image

Column: Zorgen over ‘recht op correctie’ in nieuwe media

vrijdag 26 september 2003, 09:52 door Redactie, 8 reacties

Een nieuw voorstel van de Raad van Europa, waarin staat dat individuen het recht op correctie krijgen als in on-line publicaties verkeerde feiten staan vermeldt, vormt een bedreiging voor de vrijheid van meningsuiting.

Dat stelt de Britse organisatie ‘Article 19’, die zich opwerpt als hoeder van de vrije meningsuiting. Volgens het voorstel van de Raad van Europa moeten alle on-line publicaties die ‘frequent worden vernieuwd’ en ‘geredigeerde informatie van publiek belang’ bevatten, aan individuen een afdwingbaar recht op correctie verlenen, indien zij door een verkeerde weergave van de feiten schade ondervinden. De enige uitzondering geldt voor webpagina’s die door individuen worden verzorgd. Het nieuwe voorstel borduurt verder op een richtlijn uit 1974, waarin een dergelijk rectificatierecht werd vastgelegd voor gewone media.

Volgens ‘Article 19’ miskent de Raad van Europa echter het specifieke karakter van het internet. De organisatie vreest dat een enorme hoeveel informatie die op internet wordt verspreidt onder de bepalingen van het voorstel gaat vallen. ‘Dit valt te vergelijken met de introductie van het recht op correctie voor elk papieren boek of pamflet dat verschijnt,’ aldus de organisatie.

De organisatie noemt als voorbeeld de webpagina’s van mensenrechtenorganisaties, gezondheidsorganisaties, belangengroepen of politieke partijen. Moet een mensenrechtenorganisatie voortaan de woordvoerder van een dictatuur het recht op correctie geven omdat feiten zogenaamd niet zouden kloppen, vraagt de organisatie retorisch. Of mag een regeringspartij voortaan rectificatie eisen van beweringen op de webpagina van een oppositiepartij? ‘Het voorstel is een onaanvaardbare beperking van de redactionele vrijheid en kan makkelijk misbruikt worden,’ aldus de organisatie. Het vreest dat regeringen of andere machtige partijen op die manier kritische webpagina’s kunnen lamleggen, door continu rectificaties te eisen en bij weigeringen rechtszaken aan te spannen.

De organisatie wijst verder op het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens EVRM, dat inperkingen van de vrijheid van meningsuiting slechts in zeer speciale gevallen toestaat. Zo’n maatregel moet proportioneel en nauw omschreven zijn en een dwingende maatschappelijke reden hebben. Volgens ‘Article 19’ voldoet het voorstel van de Raad van Europa niet aan deze criteria.

Reacties (8)
26-09-2003, 10:39 door Anoniem
Originally posted by Redactie
Een nieuw voorstel van de Raad van Europa, waarin staat dat individuen het recht op correctie krijgen als in on-line publicaties verkeerde feiten staan vermeldt, vormt een bedreiging voor de vrijheid van meningsuiting.
Even een paar dingen uit elkaar houden: een feit is een feit, geen mening. Een mening is geen feit, evenals een verkeerd feit geen feit is.
Roepen dat het een bedreiging voor de vrijheid van meningsuiting zou zijn is als het opperen van het recht op onheuse betichting en discrepantie willen behouden. Het recht argument en feitloos ten gronde te mogen richten. Behoort dat tot de rechten van de mens bij onze voorstelling van onze waardigheid?
Moet een mensenrechtenorganisatie voortaan de woordvoerder van een dictatuur het recht op correctie geven omdat feiten zogenaamd niet zouden kloppen, vraagt de organisatie retorisch.
Tekenend. Zogenaamd = voor iets doorgaand, maar het niet in werkelijkheid zijnd. Nog voordat er plaatsvindt wordt er al een gevaarlijke verfoeilijke subjectieve feitloze kleuring gegeven. Het enige dat er dan nog hoeft gebeuren is het aanwijzen van iemand die zogenaamd voor dictator zou gaan.
Verwonderlijk is hoe snel men Irak eigenlijk alweer vergeten is: weet men nog met welke zogenaamde argumenten dat land is ingenomen? Is men vergeten welk aandeel Amerika had in de misere van dat land na de Golfoorlog? De ziektes, de kindersterftes?
Ja, er zijn wat conventionele wapens gevonden: alsof dat land zich niet minstens had mogen verdedigen?
Of is Bush feitelijk de dictator in deze!?

Denk daar maar eens over.

Feiten zijn alles waard dat de Raad van Europa gelukkig niet onderkent.
26-09-2003, 10:42 door Anoniem
Originally posted by Mpas
Feiten zijn alles waard dat de Raad van Europa gelukkig niet onderkent.
Foutje: Feiten zijn alles waard dat de Raad van Europa gelukkig niet miskent.
26-09-2003, 13:40 door Anoniem
Dus ik kan als '800-pound-gorilla-soft' jouw publicaties op VT 'nekken' door simpelweg te *beweren* dat er feitelijke onjuistheden op jouw site staan.
Hangende het onderzoek kan ik eisen dat je niet publiceert, wat mij een voordeel kan geven als concurrent.
Daarvoor moest ik claimen dat je een of ander vaag copyleft had overtreden, of gewoon een SLAPP suit beginnen om wat vor reden dan ook.
Nu kan ik het met steun van Yurp.
Ergo: nu een nog makkelijker manier om iemand 'monddood' te maken. Vooral handig met het aankomende softwarepatent en de te keke copywrong wetgeving die Yurp er op dit moment doorzapt..

Bijna w/e
26-09-2003, 13:55 door Anoniem
Originally posted by GeneralFailure
Dus ik kan als '800-pound-gorilla-soft' jouw publicaties op VT 'nekken' door simpelweg te *beweren* dat er feitelijke onjuistheden op jouw site staan.
Neen, dat recht bestaat enkel wanneer er feitelijk in online publicaties verkeerde feiten staan vermeld. Dus, alleen wanneer er leugens, onheuse beweringen staan vermeld.
Het alleen beweren van leugens zou dus niet voldoende zijn voor dat recht.
Als de zaken op een site inderdaad feiten zijn, zou er niets bestaan om zorgen over te maken.
Ofschoon het best voor zou kunnen komen dat een instantie/persoon die moeite heeft met de feiten door een valse bewering zal proberen met dat recht wijzigingen af te dwingen.
Indien dat echt om feiten gaat, zal dat moeilijk worden voor zoiemand.
26-09-2003, 15:46 door Anoniem

Hangende het onderzoek kan ik eisen dat je niet publiceert, wat mij een voordeel kan geven als concurrent.
26-09-2003, 17:12 door Anoniem
Dan doe je toch hetzelfde?
Dan eis je ook hangende het onderzoek...

Nee, maar ik begrijp de visie wel van de Raad van Europa, maar de gevolgen niet geheel te voorspellen.

Beschuldigingen en leugens krijg je sowieso al vrij gemakkelijk en gauw naar je hoofd: zeker wanneer iemand een beetje meer opvalt en niet zozeer door zijn/haar handelen.

Toch blijft het een belangrijke vraag oproepen: "Het recht argument en feitloos ten gronde te mogen richten. Behoort dat tot de rechten van de mens bij onze voorstelling van onze waardigheid?"

Dat kan best een dilemma zijn. Het zal niet de eerste keer zijn dat iets goeds, tot iets slechts wordt omgekeerd.

Dat stemt tot nadenken.
02-10-2003, 16:30 door erik247
dan hang je toch gewoon onder elk artikel een reactieding?
03-10-2003, 13:17 door Anoniem
Originally posted by erik247
dan hang je toch gewoon onder elk artikel een reactieding?
Ja, precies, dan kunnen ze daaronder er op door blijven leuteren :)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.