/dev/null - Overig

Wifi bellen instellingen

26-05-2023, 13:33 door Anoniem, 17 reacties
Ik heb de optie wifi bellen op mijn smartphone, maar voordat ik die gebruik blijf ik met één prangende vraag zitten, die ik na veel Googlen nog niet beantwoord heb gekregen. Om te kunnen bellen via Wifi, kan ik de optie activeren, maar moet dan ook de optie Mobiele data of zoals deze op mijn smartphone heet Mobiele gegevens ook worden geactiveerd.

Als die optie namelijk geactiveerd is, dan is het dus mogelijk dat apps op de achtergrond daarvan gebruik maken, en dat is niet de bedoeling.
Reacties (17)
26-05-2023, 15:03 door Anoniem
Nee WiFi bellen (VoWIFI) werkt via WiFi, niet via mobiele data. Heb je geen WiFi dan kun je ook niet bellen via WiFi.
Uiteraard kunnen je apps ook via WiFi werken.
Daarnaast heb je "bellen via 4G", ofwel VoLTE. Dat werkt wel via mobiele data maar normaal gesproken is er een
apart netwerk daarvoor bij je provider.
26-05-2023, 15:05 door Anoniem
Als je zo'n vraag stelt, is het misschien een (zomaar wild) idee om ook merk en type toestel, het OS en versie te vermelden.
Dat maakt het makkelijker om bruikbare antwoorden te kriigen.

Nu kan ik je alleen maar adviseren: neem contact op met de helpdesk van je telco of fabrikant.
Die zullen beter snappen waar je naar vraagt.

Nu stel je een vraag van het type: ik kan niet printen, zonder ook maar enige context mee te geven.
26-05-2023, 15:46 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb de optie wifi bellen op mijn smartphone, maar voordat ik die gebruik blijf ik met één prangende vraag zitten, die ik na veel Googlen nog niet beantwoord heb gekregen. Om te kunnen bellen via Wifi, kan ik de optie activeren, maar moet dan ook de optie Mobiele data of zoals deze op mijn smartphone heet Mobiele gegevens ook worden geactiveerd.

Als die optie namelijk geactiveerd is, dan is het dus mogelijk dat apps op de achtergrond daarvan gebruik maken, en dat is niet de bedoeling.

Pech gehad, denk ik .

"bellen via Wifi" is min of meer "gewoon" VOIP via "Internet" , en om te zorgen dat het 'gewoon' blijft werken ook als je buiten je accesspoint bereik loopt zetten ze dus mobiele data ook aan.

Ik betwijfel of je zo'n ultra paranoide setting (mobiele data ALLEEN voor voice calls) dan wel "jammer dan als de call dropt maar geen mobiele data" ) aan kunt zetten.

Je zou kunnen proberen of je 'gewoon' mobiele data weer uit kunt zetten nadat je bellen via Wifi hebt aangezet .
Je zou ook kunnen zoeken in alle app-permisses of je voor 'alle andere apps' mobiele data in de achtergrond uit kunt zetten - maar dat is een hoop werk en je kunt altijd twijfelen of je ze 'allemaal' gehad hebt.
26-05-2023, 15:56 door Anoniem
En wat is je vraag? :)
26-05-2023, 18:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik betwijfel of je zo'n ultra paranoide setting (mobiele data ALLEEN voor voice calls) dan wel "jammer dan als de call dropt maar geen mobiele data" ) aan kunt zetten.

Je zou kunnen proberen of je 'gewoon' mobiele data weer uit kunt zetten nadat je bellen via Wifi hebt aangezet .
Je zou ook kunnen zoeken in alle app-permisses of je voor 'alle andere apps' mobiele data in de achtergrond uit kunt zetten - maar dat is een hoop werk en je kunt altijd twijfelen of je ze 'allemaal' gehad hebt.

Sorry hoor maar mobiele data dat heeft niks met WIFI te maken! Mobiele data dat is data via 4G (LTE) dus via je SIM kaart.
WIFI staat daar helemaal los van. Dat werkt zelfs zonder SIM kaart.
("bellen via WiFi" zoals je telefoon het kent niet, want dat gebruikt de telco gegevens van je SIM kaart. maar een VoIP app
die je zelf installeert kan wel via WIFI werken zonder SIM kaart)
26-05-2023, 19:45 door Anoniem
Proberen is weten ;-).

Niet verder vertellen; maar via VoIP (werkt ook via wifi en kan de data gewoon uit) kun je onbeperkt bellen voor 2 euro in de maand, op prepaid basis, naar Nederlandse vaste en mobiele nummers. Wat betaal je daarvoor bij jouw provider?
26-05-2023, 21:14 door Anoniem
In antwoord op je vraag: Nee. Je kan mobiele data uitzetten als je wifi bellen aan hebt staan. Je hebt natuurlijk wel een active wifi verbinding nodig om te kunnen bellen of gebeld te kunnen worden.
27-05-2023, 00:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ik betwijfel of je zo'n ultra paranoide setting (mobiele data ALLEEN voor voice calls) dan wel "jammer dan als de call dropt maar geen mobiele data" ) aan kunt zetten.

Je zou kunnen proberen of je 'gewoon' mobiele data weer uit kunt zetten nadat je bellen via Wifi hebt aangezet .
Je zou ook kunnen zoeken in alle app-permisses of je voor 'alle andere apps' mobiele data in de achtergrond uit kunt zetten - maar dat is een hoop werk en je kunt altijd twijfelen of je ze 'allemaal' gehad hebt.

Sorry hoor maar mobiele data dat heeft niks met WIFI te maken! Mobiele data dat is data via 4G (LTE) dus via je SIM kaart.
WIFI staat daar helemaal los van. Dat werkt zelfs zonder SIM kaart.

Helemaal lezen, niet half.

TS merkt op dat als hij "bellen via Wifi aanzet" - automatisch OOK mobiele data aangezet wordt. En dat wil hij niet.

Ik weet echt wel dat Wifi en mobiele data niet hetzelfde zijn . Maar de telefoon/app defaults laten bij hem beide aanzetten - en dat is logisch wanneer je een "bellen blijft werken" situatie wilt hebben, ook wanneer je buiten Wifi bereik gaat , of Wifi uitvalt .
En dan is hij bang dat andere apps in de achtergrond mobiele data gaan gebruiken.


("bellen via WiFi" zoals je telefoon het kent niet, want dat gebruikt de telco gegevens van je SIM kaart. maar een VoIP app
die je zelf installeert kan wel via WIFI werken zonder SIM kaart)

Ah - je snapt toch wel de helft van de vraag.

Maar afgezien van een nodeloos pedante toevoeging dat 'Wifi' en mobiele data niet hetzelfde zijn - heb je voor de constatering van TS dat als hij "bellen via Wifi met de telefoon+sim aanzet" -(dus geen third party voip app) dan óók mobiele data aangezet wordt - en dat is wat hij niet wil - nog een suggestie of dát probleem ook op te lossen is ?
27-05-2023, 09:39 door Anoniem
Door Anoniem: In antwoord op je vraag: Nee. Je kan mobiele data uitzetten als je wifi bellen aan hebt staan. Je hebt natuurlijk wel een active wifi verbinding nodig om te kunnen bellen of gebeld te kunnen worden.

Bedankt voor het antwoord..
27-05-2023, 11:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Ah - je snapt toch wel de helft van de vraag.

Maar afgezien van een nodeloos pedante toevoeging dat 'Wifi' en mobiele data niet hetzelfde zijn - heb je voor de constatering van TS dat als hij "bellen via Wifi met de telefoon+sim aanzet" -(dus geen third party voip app) dan óók mobiele data aangezet wordt - en dat is wat hij niet wil - nog een suggestie of dát probleem ook op te lossen is ?

Ik denk dat je zelf wat beter moet lezen want dat vraagt hij helemaal niet!!!
Hij vraagt OF hij als hij "bellen via wifi" wil, hij ook "mobiele data" aan moet zetten.
Er staat helemaal nergens dat dit vanzelf gebeurt. En dat gebeurt uiteraard ook niet.

Het enige wat ik me zou kunnen voorstellen is dat als je "bellen via 4G" aanzet, mobiele data wordt aangezet.
Dat zou niet echt hoeven, maar wellicht was dat handiger in de software.
27-05-2023, 13:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: In antwoord op je vraag: Nee. Je kan mobiele data uitzetten als je wifi bellen aan hebt staan. Je hebt natuurlijk wel een active wifi verbinding nodig om te kunnen bellen of gebeld te kunnen worden.

Bedankt voor het antwoord..

Uh, vertel me nou niet dat je dat niet eens geprobeerd had voordat je dagen ging zitten wachten op antwoorden ...
28-05-2023, 13:49 door Anoniem
Heb je toevallig simyo? Ik experimenteer met iets wat erop lijkt:

scenario: Vliegtuigstand aan (dus geen 4G) en wifi aan: voip bellen werkt.

Als ik echter in de simyo-bundelinstellingen mobiele data uitzet (aan de provider kant dus), werkt het bovenstaande scenario opeens niet... Terwijl het VoWifi natuurlijk gaat over... wifi.
29-05-2023, 16:53 door Anoniem
Als voorbeeld kan je eens hier kijken bij een uitleg van de providers:

https://www.t-mobile.nl/mobiel/4g-wifi-bellen

https://www.kpn.com/beleef/blog/mobiel-bellen-met-wifi-van-kpn.htm

https://community.vodafone.nl/t5/Tips-van-Vodafone/Bellen-over-WiFi-en-4G-VoLTE-VoWiFi/ba-p/124334
03-06-2023, 10:34 door Anoniem
Soortgelijk issue:

https://forum.simyo.nl/bellen-sms-en-netwerk-en-nummerbehoud-85/waarom-werkt-vowifi-niet-als-de-optie-internetten-in-nederland-uit-staat-46556
03-06-2023, 18:36 door Anoniem
ik zou het uit zetten en niet gebruiken
https://community.vodafone.nl/t5/Toestellen/VolTE-en-VoWifi-uitzetten-ivm-samsung-kwetsbaarheid/td-p/215812
06-06-2023, 09:09 door Anoniem
Er is voor veel toestellen een verschil tussen bellen (2G/3G), bellen (4G/5G), bellen over WiFi, bellen over VOIP, bellen via VOIP-applicatie.
Dit zijn voor een GSM 5 verschillende manieren namelijk.
Bellen over wifi wordt een telecomprovider afhankelijke tunnel opgebouwd over de DATA verbinding van de GSM (en ondanks dat het zo heet, hoeft dat NIET wifi te zijn, je kunt namelijk ook bellen-over-wifi doen op de datasim van je 2de simkaart bijvoorbeeld.
Bellen-over-voip is het gebruik maken van het voip protocol naar je telecom provider, soms werkt dat beter, maar niet perse veiliger.
Bellen met voip app, is gewoon een 3rd party applicatie die een voip verbiding opzet met bijv een sip server.

De implementatie van software laat nog al eens te wensen over, en zo is het mogelijk dat om bellen-over-wifi te kunnen gebruiken, je mobiele data aan moet zetten voordat het werkt, of andersom, dat het voor je aangezet wordt. soms kun je mobile data weer uitzetten en blijft bellen-over-wifi nog steeds aan, soms gaat het weer uit... ligt aan de software van je telefoon (en soms aan de provider waar je zit, zeker de budget toko's en de virtuele providers doen dit, omdat zij dan meer verdienen aan mobiele data verbruik)... de enige oplossing is dan om in de software manager te vertellen dat alle apps waarvan je niet wilt dat ze data gebruiken deze geen mobiele data mogen gebruiken. als je veel apps hebt,dan kan dit een langdurige werkje zijn, zeker als met updates of (her-)installaties dit weer ongedaan gemaakt wordt.
06-06-2023, 12:05 door Anoniem
Door Anoniem: Er is voor veel toestellen een verschil tussen bellen (2G/3G), bellen (4G/5G), bellen over WiFi, bellen over VOIP, bellen via VOIP-applicatie.
Dit zijn voor een GSM 5 verschillende manieren namelijk.
Bellen over wifi wordt een telecomprovider afhankelijke tunnel opgebouwd over de DATA verbinding van de GSM (en ondanks dat het zo heet, hoeft dat NIET wifi te zijn, je kunt namelijk ook bellen-over-wifi doen op de datasim van je 2de simkaart bijvoorbeeld.
Bellen-over-voip is het gebruik maken van het voip protocol naar je telecom provider, soms werkt dat beter, maar niet perse veiliger.
Bellen met voip app, is gewoon een 3rd party applicatie die een voip verbiding opzet met bijv een sip server.

De implementatie van software laat nog al eens te wensen over, en zo is het mogelijk dat om bellen-over-wifi te kunnen gebruiken, je mobiele data aan moet zetten voordat het werkt, of andersom, dat het voor je aangezet wordt. soms kun je mobile data weer uitzetten en blijft bellen-over-wifi nog steeds aan, soms gaat het weer uit... ligt aan de software van je telefoon (en soms aan de provider waar je zit, zeker de budget toko's en de virtuele providers doen dit, omdat zij dan meer verdienen aan mobiele data verbruik)... de enige oplossing is dan om in de software manager te vertellen dat alle apps waarvan je niet wilt dat ze data gebruiken deze geen mobiele data mogen gebruiken. als je veel apps hebt,dan kan dit een langdurige werkje zijn, zeker als met updates of (her-)installaties dit weer ongedaan gemaakt wordt.

Het bovenstaande antwoord laat duidelijk zien dat het gewoonweg een ROTZOOI is die ook nog gemanipuleerd kan worden. Echt fijne technologie!!
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.