image

Consumentenbond: veel populaire sites in de fout met trackingcookies

woensdag 3 maart 2021, 11:14 door Redactie, 10 reacties

Veel populaire websites gaan de fout in met het plaatsen van trackingcookies, zo stelt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek naar honderd populaire websites. Sinds de invoering van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) moeten websites op de juiste manier toestemming vragen voor het plaatsen van trackingcookies.

Met deze trackingcookies kan een derde partij gebruikers over meerdere websites volgen om bijvoorbeeld persoonsgerichte advertenties te tonen. "Omdat het volgen van gebruikers behoorlijk privacyschendend is moet de bezoeker zijn toestemming 'vrijelijk, ondubbelzinnig, geïnformeerd en specifiek' geven. Een site mag bij bezoekers de toestemming niet afdwingen met een 'cookiemuur', zoals we afgelopen jaren veel zagen", stelt de Consumentenbond.

In januari van dit jaar deed de Consumentenbond onderzoek naar de manier waarop honderd populaire websites omgaan met het plaatsen van trackingcookies en vragen van toestemming hiervoor. Volgens de consumentenorganisatie blijkt er veel mis te zijn. Meer dan de helft van onderzochte websites (53) gaat in de fout en plaatst trackingcookies zonder toestemming of toestemming wordt min of meer afgedwongen.

"Positief is dat de cookiemuur nagenoeg verdwenen is. Alleen op Tweakers.net staat hij nog overeind", stelt de Consumentenbond. Die hekelt ook de ingewikkelde keuzemenu’s waarin het afwijzen van advertentiecookies moeilijker is dan ze allemaal accepteren. Dit blijkt bij 41 van de onderzochte websites het geval te zijn. Verder plaatst bijna een kwart van de sites een advertentiecookie voordat de gebruiker toestemming heeft gegeven. Bunq.nl plaatst bij het laden van de website de meeste advertentietrackers, namelijk negen.

De partijen die zonder toestemming cookies plaatsen maken in veel gevallen excuses en zeggen de problemen te zullen oplossen. De Autoriteit Persoonsgegevens laat in een reactie weten zeer kritisch te zijn over de ingewikkelde en sturende menu’s en de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten te houden.

"Het is treurig om te moeten constateren dat bedrijven zo hardnekkig de fout in blijven gaan. Hoe ingewikkeld is het nu helemaal om netjes om toestemming te vragen? In de wet staat dat je je vrijelijk, ondubbelzinnig, geïnformeerd en specifiek toestemming moet geven voor cookies. Daar is absoluut geen sprake van als het keuzemenu meer lijkt op een hindernisbaan of je bezoeker zich eerst door een 170 pagina’s tellende verklaring moet worstelen", zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.

Reacties (10)
03-03-2021, 11:29 door Anoniem
Yanks blijven overtreden als het meer oplevert dan kost. Kwestie van bedrijfsmodel daar en legertje juristen achter de hand. De hele grote worden nog steeds arroganter in deze. Voor hen de giga winst, voor jou de schillen en de dozen en een dikke doei.
Joris Goedbloed
03-03-2021, 11:44 door Anoniem
En daarom heb je adblockers...

TheYOSH
03-03-2021, 11:56 door Anoniem
Kennelijk leveren die "gerichte advertenties" nog zo veel op dat het aantrekkelijk is om allerlei truuks te verzinnen om ze toch maar weer werkend te krijgen... als het de sites alleen ging om de benodigde toestemming dan volstond het al om te kijken naar de DNT header in het 1e request en als daar DNT: 1 staat dan hoef je niks meer te vragen maar kun je gewoon de minimale instellingen kiezen.
Of de pagina niet aanbieden. Daar moet de site wel de vrijheid toe hebben vind ik, hoewel er wel een alternatief zou moeten zijn (bijvoorbeeld een betaald abonnement).
03-03-2021, 13:02 door Anoniem
[De Consumentenbond] hekelt ook de ingewikkelde ingewikkelde keuzemenu’s waarin het afwijzen van advertentiecookies moeilijker is dan ze allemaal accepteren.

Dat is schoolvoorbeeld van een 'dark pattern'. Dat het gebruik van manipulatieve 'dark patterns' online overal aanwezig is, konden we kort geleden al op Security.NL lezen. Er zijn daarnaast nog vele andere tactieken.

Bits of Freedom wil actie tegen manipulatie door Facebook en Google
3 februari 2021, door Redactie
https://www.security.nl/posting/691415/

Uit onderzoek blijkt dat Facebook en Google allerlei manieren gebruiken om mensen op hun platformen te manipuleren:

Performing the Platform: A Taxonomy of Content Manpulation
https://www.bitsoffreedom.nl/wp-content/uploads/2021/02/2021-performing-the-platform.pdf

Voor de Consumentenbond lijkt het mij een goed idee om eendrachtig de handen ineen te slaan met Bits of Freedom.
03-03-2021, 13:45 door Anoniem
Door Anoniem: Kennelijk leveren die "gerichte advertenties" nog zo veel op dat het aantrekkelijk is om allerlei truuks te verzinnen om ze toch maar weer werkend te krijgen...

Als ik de dierenwinkel bezoek, vind ik het niet erg om een advertentie voor hondenbrokken voorgeschoteld te krijgen (gezien de context), maar het wordt erg irritant als die brokken je voortdurend op medische websites en in serieuze kranten en tijdschriften blijven achtervolgen...
03-03-2021, 13:53 door Anoniem
Door Anoniem: En daarom heb je adblockers...

TheYOSH
Pi-hole in container op nas draaien FTW
03-03-2021, 14:42 door Anoniem
Het rookgordijn dat wordt opgetrokken door formatliteiten zoals "op de juiste manier toestemming vragen voor het plaatsen van trackingcookies" moet de wereld uit.

Het gaat er gewoon om dat er geobfuscate javacsriptcode van google, facebook, "tagmanagers" en andere handlangers op websites wordt geinjecteerd en komt te draaien in de browser van de nietsvermoedende bezoeker. En hierover moet het publiek geïnformeerd worden. Alleen dat kunnen de websitebouwers zelf vaak niet, omdat ze niet goed weten wat ze aan het doen zijn lijkt het. Ze configuren "content management systemen" en includen allemaal JavaScriptcode waarvan ze niet weten wat het precies doet.

Vraag een webcontent/marketingtype of er, door gebruik te maken van Google Analytics IP-adressen van klanten naar Google worden doorgestuurd, en het antwoord luidt meestal: "nee, hoor! die worden geanonimiseerd". Dat is het niveau.

De zalvende praatjes over 'analytische cookies' en 'verbeteren van uw webbeleving' en 'om u goed van dienst te kunnen zijn' moeten worden vervangen door een eerlijke boodschap:

"Let op, als u op 'ja' klikt komt er programmatuur van bedrijven zoalsals DoubleClick en Cloudfare op uw computer te draaien. Wat deze programmatuur precies doet weten wij niet. Deze programmatuur stuurt allerlei informatie over uw computer en uw interactie door naar deze bedrijven. Wij hebben zelf geen zicht en geen controle over wat er precies gebeurt."

Op 99% van alle websites staat al gelijk een Google Tagmanager. Google weet dus al meteen dat jij die site hebt bezocht. Nog voordat je "cookies" hebt kunnen accepteren of weigeren. Volgens de AVG heb je het recht om vergeten te worden dus je kunt je je ip-adres naar zo'n bedrijf sturen en vragen alle gegevens over je bezoekjes aan hun website te verwijderen.
Probeer dat maar eens en je wordt van het kastje naar de muur gestuurd en je krijgt de meest bizarre reacties.
03-03-2021, 14:49 door Anoniem
"Positief is dat de cookiemuur nagenoeg verdwenen is. Alleen op Tweakers.net staat hij nog overeind"
Die cookiemuren zijn op nog wel meer websites van de Persgroep aanwezig. Mede tech website hardware.info heeft net zo'n muur, net als algemenere websites zoals die van het Algemeen Dagblad.
03-03-2021, 17:39 door Anoniem
Door Anoniem: Het rookgordijn dat wordt opgetrokken door formatliteiten zoals "op de juiste manier toestemming vragen voor het plaatsen van trackingcookies" moet de wereld uit.
Oh?
Het gaat er gewoon om dat er geobfuscate javacsriptcode van google, facebook, "tagmanagers" en andere handlangers op websites wordt geinjecteerd en komt te draaien in de browser van de nietsvermoedende bezoeker. En hierover moet het publiek geïnformeerd worden.
Dat gebeurt precies door die formaliteit van op de juiste manier toestemming vragen. En dat geeft meteen de moglijkheid om ze te weigeren.
Alleen dat kunnen de websitebouwers zelf vaak niet, omdat ze niet goed weten wat ze aan het doen zijn lijkt het. Ze configuren "content management systemen" en includen allemaal JavaScriptcode waarvan ze niet weten wat het precies doet.
Dat ontslaat websitebouwers en hun opdrachtgevers niet van de verantwoordelijkheid die ze hebben en dus is incompetentie op dit gebied geen excuus.

"Let op, als u op 'ja' klikt komt er programmatuur van bedrijven zoalsals DoubleClick en Cloudfare op uw computer te draaien. Wat deze programmatuur precies doet weten wij niet. Deze programmatuur stuurt allerlei informatie over uw computer en uw interactie door naar deze bedrijven. Wij hebben zelf geen zicht en geen controle over wat er precies gebeurt."
Kijk, nu leg je de verantwoordelijkheid toch bij degenen die verantwoordelijk zijn voor de formaliteit van op de juiste manier toestemming vragen. Als ze dit kunnen laten zien weten ze dus dat het in de website zit, en dan weten ze kennelijk toch wel goed genoeg wat ze aan het doen zijn om de verantwoordelijkheid die ze hebben ook te nemen.

Dat er nog een hoop moet verbeteren ben ik met je eens. Maar volgens mij is daarvoor nodig dat alle verantwoordelijke partijen hun verantwoordelijkheid ook nemen en zich netjes aan de wet houden.
03-03-2021, 17:42 door Anoniem
Door Anoniem:
[De Consumentenbond] hekelt ook de ingewikkelde ingewikkelde keuzemenu’s waarin het afwijzen van advertentiecookies moeilijker is dan ze allemaal accepteren.

Dat is schoolvoorbeeld van een 'dark pattern'. Dat het gebruik van manipulatieve 'dark patterns' online overal aanwezig is, konden we kort geleden al op Security.NL lezen. Er zijn daarnaast nog vele andere tactieken.


Een nieuw begrip: 'doomscrolling', iets wat velen op Twitter, Netflix en YouTube als bekend gedrag zal voorkomen:

As Pamela Rutledge, director of the California-based Media Psychology Research Center, puts it, doomscrolling “really just describes the compulsive need to try and get answers when we’re afraid”. After all, we do have to assess whether new information constitutes a threat. “We are biologically driven to attend to that,” says Rutledge.

BBC Psychology
The darkly soothing compulsion of 'doomscrolling'

https://www.bbc.com/worklife/article/20210226-the-darkly-soothing-compulsion-of-doomscrolling


Het lijkt veel op een vorm van generalised anxiety disorder (GAD), een gegeneraliseerde angststoornis. Voor bepaalde risicogroepen, in de journalistiek en media, lijkt het ook verdacht veel op een verslaving of beroepsziekte:

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/01/ik-wil-van-mijn-smartphone-af-a4033620
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.