image

KPN en Talpa gaan op kijkgedrag gebaseerde advertenties testen

woensdag 26 september 2018, 12:37 door Redactie, 38 reacties

KPN en Talpa Network starten een test waarbij het kijkgedrag van tv-kijkers wordt gebruikt om gepersonaliseerde advertenties en kijktips te geven, zo meldt de telecomprovider. Voor "reclame op maat" starten KPN en Talpa Network vanaf oktober een test met KPN-medewerkers die ook klant zijn.

Zij geven toestemming om klantgegevens, waaronder het kijkgedrag, te gebruiken om relevantere reclames te ontvangen bij het bekijken van tv-programma's van Talpa Network, te beginnen met SBS6. Een deel van de advertenties wordt daarbij door gepersonaliseerde advertenties vervangen. Later zullen hier ook de zenders Veronica, Net5 en SBS9 aan worden toegevoegd.

Wanneer de test succesvol is verlopen, wil KPN reclame op maat op grotere schaal gaan aanbieden. Klanten moeten hiervoor wel toestemming voor geven. Vervolgens zal KPN een profiel van het huishouden samenstellen, gebaseerd op het kijkgedrag en administratieve gegevens, zoals adres, leeftijd, geslacht en abonnementen op zenderpakketten.

De verschillende profielen worden gekoppeld aan specifieke doelgroepen, zoals bijvoorbeeld "gezinnen met interesse in sport". Zo kunnen adverteerders gerichter een specifieke doelgroep bereiken. Op basis van het profiel wordt de gebruiker ingedeeld in een groep van minimaal 100 huishoudens. Volgens KPN moet dit de privacy garanderen.

KPN stelt dat alle data die wordt gebruikt voor het maken van een klantprofiel alleen bij KPN bekend is en nooit met anderen zoals adverteerders en televisiezenders zal worden gedeeld. In navolging van de gepersonaliseerde advertenties zullen ook kijktips worden gegeven. Gebruikers kunnen hun toestemming op elk moment weer intrekken.

Reacties (38)
26-09-2018, 12:58 door Anoniem
"Gebruikers kunnen hun toestemming op elk moment weer intrekken."
En dat is natuurlijk prachtig want dan hebben ze hun profiel rondom jou al compleet gemaakt en kunnen ze dat ook nog gebruiken zonder dat er nog analyse nodig is van jou kijkpatroon.

Is er ook bekend hoe lang deze data bewaard gaat worden?
26-09-2018, 13:08 door Anoniem
O, dus dan gratis TV?
26-09-2018, 13:17 door Anoniem
Het hellende vlak is weer een stukje verder gaan hellen.
Nu alleen bekend bij KPN. Over 10 jaar bij de Roverheid. Makkelijk om potentiële terroristen te vinden, snapt U wel.

Oh ja, die smart TV is zo handig. En we hebben tenslotte niks te verbergen. Toch?
26-09-2018, 13:29 door Anoniem
Het kan dus nog erger.........., begrijpen die bedrijven dan nog niet dat wij helemaal niet op reclame zitten te wachten? Integendeel, juist door deze terreur koop ik nooit iets omdat het op tv was. Nu zijn het de social media, kpn, is het straks de slager, de bakker, de supermarkt of zelfs de schoenmaker?
26-09-2018, 13:33 door Anoniem
Ik vraag me af wat hier tegenover gaat staan...
Puur (theoretisch) relevantere reclames voor de gebruiker, kijktips en meer opbrengsten voor KPN?
Of kan er dan ook wat van de abonnementsprijs af?

Dit lijkt een beetje op een verzoek om vrijwillig zonder al te veel baat je te laten tracken en dat KPN vermoedelijk wat extra geld pakt van de hogere reclame inkomsten.
26-09-2018, 13:38 door Anoniem
Komt er dan ook een optie om geen reklame te krijgen?

Reklame is zo 20e eeuw.
26-09-2018, 14:12 door Bartbartbart
Klanten moeten hiervoor wel toestemming voor geven.
nu nog los, straks in de algemene niet optionele voorwaarden.
KPN stelt dat alle data die wordt gebruikt voor het maken van een klantprofiel alleen bij KPN bekend is en nooit met anderen zoals adverteerders en televisiezenders zal worden gedeeld.
Tot het stilletjes in de voorwaarden wordt aangepast.
Gebruikers kunnen hun toestemming op elk moment weer intrekken.
tot het in de algemene voorwaarden is opgenomen.


Ik ben wel benieuwd of ze ook iets als SilverPush gaan gebruiken. Vast wel, morele corruptie viert hoogtij onder de grotere ondernemers.
26-09-2018, 14:32 door Anoniem
En als dit gemeen goed is krijgt iedereen dit aangeboden, en denk dat er geen optie meer is.
Volgens mij wil Ziggo daar volgend jaar ook mee beginnen en dan ga ik mijn abonnement op zeggen, alleen
maar een internetverbinding.

Het mooiste van alles is dat we reclame als consument zelf betalen want in de producten die je koopt zit het
geld in verwerkt dat de reclame voor de fabrikant kost, en over de consument wordt verrekent.

Reclame is zo 20e eeuw.
Dit is al van de vorige eeuw, volgens mij hadden de Duitsland dit al in de 60 jaren maar mooi opgemerkt.

Het kan dus nog erger.........., begrijpen die bedrijven dan nog niet dat wij helemaal niet op reclame zitten te wachten? Integendeel, juist door deze terreur koop ik nooit iets omdat het op tv was. Nu zijn het de sociale media, KPN, is het straks de slager, de bakker, de supermarkt of zelfs de schoenmaker?
Je vergeet de banken, die zijn er al mee bezig.

Dit is voor mij het bewijs dat in deze maatschappij alleen geld telt, mensen zijn nu onderschikt aan het kapitaal.
Heeft Marx zo iets niet geschreven ?
Wat wij als antwoord kunnen doen zie Vandaag, 13:29 door Anoniem.
26-09-2018, 15:47 door Anoniem
Slik... Help... NEEN....gep....gepersonaliseerde advertenties... waar is mijn teiltje!! (yuck)

Ik kijk al zeker 10 jaar geen tv meer. Expliciet bedoel ik dus de Nederlandse publieke lees commerciele! omroep.

Dit heeft dan wel alles met KPN van doen maar toch:

Dit is weer een herinnering met windkracht 11 aan de reden waarom ik de tv in de ban heb gedaan:

S T E R !
26-09-2018, 16:06 door Anoniem
Volgens mij wil Ziggo daar volgend jaar ook mee beginnen
Update. Op NOS gelezen dat ziggo hier volgend jaar nog niet mee gaat beginnen.
26-09-2018, 16:08 door Bartbartbart
Door Anoniem: Het kan dus nog erger.........., begrijpen die bedrijven dan nog niet dat wij helemaal niet op reclame zitten te wachten? Integendeel, juist door deze terreur koop ik nooit iets omdat het op tv was. Nu zijn het de social media, kpn, is het straks de slager, de bakker, de supermarkt of zelfs de schoenmaker?
dit
https://bgr.com/2017/02/07/netflix-commercials-ad-revenue/
vs
dit
https://www.cnbc.com/2018/09/14/about-one-quarter-of-netflix-subscribers-would-jump-if-it-runs-ads.html
26-09-2018, 16:49 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vraag me af wat hier tegenover gaat staan...
Puur (theoretisch) relevantere reclames voor de gebruiker, kijktips en meer opbrengsten voor KPN?
Of kan er dan ook wat van de abonnementsprijs af?
Ik voorspel dat als gepersonaliseerde tv-reclame algemeen wordt ingevoerd, je een hogere abonnementsprijs gaat betalen als je er niet aan wilt deelnemen.
26-09-2018, 18:14 door Krakatau - Bijgewerkt: 26-09-2018, 18:15
Wat ik mij afvraag is hoe ze kunnen bepalen wat jij kijkt.
26-09-2018, 18:19 door Anoniem
Ik heb mijn televisieabonnement opgezegd juist vanwege die opdringerige reclame en omdat de tv geen moer meer aan is. En daarin ben ik blijkbaar niet de enige; op andere nieuwssites was enkele weken geleden te lezen dat het aantal huishoudens zonder televisie(abonnement) toeneemt.
Ik denk dat de televisie in de huidige vorm op den duur gaat verdwijnen en alles on-demand zal worden aangeboden. Maar daar zal natuurlijk ook weer van die ellendige reclame in zitten.
Als het toch alleen maar draait om winstbejag en kijkcijfers, heb ik bij voorbaat al geen interesse.
Het hoeft van mij niet meer. Ik zal het ook niet missen.
26-09-2018, 18:52 door Anoniem
Door Krakatau: Wat ik mij afvraag is hoe ze kunnen bepalen wat jij kijkt.

Smart TV ?
26-09-2018, 19:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Krakatau: Wat ik mij afvraag is hoe ze kunnen bepalen wat jij kijkt.

Smart TV ?

en IP tv
26-09-2018, 21:11 door Anoniem
Reclame! Reclame, Verschrikkelijk!
26-09-2018, 21:29 door Bartbartbart
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Krakatau: Wat ik mij afvraag is hoe ze kunnen bepalen wat jij kijkt.

Smart TV ?

en IP tv

en heksen!
26-09-2018, 21:34 door Werkezel
Nog meer van d,n porno dus.
26-09-2018, 21:36 door Anoniem
KPN, zet nou eens één stap verder! Leg nou eens het verband tussen de ad-blocker en die gepersonaliseerde reclame!

Reclame is irritant, maar soms ook leuk. Grappig zelfs. Soms zoek ik ook reclame als ik dringend wat moet kopen.

Ga me dan niet in mijn mik zitten pushen wat je dan met je schamele database denkt te kunnen (en janken dat Google nog veel meer mag)! Als ik nou op mijn afstandsbediening een "rot op"-knop heb, en een "hahaha ROFL"-knop. En je slaat dat ook nog niet eens op in een database naast mijn andere privedata. Maar dat ik wel zelf kan kiezen. Je kijkt enkel voor je adverteerder naar de views. Dat je die kunt zeggen, neem maar een nieuw spotje op, want iedereen klikt "rot op", dus dat is niet goed voor je merk.

Maar andersom ook dat als ik helemaal niks aan reclame meer wil, dat ik dan zelf wat aan modern kijk- en luistergeld moet betalen. Dat lijkt me dan ook weer niet onredelijk.

Dat kan allemaal ook, met die moderne techniek. Vroeger met Nederland 1 en 2 maakte dat niet uit. Je moest kijken, of Mens Erger Je Niet gaan spelen. En nog steeds zijn de TV-zenders vastgeroest in dat concept.

Je kunt de kijker tegenwoordig zelf laten kiezen. Waarom kan de kijker niet kiezen tussen vanavond WK zonder spotjes, maar ok, dat kost me dan een tientje. Of vanavond gratis WK, maar dan mét. Het is beter voor het imago van merken ook, want de kijker die "gratis" kijkt snapt beter wie de gastheer is van het gratis kijken.

Denk er maar eens over na. Want met de privacy wet mág je mijn privegegevens helemaal niet zomaar voor andere doelen gebruiken. Tenzij ik het zelf ook leuk vind. En dat kan prima. Als ik door de Bijenkorf loop dan kan ik ook kiezen of ik aan dat parfumstaaltje wil ruiken en dat hele verkoopverhaal wil aanhoren of dat ik door loop. Waarom kunnen jullie dat niet? Met ál die tegniese truuks niet? Lamenielache.
26-09-2018, 22:05 door Anoniem
Wat zal dat eentonig worden, op maat gemaakte reclame, nooit meer verrast worden door reclame die je niet nog eerder hebt gezien, een gemiste kans voor de reclamemakers lijkt me? Wat mij betreft helemaal geen reclame meer want ik word er echt helemaal doodziek van. Oh oh, dit wordt natuurlijk reclame voor medicijnen
26-09-2018, 22:28 door Anoniem
Door Krakatau: Wat ik mij afvraag is hoe ze kunnen bepalen wat jij kijkt.

Ze "bepalen" (nog) niet wat jij kijkt. Ze meten wel via de KPN-box. Het kanaal dat je bekijkt loopt via die box.
Minimaal welke abbonnement er gebruikt wordt. Maar waarschijnlijker gedetailleerder.

Big Brother is watching you :-)
Welkom in 1984.
26-09-2018, 23:39 door Anoniem
Door Anoniem: En als dit gemeen goed is krijgt iedereen dit aangeboden, en denk dat er geen optie meer is.
Volgens mij wil Ziggo daar volgend jaar ook mee beginnen en dan ga ik mijn abonnement op zeggen, alleen
maar een internetverbinding.
Je hebt wel een optie, namelijk je TV abo opzeggen.

Merk op dat TV via de kabel+decoder of iptv (of elke andere vorm met een door anderen bestuurt kastje, geen echt broadcast medium is, maar individueel te volgen. Het nadeel van 'on demand' technologie, want ' ze' weten wat jij kijkt (als ze het opslaan, maar wie controleert er wat ze doen (dus het wel of niet loggen wat je kijkt)).

Misschien is de free-to-air dvb-t2 straks nog een optie (want geen kanaal terug) voor TV kijken (let wel, zonder kastje dus)
27-09-2018, 08:17 door Anoniem
Door Krakatau: Wat ik mij afvraag is hoe ze kunnen bepalen wat jij kijkt.
Dat is niet zo moeilijk toch? Dit is KPN TV, dat is geen broadband broadcast systeem zoals de klassieke kabel TV
(iedereen krijgt alles aangeboden en de TV bepaalt wat je ziet dmv een tuner) maar het is een IP TV systeem over
ADSL, VDSL of glasvezel. Het werkt met IP Multicast, je settopbox meldt zich aan in een multicast groep en het lokale
wijkcentrum stuurt het programma wat je kijkt als multicast naar je toe. Als je naar een ander programma switcht dan
stopt die multicast en begint er een andere. Als je meerdere settopboxen hebt dan kunnen er meerdere programma's
gemulticast worden, maar als ze naar hetzelfde kijken dan is er maar 1 multicast die ze beiden oppikken.
Daarnaast is er "on demand" wat je gewoon als een geadresseerde stream ontvangt.
Uiteraard wordt er gelogd wat iedereen geselecteerd heeft dus ze weten precies waar je op afgestemd bent.
Dat was altijd al bij dit systeem. (of je ook echt kijkt weten ze natuurlijk niet! je kunt je TV uitzetten en de box aanlaten)

Overigens is dit niet het eerste systeem waar dat mogelijk is. Er was in de begintijd van de kabel ook een experimenteel
kabelnet ergens in Limburg dacht ik waarbij iedereen een eigen kabel had naar een wijkcentrale die ook alleen naar
je toestuurde wat je wilde zien. Dat was een vroege voorbereiding op "on demand" en andere betaal diensten nog
in de analoge tijd. Het soort onderwerpen waar Chriet Titulaer het dan over had.
27-09-2018, 08:22 door Anoniem
Door Anoniem: Wat zal dat eentonig worden, op maat gemaakte reclame, nooit meer verrast worden door reclame die je niet nog eerder hebt gezien, een gemiste kans voor de reclamemakers lijkt me?
Reclamemakers denken kennelijk dat je altijd nog weer meer van hetzelfde wilt.
Dat is hetzelfde dat als je (zonder adblocker) gaat winkelen voor een koelkast, er ineens overal reclame's voor koelkasten
opduiken. Alsof je dan ineens in de wereld van de koelkasten leeft en nog weken lang iedere dag een nieuwe koelkast
wilt kopen. Veel mensen zullen het helemaal niet op prijs stellen om nadat ze een koelkast gekocht hebben nog dagenlang
lastig gevallen te worden met nog gunstiger aanbiedingen, dat voelt toch alsof je jezelf benadeeld hebt.
Maar al die reclamemakers werken zo, dus kennelijk zijn de voordelen groter dan de nadelen.
27-09-2018, 08:22 door Anoniem
[Sarcasme mode aan] Jongens, wat maakt het uit? Het zijn de Talpa zenders waar dit op gaat beginnen, en zeg eens eerlijk, noem eens 3 programma's die je op Talpa kijkt..? En degene die wel veel programma's op Talpa kijken, die hebben hun hele geschiedenis toch al in de Bonus kaart bij Appie zitten, die koppeling maakt het natuurlijk wel heel erg mooi straks om de gepersonaliseerde Bonus "aanbiedingen" voor je te presenteren op Talpa zenders, zodat je het de dag erop koopt en tijdens het avondeten letterlijk door je strot geduwd krijgt [Sarcasme mode uit]
27-09-2018, 09:06 door spatieman
opzicht heb ik niet tegen reclame, zolang het maar te maken heeft met waar de website voor staat (technische websites in mijn geval), en dan zit ik echtt niet te wacht op reclame over hete sletjes die op je telefoontje wachten om je (geld) zak leeg te maken.
27-09-2018, 09:10 door Anoniem
Slaat allemaal helemaal nergens op. Stel, ik ben een Formule 1 fan en kijk naar een race bij Ziggo sport waar ik betaal om te kijken. Welke reclames krijg ik dan te zien, Heineken, Redbull, Ferrari, Mercedes en andere onzin die ik niets eens drink of koop. Bij RTL plus tv en voorheen bij RTL7 is/was het nog erger met elke 7 minuten een reclameblok met steeds dezelfde reclame tijdens de race, vind je het gek dat mensen die terreur dan niet kopen? Moesten ze eens proberen tijdens een voetbal wedstrijd, dan gaan veel bedrijven faillietm denk ik.
27-09-2018, 10:10 door Anoniem
Stel, ik ben een Formule 1 fan en kijk naar een race bij Ziggo sport waar ik betaal om te kijken. Welke reclames krijg ik dan te zien, Heineken...
In de voor en na beschouwing zitten de heren een glas bier te drinken met het merk naar de camera gericht.
Dit doet me denken aan vroegere films waarin reclame werd gemaakt over sigaretten, dat is nu verboden maar met bier
is het blijkbaar geen probleem.
[Sarcasme mode aan] Jongens, wat maakt het uit? Het zijn de Talpa zenders waar dit op gaat beginnen, en zeg eens eerlijk, noem eens 3 programma's die je op Talpa kijkt..?
Als je naar dit soort zenders kijkt mag je eigenlijk niet anders verwachten, maar dat geeft hun niet het recht om
data te verzamelen, en die knop om het uit te zetten verdwijnt ook door de tijd.
Reclamemakers denken kennelijk dat je altijd nog weer meer van hetzelfde wilt.
Volgens mij is dit de kracht van reclame zodat het goed in je hoofd komt, zo kan een waardeloos apparaat
goed verkocht worden.
Die reclamemakers gebruiken niet voor niets psychologen.
27-09-2018, 11:01 door Anoniem
Door Anoniem: O, dus dan gratis TV?

Dus tv is niet gratis, want jouw profiel gegevens is waardevol voor ze.
27-09-2018, 11:30 door Anoniem
Door spatieman: opzicht heb ik niet tegen reclame, zolang het maar te maken heeft met waar de website voor staat (technische websites in mijn geval), en dan zit ik echtt niet te wacht op reclame over hete sletjes die op je telefoontje wachten om je (geld) zak leeg te maken.

Nou er zal ongetwijfeld iemand geprofileerd hebben dat mensen die de hele dag op technische websites rondhangen
waarschijnlijk geen normale relatie hebben en dus wellicht door middel van die aanbiedingen overgehaald kunnen
worden om geld uit te geven... die reclames hoeven ze natuurlijk niet neer te zetten bij jonge gezinnetjes of bij
bejaarden.

Stel, ik ben een Formule 1 fan en kijk naar een race bij Ziggo sport waar ik betaal om te kijken. Welke reclames krijg ik dan te zien, Heineken, Redbull, Ferrari, Mercedes en andere onzin die ik niets eens drink of koop.
Nee maar dat zijn sponsoren van de Formule 1. Daar gaat het nou net om, in plaats van standaardreclame's die
default gekoppeld zijn aan het programma (op basis van sponsoring, of profilering van de algemene kijkgroep) wil
men jou persoonlijke reclame sturen die niet alleen op het lopende programma maar ook op jouw persoon gericht is.
Dus spatieman krijgt dan die sletjes reclames tot ze er achter zijn dat hij daar niets mee doet en dan krijgt ie weer
wat anders.
27-09-2018, 11:36 door Anoniem
Snappen ze bij de tv nog steeds niet dat teveel reclame hun ondergang wordt. Mensen worden reclame moe. De tv wordt er echt uit gegooid en stappen over naar andere medium zonder reclame.
27-09-2018, 11:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Reclamemakers denken kennelijk dat je altijd nog weer meer van hetzelfde wilt.
Volgens mij is dit de kracht van reclame zodat het goed in je hoofd komt, zo kan een waardeloos apparaat goed verkocht worden. Die reclamemakers gebruiken niet voor niets psychologen.

Dan is dat per persoon verschillend.
15-20 jaar geleden, toen ik nog reklame zag (ipv keek), vond ik het al vervelend als ik dezelfde reklame binnen een half uur twee keer zag. Ja dat was toen ook al zo.
Sowiso waren reklame-blokken toen plas,koffiezet of zap momenten.Dus zoveel mogelijk iets anders doen dan naar reklame kijken of luisteren.

15 jaar geleden de TV de deur uit gedaan en het abbo opggezegd.En nooit een moment spijt van gehad. Internet (met ad-blocker) is voldoende.
En films/series kun je downloaden zonder reklameblokken (en ondertitels). Veel rustiger. En veel recenter dan wat er op de TV uitgezonden wordt.
De entertainment die ik echt goed vindt (en vaker wil terug zien), die koop ik wel op schijf.
27-09-2018, 12:18 door Anoniem
En dat is natuurlijk prachtig want dan hebben ze hun profiel rondom jou al compleet gemaakt en kunnen ze dat ook nog gebruiken zonder dat er nog analyse nodig is van jou kijkpatroon.

Dan geef je toch geen toestemming, hoef je de toestemming ook niet in te trekken. Zolang ze dit enkel doen op basis van toestemming vooraf dan moeten mensen het zelf weten. Of op langere termijn nog steeds toestemming wordt gevraagd, we zullen het zien.

15-20 jaar geleden, toen ik nog reklame zag (ipv keek), vond ik het al vervelend als ik dezelfde reklame binnen een half uur twee keer zag. Ja dat was toen ook al zo.

Je herinnert je de reclame, en daardoor werkt het. Dat jij de reclame irritant vindt, dat is minder belangrijk voor de marketeer.
27-09-2018, 12:19 door Anoniem
95% van de uitzendingen op commerciele zenders zijn reclame. Lekker boeiend wat ze er tussen proppen; ik kijk per definitie niet naar al die troep die ze uitzenden.
27-09-2018, 13:43 door pcb_nl
Ik neem een programma op en bij het kijken spoel ik door de reclame heen. Meestal een minuut of 6 reclame. Met een beetje oefening kom je een heel end.
Verder blijft het onbeschoft dat KPN met mij meekijkt.
27-09-2018, 15:12 door Anoniem
Door Anoniem:
15-20 jaar geleden, toen ik nog reklame zag (ipv keek), vond ik het al vervelend als ik dezelfde reklame binnen een half uur twee keer zag. Ja dat was toen ook al zo.
Je herinnert je de reclame, en daardoor werkt het. Dat jij de reclame irritant vindt, dat is minder belangrijk voor de marketeer.

Nee, ik herinner me de irritatie. Niet waar die onzin over ging.
Ik heb mezelf van jongs af aan getraint om die onzin zo veel mogelijk uit te bannen.

Het tegel motief binnen Windows 10 en Sharepoint is dan soms ook lastig voor mij.
Ik mis soms dingen, omdat ik een tegel voor reklame hou en niet wil zien. :-)

Maar dit zal het doel van de reklamemakers wel geweest zijn...
28-09-2018, 13:45 door Anoniem
Is er ook bekend hoe lang deze data bewaard gaat worden?
Volgens de AVG mag dit legitiem voor eeuwig. Denk dat je het antwoord wel kunt raden, alhoewel je dit al wist voordat je het vroeg.

Bron: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/over-privacy/persoonsgegevens/bewaren-van-persoonsgegevens
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.