image

Dubieuze apps in Play Store kosten gebruikers honderden euro's per maand

maandag 4 februari 2019, 16:47 door Redactie, 8 reacties

Verschillende dubieuze apps in de Google Play Store kunnen gebruikers honderden euro's per maand kosten, zo ontdekte beveiligingsonderzoeker Lukas Stefanko. De apps zijn gratis voor drie dagen te gebruiken, maar rekenen vervolgens 200 tot ruim 400 euro per maand.

Om gebruikers te laten geloven dat het om een populaire app gaat maakt één van de ontwikkelaars zelfs gebruik van misleiding door in de app-afbeelding 4,5 ster weer te geven. Op het eerste gezicht lijkt dit de beoordeling van de app te zijn, maar die wordt op een andere plek weergegeven. Het gaat om zeer basale apps zoals een app om zip-bestanden uit te pakken, een voice recorder of een fotofilter. Als gebruikers de probeerversie niet op tijd stopzetten wordt er geld in rekening gebracht.

Verschillende gebruikers hebben over de apps geklaagd, maar die zijn op het moment van schrijven nog steeds in de Play Store te vinden. Eén van de apps is inmiddels meer dan 100.000 keer geïnstalleerd.

Image

Reacties (8)
04-02-2019, 18:30 door Anoniem
100.000 downloads op 2 miljard android gebruikers, conclusie: 0,005 % van de Android gebruikers zijn erin getrapt. De sukkels...
04-02-2019, 19:39 door Anoniem
Het is al onzin dat je, om die smartphones te gebruiken, al verplicht een account moet opgeven of aanmaken. Anders kun je er helemaal niks mee. Dan blijven ze zeuren om een credit card. En dan krijg je dit.

Door al dat afdwingen lijkt het me logisch dat de leverancier van de telefoon al de schade van zulke apps terugbetaalt. Dat je wordt getild vloeit immers voort uit de druk die ze op je uitoefenen. En door gebrek aan tools om vat te hebben op wat er op je device gebeurt. Of te waarschuwen dat als je een app niet verwijdert, er morgen 400 euro van je kaart gaat. En op zo een manier dat zeker is dat je dat ook in redelijkheid gezien had moeten hebben. En dat je er niks aan hebt dat ze er wat aan gaan doen, of in de volgende update opgelost gaat worden. Omdat je als consument die iets koopt mag verwachten dat iets vanaf de aankoop al foutloos werkt.

Of het moet op het doosje staan in de winkel: Waarschijnlijk zo lek als een mandje, kan onverwachte afschrijvingen op de bank veroorzaken, en eigenlijk heb je daar ook verder niks meer over te bepalen. Dat hoort op de verpakking te staan. Consumentenrecht.
04-02-2019, 20:51 door Anoniem
Pakken ze het qua oplichting bij Badoo.com net iets "slimmer" aan. Wanneer je daar één betaling doet (dus ook via dat überveilige ideal, wordt gesuggereerd dat het een éénmalig is) kunnen vervolgbetalingen plaatsvinden met maar één klik (staat overigens wel vermeld in de voorwaarden, omslachtig en verstopt tussen tekst). Alleen merk je dan bij gebruik van Badoo niet wanneer je ergens op klikt je opnieuw een betaling doet (dit laatste denk ik, anders snap ik niet hoe iemand aan meerdere afschrijvingen komt).
Niemand grijpt in. Google niet, ideal niet en de betaalprovider ook al niet.
04-02-2019, 22:12 door -karma4
Door Anoniem: Het is al onzin dat je, om die smartphones te gebruiken, al verplicht een account moet opgeven of aanmaken. Anders kun je er helemaal niks mee. Dan blijven ze zeuren om een credit card. En dan krijg je dit.

Hoezo? Een payment option opgeven is optioneel (ik heb geen creditcard ingesteld en als ik dat wel doe dan stel ik in dat voor elke betaling een bevestiging wordt verlangd). En voor een account kan je een nietszeggend pseudoniem gebruiken.
04-02-2019, 22:16 door Anoniem
Door Anoniem: 100.000 downloads op 2 miljard android gebruikers, conclusie: 0,005 % van de Android gebruikers zijn erin getrapt. De sukkels...
Het hoeven natuurlijk geen mensen te zijn die het hebben geïnstalleerd. Ik neem aan dat ze gewoon bot accounts gebruiken om de apps hoger te laten ranken in de play store.
05-02-2019, 00:22 door Anoniem
En voor een account kan je een nietszeggend pseudoniem gebruiken.

Q.E.D.
05-02-2019, 08:34 door Anoniem
Door Anoniem: Hoezo? Een payment option opgeven is optioneel (ik heb geen creditcard ingesteld en als ik dat wel doe dan stel ik in dat voor elke betaling een bevestiging wordt verlangd). En voor een account kan je een nietszeggend pseudoniem gebruiken.

Dus als jij 600-700 euro neerlegt voor een telefoon, waarmee je natuurlijk niets lieven wil doen dan bellen, mooie foto's schieten en patsen, dan moet je eerst pseudo accounts aanmaken, de credit-card instellingen omzeilen & tweaken en (extra) al je apps verbieden je locatie, je surfgedrag, etc bij te houden.

Daar heb je een IT-er uit India voor nodig - dat kunnen die veel meer dan die 100.000 "sukkels" helemaal niet. Sterker - ik denk dat een groot deel van de bezoekers hier ook wel wat instellingen gemist heeft...

Ofwel: ligt het aan de gebruiker, of is er gewoon iets enorm mis met de manier waarop zij mobiele telefoons gebruiken?
06-02-2019, 09:37 door -karma4
Door Anoniem:
En voor een account kan je een nietszeggend pseudoniem gebruiken.

Q.E.D.

Als je je zorgen maakt om je privacy...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.