Privacy - Wat niemand over je mag weten

afluisteren iphone privacy schending werknemers.

18-09-2018, 18:16 door leoh, 7 reacties
Sinds maart vorig jaar bleef ik berichten van een nieuwe"voicemail in" van vodafone krijgen via sms terwijl er geen bericht in stond.
Als ik 1233 bel krijg ik te horen: "this service is not provided".
Maar als ik het internationale voicemailnummer bedel, kon ik alle gesprekken die ik recent had gevoerd terug luisteren.
Hier heb ik Vodafone over gebeld, waarna zij een onderzoek hebben gedaan.
Vodafone had vastgesteld dat de sms'jes die ik kreeg van een ander 06 nummer waren.
Kortom al mijn (privé) gesprekken werden op iemands anders voicemail opgeslagen.
Omdat dit een zogenaamd grip nummer (verkort nummer) is had Vodafone de verklaring dat er op mijn bedrijf waar ik werk hier waarschijnlijk iets mee was geknoeid.
Uit de routeringsgegevens van deze Vodafone sms'jes is het telefoonnummer van deze voicemail achterhaald.
Dit bleek het 06 nummer te zijn van de beveiligings-officer die bij hetzelfde bedrijf werkt.
Kortom het bedrijf waar ik werk heeft dus de mogelijkheid gesprekken af te luisteren van werknemers.

Heeft iemand een idee hoe dit technisch mogelijk is geweest?

M.v.g.Leo H
Reacties (7)
18-09-2018, 23:11 door Anoniem
Door leoh: Sinds maart vorig jaar bleef ik berichten van een nieuwe"voicemail in" van vodafone krijgen via sms terwijl er geen bericht in stond.
Als ik 1233 bel krijg ik te horen: "this service is not provided".
Maar als ik het internationale voicemailnummer bedel, kon ik alle gesprekken die ik recent had gevoerd terug luisteren.
Hier heb ik Vodafone over gebeld, waarna zij een onderzoek hebben gedaan.
Vodafone had vastgesteld dat de sms'jes die ik kreeg van een ander 06 nummer waren.
Kortom al mijn (privé) gesprekken werden op iemands anders voicemail opgeslagen.
Omdat dit een zogenaamd grip nummer (verkort nummer) is had Vodafone de verklaring dat er op mijn bedrijf waar ik werk hier waarschijnlijk iets mee was geknoeid.
Uit de routeringsgegevens van deze Vodafone sms'jes is het telefoonnummer van deze voicemail achterhaald.
Dit bleek het 06 nummer te zijn van de beveiligings-officer die bij hetzelfde bedrijf werkt.
Kortom het bedrijf waar ik werk heeft dus de mogelijkheid gesprekken af te luisteren van werknemers.

Heeft iemand een idee hoe dit technisch mogelijk is geweest?

M.v.g.Leo H

Interessant.

Je hebt dus inderdaad volledige gesprekken van jezelf op die voicemail teruggeoord ?
(niet alleen voicemail-berichten voor jou daar terecht gekomen zijn ?).

Op zich zal er best een technische feature zijn om gesprekken te dupliceren en ergens te dumpen.
(het lijkt me nuttig/nodig als debug optie bij installatie en test van een telefoonswitch , en een duplicate+reroute call optie is ook noodzakelijk om aan tapwetgeving te voldoen).
Het is ook een heel normale feature op wat luxere PBXen die callcenters gebruiken ('dit gesprek kan opgenomen worden' etc) .

Wat bijzonder opmerkelijk is, is dan dat die feature beschikbaar was/beschikbaar gesteld is voor een klant van een mobiele operator. Ik heb niet eerder gehoord dat klanten met een stel bedrijfsabonnementen zo'n optie konden gebruiken.

Waarom vraag je eigenlijk naar hoe het technisch kan ? De 'hoe' zal gewoon zijn aangeven in een beheerpaneel, of een xls sheet met af te luisteren nummeren sturen naar de accountmanager door de aangewezen persoon van het bedrijf.
Verder zal het 'onder water' gewoon iets als een driegesprek zijn denk ik, met het voicemail systeem als stil luisterende derde deelnemer.

Je doet er denk ik goed aan om even de tijd te nemen om je arbeidscontract, het personeelshandboek en verdere overeenkomsten die je getekend heb met het bedrijf (vast ook iets toen je de telefoon van de zaak kreeg) heel goed te lezen en je af te vragen of er een clausule in staat waarmee je werkgever dit kan , of onder welke omstandigheden.

Mocht er (al)spanning zitten in de relatie met je werkgever weet je nu (bijna) zeker dat dat wederzijds is. En voor zo ver je bezig zou zijn met zaken die kunnen leiden tot ontslag kun je daar maar beter mee stoppen.

-bijna zeker : het zou nog kunnen het bedrijf (of vodafone) een foutje gemaakt heeft bij het aangeven _welke_ telefoon afgeluisterd moet worden.

Qua topic titel: het zal echt niet te maken hebben met het type toestel (iPhone) als je calls in het netwerk van de operator al gedupliceerd worden naar een voicemail.
19-09-2018, 16:07 door Anoniem
bijna zeker : het zou nog kunnen het bedrijf (of vodafone) een foutje gemaakt heeft bij het aangeven _welke_ telefoon afgeluisterd moet worden.

Als bedrijf kan je geen tap verzoeken neerleggen bij Vodafone. Daarvoor moet je opsporingsbevoegdheden hebben alsmede een gerechtelijk bevel.
19-09-2018, 17:06 door Tha Cleaner
Door leoh: Sinds maart vorig jaar bleef ik berichten van een nieuwe"voicemail in" van vodafone krijgen via sms terwijl er geen bericht in stond.
Als ik 1233 bel krijg ik te horen: "this service is not provided".
Maar als ik het internationale voicemailnummer bedel, kon ik alle gesprekken die ik recent had gevoerd terug luisteren.
Hier heb ik Vodafone over gebeld, waarna zij een onderzoek hebben gedaan.
Vodafone had vastgesteld dat de sms'jes die ik kreeg van een ander 06 nummer waren.
Kortom al mijn (privé) gesprekken werden op iemands anders voicemail opgeslagen.
Je bedoelt dat je voicemails bij iemand anders opgeslagen waren. Dat is heel iets anders dan je prive gesprekken.

Maar waar zegt VF dit? Het staat namelijk niet in je topic? Wie zegt dat je voicemail gewoon helemaal niet werkte? En dat jij toevallig ook voicemail berichtjes kreeg van die andere voicemailbox.

Ik kan je theorie, niet uit je geposte informatie halen......

Heb jij bijvoorbeeld wel eens zelf je gebeld naar je nummer en een voicemail bericht ingesproken?
Heeft het ooit wel gewerkt? Of sinds wanneer heb je dit? Is het een nieuw nummer, of heb je dit nummer al jaren?

Omdat dit een zogenaamd grip nummer (verkort nummer) is had Vodafone de verklaring dat er op mijn bedrijf waar ik werk hier waarschijnlijk iets mee was geknoeid.
Of een foutje gemaakt?
Uit de routeringsgegevens van deze Vodafone sms'jes is het telefoonnummer van deze voicemail achterhaald.
Dit bleek het 06 nummer te zijn van de beveiligings-officer die bij hetzelfde bedrijf werkt.

Kortom het bedrijf waar ik werk heeft dus de mogelijkheid gesprekken af te luisteren van werknemers.
Een security officer is iets anders dan "het bedrijf". Heb je hem toevallig al eens aangesproken?

Heeft iemand een idee hoe dit technisch mogelijk is geweest?
Klinkt nog altijd meer als een configuratie foutje. Dan een complot....
19-09-2018, 17:08 door Anoniem
Door Anoniem:
bijna zeker : het zou nog kunnen het bedrijf (of vodafone) een foutje gemaakt heeft bij het aangeven _welke_ telefoon afgeluisterd moet worden.

Als bedrijf kan je geen tap verzoeken neerleggen bij Vodafone. Daarvoor moet je opsporingsbevoegdheden hebben alsmede een gerechtelijk bevel.

Je hebt TS gelezen ?
Het ziet er toch heel sterk naar uit _dat_ het gebeurt - en dat het juist bij de beveiligings-officier van het bedrijf terecht lijkt te komen doet des te meer vermoeden dat het inderdaad een feature is die het bedrijf gevraagd en gekregen heeft.

Of ze specifiek _hem_ of een collega moeten hebben is dan wat het foutje zou kunnen zijn. Maar als de omschrijving die TS gegeven heeft kloppen heeft hij zeker reden om zich dingen af te vragen over z'n arbeidsrelatie.

gezien de analogie van wat bedrijven op een eigen PBX kunnen doen (en, gegeven de juiste contracten/aankondigingen ook mogen doen) is het mij niet duidelijk waarom een vergelijkbare feature binnen de eigen abonnementen niet geleverd zou mogen worden door een operator.
22-09-2018, 17:29 door leoh
Vodafone had beide nummers een VPN reset gegeven en alles (technisch) onderzocht waarbij geen afwijkingen waren gevonden. Na de reset was het probleem niet opgelost.

Ik heb binnen het bedrijf een paar behoorlijke misstanden aangekaart waardoor ik wel degelijk redenen heb om er van uit te gaan dat dit een bewust gemaakte "fout" zou zijn.

Ik heb video opnamen gemaakt van het uitluisteren van de voicemailbox. En de bewijzen van alle bewaarde sms'jes.bewaard.
Ik voel me behoorlijk in mijn privacy geraakt, omdat ik daar gesprekken terug gevonden heb van de bedrijfsarts, huisarts en bureau beroepsziekten.
Mijn privé mail en cloud accounts zijn ook gehackt, waarbij ik ook een aantal opmerkelijke zaken heb kunnen vaststellen.
Hier zal ik een ander topic over starten.
Ben benieuwd of iemand mij hiermee verder kan helpen
22-09-2018, 17:47 door Anoniem
Door leoh: Vodafone had beide nummers een VPN reset gegeven en alles (technisch) onderzocht waarbij geen afwijkingen waren gevonden. Na de reset was het probleem niet opgelost.

Ik heb binnen het bedrijf een paar behoorlijke misstanden aangekaart waardoor ik wel degelijk redenen heb om er van uit te gaan dat dit een bewust gemaakte "fout" zou zijn.

Ik heb video opnamen gemaakt van het uitluisteren van de voicemailbox. En de bewijzen van alle bewaarde sms'jes.bewaard.
Ik voel me behoorlijk in mijn privacy geraakt, omdat ik daar gesprekken terug gevonden heb van de bedrijfsarts, huisarts en bureau beroepsziekten.
Mijn privé mail en cloud accounts zijn ook gehackt, waarbij ik ook een aantal opmerkelijke zaken heb kunnen vaststellen.
Hier zal ik een ander topic over starten.
Ben benieuwd of iemand mij hiermee verder kan helpen

Het verhaal neemt alweer grotere vormen aan, we hebben vaker van dit soort threads gehad en ik adviseer je om professionele hulp in te schakelen i.p.v. hier allerlei (vaak) goedbedoelde adviezen in ontvangst te nemen van mensen die hier totaal geen ervaring mee hebben. Dit is niet het meest geschikte medium en je kan beter face to face met iemand gaan zitten.

Ik voorspel anders dat deze thread weer op een ellelang verhaal uit gaat lopen waarbij er telkens nieuwe "feiten" naar voren komen.


Succes.
22-09-2018, 20:10 door Anoniem
Ben benieuwd of iemand mij hiermee verder kan helpen
Als je hier bewijs van hebt waarom doe je geen aangifte.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.