image

Microsoft verhelpt actief aangevallen zerodaylek week later in Office voor Mac

woensdag 17 november 2021, 09:52 door Redactie, 5 reacties

Microsoft heeft een actief aangevallen zerodaylek nu ook in Office voor Mac verholpen, een week nadat de beveiligingsupdate voor de Windowsversies van de kantoorsoftware verscheen. Via de kwetsbaarheid, aangeduid als CVE-2021-42292, kan een aanvaller code op het systeem uitvoeren als er een speciaal geprepareerd Excel-document wordt geopend.

Het gaat hier om een "security feature bypass". Waarschijnlijk betreft het code die normaal pas na toestemming van de gebruiker wordt uitgevoerd, maar door de kwetsbaarheid verschijnt er vermoedelijk geen venster dat hierom vraag. Microsoft bracht op 9 november een beveiligingsupdate voor de kwetsbaarheid uit, maar niet voor Office voor Mac. Op het moment dat de patch verscheen werd er al misbruik van het lek gemaakt. Verdere details over de aanvallen zijn niet gegeven, behalve dat Microsoft het zerodaylek zelf ontdekte.

Nu is de beveiligingsupdate voor de kwetsbaarheid ook voor Office voor Mac verschenen. Die verhelpt daarnaast ook een andere kwetsbaarheid (CVE-2021-40442) waardoor remote code execution mogelijk is bij het openen van een document. Microsoft roept gebruikers van Office 2019 voor Mac en Office LTSC voor Mac 2021 op om de update te installeren en zo beschermd te zijn tegen de kwetsbaarheden.

Reacties (5)
17-11-2021, 12:44 door Anoniem
Hoezo later het gaat toch om hetzelfde stukje code?
17-11-2021, 16:54 door MathFox
Door Anoniem: Hoezo later het gaat toch om hetzelfde stukje code?
Weet je dat 100% zeker?
Een patch moet ook getest worden en dat betekent dat de testers het probleem moeten kunnen reproduceren om later te verifiëren dat de update het fixt. Ik wil best geloven dat zoiets bij Microsoft in een MS omgeving sneller gaat dan onder Mac OS. (Of management geeft prioriteit aan Windows.) Een week later is niet eens erg veel.
17-11-2021, 17:31 door Anoniem
Door MathFox:
Door Anoniem: Hoezo later het gaat toch om hetzelfde stukje code?
Weet je dat 100% zeker?
Een patch moet ook getest worden en dat betekent dat de testers het probleem moeten kunnen reproduceren om later te verifiëren dat de update het fixt. Ik wil best geloven dat zoiets bij Microsoft in een MS omgeving sneller gaat dan onder Mac OS. (Of management geeft prioriteit aan Windows.) Een week later is niet eens erg veel.

De code van Office-for-Mac zal waarschijnlijk voor een groot deel gedeeld zijn met die van Office voor WIndows, maar ook voor een fors deel _niet_ .

De hele systeem API van MacOS _is_ significant anders - alles wat dingen met windows, muis/keyboard, filesystem doet _is_ anders.

Dan is waarschijnlijk de hele build omgeving anders, en mogelijk is ook de gemeenschappelijke code deels 'geport' naar Mac.
Als ik zo snel kijk, is er volgens mij geen Microsoft C++ compiler voor MacOS.
(en is Office in de loop van de geschiedenis geschreven in deels Assembler, dan C, dan C++ , en deels intern weer in Visual Basic ) .
Ik verwacht dat er best wat werk nodig was om ook die gemeenschappelijke code om te schrijven naar een compiler/ontwikkelomgeving die wel voor de Mac beschikbaar was.

Misschien niet vergelijkbaar, maar je ziet dat het heel langzaam gaat om de Linux kernel naast GCC ook door de clang compiler te kunnen laten compileren.

Ik weet niet hoe ze bij Microsoft Office en Office for Mac in sync houden, of ze een gezamelijke development tree hebben met allerlei ifdef MAC constructies, of dat "team mac" eens in de zoveel tijd een fork maakt en die gaat porten/aanpassen .

Ik vrees dat 'team windows' nog op heel veel plaatsen 32 bit support aanwezig moest laten, en dat is in MacOS vrij snel gedeprecate .

Al met al - goed mogelijk dat veel code - en deze bug - gedeeld zijn, maar het is aannemelijk dat ze niet makkelijk 1:1 de patch blindelings kunnen overnemen. "team mac" zal z'n eigen QA moeten doen , en zal een eigen release/prioriteits systeem hebben.
17-11-2021, 21:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door MathFox:
Door Anoniem: Hoezo later het gaat toch om hetzelfde stukje code?
Weet je dat 100% zeker?
Een patch moet ook getest worden en dat betekent dat de testers het probleem moeten kunnen reproduceren om later te verifiëren dat de update het fixt. Ik wil best geloven dat zoiets bij Microsoft in een MS omgeving sneller gaat dan onder Mac OS. (Of management geeft prioriteit aan Windows.) Een week later is niet eens erg veel.

De code van Office-for-Mac zal waarschijnlijk voor een groot deel gedeeld zijn met die van Office voor WIndows, maar ook voor een fors deel _niet_ .

De hele systeem API van MacOS _is_ significant anders - alles wat dingen met windows, muis/keyboard, filesystem doet _is_ anders.

Dan is waarschijnlijk de hele build omgeving anders, en mogelijk is ook de gemeenschappelijke code deels 'geport' naar Mac.
Als ik zo snel kijk, is er volgens mij geen Microsoft C++ compiler voor MacOS.
(en is Office in de loop van de geschiedenis geschreven in deels Assembler, dan C, dan C++ , en deels intern weer in Visual Basic ) .
Ik verwacht dat er best wat werk nodig was om ook die gemeenschappelijke code om te schrijven naar een compiler/ontwikkelomgeving die wel voor de Mac beschikbaar was.

Misschien niet vergelijkbaar, maar je ziet dat het heel langzaam gaat om de Linux kernel naast GCC ook door de clang compiler te kunnen laten compileren.

Ik weet niet hoe ze bij Microsoft Office en Office for Mac in sync houden, of ze een gezamelijke development tree hebben met allerlei ifdef MAC constructies, of dat "team mac" eens in de zoveel tijd een fork maakt en die gaat porten/aanpassen .

Ik vrees dat 'team windows' nog op heel veel plaatsen 32 bit support aanwezig moest laten, en dat is in MacOS vrij snel gedeprecate .

Al met al - goed mogelijk dat veel code - en deze bug - gedeeld zijn, maar het is aannemelijk dat ze niet makkelijk 1:1 de patch blindelings kunnen overnemen. "team mac" zal z'n eigen QA moeten doen , en zal een eigen release/prioriteits systeem hebben.
Microsoft gebruikt ook de GNU compiler. Het ligt meer voor de hand dat ze een Mac abstractielaag voor Office hebben gemaakt en helemaal geen code specifiek voor de Mac hebben te onderhouden.
18-11-2021, 11:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door MathFox:
Door Anoniem: Hoezo later het gaat toch om hetzelfde stukje code?
Weet je dat 100% zeker?
Een patch moet ook getest worden en dat betekent dat de testers het probleem moeten kunnen reproduceren om later te verifiëren dat de update het fixt. Ik wil best geloven dat zoiets bij Microsoft in een MS omgeving sneller gaat dan onder Mac OS. (Of management geeft prioriteit aan Windows.) Een week later is niet eens erg veel.

De code van Office-for-Mac zal waarschijnlijk voor een groot deel gedeeld zijn met die van Office voor WIndows, maar ook voor een fors deel _niet_ .

De hele systeem API van MacOS _is_ significant anders - alles wat dingen met windows, muis/keyboard, filesystem doet _is_ anders.

Dan is waarschijnlijk de hele build omgeving anders, en mogelijk is ook de gemeenschappelijke code deels 'geport' naar Mac.
Als ik zo snel kijk, is er volgens mij geen Microsoft C++ compiler voor MacOS.
(en is Office in de loop van de geschiedenis geschreven in deels Assembler, dan C, dan C++ , en deels intern weer in Visual Basic ) .
Ik verwacht dat er best wat werk nodig was om ook die gemeenschappelijke code om te schrijven naar een compiler/ontwikkelomgeving die wel voor de Mac beschikbaar was.

Misschien niet vergelijkbaar, maar je ziet dat het heel langzaam gaat om de Linux kernel naast GCC ook door de clang compiler te kunnen laten compileren.

Ik weet niet hoe ze bij Microsoft Office en Office for Mac in sync houden, of ze een gezamelijke development tree hebben met allerlei ifdef MAC constructies, of dat "team mac" eens in de zoveel tijd een fork maakt en die gaat porten/aanpassen .

Ik vrees dat 'team windows' nog op heel veel plaatsen 32 bit support aanwezig moest laten, en dat is in MacOS vrij snel gedeprecate .

Al met al - goed mogelijk dat veel code - en deze bug - gedeeld zijn, maar het is aannemelijk dat ze niet makkelijk 1:1 de patch blindelings kunnen overnemen. "team mac" zal z'n eigen QA moeten doen , en zal een eigen release/prioriteits systeem hebben.
Microsoft gebruikt ook de GNU compiler. Het ligt meer voor de hand dat ze een Mac abstractielaag voor Office hebben gemaakt en helemaal geen code specifiek voor de Mac hebben te onderhouden.

Interessant statement - maar bedoel je nou dat ze _overal_ de GNU compiler gebruiken, of alleen in de Office-voor-Mac ?
Het zou me toch verbazen als de Office voor Windows lijn niet met met de MS compiler gebouwd wordt.

En ja - als je codebase groot genoeg is dan heb je beslist _wat_ stukjes in de code waarin de ene en andere compiler verschillen.

Overigens - _minimaal_ die abstractielaag die je voorstelt is natuurlijk 'specifiek voor de Mac' .
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.