image

PvdA wil opheldering van Koolmees over privacy UWV-klanten

dinsdag 5 januari 2021, 15:12 door Redactie, 7 reacties

De PvdA wil opheldering van minister Koolmees van Sociale Zaken over de privacy van UWV-klanten. Privégegevens van miljoenen huidige en voormalige klanten van het UWV zijn voor duizenden ambtenaren eenvoudig toegankelijk. Deze gegevens zijn in het Sonar-systeem opgeslagen, dat vanwege privacyproblemen zal worden vervangen. Dit zal echter pas na 2025 plaatsvinden.

De berichtgeving is aanleiding voor PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk om Kamervragen aan Koolmees te stellen. "Hoe kan het zo zijn dat het UWV al jarenlang zo slecht met de privacy van haar cliënten omgaat?", zo vraagt hij aan de minister. Koolmees moet ook duidelijk maken of er misbruik van klantgegevens is gemaakt en of hij hier een onderzoek naar wil laten uitvoeren.

"Bent u ook verbaasd over het feit dat het UWV, vanwege het gebrek aan consequenties, 'hooguit wat Kamervragen', hier al jaren niets aan wil doen?", vraagt Van Dijk verder. Het PvdA-Kamerlid wil ook weten of Koolmees het UWV gaat aanspreken op het niet goed beschermen van de privacy van klanten. Afsluitend moet de minister aangeven wanneer Sonar aan de AVG voldoet, aangezien dat nu nog niet het geval is, en of het UWV serieus werk gaat maken om inactieve klanten, waarvan gegevens niet zichtbaar hoeven te zijn, onzichtbaar te maken. De vragen moeten binnen drie weken zijn beantwoord.

Reacties (7)
05-01-2021, 15:33 door Anoniem
Daar kunnen we toch kort over zijn? UWV klanten hebben geen privacy. Punt.
05-01-2021, 16:41 door Anoniem
Door Anoniem: Daar kunnen we toch kort over zijn? UWV klanten hebben geen privacy. Punt.
Ik heb al eerder gereageerd en gezegd dat je die privacy zelf ter hand moet nemen en niet moet wachten totdat een of andere ambtenaar wakker wordt. Hoe de situatie nu is, weet ik niet, maar Ik heb destijds wel zelf alle gegevens na inlog van het UWV weggehaald toen de termijn van mijn uitkering was verlopen. Was een kleine moeite.
05-01-2021, 18:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Daar kunnen we toch kort over zijn? UWV klanten hebben geen privacy. Punt.
Ik heb al eerder gereageerd en gezegd dat je die privacy zelf ter hand moet nemen en niet moet wachten totdat een of andere ambtenaar wakker wordt. Hoe de situatie nu is, weet ik niet, maar Ik heb destijds wel zelf alle gegevens na inlog van het UWV weggehaald toen de termijn van mijn uitkering was verlopen. Was een kleine moeite.
Dat is een hetzelfde als je facebook-account opheffen; voor jou lijkt de data gewist maar in het systeem blijft het eeuwig* staan.

*volgens de AVG is dit ook nog eens toegestaan.
05-01-2021, 19:26 door karma4
Dat mensen afhankelijk zijn van een uitkering of toeslag is niet conform de AVG (Het AP says no syndroom).
Nu nog wel een werkbaar iets. Daar blijkt ineens niemand thuis te geven.

Van de SUWi afhandleing is al jaren bekend dat er vele uitdagingen zijn. Oplossing beperkt je tot een drietla probleempunten en zeg dat alles perfect als bij 80% gezegd wordt dat bijna alles goed is.
05-01-2021, 22:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Daar kunnen we toch kort over zijn? UWV klanten hebben geen privacy. Punt.
Ik heb al eerder gereageerd en gezegd dat je die privacy zelf ter hand moet nemen en niet moet wachten totdat een of andere ambtenaar wakker wordt. Hoe de situatie nu is, weet ik niet, maar Ik heb destijds wel zelf alle gegevens na inlog van het UWV weggehaald toen de termijn van mijn uitkering was verlopen. Was een kleine moeite.

Zo werkt het niet vriend.
Sonor is niet te vergelijken met FB de data ook de uwe is erg lastig om te verwijderen.
Deze blijft gewoon beschikbaar alleen uw ziet het niet meer.

Door Anoniem: Daar kunnen we toch kort over zijn? UWV klanten hebben geen privacy. Punt.
Daar komt het in het kort wel op neer.
Niet uit onwil maar omdat je moeilijk een legacy system uit de lucht kan halen en overzetten.
Sorry, over twee maanden (als u mazzel heeft ) kunt u weer bij uw gegevens is wat de politiek wil horen.

Op een gegeven moment loop je tegen het kunnen van hard en software aan.
Dit weet de politiek ook en komt steeds met nieuwe wensen.

Zelf zou ik er en voorstander van zijn om de boel opnieuw op te bouwen en de uitkering gerechtigden leefloon te geven.
Misschien de coaches in de tussen tijd een behoorlijke opleiding geven zodat ze overweg kunnen met het nieuwe system.
06-01-2021, 11:14 door Anoniem
Altijd weer jammer zulke reacties. Op het moment dat de medewerkers dan de gegevens niet meer kunnen inzien zullen klanten meer van kastje naar de muur worden gestuurd omdat er simpelweg door de verschillende afdelingen niet meer kan worden ingezien en dus ook geen antwoord kan worden gegeven. Krijgen we daar weer gezeur over. Alle UWV medewerkers hebben een eed afgelegd en houden zich hier ook aan. Er is een beveiliging waardoor iedereen 3 x moeten loggen in verschillende omgevingen om uberhaupt aan het werk te kunnen en ook nog apart om in Sonar te kunnen werken met een eigen id en wachtwoord. Gegevens komen dus echt niet zomaar op straat te liggen. Oja en natuurlijk is het vast wel eens misgegaan maar met miljoenen mensen die wat van het UWV willen is dat bijna niet te voorkomen. Laten we ook eens melden dat 99% van al die miljoenen uitkeringen elke maand tijdig worden toegekend en verstrekt.

Wordt zo moe van die zogenaamde politici die hun plas ergens over willen doen, geval klok en klepel??
06-01-2021, 16:52 door Anoniem
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er personen zijn die niet willen dat hun data door 15000 mensen wordt bekeken het UWV gaat aanklagen...

En vroeger waren waren het er 22000 trouwens.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.