image

Deelscooterbedrijf krijgt boete voor bijhouden locatiedata en gebruik reCaptcha

dinsdag 28 maart 2023, 11:55 door Redactie, 9 reacties

Het Franse deelscooterbedrijf Cityscoot heeft van de Franse privacytoezichthouder CNIL een boete van 125.000 euro gekregen wegens het bijhouden van de locatiegegevens van gebruikers en het gebruik van Googles reCaptcha, waarmee het de AVG heeft overtreden. Bij de beslissing waren ook de Spaanse en Italiaanse privacytoezichthouders betrokken, aangezien het bedrijf daar ook actief is.

Cityscoot bleek elke dertig seconden de locatie van verhuurde deelscooters te registreren en bewaarde vervolgens de afgelegde reizen van gebruikers. Het deelscooterbedrijf deed dit naar eigen zeggen voor het afhandelen van verkeersovertredingen en gebruikersklachten, ondersteunen van gebruikers, afhandelen van schadeclaims en diefstalbeheer. Geen van deze redenen rechtvaardigt echter het verzamelen van geolocatie, aldus CNIL.

"Een dergelijke werkwijze is een ernstige aantasting van de privacy van gebruikers, omdat het hun reisbewegingen en bezochte locaties tijdens een reis prijsgeeft", zo stelt de Franse privacytoezichthouder. Die voegt toe dat het mogelijk voor Cityscoot was om een soortgelijke dienst aan te bieden zonder het verzamelen van geolocatie. Hiermee heeft Cityscoot de AVG overtreden.

Het deelscooterbedrijf werd ook op de vingers getikt wegens het gebruik van Googles reCaptcha. Wanneer gebruikers een account aanmaakten, alsmede als ze hun wachtwoord op de website waren vergeten, werd Googles captcha-oplossing gebruikt. De captcha verzamelt informatie over de hardware en software van gebruikers en stuurt die naar Google. Gebruikers werden hier niet over ingelicht en ook niet om toestemming gevraagd, waarmee Cityscoot ook in overtreding van de AVG was. Inmiddels is het bedrijf gestopt met het gebruik van reCaptcha.

Reacties (9)
28-03-2023, 12:49 door Anoniem
GO-sharing doet dit toch ook? Daarmee zeg ik overigens niet dat dat prima is.
28-03-2023, 12:50 door Anoniem
Zo onredelijk vind ik de redenen niet waarom het bedrijf graag wil weten waar de scootertjes zijn.
Denk dat de NS dit ook allemaal keurig bijhoud.
Je leased die scootertjes niet voor een jaar of zo, je huurt ze tijdelijk.
Je kan mensen nou eenmaal niet op hun blauwe ogen geloven bij een overtreding of diefstal.
Sommige gebruikers pleuren die scootertjes overal neer en ragen ze compleet af want het is toch van een ander.

Alleen de informatie verzameling voor google via Googles captcha hadden ze niet moeten doen.
28-03-2023, 13:06 door Anoniem
Ze zijn in het artikel hier één onderdeel van de boete vergeten.
Onderdeel van de boete is het feit dat de verwerkersovereenkomsten, die ze met 3 verwerkers hadden afgesloten, niet alle vereisten bevatten die in staan in de AVG.
28-03-2023, 14:56 door johanw - Bijgewerkt: 28-03-2023, 14:58
Hou toch op met dit soort bedrijven "deel" te noemen, het zijn gewoon verhuurders. Delen doe je iets met gelijken, als mijn buern en ik samen iets kopen. Dit is gewoon een verhuurder die bespaart op de opslag van z'n materieel.

En als ik ergens een auto huur verwacht ik ook niet continue gevolgd te worden. Hooguit als ik te laat ben met terugbrengen. Maar als ik niet te laat ben betaal ik voor het aantal km dat ik gereden heb, controleert men of ik geen schade gereden heb en dat zou het dan moeten zijn.
28-03-2023, 15:22 door Anoniem
Door johanw:
En als ik ergens een auto huur verwacht ik ook niet continue gevolgd te worden. Hooguit als ik te laat ben met terugbrengen. Maar als ik niet te laat ben betaal ik voor het aantal km dat ik gereden heb, controleert men of ik geen schade gereden heb en dat zou het dan moeten zijn.
Ik denk dat je het huren van een auto niet kunt vergelijken met het huren van zo'n straat item als een scooter of fiets.
Als je ziet hoe die dingen op straat rondslingeren is het gedetailleerd volgen zeker wel te verantwoorden!

Privacytoezichthouders zouden zich wat meer het belang van de samenleving en van dit soort bedrijven moeten realiseren.
Privacy is geen ding op zich maar bestaat altijd in een relatie met anderen. Als je een deelscooter wilt huren van moet je
er maar rekening mee houden dat de verhuurder ook belangen heeft. Vind je dat niet, huur er dan gewoon geen.
28-03-2023, 15:45 door Anoniem
Door Anoniem: Zo onredelijk vind ik de redenen niet waarom het bedrijf graag wil weten waar de scootertjes zijn.
Misschien niet helemaal onredelijk, maar elke 30 seconden plaatsbepaling gaat veel te ver.
28-03-2023, 16:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door johanw:
En als ik ergens een auto huur verwacht ik ook niet continue gevolgd te worden. Hooguit als ik te laat ben met terugbrengen. Maar als ik niet te laat ben betaal ik voor het aantal km dat ik gereden heb, controleert men of ik geen schade gereden heb en dat zou het dan moeten zijn.
Ik denk dat je het huren van een auto niet kunt vergelijken met het huren van zo'n straat item als een scooter of fiets.
Als je ziet hoe die dingen op straat rondslingeren is het gedetailleerd volgen zeker wel te verantwoorden!

Privacytoezichthouders zouden zich wat meer het belang van de samenleving en van dit soort bedrijven moeten realiseren.
Privacy is geen ding op zich maar bestaat altijd in een relatie met anderen. Als je een deelscooter wilt huren van moet je
er maar rekening mee houden dat de verhuurder ook belangen heeft. Vind je dat niet, huur er dan gewoon geen.
Het is gewoon verhuur van vervoermiddel.
Dat buiten een verhuur de locatie gelogged wordt is geen probleem.
Locatie tijdens huur periode is niet relevant. Op z'n best de afgelegde afstand. Voorgebruik tijdens misdrijf is locatie niet zo relevant want betaler hpoeft helemaal niet de bereider te zijn. (Gestolen betaalmiddel, eh geldautomaat, eh telefoon)
28-03-2023, 16:50 door Anoniem
Door Anoniem: Zo onredelijk vind ik de redenen niet waarom het bedrijf graag wil weten waar de scootertjes zijn.
Denk dat de NS dit ook allemaal keurig bijhoud.
Je leased die scootertjes niet voor een jaar of zo, je huurt ze tijdelijk.
Je kan mensen nou eenmaal niet op hun blauwe ogen geloven bij een overtreding of diefstal.
Sommige gebruikers pleuren die scootertjes overal neer en ragen ze compleet af want het is toch van een ander.

Alleen de informatie verzameling voor google via Googles captcha hadden ze niet moeten doen.

Als je dat wilt weten kan je ook de locatie opvragen op het moment dat de gebruiker aangeeft einde rit.
Zo hoef je niet telkens de hele rit van een huurder te volgen.

Ook voor de afhandeling van b.v. verkeersovertredingen hoeft alleen maar het van en tot tijdstip opgeslagen te worden wanneer deze door wie gehuurd is.
Precieze constante locatie gegevens lijkt mij dan ook hier niet nodig.
28-03-2023, 19:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Het is gewoon verhuur van vervoermiddel.
Dat buiten een verhuur de locatie gelogged wordt is geen probleem.
Locatie tijdens huur periode is niet relevant. Op z'n best de afgelegde afstand. Voorgebruik tijdens misdrijf is locatie niet zo relevant want betaler hpoeft helemaal niet de bereider te zijn. (Gestolen betaalmiddel, eh geldautomaat, eh telefoon)
Dat kan wel relevant zijn. Bijvoorbeeld de deelscooter mag alleen gebruikt worden in de stad, of alleen op verharde wegen. Als je er dan mee het bos of de duinen in gaat dan ben je in overtreding, en als die scooter later defect is dan moet je daar op kunnen worden aangesproken. Mensen die graag dingen doen die volgens de voorwaarden niet mogen die zeggen dan "ik wil niet de hele tijd gevolgd worden" maar kennelijk is dat tegenwoordig wel nodig, anders werden die deelscooter projecten niet zo'n puinhoop.
(de meeste steden en een aantal bedrijven stoppen er weer mee, terwijl het zo'n ideaal vervoerproject voor verkeers wethouders was: iedereen op een beperkte hoeveelheid scooters, weg parkeerproblemen in de stad, weg ruimteverspilling, afijn de GroenLinks wethouders waren helemaal opgetogen. dat het niet zou werken wist je uiteraard vantevoren...)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.