/dev/null - Overig

Ongewenste telefonische oproepen vanuit het Verenigd Koninkrijk

24-11-2021, 12:10 door RADIOVOICE, 25 reacties
Ongewenste oproepen om informatie los te maken, je iets te verkopen of je willen beïnvloeden in het maken van een bepaalde keuze - iedereen heeft ze wel gehad. De meesten op dit forum zullen prima in staat zijn deze gesprekken op te vangen en lekker verder te gaan met het eigen leven.

Toch een vraagje, want ik heb nu al ruim een jaar last van spamtelefoontjes vanuit het Verenigd Koninkrijk (+44 extensie). In het kort; je wordt gebeld door een zichtbaar +44 nummer, je krijgt iemand aan de lijn, die wil weten of je actief bent op de financiële markt en wil je vervolgens advies geven en ga zo maar door. Het maakt niet uit wat je doet, informatie vragen, vol de aanval in gaan, doen alsof je neus bloedt, ineens in een exotische taal het gesprek verder voeren, ze bljiven volhouden (en terugbellen). Dit gebeurt mij meerdere malen per week.

Gisteren was ik er klaar mee en besloot ik de onderhandelaarspet op te zetten en juist zelf informatie in te winnen. Dit is wat ik heb prijsgemaakt:

- De instantie zou zichzelf "The Financial Hub" of "The Finance Hub" (was niet goed verstaanbaar) noemen.
- De instantie zou aangesloten zijn bij de Britse FCA (Financial Conduct Authority).
- Uitschrijven is niet zomaar mogelijk, het argument zou namelijk zijn dat "je recent een vragenlijst hebt ingevuld waarin staat dat je hierover gebeld mag worden" (nonsens, en nogmaals; dit speelt al ruim een jaar).
- Terugbellen naar het nummer waar je vanaf gebeld wordt zorgt ervoor dat je een random burger aan de lijn krijgt. Zo kreeg ik een oude en uiterst vriendelijke Schotse meneer aan de lijn die aan het begin een geïrriteerd betoog moest aanhoren, maar hierna zesmaal van mij excuses kreeg met uitleg wat er was gebeurd. Die man wist niet wat hem overkwam. Kortom; zijn nummer is gespoofd en werd misbruikt voor deze telefonische oproepen.

Mijn doel is dat ik van deze telefoontjes af kom. Het liefst zou ik de hele +44 extensie blokkeren, maar volgens mijn telefoonprovider kan dat niet. Ik ken ook geen instantie waar ik hierbij terecht, mij beroepen op de GDPR heeft totaal geen zin met deze lui (diverse malen geprobeerd) en de FCA kom je vrijwel niet doorheen zonder een gigantische lading persoonlijke informatie in te vullen (waar ik niet echt op zit te wachten).

Wat zijn mijn opties? En nee, mijn telefoonnummer veranderen is helaas geen optie.
Reacties (25)
24-11-2021, 12:29 door Anoniem
Iets meer informatie over je thuissituatie zou handig zijn.

Als je VOIP hebt (dus bellen icm met internet) dan kun je het betreffende nummer, nummer-range of land blokkeren op je router.
Op een smartphone zijn er ook mogelijkheden om binnenkomende nummers (bv vanuit het buitenland) te blokkeren.
Meestal kun je daarvoor wldcards gebruiken.

Zit je nog op een analoge telefoonlijn, is het misschien tijd om eens na te denken over VOIP.

Adhv je OS (voor je smartphone) en/of het router model kun je daar wel info over vinden op het internet.


Zelf heb ik hier ook een tijdje last van gehad (ik nam alleen nooit buitenlandse nummers op want ik heb gene kennissen in het buitenland wonen) en uiteindelijk heb ik die landen (+33, + 44, +1) en een paar callcenters in Nederland op mijn router geblokkeerd.
En nu is het heerlijk rustig. :-)

Die paar kennissen die ooit eens op vakantie zijn in die landen kunnen me ook via whatsapp, telegram of email bereiken.
24-11-2021, 12:39 door Anoniem
Gewoon vragen of ze een momentje hebben, en vervolgens om de 10 seconden dit herhalen.
24-11-2021, 14:39 door Reinder
Probeer eens initieel enthousiast te reageren, en daarna te vragen of het ook kan als je onder curatele staat (guardianship).
Volgens Amerikaanse kennissen werkt dat vaak wel, hoe goed het werkt voor de UK weet ik niet, maar misschien proberen waard?
24-11-2021, 15:44 door Anoniem
Jouw telefoonprovider zou de telecomwet een moeten lezen. Artikel 11.11 zegt.

Artikel 11.11

1.
Een abonnee die last heeft van hinderlijke of kwaadwillige oproepen, waarbij de verstrekking van het nummer van het oproepende netwerkaansluitpunt is geblokkeerd, kan aan de aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk of van een openbare elektronische communicatiedienst verzoeken om het nummer van de oproepende abonnee en de beschikbare daarop betrekking hebbende naam-, adres-, postcode- en woonplaatsgegevens, te verstrekken.

2.
Een verzoek als bedoeld in het eerste lid voldoet aan de volgende vereisten:
a. het verzoek is schriftelijk en bevat de naam-, adres-, postcode- en woonplaatsgegevens van de verzoeker alsmede het nummer waarop de oproepen betrekking hebben, en
b. het verzoek bevat een indicatie van de data en tijdstippen waarop de desbetreffende oproepen hebben plaatsgevonden.

3.
De verzoeker informeert de aanbieder onverwijld omtrent hinderlijke of kwaadwillige oproepen, die plaats hebben gevonden na indiening van het verzoek, bedoeld in het eerste lid.

4.
De aanbieder stelt naar aanleiding van het verzoek een onderzoek in, teneinde vast te stellen of tot verstrekking van de gegevens, bedoeld in het eerste lid, dient te worden overgegaan.

5.
Indien bij het onderzoek blijkt dat het oproepende nummer toebehoort aan een abonnee van een andere aanbieder, verleent de desbetreffende aanbieder op een daartoe strekkend verzoek van de met het onderzoek belaste aanbieder medewerking aan het onderzoek en verstrekt, indien het onderzoek daartoe aanleiding geeft, de beschikbare op het oproepende nummer betrekking hebbende naam-, adres-, postcode- en woonplaatsgegevens aan de aanbieder die met het onderzoek belast is.

6.
Van de gegevensverstrekking aan een verzoeker wordt door de aanbieder mededeling gedaan aan de abonnee, wiens gegevens het betreft.

7.
Bij algemene maatregel van bestuur kunnen nadere regels worden gesteld met betrekking tot:
a. het onderzoek, bedoeld in het vierde lid;
b. de gegevensverstrekking, bedoeld in het vierde lid;
c. de medewerkingsverplichting, bedoeld in het vijfde lid;
d. de kennisgeving van de verstrekking van de gegevens, bedoeld in het zesde lid.

---
Je telefoonprovider kan gewoon optreden..hier tegen. Je moet je telefoonprovider schop onder zijn kont geven zodat hij dit probleem oplost.
24-11-2021, 16:59 door Anoniem
Door Anoniem: Jouw telefoonprovider zou de telecomwet een moeten lezen. Artikel 11.11 zegt.

Artikel 11.11

1.
Een abonnee die last heeft van hinderlijke of kwaadwillige oproepen, waarbij de verstrekking van het nummer van het oproepende netwerkaansluitpunt is geblokkeerd, kan aan de aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk of van een openbare elektronische communicatiedienst verzoeken om het nummer van de oproepende abonnee en de beschikbare daarop betrekking hebbende naam-, adres-, postcode- en woonplaatsgegevens, te verstrekken.

2.
Een verzoek als bedoeld in het eerste lid voldoet aan de volgende vereisten:
a. het verzoek is schriftelijk en bevat de naam-, adres-, postcode- en woonplaatsgegevens van de verzoeker alsmede het nummer waarop de oproepen betrekking hebben, en
b. het verzoek bevat een indicatie van de data en tijdstippen waarop de desbetreffende oproepen hebben plaatsgevonden.

3.
De verzoeker informeert de aanbieder onverwijld omtrent hinderlijke of kwaadwillige oproepen, die plaats hebben gevonden na indiening van het verzoek, bedoeld in het eerste lid.

4.
De aanbieder stelt naar aanleiding van het verzoek een onderzoek in, teneinde vast te stellen of tot verstrekking van de gegevens, bedoeld in het eerste lid, dient te worden overgegaan.

5.
Indien bij het onderzoek blijkt dat het oproepende nummer toebehoort aan een abonnee van een andere aanbieder, verleent de desbetreffende aanbieder op een daartoe strekkend verzoek van de met het onderzoek belaste aanbieder medewerking aan het onderzoek en verstrekt, indien het onderzoek daartoe aanleiding geeft, de beschikbare op het oproepende nummer betrekking hebbende naam-, adres-, postcode- en woonplaatsgegevens aan de aanbieder die met het onderzoek belast is.

6.
Van de gegevensverstrekking aan een verzoeker wordt door de aanbieder mededeling gedaan aan de abonnee, wiens gegevens het betreft.

7.
Bij algemene maatregel van bestuur kunnen nadere regels worden gesteld met betrekking tot:
a. het onderzoek, bedoeld in het vierde lid;
b. de gegevensverstrekking, bedoeld in het vierde lid;
c. de medewerkingsverplichting, bedoeld in het vijfde lid;
d. de kennisgeving van de verstrekking van de gegevens, bedoeld in het zesde lid.

---
Je telefoonprovider kan gewoon optreden..hier tegen. Je moet je telefoonprovider schop onder zijn kont geven zodat hij dit probleem oplost.
De wetgeving die je aanhaalt heeft enkel betrekking op afgeschermde nummers.
Zie: verstrekking van het nummer van het oproepende netwerkaansluitpunt is geblokkeerd

Daarnaast wordt het nummer misbruikt (meestal wangiri fraude) van personen die hier niks mee te maken hebben en bevinden de slachtoffers zich in Engeland wat betekend dat de klacht in Engeland afgewikkeld moet worden gezien jouw provider geen gezag heeft over buitenlandse diensten.

Nergens in de Nederlandse wetgeving is de provider verplicht een gehele netnummer blokkade mogelijkheid te geven wel tot het blokkeren van individuele nummers maar daar heb je helaas weinig aan bij dit soort gevallen telefoon terreur, oplichting.

Was het maar zo makkelijk dat je dit kon afdwingen zonder politie onderzoek.
24-11-2021, 22:35 door Anoniem
Ik vond

https://www.fca.org.uk/news/warnings/finance-hub-clone-fca-authorised-firm

Zo te lezen heb je te maken met zo'n clone firma . Heb je een NL nummer ook, of heb je om de één of andere reden een UK nummer ?

Zoek eerst uit of je een heel gesprek kunt opnemen - als je wilt klagen bij de financial conduct authority zal dat erg nuttig zijn, dat er dan bewijs is wat er aangeboden wordt of wie ze claimen te zijn .
Ah - en je schreef al dat je dan veel persoonlijke gegevens moet invullen waar je niet op zit te wachten.

Ik denk dat het klaag-pad dan snel ophoudt : "Hallo, ik wil klagen. Ik zeg niet wie ik ben, maar ik wil dat jullie bedrijf X sluiten" (of telefoon van afsluiten, of vervolgen of wat dan ook ). Daar gaat echt niemand voor rennen.

Je andere optie is denk ik zoeken hoe je je telefoon zelf dat of dergelijke +44* ? ) nummers kunt laten blokkeren/ silent ring/ direct to voicemail kunt laten sturen.
Dan doe ik de aanname dat je nooit of vrijwel nooit _echte_ bellers uit de UK krijgt.

Hier lijkt iets te zijn van wildcard blocking in Android :

https://www.howtogeek.com/171012/how-to-block-a-phone-number-from-calling-your-android-phone/

En wat tips voor iPhone : https://www.quora.com/How-do-I-block-all-calls-from-a-particular-country-on-iPhone

Het eerste antwoord vraagt terecht om wat voor telefoon situatie je zit - ik vond wat opties voor mobiel, voor een vaste lijn zijn er ook mogelijkheden, afhankelijk van telefooncentrale of (voip) provider.
25-11-2021, 01:23 door Anoniem
In deze situatie zou ik bij een 044-nummer de hoorn van de haak halen en gelijk er weer opgooien. Of als je zin en tijd hebt in een babbeltje, dan ga je gezellig een gesprek aan totdat de andere kant de hoorn op de haak gooit. Ik deed dat in de tijd dat Microsoft Helpdesk mij regelmatig belde. Kortste kontakt was 0,2 seconde, langste gesprek was zo rond de de drie kwartier.
25-11-2021, 06:30 door Anoniem
Als voorbeeld.

Van de KPN site geplukt:
https://www.kpn.com/service/bellen/nummer-blokkeren.htm

"Inkomende nummers blokkeren

Wil je een inkomend telefoonnummer blokkeren? Je kunt nummerblokkering makkelijk zelf aanzetten in de MijnKPN app. Er zijn drie mogelijkheden:

Alle inkomende anonieme nummers blokkeren
Alle inkomende nummers vanaf een specifiek net- of landnummer blokkeren (of een deel van het nummer)
Een specifiek inkomend nummer blokkeren

Open de MijnKPN app > ga naar de tab ‘Vast Bellen’ > kies voor ‘Telefooninstellingen’ > ga naar ‘Nummer blokkeren’."


Ga anders dus nog eens zoeken bij je betreffende provider.
Technisch kunnen ze dit namelijk wel, ook als je niet op VOIP zit.
25-11-2021, 08:19 door Anoniem
Zorg dat het ze tijd/geld kost om je te bellen. De simpelste manier is als ze je bellen gewoon op te nemen, vriendelijk te zeggen "Just a moment please" en de telefoon te muten. Doe dit consequent en ze zullen je waarschijnlijk van de lijst halen.
25-11-2021, 13:20 door Anoniem
Ten eerste iets heel belangrijks. Hoe gekker het te bedenken valt, je kiest zelf altijd onderbewust om geirriteerd te raken of er juist de humor van in te zien. Geirriteerd raken komt uit jezelf. Bijvoorbeeld om maar wat te noemen. Je krijgt maar geen opslag of promotie, je zaak loopt niet, je relatie klopt niet meer, je blijkt kinderen te hebben die helemaal niet lijken op je originele kinderwensje of je woont gewoon naast hele enge buren. Normale dingen van alle dag dus, wat iedereen heeft. Hoe goed men het dagelijks ook weet te verstoppen voor de buitenwereld. De humor ervan inzien is de grote genezer hiervan! Zeker als je ook de humor van je eigen irritatie weet te vinden. In dat laatste kan ik zelf overigens heel erg slecht zijn. Ik kan echt dagen de pest in hebben. Een hele week. Of na een jaar of nog veel langer echt heel lelijk bijten en personen of bedrijven tot inclusief de schoenzolen afbranden. Wat eigenlijk te belachelijk voor woorden is natuurlijk. Maar dan kom ik er niet uit. Wat natuurlijk gewoon een handicap is! Want je blijft in die cirkel zitten zolang je niet in staat bent de humor ervan te zien.

Ten tweede ben ik fan van sommige principes uit religeuze stromingen. Met name dat je een ongelovige gewoon in de maling mag nemen en alsnog in de hemel komt. Het is natuurlijk niet helemaal aardig, maar wel grappig. Als een ander het initiatief neemt om jou te benaderen, met welke smoes dan ook, Al helemaal als ze liegen. In het recht is dat principe ook bekend. Zo mag je ook in het recht iemand gewoon stevig slaan. Mits de ander begonnen is.Zelfverdediging heet dat. Maar je mag dan ineens allemaal dingen die normaal strafbaar zijn. Wegens het "wie begon er eerst"-principe. Probleem daar is dat we dan veel te beleefd blijven. Wat dan weer tot irritatie leidt die uit jezelf komt. Hoe kon ik nou weer zo stom zijn om beleefd op te nemen en antwoord te geven? Als iemand je dag verkloot, of je 5 minuten rust op het kleinste kamertje, dan heb je alle recht van de wereld om dat zelfde terug te doen. Maak je daar gebruik van, dan zal de heilige geest der humor neerdalen. En je komt gewoon nog in de hemel later. Want in de hemel komen enkel hen die begrijpen dat respect een straat is met tweerichtingsverkeer. Of ze moeten heel erg dom zijn. Die mogen ook.

Als laatste nog het volgende. We kijken allemaal graag naar oorlogsfilms. Griezelfilms. Misdaadfilms. De computerspelletjes nog erger. En dan heb ik het nog niet eens over sociale media en anomieme posters (zoals ik!). Dat is allemaal nog veel erger. We zijn echt bloednieuwsgierig als we van alles zouden doen wat helemaal niet mag! Een keertje bellen moet natuurlijk kunnen. Net zoals die meneer in Schotland daar ook niet mee zat en erg netjes was. Dat mensen wat willen verkopen om vrouw en kinders te voeden verdient respect. In twee richtingen. Blijft iemand je echter lastigvallen, dan ben je vrij om een heleboel uit te testen wat je normaal niet mag en enkel in films kunt zien. Liegen. Bedreigen. Slapeloze nachten bezorgen. Of een burn out. Of, nu ik het toch over de verboden vruchten heb, over hele intieme dingen beginnen terug te vragen. Mag allemaal. Want zij begonnen. Mits met mate gedaan keurt elk wetboek en elke rechter dat goed. Als je zelf een keertje vrij bent om onbeschoft te zijn, dan geniet je meer dan dubbel van de keren dat je daarna hoffelijk bent voor iemand anders.
25-11-2021, 22:36 door Anoniem
Vandaag werd ik gebeld, te laat opgenomen. Toen teruggebeld naar het vermelde nummer. De gebelde wist van niets, en vertelde dat dit gisteren ook al was gebeurd. Dit heet gespoofed, als ik het goed heb?

Het viel mij op dat het nummer in mijn display vooraf gegaan werd door +31 waarna er een 06 nummer kwam.

Mogelijk is dit een manier om een "oplichterstelefoontje" vanuit het buitenland te herkennen !?


PS.
Is het mogelijk telefoonoproepen vanuit het buitenland, via Nederlandse nummers, te blokkeren door alle buitenland te blokkeren?
25-11-2021, 23:26 door Anoniem
Door Anoniem: Zorg dat het ze tijd/geld kost om je te bellen. De simpelste manier is als ze je bellen gewoon op te nemen, vriendelijk te zeggen "Just a moment please" en de telefoon te muten. Doe dit consequent en ze zullen je waarschijnlijk van de lijst halen.
Schiet je echt weinig mee op behalve je eigen tijd verkwisten en fraude in stand houden. Dit zijn geen zolder criminelen dit zijn gehele callcenters opgezet voor oplichting praktijken vaak met een legaal front en werkend voor hele grote partijen.

Dat betekend dat ze in bulk inkopen qua voip de kosten nihiel zijn ze mogelijk de gemaakte kosten ook nog eens kunnen doorberekenen aan hun klanten (want het zijn vaak niet hun zelf die de fraude bedacht hebben maar uitvoeren namens) Dat in turn betekend het instand houden van het rogue callcenter en in ergste gevallen hebben de mensen waar het nummer van gespoofed wordt zelf ellende eraan terwijl ze er niks aan konden doen.

De mentaliteit van als ik ze maar lang genoeg irriteer dan maken ze minder slachtoffers hoe nobel ook is niet doordacht al maakt het zeker soms kostelijk vermaak. De resources van je tegenstander zijn vele malen groter en die ene callcenter medewerker die je ophoudt heeft vaak gewoon meerdere lijnen tegelijk die ze bedienen.

En wat je ook doet bel ze nooit maar dan ook nooit terug. Minst erge geval zoals de TS krijg je een slachtoffer aan de lijn. En ergste geval kom je te boeken als aantrekkelijk target of heb je torenhoge rekening omdat je zonder door te hebben op meerdere connectieplannen bent gedonderd.
26-11-2021, 22:27 door Anoniem
Door Anoniem:
De mentaliteit van als ik ze maar lang genoeg irriteer dan maken ze minder slachtoffers hoe nobel ook is niet doordacht al maakt het zeker soms kostelijk vermaak. De resources van je tegenstander zijn vele malen groter en die ene callcenter medewerker die je ophoudt heeft vaak gewoon meerdere lijnen tegelijk die ze bedienen.
Werk je bij zo'n callcenter?
Als je als 'slachtoffer' het leuk vindt om die gast zijn tijd te verspillen met een nutteloos telefoongesprek, dan moet je zo lang mogelijk blijven kletsen. Linksom of rechtsom, het kost het callcenter tijd en dus geld. Maakt niet uit hoeveel geld ze hebben, maar iedere cent die ze nutteloos verspillen is mooi meegenomen. Ook is de callcentermedewerker gedurende de tijd die hij met jou belt 'kaltgesteld'. Al hebben ze een miljoenmiljard medewerkers in dienst, ieder eentje die een tijdje uitgeschakeld is, is weer mooi meegenomen.
Mijn advies is lekker gezellig babbelen met die mensen, maar wees heel voorzichtig dat je niet per ongeluk op hun aanwijzingen iets verkeerds doe, bijvoorbeeld echt verkeerde software installeren op je PC.
Krijg je op enig moment tijdens zo'n gesprek een ongemakkelijk gevoel, dan gelijk zonder plichtplegingen de hoorn op de haak gooien.
27-11-2021, 10:09 door Anoniem
Het is echt bizar, gisteren om 22:10 (!) gebeld 'of ik mijn abbonnement wou verlengen', niet normaal.

Gelukkig kan je vanuit de iPhone direct nummers blokkeren.
27-11-2021, 10:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Als je als 'slachtoffer' het leuk vindt om die gast zijn tijd te verspillen met een nutteloos telefoongesprek, dan moet je zo lang mogelijk blijven kletsen. Linksom of rechtsom, het kost het callcenter tijd en dus geld. Maakt niet uit hoeveel geld ze hebben, maar iedere cent die ze nutteloos verspillen is mooi meegenomen. Ook is de callcentermedewerker gedurende de tijd die hij met jou belt 'kaltgesteld'. Al hebben ze een miljoenmiljard medewerkers in dienst, ieder eentje die een tijdje uitgeschakeld is, is weer mooi meegenomen.
Nouja ligt er natuurlijk een beetje aan hoe die medewerkers betaald worden. Voor hetzelfde geld zijn het slaaf arbeiders die alleen betaald krijgen als ze scoren, en ben je nu bezig een in armoede levend gezinnetje nog verder de afgrond in te helpen omdat pa of ma s'avonds zonder geld thuiskomt omdat ie alleen mensen als jij aan de lijn gehad heeft... geen eten op tafel vandaag.
27-11-2021, 13:08 door spatieman
alle tips om de mensen aan een lijntje te houden is leuk.
Maar houd je ook rekening er mee, dat jij als slachtoffer ook TOT AAN DE GRENS betaald voor het gesprek.
altans....
vroegah was dat zo..
27-11-2021, 13:42 door Anoniem
Door Anoniem: Vandaag werd ik gebeld, te laat opgenomen. Toen teruggebeld naar het vermelde nummer. De gebelde wist van niets, en vertelde dat dit gisteren ook al was gebeurd. Dit heet gespoofed, als ik het goed heb?

Het viel mij op dat het nummer in mijn display vooraf gegaan werd door +31 waarna er een 06 nummer kwam.

Mogelijk is dit een manier om een "oplichterstelefoontje" vanuit het buitenland te herkennen !?


PS.
Is het mogelijk telefoonoproepen vanuit het buitenland, via Nederlandse nummers, te blokkeren door alle buitenland te blokkeren?


Zucht.

1. Nooit terugbellen als je een nummer niet herkent. Waarom zou jij een vreemde terugbellen, en daar ook nog eens kosten voor maken.
Is het belangrijk, dan belt ie nog wel een keer of mailt.

2a. Voor blokeren: zie de adviezen eerder in dit topic. E.e.a. ligt aan je abbo. (voip, analoog, mobiel, etc)

2b. Verder kun je internet heel goed gebruiken om instructies voor jou specifieke (hier onbeschreven) telefoon-situatie te vinden,
Nu kunnen het aleen maar bij generieke adviezen zijn. We weten namelijk niets van je situatie. :-)
27-11-2021, 14:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
De mentaliteit van als ik ze maar lang genoeg irriteer dan maken ze minder slachtoffers hoe nobel ook is niet doordacht al maakt het zeker soms kostelijk vermaak. De resources van je tegenstander zijn vele malen groter en die ene callcenter medewerker die je ophoudt heeft vaak gewoon meerdere lijnen tegelijk die ze bedienen.
Werk je bij zo'n callcenter?
Als je als 'slachtoffer' het leuk vindt om die gast zijn tijd te verspillen met een nutteloos telefoongesprek, dan moet je zo lang mogelijk blijven kletsen. Linksom of rechtsom, het kost het callcenter tijd en dus geld. Maakt niet uit hoeveel geld ze hebben, maar iedere cent die ze nutteloos verspillen is mooi meegenomen. Ook is de callcentermedewerker gedurende de tijd die hij met jou belt 'kaltgesteld'. Al hebben ze een miljoenmiljard medewerkers in dienst, ieder eentje die een tijdje uitgeschakeld is, is weer mooi meegenomen.
Mijn advies is lekker gezellig babbelen met die mensen, maar wees heel voorzichtig dat je niet per ongeluk op hun aanwijzingen iets verkeerds doe, bijvoorbeeld echt verkeerde software installeren op je PC.
Krijg je op enig moment tijdens zo'n gesprek een ongemakkelijk gevoel, dan gelijk zonder plichtplegingen de hoorn op de haak gooien.

Mooi voorbeeld. Want er staat gewoon een dreigement van die (zeker weten call center marketeer). Geef nou maar toe, wij zijn veel sterker en slimmer dan jij, en jouw "nobele motieven" zijn maar kinderachtig. Dat is eenvoudig een verkapt dreigement. Wat kan mij nobele motieven schelen als ik word gebeld terwijl ik net zit te schijten? Het aardige, evenwel, is dat je dan minimaal verkapt terug kunt dreigen. Brutale vragen beantwoorden met een nog brutalere en invasievere wedervraag, Tot aan zeven kleuren stront aan de andere kant van de lijn & helpdesk. Dan zitten we tenminste op één lijn. Als je net effe zat te zitten.

Ik principe (want iedereen heeft gedoe in zijn leven), niks leukers dan bellers die zich gratis aanbieden om je heerlijk op af te reageren. Gratis lastigvallers zijn veel leuker, want je kunt veel verder gaan dan in het normaal omgangsverkeer netjes is. dat zal ook elke rechter toegeven, en ben je er goed in, moeite hebben om zijn lachje te verbergen.

Leuke tip. Als iemand bijvoorbeeld je paspoort wil, of andere zulke gegevens. Gewoon melden dat je daar echt geen enkele moeite mee hebt en dat graag doet zelfs! Ook je banknummer waar heel veel geld op staat. Maar zij eerst. Met DigiID en saldo. Want ik heb hele slechte ervaringen met zomaar in vertrouwen zelf als eerste zulke gegevens te verstrekken. En aangezien je mij belt, jij eerst. Lijkt me logisch. Oprechte call centers zullen dat direct begrijpen en netjes doorgeven natuurlijk. Daarna kijk je pas naar hun aabieding, en geen interesse, dan bestel je en bel natuurlijk niks.
27-11-2021, 15:54 door Anoniem
Door spatieman: alle tips om de mensen aan een lijntje te houden is leuk.
Maar houd je ook rekening er mee, dat jij als slachtoffer ook TOT AAN DE GRENS betaald voor het gesprek.
altans....
vroegah was dat zo..

Als je het maar half snapt moet je niet antwoorden - of even de moeite nemen om op te zoeken wat je dacht te weten.

Als opgebelde in Nederland met een NL nummer betaal je nooit (*) .

Als beller betaal je het tarief dat hoort bij het nummer waar je naar toe belt.


Wat heb je half begrepen : Als je met je NL mobiel buiten Nederland rondloopt en gebeld wordt, betaal jij het stuk Nederland-buitenland.

De beller in Nederland die gewoon jouw 06 belt , betaalt het normale tarief voor het bellen naar een NL mobiel nummer.
Je weet zelf dat je 'ver weg' rondloopt, dus opnemen kost jou geld , maar dat is niet onverwachts .
(nu alleen zo buiten de EU)

https://www.bellen.com/bellen-buitenland/roaming-tips

Wat is de uitzondering : een collect call (of 'reverse charge') . Als beller moet je die speciaal aanvragen, en de opgebelde krijgt een telefoniste aan de lijn die zegt 'er is een gesprek van die of die, wil je de kosten accepteren' . Dan kun je ja of nee zeggen.
Uit de tijd van telefooncellen en rugzakvakantie kinderen .
Het bestaat ook niet overal, of niet overal meer. https://en.wikipedia.org/wiki/Collect_call
27-11-2021, 16:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
De mentaliteit van als ik ze maar lang genoeg irriteer dan maken ze minder slachtoffers hoe nobel ook is niet doordacht al maakt het zeker soms kostelijk vermaak. De resources van je tegenstander zijn vele malen groter en die ene callcenter medewerker die je ophoudt heeft vaak gewoon meerdere lijnen tegelijk die ze bedienen.
Werk je bij zo'n callcenter?
Als je als 'slachtoffer' het leuk vindt om die gast zijn tijd te verspillen met een nutteloos telefoongesprek, dan moet je zo lang mogelijk blijven kletsen. Linksom of rechtsom, het kost het callcenter tijd en dus geld. Maakt niet uit hoeveel geld ze hebben, maar iedere cent die ze nutteloos verspillen is mooi meegenomen. Ook is de callcentermedewerker gedurende de tijd die hij met jou belt 'kaltgesteld'. Al hebben ze een miljoenmiljard medewerkers in dienst, ieder eentje die een tijdje uitgeschakeld is, is weer mooi meegenomen.
Mijn advies is lekker gezellig babbelen met die mensen, maar wees heel voorzichtig dat je niet per ongeluk op hun aanwijzingen iets verkeerds doe, bijvoorbeeld echt verkeerde software installeren op je PC.
Krijg je op enig moment tijdens zo'n gesprek een ongemakkelijk gevoel, dan gelijk zonder plichtplegingen de hoorn op de haak gooien.
Werk ik voor een callcenter nee. Werk ik met callcenters ja helaas wel. Wat meeste mensen vergeten is dat de meeste van deze scams opgezet worden in legale callcenters gebruikt worden voor witwassen van geld en al informatie bezitten over hun slachtoffers door legale dealings met said callcenter of informatie gelekt, gekocht via partner companies.

Dit zijn over het algemeen geen arme zielige mensen die het doen omdat ze anders niet genoeg geld hebben voor eten dit zijn hoog opgeleide mensen die weten waar ze mee bezig zijn en kans zien snel geld te maken over de rug van anderen. Ene dag verdienen ze niks andere dag compenseren ze dat met mega bonusessen. Niks anders dan het verdien model van een legale sales persoon die een target moet halen en erboven een percentage extra krijgt. De ene dag hebben ze legale operaties en de andere dag is het een criminele organisatie die de touwtjes in handen heeft.

Doe een stap terug in je denkwijze hoe zou een arm persoon in een ander land waar engels niet hun moedertong is de taal genoeg voor hebben kunnen leren om te social engineeren laat staan aangenomen te worden bij een callcenter waar communicatie vaardigheden de hoofd eigenschap zijn waar recruiting naar kijkt. Dat gebeurt niet die worden niet aangenomen.
En die worden ook zeker niet benaderd door criminelen die zelf aan het recruiten zijn via al omgekochte mensen in een center.

Als je denkt dat de meeste van deze beroeps criminelen in jouw social engineer geintje trappen die je tegen ze zelf speelt dan weet je niet met wat je dealed. Of ze doen het voor eigen vermaak of ze doen het om een pauze te hebben van hun reguliere scamwerk of ze worden betaald op dat moment aan de hand hoelang ze werken.Of het is training voor het beter kunnen social engineeren van andere slachtoffers. Zelden is het omdat ze werkelijk denken dat ze een willig slachtoffer aan de lijn hebben. Hele grote kans dat die scambait videos die zo populair zijn ook worden bekeken door de scammers en de criminelen achter de scams.

Als je dit doet nooit maar ook nooit buiten een fully sandboxed systeem afgesloten van je eigen netwerk iets van software downloaden. Nooit maar dan ook nooit deze bezigheden op je werk doen als er schade is in enige vorm ben je zelf aansprakelijk en het bedrijf kan het op je verhalen. Let dondersgoed op wat je zegt aan de lijn en praat nooit als je onhold staat of wordt doorverbonden. Er is namelijk geen enkele garantie dat er op dat moment iemand niet meeluisterd.

Die taktiek wordt namelik ook gebruikt door de legale callcenters waaronder je telefoonmaatschapij je verzekeraar en de overheid. Als jij tijdens de onhold informatie vrijgeeft die strookt met wat je later of eerder heb gezegd dan is dat extra bewijslast om je later ergens van uit te sluiten. Dat is ook de reden voor de disclaimer dit gesprek kan worden opgenomen voor kwaliteits doeleinden en waarom je altijd de lijn op mute moet zetten als je in een menu zit of in de wacht staat.
Het zelfde geldt voor alles wat je typte naar een chat agent op een site die zien vaak al voor je op enter drukt wat je zegt en vaak ook wat je eigenlijk niet wil zeggen.

Moment dat je denkt slimmer te zijn dan de scammers begeef je je op zeer glad ijs ga je fouten maken meer zeggen dan je door hebt dus wees voorzichtig en vergeet nooit je dealed hier met beroepscriminelen. En op je werk onmiddelijk zo een call afbreken period.
27-11-2021, 19:54 door Anoniem


Zucht.

1. Nooit terugbellen als je een nummer niet herkent. Waarom zou jij een vreemde terugbellen, en daar ook nog eens kosten voor maken.

Idd, heb met ongeloof zitten lezen hoe dom mensen nog steeds zijn om een onbekend nummer terug te gaan bellen.
Google eens voor de gein " onbekend nummer terug bellen"
27-11-2021, 21:29 door johanw
Het zijn uit het UK altijd slecht verstaanbare Indiers die bellen. Leer wat anti-Indiase racistische termen en strooi daar gretig mee, meestal gooien ze dan gauw genoeg op.
27-11-2021, 23:38 door Anoniem
Door Anoniem:..En op je werk onmiddelijk zo een call afbreken period.
Dat is vanzelfsprekend. Op je werk dien je aan het werk te zijn en dus geen tijd verspillen aan dit soort onzintelefoontjes.
28-11-2021, 11:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:..En op je werk onmiddelijk zo een call afbreken period.
Dat is vanzelfsprekend. Op je werk dien je aan het werk te zijn en dus geen tijd verspillen aan dit soort onzintelefoontjes.
Ja maar helaas zijn dingen die vanzelfsprekend zijn vaak de dingen die men niet volgt. Toch even klikken op dat ene fake mailtje, Even die software updates onderdrukken want geen zin in gedoe met leren nieuwe interface, Lekker die gratis streaming service kijken op het andere scherm want moet toch thuiswerken. Toch even dat onbekende nummer terugbellen want nieuwsgierig.

Zou ieder gebruiker en beheerder zich aan de vanzelfsprekende regels houden dan hadden we geen explosie aan ransomware, spamcampagne's en telefoon tereur. Maar helaas is dit nog steeds zeer lucratieve handel en zeker nu met de lockdowns is het toezicht ernstig aan vertroebelen bij veel bedrijven.
28-11-2021, 16:49 door spatieman
Door Anoniem:
Door spatieman: alle tips om de mensen aan een lijntje te houden is leuk.
Maar houd je ook rekening er mee, dat jij als slachtoffer ook TOT AAN DE GRENS betaald voor het gesprek.
altans....
vroegah was dat zo..

Als je het maar half snapt moet je niet antwoorden - of even de moeite nemen om op te zoeken wat je dacht te weten.

Als opgebelde in Nederland met een NL nummer betaal je nooit (*) .

Als beller betaal je het tarief dat hoort bij het nummer waar je naar toe belt.


Wat heb je half begrepen : Als je met je NL mobiel buiten Nederland rondloopt en gebeld wordt, betaal jij het stuk Nederland-buitenland.

De beller in Nederland die gewoon jouw 06 belt , betaalt het normale tarief voor het bellen naar een NL mobiel nummer.
Je weet zelf dat je 'ver weg' rondloopt, dus opnemen kost jou geld , maar dat is niet onverwachts .
(nu alleen zo buiten de EU)

https://www.bellen.com/bellen-buitenland/roaming-tips

Wat is de uitzondering : een collect call (of 'reverse charge') . Als beller moet je die speciaal aanvragen, en de opgebelde krijgt een telefoniste aan de lijn die zegt 'er is een gesprek van die of die, wil je de kosten accepteren' . Dan kun je ja of nee zeggen.
Uit de tijd van telefooncellen en rugzakvakantie kinderen .
Het bestaat ook niet overal, of niet overal meer. https://en.wikipedia.org/wiki/Collect_call

sorry ..
vaste lijn ?
oja,, en ja, via mobiel is het een no no..
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.