image

Mijn werkgever wil ongevraagde reclame versturen. Wat kan ik als privacy officer doen?

woensdag 19 juli 2023, 13:41 door Arnoud Engelfriet, 21 reacties

Heb jij een interessante vraag op het snijvlak van privacy, cybersecurity en recht? Stuur je vraag naar juridischevraag@security.nl. Elke week geeft ict-jurist Arnoud Engelfriet in deze rubriek antwoord.

Juridische vraag: Als privacy officer kwam mij ter ore dat ons bedrijf een e-mailmarketingactie gaat doen, waarbij men handmatig alle websites van potentiële klanten heeft bezocht en het algemene mailadres (of een functioneel inkoopadres of iets dergelijks) is genoteerd. We hebben dus nooit contact gehad met deze bedrijven. Volgens mij is dit verboden als spam. Klopt dat en welke stappen raad je aan?

Antwoord: Dit is juridisch inderdaad een probleem. Art. 11.7 Telecommunicatiewet verbiedt het toesturen van ongevraagde reclame zonder toestemming, en daarbij maakt het niet uit of je naar personen mailt of naar zakelijke adressen. Ook reclame aan info@example.com is dus verboden.

Het is natuurlijk zo dat deze adressen geen persoonsgegevens zijn, omdat ze niet tot een persoon te herleiden zijn. (Natuurlijk zal een persoon de mailbox beheren, maar het gaat erom of het mailadres behoort bij een persoon.)

Dat dit adres op de website staat, is daarbij niet relevant. De wet kent geen uitzondering voor "zelf openbaar gemaakte gegevens" of iets dergelijks. Alleen als er specifiek bij is gezet "stuur uw offertes of reclame naar dit adres", dan mag je zonder nader overleg daarheen mailen. Maar dat heb ik nog nooit gezien op een Nederlandse website.

De iets lastiger vraag is welke stappen te nemen. Hoewel het dus niet perse gaat om persoonsgegevens of privacy, wordt de Telecomwet (althans hoofdstuk 11) wel gezien als deel van de privacywetgeving in brede zin zodat je als privacy officer prima kunt zeggen dat het deel van je werk is om ook daarop te letten. Dan komt het dus neer op hoe je altijd te werk zou gaan als men iets wil dat eigenlijk tegen de wet is.

Als je zoiets ziet terwijl het te ver buiten je eigenlijke werk ligt, dan zou ik het signaleren bij de betreffende manager en/of de bedrijfsjurist, maar mijn ervaring is wel dat bij zaken als emailreclame zoiets weinig prioriteit krijgt.

Arnoud Engelfriet is Ict-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.

Reacties (21)
19-07-2023, 14:23 door Anoniem
Laat het ze weten.
En dan gaat het toch gebeuren.
Komt er gezeik van: I'm not gonna tell you I told you so, but I told you so...
(en nee, ik kom niet overwerken om de puinhoop op te ruimen).
19-07-2023, 14:59 door Anoniem
echter als je m.i. de boodschap niet in een aanbieding stopt, maar als een algemeen aanbod van een product (zonder prijsstelling) dan spreek je niet meer over een reclame en voldoe je wel aan artikel 11.7. Of toch niet?
19-07-2023, 15:27 door Anoniem
Door Anoniem: echter als je m.i. de boodschap niet in een aanbieding stopt, maar als een algemeen aanbod van een product (zonder prijsstelling) dan spreek je niet meer over een reclame en voldoe je wel aan artikel 11.7. Of toch niet?

er zijn bedoelingen en die worden in (wettelijke) regeltjes omgezet.
Als je naar een EU verordeing kijk, dan zie je vaak eerst de overwegingen (de bedoelingen) en daarna de wetstekst (artikelen).

Of het nu gaat om Algemene Verordening Gegevensbescherming gaat of om een andere wetgevin:
vaak is op dit soort punten de bedoeling iets in de lijn : ieder moet met rust gelaten worden, tenzij..."
De graaier (die ten koste van anderen hun eigen winsten willen vergroten/optimaliseren), die denkt zoals jij hierboven stelt (ik zeg niet dat jij zo bent hoor).
De mens, de organisatie die echt iets in de samenleving wil betekenen, die houdt zich in (onder het motto: "als elke organisatie zo'n actie doet, dan gaat de boel vanzelf fout; wordt verboden; loopt vast; zorgt voor kosten bij alle ontvangers; etc.

Als ik ongevraagd dit soort mail krijg, dan denk ik
die egoïsten?
Daar koop ik helemaal niets

Grapje: ik moet zeggen dat ik afgelopen jaren steeds minder ben gaan uitgeven ;-))
19-07-2023, 15:48 door Reinder
Door Anoniem: echter als je m.i. de boodschap niet in een aanbieding stopt, maar als een algemeen aanbod van een product (zonder prijsstelling) dan spreek je niet meer over een reclame en voldoe je wel aan artikel 11.7. Of toch niet?

Ook zonder prijsverlaging is er sprake van reclame. Een reclamezuil langs de snelweg met de oproep om toch vooral te komen tanken of een hamburger te komen eten is gewoon reclame, ook zonder prijsverlaging.
19-07-2023, 15:55 door Anoniem
Als werknemer trap je natuurlijk altijd mee. Dus je staat je baas bij in wat nog net wél kan. Zit dat niet in je, met je visitekaartje, dan kom je op de schoplijst want de winst is voor hem maar het verlies ook.
19-07-2023, 15:59 door Anoniem
Door Anoniem: echter als je m.i. de boodschap niet in een aanbieding stopt, maar als een algemeen aanbod van een product (zonder prijsstelling) dan spreek je niet meer over een reclame en voldoe je wel aan artikel 11.7. Of toch niet?

Heb je een voorbeeld?

"Wij verkopen producten. Bel ons als u inetresse heeft?"
Zoiets vaags?

En is dat dan niet nog steeds reclame (voor je eigen bedrijf)?
19-07-2023, 16:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: echter als je m.i. de boodschap niet in een aanbieding stopt, maar als een algemeen aanbod van een product (zonder prijsstelling) dan spreek je niet meer over een reclame en voldoe je wel aan artikel 11.7. Of toch niet?

Heb je een voorbeeld?

"Wij verkopen producten. Bel ons als u inetresse heeft?"
Zoiets vaags?

En is dat dan niet nog steeds reclame (voor je eigen bedrijf)?

Algemeen voorbeeld, wij zijn bedrijf A en zijn tot hiertoe in staat.
Dit is geen aanprijzing volgens reclame code commissie, maar een mededeling c.q. feit.
19-07-2023, 17:36 door Anoniem
Bij desbetreffende verantwoordelijke zwart-op-wit vriendelijk maar dringend aangeven dat dit niet zomaar mag. Daarmee is jouw taak voldaan. Zorg dat je bewijs hebt dat jij je taak gedaan hebt.

Als ze het dan toch doen en er ontstaan juridische problemen, dan zou men bij jou aan kunnen kloppen. Dan kun je in ieder geval aantonen dat je je best gedaan hebt.
19-07-2023, 18:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: echter als je m.i. de boodschap niet in een aanbieding stopt, maar als een algemeen aanbod van een product (zonder prijsstelling) dan spreek je niet meer over een reclame en voldoe je wel aan artikel 11.7. Of toch niet?

Heb je een voorbeeld?

"Wij verkopen producten. Bel ons als u inetresse heeft?"
Zoiets vaags?

En is dat dan niet nog steeds reclame (voor je eigen bedrijf)?

Algemeen voorbeeld, wij zijn bedrijf A en zijn tot hiertoe in staat.
Dit is geen aanprijzing volgens reclame code commissie, maar een mededeling c.q. feit.

Oh een TK-tje. (ter kennisgeving)
Gaat meteen het ronde archief in. :-)
19-07-2023, 19:00 door Anoniem
Je kunt misschien wel checken of er een mogelijkheid wordt geboden om je af te melden voor dit soort mails. Volgens mij is dat verplicht, maar dat weet ik niet zeker.
19-07-2023, 21:09 door Anoniem
Leg ze uit wat het risico is (kans en impact). Willen ze toch doorzetten, dan accepteren ze dat risico. Wel even vastleggen natuurlijk.
20-07-2023, 07:25 door Anoniem
Door Anoniem: Leg ze uit wat het risico is (kans en impact). Willen ze toch doorzetten, dan accepteren ze dat risico. Wel even vastleggen natuurlijk.

Vertaal 'm dan wel even naar de 'business-impact'. Dus niet 'dat mag niet volgens de wet'. Maar wat eruit kan voortvloeien (boete, imagoschade, et cetera). Dat maakt het iets makkelijker afwegen tegenover de baten van het ongevraagd versturen van reclame.
20-07-2023, 19:54 door Anoniem
Vertel je manager die samen met jou gaat over je IMS (KMS/ISMS) over wat men voornemens is, zet samen een mail op naar de manager van de betreffnde afdeling, en diens directielid, zodat iedereen weet wat het voornemen is, en hoe ze daarmee mogelijk de wet overtreden.

Dien ze het dan nog steeds... Wij zoeken ook nog een goede PO, en dat doet zo'n beetje iedereen op LinkedIn.
20-07-2023, 22:14 door Anoniem
Ik zou me er gewoon niet druk om maken. Vroeger deed ik dat ook in het bedrijf waar ik werkte, maar ik ben daar mee opgehouden. Die mensen van communicatie en verkoop die verzinnen steeds van dit soort dingen en daar kun je wel tegenin blijven roeien maar je kunt hen beter zelf de consequenties laten ondervinden...
(toen ik er nog op lette hostten we zelf de mail en wilde ik niet op blacklists komen, maar nu draait alles bij Office365 en boeit me dat niet meer. en die mensen die dit soort dingen willen gaan toch vast in zee met zo'n nieuwsbrieven bedrijf)
20-07-2023, 23:51 door Anoniem
Door Anoniem: echter als je m.i. de boodschap niet in een aanbieding stopt, maar als een algemeen aanbod van een product (zonder prijsstelling) dan spreek je niet meer over een reclame en voldoe je wel aan artikel 11.7. Of toch niet?
Het eerste lid van dat artikel vind ik heel duidelijk:
Het gebruik van automatische oproep- en communicatiesystemen zonder menselijke tussenkomst, faxen en elektronische berichten voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden is verboden, tenzij de verzender kan aantonen dat de desbetreffende eindgebruiker daarvoor voorafgaand toestemming heeft verleend.
Dat algemene aanbod van het product, zoals jij het formuleert, is bedoeld het te verkopen. Dat is een commercieel doel en dus mag het niet. Dat wetsartikel gebruikt het woord reclame niet en beperkt zijn reikwijdte ook niet tot het doen van aanbiedingen. Het gaat niet om de details of de vorm maar om het doel.
21-07-2023, 11:22 door Jooster
Onbegrijpelijk dat dit antwoord van een jurist komt. Klopt namelijk niet en is bovendien niet genuanceerd, iets dat de wet wel is.

Artikel 11.7.3:
In afwijking van het eerste en tweede lid, is geen voorafgaande toestemming vereist voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden aan een rechtspersoon of een natuurlijke persoon die handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf, indien:
a. de verzender gebruik maakt van elektronische contactgegevens die door de desbetreffende eindgebruiker voor het ontvangen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden zijn bestemd en bekendgemaakt en deze worden gebruikt in overeenstemming met de door de eindgebruiker aan de contactgegevens verbonden doeleinden

Conclusie:
Ongevraagde reclame versturen is wel toegestaan naar functionele E-mailadressen van rechtspersonen, waarbij de doelstelling van de reclame in overeenstemming is met het doeleinde van de mailbox. En waarbij het E-mailadres is bekend gemaakt op bv een website of anderszins. Dus een commercieel bericht versturen naar inkoop@domein.nl met als doel iets te verkopen mag als dit adres op de website staat. Dit laatste is dus WEL relevant.
Dezelfde ongevraagde reclame versturen naar info@domein.nl mag dus niet, er is geen immers geen relatie tussen de specifiek aard van de boodschap (verkopen), en de mailbox van de ontvanger (algemeen).
21-07-2023, 21:37 door Anoniem
Ik denk altijd, in die rol ben je “advies” orgaan en risico manager, het is aan jou om te adviseren wat kan/niet kan en wat mogelijke consequenties zijn / hoe je risico’s mitigeert. Als de directie dan dingen toe staat, lees accepteerd conform jullie risk management process dan is dat voor jou ook prima. Je kan dat altijd aantonen dat je a waarschuwde, b advies gaf over mitigerende maatregelen en het risk moest accepteren gezien de directie ervoor tekent. En als je het risk enorm hoog vind dat meld je dat ook aan de directie.
23-07-2023, 09:46 door karma4
Door Jooster: Onbegrijpelijk dat dit antwoord van een jurist komt. Klopt namelijk niet en is bovendien niet genuanceerd, iets dat de wet wel is.

Conclusie:
Ongevraagde reclame versturen is wel toegestaan naar functionele E-mailadressen van rechtspersonen, waarbij de doelstelling van de reclame in overeenstemming is met het doeleinde van de mailbox. En waarbij het E-mailadres is bekend gemaakt op bv een website of anderszins.
...
Daar raak je een belangrijk punt. Een jurist bedrijf die aan naamsbekendheid doet maakt reclame voor zichzelf.
Hij meteen artikel 11.7 overtreden bij deze activiteiten.
De nuance met naamsbekendheid en proberen je producten aan de man te brengen is iets wat wezenlijke activiteiten zijn.
Dat verbieden zou meteen een overtreding met de beperking naar concurrenten inhouden.
23-07-2023, 22:25 door Anoniem
Door Jooster: Onbegrijpelijk dat dit antwoord van een jurist komt. Klopt namelijk niet en is bovendien niet genuanceerd, iets dat de wet wel is.

Artikel 11.7.3:
In afwijking van het eerste en tweede lid, is geen voorafgaande toestemming vereist voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden aan een rechtspersoon of een natuurlijke persoon die handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf, indien:
a. de verzender gebruik maakt van elektronische contactgegevens die door de desbetreffende eindgebruiker voor het ontvangen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden zijn bestemd en bekendgemaakt en deze worden gebruikt in overeenstemming met de door de eindgebruiker aan de contactgegevens verbonden doeleinden
Arnoud ging daarop in:
door Arnoud Engelfriet: Alleen als er specifiek bij is gezet "stuur uw offertes of reclame naar dit adres", dan mag je zonder nader overleg daarheen mailen. Maar dat heb ik nog nooit gezien op een Nederlandse website.

Conclusie:
Ongevraagde reclame versturen is wel toegestaan naar functionele E-mailadressen van rechtspersonen, waarbij de doelstelling van de reclame in overeenstemming is met het doeleinde van de mailbox. En waarbij het E-mailadres is bekend gemaakt op bv een website of anderszins. Dus een commercieel bericht versturen naar inkoop@domein.nl met als doel iets te verkopen mag als dit adres op de website staat. Dit laatste is dus WEL relevant.
Dezelfde ongevraagde reclame versturen naar info@domein.nl mag dus niet, er is geen immers geen relatie tussen de specifiek aard van de boodschap (verkopen), en de mailbox van de ontvanger (algemeen).
Jij lijkt hier te redeneren dat als voor het @-tekentje maar "inkoop" staat en dat adres op de website vermeld wordt dat met dat woord "inkoop" de doeleinden van dat e-mailadres genoegzaam zijn bekendgemaakt. Maar dat hoeft echt niet zo te zijn. Het is heel goed mogelijk dat een inkoopafdeling dat adres heeft maar niet om spam op te ontvangen, en dat het op de website staat voor het gemak van leveranciers waar ze al contact mee hebben. Dus als nergens expliciet staat dat reclame ontvangen het doel van dat adres is kan je niet concluderen dat dat zo is. Wat voor @ staat is niet meer dan een korte mailboxnaam, geen opsomming van de doeleinden ervan.
08-08-2023, 12:55 door Anoniem
Dan een vraag, als we het hebben over ongevraagde reclame, dan zijn de brieven van de vriendenloterij en postcodeloterij daar ook onderdeel van. Altijd geadresseerd aan "de bewoners van". Blijkbaar mag dat wel. Dus waarom gelden er andere regels voor digitale post dan fysieke post?
10-08-2023, 13:20 door Jooster
Door Anoniem:
Jij lijkt hier te redeneren dat als voor het @-tekentje maar "inkoop" staat en dat adres op de website vermeld wordt dat met dat woord "inkoop" de doeleinden van dat e-mailadres genoegzaam zijn bekendgemaakt. Maar dat hoeft echt niet zo te zijn.
Ik denk dat we hier niet al te moeilijk over hoeven te doen. Inkoop@domein.nl houdt zich bezig met specifiek inkoop gerelateerde zaken. Verkoop@domein.nl houdt zich bezig met specifiek verkoop gerelateerde zaken. En info@domein.nl houdt zich niet met specifieke zaken bezig, maar met meer algemene zaken (kan van alles zijn). Er is in de meeste gevallen geen hogere wiskunde nodig om te begrijpen of een functionele mailbox een specifieke functie dient of niet. En of spam is toegestaan of niet.

Door Anoniem:
Het is heel goed mogelijk dat een inkoopafdeling dat adres heeft maar niet om spam op te ontvangen
De meeste werknemers zitten niet op spam te wachten. Maar de wet zegt simpelweg dat als een functionele specifieke mailbox bestaat en is gepubliceerd, er ongevraagde spam naartoe mag worden gestuurd als deze spam is gerelateerd aan het doel van de mailbox.

Door Anoniem:
Wat voor @ staat is niet meer dan een korte mailboxnaam, geen opsomming van de doeleinden ervan.
Zie bovenstaand. Zo is bv. inkoop@domein.nl is onlosmakelijk verbonden het doeleinde van inkoop.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.