Door Anoniem, 18-05-2025, 12:31 uur : Door Anoniem: Door Anoniem: Door Anoniem: Door Erik van Straten: Voice cloning
(..)
Ook *jij* bent onbetrouwbaar!
Helaas bestaat dat probleem
óók voor degene
waar jij vervolgens contact mee opneemt (bijv. jouw bank of een familielid): ook
die ander weet niet zeker dat jij bent wie je zegt dat je bent.(..)
Voice cloning is m.i. irrelevant voor banken omdat zij de stem van de klant niet kennen resp. in hun bezit hebben.
Ik bankier op de oude manier met overschrijvingskaarten en ik
bel de bank als ik iets ongebruikelijks wil met mijn bankrekening (incasso storneren, betaallimiet verhogen e.d.).
De bank is niet in het bezit van mijn telefoonnummer.
Om te kunnen verifiëren of ik degene ben die ik voorgeef te zijn, namelijk degene op wiens naam de bankrekening staat, moet ik altijd een waslijst aan identificerende kenmerken opnoemen voordat de bank iets met mijn (telefonische) verzoek doet.
"Dit gesprek kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden" Heb je dat ooit gehoord als naar een bedrijf (wat banken ook zijn) belde, en in de wacht werd gezet bij het call-center?
Wou je daarmee zeggen, dat de bank mijn stem allang heeft opgeslagen en als een identificerend kenmerk gebruikt?
(En mag dat zomaar zonder mij daarvan in kennis te stellen?)
Dat beweer ik niet, wat ik wel beweer is dat vele stemmen voor trainingsdoeleinden in callcenters zijn opgenomen de afgelopen decennia. Misschien niet door jouw bank, maar wel door andere (zaken)banken. Telefonisch overboekingen doen, is een mogelijkheid voor sommige rekeninghouders.
Wat in het heden nog niet gebruikelijk is, kan dat in de nabije toekomst wel worden.
Die 'toekomst' bestond al rond 1987 :-)
M.b.t. telefonische overboekingen is dat mogelijk bij de ING vanaf de periode dat zij nog Postbank waren, zo rond 1987. Eerst geheten de Girofoon, nu de Saldolijn(*).
Ik houd dat nog in stand door minimaal eens per half jaar even contact te maken omdat deze service anders wordt gestopt.
Ik zal de Saldolijn alleen nog bij totaal uiterste noodzaak gebruiken, want hoewel ik nooit contact heb gemaakt met de saldolijn via een draadloze connectie, (DECT of GSM) dus altijd met bedrade, vaste telefonie, heb ik er géén idee van of VOIP; dat ik nu heb, volledige bedrade verbinding maakt.
En belangrijker: van end to end encryptie is bij gebruik van de Saldolijn naar ik veronderstel helemaal geen sprake.Open vraag:
Vandaaruit bezien krijgt de discussie rond veilig internet bankieren zeker een bijkomend hier volgens mij nog nooit eerder aandacht gekregen aspect erbij. Waarom houd de ING -
nogmaals, naar ik veronderstel - in principe (en dan nu, 2025 vergeleken met 1987) een toch onveilige vorm van internetbankieren in stand?
(*
https://www.ing.nl/particulier/klantenservice/saldolijn)
------------------------------------------------------------------------------------
Edit: Enkele toch nog onopgemerkte typefouten hersteld.