/dev/null - Overig

De E-Ticket op je smartphone

20-05-2023, 21:18 door Anoniem, 8 reacties
Hoe krijg ik de e-ticket op mijn smartphone. Je koopt deze via je computer, betaalt deze met iDEAL en je krijgt een e-mail waarin je de optie krijgt om de ticket uit te printen, of op je smartphone te zetten. In dit geval de treinvervoerder Arriva, die daar een handige app voor heeft. Maar je kan je niet te registreren of inloggen voor het gebruik van die app, dus hoe weet de app dat er door mij een e-ticket ergens te downloaden is.

Nu heb ik met allerlei zoekwoorden geprobeerd om erachter te komen, hoe nu de app weet dat ik een e-ticket er aan wil toevoegen, immers er is geen enkele verbinding tussen de bestelling via de computer en de smartphone, dus hoe weet de app dat er een e-ticket voor mij klaarstaat.

Dit zegt Arriva op haar website:
Moet ik een e-ticket printen?
Nee, je hoeft een Arriva e-ticket niet te printen. Je kunt je e-ticket na aankoop laden in de Arriva-app. Voor meer informatie kijk je op de informatiepagina.

Op de informatiepagina lees ik vervolgens:
In de e-mail die je ontvangt aan het einde van je bestelling, kun je kiezen tussen het downloaden en uitprinten van een papieren ticket (het e-ticket) of het laden van een ticket in de Arriva App (het mobiele ticket). Let op: sommige actietickets kun je niet in de app laden.

Na de bestelling krijg je altijd nog een bevestiging in de mail. Download en print het e-ticket Of gebruik de link in de e-mail om je e-ticket te openen in de Arriva App. Let op: je kunt het PDF-bestand in de e-mail niet digitaal gebruiken, een e-ticket is alleen geldig in de Arriva-app of geprint.

Uit alles wat ik hier begrijp, wordt de e-ticket door middel van de computer gekocht, maar hoe kan ik in de Arriva app die op mijn smartphone staat nu deze e-ticket downloaden, immers er is geen elektronische relatie tussen beide.

Het kan alleen maar als ik de e-ticket met de smartphone zelf koop, en download, en dat wordt nergens duidelijk gemaakt, zelf niet op de informatie hierover op het senioren web.
Reacties (8)
20-05-2023, 23:31 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe krijg ik de e-ticket op mijn smartphone. Je koopt deze via je computer, betaalt deze met iDEAL en je krijgt een e-mail waarin je de optie krijgt om de ticket uit te printen, of op je smartphone te zetten. In dit geval de treinvervoerder Arriva, die daar een handige app voor heeft. Maar je kan je niet te registreren of inloggen voor het gebruik van die app, dus hoe weet de app dat er door mij een e-ticket ergens te downloaden is.

Nu heb ik met allerlei zoekwoorden geprobeerd om erachter te komen, hoe nu de app weet dat ik een e-ticket er aan wil toevoegen, immers er is geen enkele verbinding tussen de bestelling via de computer en de smartphone, dus hoe weet de app dat er een e-ticket voor mij klaarstaat.

Dit zegt Arriva op haar website:
Moet ik een e-ticket printen?
Nee, je hoeft een Arriva e-ticket niet te printen. Je kunt je e-ticket na aankoop laden in de Arriva-app. Voor meer informatie kijk je op de informatiepagina.

Op de informatiepagina lees ik vervolgens:
In de e-mail die je ontvangt aan het einde van je bestelling, kun je kiezen tussen het downloaden en uitprinten van een papieren ticket (het e-ticket) of het laden van een ticket in de Arriva App (het mobiele ticket). Let op: sommige actietickets kun je niet in de app laden.

Na de bestelling krijg je altijd nog een bevestiging in de mail. Download en print het e-ticket Of gebruik de link in de e-mail om je e-ticket te openen in de Arriva App. Let op: je kunt het PDF-bestand in de e-mail niet digitaal gebruiken, een e-ticket is alleen geldig in de Arriva-app of geprint.

Uit alles wat ik hier begrijp, wordt de e-ticket door middel van de computer gekocht, maar hoe kan ik in de Arriva app die op mijn smartphone staat nu deze e-ticket downloaden, immers er is geen elektronische relatie tussen beide.

Ff goed lezen, lijkt me ?

Na de bestelling krijg je altijd nog een bevestiging in de mail. Download en print het e-ticket Of gebruik de link in de e-mail om je e-ticket te openen in de Arriva App. Let op: je kunt het PDF-bestand in de e-mail niet digitaal gebruiken, een e-ticket is alleen geldig in de Arriva-app of geprint.

De aanname is dat je de e-mail op je smartphone hebt, en de link uit de e-mail dan met de Arriva App opent .
21-05-2023, 09:41 door Anoniem
Door Anoniem: Uit alles wat ik hier begrijp, wordt de e-ticket door middel van de computer gekocht, maar hoe kan ik in de Arriva app die op mijn smartphone staat nu deze e-ticket downloaden, immers er is geen elektronische relatie tussen beide.

Het kan alleen maar als ik de e-ticket met de smartphone zelf koop, en download, en dat wordt nergens duidelijk gemaakt, zelf niet op de informatie hierover op het senioren web.

Arriva:
Wanneer je vanaf een smartphone bestelt, krijg je aan het einde van de bestelling de mogelijkheid om het ticket te openen in de app. Deze mogelijkheid vind je ook terug in je bevestigingsmail. Klik je hierop, dan opent de app automatisch. Wanneer je vanaf een laptop of computer bestelt, dan ontvang je de instructies om het ticket in de app te openen in je e-mail.
https://www.arriva.nl/a/etickets-en-mobiele-tickets/mobiele-tickets.htm, punt 3

Uit de informatie die je zelf citeert begrijp ik dat je naast die mogelijkheid ook altijd de mogelijkheid hebt om een meegestuurde PDF af te drukken. Als je helemaal vastloopt in de app heb je dat dus om op terug te vallen.

Ik ben het overigens wel met je eens dat dit duidelijker kan. Ik ben ook niet kapot van een opzet waarbij je pas ziet wat er nou eigenlijk gebeurt als je al middenin het proces zit, en zeker niet pas nadat je al ergens voor betaald hebt. Dat mogen ze vooraf heel duidelijk laten zien.
21-05-2023, 10:00 door Anoniem
Het heet een deep link. Je stopt er simpelweg een extra actie in zodat het zich niet opent in de reguliere browser maar in de daarvoor bestemde app (wat vaak niets meer is dan een verkapte mobiele site in icoon vorm)

Bij een deeplink krijg je dan iets als arrivaapp://de volledige-url/?id=1 Een alternatief wat complexer is heet universal linking. Op de achtergrond moet de appmaker voor beide nog wel wat meer doen dan simpel een link aanmaken maar dan gaan we veel te ver in de techniek. Wil je de echt nitty gritty dan lees je in op de onderwerpen universallink, deeplinking en urlschemes Daar staat precies beschreven hoe dit werkt.


Specifiek over de Arriva app:
De nederlandse faqs is bedroefd geschreven de engelse versie verteld wat ik zojuist zeg over link aanklikken maar onder de verkeerde kop tekst. "Uitgeklapt: How do I purchase an e-ticket?"
Once the transaction is complete, you will receive your e-ticket by email. Download and print the e-ticket **or click the link in the e-mail to load the e-ticket in the Arriva app.**

De app wordt niet onderhouden het regent klachten als je de reviews bekijkt en voor een e-ticket heb je ook geen app nodig. Open de ticket op je telefoon druk op de knop voor screenshot maken en toon wanneer nodig gewoon de screenshot aan de controleur.

Vaak zit er simpelweg een barcode, qr code in dat ze uitlezen de rest is verfraaiing en voor de klant als visual aid.
Geen extra app nodig veel minder stroomvebruik, werkt zonder internet.
21-05-2023, 10:08 door Anoniem
het hoort zo te zijn je bestel via je smartphone de e ticket s ...dan krijg je een mail van des betreffende bedrijven kijk bij de mail onderaan staat er downloaden nou dan komt dat naar vooren.....dat is alles zo makkelijk.....maar ik denk dat u geen pdf.
app heeft staan Adobe gratis of foxs alle 2 een pdf programma's om de tekst te kunnen lezen op je smartphone dus kijk of je een pdf app heeft.dan ga het van zelf je kan dan je berichtje lezen succes
21-05-2023, 14:28 door Anoniem
Goed dat je de vraag stelt. Herkenbaar dat zaken vaak erg onduidelijk zijn. Of de mist simpele en logische vragen niet in een FAQ staan.
Kijk uit met het gebruik van deze applicatie, hij is niet bijster privacy-vriendelijk https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/nl.arriva.planner/latest.
Technisch gezien kan deze app precies zien waar jij bent, hoe je je voortbeweegt en de omgeving bekijken via de camera (al dit soort data gaat mogelijk ook nog linea recta naar Google).
Persoonlijk vind ik het schandalig Arriva zoiets op de markt brengt, de AP zou eigenlijk keihard moeten ingrijpen...
21-05-2023, 17:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hoe krijg ik de e-ticket op mijn smartphone. Je koopt deze via je computer, betaalt deze met iDEAL en je krijgt een e-mail waarin je de optie krijgt om de ticket uit te printen, of op je smartphone te zetten. In dit geval de treinvervoerder Arriva, die daar een handige app voor heeft. Maar je kan je niet te registreren of inloggen voor het gebruik van die app, dus hoe weet de app dat er door mij een e-ticket ergens te downloaden is.

Nu heb ik met allerlei zoekwoorden geprobeerd om erachter te komen, hoe nu de app weet dat ik een e-ticket er aan wil toevoegen, immers er is geen enkele verbinding tussen de bestelling via de computer en de smartphone, dus hoe weet de app dat er een e-ticket voor mij klaarstaat.

Dit zegt Arriva op haar website:
Moet ik een e-ticket printen?
Nee, je hoeft een Arriva e-ticket niet te printen. Je kunt je e-ticket na aankoop laden in de Arriva-app. Voor meer informatie kijk je op de informatiepagina.

Op de informatiepagina lees ik vervolgens:
In de e-mail die je ontvangt aan het einde van je bestelling, kun je kiezen tussen het downloaden en uitprinten van een papieren ticket (het e-ticket) of het laden van een ticket in de Arriva App (het mobiele ticket). Let op: sommige actietickets kun je niet in de app laden.

Na de bestelling krijg je altijd nog een bevestiging in de mail. Download en print het e-ticket Of gebruik de link in de e-mail om je e-ticket te openen in de Arriva App. Let op: je kunt het PDF-bestand in de e-mail niet digitaal gebruiken, een e-ticket is alleen geldig in de Arriva-app of geprint.

Uit alles wat ik hier begrijp, wordt de e-ticket door middel van de computer gekocht, maar hoe kan ik in de Arriva app die op mijn smartphone staat nu deze e-ticket downloaden, immers er is geen elektronische relatie tussen beide.

Ff goed lezen, lijkt me ?

Na de bestelling krijg je altijd nog een bevestiging in de mail. Download en print het e-ticket Of gebruik de link in de e-mail om je e-ticket te openen in de Arriva App. Let op: je kunt het PDF-bestand in de e-mail niet digitaal gebruiken, een e-ticket is alleen geldig in de Arriva-app of geprint.

De aanname is dat je de e-mail op je smartphone hebt, en de link uit de e-mail dan met de Arriva App opent .

Het laatste ( e-mail op je smartphone) heb ik gedaan, en als ik de link aanklik, dan opent de Play Store zich, en geeft aan, dat ik de Arriva app moet openen, en dan staat daar inderdaad, inmiddels het archief dat daar de e-ticket aanwezig is.
Ik ben niet een digibeet, maar daar houd het ook mee op. Maar waarom staat dit niet gewoon aan het begin van de uitleg aan mensen zoals ik, zelfs op de Seniorenwebsite wordt dit niet gemeld.
Mijn dank in elk geval voor de juiste informatie.
22-05-2023, 21:56 door Anoniem
Je kan toch via je computer (windows 10 of 11) het ticket als PDF uitprinten en deze PDF op je telefoon plaatsen via een usb kabeltje naar je telefoon? Doe ik met al mijn e-tickets en boarding passen als ik ga vliegen. Het zal vast een QR achtige code zijn die je ook gewoon vanaf je scherm kan laten lezen i.p.v. papier.
23-05-2023, 01:20 door Anoniem
Door Anoniem: Je kan toch via je computer (windows 10 of 11) het ticket als PDF uitprinten en deze PDF op je telefoon plaatsen via een usb kabeltje naar je telefoon? Doe ik met al mijn e-tickets en boarding passen als ik ga vliegen. Het zal vast een QR achtige code zijn die je ook gewoon vanaf je scherm kan laten lezen i.p.v. papier.

Die omslachtige stappen begrijp ik niet .

Gewoonlijk krijg je zo'n ticket al als PDF , vaak per e-mail of in een website .
Dan haal je het toch gewoon uit de mail (die je direct op je telefoon leest) , of direct downloaden vanaf de website op je telefoon ?

De stappen "uitprinten als PDF" en dan "PDF met USB kabeltje naar de telefoon brengen" lijken me omslachtig en overbodig.
De andere manier - gewoon een foto van het scherm van je desktop - voldoet meestal ook prima om een QR code makkelijk "in je telefoon" te krijgen.

ik moet zeggen dat ik dingen als e-tickets en boardingpassen (en , even geleden, corona QR codes ) altijd óók op papier meeneem - als er één plek is waar ik niet verrast wil worden met een lege batterij (oid) is het aan de gate .
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.