image

Kuipers: niet gelukt EU te overtuigen van opt-in voor delen medische data

vrijdag 23 juni 2023, 13:54 door Redactie, 28 reacties

De Tweede Kamer gaf minister Kuipers vorig jaar de opdracht om ervoor te zorgen dat gezondheidsgegevens van Nederlanders alleen via een opt-in binnen de Europese Unie mogen worden gedeeld, maar het is niet gelukt de andere lidstaten te overtuigen, zo laat de bewindsman weten. Wat de gevolgen hiervan zijn voor privacy, medisch beroepsgeheim en toegang tot de zorg en hoe hiermee moet worden omgegaan wordt nog onderzocht.

De Europese Commissie kwam vorig jaar met het plan voor de invoering van de European Health Data Space (EHDS), een digitaal patiëntendossier dat in een gemeenschappelijk Europees formaat is opgesteld en in alle EU-lidstaten is te gebruiken. Daarnaast zorgt de EHDS ervoor dat gezondheidsgegevens van Europese burgers beschikbaar komen voor onderzoek, innovatie en beleidsvorming.

Kuipers liet vorige maand nog weten dat de onderhandelingen in Brussel over de EU-brede medische dossiers nog in volle gang zijn. Afgelopen september kwam PVV-Kamerlid Agema met een motie waarin de regering werd opgeroepen om een opt-in voor de EHDS te waarborgen. Medische gegevens van Nederlanders zouden alleen na een uitdrukkelijke toestemming mogen worden gedeeld. De motie werd met 104 stemmen voor en 46 stemmen tegen aangenomen. D66, PvdA, GroenLinks, Volt, BIJ1, Fractie Den Haan en Gündogan stemden tegen.

De vaste commissie voor Volksgezondheid stelde de minister onlangs nog de vraag of hij bereid is vast te houden aan het opt-in principe op nationaal en Europees niveau bij het delen van medische gegevens. "Op basis van de ingediende en aangenomen motie Agema om het opt-in beginsel in de EHDS te waarborgen, is mijn inzet geweest om andere lidstaten te overtuigen van een opt-in in het EHDS-voorstel", reageert de minister.

De inzet van Kuipers heeft echter niet geleid tot een opt-in. "Zoals reeds aan uw Kamer is medegedeeld, is gebleken dat er bij andere lidstaten geen draagvlak is voor een volledige opt-in binnen de EHDS voor het grensoverschrijdend uitwisselen van elektronische gezondheidsgegevens", voegt Kuipers toe.

De minister zegt op dit moment te kijken welke waarborgen gewenst zijn om eventuele negatieve effecten van het EHDS-voorstel op de privacy, medisch beroepsgeheim, toegang tot de zorg en zeggenschap van cliënten tegen te gaan of te minimaliseren. Dit is precies hetzelfde wat Kuipers een maand geleden ook al meldde, toe hij berichtte dat de EU-Raad tegen een opt-in is.

Reacties (28)
23-06-2023, 14:12 door Anoniem
Zo zal het ook wel niet lukken om de EU er van te overtuigen dat open finance onverstandig is en dat het digitale Europese paspoort niet er toe mag leiden dat grootschalig om identificatie wordt gevraagd zonder noodzaak.
Kan Nederland geen deuk in een pakje boter slaan? Zijn we overgeleverd aan domme tech-gelovigen zonder belangstelling voor grondrechten?
23-06-2023, 14:54 door Anoniem
Het is Kuipers niet gelukt om opt-in te verplichten in Nederland. Maar is hij daar ook rouwig om?
Met 3 factor DigiD, een QR-code en een bloedtest kan je straks zeggen dat je niet mee wilt doen.
23-06-2023, 14:56 door Bitje-scheef
Dan maar op vrijwillige basis !
Gewoon aangeven bij behandelaar en 1-2x per jaar een overzicht.
23-06-2023, 15:29 door Anoniem
Door Bitje-scheef: Dan maar op vrijwillige basis !
Gewoon aangeven bij behandelaar en 1-2x per jaar een overzicht.

Of niet meer naar de (huis)arts gaan, tenzij je bijna dood gaat.
Dat kan ook een consequentie van deze regeling zijn.

/s

Heeft de minister als alternatief bv ook naar de OPT-OUT laten kijken?
Of enige andere manier om de ongebreidelde datahonger van Europa te beperken?

Het is toch opvallend hoe makkelijk politici en EU-leden over de communicatie-, persoons- en medische gegevens van hun burgers beslissen zonder ook maar enige inspraak van die burgers zellf wat er met die data gedaan mag worden.
Terwijl bij dit soort ingrijpende maatregelen, op zijn minst een maatschappelijke discussie gewnest zou zijn. En dan niet alleen met lobbygroepen, maar met ALLE burgers.

Politici klagen telkens over de steeds groetr wordende kloof met de kiezers. Op deze manier is wel duidleijk waarom.


Ik stel voor dat al dit soort ingrijpende maatregelen voortaan eerst een paar jaar getest worden met de persoonlijke data van alle politici en commissie-leden zelf. Met de burgerij als controleur.
23-06-2023, 16:06 door johanw - Bijgewerkt: 23-06-2023, 16:06
Dan moet er maar eens met de vuist op tafel geslagen worden en het vetorecht uit de kast getrokken worden.

Maar ik vermoed dat Kuipers, gezien zijn verdere optreden, opt-out eigenlijk al overbodig vind en het gewoon verplicht wil stellen. Dus die zal het wel door laten gaan.
23-06-2023, 16:11 door Anoniem
Door Bitje-scheef: Dan maar op vrijwillige basis !
Gewoon aangeven bij behandelaar en 1-2x per jaar een overzicht.
Vrijwillige basis? Ik heb tijdens de corona situatie toen men het ook nodig vond om een opt-in te voeren mijn advocaat verzocht een leuke brief laten sturen dat ik als client wenste uit het systeem gehaald te worden.

Niks vrijwillige basis het moment dat ik merk dat mijn gegevens zonder mijn expliciete toestemming zijn gedeeld tijdens een audit hebben ze een aanklacht aan hun broek voor het overtreden van mijn grondrechten en de privacy wetgeving.

Dat is helaas de enige methode om nog te communiceren met instanties door te dreigen met juridsche gevolgen en bad press.
23-06-2023, 16:30 door Anoniem
Hoe verrassend. Maakt niet uit, het is maar data van burgers. Want kan het ons nou schelen dat dat op straat ligt?
23-06-2023, 17:22 door Anoniem
Ja, lastig als degene die voor je moet pleiten precies dat wil wat de tegenpartij wil...
Gaat niet erg snel opschieten...
Je vraagt Trump ook niet voor een Democrat partijcongres over de goede kwaliteiten van Hillary te spreken..
Zo moet je ook van Kuipers niet verwachten dat hij een OPT-IN wil regelen
23-06-2023, 17:50 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe verrassend. Maakt niet uit, het is maar data van burgers. Want kan het ons nou schelen dat dat op straat ligt?

En er allerlei (commerciële) organisaties, zoals verzekeringsmaatschappijen (die dat al heel lang willen; EPD en noem maar op), er via via in gaan grasduinen, want genoeg kantoortjes in schimmige EU landen die het niet zo nauw nemen met wetgeving. Daarbij, vaak genoeg voorgekomen dat de overheid zelf besloot in zee te gaan met organisaties die meer voor de poen gingen, en natuurlijk "hun werk niet kunnen doen" als ze niet tot van alles en nog wat toegang krijgen, liefst zonder auditing.

En wanneer dat uitkomt zal een hoog EU hof uiteindelijk besluiten dat het eigenlijk niet mag, maar gezien de omstandigheden, hogere belangen, blah, blah, het toch wordt toegestaan. Weet u nog? Schending van de menselijke integriteit... QR-code en alle bijbehorende maatregelen waren belangrijker. Code van Neurenberg, een internationaal Verdrag, onze Grondwet overstijgend derhalve, zelfs EU Verdrag overstijgend zou je denken? Nah.

Overheidssystemen zijn als het internet, alles wat er in gaat, gaat er nooit meer uit, en inlichtingendiensten negeren de hun opgelegde grenzen en verplichtingen gewoon.

Oplossingen voldoende. Vetorecht gebruiken, Verdrag opzeggen, niet of minder betalen (doen veel landen), lak hebben aan opgelegde verplichtingen (doen veel landen), rechtelijke bevelen negeren, liever boetes betalen dan meewerken, NEXIT, nieuwe verkiezingen, intrekken subsidies van die clubs die in het "algemeen belang" gesponsorde rechtszaken voeren, vertrouwen opzeggen. Maar ja, met je vuist op tafel slaan zou enkelen hun uiterst lucratieve toekomstig baantje kunnen kosten.
23-06-2023, 18:13 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe verrassend. Maakt niet uit, het is maar data van burgers. Want kan het ons nou schelen dat dat op straat ligt?

Big Pharma moet en zal met data gevoed worden. Niet goedschiks, dan kwaadschiks.
24-06-2023, 09:25 door Anoniem
Kuipers = ambassadeur van de onkunde
24-06-2023, 10:39 door Anoniem
Hoe kunnen ze zo lang mogelijk aan je verdienen (hou de mens ziek, zwak en misselijk).
En als ze om een of andere reden niet meer aan je kunnen verdienen,
dan kun je letterlijk doodvallen (er schijnt een onmiskenbare eugenetische agenda te bestaan).

Om dit zo subtiel en gesmeerd mogelijk te laten verlopen, zijn al je verkregen data wel weer gemakkelijk.
24-06-2023, 12:45 door Anoniem
Door Anoniem: Zo zal het ook wel niet lukken om de EU er van te overtuigen dat open finance onverstandig is en dat het digitale Europese paspoort niet er toe mag leiden dat grootschalig om identificatie wordt gevraagd zonder noodzaak.
Kan Nederland geen deuk in een pakje boter slaan? Zijn we overgeleverd aan domme tech-gelovigen zonder belangstelling voor grondrechten?
Het probleem is gewoon dat er veel teveel landen in de EU zitten. Toen er meer dan 16 leden kwamen was het in
feite afgelopen met "de andere lidstaten te overtuigen". Een zo grote groep overtuigen van iets wat men zelf niet al
bedacht had dat gaat gewoon niet lukken, wat het ook is.
Gevolg is inderdaad dat we een pionnetje geworden zijn in de EU. Voor de bühne wordt er landelijk nog geroepen dat
men bepaalde ontwikkelingen met zorg bekijkt, maar uiteindelijk gaat het altijd door zoals de EU al bepaald had.
24-06-2023, 14:06 door Anoniem
Er is opt-out of opt-in, kuipers was altijd al tegen opt-in.
Daar was hij in woord en daad al eerder duidelijk over.
24-06-2023, 15:22 door Anoniem
Door Anoniem: Er is opt-out of opt-in, kuipers was altijd al tegen opt-in.
Daar was hij in woord en daad al eerder duidelijk over.

Klopt. Maar over een OPT-OUT (als alternatief) hoor je hem ook niet.
Dat zegt genoeg.


Kuipers: "Ik moet het vragen: Kan er een OPT-In komen?"
EU: "Nee"
Kuipers: "Dank je wel." (En aan het parlement: "Ik heb het geprobeerd maar ze willen niet. Niet mijn schuld."

En ze gaan allemaal weer over tot de orde van de dag.

Conclusie;
Rechten van burgers staan niet centraal, maar de datahonger van big business en de EC.
24-06-2023, 15:44 door Anoniem
Kuipers is een slapjanus die zelf juist voor het delen van medische dossiers is, alleen hij moet van de 2e kamer een beetje tegengas geven in Europa en dat beetje neemt hij heel letterlijk.
24-06-2023, 16:00 door Anoniem
Door Anoniem: Kuipers = ambassadeur van de onkunde
Nee, van de onwil. En dat is veel erger.
24-06-2023, 17:51 door Anoniem
Het probleem is gewoon dat er veel teveel landen in de EU zitten.
Het probleem is dat wij niet met ons verstand stemmen. En als D66 zijn zin krijgt en kinderen van zestien jaar
ook mogen stemmen die geestelijke nog niet eens zijn ontwikkeld wordt het helemaal een zooi.
25-06-2023, 15:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Kuipers = ambassadeur van de onkunde
Nee, van de onwil. En dat is veel erger.
Hij is gewoon een landverrader en volksverlakker.
Maar dat kun je eigenlijk wel zeggen van het hele kabinet.
25-06-2023, 18:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Het probleem is gewoon dat er veel teveel landen in de EU zitten.
Het probleem is dat wij niet met ons verstand stemmen. En als D66 zijn zin krijgt en kinderen van zestien jaar
ook mogen stemmen die geestelijke nog niet eens zijn ontwikkeld wordt het helemaal een zooi.
Het stemmen op pro-EU partijen helpt zeker niet nee, maar echt een belangrijk probleem is dat er in de EU te veel
landen zitten (met een te diverse achtergrond) om het allemaal eens te kunnen worden op alles behalve de meest
triviale onderwerpen. Daardoor krijg je dat effect dat er steeds dingen gebeuren die "wij" hier idioot vinden. In de
tijd van de 9 en 16 landen was dat niet zo, toen waren het nog gelijkgestemde landen die er bij zaten.
25-06-2023, 19:37 door Anoniem
Oh, maar dat gaan ze vast op een andere manier regelen. Net als het Oekrie inlegvelletje en alles waarvan het volk duidelijk aangaf dat niet te willen. De bazen van Ernst (de Big Pharma) zullen en moeten die data krijgen. Ernst heeft niet voor niets op kosten van Big Pharma gestudeerd. Voor wat hoort wat tenslotte.
26-06-2023, 09:34 door Anoniem
Wat mij vaak stoort is dat daar waar aan burgers rechten worden gegeven, burgers dit telkens weer slechts en uitsluitend weten in te zetten voor niets meer dan hun ieniemienie eigenbelangetje. Vaak met een Calimero argument 'de grote boze dictators in Den Haag', de Big Pharma, de never-ending data honger van de EU.

Iedereen doet maar alsof grote vooruitgang op welk vlak dan ook maar even uit de ene of andere duim moet worden gezogen, maar zelf iets inleveren of risico nemen om daar een positieve bijdrage aan te leveren, ho maar. Nul vertrouwen in de Gemeente, Provinciale en landelijke politiek. Nul vertrouwen in de EU. Nul vertrouwen in andere landen. Nul vertrouwen in bedrijven.

Wie accepteert tegenwoordig nog dat collectieve vooruitgang soms ten koste gaat van individuele belangen en dat die vooruitgang niet altijd 100% in één keer goed gaat?

En de vooruitgang die dan wel geboekt wordt? Die is dan te danken aan mensen die niet zulke zure zeurders zijn zoals de meesten hier. Ik ben er van overtuigd dat als alle vooruitgang slechts ten goede zou komen aan hen die er bereidt waren aan bij te dragen, iedereen hier mee zat te denken aan oplossingen, in plaats van de naysayer uit te hangen.
26-06-2023, 10:24 door Anoniem
De lezers van dit artikel zijn roependen in de woestijn, lees maar https://www.security.nl/posting/800738/Pati%C3%ABntenfederatie+en+ziekenhuizen%3A+medicatiegegevens+standaard+uitwisselen
27-06-2023, 00:58 door Anoniem
Door Anoniem 09:34:
<knip>
Wie accepteert tegenwoordig nog dat collectieve vooruitgang soms ten koste gaat van individuele belangen en dat die vooruitgang niet altijd 100% in één keer goed gaat?

En de vooruitgang die dan wel geboekt wordt? Die is dan te danken aan mensen die niet zulke zure zeurders zijn zoals de meesten hier. Ik ben er van overtuigd dat als alle vooruitgang slechts ten goede zou komen aan hen die er bereidt waren aan bij te dragen, iedereen hier mee zat te denken aan oplossingen, in plaats van de naysayer uit te hangen.>

Feiten zijn dat de armoedeval van vele mede inwoners stijgende is, steeds meer gezinnen moeite hebben met rondkomen, steeds meer mensen op straat komen te staan, dat er allerlei rechten onnodig met voeten betreden zijn, dat de staatsrechtelijk bepaalde verantwoording afleggen genegeerd wordt, dat vertrouwen te voet komt maar te paard gaat, dat verkiezingsbeloften de dag na de verkiezingen in de prullenbak verdwijnen, dat er meer en meer miljarden in van alles en nog wat gepropt wordt waar een stijgende meerderheid tegen is, zelfs negeren van de wens van de meerderheid van de eigen ledenpartij, dat de woningnood stijgt evenals criminaliteit die nauwelijks effectief bestreden wordt, steeds meer (groot)ouders die zich zorgen maken over de toekomst van hun (klein)kinderen, er meer voedselbanken nodig zijn, er van alles en nog wat opgedrongen wordt in allerlei buurten maar niet in bepaalde specifieke buurten (waar overigens de handhaving wel vrijwel ogenblikkelijk verschijnt en ingrijpt), show inspraakavonden, een immer groeiende datahonger, steeds meer camera en anderen registratiesystemen a la Big Brother, steeds meer belastingen/heffingen verhoogd of die bij verzonnen worden, de ondemocratische EU/WHO steeds meer zeggenschap krijgen, miljarden aan bonnetjes telkens weer verdwijnen, zorg verder uitgehold wordt, een goed pensioenstelsel omgeruild wordt voor iets onzekers (helemaal als het verplicht in groen en staatsobligaties moet investeren), enkel logistiek gezien al de onhaalbare klimaatplannen die daar bovenop nog verzwaard zijn ook, de wekelijkse tig tonnen aan Italiaans afval in Amsterdam verbranden naast de biomassacentrales en Tata Steels (Schiphol, grote zeeschepen, privé vliegtuigen), Amsterdamse knip zones, en zo nog een paar A4'tjes vol.

Waar precies ziet u collectieve vooruitgang ten koste van (wat) individuele belangen?
Ziet u dat enkel en alleen in de rapportages van organisaties en instanties die direct of indirect afhankelijk zijn van staatssteun, en/of onder invloed staan van overheden, en/of onder het bestuur staan van ex-politici? Of heeft u andere bronnen?

Daarnaast, praatjes vullen geen gaatjes. Die regerende volksvertegenwoordigers van ons zeggen het een, maar doen het ander. Ze roepen dat als wij dit doen er dat gaat gebeuren. In werkelijkheid is die wij niet hunzelf en de bezitters van hun toekomstige gouden stoeltjes, en wat er gaat gebeuren is dat de eerder uitgesproken besparingen/doelstellingen bij lange na niet gehaald worden, zeker niet op tijd, maar wel veel duurder gaan worden, in totaliteit nauwelijks tot geen verschil maken, maar wel een zware last op de economie legt, waardoor het nog onzekerder wordt om voldoende middelen te behouden om überhaupt nog kans te maken op het behalen van die belangrijker-dan-wat-dan-ook doelen.
Qua datahonger en registratiesystemen is het omgekeerd. Het is noodzakelijk (want bespaart 600 medicijnvergiftingen per week en zo; oh ja, dus als we dat niet halen dan draaien we alles weer terug, nee zeker; of, hoe ga je dat dan doen met niet-EU expats, toeristen en vluchtelingen, die moeten maar het risico lopen dat ze vergiftigd worden als ze medische hulp nodig hebben?), maar het is drogredenering nummer zoveel. SyRI had een les moeten zijn om zoiets nooit meer op te tuigen, en wat doen ze? Iets optuigen wat nog vele malen erger is, en nog moeilijker om onder controle te houden. Niets geleerd van de Bulgarenfraude bijvoorbeeld? De Toeslagenaffaire? De QR registratie organisaties? Het meer en meer uithollen van Sleepwet achtige borgingen en begrenzingen die vervolgens zelfs genegeerd en overtreden worden? Allemaal bedacht en bekrachtigd door overheden en vervolgens misbruikt door anderen. Wat voor een gigantisch verdienmodel massa's medische data kan opleveren, dus gegarandeerd geldwolven die maling aan de wet hebben gaat aantrekken?

Wie draagt hoe (afgedwongen) bij? En wie zijn in werkelijkheid de naysayers die het ook nog ten goede komt?
Privatiseer de winsten/baten en socialiseer de kosten/lasten, dat is wat het is. Al die miljarden aan belastinggeld gaan rechtstreeks de grens over richting multinationals en komen nooit tot amper terug. Goed voor de werkgelegenheid is het ook niet, want bijvoorbeeld die 30.000 windmolens zijn uitbesteed aan buitenlandse bedrijven, en het gros van de werkzaamheden wordt verricht door Oost Europese arbeidsmigranten. Wat de burgers krijgen zijn hogere lasten, horizonsvervuiling, waardevermindering koopwoningen (dus hogere huren, of de huurwoning wordt verkocht), lang thuiswonende kinderen, inkomensonzekerheid want hun werkgever kan zo maar omvallen, geluids- en triloverlast, energie-, warmte- en/of voedselonzekerheid (geld wat je niet hebt kun je niet uitgeven, dus moet je kiezen), en de zekerheid dat ze achterin de rij mogen staan als ze het niet meer trekken. Naast de wet verplaatsing bevolking en het wuiven met plannen om het eigendomsrecht over de schutting te gooien.

Zomaar een greep uit wat ik om mij heen te horen en te zien krijg.

Ik ben een ezel, want te vaak heb ik mijzelf gestoten aan dezelfde steen, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
27-06-2023, 22:25 door Anoniem
Een paar dagen verder en op deze website alleen al de volgende artikelen:

https://www.security.nl/posting/800936/Beroepsvereniging+voor+apothekers+KNMP+getroffen+door+datalek

https://www.security.nl/posting/800871/Schrems+vreest+Iers+wetsvoorstel%3A+verbied+kritiek+op+privacytoezichthouder

https://www.security.nl/posting/800853/Platform+ggz-pati%C3%ABnten+stapt+wegens+privacyzorgen+uit+overleg+over+datadeling

https://www.security.nl/posting/800828/RDW%3A+meer+bevoegdheden+nodig+voor+controle+kilometerstand+bij+rekeningrijden

https://www.security.nl/posting/800744/Ministerie+gebruikte+jarenlang+usb-sticks+als+enige+back-up+voor+ministeri%C3%ABle+e-mails

https://www.security.nl/posting/800738/Pati%C3%ABntenfederatie+en+ziekenhuizen%3A+medicatiegegevens+standaard+uitwisselen

Ronald Reagan zei het al: the most dangerous words you can hear are: I'm from the government and I'm here to help.

Het zijn de overheden zelf die continue allerlei ondoordachte (controle)systemen doorduwen, op kosten en ten koste van de burgers die zij behoren te bedienen en te beschermen (waarbij Grondwet en mensenrechten leidend zijn), met als hoofdthema datagraaien, onder het mom van beter dit en beter dat (maar als je daar induikt en naar boven haalt wat er allemaal aan mankeert dan negeren ze je), terwijl ze zelf met de pet gooien naar zelfs basale beveiliging en onmiskenbare hiaten tot in het oneindige laten voortslepen (kost hooguit de nog verder kaal te plukken burgers meer), want dat datagraaien voor maximale controle drift is kennelijk belangrijker dan de privacy, veiligheid en vrijheid van de bevolking.

Deze al gezien? https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/european-digital-identity_nl U bent straks u niet meer, maar wat uw digitale ID (volgens overheidssystemen die onder de controle staan van niet democratische entiteiten zoals de EU en de WHO) beweren dat u bent. Groen vinkje is ok, rood vinkje is afwijzen. Geheel naar wens en smaak van de dan geldende heersende politieke ideologie die vooral luistert naar het grootkapitaal (want een grenzeloos luxe leven hebben ze wel verdiend na al die gedane moeite). Op basis van wat van bovenaf bepaald is wat de dan geldende politieke waan van de dag is. Buigt u niet dan zal u door middel van "nudging" "gemotiveerd" worden om de gewezen weg te bewandelen en anders gaat de stekker eruit.

Totale waanzin? Daar zijn geen aanwijzingen voor? Uw voorland is China, alwaar ze al zo ver zijn dat robots de straat patrouilleren om burgers op te sporen die zich in voor hen verboden gebieden bevinden. Geen camera systemen met gezichtsherkenning meer nodig, op ieder moment van de dag kan een robot u verraden. Technisch gezien fascinerend, maar dictatoriaal gezien de natte droom van iedere zonnegod die totale controle zoekt.

Mocht u denken, prima, niets mis mee, ik doe niets verkeerd, wordt de wereld beter van. De geschiedenis der mensheid leert anders. Neem Karel de Grote, die zo'n beetje van de ene op de andere dag iedereen dwong zich tot het christendom te bekeren op straffe van onthoofding. Met andere woorden, als de grote leider zich opeens iets in de bol haalt waar u het niet mee eens bent, dan behoort u opeens tot de afvalligen. U bent geen spat veranderd, maar omdat iemand bepaald heeft dat u ongewenst gedrag vertoond, bent u opeens een misdadiger, een vervuiler, een terrorist, een gevaar, niet een moreel handelend vrij mens die met rust gelaten dient te worden. Computer says no. En helemaal in het geval van een regiem verandering, want dan kan er van alles opeens 180 graden draaien. Is er opeens een ander deel van de bevolking die dat allemaal prima vinden, want laten we wel wezen, het aantal tegengestelde meningen neemt eerder toe dan af, voor wat betreft bepaalde groepen belangrijker vinden. Welke groep precies heeft het morele recht om alle andere groepen aan hun ideologie af te meten met verregaande macht? Want welke groep dan ook, de eerste groep die geknecht zal worden zal die groep zijn die het 180 graden anders ziet, daarna de groep die het 170 graden anders ziet, enzovoorts.

Absolute macht maakt absoluut corrupt. Absolute macht begint waar niemand anders je wat kan maken, dat je de stem van het volk naast je neer kan leggen, boven de wet staan, ongeacht wat je vele anderen aandoet.

Macht dient nooit gegeven/verkregen te worden door hen die niet ter verantwoording geroepen kunnen worden bij misbruik.

Wanneer morele regels ondergeschikt worden aan wettelijke regels is daarmee de maatstaaf voor een democratische moderne beschaving verzaakt. Van een samenleving zal dan geen sprake meer zijn, als het hebben van slechts een op dat moment ongewenste mening je ondergang kan betekenen. Hoe dichterbij een beschaving bij verval is, hoe gekker de wetten. Historisch feit. Zij die dat desondanks bejubelen zullen heersen over verbrande aarde.

En dit alles niet alleen op medisch terrein, wat zijn de voor- en nadelen van medische data sowieso delen, wie wil aan zich laten sleutelen door een medicus die enkel het computerscherm volgt, maar op allerlei terreinen.

Punt is wellicht dat je op geen enkel moment een bepaalde ideologie je alles wilt laten bepalen, want dat kan van de ene op de andere dag veranderen.
05-07-2023, 15:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Kuipers = ambassadeur van de onkunde
Nee, van de onwil. En dat is veel erger.
Hij is gewoon een landverrader en volksverlakker.
Maar dat kun je eigenlijk wel zeggen van het hele kabinet.

Hear Hear!


Verder heel erg eens met de bijdragen van anoniem 00:58 en anoniem 22:25
08-07-2023, 22:37 door Anoniem
Aanverwant aan de opvolging voor de authenticatie in de zorg (de opvolger van de uzi-pas) krijgen we dus ook te maken met de zogenaamde European Health Data Space. De EU commissie die ermee bezig is betitelt het zelf als "proposal for a regulation on the European Health Data Space In “Promoting our European Way of Life”.
https://www.europarl.europa.eu/legislative-train/theme-promoting-our-european-way-of-life/file-european-health-data-space
Een dergelijke omschrijving komt nogal paternaliserend over.
Zie kamerbrief:
https://open.overheid.nl/documenten/35397643-618b-4e3b-978a-7da6fded934a/file


Interessante quick scan tno over deze ontwikkeling - Quick Scan over “European Health Data Space”
https://open.overheid.nl/documenten/ronl-086502b61b644de7db929841e25d904c983a63cc/pdf

Wat is het achterliggende argument voor een EHDS?
De corona crisis.

Wat is nou de link van de EHDS met de opvolger van de uzi-pas?
Ze staan aan de basis van de zogenaamde digital wallet waarin van alles en nog wat moet komen staan.
Het zou enerzijds makkelijker maken om controle te hebben over je eigen gegevens.
Onze gegevens moeten de basis dienen voor onderzoek, innovatie, beleid, statistieken en nog veel meer.
Noot: dat ging tijdens Corona best wel eenzijdig en via flinke trechtering!
Mensen worden hiermee een stelselmatig voorwerp van "speuren" en daar is geen vergunning meer voor nodig als het maar conform de doelen van de verordening is.

Anderzijds moet de infrastructuur geleidelijk worden uitgebreid om andere categorieën elektronische gezondheid gegevens te ondersteunen (overweging 24).
Ook moet er verplichte certificering van elektronische systemen medische dossiers moet de basis vormen voor aanbestedingen op nationaal niveau (overweging 30).
zie Behandelvoorbehoud: EU-voorstel Europese ruimte voor gezondheidsgegevens
15 juni 2022 https://debatgemist.tweedekamer.nl/debatten/behandelvoorbehoud-eu-voorstel-europese-ruimte-voor-gezondheidsgegevens

Merk hierbij op dat het EHDS een digital wallet systeem is waar de wereldbank op opmerkelijke wijze ook haar licht op werpt.
Ze meldt over het digital wallet systeem het volgende,
Required by law to use strong user authentication or where required by contractual obligation including in the areas of transport, energy, banking and financial services, social security, heath, drinking water, postal services, digital infrastructure, education or telecommunications
Creation of a new market
Providing a legislative framework and common standards for private and public providers of attributes, credentials and attestations (e.g., driving license, university d2iploma, professional accreditations ..)
Security and Trust
Verifiable as linked to national eID notified under eIDAS
3Verification against authentic
sVeoruifirccateiosn of the authenticity of attributes against authentic sources – Annex
Legal value
Not be denied legal effect and admissibility as evidence in legal proceedings solely on the ground that it is in electronic format
Shall have the same legal effect as lawfully issued attestations in paper format
A qualified electronic attestation of attributes issued in one Member State shall be recognized as a qualified electronic attestation of attributes in any other Member
https://www.worldbank.org/content/dam/photos/1440x300/2022/feb/eID_WB_presentation_BS.pdf

Kortom we worden meer en meer proefkonijnen / het product zelf dat te koop is!
10-07-2023, 19:35 door Anoniem
Door Anoniem 22:37:
<knip>
Kortom we worden meer en meer proefkonijnen / het product zelf dat te koop is!

Een super gecentraliseerd systeem dat middels programmering aan elkaar geknoopt wordt, maar niet programmeerbaar is, kennelijk, en zo'n beetje je hele hebben en houden omvat, gaat (geheel naar de traditie van overheid IT projecten) onkraakbaar en niet te misbruiken zijn en blijven, maar bovenal vele malen veiliger zijn dat een gedecentraliseerd systeem, met allerlei verschillende vormen van interactie, tussentijdse momenten van (persoonlijke) bezinning en controle, alsmede een "papierstroom" veroorzakend dat niet met één druk op een knop aangepast kan worden of vernietigd.

Terwijl dit zo'n beetje het Walhalla is voor iedere creatieve crimineel die in Identity Theft zit. Hetgeen in zichzelf een excuus kan worden om dan vooral alles CDBC te maken, want dan is dat te volgen en eventueel terug te draaien (terwijl dat soort diefstal in seconden op te splitsen valt in duizenden transacties naar honderden buitenlandse rekeningen, en nog een keer en nog een keer en nog een keer).

En mocht zo'n crimineel de jackpot raken (een hack die nauwelijks te stoppen valt), dan geeft dat slechts toegang tot, hoeveel is het tegenwoordig (?), 500 miljoen Europeanen.

Top plan derhalve, het liefst zo snel als mogelijk al onze eieren in hetzelfde mandje leggen, en met voortschrijdend inzicht vooruit.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.