image

PvdD wil opheldering over camera op zelfscanner van Albert Heijn

vrijdag 15 oktober 2021, 15:14 door Redactie, 55 reacties

De Partij voor de Dieren (PvdD) heeft demissionair minister Dekker voor Rechtsbescherming om opheldering gevraagd over de front-facing camera op de zelfscanner van Albert Heijn en het toepassen van gezichtsherkenning. Het gaat om de PS20 van fabrikant Zebra. Volgens het bedrijf ondersteunt de front-facing camera op de zelfscanner gezichtsherkenningssoftware om automatisch klanten te identificeren.

Aanleiding voor PvdD-Kamerleden Van Raan en Wassenberg om Kamervragen aan minister Dekker te stellen. "Is u bekend of er op enige wijze gebruik gemaakt wordt van gezichtsherkenning binnen de winkels van Albert Heijn of enige andere supermarkt (structureel dan wel experimenteel)? Bent u bereid na te gaan of dit gebeurd? Indien het gebeurd kun u aangeven waar en waarom?", zo vragen ze.

Van Raan en Wassenberg willen ook weten op welke rechtsgrond Albert Heijn of andere supermarktketens zich kunnen baseren als zij besluiten gezichtsherkenning in te zetten en of de minister wil bevestigen dat gezichtsherkenning alleen mag worden ingezet voor authenticatie bij zwaarwegende belangen of wanneer daar ‘uitdrukkelijke toestemming’ voor wordt gegeven.

"Deelt u de mening dat het onwenselijk zou zijn wanneer er gezichtsherkenning wordt gebruikt voor het doen van boodschappen? Deelt u de mening dat dit zonder de uitdrukkelijke toestemming van de gebruiker verboden is?", vragen de Kamerleden verder. De minister moet tevens duidelijk maken hoe waarschijnlijk hij het acht dat een externe partij toegang kan krijgen tot de zelfscanners met gezichtsherkenning.

Afsluitend willen de PvdD-Kamerleden weten wat minister Dekker kan doen om te voorkomen dat supermarkten nu of in de toekomst gebruik maken van gezichtsherkenning en of hij het ermee eens is dat het beter zou zijn als supermarkten kiezen voor apparaten die geen biometrische persoonsgegevens kunnen analyseren. De minister heeft drie weken om de vragen te beantwoorden.

Image

Reacties (55)
15-10-2021, 15:18 door Anoniem
wtf dat wist ik niet. >:|
15-10-2021, 15:27 door Anoniem
Nou ja, via wifi tracken mocht niet meer. Dit is veel makkelijker tenslotte...
15-10-2021, 15:33 door Anoniem
Alsof de heer Dekker meteen het juiste antwoord gaat geven....
Je kan er bijna van uit gaan dat wat hij zegt, niet klopt, en later gerectificeerd moet worden.
15-10-2021, 16:04 door spatieman
stikkertjes plakken, altijd leuk, vooral nu dit naar buiten komt.
15-10-2021, 16:04 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 15-10-2021, 16:05
Je kon er op wachten natuurlijk. ;-)

Voor wie nog tijd over heeft dit weekend, deze leestip:

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Age_of_Surveillance_Capitalism

Fijn weekend allemaal!
15-10-2021, 16:31 door Briolet
De uitbater van onze sportkantine maakt ook gebruik van gezichtsherkenning (via zijn brein) als ik vraag of ik volgende week mag betalen. En hij slaat vervolgens mijn identiteit op in een schriftje.

Volgens mij wordt er met die zelfscanners best vaak gerammeld. Dan zie ik geen probleem als zo'n scanner direct detecteert wie vaker geprobeerd heeft de boel op te lichten, zodat deze persoon extra gecontroleerd wordt.
15-10-2021, 16:37 door Anoniem
Wie een winkelverbod heeft, zit meteen via de camera op de blaren.
15-10-2021, 16:43 door karma4
Door Wrebra: Je kon er op wachten natuurlijk. ;-) Voor wie nog tijd over heeft dit weekend, deze leestip: ... [
Ik ben meer geïnteresseerd in het verband van privacy activisme en de duistere onderwereld.
De sterke focus op bescherming van de foute figuren en het negeren van de gewone burger is beangstigend.
15-10-2021, 16:50 door Anoniem
"Is u bekend of er op enige wijze gebruik gemaakt wordt van gezichtsherkenning binnen de winkels van Albert Heijn of enige andere supermarkt (structureel dan wel experimenteel)? Bent u bereid na te gaan of dit gebeurd? Indien het gebeurd kun u aangeven waar en waarom?", zo vragen ze.
Ik dacht dat het een spelfout was van Security.nl, maar dit is de daadwerkelijke spelling van de Partij voor de Dieren... Zie: https://www.partijvoordedieren.nl/vragen/vragen-van-raan-wassenberg-over-de-bescherming-van-de-privacy-en-het-gebruik-van-een-front-facing-camera-op-de-zelfscanner-van-de-albert-heijn

Het gebeurt is hier in beide gevallen natuurlijk met een t en niet met een d...
Hij/zij/het = stam + t, dus gebeur + t ofwel: gebeurt
15-10-2021, 17:14 door Anoniem
Het verbaast mij dan weer dat die ophef nu pas komt. Ik vertel al tijden dat je die dingen niet moet gebruiken.
15-10-2021, 17:21 door [Account Verwijderd]
Moet meneer karma4 niet ergens een OS-flame-war gaan voeren of zo?
15-10-2021, 19:01 door Anoniem
Door Briolet: Volgens mij wordt er met die zelfscanners best vaak gerammeld. Dan zie ik geen probleem als zo'n scanner direct detecteert wie vaker geprobeerd heeft de boel op te lichten, zodat deze persoon extra gecontroleerd wordt.
Volgens mij, dit is wat jij denkt dus een aanname en niet op waarheid berust, mocht het anders zijn dan hoor ik het wel.

Ik zelf zal niet bij deze winkel gaan kopen waarom zie link onder en denk na.

https://pulse.microsoft.com/nl-nl/transform-nl-nl/retail-nl-nl/fa2-de-kracht-van-voorspelling-hoe-ahold-delhaize-met-behulp-van-data-en-ai-de-boodschapervaring-persoonlijker-maakt/
15-10-2021, 21:06 door Anoniem
Door Anoniem: Het verbaast mij dan weer dat die ophef nu pas komt. Ik vertel al tijden dat je die dingen niet moet gebruiken.
Ik gebruik die dingen niet, maar niet om deze reden. Ik wil geen discussie met mensen die een steekproef uitvoeren
en dan verschillen constateren en me dan uitmaken voor winkeldief (zoals in de voorwaarden staat).
Bovendien vind ik het wel handig dat ik via die band bij de kassa mijn spullen netjes in mijn tas kan zetten op de
gewenste volgorde (grote/zware dingen eerst). Geen zin om te klungelen op dat petieterige tafeltje bij de zelfscan checkout.
15-10-2021, 21:16 door Anoniem
Ik ben meer geïnteresseerd in het verband van privacy activisme en de duistere onderwereld.
De sterke focus op bescherming van de foute figuren en het negeren van de gewone burger is beangstigend.

Tuurlijk, want jouw gezicht moet gescanned worden. En jij bent schuldig, tot het tegendeel bewezen is.
15-10-2021, 22:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Briolet: Volgens mij wordt er met die zelfscanners best vaak gerammeld. Dan zie ik geen probleem als zo'n scanner direct detecteert wie vaker geprobeerd heeft de boel op te lichten, zodat deze persoon extra gecontroleerd wordt.
Volgens mij, dit is wat jij denkt dus een aanname en niet op waarheid berust, mocht het anders zijn dan hoor ik het wel.

Ik zelf zal niet bij deze winkel gaan kopen waarom zie link onder en denk na.

https://pulse.microsoft.com/nl-nl/transform-nl-nl/retail-nl-nl/fa2-de-kracht-van-voorspelling-hoe-ahold-delhaize-met-behulp-van-data-en-ai-de-boodschapervaring-persoonlijker-maakt/

Volgens mij zijn er wel meer bedrijven die Azure gebruiken en zich lenen voor MS campagnes ;-)

Verder kan PvdD beter bij AH navraag doen alvorens zo hoog van de toren te blazen.
15-10-2021, 23:38 door Anoniem
Gezichtsherkenning is natuurlijk erg handig voor AH.
Voor het functioneren van de scanner is gezichtsherkenning overbodig.
Ding hoeft alleen maar gescande artikel met bijbehorende prijs te onthouden. Meer niet.
Alle extra's die zo'n scanner doet wordt verwerkt door één of meerdere externe partijen. Dat doet AH niet echt zelf.
Denk aan verwerken van de informatie voor gerichte reclame of verwerken van de gezichten bij en/of door geïnteresseerde beveiligingsbedrijven enz enz.
Overigens, je loopt in een winkel vol met camera's. Die kunnen ook gebruikt worden voor gezichtsherkenning en verwerken van die informatie door derde partijen.
16-10-2021, 00:42 door Briolet - Bijgewerkt: 16-10-2021, 00:43
Bovendien vind ik het wel handig dat ik via die band bij de kassa mijn spullen netjes in mijn tas kan zetten op de
gewenste volgorde (grote/zware dingen eerst). Geen zin om te klungelen op dat petieterige tafeltje bij de zelfscan checkout.

Ik heb die zelfscan bij de AH nog nooit gebruikt, maar als je hun handscanners gebruikt, heb je dat tafeltje toch niet nodig? Je doet alles toch direct in je tas? (Moet je niet eerst langs de chips lopen en dan naar het bier. (-: )

Ik gebruik de handscanners al jaren bij de Jumbo en voor covid nam ik niet eens een mandje mee. De goederen gingen rechtstreeks in de tas. Sinds covid moest ik een winkelwagentje gebruiken. Maar ook nu gaat de tas in het wagentje en de goederen direct in mijn tas.

Steekproeven zijn toch een uitzondering. Bij de Jumbo gaat dit allemaal anoniem en wordt het niet gekoppeld aan een bonuskaart, zoals bij AH. Ik moet mijn eerdere reactie corrigeren omdat ik niet wist dat je altijd met je bonuskaart moet beginnen. Die kaart lijkt me een aanvullende gezichtscan overbodig te maken.
16-10-2021, 06:38 door Anoniem
"Kunt u bevestigen dat het bedrijf dat deze scanners verkoopt deze scanners aanbeveelt omdat ze gezichtsherkenning mogelijk maken waarmee klanten geïdentificeerd kunnen worden?", vraagt PvdD.

Dat staat als voorbeeld onder het kopje van de productbeschrijving over meer geavanceerde apps. "Apps" is de gebruikte term, het apparaat draait namelijk onder Android, zodat de mogelijkheden nagenoeg onbegrensd zijn. De gezichtsherkenning is niet meer dan een voorbeeld van wat er allemaal mogelijk is met dat ding.

Eerder beschrijft de productpagina de primaire toepassing voor de camera:
Rich Locationing Support for the Most Personalized Service

Deliver relevant coupons based on location, discounts based on past purchases, the fastest shopping path for a specific shopping list, directions to any item and more with support for a wealth of locationing technologies — including Bluetooth 5.0 BLE, Visible Light Communication (VLC) via the 5 MP front facing camera, WiFi, plus Zebra’s SmartLens and MPact locationing solutions.

Visible Light Communication kan je opzoeken op Wikipedia: het gaat om het uitzenden van informatie via gewone lampen (10 kbit/s) of ledlampen (tot 500 Mbit/s). De zelfscanner is zo'n hand-held geval dat je in een houder op je winkelwagentje kan plaatsen, het gaat hier niet om de zelfscankassa's. De camera is dan schuin omhoog gericht, kan de verlichting in het plafond van de supermarkt zien en het idee is kennelijk dat de lampen een code uitzenden waaraan het apparaat kan zien waar het zich bevindt. Het filmpje over het apparaat op deze pagina toont bij de uitleg ervan de tekst: "remember light bulbs!".

https://www.zebra.com/gb/en/products/mobile-computers/handheld/ps20.html

Ik erger me aan hoe PvdD het hier voorstelt alsof wat niet meer dan een van de vele mogelijkheden is wel de intentie zal zijn. Wat ze ook doen, namelijk vragen of dit niet kwetsbaar is voor misbruik door derden, is wel een interessante vraag. Die gaat, als ik het breder trek, over hoe het zit met bewustzijn bij bedrijven dat technologie die ze inzetten misbruikt kan worden en privacyrisico's op kan leveren, inclusief bewustzijn dat als je voor zo'n oplossing kiest je ook moet zorgen dat het beheer en de beveiliging van die systemen strak en professioneel geregeld is. Dat is een goed onderwerp voor de politiek om aandacht aan te besteden, en dit is een voorbeeld daarvan. Helaas brengt PvdD dit alsof het een op zichzelf staand onderwerp is. Hier lijkt PvdD meer op incidenten te reageren, of zelfs op non-incidenten, zonder blijk te geven van enige gerichtheid op de grotere context die voor bestuur en beleid nodig zijn. Dat doen ze overigens bij hun centrale onderwerp, het leefbaar houden van de wereld als geheel, wel goed.
16-10-2021, 15:36 door Anoniem
Waarschijnlijk wordt er bij alle winkels met cameras met gezichtsherkenning gewerkt. Het heeft voor hun veel voordelen en wie controleert het?
16-10-2021, 16:27 door Anoniem
Door Briolet:
Bovendien vind ik het wel handig dat ik via die band bij de kassa mijn spullen netjes in mijn tas kan zetten op de
gewenste volgorde (grote/zware dingen eerst). Geen zin om te klungelen op dat petieterige tafeltje bij de zelfscan checkout.

Ik heb die zelfscan bij de AH nog nooit gebruikt, maar als je hun handscanners gebruikt, heb je dat tafeltje toch niet nodig? Je doet alles toch direct in je tas? (Moet je niet eerst langs de chips lopen en dan naar het bier. (-: )

Ik gebruik de handscanners al jaren bij de Jumbo en voor covid nam ik niet eens een mandje mee. De goederen gingen rechtstreeks in de tas. Sinds covid moest ik een winkelwagentje gebruiken. Maar ook nu gaat de tas in het wagentje en de goederen direct in mijn tas.

Steekproeven zijn toch een uitzondering. Bij de Jumbo gaat dit allemaal anoniem en wordt het niet gekoppeld aan een bonuskaart, zoals bij AH. Ik moet mijn eerdere reactie corrigeren omdat ik niet wist dat je altijd met je bonuskaart moet beginnen. Die kaart lijkt me een aanvullende gezichtscan overbodig te maken.

"zelfscan" bij de AH is er in twee smaken.

1) met zelfscan-pistool. (handscanner) Je neemt de scanner dus mee tijdens het boodschappen doen (er zit een soort van holster ook op de winkelwagen) . Tijdens het boodschappen doen scan je wat je in de kar legt .
Die scanner haal je uit het oplaad-rack met je bonuskaart .

En bij het betalen hang je de scanner weer in een oplaadrack bij de betaalterminals.
Bij de betaalterminal scan je weer je bonuskaart .

De bonuskaart is de koppeling tussen de boodschappen die door een bepaalde scanner opgenomen zijn met de kassa-terminal waar _die_ boodschappen betaald gaan worden.
(die oplaad/terugzet-racken zijn gedeeld met veel betaalterminals )

2) scannen pas bij het betalen , zonder handscanner.

De betaalterminal heeft (ook) een scan-venster . Daar haal je dan zelf je boodschappen langs , en als je ze allemaal gehad hebt betaal je . Precies wat kassiere doet.
Bij dat scan-model hoef je geen bonuskaart te gebruiken . Kan wel natuurlijk, dan scan je ook de bonuskaart .

In dat geval is het logistiek handiger om de boodschappen in de mand (of kar) te laten totdat je bij de betaalterminal bent, en telkens een ding wat je gescand hebt in de tas te doen . Dan heb je een duidelijke scheiding tussen wat je gehad hebt en wat nog moet . Je begint met een lege tas en lege mand, je mand loopt vol tijdens het boodschappen doen, en bij de betaalterminal hevel je de boodschappen een voor een in de tas via de scanner.
Je kunt het tafeltje als tussenstation gebruiken , maar als je met heel veel staat is dat aan de kleine kant .

"rechtstreeks in de tas" is dus onhandig omdat je dan (alleen) het tafeltje hebt als bufferstation bij het betalen.
Bij de bevrouwde kassa is er wat meer ruimte omdat er dan de band plus de 'uitloop' achter de kassa is als buffer.

Die kar of mand is je temp array , in programmeertermen ...

'model 2' zelfscan zie je nu ook bij de Action, bijvoorbeeld. DIe hebben geen wijd verbreide bonuskaart zoals de AH heeft, en dan is het lastiger qua user-interface om een handscanner weer te koppelen aan een betaalterminal aan het eind van de sessie.

Voordeel van 'model 1' zelfscan is wel dat de tijd van het scannen in de winkel besteed wordt, en niet bij de bottle-neck van de kassa's .
Of het nou een cassiere is of de klant - het kost tijd om een mudvolle kar te scannen . Bij een kassa of betaalterminal blokkeert dat de doorstroom, en in de winkel niet .
Dat zal beslist de reden geweest zijn waarom AH begon met handscanners .
16-10-2021, 17:41 door Briolet
Door Anoniem:…"zelfscan" bij de AH is er in twee smaken.

1) met zelfscan-pistool. (handscanner) …
2) scannen pas bij het betalen , zonder handscanner.…

Dank voor het uitgebreide antwoord. Nu wordt me pas duidelijk waarom sommige mensen zo aan het knoeien zijn bij die, inderdaad, kleine tafeltjes. Ik dacht dat de handscanner altijd nodig was, zoals bij de Jumbo.

Ik ging er dan ook van uit dat elke handscanner zo'n camera met gezichtsherkenning had. Nu begin ik te twijfelen omdat het verhaal niet vermeld of die gezichtsherkenning bij beide methodes gebruikt wordt en ik vermoed dat dit alleen bij methode 2 gebeurd.
16-10-2021, 21:09 door Anoniem
Handscanner loopt op Android. Heeft een schermpje. Heeft een camera. Heeft Wifi. Kent Apps. Het is gewoon een smartphone op een stokkie, alleen je kan er niet mee bellen.
17-10-2021, 00:06 door Anoniem
Ga het morgen meteen eens vragen bij mijn AH.. Ik sta daar regelmatig na een zware werkdag en soms weleens nadat ik een feestje heb gevierd.. Ik wist nog niet dat er een database met al die gezichten van mij bestond... Dan zijn die mondmaskers toch wel een uitkomst! :-D
17-10-2021, 11:26 door Anoniem
Get Instant Helping

With the PS20, asking for help is simple. With its integrated microphone and speaker.......


Buiten het feit dat er een camera is, kan men ook luisteren en dus via AI de emotionele gesteldheid vaststellen
17-10-2021, 11:39 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem:…"zelfscan" bij de AH is er in twee smaken.

1) met zelfscan-pistool. (handscanner) …
2) scannen pas bij het betalen , zonder handscanner.…
[...]
Nu begin ik te twijfelen omdat het verhaal niet vermeld of die gezichtsherkenning bij beide methodes gebruikt wordt en ik vermoed dat dit alleen bij methode 2 gebeurd.
Joh! De redactie linkt naar de productpagina van de fabrikant. Daar kan je zien dat de PS-20 een handheld scanner is. Het gaat dus over methode 1.
17-10-2021, 12:30 door ZuylePM
Bij Jumbo is het niet anders. Ook die supermarkt maakt al een aantal jaar gebruik van een handscanner met ingebouwde camera. Ik heb me daar al eerder over verbaasd.
17-10-2021, 13:36 door [Account Verwijderd]
Ach er is weer een behoefte geschapen en een deel van het winkelpubliek is nieuwsgierig en gebruikt dat ding.
Dat het ook opnames maakt van de gebruiker kan als doelstelling hebben de emotie behorend bij een bepaalde gezichtsuitdrukking van de gebruiker vast te leggen om daar een team psychologen op los te laten om vast te stellen bij welke producten de klant zich blij of neutraal voelt.

Kopen wordt bepaald door emotie. Dat is een van de allerbelangrijkste basisprincipes om een succesvol (groot)winkelbedrijf te exploiteren en het gebruik van die zelfscanner met camera is dan een hulpmiddel om klantgedrag/koopgedrag te analyseren, met als uiteindelijke doelstelling: toename van de omzet bevorderen door o.a winst door optimaal ruimtegebruik en presentatie, scherp en actueel te houden.

Eenvoudig voorbeeld: Als de klant neutraal, of blij kijkt bij het vinden van een artikel en geïrriteerd na het nemen uit de winkelstelling, kan het zijn dat dit komt omdat hij/zij te hoog moest reiken of te diep moest bukken.
Deze minimale details worden allemaal zeer serieus genomen door een team van specialisten die zich bezig houden met de zogenaamde: worp (winst door optimaal ruimtegebruik en presentatie)

Fantastisch gedacht van mij?
Misschien, zegt de leek: de argeloze koper. Maar ik ben vele jaren van mijn leven werkzaam geweest in het grootwinkelbedrijf dus weet uit ervaring hoe enorm gewiekst, en dat is niet negatief bedoeld, elke Supermartketen alles uit de kast haalt m.b.t. gedragsanalyse van het winkelend publiek.
17-10-2021, 16:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik ben meer geïnteresseerd in het verband van privacy activisme en de duistere onderwereld.
De sterke focus op bescherming van de foute figuren en het negeren van de gewone burger is beangstigend.

Tuurlijk, want jouw gezicht moet gescanned worden. En jij bent schuldig, tot het tegendeel bewezen is.

Ik merk dat het tegenwoordig eerder 'schuldig tot je jezelf kan vrijpleiten' lijkt te zijn, vooral bij al die technologie reuzen, zeker als je nietsvermoedend een verboden woord gebruikt. Lijkt erop dat onze (niet meer zo nationale) grootgrutter daar ook bij wil horen.
17-10-2021, 16:10 door Anoniem
Het verbaast mij dan weer dat die ophef nu pas komt. Ik vertel al tijden dat je die dingen niet moet gebruiken

Had de wereld maar naar jou geluisterd :)))

P.s. is al lang ophef over
17-10-2021, 16:11 door Anoniem
Verder kan PvdD beter bij AH navraag doen alvorens zo hoog van de toren te blazen.
Dat heeft geen effect, AH zal ze negeren. In de kamer moet een minister verplicht reageren op kamervragen.
17-10-2021, 16:17 door Anoniem
Bij de Jumbo gaat dit allemaal anoniem en wordt het niet gekoppeld aan een bonuskaart, zoals bij AH.
Bij de jumbo heb je tegenwoordig ook een jumbo-kaart, met barcode die je moet scannen. Was de laatste keer dat ik in zo'n winkel was nog niet verplicht, maar ben er al zowat een jaar niet meer binnen geweest.
17-10-2021, 18:03 door Anoniem
Door Anoniem:
[..]
Verder kan PvdD beter bij AH navraag doen alvorens zo hoog van de toren te blazen.

Ah, je denk dat het bij een kamervraag om het antwoord gaat ?

Welnee , meestal niet. En zeker niet als het gaat om acties van bedrijven waar de minister (buiten de wettelijke bepalingen waar een bedrijf als AH zich ongetwijfeld aan zal houden) totaal niks over te zeggen heeft .

Voor een heel groot deel zijn de kamervragen om politieke zichtbaarheid van de partij en het partijlid te krijgen .

Feitelijk laat een lid met onderwerp xyz in de portefeille zien dat ze ergens bovenop zitten .

Kamervragen over besluiten, acties , of _geen_ acties van een ministerie zijn politiek relevanter - dat is kabinetsbeleid, en dat wordt de kamer geacht te controleren.
17-10-2021, 18:18 door Anoniem
Door Briolet:

[..]
Steekproeven zijn toch een uitzondering. Bij de Jumbo gaat dit allemaal anoniem en wordt het niet gekoppeld aan een bonuskaart, zoals bij AH. Ik moet mijn eerdere reactie corrigeren omdat ik niet wist dat je altijd met je bonuskaart moet beginnen. Die kaart lijkt me een aanvullende gezichtscan overbodig te maken.

Ik heb geen jumbo in de buurt - maar hoe wordt dan de boodschappen-sessie gekoppeld aan de betaling ?

Je pakt een scanner uit het rack bij de ingang, je scant onderweg (of aan het eind) je boodschappen - maar dan moet de lijst van _die_ scanner afgerekend worden door jou bij één van de betaalterminals .

AH maakt die link op basis van de bonuskaart (kan prima aan anonieme bonuskaart zijn) , maar het gaat erom dat je bij de betaalterminal _jouw_ setje boodschappen krijgt om te betalen, en niet die van een andere kar .
Terwijl je de scanner gewoon in een willekeurige plek van één van de terugzet-racken gehangen hebt.


Steekproeven zijn nodig in alle zelfscan-modellen - voor die mensen die 'vergeten' om sommige boodschappen te scannen.
17-10-2021, 22:56 door Anoniem
Dat is niet zo lekker van Albert Heijn.
18-10-2021, 01:30 door Anoniem
Door ZuylePM: Bij Jumbo is het niet anders. Ook die supermarkt maakt al een aantal jaar gebruik van een handscanner met ingebouwde camera. Ik heb me daar al eerder over verbaasd.
Tja, een laser en fotodiode is tegenwoordig duurder dan een camera.
18-10-2021, 07:08 door Anoniem
Door karma4:
Door Wrebra: Je kon er op wachten natuurlijk. ;-) Voor wie nog tijd over heeft dit weekend, deze leestip: ... [
Ik ben meer geïnteresseerd in het verband van privacy activisme en de duistere onderwereld.
De sterke focus op bescherming van de foute figuren en het negeren van de gewone burger is beangstigend.

Maak je niet ongerust, Dit soort camera's negeren de "gewone" burger helemaal niet.
Zelfs K4 staat erop.

Smile for the camera, everyone.
18-10-2021, 07:10 door Anoniem
Door Anoniem: Het verbaast mij dan weer dat die ophef nu pas komt. Ik vertel al tijden dat je die dingen niet moet gebruiken.

Mij niet. Er komen weer verkiezingen aan.
18-10-2021, 10:10 door Briolet
Door Anoniem:
Bij de Jumbo gaat dit allemaal anoniem en wordt het niet gekoppeld aan een bonuskaart, zoals bij AH.
Bij de jumbo heb je tegenwoordig ook een jumbo-kaart, met barcode die je moet scannen. Was de laatste keer dat ik in zo'n winkel was nog niet verplicht, maar ben er al zowat een jaar niet meer binnen geweest.

De Jumbo heeft idd ook een klantenkaart, maar die is niet nodig bij de zelfscan.

Toevallig heeft mijn Jumbo afgelopen week het kassa systeem veranderd en de kassière er uit gehaald.

Tot nu toe ging ik met de handscanner naar een kassière waar ik afrekende. Dat mocht de balie zijn voor alleen handscanners, maar het mocht ook een reguliere kassa zijn. Afrekenen kon met pin of contant.

Vanochtend werd ik verrast door een andere uitgang. Ik moest me nu via een terminal afmelden, via pin betalen en kreeg een bon om het uitgangspoortje te openen. Dat is nu vrijwel gelijk aan het boven beschreven 'systeem 1' bij de AH. Behalve dan dat er geen klantenkaart nodig is.
18-10-2021, 11:53 door Anoniem
Als je niet van plan was om te sjoemelen met je boodschappen bij gebruikmaking van de zelfscanner, waar maak je je dan druk over? Als ze mijn gezicht hebben, hebben ze nog steeds niet mijn identiteit.
18-10-2021, 12:22 door Anoniem
Door Anoniem: Dat is niet zo lekker van Albert Heijn.
Even beter lezen. Er is helemaal niet bekend of AH dat gebruikt.
De leverancier gebruikt de camera voor visible light communication. De leverancier geeft verder aan dat de camera eventueel gebruikt kan worden voor gezichtsherkenning, zodat je bv geen bonus kaart hoeft te scannen.
Maar er is geen enkele indicatie dat AH of een andere supermarkt die camera gebruikt.
18-10-2021, 12:54 door Anoniem
Gewoon camera direct afplakken met een prijssticker, klaar!
18-10-2021, 13:07 door Anoniem
Door Briolet: Ik moest me nu via een terminal afmelden, via pin betalen en kreeg een bon om het uitgangspoortje te openen. Dat is nu vrijwel gelijk aan het boven beschreven 'systeem 1' bij de AH. Behalve dan dat er geen klantenkaart nodig is.
Idem bij AH bestaat dat; zonder klantenkaart.
18-10-2021, 13:12 door Briolet
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dat is niet zo lekker van Albert Heijn.
Even beter lezen. Er is helemaal niet bekend of AH dat gebruikt.
De leverancier gebruikt de camera voor visible light communication. De leverancier geeft verder aan dat de camera eventueel gebruikt kan worden voor gezichtsherkenning, zodat je bv geen bonus kaart hoeft te scannen.
Maar er is geen enkele indicatie dat AH of een andere supermarkt die camera gebruikt.

Als je op de link van de fabrikant klikt, lees je dat de PS20 scanner in de standaard uitvoering helemaal geen camera heeft. Daarvoor moet je de 'plus' uitvoering hebben. En zoals het gaat met dit soort apparaten, kies je er wel voor om alles met één behuizing te doen. Dus ook al zit er een uitsparing voor de camera, dan is het nog niet zeker dat er een in zit.

Verder klopt het dat je dit beter bij AH kunt vragen dan bij een minister. Die gaat straks antwoorden dat hij het niet weet.
18-10-2021, 13:38 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem:
Bij de Jumbo gaat dit allemaal anoniem en wordt het niet gekoppeld aan een bonuskaart, zoals bij AH.
Bij de jumbo heb je tegenwoordig ook een jumbo-kaart, met barcode die je moet scannen. Was de laatste keer dat ik in zo'n winkel was nog niet verplicht, maar ben er al zowat een jaar niet meer binnen geweest.

De Jumbo heeft idd ook een klantenkaart, maar die is niet nodig bij de zelfscan.

Toevallig heeft mijn Jumbo afgelopen week het kassa systeem veranderd en de kassière er uit gehaald.

Tot nu toe ging ik met de handscanner naar een kassière waar ik afrekende. Dat mocht de balie zijn voor alleen handscanners, maar het mocht ook een reguliere kassa zijn. Afrekenen kon met pin of contant.

Ok, in die situatie is het dan de kassiere die de scanner uitleest en de juiste betaling doet .

Was dat letterlijk uitlezen,dus de kassiere tikt het totaalbedrag van de handscanner over ?

Of scant ze met de handscanner een barcode/qr code bij haar kassa en wordt op die manier de boodschappen lijst naar de kassa gebracht waar je op dat moment staat ?

Als je erover nadenkt als een winkel--doorstroom-ontwerper begrijp je dat dit al voordelen heeft voor Jumbo - de tijd van het scannen van die hele kar met boodschappen is het voornaamste wat de kassa (en dus de doorstroom) blokkeert .
De betaling zelf gaat meestal redelijk snel .

Hier heeft de Jumbo die scan-tijd al verplaatst naar de winkel (waar wel ruimte is), en weggehaald van de doorstroom bij de kassa's .

Alleen omdat ze geen standaard bonuskaart hebben, moeten ze het "uploaden van de scanlijst naar de juiste kassa" doen door die scanner door de cassiere te laten uitlezen .


Vanochtend werd ik verrast door een andere uitgang. Ik moest me nu via een terminal afmelden, via pin betalen en kreeg een bon om het uitgangspoortje te openen. Dat is nu vrijwel gelijk aan het boven beschreven 'systeem 1' bij de AH. Behalve dan dat er geen klantenkaart nodig is.

Maar leg nou eens uit hoe het werkt en wat je precies doet.
Wat is "afmelden bij een terminal" ?
Inspreken ? Intoetsen ? Code scannen ? Handscanner _laten_ scannen door de terminal ?

Daar zal dan iets moeten gebeuren om de lijst van jouw handscanner bij jouw betaalterminal te krijgen , ongeveer wat de cassiere doet of deed bij het Jumbo model "geef je scanner aan de cassiere" .

En wat doe je daarna met de handscanner ? In een verzamelbak ? In je tas en vergeten terug te hangen ?

Die ingang-pak-racken en terugzet-racken van de AH vergrendelen de scanner overigens.
Als de terugzet-racken een beetje vol raken is er een AH persoontje die met een "backoffice" barcode scant , en dan ontgrendelen de racken en rijden ze een kar vol handscanners naar de ingang waar ze weer in het 'pak mee' rack gezet worden.
18-10-2021, 14:09 door unweit
Erg belangrijk voor deze partij.
Stel je voor er zal toch maar een lama gebruik willen maken van de zelf scanner en dan worden vastgelegd.
En zoals Broiler terecht constateert, het staat nog geenszins vast of AH deze extra functie in zijn systemen heeft laten bouwen, laat staan dat men die functie al gebruikt.
Kortom weer eens een typisch voorbeeld van Haagse politieke hijgerigheid en een voorbeeld van hoever deze club verwijderd is geraakt van de gemiddelde burger die nu eens NIET in de Randstad woont.
18-10-2021, 18:19 door Briolet - Bijgewerkt: 18-10-2021, 18:20
Door Anoniem:
Vanochtend werd ik verrast door een andere uitgang. Ik moest me nu via een terminal afmelden, via pin betalen en kreeg een bon om het uitgangspoortje te openen. Dat is nu vrijwel gelijk aan het boven beschreven 'systeem 1' bij de AH. Behalve dan dat er geen klantenkaart nodig is.

Maar leg nou eens uit hoe het werkt en wat je precies doet.
Wat is "afmelden bij een terminal" ?
Inspreken ? Intoetsen ? Code scannen ? Handscanner _laten_ scannen door de terminal ?

Als eerste denk ik dat de procedure behoorlijk op die van de AH zal lijken omdat beide het systeem van dezelfde leverancier hebben. (Zebra).

In het verleden deed de cassiëre iets waardoor de lijst in haar kassa verscheen. Het kan zelfs zijn dat het boodschappenlijstje al tijdens het scannen overgestuurd werd en de cassieren de lijst alleen nog officiëel moest afsluiten.

Omdat alles bij ons nu erg nieuw was, stond er direct personeel klaar om te helpen en heb ik dat ook direct geaccepteerd. Nadeel hiervan is dat ik niet echt op alle opties gelet hebt.

De procedure was nu in elk geval dat ik een QR code op de terminal moest inscannen. Dat zal de trigger geweest zijn waarmee de handscanner zijn lijstje afsluit. Vervolgens moest ik idd de scanner in een houder plaatsen waarna ik de oproep kreeg om te betalen. Ik heb geen idee of de scanner fysiek geblokkeerd wordt in de houder, maar softwarematig zal verder gebruik al geblokkeerd worden door het scannen van die laatste QR code.

Na het betalen moest ik een bon printen. Ik heb er even niet opgelet of er een mogelijkheid was voor een verkorte bon, zonder boodschappen, alleen voor het openen van het poortje. Ik dacht dat de AH in elk geval wel de optie van korte bon heeft.

Als je een klantenkaart hebt, zul je die ergens in de procedure ook moeten scannen. Aangezien het moment niet uitmaakt kan het best zijn dat je dat al tijdens het boodschappen kunt doen,

Inplaats van de handscanner kun je bij de Jumbo ook je smartphone gebruiken met de Jumbo app. Dan moet je wel inloggen op de Wifi van de Jumbo bij het scannen.
18-10-2021, 18:53 door Anoniem
Pak meteen door, en vraag waarom we het toelaten dat al die laserstralen die aan de scan-kant zitten in de ogen van onze kinderen mogen komen. "Do not stare into beam", de kids snappen het niet, maar papa en mama scannen wel hun artikelen boven de kinderwagen.
18-10-2021, 19:50 door Anoniem
Albert Heijn gebruikt geen gezichtsherkenning, maar doet wel locatiebepaling met de zelfscanner apparaten in 1 winkel

Deze week start in de vernieuwde Albert Heijn-winkel in Hoofddorp de proef ‘Vind mijn product': een makkelijke en snelle manier om een product in de winkel te vinden. In de 'Vind mijn product app' kunnen klanten het product intypen dat zij zoeken. De app wijst vervolgens de weg en binnen no time heb je gevonden wat je zocht. De proef loopt 12 weken in de winkel aan het van Genderenplein in Hoofddorp.
https://nieuws.ah.nl/albert-heijn-start-proef-vind-mijn-product/
18-10-2021, 20:35 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem:
Vanochtend werd ik verrast door een andere uitgang. Ik moest me nu via een terminal afmelden, via pin betalen en kreeg een bon om het uitgangspoortje te openen. Dat is nu vrijwel gelijk aan het boven beschreven 'systeem 1' bij de AH. Behalve dan dat er geen klantenkaart nodig is.

Maar leg nou eens uit hoe het werkt en wat je precies doet.
Wat is "afmelden bij een terminal" ?
Inspreken ? Intoetsen ? Code scannen ? Handscanner _laten_ scannen door de terminal ?

Als eerste denk ik dat de procedure behoorlijk op die van de AH zal lijken omdat beide het systeem van dezelfde leverancier hebben. (Zebra).

Andere software, heel andere procedure. De leverancier zegt niet zoveel. Op dezelfde HP server kun je Linux of Windows draaien.

Bij deze klanten en aantallen is het echt de supermarkt die de leverancier vertelt hoe het moet gaan werken.



In het verleden deed de cassiëre iets waardoor de lijst in haar kassa verscheen. Het kan zelfs zijn dat het boodschappenlijstje al tijdens het scannen overgestuurd werd en de cassieren de lijst alleen nog officiëel moest afsluiten.

De lijst zal vast wel tijdens het scannen naar "de centrale server" gestuurd worden, maar dan nog moet de cassiere _jouw_ lijst eruit krijgen op moment dat _jij_ voor haar staat .
En niet een van de andere lijsten die op dat moment in de winkel samengesteld aan het worden zijn, of al in de rij staan.

Daar moet moet er op de een of andere manier de lijst die in jour scanner zit, of iig gemaakt is met jouw scanner naar voren getoverd worden bij de kassa. Of bij de terminal.


Omdat alles bij ons nu erg nieuw was, stond er direct personeel klaar om te helpen en heb ik dat ook direct geaccepteerd. Nadeel hiervan is dat ik niet echt op alle opties gelet hebt.

De procedure was nu in elk geval dat ik een QR code op de terminal moest inscannen. Dat zal de trigger geweest zijn waarmee de handscanner zijn lijstje afsluit. Vervolgens moest ik idd de scanner in een houder plaatsen waarna ik de oproep kreeg om te betalen. Ik heb geen idee of de scanner fysiek geblokkeerd wordt in de houder, maar softwarematig zal verder gebruik al geblokkeerd worden door het scannen van die laatste QR code.

Ok - dat is inderdaad een manier ja . De boodschappenlijst die gemaakt is met de scanner die QR code <xyz123> als laatste gescand heeft wordt ter betaling op die terminal gezet .

Ik zie als logistiek probleem hier dat je dan even wegloopt van de terminal om die scanner terug te hangen , en dan wel terug moet naar _die_ betaalterminal om te betalen .
Waarschijnlijk blokkeert zo'n terminal op dat moment en blijft hij een tijd staan wachten met een afrekenscherm.

En waarschijnlijk staat er een terugzet-rack vrijwel naast de terminal .

Want je wilt niet dat terwijl jij je scanner aan het terugzetten bent , iemand anders dezelfde terminal kan pakken om ook een afsluit-QR code te gaan scannen - op dat moment zou jouw betaal-sessie eigenlijk rondzweven en verloren zijn.

Die QR code zal ook zijn wat de cassiere scande .

In het AH-type-1 model met handscanner is het dus de de bonuskaart die de link vormt tussen de lijst met gescande boodschappen, en de terminal waar die lijst afgerekend gaat worden.
Daar kun je eerst rustig de scanner weghangen, en zoek je daarna een terminal (bonuskaart zit toch bij de pinpas) om te betalen.


Nog steeds staan de terugzet-racken heel dicht bij de terminals bij de AH, maar dat hoeft niet helemaal een 1:1 situatie te zijn.
Ze hebben een tijd ietwat verder uit elkaar gestaan, en je zag bij _heel veel_ mensen de verwarring dat hun scanner en hun betaling zo zichtbaar uit elkaar liepen, hoe kan dat nou werken.
Ook al kunnen ze technisch _ver_ uit elkaar, qua "verwachting" willen mensen hun scanner terughangen in het rack dat bij "de" terminal hoort.

(ook mensen die je raar of boos aankijken als je een vrije terminal pakt omdat je de scanner een paar racken terug al neergehangen hebt, die staan echt te zoeken naar de combinatie van "terugzet-rack en betaalterminal" . En soms waren de terugzet-racken bij een betaalterminal vol, en gingen mensen die terminal mijden "want het rack ervan zit al vol".


Na het betalen moest ik een bon printen. Ik heb er even niet opgelet of er een mogelijkheid was voor een verkorte bon, zonder boodschappen, alleen voor het openen van het poortje. Ik dacht dat de AH in elk geval wel de optie van korte bon heeft.

Die hebben ze pas later gekregen, oorspronkelijk was het alleen de volledige bon.


Als je een klantenkaart hebt, zul je die ergens in de procedure ook moeten scannen. Aangezien het moment niet uitmaakt kan het best zijn dat je dat al tijdens het boodschappen kunt doen,

Inplaats van de handscanner kun je bij de Jumbo ook je smartphone gebruiken met de Jumbo app. Dan moet je wel inloggen op de Wifi van de Jumbo bij het scannen.

Ja. De app zal dan tijdens , of bij afsluiten de lijst van boodschappen moeten uploaden naar de jumbo-server.
De eigen handscanners zullen dat precies zo doen.
Ik kan me voorstellen dat ze dat niet "via Internet" willen doen. Zowel qua security is je exposure vanuit alleen de wifi in de winkel beter, en verder heb je geen gedoe om de juiste winkel aan de boodschappenlijsten te koppelen.
18-10-2021, 21:00 door Anoniem
Door Anoniem: Pak meteen door, en vraag waarom we het toelaten dat al die laserstralen die aan de scan-kant zitten in de ogen van onze kinderen mogen komen. "Do not stare into beam", de kids snappen het niet, maar papa en mama scannen wel hun artikelen boven de kinderwagen.

Omdat het 1) een low-power laser is die 2)voortdurend heen-en-weer scant en daarom maar heel kort op één plek blijft.
19-10-2021, 10:23 door Briolet
Door Anoniem: Ik zie als logistiek probleem hier dat je dan even wegloopt van de terminal om die scanner terug te hangen , en dan wel terug moet naar _die_ betaalterminal om te betalen .
Waarschijnlijk blokkeert zo'n terminal op dat moment en blijft hij een tijd staan wachten met een afrekenscherm.

En waarschijnlijk staat er een terugzet-rack vrijwel naast de terminal .

Sterker. Het terugzet-rack is onderdeel van de terminal. Ik schat dat het iets van 8 plaatsen waren aan elke kant. En aangezien dat inderdaad snel vol is, zal het personeel deze dingen vrij frequent moeten inzamelen. In het verleden gingen ze in een winkelmandje en als daar 1 of 2 vol van waren, ging alles weer naar de ingangszone.
19-10-2021, 12:09 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: Ik zie als logistiek probleem hier dat je dan even wegloopt van de terminal om die scanner terug te hangen , en dan wel terug moet naar _die_ betaalterminal om te betalen .
Waarschijnlijk blokkeert zo'n terminal op dat moment en blijft hij een tijd staan wachten met een afrekenscherm.

En waarschijnlijk staat er een terugzet-rack vrijwel naast de terminal .

Sterker. Het terugzet-rack is onderdeel van de terminal. Ik schat dat het iets van 8 plaatsen waren aan elke kant. En aangezien dat inderdaad snel vol is, zal het personeel deze dingen vrij frequent moeten inzamelen. In het verleden gingen ze in een winkelmandje en als daar 1 of 2 vol van waren, ging alles weer naar de ingangszone.

Vanuit UI oogpunt - en zeker bij de Jumbo omdat die de boodschappen koppelen via
"scan QR met de scanner, hang de scanner terug , ga naar dezelfde terminal, en betaal" - is dat erg nodig, ook al heeft het geen _technische_ noodzaak.

(maar zie ook mijn ervaring/observatie bij de AH in 20:35) .

bedankt voor je verduidelijking van het jumbo proces.

Het is best interessant om met een ontwerpersblik te kijken naar diverse oplossingen, en te zien welke keuzes ze gemaakt hebben.
Ook goed om je , als ITer, proberen bewust te zijn van praktijk gebruik, en vooral als je met een heel algemene en diverse doelgroep (zoals "iedereen die wel eens in de supermarkt komt") te maken hebt, en heel veel onbewuste aannames over "snapt iedereen toch" niet kunt maken.
User interface / gebruikersgedrag is óók een specialisme - en mensen die dat goed snappen verdienen alle respect .
19-10-2021, 22:40 door Anoniem
Door spatieman: stikkertjes plakken, altijd leuk, vooral nu dit naar buiten komt.

Schuurpapiertje erover, klaar. pleister met schuurpapier aan de duim en scannen maar, de producten dan.
19-10-2021, 23:14 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ
Door Briolet:
Door Anoniem:
Bij de Jumbo gaat dit allemaal anoniem en wordt het niet gekoppeld aan een bonuskaart, zoals bij AH.
Bij de jumbo heb je tegenwoordig ook een jumbo-kaart, met barcode die je moet scannen. Was de laatste keer dat ik in zo'n winkel was nog niet verplicht, maar ben er al zowat een jaar niet meer binnen geweest.

De Jumbo heeft idd ook een klantenkaart, maar die is niet nodig bij de zelfscan.

Toevallig heeft mijn Jumbo afgelopen week het kassa systeem veranderd en de kassière er uit gehaald.

Tot nu toe ging ik met de handscanner naar een kassière waar ik afrekende. Dat mocht de balie zijn voor alleen handscanners, maar het mocht ook een reguliere kassa zijn. Afrekenen kon met pin of contant.

Vanochtend werd ik verrast door een andere uitgang. Ik moest me nu via een terminal afmelden, via pin betalen en kreeg een bon om het uitgangspoortje te openen. Dat is nu vrijwel gelijk aan het boven beschreven 'systeem 1' bij de AH. Behalve dan dat er geen klantenkaart nodig is.

Kan je bij jouw Jumbo niet contant meer betalen?
21-10-2021, 12:07 door Anoniem
Dien gewoon eenvoudig een klacht of tip in bij de Autoriteit Persoonsgegevens : https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/meldingsformulier-klachten
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.