image

Betaalvereniging Nederland meldt lichte stijging van contante betalingen

maandag 17 januari 2022, 10:35 door Redactie, 4 reacties

Het aantal contante betalingen in onder andere winkels is vorig jaar licht gestegen ten opzichte van 2020, zo meldt Betaalvereniging Nederland vandaag. In 2020 was van de 6,2 miljard toonbankbetalingen 21 procent contant, wat neerkomt op 1,3 miljard betalingen. Vorig jaar steeg het percentage contante betalingen naar 23 procent en kwam uit op1,35 miljard betalingen.

Het gebruik van acceptgiro's liep vorig jaar wel sterk terug. Met ruim dertig procent ging het om de sterkste jaarlijkse daling ooit gemeten. Vorig jaar verstuurden particulieren 4,43 miljoen Acceptgiro’s op papier naar hun bank. Zo’n veertig miljoen acceptgiro’s zijn door ontvangers ongebruikt weggegooid, nadat ze de factuur of donatie digitaal hadden betaald.

Halverwege 2021 waren er minder dan negenduizend bedrijven en instellingen die acceptgiro’s naar klanten en donateurs verzonden, ruim veertig procent minder dan een jaar eerder. Halverwege volgend jaar stoppen banken met het verwerken van papieren acceptgiro’s en zullen die niet meer naar particulieren worden verzonden.

Contactloos

Contactloos en kaartloos betalen, met een smartphone, smartwatch of wearable, nam vorig jaar verder toe. Negen van de tien pinbetalingen gebeuren contactloos, mét of zónder kaart. Bijna een kwart van al die contactloze betalingen gebeurt inmiddels zónder kaart, vooral met smartphones en smartwatches. Bij nog maar één op de tien pinbetalingen wordt de kaart in de betaalterminal gestoken.

Ondanks alle coronabeperkingen gaan verreweg de meeste betalingen volgens Betaalvereniging nog steeds via de fysieke toonbank. Het aantal betalingen aan de winkelkassa is het tienvoudige van het aantal online betalingen in webwinkels. Het verschil in de bestedingen is minder groot: aan de fysieke kassa is de omzet ruim drie keer zo hoog als online.

Image

Reacties (4)
17-01-2022, 12:53 door [Account Verwijderd]
' Bij nog maar één op de tien pinbetalingen wordt de kaart in de betaalterminal gestoken'.

...Daar zit ik dus tussen.

Ik ben nog van de generatie die in de jaren zeventig het dringende advies kreeg Betaalpas en Betaalcheques gescheiden op zak te hebben (er waren zelfs postbus 51 spotjes over op tv) en nu zou ik 'omdat het zo handig en snel is' met een contactloze betaalpas die zonder enige interactie van mij een waarde van € 100,00 vertegenwoordigd om te verliezen... de straat op gaan? Geen spreekwoordelijke haar op mijn hoofd. Ofwel: Neen.

Ik heb contactloos betalen vanaf de start van de mogelijkheid daartoe uitgeschakeld. Het is nog steeds uitgeschakeld, en sterker nog: ik kan het niet meer wijzigen; tot mijn grote genoegen! (ING-bank)


Noot:
Bij de reguliere vervaging van mijn betaalpas krijg ik dus zo'n contactloze pas en ik heb nu al de conceptbrief klaar waarin ik de ING verantwoordelijk stel voor geleden schade bij verlies van mijn betaalpas omdat zij mij niet meer in de gelegenheid hebben gesteld het contactloze betalen te deactiveren.
17-01-2022, 13:07 door Anoniem
Bank anno 1980 let op je bankpas
Bank anno 1990 gebruik je pas overal voor
Bank anno 2000 internet bankieren is veiliger en goedkoper
Bank anno 2010 bankpas wordt misbruikt overal
Bank abno 2020 internet bankieren is zo onveilig dat we de kosten moeten verdubbelen


Een van de banken heeft ongelijk...
17-01-2022, 14:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Bank abno 2020 internet bankieren is zo onveilig dat we de kosten moeten verdubbelen


Een van de banken heeft ongelijk...

Mwa, internet bankieren is heel veilig gebleken. Ik kan mij in de recente geschiedenis geen situatie voor de geest halen waar één van de Nederlandse banken gehacked is, met gevolg financiele schade voor de klant of bank. Alle financiele fraude komt voort uit onoplettenheid van de klant zelf, die fraudeurs ofwel toegang geven tot hun bankomgeving (phishing etc.) ofwel zelf de transactie doen gedreven door social engineering.

Dat kan je moeilijk het kanaal aanrekenen. Bij kaarttransacties hebben we gezien dat skimming of brute force BIN aanvallen wel succesvol zijn geweest. Daar kon de klant vaak niets worden aangerekend, en was het inherent het kanaal wat onveilig bleek.
17-01-2022, 19:32 door Anoniem
Ik gebruik zelf een hele leuke prepaid anonieme kaart. Buiten de reguliere banken om. Voor kleine aankopen, zowel in winkels als op internet. Hoe ik heet gaat immers geen winkel iets aan, ze krijgen hun poen, basta. Daarnaast zit er een mooie IBAN en BIC code bij. Zodat ik ook overboekingen kan ontvangen en sturen. En ik ontvang er internet inkomsten op. Hij heeft wel een relatief lage limiet op, maar staat er teveel dan pin ik het eraf. Ik kan ook nog een paar van die kaartjes bijbestellen en geld daarheen schuiven.

Kortom, geen bank meer nodig.

Erg prettig, want dan hoef ik ook niet behandeld te worden alsof ik voor hun werk en of ik alsjeblieft wat mag. En geen last meer van loze praat van zo een mannetje of vrouwtje op zo een kantoor, dat, als dat kantoor dicht gaat vrijwel nergens herplaatsbaar is. Omdat ze niks kunnen. Verder krijg ik er ook geen aanbiedingen meer van omdat ze mijn hele bestedingspatroon hebben doorgesnuffeld en aan allerlei andere databases hebben gekoppeld, geheel discreet. Want ze hebben tenslotte bankgeheim, dus hoe ze het allemaal weten mogen ze ook al absoluut niet zeggen. Toedeluwdokie, en doe een paar cursussen voor als het laatste kantoor ook dicht gaat. Dat je niet helemaal voor joker staat bij het uitzendbureau met die stropdas om.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.