image

Privacytoezichthouders verbieden gerichte reclame op Facebook en Instagram

woensdag 1 november 2023, 11:45 door Redactie, 21 reacties
Laatst bijgewerkt: 01-11-2023, 15:56

Het Noorse verbod op gerichte advertenties van Meta wordt permanent gemaakt en uitgebreid naar de gehele Europese Unie, zo melden de Noorse privacytoezichthouder Datatilsynet en Autoriteit Persoonsgegevens. Het Europees Comité voor gegevensbescherming (EDPB) heeft een verzoek van de Noorse toezichthouder hiertoe overgenomen. Volgens de Datatilsynet maakt Meta gebruik van illegale tracking, monitoring en profilering om gerichte reclame op de verschillende platforms van het bedrijf te tonen.

"Hoewel het al lang duidelijk is dat Meta de wet overtreedt, en ondanks het verbod van de Noorse toezichthouder, blijft Meta illegaal persoonlijke data verwerken", aldus de Datatilsynet. "Dat is de reden waarom we hebben gekozen om deze zaak aan het EDPB voor te leggen, dat er nu mee heeft ingestemd dat er een dringende noodzaak is voor een permanent verbod van de illegale activiteiten op Europees niveau."

De Noorse toezichthouder stelt dat de beslissing die het heeft genomen een instructie voor de Ierse privacytoezichthouder is om een permanent verbod voor Meta in te stellen. "Zodra dit is gedaan, wordt het verbod van kracht." Volgens Tobias Judin is het genoeg geweest. "Na meer dan vijf jaar de basale privacyrechten van gebruikers te hebben geschonden, geeft de toezichthouder nu tegengas tegen Meta's gebrek aan respect voor de wet."

Abonnement

Maandag kondigde Meta aan dat het met een betaald advertentievrij abonnement voor de eigen platforms komt. Gebruikers die niet betalen moeten akkoord gaan met de verwerking van hun persoonsgegevens voor het tonen van gerichte advertenties. Meta claimt hiermee aan de AVG te voldoen, doordat het gebruikers zo een keuze biedt om onder de gegevensverwerking uit te komen. Critici stellen dat de wetgevers dit niet voor ogen hadden toen de AVG werd opgesteld.

De Deense privacytoezichthouder heeft grote twijfels of Meta's voorgestelde oplossing wel is toegestaan. Volgens de Datatilsynet is de eigen beslissing daarom zo belangrijk, om te voorkomen dat Meta met de overtredingen doorgaat terwijl het naar een manier zoekt om zich aan te passen.

Update

"Meta houdt bij wat je op Facebook en Instagram zet, aanklikt of leuk vindt en gebruikt die informatie voor het aanbieden van persoonsgerichte advertenties. Het onterecht verwerken van de persoonlijke informatie van miljoenen mensen op Facebook is een verdienmodel voor Meta. Door hier een eind aan te maken, is de privacy van mensen beter beschermd", zo stelt Aleid Wolfsen, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens en vicevoorzitter van de EDPB.

Update 2

Het verbod op de gegevensverwerking zal een week na het inlichten van Meta door de Ierse privacytoezichthouder DPC van kracht worden. De DPC informeerde Meta gisteren over het besluit van de EDPB. De Europese privacytoezichthouders stellen dat ze Meta's voorstel hebben gezien om een op toestemming gebaseerde aanpak als juridische basis voor de gegevensverwerking te gebruiken. De Ierse DPC en toezichthouders zijn dit nu aan het bekijken.

Reacties (21)
01-11-2023, 12:01 door Anoniem
dat er een verbod op advertenties komt ok maar ik ga niet daar voor betalen en zeker niet voor groot graaiers zo als facebook enzo enzo....zij hebben een sid opgemaakt. Niet ik..ik wil all helemaal niets met facebook te maken hebben..o zo..
01-11-2023, 12:51 door Anoniem
Door Anoniem: dat er een verbod op advertenties komt ok maar ik ga niet daar voor betalen en zeker niet voor groot graaiers zo als facebook enzo enzo....zij hebben een sid opgemaakt. Niet ik..ik wil all helemaal niets met facebook te maken hebben..o zo..

Ongeacht of het algehele verbod er komt:
Je hebt altijd de keus (en ook altjid gehad) om niets op FB te doen.
Wel zo rustig.

Het is altijd te hopen dat het mensen aanzet om na te denken en minder op hun beeldschermpjes te doen.
Vooral de jeugd..
01-11-2023, 13:52 door Valheru
Door Anoniem:
Door Anoniem: dat er een verbod op advertenties komt ok maar ik ga niet daar voor betalen en zeker niet voor groot graaiers zo als facebook enzo enzo....zij hebben een sid opgemaakt. Niet ik..ik wil all helemaal niets met facebook te maken hebben..o zo..

Ongeacht of het algehele verbod er komt:
Je hebt altijd de keus (en ook altjid gehad) om niets op FB te doen.
Wel zo rustig.

Het is altijd te hopen dat het mensen aanzet om na te denken en minder op hun beeldschermpjes te doen.
Vooral de jeugd..

Vergeet niet dat Meta je ook tracked buiten hun eigen platforms, ook als je geen account hebt op een van hun platforms.
01-11-2023, 14:40 door Anoniem
Door Anoniem: dat er een verbod op advertenties komt ok maar ik ga niet daar voor betalen en zeker niet voor groot graaiers zo als facebook enzo enzo....zij hebben een sid opgemaakt. Niet ik..ik wil all helemaal niets met facebook te maken hebben..o zo..
Wat is een 'sid' ?
01-11-2023, 14:45 door Anoniem
Door Anoniem: Ongeacht of het algehele verbod er komt:
Je hebt altijd de keus (en ook altjid gehad) om niets op FB te doen.
Wel zo rustig.
Ik heb van begin af aan gekozen om geen social media-accounts te hebben, maar die "je kiest het zelf"-benadering is toch niet het hele verhaal.

Ten eerste is de sociale druk om eraan mee te doen enorm, en heel wat mensen gaan overstag om in contact te blijven met familie en vrienden. Facebook is niet meer zo populair onder de jeugd, maar toen dat nog wel zo was ging de ene grootouder na de andere overstag omdat menig kleinkind alleen nog via Facebook wilde communiceren.

Ten tweede is Facebook, en niet alleen Facebook, doelbewust ontworpen om verslavend te zijn, door telkens kleine dopaminestootjes te veroorzaken in je hersenen waar je een afhankelijkheid voor ontwikkelt. De gevoeligheid daarvoor verschilt ongetwijfeld van persoon tot persoon, maar je komt dan wel op een terrein waar het voor velen niet meer zomaar een kwestie van kiezen is. Hoe verslaafd waren (en zijn) die kleinkinderen die ik net noemde? En iedereen die constant via diens smartphone op sociale media zit?

Ten derde is privacy een grondrecht. Een grondrecht is geen betaalmiddel. Je kan namelijk niet betalen met iets dat je blijft houden, en je kan geen afstand van een grondrecht doen via een overeenkomst. Als jij bijvoorbeeld een koopwoning zou kunnen betalen door een nier af te staan zou er iemand wegens orgaanhandel voor de strafrechter gesleept worden. Je mag ook het recht op onderwijs van je kinderen niet ruilen voor iets leuks. Grondrechten zijn domweg niet beschikbaar voor ruilhandel, ze mogen alleen ingeperkt worden als in de Grondwet staat dat dat kan en dat moet dan met een wet gebeuren. Facebook schrijft de wet niet en een overeenkomst schakelt de grondwet niet uit. Jij kan altijd tegen Facebook zeggen: nu stoppen met de privacyschending. Dat slaat ook op de gegevens die ze al over je verzameld hebben, niet alleen over wat ze in de toekomst doen. Zie je hoe dat privacy volkomen ongeschikt maakt om als betaalmiddel te dienen? Facebook kan dit alleen maar doen door de wet te schenden.
01-11-2023, 15:06 door Anoniem
Door Anoniem: dat er een verbod op advertenties komt ok
Nee, alleen maar een verbod op gepersonaliseerde advertenties, advertenties die op de persoon gericht zijn. Daartoe moeten ze tracken en profileren, en dat is verwerking van persoonsgegevens die niet zonder vrijelijk gegeven toestemming mag. En vrijelijk gegeven betekent weer dat je niet benadeeld mag worden als je de toestemming niet geeft. Je wordt benadeeld als je in plaats daarvan abonnementsgeld moet betalen, en dat mag dus niet.
01-11-2023, 15:21 door Anoniem
Maar andere bedrijven mogen dat nog wel blijven doen?
01-11-2023, 15:41 door _R0N_
Door Anoniem: Maar andere bedrijven mogen dat nog wel blijven doen?

Nee, de wet wordt alleen aangescherpt door Meta.
01-11-2023, 15:46 door Anoniem
Ten derde is privacy een grondrecht.
Leg dat maar eens uit aan de EUSSR. Met hun europese ID, het doordrammen van een centraal EPD en nog veel meer ellende.
01-11-2023, 16:11 door Anoniem
Het moederbedrijf van Facebook en Instagram is gevestigd in Ierland. De EDPB heeft de toezichthouder in dat land de opdracht gegeven om binnen twee weken maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat Meta zich aan het verbod houd. De Ierse toezichthouder is in deze zaak "de leidende toezichthouder", schrijft de Autoriteit Persoonsgegevens..

https://nos.nl/artikel/2496235-facebook-en-instagram-moeten-stoppen-met-persoonlijke-advertenties-binnen-europa
01-11-2023, 16:21 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: Maar andere bedrijven mogen dat nog wel blijven doen?

Nee, de wet wordt alleen aangescherpt door Meta.
Ik neem aan dat je voor Meta bedoelt en niet door Meta.

Er wordt helemaal geen wet aangescherpt, dit volgt gewoon uit de AVG zoals die er al jaren is. Gepersonaliseerde advertenties mogen niet omdat dat niet zonder tracking en profiling mogelijk is en die verwerking valt onder de AVG. Facebook gedraagt zich alleen als een kind in de peuterpuberteit: het is niet genoeg om te zeggen dat het geen snoepje mag pakken, je moet ook nog eens expliciet zeggen dat het het snoepje dat het niet mag pakken dus ook niet mag opeten, want anders eet het het toch op.
01-11-2023, 16:24 door Anoniem
Door Anoniem: Facebook, doelbewust ontworpen om verslavend te zijn ...

Een YouTube-verslaving? Daar had de huisarts nog nooit van gehoord. Jazeker bestaat dat. Net als een Grindr-verslaving, een Instagram-verslaving, een mailverslaving, een verslaving aan je smartwatch, of aan het checken van je bitcoins. Doortje Smithuijsen verdiepte zich voor Vrij Nederland in de immer uitdijende poel aan online verslavingen.

https://www.security.nl/posting/731406#posting753553
01-11-2023, 17:31 door spatieman
betaald gebeuren of niet.
scam adds blijf je altijd houden.
01-11-2023, 18:33 door Anoniem
Eenieder die dit artikel heeft gelezen kan maar één conclusie trekken; niet aan Facebook beginnen of er onmiddellijk mee stoppen. Het laatste heb ik een aantal jaar geleden al gedaan en ik heb Facebook nog geen moment gemist. En toch was ik een frequente gebruiker.
01-11-2023, 19:35 door Anoniem
Door Anoniem: Ongeacht of het algehele verbod er komt:
Je hebt altijd de keus (en ook altjid gehad) om niets op FB te doen.
Wel zo rustig.

Ik denk dat dit ook gaat over facebook tracking pixel dat op vele websites te vinden is.
Zo tracken ze je nog ondanks dat je geen account hebt of hun zelfs niet eens niet bezoekt.
01-11-2023, 21:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Facebook, doelbewust ontworpen om verslavend te zijn ...

Een YouTube-verslaving? Daar had de huisarts nog nooit van gehoord. Jazeker bestaat dat. Net als een Grindr-verslaving, een Instagram-verslaving, een mailverslaving, een verslaving aan je smartwatch, of aan het checken van je bitcoins. Doortje Smithuijsen verdiepte zich voor Vrij Nederland in de immer uitdijende poel aan online verslavingen.

https://www.security.nl/posting/731406#posting753553

Het blijft me altijd verbazen dat mensen aan zulke (IMHO nutteloze) activiteiten verslaafd kunnen raken.
Die paar dingen uit het lijstje dat ik gebruik (mail en af en toe YT) zijn geen activiteiten die ik uren achtereen, of 100-den keren per dag doe of zou willen doen.

Te saai en slaapverwekkend.
Ik kan mijn kostbare tijd wel beter besteden. Met iets wat mijn hersenen wel actief bezig houdt.
Ik heb soms het idee dat ik te oud aan het worden ben voor deze wereld.
Er is zoveel interessants buiten social media of naar een scherm turen dat je kunt doen.
01-11-2023, 21:23 door Anoniem
Heeft iemand al de politieke partijen ingelicht die gericht reclame campagnes voeren op de diverse big tech platforms?
Of gelden voor hun andere regels?
02-11-2023, 05:27 door Anoniem
Door Anoniem: Eenieder die dit artikel heeft gelezen kan maar één conclusie trekken; niet aan Facebook beginnen of er onmiddellijk mee stoppen. Het laatste heb ik een aantal jaar geleden al gedaan en ik heb Facebook nog geen moment gemist. En toch was ik een frequente gebruiker.
Ik ben het eens met de conclusie die je kan trekken. Alleen is dat niets nieuws, er zijn al gedurende het grootste deel van Facebooks bestaan artikelen waaruit je hetzelfde kan concluderen. Dat is een van de redenen dat ik er nooit aan begonnen ben.
02-11-2023, 06:09 door Anoniem
Ga dan maar eens een boek lezen of een wandeling maken met je smartphone thuis gelaten.

Die tandeloze waakhond in Ierland slaat toch weer geen deuk in een pakkie boter.

Ze hebben er hun wirtschaftwunder aan te danken gehad, vandaar.

Meta wist wel waar ie kantoor moest gaan houden, bij de echte fans,
ondanks het feit dat St. Patrick de slangen uit Ierland verjoeg.
10-11-2023, 11:32 door Anoniem
Ik vind het nogal wat, dat je nu de keuze krijgt om óf toestemming te geven voor gepersonaliseerde advertenties of anders maar gewoon een abonnement moet nemen. Als je dus geen abonnement wilt, wordt je gedwongen om toestemming te geven voor iets wat ik niet wil! Sociale media is best belangrijk voor bekendheid, voor bedrijven en organisaties. Voor mensen die niet in het echt een sociaal leven hebben of voor alle groepen die bestaan op Facebook. Of families die ver uit elkaar wonen. Dus veel mensen zullen dan maar, tegen hun zin! toestemming geven voor advertenties. Als je geen abonnement kunt betalen. Ik snap niet dat dit mag! Dit is geen vrije keuze, maar voor veel mensen gewoon een opgedrongen keuze. Je kunt natuurlijk stoppen met Sociale media. Maar dat is voor héél veel mensen ook geen optie, om Sociale contacten en netwerken niet kwijt te raken.
17-11-2023, 22:39 door Anoniem
Het lijkt er sterk op dat het gros van de mensen zich laat verblinden door het rookgordijn wat Meta hier optrekt: Het is niet óf gepersonaliseerde advertenties, óf een maandelijks bedrag betalen, maar: óf gepersonaliseerde advertenties - én je privé informatie in het Meta sleepnet, óf een maandelijks bedrag betalen - én je privé informatie nog steeds in het meta sleepnet.
Zoals ik het zie blijft Meta gewoon doorgaan met je persoonlijke gegevens te verzamelen, en doorverkopen. Betaald abonnement of niet.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.