image

Bel-me-niet Register opgeheven wegens nieuwe regels voor telemarketing

donderdag 1 juli 2021, 13:54 door Redactie, 21 reacties

Het Bel-me-niet Register waar particulieren zich konden inschrijven om ongewenste marketingtelefoontjes te voorkomen is vanwege nieuwe wettelijke regels voor telemarketing per vandaag opgeheven. Persoonsgegevens die in het Bel-me-niet Register stonden, waaronder tien miljoen telefoonnummers, zijn verwijderd.

Bedrijven, goede doelen en organisaties mogen niet zomaar meer bellen naar particulieren en zzp'ers om bijvoorbeeld een nieuw abonnement, product of dienst te verkopen of om een donatie voor een goed doel op te halen. Er mag alleen nog worden gebeld als er vooraf toestemming is gegeven, er sprake is van een bestaande klantrelatie of dat de persoon in kwestie de afgelopen drie jaar klant was, of de particulier donateur is van het goede doel, een petitie heeft getekend of bij een bijeenkomst aanwezig is geweest.

Organisaties mogen de toestemming om te bellen niet onder druk verkrijgen. Zo is het gebruik van vooraf aangevinkte vakjes op (internet)formulieren niet toegestaan. Ook moet het net zo makkelijk zijn om toestemming in te trekken als dat iemand toestemming geeft. Daarnaast kunnen natuurlijk personen op elk moment het recht van verzet gebruiken en aangeven niet meer gebeld te willen worden. Dit geldt ook als er een klantrelatie is of eerder toestemming is gegeven.

De maximale periode van drie jaar na het afgelopen van de klantrelatie heeft de sector aan zichzelf opgelegd. Mocht deze zelfregulering niet voldoende werken of de irritatie onder natuurlijke personen over telemarketing neemt nauwelijks af, dan kan het kabinet alsnog een wettelijke termijn bepalen. Verder moet het telefoonnummer van de organisatie zichtbaar zijn. "Anoniem bellen mag niet meer", aldus het ministerie van Economische Zaken.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op naleving van de regels. Organisaties die de fout ingaan kunnen worden gerapporteerd bij de ACM ConsuWijzer. Daarbij ligt de bewijslast bij de bellende partij. Die moet bewijzen dat er is gebeld op grond van toestemming of een klantrelatie en dat er geen sprake is van het gebruik van het recht van verzet. Indien de bellende partij dit niet voldoende kan bewijzen, is deze in overtreding en kan de ACM handhaven en ook boetes opleggen.

Reacties (21)
01-07-2021, 14:17 door Anoniem
Zo drastisch! Maar dit is inderdaad een betere oplossing.

Want ik kreeg het gevoel dat het een belmewel register werd. Omdat ik nog steeds gebeld werd. En dan zei ik dat ik dat niet gebeld wilde worden en het aangegeven had en dan moest ik een andere handeling verrichtten... Net zoals duizenden andere Nederlanders.

Gaat de goede kant op!
01-07-2021, 15:30 door Bitje-scheef
Ik had gisterenavond nog iemand die het probeerde. Heel sneaky met ontwijkende antwoorden. Ze wilde geen contract verkopen maar wel praten over de prijzen van de contracten op de energiemeters van Stedin. Zucht...

Na 3 ontwijkende antwoorden en opdringerig vragen om een terugbelafspraak, toen maar opgehangen en op de blocklist gezet.

073-nummer, berucht call-center.
01-07-2021, 15:39 door Anoniem
Door Anoniem: Zo drastisch! Maar dit is inderdaad een betere oplossing.

Want ik kreeg het gevoel dat het een belmewel register werd. Omdat ik nog steeds gebeld werd. En dan zei ik dat ik dat niet gebeld wilde worden en het aangegeven had en dan moest ik een andere handeling verrichtten... Net zoals duizenden andere Nederlanders.

Gaat de goede kant op!
Opvallend, dat sommige mensen constant lastig gevallen zeggen te worden en andere mensen nooit! Toch iets met het verkeren op a-sociale media?
01-07-2021, 15:41 door Anoniem
Draai toch al zo"n 70 jaar mee op deze wereld, maar ben nog nooit lastig gevallen via telefoon.
01-07-2021, 16:00 door Anoniem
Door Bitje-scheef: Ik had gisterenavond nog iemand die het probeerde. Heel sneaky met ontwijkende antwoorden. Ze wilde geen contract verkopen maar wel praten over de prijzen van de contracten op de energiemeters van Stedin. Zucht...

Na 3 ontwijkende antwoorden en opdringerig vragen om een terugbelafspraak, toen maar opgehangen en op de blocklist gezet.

073-nummer, berucht call-center.

"Ik zit bij een consumentencollectief en ik heb dit twee maanden geleden afgesloten."

Werkt in 99% van de gevallen.
Iets van een collectief vinden ze nooit fijn, want daarvoor staan geen goede antwoorden in het script.
Net afgesloten is ook niet fijn voor ze, want dan zit je vast aan een contract.
01-07-2021, 16:36 door Anoniem
Door Bitje-scheef: Ik had gisterenavond nog iemand die het probeerde. Heel sneaky met ontwijkende antwoorden. Ze wilde geen contract verkopen maar wel praten over de prijzen van de contracten op de energiemeters van Stedin. Zucht...
Jeemig zeg hoe ben je daar allemaal achter gekomen? Bij mij ligt de hoorn er meteen op zodra ik in de gaten heb dat
het een telemarketeer is. En ik heb er al een tijd geen meer gehad, hopelijk gaat dat nu niet veranderen.
01-07-2021, 16:48 door Anoniem
Zal mij benieuwen wat al die bedrijven met de data van het Bel-me-niet Register gaan doen. Ze hebben fors moeten betalen voor deze data, terwijl zij die niet mochten gebruiken (blijft een merkwaardige constructie).
01-07-2021, 16:52 door Anoniem
Door Bitje-scheef: Ik had gisterenavond nog iemand die het probeerde. Heel sneaky met ontwijkende antwoorden. Ze wilde geen contract verkopen maar wel praten over de prijzen van de contracten op de energiemeters van Stedin. Zucht...

Na 3 ontwijkende antwoorden en opdringerig vragen om een terugbelafspraak, toen maar opgehangen en op de blocklist gezet.

073-nummer, berucht call-center.
Meld dat alsjeblieft bij ACM. De link staat in het artikel.

De regels gaan over de vraag of een bedrijf je mag bellen om iets te verkopen. Als zij doen alsof het niet om verkopen gaat om daaronderuit te komen dan lijkt mij dat ze duidelijk over de schreef gaan. Natuurlijk bellen ze om klanten te werven, ze schakelen echt geen duur callcenter in om de callcentermedewerkers aan een beetje sociaal contact te helpen.

Hoe meer meldingen ACM van dit soort ongein krijgt hoe beter.
01-07-2021, 17:07 door Anoniem
Er mag alleen nog worden gebeld als er vooraf toestemming is gegeven, er sprake is van een bestaande klantrelatie of dat de persoon in kwestie de afgelopen drie jaar klant was, of de particulier donateur is van het goede doel, een petitie heeft getekend of bij een bijeenkomst aanwezig is geweest.

Deze tekst werd altijd opgevoerd als excuus om te kunnen cold-callen. Ik moet nog maar zien dat dit een verbetering wordt.
01-07-2021, 17:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zo drastisch! Maar dit is inderdaad een betere oplossing.

Want ik kreeg het gevoel dat het een belmewel register werd. Omdat ik nog steeds gebeld werd. En dan zei ik dat ik dat niet gebeld wilde worden en het aangegeven had en dan moest ik een andere handeling verrichtten... Net zoals duizenden andere Nederlanders.

Gaat de goede kant op!
Opvallend, dat sommige mensen constant lastig gevallen zeggen te worden en andere mensen nooit! Toch iets met het verkeren op a-sociale media?
Was het maar zo'n feest, helaas is inschrijven bij de KvK al voldoende.
01-07-2021, 17:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef: Ik had gisterenavond nog iemand die het probeerde. Heel sneaky met ontwijkende antwoorden. Ze wilde geen contract verkopen maar wel praten over de prijzen van de contracten op de energiemeters van Stedin. Zucht...
Jeemig zeg hoe ben je daar allemaal achter gekomen? Bij mij ligt de hoorn er meteen op zodra ik in de gaten heb dat
het een telemarketeer is. En ik heb er al een tijd geen meer gehad, hopelijk gaat dat nu niet veranderen.

Je moet ze juist te woord staan. Anders bellen ze je met een autodialer om te kijken wanneer je wel 'bereikbaar' bent. Daarna is het zaak ze zo lang mogelijk aan de lijn te houden zonder ze nieuwe informatie te geven.

Wat misschien ook helpt is drie jaar je telefoon niet opnemen. Of tenminste geen anonieme nummers op te nemen.

Je moet ze uithongeren. Dat is het enige wat werkt.
01-07-2021, 18:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef: Ik had gisterenavond nog iemand die het probeerde. Heel sneaky met ontwijkende antwoorden. Ze wilde geen contract verkopen maar wel praten over de prijzen van de contracten op de energiemeters van Stedin. Zucht...

Na 3 ontwijkende antwoorden en opdringerig vragen om een terugbelafspraak, toen maar opgehangen en op de blocklist gezet.

073-nummer, berucht call-center.
Meld dat alsjeblieft bij ACM. De link staat in het artikel.

De regels gaan over de vraag of een bedrijf je mag bellen om iets te verkopen. Als zij doen alsof het niet om verkopen gaat om daaronderuit te komen dan lijkt mij dat ze duidelijk over de schreef gaan. Natuurlijk bellen ze om klanten te werven, ze schakelen echt geen duur callcenter in om de callcentermedewerkers aan een beetje sociaal contact te helpen.

Hoe meer meldingen ACM van dit soort ongein krijgt hoe beter.
Welke dag was het gisteren?
En welke dag is die nieuwe regel ingegaan?
01-07-2021, 21:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zo drastisch! Maar dit is inderdaad een betere oplossing.

Want ik kreeg het gevoel dat het een belmewel register werd. Omdat ik nog steeds gebeld werd. En dan zei ik dat ik dat niet gebeld wilde worden en het aangegeven had en dan moest ik een andere handeling verrichtten... Net zoals duizenden andere Nederlanders.

Gaat de goede kant op!
Opvallend, dat sommige mensen constant lastig gevallen zeggen te worden en andere mensen nooit! Toch iets met het verkeren op a-sociale media?
Was het maar zo'n feest, helaas is inschrijven bij de KvK al voldoende.
Voor 20 cent per jaar, voor een beetje vrek lukt waarschijnlijk 2 cent ook, hou je een 06 nummer in de lucht.
Dat telefonisch lastig gevallen worden is dus niet nodig.
01-07-2021, 21:51 door johanw
Om er snel vanaf te zijn:

Energiecontract: komt goed uit, ik ben net afgesloten omdat ik een wietkwekerij had. Mag dat bij jullie wel?

Lening: ha, komt goed uit, ergens anders krijg ik niks omdat ik bekend ben als wanbetaler bij het BKR. Vinden jullie dat niet erg?

Verzekering: ik ben net bij m'n vorige verzekeraar eruit geschopt wegens fraude, is dat een bezwaar bij jullie?

De beste oplossing heb ik zelf al een tijdje geleden geimplementeerd: bij KPN de vaste lijn opgezegd. Ik ben alleen nog maar mobiel bereikbaar.
01-07-2021, 23:48 door botbot
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef: Ik had gisterenavond nog iemand die het probeerde. Heel sneaky met ontwijkende antwoorden. Ze wilde geen contract verkopen maar wel praten over de prijzen van de contracten op de energiemeters van Stedin. Zucht...
Jeemig zeg hoe ben je daar allemaal achter gekomen? Bij mij ligt de hoorn er meteen op zodra ik in de gaten heb dat
het een telemarketeer is. En ik heb er al een tijd geen meer gehad, hopelijk gaat dat nu niet veranderen.

Je moet ze juist te woord staan. Anders bellen ze je met een autodialer om te kijken wanneer je wel 'bereikbaar' bent. Daarna is het zaak ze zo lang mogelijk aan de lijn te houden zonder ze nieuwe informatie te geven.

Wat misschien ook helpt is drie jaar je telefoon niet opnemen. Of tenminste geen anonieme nummers op te nemen.

Je moet ze uithongeren. Dat is het enige wat werkt.

Zou er niet iets moois te maken zijn, dat als je de nummers van betreffende callcenters weet je tijdens dat je aan het werk bent als contra tegen de autodailers een autoanswer maakt, die random nietszeggende antwoorden geeft. "Ja", "Nee", "Kunt u dat herhalen" (als het even stil blijft op de lijn), of "Sorry hoor, even een momentje de kat hangt in de gordijnen" (als de belchick langer dan 30 seconden aan het woord is) , enzovoorts.
02-07-2021, 06:20 door Anoniem
Voor particulieren is er een hele simpele oplossing. Stel je smartphone in zodat enkel bekende nummers niet naar voicemail gaan. Stel vervolgens voicemail in en zeg daarin dat je geen voicemail beluisterd. Zet indien mogelijk bewaarde voicemails op 1 of ander max.

Gooi daarna alle bedrijfs nummers waar je contact mee hebt onder een speciale groep met andere ringtone en als je relatie met een bedrijf stopt donder je ze uit de groep en droppen ze vanzelf weer naar voicemail.

Nooit gezeik met telemarketing, oplichting via dure nummers en andere ongein.

En zelfde voor colportage. Neem een elektrische deurbel zet deze uit totdat je bezoek verwacht. Richt je relaties af dat niemand onaangekondigd een afspraak kan maken en na paar keer voor dichte deur te komen staan leren ze het of af of verbreken ze het contact (win win anycase in my books tenzij je lijdt aan de ziekte genaamd FOMO)

Voor zakelijke neem voip en sip af met eigen beheerde centrale. Koop een lijst op van callcenter nummers (ja die bestaan) donder die in je voip dissallow, blacklist en zet afgeschermde inkomende nummers op niet toestaan. De tijd die je bespaard levert meer op dan de kosten per maand die je maakt voor de infrastructuur.

Geen wet voor nodig laat staan dat dat uberhaubt werkt.
En ook geen onbetaald nutteloos administratie werk omtrent klachten indienen waar bijna nooit wat mee gedaan wordt anyway.
02-07-2021, 06:28 door Anoniem
Door botbot: Zou er niet iets moois te maken zijn, dat als je de nummers van betreffende callcenters weet je tijdens dat je aan het werk bent als contra tegen de autodailers een autoanswer maakt, die random nietszeggende antwoorden geeft. "Ja", "Nee", "Kunt u dat herhalen" (als het even stil blijft op de lijn), of "Sorry hoor, even een momentje de kat hangt in de gordijnen" (als de belchick langer dan 30 seconden aan het woord is) , enzovoorts.

Dialer: "kunnen we u een duur contarct aansmeren voor iets wat u niet nodig heeft?"
Random answer: "Ja."

Dialer: "Vindt u het erg als we uw gegevens doorgeven aan onze collega's zodat u nog meer lastiog gevallen kunt worden?"
Random answer: "Nee."

Dialer: "Kunt u expliciet bevestigen dat u toestemmign geeft om gebeld te worden. Ook door onbekenden."
Random answer: "Kunr u dat herhalen."
Dialer: "Kunt u expliciet bevestigen dat u toestemmign geeft om gebeld te worden. Ook door onbekenden."
Pauze
Random answer: "Ja."
02-07-2021, 08:50 door Bitje-scheef
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef: Ik had gisterenavond nog iemand die het probeerde. Heel sneaky met ontwijkende antwoorden. Ze wilde geen contract verkopen maar wel praten over de prijzen van de contracten op de energiemeters van Stedin. Zucht...
Jeemig zeg hoe ben je daar allemaal achter gekomen? Bij mij ligt de hoorn er meteen op zodra ik in de gaten heb dat
het een telemarketeer is. En ik heb er al een tijd geen meer gehad, hopelijk gaat dat nu niet veranderen.

Ze belde mijn gsm nummer en ik zat in de auto. De mevrouw in kwestie praatte nogal snel. Waardoor je (in de hoop hun kant) de helft mist en het lijkt dat de belopdracht vanaf Stedin kwam. Vandaar even mijn vragen precies hoe en wat. Toen kwamen de ontwijkende antwoorden met direct hardnekkig de vraag voor terugbelafspraak want ze kon mij zogenaamd niet goed verstaan.

Ook bij aangeven dat er pas een contract was afgesloten voor 3 jaar (echt zo), werd gewoon vrolijk overheen gewandeld.

Toch nog even bellen op de laatste dag voordat de nieuwe wet inging. Omdat ze belde met een 073-nummer (anoniem neem ik niet meer op) kon ik uitzoeken waar het vandaan kwam.
02-07-2021, 13:26 door Anoniem
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef: Ik had gisterenavond nog iemand die het probeerde. Heel sneaky met ontwijkende antwoorden. Ze wilde geen contract verkopen maar wel praten over de prijzen van de contracten op de energiemeters van Stedin. Zucht...
Jeemig zeg hoe ben je daar allemaal achter gekomen? Bij mij ligt de hoorn er meteen op zodra ik in de gaten heb dat
het een telemarketeer is. En ik heb er al een tijd geen meer gehad, hopelijk gaat dat nu niet veranderen.

Ze belde mijn gsm nummer en ik zat in de auto. De mevrouw in kwestie praatte nogal snel. Waardoor je (in de hoop hun kant) de helft mist en het lijkt dat de belopdracht vanaf Stedin kwam. Vandaar even mijn vragen precies hoe en wat. Toen kwamen de ontwijkende antwoorden met direct hardnekkig de vraag voor terugbelafspraak want ze kon mij zogenaamd niet goed verstaan.

Tuurlijk . Je zit in de auto, jij verstond de helft niet - en dan denk je dat ze liegt als ze zegt dat ze jou ook niet verstaat ...

Hoe irritant ook - dat stukje is wel geloofwaardig. autobellers zijn gewoon slecht verstaanbaar .
02-07-2021, 20:41 door Anoniem
Door Anoniem:Tuurlijk . Je zit in de auto, jij verstond de helft niet - en dan denk je dat ze liegt als ze zegt dat ze jou ook niet verstaat ...
Hoe irritant ook - dat stukje is wel geloofwaardig. autobellers zijn gewoon slecht verstaanbaar .

Zucht. Jonge mensen.

In de auto hoef je echt niet bereikbaar te zijn. Dan hoor je je op het verkeer te concentreren. Niet op werk of andersoortige telefoontjes.

En als het echt zo belangrijk is dat het niet wachten, dan zet je je auto effe aan de kant, én belt zelf terug. Dan heeft dat telefoontje je volle concentratie.
Mensen kunnen niet multi-tasken. Daar zijn we niet voor gebouwd. (wat ook wel blijkt)
10-09-2021, 15:32 door Anoniem
Toch wel vervelend dt het bel me niet register weg is.
Nu word ik weer platgebeld door telemarketeer over mn energiecontract.
Het lijkt erop dat ik ooit bij een andere leverancier heb gezegd dat ze me kunnen bellen.
Daar hameren ze op dat ik toestemming heb gegeven vis cookies of zo.
Maar ze zeggen niet hoe ik het kan stopzetten,of op welke site .
Ze lachen me gewoon uit .
En mij huidige energieleverancier weet van niets.
Kortom het hek is van de dam nu.
Als cookies te herleiden zijn naar jouw telefoonummer ,via google ofzo .
dan ben je gewoon de sjaak.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.