image

KPN op vingers getikt over beleid bij hinderlijke anonieme bellers

donderdag 3 oktober 2019, 09:58 door Redactie, 19 reacties

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft KPN op de vingers getikt over het beleid bij hinderlijke anonieme bellers en vindt dat de telecomprovider dit moet aanpassen. Het oordeel van de ACM volgt in een geschil tussen KPN en Robin Mobile. De laatstgenoemde provider is het niet eens met de manier waarop KPN omgaat met klachten over hinderlijke of kwaadwillende anonieme telefoonoproepen die van KPN-klanten afkomstig zijn.

Wanneer een klant van Robin Mobile klaagt over een anonieme beller die klant is bij KPN, moet KPN hier onderzoek naar doen. Tijdens dat onderzoek verstrekt KPN aan de anonieme beller het telefoonnummer van de klager. Dit is in strijd met de Telecommunicatiewet, aldus de ACM. KPN mag het nummer niet verstrekken aan de anonieme beller.

In de Telecommunicatiewet staat dat telecomproviders moeten handelen bij klachten over hinderlijke anonieme bellers. Het gaat dan om klanten van een provider die met een anoniem nummer hinderlijke of kwaadwillende telefoonoproepen plegen naar een klant van een andere telecomaanbieder. De gedupeerde klant kan dan bij de eigen provider het telefoonnummer, naam en adresgegevens van anonieme beller opvragen. Voordat de gegevens worden verstrekt vindt er eerst onderzoek van de provider naar de telefoonoproepen plaats.

Robin Mobile klaagde over de manier waarop KPN met klachten omgaat. Tijdens het onderzoek stuurt KPN namelijk het telefoonnummer van de klager naar de anonieme beller, zonder toestemming van Robin Mobile. Ook voert KPN geen onderzoeken uit tenzij Robin Mobile toestemming geeft om het telefoonnummer van de klager aan de anonieme beller te verstrekken. Wanneer een callcenter achter de anonieme oproepen zit wordt de klager naar het Bel-me-niet Register verwezen en sluit KPN de klacht. Iets wat voor Robin Mobile niet voldoende is.

De ACM oordeelt dat KPN het nummer van de klager niet mag verstrekken aan de anonieme beller en altijd onderzoek moet doen. Daarnaast mag KPN de klager niet doorverwijzen naar het Bel-me-niet Register als blijkt dat de anonieme oproepen door een callcenter worden gepleegd. "KPN moet in dat geval de procedure voortzetten en afronden zoals KPN dat ook doet bij oproepen door natuurlijke personen", zo laat de toezichthouder weten.

De ACM zegt dat het niet bevoegd is om te oordelen of het verstrekken van het volledige telefoonnummer van de klager aan de anonieme beller is toegestaan onder de Algemene verordening gegevensbescherming. Daar gaat de Autoriteit Persoonsgegevens over.

Reacties (19)
03-10-2019, 10:08 door Anoniem
en hoe zit het dan met ziggo? zij doen er ook niets mee.met de zelfde klachten zo als bij kpn.
03-10-2019, 10:52 door Anoniem
Maar ik mag toch aannemen dat Robin Mobile nadat dit allemaal heeft plaatsgevonden wel het nummer van de beller
verstrekt aan de klager? Of KPN de zaak sluit of niet maakt daarbij niet uit lijkt me. Er is voldaan aan de voorwaarde
dat er een onderzoek gedaan is, alvorens het nummer van de anonieme beller te verstrekken.

Misschien moet Robin Mobile net als XS4ALL de mogelijkheid gaan aanbieden voor klanten om anonieme oproepen
van een bepaalde beller te blokkeren door direct na de oproep een *-code in te toetsen. Dan kan de klant vervelende
anonieme oproepen zelf blokkeren zonder dat hele klacht gedoe, wat in het geval van een lastig callcenter goed
genoeg is. Gaat het om ernstiger zaken zoals bedreiging of stalking door een persoon dan kan de klant altijd nog een
klachtenprocedure starten.
03-10-2019, 11:02 door Anoniem
Je moet toch echt het IQ van een garnaal hebben, om het nummer van een klager door te geven.
03-10-2019, 12:13 door Anoniem
Door Anoniem: Maar ik mag toch aannemen dat Robin Mobile nadat dit allemaal heeft plaatsgevonden wel het nummer van de beller
verstrekt aan de klager? Of KPN de zaak sluit of niet maakt daarbij niet uit lijkt me. Er is voldaan aan de voorwaarde
dat er een onderzoek gedaan is, alvorens het nummer van de anonieme beller te verstrekken.
Dat deed KPN dus niet goed: als de beller een callcenter is gaf KPN niet door wie gebeld had maar deed de zaak af met een verwijzing naar het belmeniet-register; en KPN weigerde onderzoek te doen zonder toestemming om het telefoonnummer van de klager door te geven aan de beller.

Misschien moet Robin Mobile net als XS4ALL de mogelijkheid gaan aanbieden voor klanten om anonieme oproepen
van een bepaalde beller te blokkeren door direct na de oproep een *-code in te toetsen. Dan kan de klant vervelende
anonieme oproepen zelf blokkeren zonder dat hele klacht gedoe, wat in het geval van een lastig callcenter goed
genoeg is. Gaat het om ernstiger zaken zoals bedreiging of stalking door een persoon dan kan de klant altijd nog een
klachtenprocedure starten.
Misschien, maar dat doet er niets aan af dat er een wettelijke verplichting is om klachten af te handelen, dus als iemand klaagt dan moet die klacht behandeld worden. En bedreiging en stalking zijn al te zwaar voor (alleen) een klachtenprocedure, dan is aangifte doen bij de politie meer op zijn plaats.
03-10-2019, 12:14 door Anoniem
@ anoniem van 11:02

Treffende opmerking en goed gezien.
Dumbed down people are the dangerous ones.

Je weet het, het was een ontspoorde garnalensoort uit het Cambrium,
die bij de evolutie de voorloper was van alle latere predatoren.

Deze roof-garnaal ging voor het eerst "rogue" zogezegd.
Nog steeds ondervinden we met z'n allen op aarde de ellende hiervan.

Hoeveel van dat soort "garnalen" zitten er niet bij de providers wereldwijd, denk je?
Soms is het gewoon usance bij Cloudboeren, vooral in de USA,
het "uitblinkersland" bij uitstek.

Vaak weet de cybercrimineel iets al eerder dan het slachtoffer.
Zo werkt het in de moderne corrupte wereld nu eenmaal.

En de bovenwereld en onderwereld is al zo flink door elkaar gehusseld,
als een "goed gestoken" pak kaarten.

Dus eerst maar wachten tot het corrupte kaartenhuis omvalt.
Ik kan het moment bijna niet afwachten en dan.zit ik met een blauwe hoed...

#sockpuppet
03-10-2019, 12:34 door Anoniem
Door Anoniem: "Misschien moet Robin Mobile net als XS4ALL de mogelijkheid gaan aanbieden voor klanten om anonieme oproepen
van een bepaalde beller te blokkeren".

Bij veel providers en anders in de eindapparatuur (telefoon) kan je anoniem blokkeren echter is het niet mogelijk om alleen anoniem van een bepaalde beller te blokkeren.
Anoniem is Anoniem dus voor alle bellers de kans bestaat dat de klager ook anonieme gesprekken ontvangt van b.v. ziekenhuis of andere instanties
Het blokkeren van anonieme oproepen is dan geen optie.
03-10-2019, 13:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Maar ik mag toch aannemen dat Robin Mobile nadat dit allemaal heeft plaatsgevonden wel het nummer van de beller
verstrekt aan de klager? Of KPN de zaak sluit of niet maakt daarbij niet uit lijkt me. Er is voldaan aan de voorwaarde
dat er een onderzoek gedaan is, alvorens het nummer van de anonieme beller te verstrekken.
Dat deed KPN dus niet goed: als de beller een callcenter is gaf KPN niet door wie gebeld had maar deed de zaak af met een verwijzing naar het belmeniet-register; en KPN weigerde onderzoek te doen zonder toestemming om het telefoonnummer van de klager door te geven aan de beller.

Dan heb je niet begrepen hoe dit werkt. Zelfs bij een anonieme beller van KPN naar Robin Mobile WEET die laatste
wat het nummer van de beller was. Ze geven het alleen niet door aan de klant omdat er een bitje in de call setup staat
dat het een onderdrukt nummer is.
De procedure is kennelijk dat ze dit pas mogen geven nadat er een onderzoek gedaan is, maar ze zijn dus NIET
afhankelijk van wat KPN met dit onderzoek doet om achter dat nummer te komen. Ze weten dat nummer al.

Stel je voor dat Robin Mobile zomaar de nummers van anonieme bellers aan klanten zou geven zonder dat daar
een tegenprestatie van de klant tegenover stond of zelfs een geregistreerd onderzoek. Dan zouden hier ook de
mensen in de boom klimmen omdat hun heilige anonimiteit in gevaar is. Dus dat is ook geen oplossing.
03-10-2019, 13:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: "Misschien moet Robin Mobile net als XS4ALL de mogelijkheid gaan aanbieden voor klanten om anonieme oproepen
van een bepaalde beller te blokkeren".

Bij veel providers en anders in de eindapparatuur (telefoon) kan je anoniem blokkeren echter is het niet mogelijk om alleen anoniem van een bepaalde beller te blokkeren.
Kennelijk wel:
Anonieme nummers kunnen desgewenst allemaal worden geblokkeerd. Daarnaast is er de handige optie om individuele afgeschermde nummers te blokkeren door de code in te toetsen direct na een ongewenst gesprek. Dat onbekende nummer is dan vervolgens geblokkeerd.
https://webwereld.nl/security/35965-xs4all-komt-ook-met-filter-tegen-ongewenste-telefoontjes
Ik weet niet precies hoe het werkt, maar uit het simpele feit dat tijdens een telefoongesprek pakketjes van de gebelde naar de beller terug moeten kunnen worden gerouteerd volgt al dat een telefooncentrale iets meer weet dan bij de gebelde aankomt.
03-10-2019, 13:33 door Anoniem
Over hinderlijke anonieme bellers gesproken. Ik sta geregistreerd bij het Bel-me-niet Register en toch blijven bedrijven me wekelijks 4 tot 5 keer opnieuw bellen, en er valt niets aan te doen want ik mag ook niet zelf een ander modem aansluiten de SIP gaan regelen. De SIP gegevens krijg je niet, dan moet je het modem voor "hacken" wil je die eruit krijgen, bij een oudere firmware versie was er een manier om deze gegevens te achterhalen zonder dingen aan te passen of te exploiten. Maar dat gaat nu niet meer! Je kunt anonieme bellers dus niet blokkeren!! Bedrijven hebben dus vrij spel en kunnen je blijven bellen tot je er helemaal knettergek ervan bent... Spam is het niets meer of minder, hebben wij nooit om gevraagd en hoe komen al die bedrijven aan ons telefoonnummer (wij hebben een nieuw nummer, nooit meer naar bedrijven gebeld voor dit soort zaken) ?? Goede vragen. D66, kamervragen ???
03-10-2019, 13:47 door Anoniem
Wat ik mij echt afvraag is of telecom providers echt gegevens gewoon uitwisselen of verkopen aan bedrijven.. Wij hadden heel lang een vast telefoonnummer thuis (geen mobiele telefoon). Daar werden we vaak ook anoniem door bedrijven op gebeld. Nu hebben we sinds één jaar een nieuw nummer, is heel lang goed gegaan tot de onzin weer zomaar uit het niets begon. Wij bellen nooit naar energie bedrijven of andere instanties behalve wel eens met PostNL of DHL als een pakketje kwijt is of er is iets anders (geen levering). Dus hoe komen ze bij de juiste naam, geslacht leeftijd en je kunt het al verwachten het "nieuwe" telefoonnummer..De vraag is hoe! Het kan dus niet anders dan dat de providers de gegevens verkopen, lijkt mij. Hoe kan het anders dat een nieuw telefoonnummer dat vroeger van iemand anders was nu opeens bij hun in het systeem staat met al de correcte gegevens erbij..

Waar gaan we in godsnaam heen als maatschappij, ze spammen je echt overal tegenwoordig. Spam over de telefoonlijn, in je brievenbus, in de browser, op je smartphone. Al de cookie meldingen en privacy meldingen. Waarom zijn die er nog WIJ hebben hier niet voor gekozen.. Of hebben wij bewust ergens ons ingeschreven dat we 4 tot 5 keer per week gebeld willen worden door bedrijven die altijd de "laagste en beste aanbiedingen" hebben, dacht het dus van niet.
03-10-2019, 13:54 door Anoniem
Door Anoniem: Over hinderlijke anonieme bellers gesproken. Ik sta geregistreerd bij het Bel-me-niet Register en toch blijven bedrijven me wekelijks 4 tot 5 keer opnieuw bellen, en er valt niets aan te doen want ik mag ook niet zelf een ander modem aansluiten de SIP gaan regelen.
https://www.bel-me-niet.nl/vragen/ik-sta-ingeschreven-het-bel-me-niet-register-en-word-toch-nog-gebeld-waar-kan-ik-een-klacht
03-10-2019, 14:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Over hinderlijke anonieme bellers gesproken. Ik sta geregistreerd bij het Bel-me-niet Register en toch blijven bedrijven me wekelijks 4 tot 5 keer opnieuw bellen, en er valt niets aan te doen want ik mag ook niet zelf een ander modem aansluiten de SIP gaan regelen.
https://www.bel-me-niet.nl/vragen/ik-sta-ingeschreven-het-bel-me-niet-register-en-word-toch-nog-gebeld-waar-kan-ik-een-klacht

Heb al klachten ingediend. Doen ze niets mee, helemaal niets. Vandaag maar eens met ACM contact opnemen.
03-10-2019, 17:14 door Anoniem
Door Anoniem: Over hinderlijke anonieme bellers gesproken. Ik sta geregistreerd bij het Bel-me-niet Register en toch blijven bedrijven me wekelijks 4 tot 5 keer opnieuw bellen, en er valt niets aan te doen want ik mag ook niet zelf een ander modem aansluiten de SIP gaan regelen.

a. bedrijven betalen het bel-me-niet-register om gegevens (ook jouw persoonsgegevens dus) te ontvangen die ze dus niet mogen gebruiken. Kan het zelf ook nog steeds niet geloven dat het waar is, helaas is het dat wel..

b. bij Budgetphone (zijn meer die dit aanbieden) krijg je je eigen SIP-gegevens. Kun je mee doen wat jij wil. Voorbeeld: op het strand van Hawaï kun je lekker gebeld en bellen met je vastnummer, mits je toegang tot internet hebt. Ook kun je tegelijkertijd op meer apparaten bereikbaar zijn, wie het eerst opneemt heeft het gesprek. Zou persoonlijk niet anders meer willen.
Overstappen van internetprovider, internet valt uit, etc. je blijft bereikbaar. Dat voor 15 euro, nee niet per maand maar per jaar.

Als extra voordeel het is een kleinere provider, minder of kleinere telefoonnummers-blokken, maakt de kans op raden van jouw nummer kleiner, stuk minder overlast.
03-10-2019, 17:16 door Anoniem
Door Anoniem: Nu hebben we sinds één jaar een nieuw nummer, is heel lang goed gegaan tot de onzin weer zomaar uit het niets begon.

Zie mijn reactie hierboven over het bel-me-niet-register en daarnaast hoef je bij een vastnummer maar 6 of 7 nummers te raden.
03-10-2019, 21:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: "Misschien moet Robin Mobile net als XS4ALL de mogelijkheid gaan aanbieden voor klanten om anonieme oproepen
van een bepaalde beller te blokkeren".

Bij veel providers en anders in de eindapparatuur (telefoon) kan je anoniem blokkeren echter is het niet mogelijk om alleen anoniem van een bepaalde beller te blokkeren.
Kennelijk wel:
Anonieme nummers kunnen desgewenst allemaal worden geblokkeerd. Daarnaast is er de handige optie om individuele afgeschermde nummers te blokkeren door de code in te toetsen direct na een ongewenst gesprek. Dat onbekende nummer is dan vervolgens geblokkeerd.
https://webwereld.nl/security/35965-xs4all-komt-ook-met-filter-tegen-ongewenste-telefoontjes
Ik weet niet precies hoe het werkt, maar uit het simpele feit dat tijdens een telefoongesprek pakketjes van de gebelde naar de beller terug moeten kunnen worden gerouteerd volgt al dat een telefooncentrale iets meer weet dan bij de gebelde aankomt.

Inderdaad, een telefoon aanbieder weet altijd het bellende nummer, ook als dat een geheim nummer is.
Daarom kan XS4ALL die dienst aanbieden, en alle aanbieders zouden dat kunnen als ze dat zouden willen.
Probleem is natuurlijk dat de meeste aanbieders rock-bottom werken en geen geld hebben om eigen features
te bouwen of speciale dingen te kopen als daar niet meteen extra inkomsten tegenover staan.
XS4ALL telefonie is (in vergelijking met andere aanbieders) erg duur, dus die hebben wat meer budget om iemand
een stuk software te laten maken. En dan nog moeten ze uitkijken dat er niet een of andere kromme gerechtelijke
uitspraak komt die zegt dat ze hier mee moeten stoppen.
04-10-2019, 09:32 door Anoniem
Ik hoop dat dit als een security incident is geregistreerd en passende maatregelen worden genomen.

Zowel op korte termijn en in de procedures.

Heerlijke imagoschade weer KPN.

Pluim.
04-10-2019, 12:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Nu hebben we sinds één jaar een nieuw nummer, is heel lang goed gegaan tot de onzin weer zomaar uit het niets begon.

Zie mijn reactie hierboven over het bel-me-niet-register en daarnaast hoef je bij een vastnummer maar 6 of 7 nummers te raden.
Daar gaat het niet om ze raden echt niet de nummers hoor, want ze hebben je meteen bij de juiste naam (staat in hun systeem). Ze komen dus toch echt wel via de telecommunicatie keten of in mijn geval mijn ISP (Internet Service Provider) aan deze gegevens. Kan me niet anders voorstellen, ons oude nummer staat nog altijd in het modem erbij maar is ontoegankelijk gemaakt i.v.m. spam..

Waarom heeft het ACM KPN op de vingers getikt? Lijkt me logisch, ze geven geen optie om anonieme bellers te blokkeren dan is punt 1 en punt 2 ze verkopen de data (naam, adres, leeftijd en telefoonnummer) aan bedrijven! Hoe komen ze anders achter al deze gegevens? 1+1=2.
04-10-2019, 13:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Over hinderlijke anonieme bellers gesproken. Ik sta geregistreerd bij het Bel-me-niet Register en toch blijven bedrijven me wekelijks 4 tot 5 keer opnieuw bellen, en er valt niets aan te doen want ik mag ook niet zelf een ander modem aansluiten de SIP gaan regelen.

a. bedrijven betalen het bel-me-niet-register om gegevens (ook jouw persoonsgegevens dus) te ontvangen die ze dus niet mogen gebruiken. Kan het zelf ook nog steeds niet geloven dat het waar is, helaas is het dat wel..

b. bij Budgetphone (zijn meer die dit aanbieden) krijg je je eigen SIP-gegevens. Kun je mee doen wat jij wil. Voorbeeld: op het strand van Hawaï kun je lekker gebeld en bellen met je vastnummer, mits je toegang tot internet hebt. Ook kun je tegelijkertijd op meer apparaten bereikbaar zijn, wie het eerst opneemt heeft het gesprek. Zou persoonlijk niet anders meer willen.
Overstappen van internetprovider, internet valt uit, etc. je blijft bereikbaar. Dat voor 15 euro, nee niet per maand maar per jaar.

Als extra voordeel het is een kleinere provider, minder of kleinere telefoonnummers-blokken, maakt de kans op raden van jouw nummer kleiner, stuk minder overlast.

Wij hebben al een mobiele telefoon. Daar gaat het niet om, het gaat zich erom dat wij dit probleem hebben en de vaste telefoon wel nog gebruiken, maar ja... Ze forceren je gewoon door al deze spam door je strot te duwen om helemaal compleet over te gaan naar mobiel gebruik, onzin. Vaste telefoon is super goedkoop voor uren lang bellen. Trouwens zo brutaal zijn ze tegenwoordig ook nog, dat ze onaangekondigd mobiel bellen en je al zowat zijn aan het omkopen of aan het weg kapen zijn bij je huidige baan. Heb het hier over echte legitieme bedrijven, geen Indische gast of scammer.
04-10-2019, 16:06 door Anoniem
Tja ik heb er nooit zoveel problemen mee, als er iemand belt en ik ken dat nummer niet of het is anoniem dan roep
ik hallo en als er dan niks zinnigs uit komt of de naam van een bedrijf dan druk ik meteen weer op het "verbreken"
knopje. De laatste tijd wordt er niet zo vaak meer gebeld door al die energiebedrijven enzo dus dat bel-me-niet
register werkt toch wel een beetje.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.