image

Minister: niet-digitaal bankzaken regelen moet mogelijk blijven

vrijdag 24 februari 2023, 14:09 door Redactie, 33 reacties

Het moet in Nederland mogelijk blijven om op niet-digitale wijze bankzaken te regelen, zo stelt minister Kaag van Financiën in een reactie op het dalende aantal bankkantoren in ons land. Telde Nederland begin deze eeuw nog 6100 bankkantoren, tegenwoordig zijn de vier grootbanken nog maar in ruim vierhonderd kantoren te vinden. Zo telde ABN Amro vorig jaar slechts 27 bankkantoren. Aanleiding voor het CDA en de PVV om minister Kaag om opheldering te vragen.

"De afname van het aantal bankkantoren kan voor een groot deel verklaard worden door een afnemende vraag naar fysieke dienstverlening", aldus Kaag. "Tegelijkertijd zijn er ook mensen die afhankelijk zijn van fysieke dienstverlening of die hier de voorkeur aan geven." PVV-Kamerlid Van Dijck had de minister gevraagd of ze bereid is om te zorgen voor het behoud van een landelijk netwerk van bankfilialen en daarbij tevens een bepaalde norm af te spreken van het aantal beschikbare bankkantoren.

Kaag zegt in het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) te pleiten dat banken vormen van fysieke bancaire dienstverlening blijven aanbieden voor mensen die dat nodig hebben. Het kan dan gaan om fysieke bankkantoren, maar ook door het aanbieden van fysieke alternatieven, zoals financiële zorgcoaches, mobiele adviseurs, en service- en informatiepunten in winkels of bibliotheken. Daarnaast is de minister met de banken in gesprek over plannen om de toegankelijkheid van het betalingsverkeer te verbeteren.

CDA-Kamerlid Slootweg wilde van de minister weten wat zij ervan vindt dat grote banken in Nederland het merendeel van hun fysieke dienstverleningspunten sluiten. "Wanneer banken besluiten hun fysieke dienstverleningspunten te sluiten, vind ik dat zij moeten zorgen dat mensen die afhankelijk zijn van fysieke dienstverlening op een andere manier hun bankdiensten niet-digitaal kunnen regelen", reageert Kaag.

De minister zegt dat ze het belangrijk vindt dat iedereen kan meedoen met het betalingsverkeer en dat banken hier rekening mee houden in hun dienstverlening. "Voor consumenten en ondernemers moet er een mogelijkheid bestaan om op een niet-digitale manier de bankzaken te regelen. Ik blijf hiervoor de aandacht van banken vragen."

Image

Reacties (33)
24-02-2023, 15:48 door Anoniem
het aanbieden van fysieke alternatieven, zoals financiële zorgcoaches, mobiele adviseurs

Met alle fraude gevallen tegenwoordig, waarbij "een medewerker van de bank" langs komt, zou ik een permanent herkenbare locatie van de bank of banken veiliger vinden.
Je kunt mensen aan de deur niet meer vertrouwen. Wat voor pasjes ze ook bij zich hebben.
(Een bezoekafspraak aan huis kan ook gemanipuleerd worden)
24-02-2023, 16:31 door Anoniem
Kent u een bank met een spaarproduct dat niet-digitaal is ?
24-02-2023, 17:10 door Anoniem
De banken hebben natuurlijk helemaal niet aangestuurd op "een afnemende vraag naar fysieke dienstverlening". Helemaal niet.
24-02-2023, 17:12 door Anoniem
misschien moet ie dan ING weer nationaliseren, want banken zijn alles behalve van plan om mensen te helpen, tenzij die mensen aandeelhouders of bestuursleden zijn.
24-02-2023, 18:06 door Anoniem
Woon in een stad met regiofunctie, alle banken zijn verdwenen. Er is alleen nog een winkel van SNS. ING had zo`n haast met vertrekken dat de brief die klaarstond in Mijn ING geen tekst bevatte.
Banken lijken niet geinterresseerd te zijn om nieuwe klanten te krijgen.
Sparen is in feite lenen aan de bank, er is bijna geen enkele bank meer die een rekeningafschrift wil sturen, het liefst geven ze de klant geen enkel bewijs van de lening.
24-02-2023, 18:26 door Anoniem
Inmiddels is een bank onvermijdelijk... Bijna een nuts voorziening. Salaris in de hand kan niet, cash betalen wordt ook steeds meer een dingetje, werd laatst ook geweigerd in een boekwinkel.. Kortom alleen digitaal lijkt de norm te worden.
24-02-2023, 20:41 door Erik van Straten
Ook zo "aardig" van Gijs Boudewijn van de Betaalvereninging Nederland zojuist in Max Meldpunt [1]: mensen kunnen terecht bij bibliotheken waar vrijwilligers hen helpen met leren computeren en internetbankieren (zodat er nog méér dure bankfilialen gesloten zullen worden en de winsten van de banken nog hoger tegen de plinten van de overblijvende medewerkers en aandeelhouders zullen klotsen).

[1] https://www.maxmeldpunt.nl/geld/zorgen-om-verdwijning-acceptgiro-banken-beloven-papieren-alternatief/

De acceptgiro verdwijnt "want die is al 46 jaar oud" (hoe oud is Gijs?) "en we hebben het al 4 jaar uitgesteld". Garanties over hoe lang de papieren overschrijvingskaart nog bestaat wil hij niet geven.

En als de nauwelijks-begrijpers, die zich hebben laten ompraten om toch maar te gaan internetbankieren, gebeld worden door een bankmedewerker die hen vraagt om software te installeren (ze volgen de stappen die hen verteld worden zonder een idee te hebben wat ze precies doen), en vervolgens hun rekening geplunderd wordt, geven de banken en KifiD vaak niet thuis. Had je maar niet zo stom moeten zijn - om te gaan internetbankieren.

Digitaliseren is een ander woord voor ontmenselijken.
24-02-2023, 21:58 door Anoniem
Niet goed genoeg, minister. Banken zijn private bedrijven met verbluffend weinig toegevoegde waarde (met ze vrijstellen van BTW zou ik sneller ja logisch denken bijvoorbeeld). Maar wel met niet zuinige winstdoelen. Ik ben derhalve van mening dat de minister te allen tijde normaal en vrij leven zonder van een bank gebruik te maken dient te waarborgen. Omdat ik denk dat het gronwetvolkslied er niet overgaat dat de staat erop uit zou zijn ordinaire winst te maken. Die zitten er om het goed te houden en waar mogelijk beter te maken. Maar niet om hun zakken te vullen. (Een enkel ongelukje daar gelaten.) Dat een minister daar voor zorgt door cashbetalingen. Of door giraal verkeer te bieden. Of een visa of mastercard van de Nederlandsche Bank die direct onder de staat valt. Of blockchainmuntjes. Maakt mij niet uit.

Als burger wil ik gewoon vrij blijven kunnen leven. Ik hoef geen accountmanager. Dat doe ik liever zelf. En ik ben wellicht altijd zo onnozel geweest dat de grondwet dat met mij voor had. Maar ik denk vrij zeker te weten van niet. Je kunt zelfs de dienstpicht opnieuw invoeren als dat echt nodig is. Maar verplicht bankieren bij banken? Daar zou ik grondwettelijk nog eens goed over nadenken als ik minister was.
25-02-2023, 08:56 door Anoniem
“ Digitaliseren is een ander woord voor ontmenselijken.” Aldus Erik.

Toch zijn er ook mensen die digitaal bankieren heel handig vinden.
Bijvoorbeeld als je in een webwinkel iets koopt dat in een fysieke winkel in de buurt niet te koop is. Gelijk digitaal betalen en je spullen de volgende dag thuis afgeleverd.
Maar je hebt gelijk, criminelen vinden digitaal bankieren ook heel handig.
25-02-2023, 10:20 door Anoniem
Door Anoniem: “ Digitaliseren is een ander woord voor ontmenselijken.” Aldus Erik.

Toch zijn er ook mensen die digitaal bankieren heel handig vinden.
Bijvoorbeeld als je in een webwinkel iets koopt dat in een fysieke winkel in de buurt niet te koop is. Gelijk digitaal betalen en je spullen de volgende dag thuis afgeleverd.
Maar je hebt gelijk, criminelen vinden digitaal bankieren ook heel handig.

Waarom is dit een binaire stelling? Of het een of het ander. Waarom niet allebei?
Laat de burger zelf kiezen wat hij in een bepaald geval prettiger vind om te gebruiken.
Dan ben je als bank en overheid pas klantvriendelijk bezig, en stel je je rekeninghouders centraal.

Tijd voor een nationale (non-private) bank.
Als alternatief voor de op winst beluste banken die geen interesse hebben in klantvriedelijkheid, spaarrekeningen en hypotheken.

Hadden de poltici de Postbank maar nooit geprivatiseerd.
25-02-2023, 12:08 door Erik van Straten - Bijgewerkt: 25-02-2023, 12:13
Door Anoniem: “ Digitaliseren is een ander woord voor ontmenselijken.” Aldus Erik.

Toch zijn er ook mensen die digitaal bankieren heel handig vinden.
Bijvoorbeeld als je in een webwinkel iets koopt dat in een fysieke winkel in de buurt niet te koop is. Gelijk digitaal betalen en je spullen de volgende dag thuis afgeleverd.
Maar je hebt gelijk, criminelen vinden digitaal bankieren ook heel handig.
Als je als man schoenmaat 43 en als vrouw 39 hebt, is het geen probleem als alle schoenenwinkels stoppen met het verkopen van andere maten dan 43 en 39 "omdat de meeste mensen die maat hebben en die, door de aantallen, de laagste inkoopprijs hebben".

Om de één of andere reden vinden we het niet erg als schoenen maat 43 of 39 even duur zijn als grotere maten en zelfs als kleinere maten (waar minder materiaal in zit). En dan nog zijn er mensen die buiten de boot vallen, maar er bestaan grote-maten-winkels (ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel, en de keuze zal waarschijnlijk zeer beperkt zijn) en desnoods zijn er kinderschoenen.

Banken claimen steeds meer "one size fits all" maar dat is een leugen om puur economische redenen.

Oftewel, ik vind het prima dat velen vanalles digitaal willen doen, maar wees dan wel solidair met mensen die dat niet kunnen (of bang zijn bestolen te worden) en eis ook van banken dat fatsoenlijke alternatieven blijven bestaan. Teveel mensen vinden de kapitalistische ikke-ikke maatschappij op dit moment wel prima, maar vergeten dat zij zelf ook ouder worden, dement en/of lichamelijk (bijv. visueel) beperkt kunnen raken, een TIA kunnen krijgen of een partner ("deels") kunnen verliezen die "nu alle financiën doet".

Wees solidair, dat is -vroeger of later- ook in jouw eigen belang.
25-02-2023, 12:27 door Anoniem
Door Anoniem: “ Digitaliseren is een ander woord voor ontmenselijken.” Aldus Erik.

Toch zijn er ook mensen die digitaal bankieren heel handig vinden.
Bijvoorbeeld als je in een webwinkel iets koopt dat in een fysieke winkel in de buurt niet te koop is. Gelijk digitaal betalen en je spullen de volgende dag thuis afgeleverd.
Maar je hebt gelijk, criminelen vinden digitaal bankieren ook heel handig.

Het wordt zo langzamerhand wel eens tijd dat we het onderwerp van rechten van criminelen eens gaan entameren.

Criminelen mogen gewoon gebruik maken van de openbare weg. Ze hebben stemrecht. Hun staatsburgerschap kan niet ingetrokken worden. Ze mogen met de bus. Ze mogen postzegels kopen. Ze mogen boodschapjes doen bij de Jumbo en de Hema. Ze mogen gewoon alles wat jij en ik ook mogen. En als ze weer eens moeten "gaan zitten" dan hebben ze recht op een humane behandeling.

Het vangen van boeven ligt aan de staat. Die daarnaast mijn vrijheid moet verzorgen. Als ik dan ineens van alles niet meer mag of kan "omdat criminelen dat ook gebruiken", dan faalt de staat. En als jij daar achter staat, jij ook.
25-02-2023, 18:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: “ Digitaliseren is een ander woord voor ontmenselijken.” Aldus Erik.

Toch zijn er ook mensen die digitaal bankieren heel handig vinden.
Bijvoorbeeld als je in een webwinkel iets koopt dat in een fysieke winkel in de buurt niet te koop is. Gelijk digitaal betalen en je spullen de volgende dag thuis afgeleverd.
Maar je hebt gelijk, criminelen vinden digitaal bankieren ook heel handig.

Het wordt zo langzamerhand wel eens tijd dat we het onderwerp van rechten van criminelen eens gaan entameren.

Criminelen mogen gewoon gebruik maken van de openbare weg. Ze hebben stemrecht. Hun staatsburgerschap kan niet ingetrokken worden. Ze mogen met de bus. Ze mogen postzegels kopen. Ze mogen boodschapjes doen bij de Jumbo en de Hema. Ze mogen gewoon alles wat jij en ik ook mogen. En als ze weer eens moeten "gaan zitten" dan hebben ze recht op een humane behandeling.

Het vangen van boeven ligt aan de staat. Die daarnaast mijn vrijheid moet verzorgen. Als ik dan ineens van alles niet meer mag of kan "omdat criminelen dat ook gebruiken", dan faalt de staat. En als jij daar achter staat, jij ook.

Hmm, …?
25-02-2023, 19:06 door Anoniem
Banken willen niet zozeer digitaliseren als meer geld verdienen.
Bankieren met een computer via Internet voor de bank relatief goedkoper
voor de bank omdat de klant nu het werk voor een groot deel zelf doet...

Probleem is echter dat banken niet echt willen digitaliseren, want dat zou
hun teveel geld kosten: vraag bijvoorbeeld de ING maar eens naar een
Desktop Bankieren app(licatie) die op meerdere platforms zoals Windows,
macOS en Linux werkt, zoals browsers als Chrome dat ook doen.
Dan krijg je dus nul op je rekest, want te duur (lees gaat van hun winst af).

Daarnaast zouden banken lokaal gratis cursussen moet aanbieden
in lokale vestigingen,
met betaalde leerkrachten die daarin gespecialiseerd zijn,
in plaats van vrijwilligers die in de openbare ruimte (hoezo privacy?)
van een bibliotheek hun beperkte kennis ventileren
op een beperkt soort mobiele computers (tablet of telefoon).
Mensen die alleen een Desktop computer hebben, kunnen daar dus niet terecht
al was het allleen maar omdat je die niet even naar de bibliotheek meeneemt.
25-02-2023, 19:27 door Anoniem
Door Erik van Straten:
Door Anoniem: “ Digitaliseren is een ander woord voor ontmenselijken.” Aldus Erik.

Toch zijn er ook mensen die digitaal bankieren heel handig vinden.
Bijvoorbeeld als je in een webwinkel iets koopt dat in een fysieke winkel in de buurt niet te koop is. Gelijk digitaal betalen en je spullen de volgende dag thuis afgeleverd.
Maar je hebt gelijk, criminelen vinden digitaal bankieren ook heel handig.
Als je als man schoenmaat 43 en als vrouw 39 hebt, is het geen probleem als alle schoenenwinkels stoppen met het verkopen van andere maten dan 43 en 39 "omdat de meeste mensen die maat hebben en die, door de aantallen, de laagste inkoopprijs hebben".

Om de één of andere reden vinden we het niet erg als schoenen maat 43 of 39 even duur zijn als grotere maten en zelfs als kleinere maten (waar minder materiaal in zit). En dan nog zijn er mensen die buiten de boot vallen, maar er bestaan grote-maten-winkels (ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel, en de keuze zal waarschijnlijk zeer beperkt zijn) en desnoods zijn er kinderschoenen.

Banken claimen steeds meer "one size fits all" maar dat is een leugen om puur economische redenen.

Oftewel, ik vind het prima dat velen vanalles digitaal willen doen, maar wees dan wel solidair met mensen die dat niet kunnen (of bang zijn bestolen te worden) en eis ook van banken dat fatsoenlijke alternatieven blijven bestaan. Teveel mensen vinden de kapitalistische ikke-ikke maatschappij op dit moment wel prima, maar vergeten dat zij zelf ook ouder worden, dement en/of lichamelijk (bijv. visueel) beperkt kunnen raken, een TIA kunnen krijgen of een partner ("deels") kunnen verliezen die "nu alle financiën doet".

Wees solidair, dat is -vroeger of later- ook in jouw eigen belang.

Natuurlijk zijn we solidair maar het is niet zo dat na de invoering van digitaal bankieren en het verdwijnen van de bankfilialen ouderen en zwakkeren ineens bestolen worden of geen bankzaken meer kunnen doen.
Misbruik van ouderdom of zwakheden is van alle tijden en gebeurt vaak door hulpverleners zoals familieleden en “vrienden”.
Als je hulpbehoevend bent moet je maar hopen dat de hulpverlener te vertrouwen is of dat er niet ineens een struikrover voor je deur staat.
Ook contant geld en analoog bankieren is niet veilig als de verkeerde er zich over ontfermt.
26-02-2023, 05:31 door Anoniem

Probleem is echter dat banken niet echt willen digitaliseren, want dat zou
hun teveel geld kosten: vraag bijvoorbeeld de ING maar eens naar een
Desktop Bankieren app(licatie) die op meerdere platforms zoals Windows,
macOS en Linux werkt, zoals browsers als Chrome dat ook doen.
Dan krijg je dus nul op je rekest, want te duur (lees gaat van hun winst af).
Een desktop bankieren app is volledig overbodig. (lees wat een onzin)
26-02-2023, 10:01 door Erik van Straten
Door Anoniem: Natuurlijk zijn we solidair
Misschien in woorden, maar zeker niet in daden.

Door Anoniem: maar het is niet zo dat na de invoering van digitaal bankieren en het verdwijnen van de bankfilialen ouderen en zwakkeren ineens bestolen worden
Over de tijd bezien wellicht niet "ineens" maar dat is wel zo voor de slachtoffers.

Door Anoniem: of geen bankzaken meer kunnen doen.
Dat is wél exact het probleem voor ruim 2 miljoen mensen.

Door Anoniem: Misbruik van ouderdom of zwakheden is van alle tijden en gebeurt vaak door hulpverleners zoals familieleden en “vrienden”.
Als je hulpbehoevend bent moet je maar hopen dat de hulpverlener te vertrouwen is of dat er niet ineens een struikrover voor je deur staat.
Ook contant geld en analoog bankieren is niet veilig als de verkeerde er zich over ontfermt.
Mogelijk allemaal waar maar totaal irrelevant in dit topic.

En aangezien je met "argumenten" reageert op een vervolgpost van mij terwijl je zaken uit een eerdere post van mij adresseert, maar die kennelijk niet gelezen hebt, herhaal ik die nog maar eens:

24-02-2023, 20:41 door Erik van Straten: Ook zo "aardig" van Gijs Boudewijn van de Betaalvereninging Nederland zojuist in Max Meldpunt [1]: mensen kunnen terecht bij bibliotheken waar vrijwilligers hen helpen met leren computeren en internetbankieren (zodat er nog méér dure bankfilialen gesloten zullen worden en de winsten van de banken nog hoger tegen de plinten van de overblijvende medewerkers en aandeelhouders zullen klotsen).

[1] https://www.maxmeldpunt.nl/geld/zorgen-om-verdwijning-acceptgiro-banken-beloven-papieren-alternatief/

De acceptgiro verdwijnt "want die is al 46 jaar oud" (hoe oud is Gijs?) "en we hebben het al 4 jaar uitgesteld". Garanties over hoe lang de papieren overschrijvingskaart nog bestaat wil hij niet geven.

En als de nauwelijks-begrijpers, die zich hebben laten ompraten om toch maar te gaan internetbankieren, gebeld worden door een bankmedewerker die hen vraagt om software te installeren (ze volgen de stappen die hen verteld worden zonder een idee te hebben wat ze precies doen), en vervolgens hun rekening geplunderd wordt, geven de banken en KifiD vaak niet thuis. Had je maar niet zo stom moeten zijn - om te gaan internetbankieren.

Digitaliseren is een ander woord voor ontmenselijken.
26-02-2023, 12:27 door Anoniem
[...]
Digitaliseren is een ander woord voor ontmenselijken.
Dat is wat kort door de bocht, maar wat vaak wel over het hoofd gezien wordt,
is dat digitaliseren in de zin van prive bankieren met een computer via internet
niet voor iedereen gemakkelijk is.
Want je moet niet alleen weten hoe internet-bankieren werkt maar ook je
computer en internet-verbinding nog veilig en in stand moet houden...
Het feit dat zo veel mensen daarbij hulp nodig hebben van anderen
zegt eigenlijk al voldoende. Met als neveneffect dat als je daarbij voortdurend
hulp nodig hebt van anderen, het niet zo vreemd is dat je dan ook heel
gevoelig bent voor phishing en dergelijke.
26-02-2023, 14:14 door Anoniem
Door Erik van Straten:
Door Anoniem: of geen bankzaken meer kunnen doen.
Dat is wél exact het probleem voor ruim 2 miljoen mensen.

Vier miljoen Nederlanders zijn niet digitaal vaardig genoeg om zelfstandig digitaal zaken te doen met de overheid. Zo'n 2,5 miljoen burgers boven de 16 jaar zijn laaggeletterd en zullen in de toekomst blijvende ondersteuning nodig hebben.

https://www.security.nl/posting/710924/Vier+miljoen+Nederlanders+kunnen+geen+digitaal+zaken+doen+met+de+overheid
26-02-2023, 14:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Erik van Straten:
Door Anoniem: of geen bankzaken meer kunnen doen.
Dat is wél exact het probleem voor ruim 2 miljoen mensen.

Vier miljoen Nederlanders zijn niet digitaal vaardig genoeg om zelfstandig digitaal zaken te doen met de overheid. Zo'n 2,5 miljoen burgers boven de 16 jaar zijn laaggeletterd en zullen in de toekomst blijvende ondersteuning nodig hebben.

https://www.security.nl/posting/710924/Vier+miljoen+Nederlanders+kunnen+geen+digitaal+zaken+doen+met+de+overheid

Om het visueler te maken:

Op gemiddeld elke 4-6 mensen die je tegenkomt of die je kent, is er wel eentje die hier problemen mee heeft. (en het mischien niet wil toegeven)
26-02-2023, 16:36 door Anoniem
Vier miljoen Nederlanders zijn niet digitaal vaardig genoeg om zelfstandig digitaal zaken te doen met de overheid
En hoeveel mensen die wel “digitaal” vaardig zijn maar die niet willen bankieren en of zaken willen doen met de overheid
via hun computer hoeveel zijn dat er dan, of bestaan die niet.
26-02-2023, 17:19 door Anoniem
Door Erik van Straten:
Door Anoniem: Natuurlijk zijn we solidair
Misschien in woorden, maar zeker niet in daden.
[/quote]
Ik hoor graag van jou op welke wijze jij solidair bent met de digibeten.
Geef mij tips dan zal ik overwegen of ik die ga toepassen.
26-02-2023, 17:22 door Anoniem
Door Anoniem: Om het visueler te maken:

Op gemiddeld elke 4-6 mensen die je tegenkomt of die je kent, is er wel eentje die hier problemen mee heeft. (en het mischien niet wil toegeven)

Ja, 1 op de 5 personen in Nederland kan niet goed met een computer, laat staan met een overheidswebsite, omgaan.

Twintig procent Nederlanders mist digitale basisvaardigheden
donderdag 28 juli 2022, 16:55 door Redactie

https://www.security.nl/posting/762809/Twintig+procent+Nederlanders+mist+digitale+basisvaardigheden


Dan heb je een gigantische achterstand, zegt Christine Dedding, medisch antropoloog. “Mensen missen kansen. Want hoe moet je solliciteren zonder laptop? Hoe regel je de energietoeslag? Hoe vraag je een armoedepas bij de gemeente aan? Juist mensen die er afhankelijk van zijn, hebben minder toegang tot dienstverlening.”

https://www.parool.nl/amsterdam/miljoenen-mensen-kampen-met-een-gebrek-aan-digitale-vaardigheden-ik-haat-al-die-wachtwoorden~b137ede3/

Dedding doet bij het Amsterdam UMC onderzoek naar de groeiende kloof door laaggeletterdheid en digitale ongelijkheid.

Denk nu niet dat dit probleem alleen bij praktisch geschoolden of bij niet-westerse immigranten voorkomt. Ooit liep ik een hbo-student sociaal pedagische hulpverlening tegen het lijf, die er een handvol lieftallige studentes op nahield om hem te helpen bij het maken van zijn huiswerk. Toen 'het' uit kwam, ontpopte hij zich als een dwingeland met losse handjes.
27-02-2023, 07:59 door Bitje-scheef
Ook zo "aardig" van Gijs Boudewijn van de Betaalvereninging Nederland zojuist in Max Meldpunt [1]: mensen kunnen terecht bij bibliotheken waar vrijwilligers hen helpen met leren computeren en internetbankieren (zodat er nog méér dure bankfilialen gesloten zullen worden en de winsten van de banken nog hoger tegen de plinten van de overblijvende medewerkers en aandeelhouders zullen klotsen).

Ja best wel zorgelijk dat organisaties voor de uitvoer van primaire taken steeds meer rusten op vrijwilligers.
En dan ook een jaarlijks functioneereringsgesprek krijgen, waar je wordt afgebrand :-)
27-02-2023, 09:07 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ
Door Bitje-scheef:
Ook zo "aardig" van Gijs Boudewijn van de Betaalvereninging Nederland zojuist in Max Meldpunt [1]: mensen kunnen terecht bij bibliotheken waar vrijwilligers hen helpen met leren computeren en internetbankieren (zodat er nog méér dure bankfilialen gesloten zullen worden en de winsten van de banken nog hoger tegen de plinten van de overblijvende medewerkers en aandeelhouders zullen klotsen).

Ja best wel zorgelijk dat organisaties voor de uitvoer van primaire taken steeds meer rusten op vrijwilligers.
En dan ook een jaarlijks functioneereringsgesprek krijgen, waar je wordt afgebrand :-)

Met zulke "vrienden" als Gijs Boudewijn die "voor je opkomen", heb je geen vijanden meer nodig. Van de site van de Betaalvereniging Nederland (www.betaalvereniging.nl; gedownload 27-02-2023):

Betaalvereniging Nederland

Wij organiseren namens onze leden veilig, efficiënt, betrouwbaar en toegankelijk betalingsverkeer met oog voor de wensen van belangenorganisaties

Welke belangenorganisaties? VNO/NCW voor grote bedrijven? Het W.E.F? En dan:

Over ons

Betaaldiensten onderscheiden zich van de meeste andere diensten: iedereen heeft ermee te maken en zij vormen de bloedsomloop van onze economie. Daarom lijkt het betalingsverkeer een nutsfunctie. Maar voor niets gaat de zon op, zo luidt het gezegde. Net als de meeste andere zaken gaan betaaldiensten niet ‘voor niets’. Er zijn hoge kosten aan verbonden en daar moet voor betaald worden.

Aha, dus eerst worden wij van overheidswege gedwongen gebruik te maken van deze betaaldiensten en wordt het ons steeds moeilijker gemaakt om contant te betalen en betaald te krijgen, en vervolgens worden wij gedwongen daarvoor ook nog eens "hoge kosten" te betalen.

En volgens meneer Gijs "lijkt" het betalingsverkeer een nutsfunctie. Nee, Gijs, het is een nutsfunctie, en dat weet jij dondersgoed. Wij kunnen namelijk niet zonder, zolang de overheid alternatieve betalingsmethoden in de praktijk veelal onmogelijk maakt. Maar ja, zo'n Gijs en zijn maten hebben hun oprechtheid en hun geweten natuurlijk al lang ergens in een kluis weggestopt, met een stuk of vijf sloten eromheen. Aasgieren, tevens lakeien van nog grotere aasgieren.

M.J.
27-02-2023, 10:13 door Anoniem
Door Anoniem:

Probleem is echter dat banken niet echt willen digitaliseren, want dat zou
hun teveel geld kosten: vraag bijvoorbeeld de ING maar eens naar een
Desktop Bankieren app(licatie) die op meerdere platforms zoals Windows,
macOS en Linux werkt, zoals browsers als Chrome dat ook doen.
Dan krijg je dus nul op je rekest, want te duur (lees gaat van hun winst af).
Een desktop bankieren app is volledig overbodig. (lees wat een onzin)
Hoezo? En waarom dan wel op een mobiele computer?
27-02-2023, 10:52 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Daarom lijkt het betalingsverkeer een nutsfunctie. Maar voor niets gaat de zon op, zo luidt het gezegde. Net als de meeste andere zaken gaan betaaldiensten niet ‘voor niets’. Er zijn hoge kosten aan verbonden en daar moet voor betaald worden.

Aha, dus eerst worden wij van overheidswege gedwongen gebruik te maken van deze betaaldiensten en wordt het ons steeds moeilijker gemaakt om contant te betalen en betaald te krijgen, en vervolgens worden wij gedwongen daarvoor ook nog eens "hoge kosten" te betalen.

En volgens meneer Gijs "lijkt" het betalingsverkeer een nutsfunctie. Nee, Gijs, het is een nutsfunctie, en dat weet jij dondersgoed. Wij kunnen namelijk niet zonder, zolang de overheid alternatieve betalingsmethoden in de praktijk veelal onmogelijk maakt. Maar ja, zo'n Gijs en zijn maten hebben hun oprechtheid en hun geweten natuurlijk al lang ergens in een kluis weggestopt, met een stuk of vijf sloten eromheen. Aasgieren, tevens lakeien van nog grotere aasgieren.

M.J.

We hebben het bij het betalingsverkeer over een monopolie. Voor zover ik weet hebben we als burger/klanten niet de mogelijkheid om te switchen naar een ander/goedkoper betalingsverkeer systeem. "Marktwerking" is dus niet bestaand.
M.a.w. zou er vanuit de overheid ingezet moeten worden op het drukken van de kosten. Bv door een maximaal tarief op te leggen. Vooral als de banken geen gedetailleerd inzicht kunnen of willen geven in de opbouw van die "hoge kosten".

En als het nog geen nuts-functie is, maak het dat dan maar.
En richt dan meteen ook maar een niet commerciële bank op als dochteronderneming van DNB.
Voor al die mensen die klaar zijn met het grote graaien (fraude, witwas-schandalen, hoge winsten en bonussen, vermarkten klantgegevens) in de private banken-sector.
27-02-2023, 12:02 door hanspaint
Door Anoniem: misschien moet ie dan ING weer nationaliseren, want banken zijn alles behalve van plan om mensen te helpen, tenzij die mensen aandeelhouders of bestuursleden zijn.

Of als de klant vermogend is dan valt er wat te verdienen.
27-02-2023, 22:19 door Anoniem
Ik zou graag weer de optie hebben om mijn geld direct van mijn werkgever of opdrachtgever te ontvangen.
Dat scheelt mij een hoop geld en tijd waardoor ik meer belasting kan betalen. Een win-win situatie voor mij en mijn overheid?
27-02-2023, 23:24 door Anoniem
Door Anoniem: Omdat ik denk dat het gronwetvolkslied er niet overgaat dat de staat erop uit zou zijn ordinaire winst te maken. Die zitten er om het goed te houden en waar mogelijk beter te maken. Maar niet om hun zakken te vullen. (Een enkel ongelukje daar gelaten.)

Met je eens voor de rest maar Willem van Oranje was zeker wel uit om zijn zakken te vullen. In dit artikel houden ze het een beetje af maar de opmerking "geld verdienen was zijn hobby" zegt genoeg. Niemand heeft geld verdienen als hobby en anders is het alsnog hobby matig zakken vullen, effect is hetzelfde

https://historiek.net/willem-i-europas-best-betaalde-vorst/21941/

"Willem gaf niet om kunst of om de jacht: geld verdienen was zijn hobby. Hij investeerde volop in nieuwe ondernemingen. Zo moderniseerde hij Nederland, en spekte hij tegelijkertijd zijn eigen portemonnee. Dankzij Willems handelsgeest en zuinigheid maakte hij het Nederlandse koningshuis tot een van de rijksten van Europa."
27-02-2023, 23:26 door Anoniem
Door Anoniem: misschien moet ie dan ING weer nationaliseren, want banken zijn alles behalve van plan om mensen te helpen, tenzij die mensen aandeelhouders of bestuursleden zijn.

Nee dat werkt zo goed met ABN en de Volksbank, die worden pas weer geprivatiseerd wanneer ze genoeg winst maken.
Onze overheid is ook alles behalve van plan mensen te helpen tenzij die mensen aandeelhouders of bestuursleden zijn.
28-02-2023, 08:19 door Anoniem
Probeer eens een nieuw product af te nemen van een bank zonder pc of e-mailadres.
Deze situatie is ongewenst, stel je voor dat internet een week niet werkt. Of dat een land sancties tegen Nederland gaat instellen omdat wij iets doen dat een ander land niet zint? Het onmogelijk maken van bankieren met papier kan zorgen voor ongewenste situaties, machtsmisbruik door andere landen en grote bedrijven en forse economische schade.
01-03-2023, 09:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Omdat ik denk dat het gronwetvolkslied er niet overgaat dat de staat erop uit zou zijn ordinaire winst te maken. Die zitten er om het goed te houden en waar mogelijk beter te maken. Maar niet om hun zakken te vullen. (Een enkel ongelukje daar gelaten.)

Met je eens voor de rest maar Willem van Oranje was zeker wel uit om zijn zakken te vullen. In dit artikel houden ze het een beetje af maar de opmerking "geld verdienen was zijn hobby" zegt genoeg. Niemand heeft geld verdienen als hobby en anders is het alsnog hobby matig zakken vullen, effect is hetzelfde

https://historiek.net/willem-i-europas-best-betaalde-vorst/21941/

"Willem gaf niet om kunst of om de jacht: geld verdienen was zijn hobby. Hij investeerde volop in nieuwe ondernemingen. Zo moderniseerde hij Nederland, en spekte hij tegelijkertijd zijn eigen portemonnee. Dankzij Willems handelsgeest en zuinigheid maakte hij het Nederlandse koningshuis tot een van de rijksten van Europa."


Even ter controle:

Je weet (hopelijk) toch wel dat koning Willem I en Willem van Oranje twee compleet verschillende personen zijn, die ook nog eens in twee verschillende eeuwen geleefd hebben?

Uit je reactie was dat namelijk niet op te maken.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.