image

BKR wilde niet dat Autoriteit Persoonsgegevens AVG-boete openbaar maakte

woensdag 8 juli 2020, 11:48 door Redactie, 17 reacties

Het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel wilde niet dat de Autoriteit Persoonsgegevens de boete van 830.000 euro voor het overtreden van de AVG openbaar zou maken, omdat dit tot imagoschade en extra kosten zou leiden, zo blijkt uit een uitspraak van de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland.

Aanleiding voor de boete is dat het BKR vanaf mei 2018 tot eind april 2019 een bedrag in rekening bracht voor mensen die digitaal hun persoonsgegevens wilden inzien. Ook konden mensen maar één keer per jaar per post zonder kosten hun gegevens inzien. Daarmee heeft het BKR de privacywetgeving op twee punten overtreden, aldus de AP. De boete van 830.000 euro is de hoogste AVG-boete die de toezichthouder tot nu toe in Nederland heeft opgelegd.

Het BKR wilde niet dat het boetebesluit van de Autoriteit Persoonsgegevens openbaar zou worden. Dit zou namelijk een 'punitieve sanctie' zijn. De voorzieningenrechter is het daar niet mee eens. Door het openbaar maken van een boetebesluit kunnen anderen die mogelijk de AVG overtreden zien dat de AP hier tegen optreedt. "Het doel van de openbaarmaking is dan de algemene preventieve werking en niet leedtoevoeging", aldus de rechter.

Tevens stelde het BKR dat het informeren van het publiek niet meer nodig was, omdat de overtredingen inmiddels waren beëindigd. Ook hier is de rechter het niet mee eens, aangezien met de openbaarmaking ook andere doelen worden nagestreefd. Een ander punt dat het kredietbureau noemde was dat de boete nog niet vaststaat, omdat het in beroep is gegaan. Wederom stelde de rechter dat dit geen reden is om het belang van het BKR zwaarder te laten wegen dan de openbaarmaking door de toezichthouder.

Imagoschade en kosten

Het BKR vond dat er ook sprake was van een "onevenredige benadeling" wanneer het boetebesluit openbaar zou worden. De hoogte van de boete zou een vertekend beeld van de overtredingen geven, tot imagoschade kunnen leiden en voor extra administratieve kosten kunnen zorgen. De rechter kan hier deels in meegaan. Zo zal de openbaarmaking tot een bepaalde mate van imagoschade leiden. Ook is het aannemelijk dat mensen het geld dat ze voor het inzien van hun persoonsgegevens betaalden zullen terugvragen.

"Maar het is niet aannemelijk geworden dat die imagoschade en de administratieve kosten zodanig zullen zijn dat sprake is van een onevenredige benadeling van verzoekster, die zwaarder dient te wegen dan het algemeen belang dat met openbaarmaking is gediend", aldus de rechter, die toevoegt dat de Autoriteit Persoonsgegevens terecht opmerkte dat de imagoschade en extra administratieve kosten voornamelijk het gevolg zijn van de overtredingen door het BKR zelf, en niet de openbaarmaking. De rechter wees het verzoek van het BKR dan ook af.

Reacties (17)
08-07-2020, 12:10 door Anoniem
Zo zal de openbaarmaking tot een bepaalde mate van imagoschade leiden.
Voor zover dat nog mogelijk was met het imago van deze toko...
08-07-2020, 12:16 door bollie
Tjonge wat een zelfingenomen en arrogant bedrijf, dat BKR....het is maar goed dat ze een keer flink terecht gewezen worden. Hopelijk leidt dit tot een cultuurverandering....
08-07-2020, 12:46 door Anoniem
Tsja... En nu kan men gaan claimen. En nou maar hopen dat die mensen dat ook doen.
BKR is hoe dan ook een instantie die niet zou moeten bestaan...
08-07-2020, 12:52 door Anoniem
Door bollie: Tjonge wat een zelfingenomen en arrogant bedrijf, dat BKR....het is maar goed dat ze een keer flink terecht gewezen worden. Hopelijk leidt dit tot een cultuurverandering....

Het was vroeger of later te verwachten dat een organisatie de machtsstrijd aan zou gaan. Het was ook te verwachten dat BKR, die al een tijdje er om bekend staat de gerechtvaardigde belangen van de betrokkenen in het geheel niet mee te nemen, een voor de hand liggende kandidaat was om die machtsstrijd aan te gaan. Dat ze het zo naïef doen met betrekking tot kennis van de bepalingen van de AVG en wat wel of niet werkt in het Europese recht als je met een toezichthouder te maken krijgt, verbaast wel een beetje. Waar huren zij hun advocaten in?

Hoe dan ook, met de AVG in de hand, is een dergelijke machtsstrijd welkom. Dat helpt om mensen duidelijk te krijgen dat het met betrekking tot redelijke belangen voor gegevensbescherming ernst is.

Overigens vermoed ik dat BKR nog een keer een herhalingsoefening in de toekomst nodig heeft.
08-07-2020, 13:03 door Anoniem
Het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel wilde niet dat de Autoriteit Persoonsgegevens de boete van 830.000 euro voor het overtreden van de AVG openbaar zou maken, omdat dit tot imagoschade en extra kosten zou leiden, zo blijkt uit een uitspraak van de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland.

Deze actie (publicatie proberen tegen te houden) levert veel meer imageschade op dan met het feit dat de AVG is overtreden. Deze actie zegt immers veel over de cultuur bij BKR. Er zijn duidelijk achterkamertjes en de neiging om zaken onder het tapijt te schuiven. Er is geen sprake van transparantie bij BKR.

Als er een transparante cultuur was, had BKR geen moeite gehad met publicatie en hadden ze kunnen zeggen: "verkeerde interpretatie van AVG, sorry". Die AVG overtreding zelf was niet eens zo heel spannend. Maar ook uit die overtreding (te) ruime interpretatie van de AVG zodat het inzicht geven in geregistreerde persoonsgegevens te ver was ingeperkt, toont aan dat men bij BKR geen zin heeft om transparant te zijn.

Op basis van deze twee acties heb ik genoeg inzicht in de cultuur van BKR.
08-07-2020, 13:27 door Anoniem
Overigens is BKR lekker aan het liegen, zeg, met hun "De AP is van mening dat Stichting BKR gegevens ook digitaal kosteloos had moeten aanbieden. Dit verrast ons temeer, omdat uit de AVG niet duidelijk blijkt of het überhaupt verplicht is om digitaal inzage te faciliteren"...

"De verwerkingsverantwoordelijke dient ook middelen te verstrekken om verzoeken elektronisch in te dienen"
"Wanneer de betrokkene zijn verzoek elektronisch indient, en niet om een andere regeling verzoekt, wordt de informatie in een gangbare elektronische vorm verstrekt"
AVG art 15 lid 3
08-07-2020, 13:34 door Anoniem
Stichting BKR is een onafhankelijke stichting zonder winstoogmerk.
Tuurlijk.
08-07-2020, 13:34 door Anoniem
@Anoniem 13:27
Dat klopt als een bus. En zelfs als ze alleen een analoog/brief proces zouden beschrijven om kosteloos je gegevens op te vragen, dan staat het je nog vrij om gewoon een mail te sturen met een inzage verzoek.
08-07-2020, 13:37 door Anoniem
Hoort het BKR niet eigenlijk zelf om toestemming aan de betrokkenen te vragen voor gebruik/registratie van hun gegevens?
08-07-2020, 14:28 door karma4
Door Anoniem: ..."De verwerkingsverantwoordelijke dient ook middelen te verstrekken om verzoeken elektronisch in te dienen""Wanneer de betrokkene zijn verzoek elektronisch indient, en niet om een andere regeling verzoekt, wordt de informatie in een gangbare elektronische vorm verstrekt"
AVG art 15 lid 3

Het BKR is door de overheid als stichting aangewezen om de wettelijk verplichte kredietregistratie uit te voeren (Wft)
De overheid en financiele dienstverleners bepalen wat het maximale verantwoorde krediet is.
De financiele dienstverleners zijn eigenaar van krediet informatie welke het BKR verwerkt.
De eerste vraag is of het BKR wel verwerkingsverantwoordelijke is en geen verwerker.

Het wordt leuk met deze:
De zorgkosten lopen via Vektis en Vecozo onder de verantwoordelijkheid van de stichting zorgverzekeraars nederland.
De persoonlijke gegevens bij de verwerkers / verwerkingsverantwoordelijken opvragen zal een uitdaging zijn.
Ik heb nog nooit gehoord dat een inzage daar gelukt is. Die zelfde gegevens lijken ook bij het CBS te liggen.
08-07-2020, 15:17 door Anoniem

Zo zal de openbaarmaking tot een bepaalde mate van imagoschade leiden.

Imagoschade ja natuurlijk, want als men door dit nieuwsbericht besluit om geen gebruik meer te maken van BKR dan kan
je natuurlijk naar de concurrent .... ehh
08-07-2020, 16:53 door Anoniem
Door Anoniem: Overigens is BKR lekker aan het liegen, zeg, met hun "De AP is van mening dat Stichting BKR gegevens ook digitaal kosteloos had moeten aanbieden. Dit verrast ons temeer, omdat uit de AVG niet duidelijk blijkt of het überhaupt verplicht is om digitaal inzage te faciliteren"...

"De verwerkingsverantwoordelijke dient ook middelen te verstrekken om verzoeken elektronisch in te dienen"
"Wanneer de betrokkene zijn verzoek elektronisch indient, en niet om een andere regeling verzoekt, wordt de informatie in een gangbare elektronische vorm verstrekt"
AVG art 15 lid 3

Digitale inzage is wat anders dan een verzoek tot inzage. Dat laatste moet kosteloos maar er staat inderdaad nergens in de AVG dat een verwerker elektronische inzage mogelijk moet maken.
08-07-2020, 17:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Stichting BKR is een onafhankelijke stichting zonder winstoogmerk.
Tuurlijk.
Die toko is opgericht in de tijd dat je voor zo iets een serieuze computer nodig had (een meenfreem weet je wel, IBM enzo) en dan heb je natuurlijk flinke kosten.
Tegenwoordig kun je die hele toko draaien op een setje VPS'en voor 100 euro in de maand en dan nog een directeur, secretaresse en een parttime programmeur erbij.
Maar de kosten waren natuurlijk nooit lager geworden, en dus moet er wel geld in allerlei zakken verdwijnen en die zakken gaan dan kapsones krijgen.
09-07-2020, 10:02 door Anoniem
Het BKR zou überhaupt iedereen actief moeten informeren over wat er nu van hun opgenomen is in het register. Dan heeft iedereen ook de kans om foutieve registraties te corrigeren. En het zou nog een stap verder moeten gaan, bij iedere nieuwe registratie de betrokkene informeren en de mogelijkheid geven tot correctie van die registratie voordat deze wordt doorgevoerd. Het zou nu kunnen zijn dat mijn gegevens in hun register zijn opgenomen, terwijl ik dat niet weet.
Het bestaan van het BKR zou überhaupt tegen het licht moeten worden gehouden. Er zijn anno 2020 minder privacy schendende manieren voor de kredietverlener om te verifiëren of hun potentiële kredietnemers geen overfinanciering aan gaan.
09-07-2020, 12:04 door Bitje-scheef
Het BKR zou überhaupt iedereen actief moeten informeren over wat er nu van hun opgenomen is in het register. Dan heeft iedereen ook de kans om foutieve registraties te corrigeren.

Ja en ik weet dat er genoeg truukjes zijn voor de banken om jouw registratie te verlengen, ook al is de schuld kwijtgescholden of afbetaald. Meestal doen banken dit truukje bij schuldsanering of faillisementen. Hierdoor kun je jaren na een afgeronde schuldsanering voorlopig niets lenen. Soms wordt er zelfs moeilijk gedaan over een telefoonabonnement.

Volgens de wet zou alles afgerond moeten zijn, echter de praktijk is regelmatig anders.

Een vriendje had zijn bedrijf verloren in de kredietcrisis. Nog steeds problemen, al 7 jaren geleden de schuldsanering afgerond.
Deze grappen zijn aangekaart bij de BKR, de BKR doet niets...met een code werd het geheel 10 jaar verlengd door de (ex) bank. BKR kon volgens de eigen voorwaarden hier niets tegen doen.
09-07-2020, 16:17 door karma4
Door Bitje-scheef: ...
Een vriendje had zijn bedrijf verloren in de kredietcrisis. Nog steeds problemen, al 7 jaren geleden de schuldsanering afgerond.
Deze grappen zijn aangekaart bij de BKR, de BKR doet niets...met een code werd het geheel 10 jaar verlengd door de (ex) bank. BKR kon volgens de eigen voorwaarden hier niets tegen doen.
Dat je uit de schuldsanering bent wil niet zeggen dat je ineens de vrijheid hebt om krediet te eisen en te krijgen alsof er niets gebeurd is. Het zelfde geld voor veroordeelde oplichters, het risico van herhaling staat los van het voldoen aan de straf.
10-07-2020, 19:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Overigens is BKR lekker aan het liegen, zeg, met hun "De AP is van mening dat Stichting BKR gegevens ook digitaal kosteloos had moeten aanbieden. Dit verrast ons temeer, omdat uit de AVG niet duidelijk blijkt of het überhaupt verplicht is om digitaal inzage te faciliteren"...

"De verwerkingsverantwoordelijke dient ook middelen te verstrekken om verzoeken elektronisch in te dienen"
"Wanneer de betrokkene zijn verzoek elektronisch indient, en niet om een andere regeling verzoekt, wordt de informatie in een gangbare elektronische vorm verstrekt"
AVG art 15 lid 3

Digitale inzage is wat anders dan een verzoek tot inzage. Dat laatste moet kosteloos maar er staat inderdaad nergens in de AVG dat een verwerker elektronische inzage mogelijk moet maken.

Ga de AVG maar opnieuw lezen, het staat in overweging 59 AVG:

"Er dienen regelingen voorhanden te zijn om de betrokkene in staat te stellen zijn rechten uit hoofde van deze verordening gemakkelijker uit te oefenen, zoals mechanismen om te verzoeken om met name inzage in en rectificatie of wissing van persoonsgegevens en, indien van toepassing, deze gratis te verkrijgen, alsmede om het recht van bezwaar uit te oefenen. De verwerkingsverantwoordelijke dient ook middelen te verstrekken om verzoeken elektronisch in te dienen, vooral wanneer persoonsgegevens langs elektronische weg worden verwerkt. De verwerkingsverantwoordelijke dient te worden verplicht onverwijld en ten laatste binnen een maand op een verzoek van de betrokkene te reageren, en om de redenen op te geven voor een eventuele voorgenomen weigering om aan dergelijke verzoeken gehoor te geven."

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A32016R0679
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.