image

ING introduceert ING Scanner als vervanging van TAN-code

dinsdag 6 november 2018, 09:56 door Redactie, 51 reacties

ING zet begin volgend jaar met de introductie van de ING Scanner de volgende stap in het afbouwen van de TAN-code voor bankzaken, zo heeft bank vandaag aangekondigd. In januari liet de bank al weten dat het van plan is om de TAN-code na 30 jaar uit te faseren.

De Mobiel Bankieren App wordt de nieuwe standaard voor het bevestigen van opdrachten. Op dit moment gebruiken 3,9 miljoen particuliere en zakelijke klanten de Mobiel Bankieren App om hun bankzaken te regelen. Van de particuliere klanten die online bankieren heeft inmiddels 78 procent de Mobiel Bankieren App om opdrachten te bevestigen. Voor klanten die geen smartphone of tablet hebben om de Mobiel Bankieren App te gebruiken, komt ING vanaf het voorjaar van 2019 met de ING Scanner.

Met deze scanner bevestigen klanten hun opdrachten door een kleurencode te scannen in Mijn ING en deze te ondertekenen met een cijfercode. Klanten met een papieren TAN-lijst kunnen eerst dit alternatief aanvragen, daarna volgen de klanten die een TAN-code per sms gebruiken. Klanten krijgen vanzelf bericht in Mijn ING zodra ze de ING Scanner kunnen aanvragen, tot die tijd gebruiken zij nog een TAN-code.

"We begrijpen dat voor een deel van onze klanten een nieuwe bevestigingsmethode een grote verandering kan zijn. Sommige klanten gebruiken al ruim 30 jaar TAN-codes. Daarom bouwen we de TAN-code stap voor stap af", zegt Jeroen Losekoot van ING. "De afgelopen maanden hebben we eerst bevestigen via de mobiele telefoon verder uitgerold. Voor de klanten die dit niet kunnen gebruiken, bieden we vanaf het voorjaar van 2019 de ING Scanner als alternatief voor mobiel bevestigen aan."

Image

Reacties (51)
06-11-2018, 10:16 door Anoniem
Dat is heel goed nieuws voor mensen die geen smartphone hebben/willen.
06-11-2018, 10:17 door Anoniem
Een vraag, is de TAN-code of Scanner een veiligere methodes kwa security? Ik denk namelijk dat het niet uitmaakt want beide komen op je telefoon, maar ik had een discussie met een collega en die zei dat de scan veiliger was maar legde niet uit waarom.
06-11-2018, 10:45 door Anoniem
Vaak worden kostenbesparing genoemd bij IT projecten, hier zal dat niet anders zijn gegaan. Nu meer dan 20% van de klanten niet van plan is een smartphone aan te schaffen om ING te helpen van een paar blaadjes papier af te komen zal ING waarschijnlijk vroeger of later de kosten van die scanner gaan verhalen om hun klanten. Want het is duurder dan gedacht, etc. Dan is er na onlinebankieren en 0,00% rente weer een verdienmodel erbij geprutst.
06-11-2018, 10:45 door [Account Verwijderd]
Over de veiligheid kan ik niet oordelen maar ik vind het een prima alternatief voor klanten zonder smartphone.
06-11-2018, 10:46 door Anoniem
GSM-netwerken kunnen worden afgeluisterd en gelden dus als risicovol voor bepaalde zaken.
Zie:
https://www.security.nl/posting/479564/NIST+verklaart+ongeschiktheid+sms+voor+2-factor+authenticatie
https://www.ncsc.nl/actueel/factsheets/factsheet-beveiligingsrisicos-van-gsm-communicatie.html
06-11-2018, 11:26 door Anoniem
En ook goed als je ING niet op je smartphone wilt hebben. Ze blijven toch continue lonken naar het handelen in klantgegevens en de smartphone is een prachtige verrijkingsbron
06-11-2018, 11:32 door [Account Verwijderd]
Door linux4: Over de veiligheid kan ik niet oordelen maar ik vind het een prima alternatief voor klanten zonder smartphone.

Inderdaad. Vind ik ook. In ieder geval komt de ING tijdig met een alternatief zoals zij hebben afgesproken. Ik ben nieuwsgierig naar de praktijk.
06-11-2018, 11:44 door Briolet - Bijgewerkt: 06-11-2018, 11:47
Door Anoniem: Een vraag, is de TAN-code of Scanner een veiligere methodes kwa security? Ik denk namelijk dat het niet uitmaakt want beide komen op je telefoon, .

Deze nieuwe scanner zit niet in de telefoon maar is een los kastje. Ik denk dat je er het pasje ook in moet steken. In elk geval heb ik van een andere bank een scanner waar ik het pasje in steek en vervolgens communiceert de scanner met het beeldscerm totdat hij een tancode genereert.

In mijn geval zie ik op de scanner het rekeningnummer en het bedrag waarover de tancode berekend is. Dus zelfs als een fake banksite, mij een tancode laat berekenen, is die code alleen bruikbaar om bedrag X naar rekening Y over te boeken.

----
Ik heb blijkbaar al 30 jaar geen ING (postbank) meer. Indertijd ben ik wel met die girotel begonnen. Toen ik er echter plots 8 gulden per maand voor moest betalen ben ik weer terug gegaan naar papieren overboekingen bij een andere bank.
06-11-2018, 12:02 door Anoniem
Ik betwijfel of deze scanner ook bruikbaar is voor blinden/slechtzienden.
06-11-2018, 12:05 door [Account Verwijderd]
Door Briolet:
Door Anoniem: Een vraag, is de TAN-code of Scanner een veiligere methodes kwa security? Ik denk namelijk dat het niet uitmaakt want beide komen op je telefoon, .

Deze nieuwe scanner zit niet in de telefoon maar is een los kastje. Ik denk dat je er het pasje ook in moet steken. In elk geval heb ik van een andere bank een scanner waar ik het pasje in steek en vervolgens communiceert de scanner met het beeldscerm totdat hij een tancode genereert.

In mijn geval zie ik op de scanner het rekeningnummer en het bedrag waarover de tancode berekend is. Dus zelfs als een fake banksite, mij een tancode laat berekenen, is die code alleen bruikbaar om bedrag X naar rekening Y over te boeken.

----
Ik heb blijkbaar al 30 jaar geen ING (postbank) meer. Indertijd ben ik wel met die girotel begonnen. Toen ik er echter plots 8 gulden per maand voor moest betalen ben ik weer terug gegaan naar papieren overboekingen bij een andere bank.

Als je het ING filmpje bekijkt is het niet duidelijk of je je bankpas in de scanner moet steken net als b.v. bij ABN-AMRO. Zie https://www.youtube.com/watch?v=IjwOcqs-vdI&feature=youtu.be
06-11-2018, 12:07 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Vaak worden kostenbesparing genoemd bij IT projecten, hier zal dat niet anders zijn gegaan. Nu meer dan 20% van de klanten niet van plan is een smartphone aan te schaffen om ING te helpen van een paar blaadjes papier af te komen zal ING waarschijnlijk vroeger of later de kosten van die scanner gaan verhalen om hun klanten. Want het is duurder dan gedacht, etc. Dan is er na onlinebankieren en 0,00% rente weer een verdienmodel erbij geprutst.

Pardon? Jij vind dat die 20% van de ING klanten een smartphone aan moet schaffen om de ING van papieren blaadjes af te helpen terwijl die klanten net zo goed een maandelijkse vergoeding betalen?
06-11-2018, 13:02 door ph-cofi
Da's mooi, een soort token die ik thuis kan laten liggen en per transactie andere code genereert. Zodra mogelijk, zal ik de ING app dumpen, want,
* die heb ik op een onveilig Smartphone platform staan
* vraagt altijd dezelfde pincode voor alle transacties
* nagt me om lext level te gaan met biometrische authenticatie.
06-11-2018, 13:28 door Anoniem
Door Anoniem: Een vraag, is de TAN-code of Scanner een veiligere methodes kwa security? Ik denk namelijk dat het niet uitmaakt want beide komen op je telefoon, maar ik had een discussie met een collega en die zei dat de scan veiliger was maar legde niet uit waarom.
Scanner is veiliger ook als het met een mobiel zou zijn. In de scan van de QR Code zit namelijk de gegevens verwerkt van het bedrag en aan wie je gaat betalen. Dit moet je dan dus nogmaals bevestigen, in tegenstelling tot de TAN Code die is statisch en niet opgebouwd uit deze elementen.
06-11-2018, 13:54 door Anoniem
Ik heb 3 rekeningen en 2 spaar rekeningen.
Dat betekent dus een rekening ING en de andere rekeningen naar Rabo ABN die die wel meerdere rekeningen aankunnen.
06-11-2018, 14:07 door Anoniem
Door linux4: Als je het ING filmpje bekijkt is het niet duidelijk of je je bankpas in de scanner moet steken net als b.v. bij ABN-AMRO. Zie https://www.youtube.com/watch?v=IjwOcqs-vdI&feature=youtu.be
Dat filmpje laat duidelijk geen pasje zien dat in de scanner wordt gestoken en dat wordt ook niet genoemd in de tekst. Afgaande op dat filmpje lijkt het me volkomen duidelijk dat ze een variant zonder pasje gaan hanteren.

Dat is beter dan wat bijvoorbeeld RABO doet, omdat daar dankzij het gebruik van het pasje dezelfde pincode voor betalingen bij pinautomaten en voor online bankieren wordt gebruikt. Iemand die een pincode afkijkt en de pas rolt kan dan bij je internetbankieren. Als het apparaat een eigen pincode heeft is is dat risico afgedekt.

Het is duidelijk van dezelfde leverancier als RABO gebruikt, en de webinterface lijkt zo sterk op die van RABO dat ik me nu afvraag of ze niet alleen die scanners maar de hele website van de leverancier van de scanners afnemen.
06-11-2018, 14:09 door Anoniem
Ik denk namelijk dat het niet uitmaakt want beide komen op je telefoon, maar ik had een discussie met een collega en die zei dat de scan veiliger was maar legde niet uit waarom.
Een TAN code via SMS kan middels SS7 worden onderschept. Of men kan jouw 06-nummer op een nieuwe SIM-kaart porteren, zodat de aanvaller jouw berichten zal ontvangen (gebeurt in de VS veel). Met een authenticator app heb je daar geen last van omdat de app en de server in sync staan, zoder dat er data via een onvoldoende beveiligd netwerk verzonden moet worden (sms, spraakoproep enz). Daarbij is de app gekoppeld aan een fysieke telefoon, waardoor 2FA onafhankelijk geïmplementeerd is (anders dan een 06-nummer, want de daarbij horende SIM kaart kan eenvoudig gewisseld worden).
06-11-2018, 14:21 door Anoniem
Te laat! Ik was het wachten beu op wat er zou gaan komen, daarnaast had ik langzamerhand genoeg van de moderne omgeving van ING bankieren. Altijd die reclames voor allerlei onzinnige dingen. Onoverzichtelijke indeling: voor bepaalde dingen zoek je je kapot. En die lange wachttijd na inloggen was echt heel vervelend. Het duurt steeds langer voor ik mijn hoofdscherm te zien kreeg na inloggen. Ook wanneer ik 'iets' gedaan had in een van de menu's (bijv. incasso's bekijken) en ik ging terug naar het hoofdscherm: enorme wachttijd.

In september j.l. heb ik de overgang naar een andere bank in gang gezet. Alle incassomachtigingen zijn inmiddels over en sinds een week is de ING rekening geheel opgeheven. Inmiddels zit ik bij een bank die mij via email attendeert op transacties en saldo(tekorten). Wel zo makkelijk, heb ik bij ING altijd gemist.

Inderdaad, zoals hiervoor al genoemd, zal de nieuwe methode niet gebruiksvriendelijk zijn voor blinden, slechtzienden en niet te vergeten kleurenblinden. Een kleurencode, hoe verzin je het. Eeen op de twintig mannen heeft kleurenzwakte, waardoor groen en rood niet te onderscheiden zijn...
06-11-2018, 14:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een vraag, is de TAN-code of Scanner een veiligere methodes kwa security? Ik denk namelijk dat het niet uitmaakt want beide komen op je telefoon, maar ik had een discussie met een collega en die zei dat de scan veiliger was maar legde niet uit waarom.
Scanner is veiliger ook als het met een mobiel zou zijn. In de scan van de QR Code zit namelijk de gegevens verwerkt van het bedrag en aan wie je gaat betalen. Dit moet je dan dus nogmaals bevestigen, in tegenstelling tot de TAN Code die is statisch en niet opgebouwd uit deze elementen.

Of het veiliger is hangt er vanaf of men nadenkt en zich informeert mbt fouten die anderen gemaakt hebben...
Voor transacties is het wel OK maar het probleem wat je bij andere banken ziet die zo'n scanner gebruiken is dat ze te
ver doorschieten en het ook gaan gebruiken als login voor de bankieren pagina en als authorisatie voor wijzigen van
instellingen. Dat is natuurlijk waardeloos. Je kunt een limiet instellen op je pas zodat als je pas en pincode kwijt raakt
een dief/overvaller niet je hele rekening leeg kan trekken maar alleen tot een instelde limiet, maar dan kan die gast
de limiet zelf verhogen met die gestolen kaart en een scanner uit eigen voorraad. Daar heb je niks aan.
Tot nu toe kon dat bij ING niet omdat je daar usernaam, password en telefoon voor nodig had. Ik ben benieuwd hoe dat
na overstappen op die scanner is. Ze zouden usernaam en password nog kunnen handhaven (dat is in ieder geval IETS)
maar ik vrees dat ze voor "gemakkelijk" gan en die afschaffen...
06-11-2018, 14:53 door Briolet - Bijgewerkt: 06-11-2018, 14:58
Door linux4:Als je het ING filmpje bekijkt is het niet duidelijk of je je bankpas in de scanner moet steken net als b.v. bij ABN-AMRO. Zie https://www.youtube.com/watch?v=IjwOcqs-vdI&feature=youtu.be

Als ik dat filmpje bekijk, dan lijkt het erg op de methode die de Rabobank gebruikt. (En waarom zou je iets nieuw ontwikkelen als dit al op de markt te koop is) https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/rabo-scanner/. Daar moet je duidelijk je pasje insteken.
Dat filmpje van de ING is schijnbaar gemaakt door iemand die het proces niet kent. Er is inderdaad geen kaart afgebeeld, maar ik durf te beweren dat dit het falen van de filmmakers is en dat die kaart echt nodig is.
06-11-2018, 15:00 door Anoniem
GSM-netwerken kunnen worden afgeluisterd - etc/bron
En dat i.c.m. een wifi-pineapple met ssl-strip...

Niet heel waarschijnlijk in jouw Starbuck's/alike, maar ook niet onmogelijk.
06-11-2018, 18:04 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Te laat! Ik was het wachten beu op wat er zou gaan komen, daarnaast had ik langzamerhand genoeg van de moderne omgeving van ING bankieren. Altijd die reclames voor allerlei onzinnige dingen. Onoverzichtelijke indeling: voor bepaalde dingen zoek je je kapot. En die lange wachttijd na inloggen was echt heel vervelend. Het duurt steeds langer voor ik mijn hoofdscherm te zien kreeg na inloggen. Ook wanneer ik 'iets' gedaan had in een van de menu's (bijv. incasso's bekijken) en ik ging terug naar het hoofdscherm: enorme wachttijd.

In september j.l. heb ik de overgang naar een andere bank in gang gezet. Alle incassomachtigingen zijn inmiddels over en sinds een week is de ING rekening geheel opgeheven. Inmiddels zit ik bij een bank die mij via email attendeert op transacties en saldo(tekorten). Wel zo makkelijk, heb ik bij ING altijd gemist.

Inderdaad, zoals hiervoor al genoemd, zal de nieuwe methode niet gebruiksvriendelijk zijn voor blinden, slechtzienden en niet te vergeten kleurenblinden. Een kleurencode, hoe verzin je het. Eeen op de twintig mannen heeft kleurenzwakte, waardoor groen en rood niet te onderscheiden zijn...

Dat laaste wat je schrijft doet niet ter zake. De ogen van de rekeninghouder hoeven niets te doen met de kleureninformatie. Het is de scanner alleen die het getoonde kleurenpatroon gebruikt om de legitimiteit van de transactie te controleren.

Maar verder: succes bij je nieuwe bank!
Ik had de uiterste datum waarna ik zou overgaan naar een andere bank op 20 november gesteld
06-11-2018, 18:31 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door linux4: Als je het ING filmpje bekijkt is het niet duidelijk of je je bankpas in de scanner moet steken net als b.v. bij ABN-AMRO. Zie https://www.youtube.com/watch?v=IjwOcqs-vdI&feature=youtu.be
Dat filmpje laat duidelijk geen pasje zien dat in de scanner wordt gestoken en dat wordt ook niet genoemd in de tekst. Afgaande op dat filmpje lijkt het me volkomen duidelijk dat ze een variant zonder pasje gaan hanteren.

Dat is beter dan wat bijvoorbeeld RABO doet, omdat daar dankzij het gebruik van het pasje dezelfde pincode voor betalingen bij pinautomaten en voor online bankieren wordt gebruikt. Iemand die een pincode afkijkt en de pas rolt kan dan bij je internetbankieren. Als het apparaat een eigen pincode heeft is is dat risico afgedekt.

Het is duidelijk van dezelfde leverancier als RABO gebruikt, en de webinterface lijkt zo sterk op die van RABO dat ik me nu afvraag of ze niet alleen die scanners maar de hele website van de leverancier van de scanners afnemen.

Niet duidelijk of je voor dit systeem een aparte pincode gebruikt. Zo ja dan is dat een prima idee.
06-11-2018, 18:31 door Anoniem
Door Briolet:
Door linux4:Als je het ING filmpje bekijkt is het niet duidelijk of je je bankpas in de scanner moet steken net als b.v. bij ABN-AMRO. Zie https://www.youtube.com/watch?v=IjwOcqs-vdI&feature=youtu.be

Als ik dat filmpje bekijk, dan lijkt het erg op de methode die de Rabobank gebruikt. (En waarom zou je iets nieuw ontwikkelen als dit al op de markt te koop is) https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/rabo-scanner/. Daar moet je duidelijk je pasje insteken.
Dat filmpje van de ING is schijnbaar gemaakt door iemand die het proces niet kent. Er is inderdaad geen kaart afgebeeld, maar ik durf te beweren dat dit het falen van de filmmakers is en dat die kaart echt nodig is.

Dat betwijfel ik. Zowel dat ze zo'n UI fout maken door een filmpje verkeerd te doen, als dat ze een ander proces kiezen.

Als designer wil je zoveel mogelijk je bestaande work/proces flow gebruiken , en liever geen apart pad voor app vs scanner hebben.
De ING zal m.i. heel graag dezelfde authenticatie flow gebruiken voor de scanner als ze voor de telefoon app hebben.

(hoe werkt de telefoon app eigenlijk ? Is dat een push bericht dat leidt tot een code, of moet/kun je daar ook een QR code met je telefoon scannen ? ) .
Mijn vermoeden is dus dat de scanner feitelijk een doosje om vrijwel dezelfde app is die op telefoons staat.
06-11-2018, 18:44 door Anoniem
Door Anoniem:In september j.l. heb ik de overgang naar een andere bank in gang gezet. Alle incassomachtigingen zijn inmiddels over en sinds een week is de ING rekening geheel opgeheven. Inmiddels zit ik bij een bank die mij via email attendeert op transacties en saldo(tekorten). Wel zo makkelijk, heb ik bij ING altijd gemist.
Mag ik weten welke bank? Ik zit toch ook nog wel over een overstap te denken.
06-11-2018, 20:58 door Lex Borger
Door Anoniem: GSM-netwerken kunnen worden afgeluisterd en gelden dus als risicovol voor bepaalde zaken.
Zie:
https://www.security.nl/posting/479564/NIST+verklaart+ongeschiktheid+sms+voor+2-factor+authenticatie
https://www.ncsc.nl/actueel/factsheets/factsheet-beveiligingsrisicos-van-gsm-communicatie.html

Daarom is alle communicatie met mobiel bankieren versleuteld.
06-11-2018, 21:00 door Lex Borger
Door Anoniem: Ik betwijfel of deze scanner ook bruikbaar is voor blinden/slechtzienden.

Mobiel Bankieren is dat zeker wel.
06-11-2018, 21:06 door Lex Borger
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een vraag, is de TAN-code of Scanner een veiligere methodes kwa security? Ik denk namelijk dat het niet uitmaakt want beide komen op je telefoon, maar ik had een discussie met een collega en die zei dat de scan veiliger was maar legde niet uit waarom.
Scanner is veiliger ook als het met een mobiel zou zijn. In de scan van de QR Code zit namelijk de gegevens verwerkt van het bedrag en aan wie je gaat betalen. Dit moet je dan dus nogmaals bevestigen, in tegenstelling tot de TAN Code die is statisch en niet opgebouwd uit deze elementen.

Bij Mobiel Bankieren gebruik je geen TAN code, maar je PIN. Alle transactiegegevens worden meeversleuteld in de verificatie van je transactie met de PIN. Dat is dus vergelijkbaar met het QR-scenario dat je geeft.
06-11-2018, 21:44 door Anoniem
Grote vraag is of deze scanner met kleurverschillen per scherm om kan gaan. Nachtlichtapps zoals redshift? Of is er dan ineens een foutmelding?
06-11-2018, 21:48 door [Account Verwijderd]
Door Lex Borger:
Door Anoniem: Ik betwijfel of deze scanner ook bruikbaar is voor blinden/slechtzienden.

Mobiel Bankieren is dat zeker wel.

Hoe kom je tot die conclusie? Heb je zelf slechte ogen? Meld dan toch a.u.b. waarom de mobiel bankieren app zo gebruiksvriendelijk is voor mensen met visuele handicap(s) zodat zij, je medemens, iets HEBBEN aan je post i.p.v. 5 woorden te rodelen zonder onderbouwing. Is het nu echt zoveel moeite wat uitgebreider te reageren??
Maar neen, hoogstwaarschijnlijk is dit weer de gebruikelijke 'mummer in the void', zo stereotiep voor Security.nl bijdragen.

Voor mij is o.a. één reden dat ik niets wil met een smartfoon dat ik voor het ding altijd een bril +3 op moet zetten, en dan kijkt het nog niet lekker. Een vriend van mij die optometrist is vertelde mij dat dit probleem niet ongebruikelijk is. Het schermpje is gewoon te klein om met fatsoen een zin te bouwen zonder een overload aan returns en dan zit je ook nog naar paulus de boskabouter fontgrootte 8 te turen. Ik snap daarom totaal niet wat mensen aantrekt in het frutsel genaamd smartfone.
06-11-2018, 22:18 door Raido
Door Anoniem: Te laat! Ik was het wachten beu op wat er zou gaan komen, daarnaast had ik langzamerhand genoeg van de moderne omgeving van ING bankieren. Altijd die reclames voor allerlei onzinnige dingen. Onoverzichtelijke indeling: voor bepaalde dingen zoek je je kapot. En die lange wachttijd na inloggen was echt heel vervelend. Het duurt steeds langer voor ik mijn hoofdscherm te zien kreeg na inloggen. Ook wanneer ik 'iets' gedaan had in een van de menu's (bijv. incasso's bekijken) en ik ging terug naar het hoofdscherm: enorme wachttijd.

In september j.l. heb ik de overgang naar een andere bank in gang gezet. Alle incassomachtigingen zijn inmiddels over en sinds een week is de ING rekening geheel opgeheven. Inmiddels zit ik bij een bank die mij via email attendeert op transacties en saldo(tekorten). Wel zo makkelijk, heb ik bij ING altijd gemist.

Inderdaad, zoals hiervoor al genoemd, zal de nieuwe methode niet gebruiksvriendelijk zijn voor blinden, slechtzienden en niet te vergeten kleurenblinden. Een kleurencode, hoe verzin je het. Eeen op de twintig mannen heeft kleurenzwakte, waardoor groen en rood niet te onderscheiden zijn...
Ik ben ook roodgroen kleurenblind, maar de kleurencode wordt door je scanner gelezen, je hoeft niet zelf de groene en rode stipjes na te tekenen op het apparaat ofzo...
06-11-2018, 22:35 door Briolet
Ik ben ook roodgroen kleurenblind, maar de kleurencode wordt door je scanner gelezen,...

Je hebt hier blijkbaar computer analfabeten die niet weten wat een QR code is. Of komt die opmerking van iemand die zo'n z/w QR code zonder hulpmiddelen kan lezen en nu bang is dat hij het kunstje met kleur niet meer kan? (-:
07-11-2018, 06:32 door Anoniem
Door Briolet: Dat filmpje van de ING is schijnbaar gemaakt door iemand die het proces niet kent. Er is inderdaad geen kaart afgebeeld, maar ik durf te beweren dat dit het falen van de filmmakers is en dat die kaart echt nodig is.
De fabrikant (Vasco) levert ook varianten waar je geen bankpas insteekt. Het kan dus heel goed zo zijn dat het filmpje klopt.
07-11-2018, 09:35 door Anoniem
Door Anoniem: Grote vraag is of deze scanner met kleurverschillen per scherm om kan gaan. Nachtlichtapps zoals redshift? Of is er dan ineens een foutmelding?

De Rabo Scanner werkt niet goed met 'Night Light' aan. Je moet de scanner dan erg dicht bij het scherm houden en het duurt heel lang voordat die registreert.

Dit is echter makkelijk opgelost als je je hier bewust van bent.
07-11-2018, 10:13 door Lex Borger
Door Balder:
Door Lex Borger:
Door Anoniem: Ik betwijfel of deze scanner ook bruikbaar is voor blinden/slechtzienden.

Mobiel Bankieren is dat zeker wel.

Hoe kom je tot die conclusie? Heb je zelf slechte ogen? Meld dan toch a.u.b. waarom de mobiel bankieren app zo gebruiksvriendelijk is voor mensen met visuele handicap(s) zodat zij, je medemens, iets HEBBEN aan je post i.p.v. 5 woorden te rodelen zonder onderbouwing. Is het nu echt zoveel moeite wat uitgebreider te reageren??
Maar neen, hoogstwaarschijnlijk is dit weer de gebruikelijke 'mummer in the void', zo stereotiep voor Security.nl bijdragen.

Voor mij is o.a. één reden dat ik niets wil met een smartfoon dat ik voor het ding altijd een bril +3 op moet zetten, en dan kijkt het nog niet lekker. Een vriend van mij die optometrist is vertelde mij dat dit probleem niet ongebruikelijk is. Het schermpje is gewoon te klein om met fatsoen een zin te bouwen zonder een overload aan returns en dan zit je ook nog naar paulus de boskabouter fontgrootte 8 te turen. Ik snap daarom totaal niet wat mensen aantrekt in het frutsel genaamd smartfone.

Wat een flame.

Ik heb zelf gelukkig goed zicht, behalve brildragendheid. De app is ontwikkeld onder leiding van een blinde CIO. Dan kun je je voorstellen dat aandacht voor toegankelijkheid hoog in het vaandel heeft gestaan. Zie https://www.ing.nl/de-ing/toegankelijkheid/toegankelijke-producten-en-diensten/toegankelijk_mobiel_bankieren.html en https://www.ing.nl/de-ing/achtergronden/ondertussen-bij-ing/de-toegankelijkheid-verbeteren-dat-doen-we-samen.html.

Mijn ervaring is dat mensen met een beperking heel goed weten hoe ze hun mobiel moeten instellen en gebruiken. En als je zicht een correctie nodig heeft, is het goed die te gebruiken. Heb je +3 nodig om te lezen, gebruik dat. Ik heb +2 leescorrectie nodig en dat gebruik ik. Bij deze app is voor mij het kleine scherm geen beperking, fonts zijn goed te lezen en de informatie per scherm is overzichtelijk.
07-11-2018, 10:30 door Korund
Hoeveel gaat die scanner me kosten? Ik kan me haast niet voorstellen dat ING me die gratis gaat geven. Straks blijkt het goedkoper te zijn om een smartphone aan te schaffen dan die scanner te gaan gebruiken. :(

Verder beheer ik voor een vereniging een pasloze rekening, de scanner zal dus zonder pas moeten werken.

Ik ben benieuwd...
07-11-2018, 11:02 door Anoniem
Ziet er uit als een cronto token van OneSpan, voormalig VASCO.
07-11-2018, 12:43 door Anoniem
Door Korund: Hoeveel gaat die scanner me kosten? Ik kan me haast niet voorstellen dat ING me die gratis gaat geven.
Bij andere banken zijn dergelijke apparaatjes bij de kosten die je al voor je rekening betaalt inbegrepen.
07-11-2018, 12:44 door Anoniem
Door Korund: Hoeveel gaat die scanner me kosten? Ik kan me haast niet voorstellen dat ING me die gratis gaat geven. Straks blijkt het goedkoper te zijn om een smartphone aan te schaffen dan die scanner te gaan gebruiken. :(

Verder beheer ik voor een vereniging een pasloze rekening, de scanner zal dus zonder pas moeten werken.

Ik ben benieuwd...
Ik ken geen bank die daar geld voor vraagt. Alle apparaatjes die nodig zijn om je overboeking te valideren zijn gratis. Of kent iemand wel zo'n bank?
07-11-2018, 14:30 door Anoniem
Door Anoniem: Ziet er uit als een cronto token van OneSpan, voormalig VASCO.

https://www.vasco.com/products/two-factor-authenticators/hardware/transaction-data-signing/crontoSign/digipass-770.html

Is dus anders dan bij Rabo, omdat het gebruik van een bankpas niet nodig is
07-11-2018, 17:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ziet er uit als een cronto token van OneSpan, voormalig VASCO.

https://www.vasco.com/products/two-factor-authenticators/hardware/transaction-data-signing/crontoSign/digipass-770.html

Is dus anders dan bij Rabo, omdat het gebruik van een bankpas niet nodig is
Dank je wel voor de update. Mooie oplossing is het dan, zouden meer banken voor moeten kiezen in een tijd dat toch niet iedereen smartphone heeft of er niet mee over weg kan of wil.

Zou ING het ook gaan gebruiken voor inloggen? Vind het nog steeds raar dat ik bij inloggen genoeg heb aan gebruikersnaam - wachtwoord op de website?
07-11-2018, 18:38 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ken geen bank die daar geld voor vraagt. Alle apparaatjes die nodig zijn om je overboeking te valideren zijn gratis. Of kent iemand wel zo'n bank?
Bij de Rabobank kun je zelf gratis nieuwe batterijen halen. Ze hebben ergens vermeld (weet zo niet meer waar) dat ze alle kosten op zich nemen qua scanner.
Het betreft de Rabo-wij-delen-klantgegevens-met-amerika-bank, in praktijk zal dat uiteraard anders zijn.
07-11-2018, 18:42 door [Account Verwijderd]
Door Lex Borger:
Door Balder:
Door Lex Borger:
Door Anoniem: Ik betwijfel of deze scanner ook bruikbaar is voor blinden/slechtzienden.

Mobiel Bankieren is dat zeker wel.

Hoe kom je tot die conclusie? Heb je zelf slechte ogen? Meld dan toch a.u.b. waarom de mobiel bankieren app zo gebruiksvriendelijk is voor mensen met visuele handicap(s) zodat zij, je medemens, iets HEBBEN aan je post i.p.v. 5 woorden te rodelen zonder onderbouwing. Is het nu echt zoveel moeite wat uitgebreider te reageren??
Maar neen, hoogstwaarschijnlijk is dit weer de gebruikelijke 'mummer in the void', zo stereotiep voor Security.nl bijdragen.

Voor mij is o.a. één reden dat ik niets wil met een smartfoon dat ik voor het ding altijd een bril +3 op moet zetten, en dan kijkt het nog niet lekker. Een vriend van mij die optometrist is vertelde mij dat dit probleem niet ongebruikelijk is. Het schermpje is gewoon te klein om met fatsoen een zin te bouwen zonder een overload aan returns en dan zit je ook nog naar paulus de boskabouter fontgrootte 8 te turen. Ik snap daarom totaal niet wat mensen aantrekt in het frutsel genaamd smartfone.

Wat een flame.

Ik heb zelf gelukkig goed zicht, behalve brildragendheid. De app is ontwikkeld onder leiding van een blinde CIO. Dan kun je je voorstellen dat aandacht voor toegankelijkheid hoog in het vaandel heeft gestaan. Zie https://www.ing.nl/de-ing/toegankelijkheid/toegankelijke-producten-en-diensten/toegankelijk_mobiel_bankieren.html en https://www.ing.nl/de-ing/achtergronden/ondertussen-bij-ing/de-toegankelijkheid-verbeteren-dat-doen-we-samen.html.

Mijn ervaring is dat mensen met een beperking heel goed weten hoe ze hun mobiel moeten instellen en gebruiken. En als je zicht een correctie nodig heeft, is het goed die te gebruiken. Heb je +3 nodig om te lezen, gebruik dat. Ik heb +2 leescorrectie nodig en dat gebruik ik. Bij deze app is voor mij het kleine scherm geen beperking, fonts zijn goed te lezen en de informatie per scherm is overzichtelijk.

Wel dat is dan heel prettig voor je.
En omdat mijn ervaring anders is als die van jou is mijn bericht een flame en de post die jij hier schrijft niet?

Bij deze:

Wat een flame is de post van Lex Borger.

Prettig om te horen nietwaar?
Gelijke monniken (jij en ik met visueel probleem) die elkaar beledigen.
Doe je dat in de wacht bij Hans Anders ook tegen mensen die net als jij of ik daar zijn met hun visuele handicap?

Ps. vandaar totaal geen trek inhoudelijk op je post in te gaan. terwijl ik best wat zinnige aanvulling kon geven.
08-11-2018, 09:53 door Lex Borger
Beste Balder,
Laten we niet escaleren. Ik erken dat ik het woord 'flame' niet had moeten gebruiken, sorry daarvoor.
Verder wijkt het onderwerp van onze reacties inmiddels te veel af van het hoofdonderwerp. Ik wil het graag hierbij laten.
Lex
08-11-2018, 14:26 door Anoniem
Door Lex Borger:
Laten we niet escaleren. Ik erken dat ik het woord 'flame' niet had moeten gebruiken, sorry daarvoor.
Verder wijkt het onderwerp van onze reacties inmiddels te veel af van het hoofdonderwerp. Ik wil het graag hierbij laten.
Lex

Als ik de discussie verder goed begrijp, dan is de oplossing met de OneScan Token (of iets vergelijkbaars) net zo veilig als de TAN-codes.

Visueel beperkt; laten we voor het gemak even aannemen: blind.
Een TAN-code blad kan gekopieerd worden naar Braille, via een Braille printer. Daarna werk het.
Het lijkt mij een legitieme vraag voor ING: hoe gaat de token werken voor de blinde medemens? Ik heb daar nog geen communicatie over gezien.
29-11-2018, 16:46 door Anoniem
Iemand een bank die wel nog met tan-codes werkt, ik wil dit absoluut niet, en na mijn telefoongesprekje met ing medewerkster nu al helemaal niet meer, wat was zei onvriendelijk!! of ze plezier had om mij te vertellen dat ik geen andere bank ga vinden.
09-12-2018, 21:45 door Anoniem
Even ander nieuws dat op RTL 4 langs kwam. www.rtlnieuws.nl over Cbercrime"",

het nieuws van 8 december ging over Hacktruc met 06-nummers er honderden slachtoffers zijn door swi swapping

zijn door dat hun 06 nummer is gehackt.....Zelf bij diverse zijn hun bankrekeningen geplunderd via hun onlinne
accounts oa Gmail

Zelfs kunnen zij bij PayPal enz inloggen.....
hoe veilig en veiliger moet het nog worden.
16-04-2019, 09:12 door Anoniem
Ja wat denk je van Mensen die geen dure telefoons kunnen betalen en bedienen ING doet wat ze willen denken niet aan die groep mensen waar ze groot door geworden zijn na inleveren van je loonzakje.
30-05-2019, 15:09 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 30-05-2019, 15:53
Vervolgpost hier verwijderd en doorgezet in vervolgtopic: ING scanner

https://www.security.nl/posting/610912/ING+scanner
14-06-2019, 21:43 door Anoniem
Door Anoniem: En ook goed als je ING niet op je smartphone wilt hebben. Ze blijven toch continue lonken naar het handelen in klantgegevens en de smartphone is een prachtige verrijkingsbron

Ik wil ook niet aan die app, allemaal balast op m’n telefoon waar ik niet op zit te wachten. Maar het wordt door je strot geduwd. Nu kan ik overal betalen, maar straks moet ik kiezen tussen twee dingen die ik allebei niet wil. Een scanner of een app. Lang leve de tan-code per sms!
03-09-2019, 22:16 door Anoniem
Ik heb geen mobiel vanwege een beperking in het gebruik van mijn handen. Geen mobiel bankieren app dus. De scanner die ik sinds kort verplicht heb is helaas ook niet geschikt; veel handelingen ( meer dan bij de app, zoals bij voorbeeld nogal precies richten op de kleurcode, en: als je de scanner neer legt om de pincode in te tikken, wiebelt die door de afgeronde achterkant en moet je hem eigenlijk met je andere hand vasthouden, en helaas: daar zit nu net het probleem.
Ik vraag me af of de ING die scanner heeft uitgetest voor mensen met een beperking in het handgebruik: daar zijn er veel meer van dan alleen ik: reuma, neurologisch, oud. In het instructiefilmpje voor het gebruik van de scanner zie je een vrolijk mannetje dat met 2 handen die scanner bedient. Voor mij en mijn lotgenoten iet echt vrolijk.
Ik hoop op een oplossing; en het liefst zo lang er geen goed alternatief is, gewoon de papieren tancode.
25-11-2019, 12:05 door Anoniem
Door Anoniem: Te laat! Ik was het wachten beu op wat er zou gaan komen, daarnaast had ik langzamerhand genoeg van de moderne omgeving van ING bankieren. Altijd die reclames voor allerlei onzinnige dingen. Onoverzichtelijke indeling: voor bepaalde dingen zoek je je kapot. En die lange wachttijd na inloggen was echt heel vervelend. Het duurt steeds langer voor ik mijn hoofdscherm te zien kreeg na inloggen. Ook wanneer ik 'iets' gedaan had in een van de menu's (bijv. incasso's bekijken) en ik ging terug naar het hoofdscherm: enorme wachttijd.

In september j.l. heb ik de overgang naar een andere bank in gang gezet. Alle incassomachtigingen zijn inmiddels over en sinds een week is de ING rekening geheel opgeheven. Inmiddels zit ik bij een bank die mij via email attendeert op transacties en saldo(tekorten). Wel zo makkelijk, heb ik bij ING altijd gemist.

Inderdaad, zoals hiervoor al genoemd, zal de nieuwe methode niet gebruiksvriendelijk zijn voor blinden, slechtzienden en niet te vergeten kleurenblinden. Een kleurencode, hoe verzin je het. Eeen op de twintig mannen heeft kleurenzwakte, waardoor groen en rood niet te onderscheiden zijn...

U hoeft voor een kleurencode een scanner te gebruiken. De scnanner doet het werk. Enkel moet u uw pincode intoetsen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.