smartphone verslaafde idioot tegemoet fiets.
Om zelf niet in gevaar te komen.
Maar met een koptelefoon op je kop houd alles op natuurlijk.

En hoe vaak ik wel niet bijna omver gereden met door zo'n smartphone idioot in een auto, is niet meer bij te houden.
Ik hou er dan ook altijd rekening mee en let er dan ook op wat ze zitten te doen, te loeren op een scherm of op het verkeer.
19-10-2016, 11:37 door Anoniem
Je kunt hem ook gewoon ff wegdoen. Zo belangrijk ben je niet. En je bent sneller waar je wezen moet als je niet de hele tijd op dat ding zit te kijken. En misschien dat ie dan niet voor 't eind van het contract kapot valt. En misschien zie je nog es iets. Een mooie boom, een oud vrouwtje dat hulp nodig heeft, of een leuke jonge, je aandacht waardig. Is het ook nog veiliger voor je. Briljant gewoon.
19-10-2016, 17:57 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: is het soms weer bijna 1 april?

Met dit soort berichten ga je denken: “het is toch elke máánd 1 april!”
Maar neen het is realiteit!

De keyboard en muis 'mentals' die dit soort enge digitale contrapties 'uitdenken' worden door evenzeer mental retarded lieden veel te serieus genomen.

Dat daar wethouders tussen zitten zegt veel over het autisme-spectrum waar degenen die dergelijke zaken ondersteunen aan lijden want alleen mensen met een verminderd sociaal emotief vermogen vinden dit soort 'uitvindsels' voldoende levensvatbaar om in het openbare leven uit te testen.

Nu het verkeer op fietspaden bijna is vervallen tot anarchie, want skateboarders, monowielers, voetgangers en (elektrische) fietsgebruikers etc. doen gewoon wat voor hun ikke, ikke (de rest kan stikken) hachje van belang is, en de aandacht, want aan het verkeer deelnemen is socialiseren, voor andere fietspadgebruikers nagenoeg is weggevallen, zou je denken dat het tijd wordt voor een ethisch reveil; voor een hernieuwde aandacht van de politie voor handhaving van de WVW en RVV.

Maar neen, Anticipatie met de-socialisatie zo kenmerkend voor de smartphoon 'fietser' is het uitgangspunt.
Terwijl re-socialisatie tot volwaardig weggebruiker juist hard nodig is, wordt de doelgroep - de gotspe ten top - de mogelijkheid geboden om zo'n beetje helemaal 'blindganger' op het fietspad te worden: Mijn bel belt wel als er iets dreigt te gebeuren.
Het ontbreekt er nog aan dat deze proef niet extra divers wordt aangeboden met behulp van een virtuele bril zodat afsluiting (afstomping) van de realiteit op de openbare weg volledig wordt gerealiseerd.

Elke avond denk ik: Zou het morgen nog gekker kunnen worden? Als ik dan 's-ochtends wakker wordt blaffen de vogels hanengekraai.
19-10-2016, 18:22 door ph-cofi - Bijgewerkt: 19-10-2016, 19:46
...hoe zou de slimme fietsbel omgaan met automobilisten onderweg die, na oogcontact te hebben gemaakt op het kruispunt, alsnog de fietser de weg afsnijden? Speciale versie voor Schiedam / Rotterdam?
EDIT: ik gebruik een analoge fietsbel "classic". Auto's horen het niet. Fietsers reageren er niet op. Meer afleiding in de vorm van een slimme fietsbel hebben we niet nodig, wel bromsnorren op de kruispunten. Wordt het in een klap veel rustiger van.
19-10-2016, 21:55 door Anoniem
Door ph-cofi: ...hoe zou de slimme fietsbel omgaan met automobilisten onderweg die, na oogcontact te hebben gemaakt op het kruispunt, alsnog de fietser de weg afsnijden? Speciale versie voor Schiedam / Rotterdam?
EDIT: ik gebruik een analoge fietsbel "classic". Auto's horen het niet. Fietsers reageren er niet op. Meer afleiding in de vorm van een slimme fietsbel hebben we niet nodig, wel bromsnorren op de kruispunten. Wordt het in een klap veel rustiger van.
Gelooft u het zelf? Ja u gelooft het zelf
19-10-2016, 22:22 door Anoniem
Door ph-cofi: ...hoe zou de slimme fietsbel omgaan met automobilisten onderweg die, na oogcontact te hebben gemaakt op het kruispunt, .

Dat vind ik knap van je want mijn ervaring is nou juist dat het vrijwel nooit lukt om contact te maken met die autobestuurder omdat ik alleen een grote spiegelende voorruit zie en niet wat erachter zit.

Nu we het toch over automobilisten terreur hebben,

- Hard aankomen rijden en pas op het aller allerlaatste moment met bijbehorende centimeters vol in de remmen gaan.
Dan ben je gedwongen om met alle schrik vol in de remmen te gaan en tot ergernis van die automobilist een fractie langer te wachten met optrekken omdat je eerst even wil afwachten of de achterliggende auto niet op de voorste knalt en jou alsnog te grazen neemt.

- Een auto die relatief zacht aan komt rijden maar niet echt stopt en tot over de lijnen van het fietspad langzaam doorrijdt waardoor je toch preventief in de remmen gaat omdat je niet heel zeker bent wat er in dat koppie van die bestuurder omgaat.
Met alsnog dan ook weer ergernis bij die automobilist omdat je stopte en hij weer langer moet wachten.

Met ook het 2e dreigende risico dat als je per ongeluk een wenkbrauw fronst (niet vanwege hoe die eruit ziet, dus niet omwille van het voorkomende type schipholbaard) bij het alsnog nemen van die voorrang, je vanuit een zwarte glimbak achterna geschreeuwd wordt met "Kijk nog een keer achterom en ik maak je heelemaal af".
Gelukkig maar dat niet alle overstekende toeristen altijd Nederlands blijken te verstaan. Wel zo veilig.
Dat was overigens een voetgangers-incidentje waarbij ik op het zebrapad schuin moest uitwijken vanwege het gepush van jonge push-doorrijdende mobiel-spelende bestuurder.

- Dus, leuk hoor zo'n dagje uit naar een museum bij muntplein.
Idioot complexe kruising trouwens voor fietsers en voetgangers daar (stoplichten tellen daar niet echt en zebra's kennelijk ook niet), geldt ook voor dat Leidseplein. Teveel richtingen verkeer, teveel tramsporen, teveel fietsers, toeristenvoetgangers en gevaarlijke taxi's.
Geen stoplichten, je vraagt je af dat als het regent en of donker is hoeveel fietsers daar op hun gezicht gaan.

Mocht je ooit een agent daarop aanspreken die in de buurt is dan krijg je waarschijnlijk het antwoord dat je daarvoor bij de gemeente moet zijn.
De gemeente, serieus? Laat maar.

- Nog een autoterreur-tip.
Voor als je vanaf de spiegelgracht naar dat rijksmuseum loopt of er net vandaan komt terug naar de munt.

Steek niet direct over als het groen is daar voor die stadssnelweg!
Maar wacht even, daar wordt door auto's heel hard door rood gereden (sla een rondje groen over en kijk maar hoe het daar aan toe gaat) en niet zachtjes ook!
Geen tijd meer voor oogcontact, als je niet oplet als het groen is ben je echt totaal het haasje.
Leuk hoor zo'n dagje uit naar het rijksmuseum.

Krijgen we straks een app voor voetgangers die ons dan vertelt wanneer het veilig is echt om over te steken?
Ik zou er niet op wachten maar neem je eigen verantwoordelijkheid, geldt ook voor de fiets.
Is het groen?
Wacht dan op zijn minst drie tellen met oversteken!
Anders bleek het toch nog rood, heel erg rood, op het asfalt dan.
Nooit meer een app nodig.
24-10-2016, 13:54 door Anoniem
Kunnen ze niet gewoon op basis van bijvoorbeeld een oog-stand-detectie (detectie op te lang op schermpje staren ipv op de weg) na een bepaalde tijd een metalen pin tussen de spaken van het voorwiel laten uitklappen?

Denk dat het gesodemieter dan snel is opgelost ;-)
03-11-2016, 12:13 door Anoniem
Door Pastafarist: Misschien moeten we dat ook bij auto's gaan doen, automatisch de toeter van alle auto's op gevaarlijke pekken...
y

Misschien een beter idee:
Net als alcohol in verkeer in verzekeringspolis voor auto opnemen dat verz. Niet geldig is

Verder foto's maken van bruggen etc en daarop beboeten!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.