image

Aantal bankkantoren in Nederland afgelopen jaren sterk gedaald

maandag 23 januari 2023, 16:18 door Redactie, 15 reacties

Het aantal bankkantoren in Nederland is de afgelopen jaren sterk gedaald. Telde ons land begin deze eeuw nog 6100 bankkantoren, dat zijn er tegenwoordig nog maar 420. Een daling van 93 procent, zo meldt RTL Nieuws op basis van eigen onderzoek.

Zo telt ABN Amro 27 bankfilialen, gevolgd door ING en Rabobank met respectievelijk 57 en 136 kantoren. SNS is met ruim 200 bankkantoren het best vertegenwoordigd. ING heeft naast de volwaardige kantoren ook ruim 200 servicepunten. De banken verwachten dat het aantal vestigingen verder zal afnemen. ABN Amro, ING en Rabobank zeggen dat ze hun kantoren sluiten omdat er steeds minder mensen komen. Daarnaast wordt er vol ingezet op online bankieren.

Naast Nederland daalt ook in België het aantal bankkantoren. Volgens non-profitorganisatie Financité verloor België in tien jaar tijd de helft van zijn bankkantoren. Eind 2021 waren dat er nog maar 3800. Het verlies van 423 vestigingen in 2021 komt overeen met de sluiting van minstens één vestiging per dag. De daling is vooral sterk bij de grote banken.

Reacties (15)
23-01-2023, 16:49 door Anoniem
Schandalig weinig
23-01-2023, 16:50 door Anoniem
In de jaren 70 kwam de SRV man (melkboer en minisupermarkt) in de straat. De bakker ook. En zelfs de Rabobank. Met een mobiel kantoor.

Nu is het enkel deliveroo. En love to eat. En de pizzabrommer.
23-01-2023, 17:14 door Anoniem
Hmm,

Banken hebben actief mensen ontmoedigd om nog naar een bankkantoor te gaan.
Zoals: u kunt hier geen geld (meer) opnemen, storten, wisselen, etc. Doe dat maar in de automaat.
Zeggen dat mensen niet meer komen, dat is op zich waar. Waarom zou je daarheen gaan als je wordt weggepest?
Maar om dit nu als reden op te geven is wel heel erg hypocriet.

Banken. Wees eerlijk. Je wilt de kosten niet meer van kantoren en je hebt met internetbankieren nu ook een manier om bankbezoek te ontmoedigen en terug te dringen naar bijna nul.
En eerlijk gezegd kost een rekening nu veel meer dan vroeger toen we het met kantoren moesten doen.
23-01-2023, 18:51 door Anoniem
Ik zie hierin echt een voorzetje in naar het snel uitfaseren van cash geld ten faveure van de zgn. CBDC.

Het is net als met het eten van toegevoegd krekelmeel, het wordt je gewoon opgedrongen.
Van der Leyen zet een krabbeltje bij het kruisje en hoppa het is wet.

Dit ook als je er allergisch voor bent. Lopen klanten derhalve nu alleen nog maar in de weg?

Heb ik daarvoor nu al die spinnen gespaard en ongedeerd buiten gezet?
Dat ik nu een krekel op mijn bordje vind?

#webproxy
23-01-2023, 19:43 door Anoniem
Je kan je ook afvragen of “gewone” klanten nog wel een bank nodig hebben.
Gewoon alles op een digitale rekening, beheerd door DNB.
Of ECB van mijn part.
Rente kan ook afgeschaft worden, zowel positief als negatief.
23-01-2023, 20:43 door Anoniem
Dan krijg je doodleuk en intern bericht (waar je uiteraard niet op kunt reageren) bij de Rabobank dat jouw pakket 70 cent duurder wordt per maand. Dit omdat de kosten alweer gestegen zijn. Toch raar met minder panden en personeel.
23-01-2023, 21:03 door Anoniem
Het streven is om voor 2030 nog maar 1 Nedelands bankkantoor te hebben. In de zuid-as. Meer niet.
Maar van welke bank?
23-01-2023, 23:16 door Anoniem
Door Anoniem: Je kan je ook afvragen of “gewone” klanten nog wel een bank nodig hebben.
Gewoon alles op een digitale rekening, beheerd door DNB.
Of ECB van mijn part.
Rente kan ook afgeschaft worden, zowel positief als negatief.

Dat eerste was er vroeger. Dat heette de postgiro. Ik heb er toen nog van kunnen profiteren. Ik kreeg ineens inkomsten van internet maar wou alles wel keurig regelen. Naar de Rabo op de hoek. Er gaat geld aankomen en ik moet een rekening om alles netjes te doen. Dat kon niet. Ik moest eerst naar het hoofdkantoor voor een gesprek. Want daar zat iemand met verstand van niks. Maar als die geen groen licht gaf, mocht ik natuurlijk ook geen geld verdienen. Een zakenrekening bij de postbank was echter zo aangevraagd. Er kwam geld binnen, ik wou ook van daar netjes BTW afdragen en inkomsten belastingen doen. Geen probleem. Ik ben zelfs verbaasd dat het nog zoveel jaar heeft geduurd om die Rabo deskundige eindelijk het bos in te sturen. Er kwam vrijwel alleen maar geld binnen!

Bij de postbank helemaal geen punt. En nog jaren fijne klant geweest, ook om de BTW te doen en de inkomstenbelastingen. Tot het naar de ING ging.

Eikels. Allemaal. Dat was het vanaf toen al. Wat jij bedoelt bestond al. En werkte perfect. Nooit een eikel van de postbank gezien zelfs.
23-01-2023, 23:56 door Anoniem
Door Anoniem: Het streven is om voor 2030 nog maar 1 Nedelands bankkantoor te hebben. In de zuid-as. Meer niet.
Maar van welke bank?
Een zorgvuldig samengesteld team van de best gekwalificeerde personeelskrachten van de banken van Nederland en met natuurlijk de naam: De Analoge Bank der Nederlanden.
Als ik dan toch diep in de buidel moet tasten voor een OV-reis en in mijn agenda voor tijd dan wel graag een beetje feestelijke ontvangst in een sfeervolle ambiance.
24-01-2023, 00:23 door Anoniem
Door Anoniem: Hmm,

Banken hebben actief mensen ontmoedigd om nog naar een bankkantoor te gaan.
Zoals: u kunt hier geen geld (meer) opnemen, storten, wisselen, etc. Doe dat maar in de automaat.
Zeggen dat mensen niet meer komen, dat is op zich waar. Waarom zou je daarheen gaan als je wordt weggepest?
Maar om dit nu als reden op te geven is wel heel erg hypocriet.

Banken. Wees eerlijk. Je wilt de kosten niet meer van kantoren en je hebt met internetbankieren nu ook een manier om bankbezoek te ontmoedigen en terug te dringen naar bijna nul.
En eerlijk gezegd kost een rekening nu veel meer dan vroeger toen we het met kantoren moesten doen.

Tja, tegen mij opa zeiden ze we doen uw administratie niet toen die geld wilde storten en stuurde hem ba zo'n geld stort machine. Service and dienstverlening bestaat niet meer, alles wordt langzaam aan steeds onpersoonlijker en onvriendelijker. Je merkt het ook op de weg ik ik ik.
24-01-2023, 01:26 door Erik van Straten
Door Anoniem: Dan krijg je doodleuk en intern bericht (waar je uiteraard niet op kunt reageren) bij de Rabobank dat jouw pakket 70 cent duurder wordt per maand. Dit omdat de kosten alweer gestegen zijn. Toch raar met minder panden en personeel.
De gemiddelde winst van de Rabobank bedroeg over de afgelopen ~10 jaar ca. 2,4 miljard Euro per jaar. In de eerste helft van 2022 was de winst al 1,571 miljard, het zou mij niet verbazen als de winst over geheel 2022 een stuk hoger dan 2x die halfjaarwinst gaat uitkomen (maar wellicht net onder de recordwinst van 3,692 miljard over 2021 blijft).

Immers, met al die filiaalsluitingen zal er ook geld naar afvloeingsregelingen zijn gegaan - maar ook dat houdt een keer op.

Zie ook https://security.nl/posting/782294.

Gezien de filiaalsluitingen en winsten vind ik het hufterig dat mensen, die nu slachtoffer worden van bankhelpdeskfraude, niet veel ruimhartiger worden gecompenseerd. Je kunt bijna niet meer zonder internetbankieren; mensen die een groot risico lopen op genoemde fraude staan met hun rug tegen de muur - er bestaan geen alternatieven meer voor hen.
24-01-2023, 06:55 door Anoniem
Door Erik van Straten:
Door Anoniem: Dan krijg je doodleuk en intern bericht (waar je uiteraard niet op kunt reageren) bij de Rabobank dat jouw pakket 70 cent duurder wordt per maand. Dit omdat de kosten alweer gestegen zijn. Toch raar met minder panden en personeel.
De gemiddelde winst van de Rabobank bedroeg over de afgelopen ~10 jaar ca. 2,4 miljard Euro per jaar. In de eerste helft van 2022 was de winst al 1,571 miljard, het zou mij niet verbazen als de winst over geheel 2022 een stuk hoger dan 2x die halfjaarwinst gaat uitkomen (maar wellicht net onder de recordwinst van 3,692 miljard over 2021 blijft).

Immers, met al die filiaalsluitingen zal er ook geld naar afvloeingsregelingen zijn gegaan - maar ook dat houdt een keer op.

Zie ook https://security.nl/posting/782294.

Gezien de filiaalsluitingen en winsten vind ik het hufterig dat mensen, die nu slachtoffer worden van bankhelpdeskfraude, niet veel ruimhartiger worden gecompenseerd. Je kunt bijna niet meer zonder internetbankieren; mensen die een groot risico lopen op genoemde fraude staan met hun rug tegen de muur - er bestaan geen alternatieven meer voor hen.

Met een falende marktwerking-georiënteerde regering de laatste 20 jaar, die actief geen maatregelen neemt tegen de nalatigheid van banken. De risico's en kosten worden te makkelijk bij de klanten neergelegd.
24-01-2023, 07:59 door Anoniem
prima toch gewoon 1 kantoor in elke provincie meer als zat , dus ons ABN AMRO kan nog de helft van de 27 kantoren sluiten cq verkopen .
Goed voor de Aandeelhouders .
24-01-2023, 09:31 door Anoniem
Door Anoniem: Dan krijg je doodleuk en intern bericht (waar je uiteraard niet op kunt reageren) bij de Rabobank dat jouw pakket 70 cent duurder wordt per maand. Dit omdat de kosten alweer gestegen zijn. Toch raar met minder panden en personeel.
Er zitten wel tienduizende duurbetaalde medewerkers op de witwas controle. Van rekeninghouders. Wat jij mee moet betalen. En wil je dan een keer iets speciaals doen, zoals gisteren in de pers stond over een kerk die zijn dak wilde vernieuwen, dan houdt de bank dat tegen.
24-01-2023, 12:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dan krijg je doodleuk en intern bericht (waar je uiteraard niet op kunt reageren) bij de Rabobank dat jouw pakket 70 cent duurder wordt per maand. Dit omdat de kosten alweer gestegen zijn. Toch raar met minder panden en personeel.
Er zitten wel tienduizende duurbetaalde medewerkers op de witwas controle. Van rekeninghouders. Wat jij mee moet betalen. En wil je dan een keer iets speciaals doen, zoals gisteren in de pers stond over een kerk die zijn dak wilde vernieuwen, dan houdt de bank dat tegen.

Op mijn zakelijke rekening moet ik daar inmiddels een tientje per maand voor betalen. Echt waar. Vanwege de witwascontroles.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.