image

Brievenbussticker voor reclamefolders vervangen door online registratie

woensdag 19 januari 2022, 11:57 door Redactie, 62 reacties

De brievenbussticker waarmee kan worden aangegeven of reclamefolders welkom zijn zal door een online registratie worden vervangen. Dat laat brancheorganisatie MailDB vandaag in een persbericht weten (pdf). Vanaf 1 januari 2023 vindt de registratie van ieder huishouden om wel of geen reclamefolders te ontvangen digitaal plaats via InMijnBus.nl.

Ieder huishouden ontvangt straks een kaart waarmee via een qr-code of telefonisch met een unieke code de voorkeur kan worden aangepast. Deze unieke codes horen bij het huis en worden bij verhuizing overgedragen aan de nieuwe bewoners die hun voorkeur weer kunnen aanpassen. Vanaf 1 april zal MailDB de eerste pilots met InMijnBus gaan uitvoeren in verschillende wijken. Het plan is dat de eerste steden vanaf 1 juli naar het nieuwe systeem overgaan.

Het is de verwachting dat het nieuwe digitale systeem de hoeveelheid ongelezen folders en ongeadresseerd drukwerk zal verminderen. "Nu zet 35 procent van de Nederlandse huishoudens zijn brievenbus dicht voor folders. Verwachting is dat dit met de invoering van het nieuwe systeem naar boven de 50 procent van de huishoudens zal stijgen", zegt MailDB-voorzitter Thomas Hopman.

Bij het systeem worden geen persoonsgegevens verzameld. "De voorkeuren worden enkel en alleen opgeslagen voor het adres. Er worden dus geen enkele gegevens over personen gevraagd of verzameld. Bewoners van een adres blijven voor InMijnBus onbekend", aldus MailDB. Het nieuwe online systeem zal de huidige voorkeur, indien er van een brievenbussticker gebruik wordt gemaakt, overnemen.

Image

Reacties (62)
19-01-2022, 12:03 door Anoniem
Dat snap ik echt niet .

Dan moet zo'n reclamefietser de hele tijd op een telefoon app kijken en checken

62 niet
64 niet
66 mag
68 niet
70 mag
72 niet

In plaats van dat de sticker direct op de klep zit .

Ik kan echt niet zien waarom dat een verbetering is.

Als ik slecht denk : een hoop mensen hebben echt geen zin om uit te zoeken waar zo'n registratie portal zit , dus hebben ze een excuus om weer te folderen.
19-01-2022, 12:04 door majortom - Bijgewerkt: 19-01-2022, 12:05
Vanaf 1 april
Ik neem aan dat dit een vroege 1 april grap is?

Ik zie het al voor me: de bezorger met de handen vol folders moet tegelijkertijd bij elk huisadres ook nog eens online gaan checken of deze geregistreerd is? Naast de potentiele privacy aspecten lijkt het me ook praktisch gezien een uitdaging.
19-01-2022, 12:12 door Anoniem
Door majortom:
Vanaf 1 april
Ik neem aan dat dit een vroege 1 april grap is?

Ik zie het al voor me: de bezorger met de handen vol folders moet tegelijkertijd bij elk huisadres ook nog eens online gaan checken of deze geregistreerd is? Naast de potentiele privacy aspecten lijkt het me ook praktisch gezien een uitdaging.

QR op de brievenbus en met een Metaverse-headset scannen. Zie het al voor me.
19-01-2022, 12:13 door Anoniem
Dus als je niet digitaal vaardig bent, loop je het risico geen papieren folders meer te ontvangen. Duidelijk.

En als je wel digitaal vaardig bent, en dus alle reclame troep op je device kan lezen, kan je aangeven dat je toch papieren folders krijgt.

Reclame folders zijn hooguit nuttig voor kattenbezitters. Voor onderin de bak.
19-01-2022, 12:13 door Reinder
Misschien zijn er goede redenen voor die ik zo niet zie, maar het komt op mij over als overbodige digitalisering. Wat is het voordeel boven een sticker die de bezorger gelijk ziet? Ik snap wel dat als je het actief registreert voor elk adres dat dat de hoeveelheid benodigd drukwerk zal verminderen, maar kan je dat niet goedkoper en effectiever bereiken door iedereen eenmalig een "Ja" en een "Nee" sticker te sturen? Nu is er weer een digitaal registratie-systeem, wat moet worden geupdate, wat gehackt gaat worden, waar storingen in zijn, waar per ongeluk verkeerde lijsten uit komen etc. Er staan dan blijkbaar geen persoonsgegevens in, maar er moet wel een of ander systeem worden opgetuigd om de registratie voor elk adres te wijzigen (tenminste...ik neem even aan dat daar aan gedacht is, en dat je niet alleen op het moment van verhuizen je registratie kan wijzigen).
19-01-2022, 12:14 door [Account Verwijderd]
Door majortom:
Vanaf 1 april
Ik neem aan dat dit een vroege 1 april grap is?

Ze zijn er vroeg bij inderdaad :-)
19-01-2022, 12:18 door Anoniem
Wat een klossale verspillling en gegarandeerde faalhaalzerij.
De lollige hacker die de brakke database ff op JA, GRAAG zet is slechts de eerste di ein me opkomt.

Manmanman
19-01-2022, 12:21 door Anoniem
Ach, en dan gooien ze alsnog de rotzooi erin onder de noemer "Aan de bewoners van dit pand". Ik laat die sticker voor het geval dat maar zitten, ook al heeft die mogelijk geen effect meer.

En waarom het drukwerk zou verminderen is mij niet duidelijk. Alle digibeten worden buiten spel gezet, mensen verliezen dat papiertje met de QR code etc. Zorg maar voor een opt-in, eens kijken hoe snel de zaken dan afnemen.
19-01-2022, 12:22 door [Account Verwijderd]
Door Reinder: Misschien zijn er goede redenen voor die ik zo niet zie, maar het komt op mij over als overbodige digitalisering. Wat is het voordeel boven een sticker die de bezorger gelijk ziet? Ik snap wel dat als je het actief registreert voor elk adres dat dat de hoeveelheid benodigd drukwerk zal verminderen, maar kan je dat niet goedkoper en effectiever bereiken door iedereen eenmalig een "Ja" en een "Nee" sticker te sturen? Nu is er weer een digitaal registratie-systeem, wat moet worden geupdate, wat gehackt gaat worden, waar storingen in zijn, waar per ongeluk verkeerde lijsten uit komen etc. Er staan dan blijkbaar geen persoonsgegevens in, maar er moet wel een of ander systeem worden opgetuigd om de registratie voor elk adres te wijzigen (tenminste...ik neem even aan dat daar aan gedacht is, en dat je niet alleen op het moment van verhuizen je registratie kan wijzigen).

Hoe weet de bezorging dadelijk waar hij/zij/X wel of niet een reclamefolder en/of een nieuwsblad mag. Er staat helemaal niets op hun website over de praktische uitvoering en dat is meestal een teken aan de wand.
19-01-2022, 12:23 door Anoniem
Bij het systeem worden geen persoonsgegevens verzameld.
OK, kennelijk weet men bij MailDB niet wat persoonsgegevens precies zijn. Beetje vreemd voor een bedrijf wat helemaal
draait om persoonsgegevens... toch maar even een cursusje doen?

Kijk ik kan me voorstellen dat het hebben van een dergelijke registratie handig is want dan weet je precies hoeveel
folders je mee moet nemen de wijk in en kan verspilling voorkomen worden (folders die overblijven omdat er zoveel
mensen een NEE sticker hebben, of geen JA sticker).
Maar hoe gaat dat dan bij het bezorgen werken? Moet de bezorger dan met een APP rondlopen en alle huisnummers
scannen om te weten of daar wel of niet een folder bezorgd moet worden?
Of gaan ze alle folders adresseren? Dat lijkt me toch ook niet handig voor de bezorger, dan wordt het een postbode.

Als je de efficiency wilt verbeteren dan zou ik voorstellen: maak een app waarmee je stickers kunt scannen, ga daarmee
langs de huizen en tel daar mee de aantallen JA/JA JA/NEE en NEE/NEE stickers. Je hoeft niet vast te leggen waar
ze precies zitten, alleen de aantallen tellen.
En bewaar dat in je systeem zodat je weet hoeveel folders je de bezorger mee moet geven. Maak een terugmeld
mogelijkheid waarin de bezorger kan aangeven hoeveel hij overhoudt of tekort komt. En dan pas je die getallen aan.

Veel simpeler dan zo'n rare database.
19-01-2022, 12:25 door Anoniem
Ze hebben echt de goedwies kapot
19-01-2022, 12:31 door Anoniem
Dit is echt het meest stomzinnige idee in tijden. Alsof je als bezorger bij ieder adres op je smartphone wil kijken. En alle op de website genoemde argumenten zijn echt slap.

Lijkt me interessant om tzt te kijken of de API voor de smartphone app / website te misbruiken is om te zien of iemand op vakantie is of niet (door wijzigingen van voorkeur bij te houden). Handig voor inbrekers.
19-01-2022, 12:32 door Anoniem
Hahaha een QR code. Nou dat wordt leuk!! Vast weer een paar knappe koppen bezig met alvast wat brieven maken met een betalingslink voor registratie....
19-01-2022, 12:35 door Anoniem
Door Reinder: Ik snap wel dat als je het actief registreert voor elk adres dat dat de hoeveelheid benodigd drukwerk zal verminderen, maar kan je dat niet goedkoper en effectiever bereiken door iedereen eenmalig een "Ja" en een "Nee" sticker te sturen?
Ik zie dat ook niet. Ze zeggen "deze registratie gaat over op de volgende bewoner", dan hopen ze zeker dat iedere
bewoner die QR code kaart bewaart en aan de volgende bewoner geeft.
Nou we hebben hier sinds een jaar of 5 nieuwe centrale brievenbussen en daar heb je geen sticker bij nodig want
er zitten bordjes bij die je in een opening kunt schuiven (van binnenuit) waar netjes die JA/JA JA/NEE of NEE/NEE
teksten op staan. Die word je natuurlijk ook geacht aan de volgende bewoner te geven (ik heb ze gewoon in de
bus laten liggen, geen last van verder).
Nou, in die paar jaar zit er al op een flink aantal bussen weer een sticker geplakt dus dat werkt kennelijk niet.
19-01-2022, 12:37 door Anoniem
Jippie! Weer een database. Die ongetwijfeld 'heel nuttig' en 'volkomen veilig' is.
De sticker zit er. Ik heb nog een paar reserve exemplaren. En zoek het maar uit met je database 'die ik kan aanpassen'.
19-01-2022, 12:51 door Anoniem
Begin er maar eens mee om die troep enkel opt-in te maken. Waarom moet het allemaal opt-out zijn.

Daarnaast is mijn adres herleidbaar naar mij als persoon, hoezo is dat geen persoonsgegeven?
19-01-2022, 12:58 door Anoniem
Aha, het was dus MailDB of een of andere drukwerkpapierdumporganisatie die bij mijn brievenbus zonder te vragen een op de brievenbus geplakte tekst heeft verwijderd. Er zat een nee/ja sticker onder, dat was ook wel aan de kleur te zien.

Dat MailDB c.s. in de grond mag zakken. Van mijn eigendommen blijf je met je gore tengels af. Is dat begrepen? Stelletje vernielzuchtigen.

Wat privacy betreft ga ik natuurlijk nooit mee doen mee die online onzin. Je moet een optin systeem maken, geen opt out. Geen sticker is opt out. Dat was al zo in diverse gemeenten.
19-01-2022, 13:08 door Anoniem
Compleet gestoord idee. Knettergek zijn ze.

De sticker of verwisselbare plaatjes werken prima, hoe is dit ooit een verbetering? Voor MailDB en leden is het leuk, ja. Dan zijn er mooi gegevens verzameld en kun je daar mooie BI tools op loslaten.

Ze bekijken het maar, ik ga daar geen enkele medewerking aan geven.
19-01-2022, 13:17 door Anoniem
Zoals in Amsterdam, geen folders in de bus tenzij je aangeeft ze wel te willen. Een opt-in systeem graag maar dat is niet zo favoriet in commerciële kringen.

Deze handige jongens verklaren opeens eenzijdig alle stickers ongeldig en via een opt-out systeem moet je je afmelden om je bus leeg te houden. Als je dus niet reageert staan vele brievenbussen opeens weer open voor reclamedrukwerk. ik verwacht eerder een toename dan een afname.
19-01-2022, 13:19 door Anoniem
Door majortom:
Vanaf 1 april
Ik neem aan dat dit een vroege 1 april grap is?
Dit lijkt mij het meest aannemelijke scenario :-)

Door Anoniem:
Als je de efficiency wilt verbeteren dan zou ik voorstellen: maak een app waarmee je stickers kunt scannen, ga daarmee
langs de huizen en tel daar mee de aantallen JA/JA JA/NEE en NEE/NEE stickers. Je hoeft niet vast te leggen waar
ze precies zitten, alleen de aantallen tellen.
En bewaar dat in je systeem zodat je weet hoeveel folders je de bezorger mee moet geven. Maak een terugmeld
mogelijkheid waarin de bezorger kan aangeven hoeveel hij overhoudt of tekort komt. En dan pas je die getallen aan.
Dit lijkt me erg fraudegevoelig, bezorgers krijgen vaak betaald voor het aantal folders dat ze bezorgen (folders x adressen), de Nee's leveren uiteraard niets op. De bezorger heeft er dus baat bij om dit getal op te krikken, ook al gaat het waarschijnlijk om centenwerk.
19-01-2022, 13:23 door Anoniem
Dit doet Stichting Postfilter toch al sinds 2009? InMijnBus is een initiatief van MailDB en is de branchevereniging van verspreidbedrijven van reclamefolders en huis-aan-huiskranten. Willen ze nu buiten de stichting om?
19-01-2022, 13:26 door Anoniem
Ieder huishouden ontvangt straks een kaart waarmee via een qr-code of telefonisch met een unieke code de voorkeur kan worden aangepast.

Waarschijnlijk verstuurd met "aan de bewoners van". Grote kans dat het hier op de papierhoop eindigt.

Wat gebeurt er bij verlies of diefstal? Of als ze geen reactie krijgen van "het adres"?

Wat als de instelling in het systeem niet overeenkomt met een potentiele brievenbussticker? Wat is lijdend?


En kan iemand eindelijk een verbod instellen op het gebruik van "aan de bewoners van".
Mn bij die irritante overbodige loterij post.


Blaas dit systeem maar af, en laat de overheid maar een centraal systeem opzetten waarin je voor jezelf (en je woonadres) kunt vastleggen wat je wel wilt ontvangen. Niets aangegeven, dan default alles blokkeren.

Het is van de gekke dat je in deze tijd nog steeds op tig plekken moet aangeven dat je van bepaalde post niet gediend bent.door je personalia achter te laten.
19-01-2022, 13:35 door Anoniem
Door Anoniem: Hahaha een QR code. Nou dat wordt leuk!! Vast weer een paar knappe koppen bezig met alvast wat brieven maken met een betalingslink voor registratie....
Ik zal nooit een willekeurige QR code scannen, heb totaal geen idee wat hij doet. Maar het hoort bij deze
moderne tijd ook dat jij nee moet zeggen anders maken ze er ja van. Oplossing iedereen die geen reclame
volders wil dumpt ze op straat.
19-01-2022, 13:55 door Anoniem
Door Rotsmoel:
Hoe weet de bezorging dadelijk waar hij/zij/X wel of niet een reclamefolder en/of een nieuwsblad mag. Er staat helemaal niets op hun website over de praktische uitvoering en dat is meestal een teken aan de wand.
https://www.inmijnbus.nl/nl/verspreider
19-01-2022, 14:15 door Anoniem
Ze kunnen van mij de boom in met iedere keer weer dat gedram dat alles digitaal moet.
Wat een waardeloze argumenteringen worden er ook weer gehanteerd, het is maar 35% die een sticker heeft en dat komt omdat men geen zin heeft om een sticker te regelen als argument, regel dan iets dat iedereen heel simpel aan zo'n sticker kan komen.

Zullen we het nieuwe systeem nu gewoon eens gaan toepassen zoals het hoort, iedere brievenbus met sticker moet gerespecteerd worden en in het nieuwe digitale systeem staat alles per default op 'Nee' en iedereen die wel reclame in zijn of haar brievenbus wilt ontvangen dient digitaal de status te wijzigen of plakt alsnog een andere sticker.
19-01-2022, 15:03 door Anoniem
Tja dan krijg je ook een probleem,want dan wordt er weer geen rekening gehouden met oudere mensen,waarvan een gross misschien geen verstand heeft van de huidige digitalisering.
Zij zitten dan het hun handen in het haar,want wat als zij juist wel of geen reclame willen in hun bus?.
Ze kunnen dat mogelijk op deze manier niet kiezen ja of de nee.
19-01-2022, 15:06 door MathFox
Als het een opt-in systeem is heb ik er geen bezwaar tegen. Zo niet dan geldt nog steeds mijn Nee-Nee stikker.
19-01-2022, 15:09 door Anoniem
Als het goed is staat je keuze standaard op : geen reclame gewenst
en zal je dit moeten activeren als je wel reclame wilt,
anders halen ze die 50% niet.
19-01-2022, 15:11 door Anoniem
Door Anoniem: Dat snap ik echt niet .

Dan moet zo'n reclamefietser de hele tijd op een telefoon app kijken en checken

62 niet
64 niet
66 mag
68 niet
70 mag
72 niet

In plaats van dat de sticker direct op de klep zit .

Ik kan echt niet zien waarom dat een verbetering is.

Als ik slecht denk : een hoop mensen hebben echt geen zin om uit te zoeken waar zo'n registratie portal zit , dus hebben ze een excuus om weer te folderen.

Mijn kids bezorgen ook huis-aan-huis bladen en folders en ik zie hier inderdaad ook nog wel een uitdaging. Dit gaat alleen werken als de drukkers/distributeurs de huis-aan-huisbladen en folders met adreslabels aanleveren.
19-01-2022, 15:13 door Anoniem
Door Anoniem: Hahaha een QR code. Nou dat wordt leuk!! Vast weer een paar knappe koppen bezig met alvast wat brieven maken met een betalingslink voor registratie....
Valt mij nog mee dat ze niet op de Smart Blockchain inzetten :-)
19-01-2022, 15:19 door Anoniem
Lijkt wel of er tegenwoordig alles aan gedaan wordt om iedereen zoveel mogelijk op zijn/haar telefoon te laten kijken. Dit lost geen probleem op, sterker nog, iets simpels wordt onnodig ingewikkeld gemaakt. Iedereen moet meedoen met de QR-hype.
19-01-2022, 15:24 door Anoniem
Ik heb nu een nee-nee sticker en die blijft zitten. Sommige bezorgers hebben daar al moeite mee. Ik vind namelijk nog regelmatig een folder van meubelstoffeerders of hoe die lui heten in mijn bus.
19-01-2022, 15:28 door Anoniem
Door Anoniem: Dat snap ik echt niet .

Dan moet zo'n reclamefietser de hele tijd op een telefoon app kijken en checken

62 niet
64 niet
66 mag
68 niet
70 mag
72 niet

In plaats van dat de sticker direct op de klep zit .

Ik kan echt niet zien waarom dat een verbetering is.

Als ik slecht denk : een hoop mensen hebben echt geen zin om uit te zoeken waar zo'n registratie portal zit , dus hebben ze een excuus om weer te folderen.

Papieren reclame is niet meer van deze tijd. Het is een onnodige verspilling van papier. Dus het zou eigenlijk helemaal gestopt moeten worden.
19-01-2022, 15:42 door Anoniem
Wie kan de data inzien?
Ziet de bezorger alleen de huidige status, of kan de bezorger ook zien dat iemand alleen voor de komende twee weken e.e.a. op Nee gezet heeft? Anders gezegd: een goede indicator dat de bewoner in die twee weken dan op vakantie is en ongestoord een bezoek aan het adres mogelijk is?
19-01-2022, 15:47 door Anoniem
Uit de FAQ:
Met welke voorkeuren staat mijn adres nu in het systeem?
De digitale sticker volgt uw huidige voorkeur die u op dit moment met NEE-NEE, NEE-JA en/of JA stickers aangeeft.

Oftewel, is er iemand het hele land continue aan het rondreizen om die voorkeuren op te nemen en zelfs actueel ("huidige voorkeur") te houden?!
19-01-2022, 15:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Als je de efficiency wilt verbeteren dan zou ik voorstellen: maak een app waarmee je stickers kunt scannen, ga daarmee
langs de huizen en tel daar mee de aantallen JA/JA JA/NEE en NEE/NEE stickers. Je hoeft niet vast te leggen waar
ze precies zitten, alleen de aantallen tellen.
En bewaar dat in je systeem zodat je weet hoeveel folders je de bezorger mee moet geven. Maak een terugmeld
mogelijkheid waarin de bezorger kan aangeven hoeveel hij overhoudt of tekort komt. En dan pas je die getallen aan.

Veel simpeler dan zo'n rare database.

De bezorger houdt nu toch al iets over? Of komt wat tekort? Daarmee weten ze toch allang (of kunnen ze allang weten) hoeveel folders nodig zijn?
19-01-2022, 16:08 door Anoniem
Dit is geen oplossing bedenken voor een probleem, dit is een probleem bedenken voor een oplossing.
19-01-2022, 16:41 door Anoniem
Dit is werkelijk net zo onzinnig als een electrisch verwarmde trekhaak op je auto of 100 meter figuurpoepen op de Olympische Spelen.
19-01-2022, 16:54 door Anoniem
Ik hoop toch zeer dat een stapel folders drie keer per week in je brievenbus opt-in is.

Maar wat weet InMijnBus.nl als je je instellingen verandert?
1) Je IP adres, want de inhoud van de site moet vanaf hun site naar jouw computer gestuurd worden
2) Je postcode en huisnummer, de site moet weten op welk adres de instellingen betrekking hebben

Hoezo geen persoonsgegevens? Dit wordt een betere database dan waar Google over beschikt als je een zoekopdracht doet (je geschatte adres staat dan onderaan de pagina met zoekresultaten).
19-01-2022, 17:05 door Anoniem
Erg slim van MailDB, gebruikers een database laten vullen die ze kunnen verkopen aan partijen die "gepersonaliseerde" reclame verzenden. Geadresseerde reclame mag wel bezorgd worden bij een nee/nee sticker maar dat is meetal niet de doelgroep van die bedrijven dus die kunnen dan fors besparen op adressen die in de MailDB database staan met een nee/nee.

Of denken we met z'n alle dat MailDB dit allemaal 'om niet' doet?
19-01-2022, 17:56 door Anoniem
Door Anoniem: Uit de FAQ:
Met welke voorkeuren staat mijn adres nu in het systeem?
De digitale sticker volgt uw huidige voorkeur die u op dit moment met NEE-NEE, NEE-JA en/of JA stickers aangeeft.

Oftewel, is er iemand het hele land continue aan het rondreizen om die voorkeuren op te nemen en zelfs actueel ("huidige voorkeur") te houden?!

De bezorgers, die nu al fouten maken bij het bezorgen? (als in, ze doen maar wat)
19-01-2022, 19:52 door Anoniem
Heeft er iemand ontdekt day er nog een subsidie potje te plunderen was?

Ik ben het met iedereen hier eens dat dit nu al het meest stompzinnige idee is wat dit jaar uitkomt.
19-01-2022, 20:01 door Anoniem
En hoe gaan politieke partijen, of de winkel op de hoek die gewoon zelf bijvoorbeeld hun foldertje bij iedereen in de bus willen doen, dit nu nog goed doen? Want nu kijk je op de bus: klaar. En dan? Moeten ze ineens iets gaan kopen, app gebruiken etc?

Is dit een soort van machtgreep van de grote folder verspreiders om de kleintjes uit de markt te zetten?
19-01-2022, 20:39 door Anoniem
Ja wel MailDB kan lullen wat ze willen maar de stickers zijn nog steeds de enige rechtsgeldige manier tot anders bepaald door individuele gemeenten en sinds deelname van het programma vrijwillig is tot nader order weet ik al hoe ik het MailDB lastig ga maken.

Wat ik ga doen zodra ik die kaart ontvang is een klacht indienen bij Reclame Code Commisie want ik zie hun kaart voor inschrijving als reclame en met een NEE/NEE sticker actief mogen ze dit niet bij mij verspreiden. Want ze zeggen zelf.
Wij vragen en verzamelen géén gegevens over personen. De voorkeuren worden enkel en alleen opgeslagen voor het adres. InMijnBus vraagt of verzamelt geen enkel gegeven over personen. Bewoners van een adres zijn en blijven met InMijnBus onbekend.
Dus die hebben geen enkele poot om op te staan want met wat hun voorspiegelen moeten ze de kaart ook ongeadresseerd afleveren en is de NEE/NEE sticker dus leidend en als ze wel geadresseerd afleveren zijn ze hoe dan ook in overtreding want er is geen toestemming gegeven tot verwerking van de gegevens voorhand en ook geen lopende relatie.

Tenzij de gemeente zelf de informatie verspreid want dan valt het onder uitzonderingsregeling wegens lopende relatie en of wijk verbetering maar dat gaan ze niet doen die passen wel op zich hiermee te gaan bemoeien.

Als genoeg mensen die klacht gaan deponeren bij RCM heeft MailDB een groot probleem qua PR.
19-01-2022, 20:59 door Anoniem
Door Anoniem: Dit doet Stichting Postfilter toch al sinds 2009? InMijnBus is een initiatief van MailDB en is de branchevereniging van verspreidbedrijven van reclamefolders en huis-aan-huiskranten. Willen ze nu buiten de stichting om?

Elke organisatie zijn eigen lijst met opt-outs.
En de burger zoekt het maar uit. Die is namelijk hun klant niet. De reklame-sector wel.


Het wordt echt tijd dat de politiek nu eens met beschermende maatregelen komt voor de burger ipv de reklame-sector.
- wetgeving die opt-in verplicht stelt op straffe van maximaal 10% van de bruto-omzet. (en out-out dood verklaart). Boete gaat naar de financiering van de centrale database (zie volgende punt)
- opt-in wordt centraal geregeld via de overheid. Niet allerhande losse "commerciele" databases die weer doorverkocht kunnen gaan worden.
- de sticker op de brievenbus is en blijft altijd leidend.
- de distributeur van de reclame folders moet bewijzen dat hij vooraf toestemming had. Niet andersom.

Welke partijen zijn er nog voor de burger ipv het grote (reklame) geld.
19-01-2022, 21:55 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 19-01-2022, 21:59
Door Anoniem:
Door Rotsmoel:
Hoe weet de bezorging dadelijk waar hij/zij/X wel of niet een reclamefolder en/of een nieuwsblad mag. Er staat helemaal niets op hun website over de praktische uitvoering en dat is meestal een teken aan de wand.
https://www.inmijnbus.nl/nl/verspreider

Ja exact wat ik al eerder zei: niets uitgewerkt voor de bezorger m/v/x. Dus onwerkbaar, amateuristisch broddelwerk met een zweem van slavenarbeid.

Door Anoniem: Erg slim van MailDB, gebruikers een database laten vullen die ze kunnen verkopen aan partijen die "gepersonaliseerde" reclame verzenden. Geadresseerde reclame mag wel bezorgd worden bij een nee/nee sticker maar dat is meetal niet de doelgroep van die bedrijven dus die kunnen dan fors besparen op adressen die in de MailDB database staan met een nee/nee.

Of denken we met z'n alle dat MailDB dit allemaal 'om niet' doet?

Dit.
19-01-2022, 22:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Bij het systeem worden geen persoonsgegevens verzameld.
.....
Als je de efficiency wilt verbeteren dan zou ik voorstellen: maak een app waarmee je stickers kunt scannen, ga daarmee
langs de huizen en tel daar mee de aantallen JA/JA JA/NEE en NEE/NEE stickers. Je hoeft niet vast te leggen waar
ze precies zitten, alleen de aantallen tellen.
En bewaar dat in je systeem zodat je weet hoeveel folders je de bezorger mee moet geven. Maak een terugmeld
mogelijkheid waarin de bezorger kan aangeven hoeveel hij overhoudt of tekort komt. En dan pas je die getallen aan.

Veel simpeler dan zo'n rare database.

Zoiets wordt volgens mij al gedaan: periodiek tellen/schatten hoeveel JA/NEE, NEE/NEE stickers (en wellicht registraties in een DB) er in een wijk zijn. Mijn zoon krijgt namelijk al verschillende aantallen kranten en folders mee voor dezelfde wijken.

Verder lijkt me het voorstelde systeem complete onzin en zal het inderdaad wel een 1 april grap zijn.
19-01-2022, 22:54 door quikfit
Nu nog een App om te poepen...zouden we dan alle Bull Shit gehad hebben? Ik betwijfel het.
20-01-2022, 00:28 door Anoniem
Door Anoniem: Dat snap ik echt niet .

Dan moet zo'n reclamefietser de hele tijd op een telefoon app kijken en checken

62 niet
64 niet
66 mag
68 niet
70 mag
72 niet

In plaats van dat de sticker direct op de klep zit .

Ik kan echt niet zien waarom dat een verbetering is.

Als ik slecht denk : een hoop mensen hebben echt geen zin om uit te zoeken waar zo'n registratie portal zit , dus hebben ze een excuus om weer te folderen.

Tja, aan de top zijn vaak mensen aanwezig die zich niet kunnen plaatsen in de arbeider.
20-01-2022, 01:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dat snap ik echt niet .

Dan moet zo'n reclamefietser de hele tijd op een telefoon app kijken en checken

62 niet
64 niet
66 mag
68 niet
70 mag
72 niet

In plaats van dat de sticker direct op de klep zit .

Ik kan echt niet zien waarom dat een verbetering is.

Als ik slecht denk : een hoop mensen hebben echt geen zin om uit te zoeken waar zo'n registratie portal zit , dus hebben ze een excuus om weer te folderen.

Papieren reclame is niet meer van deze tijd. Het is een onnodige verspilling van papier. Dus het zou eigenlijk helemaal gestopt moeten worden.

Als je veel beeldschermwerk doet, dan is het wel eens aangenaam om vanaf papier te lezen. Veel rustiger. 16 uur per dag kunstmatig 'blauw licht' voor je snufferd is niet goed.

onnodige verspilling
Dat vond ik een hele mooie.
20-01-2022, 07:31 door Anoniem
Door quikfit: Nu nog een App om te poepen...zouden we dan alle Bull Shit gehad hebben? Ik betwijfel het.
Oh jeetje sorry to say maar die bestaan ook al. We hadden een collega paar jaar terug die zo app had aangeraden onder het mom van stoelgang vergelijken voor gezondheid onder de dames groep.

En dat is dus geen 1april grap..


Wel nu wachten op een bad actor die ook zulke adres kaarten gaat verspreiden met een qrcode die naar een deploy, inject script voor malware erin.

Neem aan dat ik niet de enige ben die al aan die applicatie mogelijkheid hier dacht.
Bedoel hoeveel mensen los van security concious zullen ooit een qrcode eerst scannen via een link previewer in een sandboxed omgeving.
20-01-2022, 09:17 door Anoniem
Door Rotsmoel:
Door Reinder: Misschien zijn er goede redenen voor die ik zo niet zie, maar het komt op mij over als overbodige digitalisering. Wat is het voordeel boven een sticker die de bezorger gelijk ziet? Ik snap wel dat als je het actief registreert voor elk adres dat dat de hoeveelheid benodigd drukwerk zal verminderen, maar kan je dat niet goedkoper en effectiever bereiken door iedereen eenmalig een "Ja" en een "Nee" sticker te sturen? Nu is er weer een digitaal registratie-systeem, wat moet worden geupdate, wat gehackt gaat worden, waar storingen in zijn, waar per ongeluk verkeerde lijsten uit komen etc. Er staan dan blijkbaar geen persoonsgegevens in, maar er moet wel een of ander systeem worden opgetuigd om de registratie voor elk adres te wijzigen (tenminste...ik neem even aan dat daar aan gedacht is, en dat je niet alleen op het moment van verhuizen je registratie kan wijzigen).

Hoe weet de bezorging dadelijk waar hij/zij/X wel of niet een reclamefolder en/of een nieuwsblad mag. Er staat helemaal niets op hun website over de praktische uitvoering en dat is meestal een teken aan de wand.

Als bezorger dus precies mijn punt. Aangezien een bewoner dit per week kan veranderen, kan ik dit niet uit mijn hoofd leren, nu weet ik wie geen sticker heeft en als die alsnog geplakt wordt, zie ik dat bij aankomst bij de bus. Straks zijn de mogelijke opties:
- elke week een papieren lijst, dus met die lijst lopen en het risico dat iemand de lijst een tijdje fotografeert als die bij de folders ligt, i.p.v. in mijn brievenbus, handig voor inbrekers.
- elke week op mijn telefoon kijkend lopen, dus geen folders bezorgen als het regent, of iedere week een nieuwe telefoon, omdat de mijne verzopen is
- elk pakje folders voorzien van een adressticker, dus na levering van de folders eerst sorteren op loopvolgorde, dus extra tijd en dan ook extra vergoeding, want de huidige vergoeding is net voldoende voor de looptijd.
20-01-2022, 09:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Bij het systeem worden geen persoonsgegevens verzameld.
OK, kennelijk weet men bij MailDB niet wat persoonsgegevens precies zijn. Beetje vreemd voor een bedrijf wat helemaal
draait om persoonsgegevens... toch maar even een cursusje doen?

Kijk ik kan me voorstellen dat het hebben van een dergelijke registratie handig is want dan weet je precies hoeveel
folders je mee moet nemen de wijk in en kan verspilling voorkomen worden (folders die overblijven omdat er zoveel
mensen een NEE sticker hebben, of geen JA sticker).
Maar hoe gaat dat dan bij het bezorgen werken? Moet de bezorger dan met een APP rondlopen en alle huisnummers
scannen om te weten of daar wel of niet een folder bezorgd moet worden?
Of gaan ze alle folders adresseren? Dat lijkt me toch ook niet handig voor de bezorger, dan wordt het een postbode.

Als je de efficiency wilt verbeteren dan zou ik voorstellen: maak een app waarmee je stickers kunt scannen, ga daarmee
langs de huizen en tel daar mee de aantallen JA/JA JA/NEE en NEE/NEE stickers. Je hoeft niet vast te leggen waar
ze precies zitten, alleen de aantallen tellen.
En bewaar dat in je systeem zodat je weet hoeveel folders je de bezorger mee moet geven. Maak een terugmeld
mogelijkheid waarin de bezorger kan aangeven hoeveel hij overhoudt of tekort komt. En dan pas je die getallen aan.

Veel simpeler dan zo'n rare database.

Dat is eigenlijk het systeem dat we nu gebruiken. (Ik ben bezorger). Maar we worden geacht niet meer dan 5 pakjes folders over te hebben, alleen gooien ze de folders voor de deur en als het regent zijn het bovenste en onderste pakje van de stapel volgezogen met water. Dus ik moet veel meer reservepakjes hebben.
20-01-2022, 10:03 door Anoniem
Door Anoniem: Dit is geen oplossing bedenken voor een probleem, dit is een probleem bedenken voor een oplossing.
Daar zijn we als landje best goed in hoor. We kopen alvast een oplossing in maar het probleem, dat moet worden opgelost, hebben/kennen we nog niet. Op deze wijze vliegen er miljarden aan belastinggeld jaarlijks in de verkeerde zakken. Kijk maar eens naar de CO2 aanpak. Is CO2 een probleem, nee helemaal niet, maar we schaffen voor miljarden zaken aan die er reductie van enkele promille teweeg brengt die nauwelijks iets voorstelt en ook nog eens schadelijk is voor de zaken die we juist wel zouden moeten willen. Kortom, verkopers van die onzin stinkend rijk en de belastingbetaler betaald nog even flink mee aan die onzin.
Maar goed, we zullen aan de QR code moeten, is het niet van Corona dan is het wel voor de persoonlijke CO2 uitstoot en nu zelfs ook om reclame folders wel of niet te willen. Straks ook een QR om ergens te mogen kakken, of zit dat al in de C02 QR code verwerkt?
20-01-2022, 10:16 door Anoniem
Ik snap dit echt niet.. Gevalletje overbodige digitalisering... Idee is leuk, uitvoering is natuurlijk gewoon niet te doen.. Dat betekent dat de gemiddelde bezorger dus bij elke bezorging extra tijd kwijt is om te checken of het adres wel/niet mag.. Met de vergoedingen voor de huis aan huis bezorgers betekent dat een significante hoeveelheid extra tijd... Volgens mij is dit gewoon een aanmoediging om te stoppen met het bezorgen van kranten.. Want op deze manier gaan ze echt geen nieuwe bezorgers trekken...
20-01-2022, 10:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Rotsmoel:
Hoe weet de bezorging dadelijk waar hij/zij/X wel of niet een reclamefolder en/of een nieuwsblad mag. Er staat helemaal niets op hun website over de praktische uitvoering en dat is meestal een teken aan de wand.
https://www.inmijnbus.nl/nl/verspreider

Zojuist dat stukje van de site bekeken. Dit roept alleen nog maar meer vragen op. Bij de veelgestelde vragen staat een vraag: Kan ik de adressen kopen van huishoudens die hun brievenbus voor alles dicht hebben zitten?
Het antwoord begint met: Nee, Onderdeel van de gedragscode is, dat wij dit niet doen. Verder samengevat kan een erkende verspreider alleen een lijst krijgen waar wel bezorgd mag worden. Maar dan weet ik toch ook, waar het niet mag? We weten allemaal, dat je de lijst van alle adressen in een gebied in een database kunt zetten en dat je de lijst met adressen waar wel bezorgd mag worden, daar geautomatiseerd vanaf kan halen. Houd je precies die lijst over, die ze niet geven.

Ik krijg steeds meer kriebels bij dit verhaal.
20-01-2022, 11:44 door spatieman
is dit een vervroegde 1 april grap of zo ?
genoeg huishouden die geen internet hebben, of willen..
20-01-2022, 14:55 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 20-01-2022, 14:56
Door Anoniem:
Door Rotsmoel:
Door Reinder: Misschien zijn er goede redenen voor die ik zo niet zie, maar het komt op mij over als overbodige digitalisering. Wat is het voordeel boven een sticker die de bezorger gelijk ziet? Ik snap wel dat als je het actief registreert voor elk adres dat dat de hoeveelheid benodigd drukwerk zal verminderen, maar kan je dat niet goedkoper en effectiever bereiken door iedereen eenmalig een "Ja" en een "Nee" sticker te sturen? Nu is er weer een digitaal registratie-systeem, wat moet worden geupdate, wat gehackt gaat worden, waar storingen in zijn, waar per ongeluk verkeerde lijsten uit komen etc. Er staan dan blijkbaar geen persoonsgegevens in, maar er moet wel een of ander systeem worden opgetuigd om de registratie voor elk adres te wijzigen (tenminste...ik neem even aan dat daar aan gedacht is, en dat je niet alleen op het moment van verhuizen je registratie kan wijzigen).

Hoe weet de bezorging dadelijk waar hij/zij/X wel of niet een reclamefolder en/of een nieuwsblad mag. Er staat helemaal niets op hun website over de praktische uitvoering en dat is meestal een teken aan de wand.

Als bezorger dus precies mijn punt. Aangezien een bewoner dit per week kan veranderen, kan ik dit niet uit mijn hoofd leren, nu weet ik wie geen sticker heeft en als die alsnog geplakt wordt, zie ik dat bij aankomst bij de bus. Straks zijn de mogelijke opties:
- elke week een papieren lijst, dus met die lijst lopen en het risico dat iemand de lijst een tijdje fotografeert als die bij de folders ligt, i.p.v. in mijn brievenbus, handig voor inbrekers.
- elke week op mijn telefoon kijkend lopen, dus geen folders bezorgen als het regent, of iedere week een nieuwe telefoon, omdat de mijne verzopen is
- elk pakje folders voorzien van een adressticker, dus na levering van de folders eerst sorteren op loopvolgorde, dus extra tijd en dan ook extra vergoeding, want de huidige vergoeding is net voldoende voor de looptijd.

De uitvoerbaarheid is niet uitgewerkt, dat mogen de bezorgers klaarblijkelijk zelf maar uitzoeken met alle gevolgen van dien. Wat is dat MailDB voor een enge organisatie?
20-01-2022, 17:22 door Anoniem
Huis-aan-huiskranten weigeren deelname aan digitale brievenbussticker
donderdag 20 januari 2022, 17:10 door Redactie

https://www.security.nl/posting/739374/Huis-aan-huiskranten+weigeren+deelname+aan+digitale+brievenbussticker
20-01-2022, 22:16 door Anoniem
Door Anoniem:Ik kan echt niet zien waarom dat een verbetering is.
Nieuw verdienmodel.
20-01-2022, 22:31 door Anoniem
Door Anoniem: Ach, en dan gooien ze alsnog de rotzooi erin onder de noemer "Aan de bewoners van dit pand".
Daar is het ntuurlijk voor opgezet. Ze willen dat weten om die adreslabels te printen. Waar dan geen digitale sticker zit hoeft geen label, de rest met label. Toch iedereen reklame
20-01-2022, 22:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hahaha een QR code. Nou dat wordt leuk!! Vast weer een paar knappe koppen bezig met alvast wat brieven maken met een betalingslink voor registratie....
Valt mij nog mee dat ze niet op de Smart Blockchain inzetten :-)
Haha. Nee, Rian heeft nu een effectievere manier gevonden om miljoentjes binnen te hengelen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.