image

ABN Amro hoeft diefstal van 4.000 euro na appen van pincode niet te vergoeden

maandag 12 oktober 2020, 17:18 door Redactie, 35 reacties

ABN Amro hoeft een vrouw van wie 4.000 euro werd gestolen niet te vergoeden omdat haar dochter haar pincode naar de dief van haar pinpas appte. Dat blijkt uit een uitspraak van het financiële klachteninstituut Kifid. De vrouw had op 10 mei van dit jaar aan het einde van de middag haar portemonnee met daarin de betaalpas en haar mobiele telefoon achter haar in een hoekje van het raamkozijn gelegd.

Een uur later werd de man van de vrouw gebeld door hun kleindochter met de vraag waarom haar oma niet reageerde. De vrouw ontdekte toen dat haar portemonnee en telefoon waren gestolen. In de tussentijd had de dief via WhatsApp aan verschillende contacten om de pincode van de betaalpas gevraagd. Een dochter van de vrouw appte die, in de veronderstelling dat het om haar moeder ging.

Nadat bleek dat de telefoon en pinpas waren gestolen belde de dochter de bank, om de betaalpas te laten blokkeren. Daarop blokkeerde de bank de betaalpas ook. Dit was echter net te laat. Tijdens twee transacties die respectievelijk één en twee minuten voor de blokkade plaatsvonden pinde de dief in totaal 4.000 euro.

De vrouw deed een aantal dagen later aangifte bij de politie en verzocht de bank om het gestolen bedrag te vergoeden. ABN Amro weigerde dit. Volgens de bank heeft de vrouw grof nalatig en in strijd met de toepasselijke voorwaarden gehandeld door de betaalpas onbeheerd achter te laten in het raamkozijn en haar pincode met een derde te delen.

Daarop stapte de vrouw naar het Kifid. Het klachteninstituut oordeelt dat er inderdaad sprake is van grof nalatig handelen. "Consument heeft immers haar portemonnee met daarin de betaalpas in het raamkozijn gelegd en een onbekende derde heeft deze ongezien kunnen wegnemen. Daarbij komt dat de derde beschikte over de pincode van de betaalpas. Het delen van de pincode – met wie dan ook – is in strijd met de toepasselijke voorwaarden."

Aanvullend stelt het Kifid dat de vrouw niet opzettelijk of frauduleus heeft gehandeld, maar er geen aanleidingen zijn om haar aansprakelijkheid te beperken. De vrouw moet de schade van 4.000 euro dan ook zelf dragen (pdf).

Reacties (35)
12-10-2020, 17:47 door Briolet
Dit lijkt me een stapeling van slordigheden.

- De telefoon was niet beveiligd waardoor de dief diverse contacten van de vrouw kon benaderen.
- De vrouw had de pincode aan derden doorgegeven.
- De vrouw heeft geen, of een heel hoge, limiet ingesteld voor pinnen. Ik kan bij dezelfde bank niet zulke hoge bedragen pinnen.
12-10-2020, 18:00 door Anoniem
Meestal ben ik het niet met 'de' bank eens. Maar hier hebben ze werkelijk niks verwijtbaars gedaan - en de vrouw duidelijk wel. Dus tsja... Jammer. PIN gewoon voor jezelf houden de volgende keer. En een PIN op je telefoon is misschien ook handig. Ze hadden er ook een duur betaalnummer mee kunnen bellen. Dan was ma daar zeker ook over gaan klagen?
12-10-2020, 18:19 door Anoniem
Aan alle kanten nalatigheid troef bij het slachtoffer. En daarbij gelegenheid gegeven tot diefstal. Terechte beslissing dit. Je kan er slechts van leren.
12-10-2020, 18:46 door Anoniem
Door Briolet: Dit lijkt me een stapeling van slordigheden.
- De vrouw heeft geen, of een heel hoge, limiet ingesteld voor pinnen. Ik kan bij dezelfde bank niet zulke hoge bedragen pinnen.

Let op, het gaat over de ABN. Als je een ABN rekening hebt en je hebt de pas en pincode dan kun je de pinlimiet
aanpassen! Ik weet dit klinkt buitengewoon dom van ABN en dat is het ook, maar als klant kun je daar niets aan doen.

Feitelijk zou je mogen stellen dat de klant alleen het bedrag tot de ingestelde pinlimiet zou moeten betalen en dat de
rest voor rekening van ABN komt (en dat ze hun beveiligings systeem nodig eens moeten reviewen).
12-10-2020, 19:05 door Anoniem
je zult zelf maar ouder worden en een beetje vergeetachtig en al die-oh-zo-handige-apps-en-passen-enzomeer-balletjes eens in de lucht moeten houden.
12-10-2020, 19:26 door jh81
Door Briolet: Dit lijkt me een stapeling van slordigheden.

- De telefoon was niet beveiligd waardoor de dief diverse contacten van de vrouw kon benaderen.
- De vrouw had de pincode aan derden doorgegeven.
- De vrouw heeft geen, of een heel hoge, limiet ingesteld voor pinnen. Ik kan bij dezelfde bank niet zulke hoge bedragen pinnen.

Dit dus.

Eigen schuld.
12-10-2020, 19:51 door Anoniem
Door Briolet: Dit lijkt me een stapeling van slordigheden.

- De telefoon was niet beveiligd waardoor de dief diverse contacten van de vrouw kon benaderen.
- De vrouw had de pincode aan derden doorgegeven.
- De vrouw heeft geen, of een heel hoge, limiet ingesteld voor pinnen. Ik kan bij dezelfde bank niet zulke hoge bedragen pinnen.

2/3 mee eens.
Maar gegeven (unlocked) telefoon - waarschijnlijk met bank app-, pas en pincode sluit ik niet uit dat het ophogen van een pin limiet door de dief gedaan is.

Er is uiteindelijk een grens aan het aantal credentials wat je in een systeem kunt bouwen. Een beperkte pin-limiet helpt als alleen de pas + pin verloren zijn. Maar je moet/wilt als rekeninghouder die limiet kunnen wijzigen.

Afhankelijk van de situatie had dochter misschien ook een tikje argwanender moeten zijn.
Zou het dagelijks gebruik zijn dat moeder de pin weer vergeten was ? En dat dochter altijd de eerste was die 'm weer op moest sturen, en niet haar man ? ) - het zou kunnen . Maar het zou ook kunnen dat dochter de pin kende voor incidenteel grotere boodschappen voor moeder halen, en het helemaal niet gebruikelijk is dat moeder appt 'wat was mijn pincode ook al weer'.
12-10-2020, 20:26 door Anoniem
Eindelijk een keer een uitspraak van het KIFID (een organisatie van banken voor banken maar dat mag je zo niet noemen) waarvan ik denk tja klant, hier ben je wel erg dom bezig.

Ik heb in september geloof ik de uitspaken van het Kifid eens terug gelezen, eerst 3 pagina's allemaal in het voordeel van de banken en dan eindelijk eens eentje (deels) ten gunste van een klant.

Het Kifid is niet neutraal en niet objectief, verre van. En onze overvolle rechtbanken vinden het allemaal best.
12-10-2020, 20:44 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Briolet: Dit lijkt me een stapeling van slordigheden.
- De vrouw heeft geen, of een heel hoge, limiet ingesteld voor pinnen. Ik kan bij dezelfde bank niet zulke hoge bedragen pinnen.

Let op, het gaat over de ABN. Als je een ABN rekening hebt en je hebt de pas en pincode dan kun je de pinlimiet
aanpassen! Ik weet dit klinkt buitengewoon dom van ABN en dat is het ook, maar als klant kun je daar niets aan doen.

Feitelijk zou je mogen stellen dat de klant alleen het bedrag tot de ingestelde pinlimiet zou moeten betalen en dat de
rest voor rekening van ABN komt (en dat ze hun beveiligings systeem nodig eens moeten reviewen).
Waarom probeer je weer de schuld bij de bank te leggen? Wat heeft de bank verkeerd gedaan? Jij gaat er maar vanuit, dat de slechterik de limiet verhoogd heeft, waar staat dat?
12-10-2020, 21:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Maar gegeven (unlocked) telefoon - waarschijnlijk met bank app-, pas en pincode sluit ik niet uit dat het ophogen van een pin limiet door de dief gedaan is.

Er is uiteindelijk een grens aan het aantal credentials wat je in een systeem kunt bouwen. Een beperkte pin-limiet helpt als alleen de pas + pin verloren zijn. Maar je moet/wilt als rekeninghouder die limiet kunnen wijzigen.

Maar dan kun je dat nog wel slim en dom doen. Bij ABN en RABO kun je je pin limiet veranderen via de telebankieren
website. Inloggen op die site doe je met een code die je krijgt van je "reader" waar je je pinpas in doet en pincode ingeeft.
Alle readers van alle klanten zijn hetzelfde, dus de enige authenticatie is pas+pincode. Als die gejat is (zoals in dit geval)
dan kan de dief de pinlimiet verhogen. Dus de pinlimiet is ZINLOOS.

Bij ING moest je om dit te kunnen vroeger de SMS code kunnen ontvangen en nu de ING scanner gebruiken. Die
heeft ook een pincode (andere dan je pas) en de reader is klant-specifiek maw een scanner die je al hebt kun je niet
gebruiken om de rekening van een andere klant te hacken. Veel beter dus, ondanks de negatieve praat die er altijd
over ING is.
12-10-2020, 21:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Let op, het gaat over de ABN. Als je een ABN rekening hebt en je hebt de pas en pincode dan kun je de pinlimiet
aanpassen! Ik weet dit klinkt buitengewoon dom van ABN en dat is het ook, maar als klant kun je daar niets aan doen.
Heb je de bankpas en pincode, dan beschik je gewoon over al het (spaar)geld op die bankrekening. Wat die limieten voor zin hebben begrijp ik niet. Zand in de ogen van de klant strooien?
13-10-2020, 00:31 door Briolet
Door Anoniem:Heb je de bankpas en pincode, dan beschik je gewoon over al het (spaar)geld op die bankrekening. Wat die limieten voor zin hebben begrijp ik niet. Zand in de ogen van de klant strooien?

Die limieten bestaan nog uit de tijd dat de magneetstrips op de kaart gebruikt werd. Toen werd er een kaart geskimmed en de pincode afgekeken.Met een op die manier gekopieerde kaart kon je niet bij de rekening, alleen bij de betaalautomaten.

Nu is het idd zinloos als je dat zelf kunt aanpassen. Ik heb ook een Duitse rekening. Daarop heb ik een daglimiet ingesteld die ik zelf ook niet meer kan aanpassen via hun website. Die limiet geld ook voor overboekingen. (Grotere bedragen moet ik over een aantal dagen betalen. Omslachtig, maar veiligheid is vrijwel altijd extra werk)
13-10-2020, 07:33 door Anoniem
Door Anoniem: je zult zelf maar ouder worden en een beetje vergeetachtig en al die-oh-zo-handige-apps-en-passen-enzomeer-balletjes eens in de lucht moeten houden.
Hoe cru het ook klinkt, op het moment dat je je pincode niet meer kan onthouden ben je niet meer capabel om een pinpas te gebruiken.
13-10-2020, 08:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Let op, het gaat over de ABN. Als je een ABN rekening hebt en je hebt de pas en pincode dan kun je de pinlimiet
aanpassen! Ik weet dit klinkt buitengewoon dom van ABN en dat is het ook, maar als klant kun je daar niets aan doen.
Heb je de bankpas en pincode, dan beschik je gewoon over al het (spaar)geld op die bankrekening. Wat die limieten voor zin hebben begrijp ik niet. Zand in de ogen van de klant strooien?
Daarom moet je dus ook altijd zo snel mogelijk je rekening laten blokkeren bij verlies of diefstal van je bankpas.
13-10-2020, 09:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Let op, het gaat over de ABN. Als je een ABN rekening hebt en je hebt de pas en pincode dan kun je de pinlimiet
aanpassen! Ik weet dit klinkt buitengewoon dom van ABN en dat is het ook, maar als klant kun je daar niets aan doen.

Zeker wel: blokkeer de mogelijkheid tot telebankieren met de pinpas en neem een tweede pas voor telebankieren (en hou die thuis in een kluis).
13-10-2020, 09:29 door Anoniem
Dief gevlogen? Geen camerabeelden van het pinnen, of IP addressen van het ophogen van de limiet?
13-10-2020, 09:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Let op, het gaat over de ABN. Als je een ABN rekening hebt en je hebt de pas en pincode dan kun je de pinlimiet
aanpassen! Ik weet dit klinkt buitengewoon dom van ABN en dat is het ook, maar als klant kun je daar niets aan doen.
Heb je de bankpas en pincode, dan beschik je gewoon over al het (spaar)geld op die bankrekening. Wat die limieten voor zin hebben begrijp ik niet. Zand in de ogen van de klant strooien?
Ja zo werkt dat bij ABN en RABO. Maar niet bij ING, daar heb je aan pas en pincode niet genoeg voor dat soort transacties.

Als iemand mijn ING pas en pincode steelt kan ie alleen 200 euro per dag uit de pinautomaat trekken en 1000 euro per
dag betalen in winkels. Niet meer. En dat kan ie niet verhogen zonder dat ie mijn scanner heeft en daar ook de pincode
van, dus die kans is veel kleiner. (pincodes worden vaak afgekeken in winkels en dan de pas gerold, maar de scanner
ligt uiteraard thuis)

Ik snap werkelijk niet waarom je een limiet instelling op dezelfde manier zou autoriseren als de transacties die je
wilt limiteren...
13-10-2020, 09:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Briolet: Dit lijkt me een stapeling van slordigheden.
- De vrouw heeft geen, of een heel hoge, limiet ingesteld voor pinnen. Ik kan bij dezelfde bank niet zulke hoge bedragen pinnen.

Let op, het gaat over de ABN. Als je een ABN rekening hebt en je hebt de pas en pincode dan kun je de pinlimiet
aanpassen! Ik weet dit klinkt buitengewoon dom van ABN en dat is het ook, maar als klant kun je daar niets aan doen.

Feitelijk zou je mogen stellen dat de klant alleen het bedrag tot de ingestelde pinlimiet zou moeten betalen en dat de
rest voor rekening van ABN komt (en dat ze hun beveiligings systeem nodig eens moeten reviewen).
Waarom probeer je weer de schuld bij de bank te leggen? Wat heeft de bank verkeerd gedaan? Jij gaat er maar vanuit, dat de slechterik de limiet verhoogd heeft, waar staat dat?
Als de pinlimiet niet verhoogd is dan kan er niet in een paar minuten 4000 euro worden gepind. Dus die is verhoogd.
Wat de bank verkeerd heeft gedaan: de autorisatie voor verhogen van pinlimiet alleen beveiligen met pas+pincode.

Dit is een HEEL ANDER GEVAL dan de andere methoden van fraude waarbij de klant zelf actief bezig is door bijv
geld over te maken naar oplichters na een phishingmailtje ofzo of na een aanval op zijn computer. Dit is gewoon een
klip en klaar geval van ondeugdelijke autorisatie voor een transactie, geimplementeerd door "de bank".
13-10-2020, 10:02 door Anoniem
Heb je de bankpas en pincode, dan beschik je gewoon over al het (spaar)geld op die bankrekening. Wat die limieten voor zin hebben begrijp ik niet. Zand in de ogen van de klant strooien?
Dit is bij de Rabobank het zelfde, daarom heb ik bij een andere bank een pasje aangevraagd en gebruik dit
om te pinnen en online betalingen te doen.

Ik heb nooit mijn Rabobank pasje bij mij, vindt dit te gevaarlijk. Maar daar tegen over hoor je eigenlijk nooit dat
hier door fraude mee wordt gepleegd, hoe eenvoudig dit ook kan.
13-10-2020, 10:20 door Anoniem
Let op, het gaat over de ABN. Als je een ABN rekening hebt en je hebt de pas en pincode dan kun je de pinlimiet
aanpassen!

Klinkt helemaal niet dom. Verder is dat een tijdelijke aanpassing, welke daarna weer wordt teruggedraaid. Op het moment dat jij, met *jouw* geld grotere uitgaven moet doen, dan je pinlimiet toelaat, dan is het volstrekt normaal dat *jij* dat tijdelijk kan aanpassen. Feitelijk is dat aardig goed geregeld.

Stel je nou eens voor dat jij een auto zou moeten kopen, welke 20-30k kost. Ga jij dan een aantal dagen naar de garage, voor deelbetalingen ? Of wijzig je dan voor een dag (of voor de tijd dat je bent bij de garage, om de koop af te wikkelen) je pas limiet, zodat je de auto kan betalen ?

Niet alles wat je betaalt met een pinpas, kost minder dan de reguliere paslimiet. Verder is het tijdelijk aanpassen van die limiet een risico afweging die je zelf maakt.

Ik weet dit klinkt buitengewoon dom van ABN en dat is het ook, maar als klant kun je daar niets aan doen.

Als klant heb je 100% controle over de vraag of jij wel/niet de paslimiet aanpast, op je eigen rekening. Als klant kan je daar alles aan doen.
13-10-2020, 10:22 door Anoniem
Nu is het idd zinloos als je dat zelf kunt aanpassen

Want diefstal van passen/pincodes vindt niet langer plaats ? Uitgaven, hoger dan de standaard limiet, vinden niet langer plaats ? Misschien is het zinloos voor jou, en zinvol voor anderen.
13-10-2020, 10:30 door Briolet
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Let op, het gaat over de ABN. Als je een ABN rekening hebt en je hebt de pas en pincode dan kun je de pinlimiet
aanpassen! …

Zeker wel: blokkeer de mogelijkheid tot telebankieren met de pinpas en neem een tweede pas voor telebankieren (en hou die thuis in een kluis).

Dat klink een stuk gemakkelijker dan het aanhouden van twee gescheiden rekeningen. Alleen kun je bij de ABN niet zelf instellen dat overboeken met een pinpas geblokkeerd wordt. Je kunt alleen de limieten voor een pinautomaten en pinbetalingen onafhankelijk instellen.
13-10-2020, 10:36 door Anoniem
Dief gevlogen? Geen camerabeelden van het pinnen, of IP addressen van het ophogen van de limiet?

Geen idee, dit artikel gaat niet over die vraag. Maar over conflict tussen bank en klant.
13-10-2020, 10:40 door Anoniem
Indien een dief een limiet aanpast met gestolen bankkaart, en pincode. En hij gebruikt dezelfde reader die hij ook gebruikt bij zijn eigen bankpas. Dan is de dief niet langer anoniem. Immers wordt het serie nummer van je reader ook geregistreerd bij gebruikt. Ook kan men kijken, vanaf welk IP adres de dief heeft ingelogd, om de handelingen te verrichten.

Wat dat betreft leveren die stappen mogelijk aanvullend bewijsmateriaal op, tegen de dief (afhankelijk van hoe dom of slim de dief is, natuurlijk).
13-10-2020, 10:46 door Tintin and Milou - Bijgewerkt: 13-10-2020, 10:47
Door Anoniem:
Door Briolet: Dit lijkt me een stapeling van slordigheden.
- De vrouw heeft geen, of een heel hoge, limiet ingesteld voor pinnen. Ik kan bij dezelfde bank niet zulke hoge bedragen pinnen.

Let op, het gaat over de ABN. Als je een ABN rekening hebt en je hebt de pas en pincode dan kun je de pinlimiet
aanpassen! Ik weet dit klinkt buitengewoon dom van ABN en dat is het ook, maar als klant kun je daar niets aan doen.

Feitelijk zou je mogen stellen dat de klant alleen het bedrag tot de ingestelde pinlimiet zou moeten betalen en dat de
rest voor rekening van ABN komt (en dat ze hun beveiligings systeem nodig eens moeten reviewen).
Rabobank is hetzelfde.


Door Anoniem:
Zeker wel: blokkeer de mogelijkheid tot telebankieren met de pinpas en neem een tweede pas voor telebankieren (en hou die thuis in een kluis).
Is helaas niet mogelijk bij de Rabobank. Heb ik al eens navraag over gedaan
Daarom heb ik maar een klein bedrag staan op mijn rabobank rekeningen. Mijn spaargeld staat bij banken met alleen spaar rekenening.

Maar een goede oplossing... Contactloos betalen met je telefoon. Hele andere PIN en andere betaalpas. Werkt echt ideaal.
13-10-2020, 11:37 door Anoniem
Hoe cru het ook klinkt.

Sucks to be you voor het slachtoffer.

De bank treft hier geen blaam.

Een goede les voor de toekomst
13-10-2020, 11:46 door Anoniem
Dit gaat toch nergens over om te denken dat je een bank dit kunt verwijten... Als ik een auto koop en rijd iemand aan omdat ik te hard rijd of ander falen van mijn kant dan kan ik toch ook niet verhalen op fabrikant?! Laat mensen gewoon hun verantwoordelijkheid pakken dit gaat toch volledig tegen de voorwaarden in! Oftewel met je voeten rijden en dan zeggen ja het stuur ging te stroef, jullie schuld dat ik een ongeluk heb veroorzaakt.

Hoe weet iedereen eigenlijk zo zeker dat die limiet verhoogd is? De limiet had sowieso nooit maar dan ook nooit verhoogd kunnen worden als zij niet zo nalatig had gehandeld.
13-10-2020, 11:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Let op, het gaat over de ABN. Als je een ABN rekening hebt en je hebt de pas en pincode dan kun je de pinlimiet
aanpassen! Ik weet dit klinkt buitengewoon dom van ABN en dat is het ook, maar als klant kun je daar niets aan doen.
Heb je de bankpas en pincode, dan beschik je gewoon over al het (spaar)geld op die bankrekening. Wat die limieten voor zin hebben begrijp ik niet. Zand in de ogen van de klant strooien?
Daarom moet je dus ook altijd zo snel mogelijk je rekening laten blokkeren bij verlies of diefstal van je bankpas.

Dat gebeurde ook. Alleen net 2 minuten te laat. 2 transacties hadden al plaats gevonden.
Anders was die vrouw nog meer geld kwijt geraakt.
13-10-2020, 12:12 door Anoniem
Alles draait hier om de beveiliging van de telefoon. Die was onvoldoende en daarmee kon de overige informatie die nodig was (pincode) worden opgevraagd. En omdat anderen (tegen de regels in) over deze pincode beschikten, kon er 4000 euro worden opgenomen.

Het enige wat een bank kan doen, is het de klanten verbieden om nog bij de ATM grotere bedragen contant op te nemen. Ik ben benieuwd hoeveel commentaar daar op gaat komen...

Oplossing: Wanneer een familielid over de pincode moet beschikken, vraag je een aparte bankpas aan met eigen pincode voor dit familielid. Dan is het niet meer nodig om de pincode weg te geven. En wat iemand niet weet, kan hij/zij ook niet weggeven.

Een betere beveiliging van de telefoon is ook aan te raden, al is dat een open deur
13-10-2020, 17:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Let op, het gaat over de ABN. Als je een ABN rekening hebt en je hebt de pas en pincode dan kun je de pinlimiet
aanpassen! Ik weet dit klinkt buitengewoon dom van ABN en dat is het ook, maar als klant kun je daar niets aan doen.
Heb je de bankpas en pincode, dan beschik je gewoon over al het (spaar)geld op die bankrekening. Wat die limieten voor zin hebben begrijp ik niet. Zand in de ogen van de klant strooien?

Doe jij je deur op slot?
Wat is nu het nut van een slot als lockpicking redelijk simpel is?

Door een limiet aan te passen, of een slot zonder sleutel te openen, is er moedwillig een bestaande beveiliging ongedaan gemaakt of omzeilt.

Naar aansprakelijkheid toe voor eventuele gevolgen maakt dat een groot verschil.
13-10-2020, 18:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Let op, het gaat over de ABN. Als je een ABN rekening hebt en je hebt de pas en pincode dan kun je de pinlimiet
aanpassen!

Klinkt helemaal niet dom. Verder is dat een tijdelijke aanpassing, welke daarna weer wordt teruggedraaid. Op het moment dat jij, met *jouw* geld grotere uitgaven moet doen, dan je pinlimiet toelaat, dan is het volstrekt normaal dat *jij* dat tijdelijk kan aanpassen. Feitelijk is dat aardig goed geregeld.

Jeemig wat een dim bulbs weer hier... Nee dat is NIET GOED GEREGELD want voor het doen van die tijdelijke aanpassing
is het (bij de ABN en Rabo) voldoende om te beschikken over pas+pincode. Terwijl die limiet juist bedoeld is om te voorkomen
dat iemand die per ongeluk beschikt over pas+pincode je hele rekening leeg kan trekken. Die limiet limiteert de schade,
maar dat werkt bij ABN en Rabo helemaal niet want de dief van je pas kan zelf (met een computer en een reader van die
bank die voor alle klanten hetzelfde is) die limiet aanpassen en vervolgens opnemen wat ie wil.

Dat deugt niet. En dat weet de bank. En ze doen niks. Dus verwijtbaar.
13-10-2020, 21:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Let op, het gaat over de ABN. Als je een ABN rekening hebt en je hebt de pas en pincode dan kun je de pinlimiet
aanpassen! Ik weet dit klinkt buitengewoon dom van ABN en dat is het ook, maar als klant kun je daar niets aan doen.
Heb je de bankpas en pincode, dan beschik je gewoon over al het (spaar)geld op die bankrekening. Wat die limieten voor zin hebben begrijp ik niet. Zand in de ogen van de klant strooien?

Doe jij je deur op slot?
Wat is nu het nut van een slot als lockpicking redelijk simpel is?

Door een limiet aan te passen, of een slot zonder sleutel te openen, is er moedwillig een bestaande beveiliging ongedaan gemaakt of omzeilt.

Naar aansprakelijkheid toe voor eventuele gevolgen maakt dat een groot verschil.
Het lijkt net alsof de limiet je beschermt tegen grote financiele schade als de boef je pinpas met bijbehorende pincode bezit., Maar dat is niet zo.
De boef gaat rustig achter zijn PC zitten, Logt in op de bank-site met pinpas en pincode, maakt al het geld over van de spaarrekening(en) naar de betaalrekening, verhoogt de limiet naar de maximaal mogelijke limiet, verhoogt de limiet van maximaal rood staan, fietst naar de pinautomaat met medeneming van de pinpas en een grote boodschappentas (voor de flappen) en gaat en halfuurtje pinnen totdat de rekening maximaal in het rood staat. En daarna fiets hij rustig naar huis.
13-10-2020, 22:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Let op, het gaat over de ABN. Als je een ABN rekening hebt en je hebt de pas en pincode dan kun je de pinlimiet
aanpassen!

Klinkt helemaal niet dom. Verder is dat een tijdelijke aanpassing, welke daarna weer wordt teruggedraaid. Op het moment dat jij, met *jouw* geld grotere uitgaven moet doen, dan je pinlimiet toelaat, dan is het volstrekt normaal dat *jij* dat tijdelijk kan aanpassen. Feitelijk is dat aardig goed geregeld.

Jeemig wat een dim bulbs weer hier... Nee dat is NIET GOED GEREGELD want voor het doen van die tijdelijke aanpassing
is het (bij de ABN en Rabo) voldoende om te beschikken over pas+pincode. Terwijl die limiet juist bedoeld is om te voorkomen
dat iemand die per ongeluk beschikt over pas+pincode je hele rekening leeg kan trekken. Die limiet limiteert de schade,
maar dat werkt bij ABN en Rabo helemaal niet want de dief van je pas kan zelf (met een computer en een reader van die
bank die voor alle klanten hetzelfde is) die limiet aanpassen en vervolgens opnemen wat ie wil.

Dat deugt niet. En dat weet de bank. En ze doen niks. Dus verwijtbaar.
Jezus, als de bank dat alles gaat blokkeren, schreeuwen jullie hier weer om het hardst over jullie privacy! Het is nooit goed bij jullie!
14-10-2020, 10:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: je zult zelf maar ouder worden en een beetje vergeetachtig en al die-oh-zo-handige-apps-en-passen-enzomeer-balletjes eens in de lucht moeten houden.
Hoe cru het ook klinkt, op het moment dat je je pincode niet meer kan onthouden ben je niet meer capabel om een pinpas te gebruiken.

en dan ben je afhankelijk geworden van een 3e want de optie om maar geen pas te hebben is onmigelijk in dit land. het is dus zo dat er een gedeelte van de bevolking effectief gedwongen wordt de afspraken / voorwaarden te schenden en dat risico dan zelf te dragen. oh wat in NL een mooi land aan het zijn...
14-10-2020, 17:26 door Anoniem

Door Anoniem:
Zeker wel: blokkeer de mogelijkheid tot telebankieren met de pinpas en neem een tweede pas voor telebankieren (en hou die thuis in een kluis).
Door Tintin and Milou:
Is helaas niet mogelijk bij de Rabobank. Heb ik al eens navraag over gedaan
Daarom heb ik maar een klein bedrag staan op mijn rabobank rekeningen.
.....

Dat is bij de Rabobank wel mogelijk, ik heb een bankpas alleen voor pinbetalingen en een pas waarmee zowel betalen als internetbankieren mogelijk is, de laatste ligt altijd thuis.

Bij de ABN AMRO heb ik een iets andere constructie, maar ook hier internetbankieren met een aparte bankpas.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.