image

Belgische psychiaters willen verbod op social media onder de 16 jaar

dinsdag 6 mei 2025, 08:42 door Redactie, 19 reacties

De Vlaamse overheid moet social media voor kinderen onder de 16 jaar verbieden, zo vinden zeventien experts, psychiaters en organisaties. "Kinderen krijgen op steeds jongere leeftijd een smartphone en toegang tot sociale media. Dit leidt steeds meer tot negatieve gevolgen voor hun schoolprestaties, en hun mentale en fysieke gezondheid", aldus de experts in een open brief aan de Vlaamse regering.

Volgens de experts zijn er genoeg wetenschappelijke aanwijzingen die de schadelijke effecten van overmatig schermgebruik en sociale media aantonen. Het zou dan gaan om verhoogd risico op aandachtsproblemen, slaapproblemen, spraak- en taalachterstand, emotionele en sociale ontwikkelingsproblemen, slecht eetgedrag, negatief lichaamsbeeld en dalende cognitieve prestaties. "Het is tijd om het voorzorgsprincipe serieus te nemen en daadkrachtig in te grijpen", zo stellen de experts.

De ondertekenaars van de brief maken zich vooral zorgen over de negatieve impact van sociale media. "We beseffen vaak te weinig dat kinderen nog niet alle vaardigheden ontwikkeld hebben om met schermen en sociale media om te gaan”, zegt kinderpsychiater Binu Singh. "Het is alsof je een baby op een loopfiets zet - het kán gewoon nog niet. Alleen is het bij schermgebruik veel minder zichtbaar wanneer iemand er nog niet rijp voor is."

"Scrollen is als een zakje drugs: bodemloos, gedeald door gewetenloze antisociale media, geholpen door onwetende ouders en politici die hun ogen sluiten voor de risico’s voor kinderen, volwassenen en de maatschappij. Elke swipe belooft iets beters, elke refresh een nieuwe dopaminestoot, als motten aangetrokken door het blauwe licht van onze schermpjes met hun oneindige stroom van inhoud die onze aandacht steelt zonder echte voldoening terug te geven", stelt neuropsychiater Theo Compernolle.

"Dit gaat niet alleen over jongeren en sociale media. Het hele schermgebruik van kinderen verdient aandacht. Ook baby’s, peuters en kleuters krijgen té vroeg een scherm voorgeschoteld, bijvoorbeeld om ze rustig te houden bij het eten", laat Singh verder weten. "We mogen niet denken dat het geen kwaad kan of dat het wel vanzelf goed komt." Naast een leeftijdsgrens voor social media pleiten de experts ook voor verschillende andere maatregelen, waaronder het herzien van het officiële advies voor ouders over schermgebruik, smartphones en sociale media.

Reacties (19)
Vandaag, 09:07 door Anoniem
Hier ben ik het nou volledig mee eens!
Afgezien van hoe ze het willen aanpakken (ik ben tegen verificatie van leeftijden) is en blijft het nog steeds een feit dat social media zeer schadelijk is, en niet eens altijd alleen voor kinderen, maar kinderen zijn er extra gevoelig voor een gaan zaken normaliseren die helemaal niet normaal zijn.
Vandaag, 09:25 door Anoniem
Belgische psychiaters willen verbod op social media onder de 16 jaar.
17 Experts vinden dat. Wow. Dat is echt de meerderheid van de experts hoor !
Vandaag, 09:31 door Named
Social media is een heel breed begrip, hieronder valt alles, van Whatsapp tot en met YouTube en TikTok.
Ik denk dat het hebben van een chatgroep met familie en/of vrienden prima kan.
Het is niet het "social" aspect dat het probleem is, het is het verslavingsaspect dat schade toebrengt.

Het eeuwige dopaminescrollen en de "challenge rushes" zijn het probleem, en DAT moet verboden worden.
Of het moet ten minste aangemerkt worden als verslavend en onder hetzelfde beleid gaan vallen.
Dat wil zeggen, officieel verbieden (leeftijdscontroles werken niet) en een waarschuwings-popup bij openen:
"Waarschuwing, <app> maakt gebruik van verslavende algoritmen die uw gedrag negatief beïnvloeden".
Vandaag, 09:40 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: Vandaag, 09:41
Door Named: Social media is een heel breed begrip, hieronder valt alles, van Whatsapp tot en met YouTube en TikTok.
Ik denk dat het hebben van een chatgroep met familie en/of vrienden prima kan.
Het is niet het "social" aspect dat het probleem is, het is het verslavingsaspect dat schade toebrengt.

Het eeuwige dopaminescrollen en de "challenge rushes" zijn het probleem, en DAT moet verboden worden.
Of het moet ten minste aangemerkt worden als verslavend en onder hetzelfde beleid gaan vallen.
Dat wil zeggen, officieel verbieden (leeftijdscontroles werken niet) en een waarschuwings-popup bij openen:
"Waarschuwing, <app> maakt gebruik van verslavende algoritmen die uw gedrag negatief beïnvloeden".

En boetes, hoge boetes, die snel en daadkrachtig worden opgelegd door onze toezichthouders zodra bedrijven die "social media" aanbieden, zich niet aan de regels houden. Anders werkt een "verbod" niet. Plus opname van bepaalde overtredingen op dit punt in het Wetboek van Strafrecht en opheffing van de juridische immuniteit voor diegenen die bij de bedrijven de beslissingen daarover nemen.

Bij te hard rijden of door rood licht rijden, volgen er meteen boetes voor automobilisten. Bij inbraken volgen er, als de inbreker gepakt wordt, ook duidelijke straffen. Als een chemisch bedrijf een rivier vervuilt en er komen mensen om het leven, dan worden de directeuren van dat bedrijf toch ook strafrechtelijk aangepakt? Oh, wacht...

M.J.
Vandaag, 09:44 door Anoniem
Door Anoniem: Hier ben ik het nou volledig mee eens!
Afgezien van hoe ze het willen aanpakken (ik ben tegen verificatie van leeftijden) is en blijft het nog steeds een feit dat social media zeer schadelijk is, en niet eens altijd alleen voor kinderen, maar kinderen zijn er extra gevoelig voor een gaan zaken normaliseren die helemaal niet normaal zijn.
Wel een verbod voor anderen, maar o wee als dat voor hun zelf zou gelden..
Vandaag, 10:22 door Anoniem
Door Named: Social media is een heel breed begrip, hieronder valt alles, van Whatsapp tot en met YouTube en TikTok.
Ik denk dat het hebben van een chatgroep met familie en/of vrienden prima kan.
Het is niet het "social" aspect dat het probleem is, het is het verslavingsaspect dat schade toebrengt.

Het eeuwige dopaminescrollen en de "challenge rushes" zijn het probleem, en DAT moet verboden worden.
Of het moet ten minste aangemerkt worden als verslavend en onder hetzelfde beleid gaan vallen.
Dat wil zeggen, officieel verbieden (leeftijdscontroles werken niet) en een waarschuwings-popup bij openen:
"Waarschuwing, <app> maakt gebruik van verslavende algoritmen die uw gedrag negatief beïnvloeden".

Lange termijn probleem is dat voor moderatie AI (arteficial intelligence) ingezet zal moeten worden. Mannetjes en vrouwtjes achter een computer als controleur/moderator is onmogeljk gebleken.

Maar tot nu vindt men uitsluitend terug in de kantlijn; in de marge, dat de heilige graal AI toekomstig een extra aanslag op het milieu kan vormen omdat AI een astronomische hoeveelheid energie vraagt.

Volgens berekening uit 2022 verbruikten datacenters wereldwijd 460 TWh (TerraWattuur) en de verwachting is dat het verbruik door de toenemende inzet van AI volgend jaar (2026) rond de 1000 TWh zal liggen.

https://innovationorigins.com/nl/energieverbruik-datacenters-stijgt-maar-ze-worden-wel-efficienter/
Vandaag, 10:24 door Anoniem
Consumentenbond: sociale media ongeschikt voor kinderen
donderdag 25 november 2021, 09:22 door Redactie

https://www.security.nl/posting/731406/Consumentenbond%3A+sociale+media+ongeschikt+voor+kinderen

Voor het onderzoek werd gekeken naar Facebook, Instagram, Snapchat, Telegram, TikTok, WhatsApp en YouTube. Signal werd ter referentie toegevoegd, omdat het volgens de Consumentenbond wel een privacyvriendelijke keuze is.
Vandaag, 11:19 door Anoniem
Uitstekend! Er zijn meer zaken leeftijdgebonden. Jongeren moeten eerst nog leren teksten te interpreteren en hoe fact checking werkt, hoewel dat bij sommige gezinnen niet werkt omdat de complot theorieën er met de paplepel al worden ingegoten.
Vandaag, 12:11 door a.j.333
Ik heb onlangs op de Nederlandse radio een hooggeplaatst persoon horen zeggen: Wanneer de sociale media worden
stilgelegd dan wel opgeheven kan de helft van de GGZ naar huis.
Veel prietpraat op soc.media; waar ben jij of wat doe jij hoor ik vaak om mij heen.Lekker belangrijk.
Die Belgen zijn nog niet zo gek.
Groet:a.j.333
Vandaag, 12:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hier ben ik het nou volledig mee eens!
Afgezien van hoe ze het willen aanpakken (ik ben tegen verificatie van leeftijden) is en blijft het nog steeds een feit dat social media zeer schadelijk is, en niet eens altijd alleen voor kinderen, maar kinderen zijn er extra gevoelig voor een gaan zaken normaliseren die helemaal niet normaal zijn.
Wel een verbod voor anderen, maar o wee als dat voor hun zelf zou gelden..
Ik gebruik het zelf ook niet vanwege dezelfde redenen, het is troep en is niet goed voor mijn geest, en ja, ik ben volwassen.
Daarnaast ben ik fel tegen het verzamelen van metadata, dus zijn die platforms sowieso niet geschikt, en platforms zoals Mastodon en Lemmy gebruik ik niet aangezien het hoe dan ook social media is, het maakt niet uit of ze metadata verzamelen of niet, maar het maakt het wel extra zuur...
Vandaag, 12:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hier ben ik het nou volledig mee eens!
Afgezien van hoe ze het willen aanpakken (ik ben tegen verificatie van leeftijden) is en blijft het nog steeds een feit dat social media zeer schadelijk is, en niet eens altijd alleen voor kinderen, maar kinderen zijn er extra gevoelig voor een gaan zaken normaliseren die helemaal niet normaal zijn.
Wel een verbod voor anderen, maar o wee als dat voor hun zelf zou gelden..
Andere anoniem: Hij/zij is dan ook geen kind, ditzelfde geldt eveneens voor alcohol, vandaar dat deze regels alleen voor volwassenen gelden.
Vandaag, 12:59 door Anoniem
Andere anoniem: Hij/zij is dan ook geen kind, ditzelfde geldt eveneens voor alcohol, vandaar dat deze regels alleen voor volwassenen gelden.
Helemaal mee eens! Laten we dan meteen alles verbieden, dan kunnen eindelijk rust nemen in een dictatuur.
Vandaag, 14:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hier ben ik het nou volledig mee eens!
Afgezien van hoe ze het willen aanpakken (ik ben tegen verificatie van leeftijden) is en blijft het nog steeds een feit dat social media zeer schadelijk is, en niet eens altijd alleen voor kinderen, maar kinderen zijn er extra gevoelig voor een gaan zaken normaliseren die helemaal niet normaal zijn.
Wel een verbod voor anderen, maar o wee als dat voor hun zelf zou gelden..
Andere anoniem: Hij/zij is dan ook geen kind, ditzelfde geldt eveneens voor alcohol, vandaar dat deze regels alleen voor volwassenen gelden.
U bedoeld dat de regels alleen voor kinderen gelden neem ik aan? (En niet volwassenen)
Vandaag, 14:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Andere anoniem: Hij/zij is dan ook geen kind, ditzelfde geldt eveneens voor alcohol, vandaar dat deze regels alleen voor volwassenen gelden.
Helemaal mee eens! Laten we dan meteen alles verbieden, dan kunnen eindelijk rust nemen in een dictatuur.
Nee, dat is geen argument, als we het omkeren en doen wat u wil; laten we alles vrij maken voor kinderen, alcohol, drugs, en seks...
Het is gewoon een feit dat social media als een roofdier is en wij zijn de prooien...
Vandaag, 14:36 door Anoniem
Beter zorgen we voor sociale social media, ipv alleen bepaalde leeftijdsgroepen te beschermen. Om een leeftijdscontrole te kunnen doen zal iedereen zich moeten authenticeren, wat een privacy ramp gaat betekenen. Anonimiteit op internet wordt dan volledig afgeschaft, wat in tijden van opkomend extreem rechts een extreem slecht idee is.

Het enige wat nodig is om sociale social media te krijgen is de AVG streng gaan handhaven, immers het op handel in onze persoonsgegeven gebaseerde verdienmodel van BigTech social media kan niet bestaan als begrippen als 'privacy-by-design' en 'expliciete geïnformeerde toestemming' echt nageleefd zouden moeten worden.
Vandaag, 15:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Andere anoniem: Hij/zij is dan ook geen kind, ditzelfde geldt eveneens voor alcohol, vandaar dat deze regels alleen voor volwassenen gelden.
Helemaal mee eens! Laten we dan meteen alles verbieden, dan kunnen eindelijk rust nemen in een dictatuur.
Nee, dat is geen argument, als we het omkeren en doen wat u wil; laten we alles vrij maken voor kinderen, alcohol, drugs, en seks...
Het is gewoon een feit dat social media als een roofdier is en wij zijn de prooien...
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Andere anoniem: Hij/zij is dan ook geen kind, ditzelfde geldt eveneens voor alcohol, vandaar dat deze regels alleen voor volwassenen gelden.
Helemaal mee eens! Laten we dan meteen alles verbieden, dan kunnen eindelijk rust nemen in een dictatuur.
Nee, dat is geen argument, als we het omkeren en doen wat u wil; laten we alles vrij maken voor kinderen, alcohol, drugs, en seks...
Het is gewoon een feit dat social media als een roofdier is en wij zijn de prooien...
Andere anoniem: Nou, dat is niet helemaal waar; Er zijn inderdaad voor en nadelen, maar de gevangenismuur van de overheid hoeft nou ook weer niet te pas en te onpas verder worden opgetrokken, misschien een campagne voor ouders is een beter idee in plaats van regels onnodig te forceren?
Vandaag, 15:40 door Anoniem
17 Experts vinden dat. Wow. Dat is echt de meerderheid van de experts hoor !
Inderdaad nog ver, wanneerj e richting een consensus wilt, zoals het is een feit dat 99,9% van de wetenschappers een mening heeft, waarmee hun mening een wetenschappelijk feit geworden is...

Ik denk niet dat ik middels een wetenschappelijke rapporten overtuigt hoeft te worden. Je kan ook gewoon logisch verstand gebruiken. Bij klimaatverandering is dat ook helemaal OK, dus waarom nu ineens inconsequent doen?
Vandaag, 16:17 door johanw
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hier ben ik het nou volledig mee eens!
Afgezien van hoe ze het willen aanpakken (ik ben tegen verificatie van leeftijden) is en blijft het nog steeds een feit dat social media zeer schadelijk is, en niet eens altijd alleen voor kinderen, maar kinderen zijn er extra gevoelig voor een gaan zaken normaliseren die helemaal niet normaal zijn.
Wel een verbod voor anderen, maar o wee als dat voor hun zelf zou gelden..
Ik gebruik het zelf ook niet vanwege dezelfde redenen, het is troep en is niet goed voor mijn geest, en ja, ik ben volwassen.
Daarnaast ben ik fel tegen het verzamelen van metadata, dus zijn die platforms sowieso niet geschikt, en platforms zoals Mastodon en Lemmy gebruik ik niet aangezien het hoe dan ook social media is, het maakt niet uit of ze metadata verzamelen of niet, maar het maakt het wel extra zuur...

Wat doe je hier dan?
Vandaag, 17:43 door Anoniem
Door johanw:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hier ben ik het nou volledig mee eens!
Afgezien van hoe ze het willen aanpakken (ik ben tegen verificatie van leeftijden) is en blijft het nog steeds een feit dat social media zeer schadelijk is, en niet eens altijd alleen voor kinderen, maar kinderen zijn er extra gevoelig voor een gaan zaken normaliseren die helemaal niet normaal zijn.
Wel een verbod voor anderen, maar o wee als dat voor hun zelf zou gelden..
Ik gebruik het zelf ook niet vanwege dezelfde redenen, het is troep en is niet goed voor mijn geest, en ja, ik ben volwassen.
Daarnaast ben ik fel tegen het verzamelen van metadata, dus zijn die platforms sowieso niet geschikt, en platforms zoals Mastodon en Lemmy gebruik ik niet aangezien het hoe dan ook social media is, het maakt niet uit of ze metadata verzamelen of niet, maar het maakt het wel extra zuur...

Wat doe je hier dan?
Uh, typen?
Dit is geen social media, maar een platform waar men kan reageren op nieuws over cybersecurity en dergelijke. (Vandaar de naam security.nl)
Ik zou het niet gebruiken als ik in moest loggen.
Ik kan het tevens benaderen via een proxy zoals TOR, dat kan ik erg waarderen.
En even slijmen; Ook hulde aan de moderators die gigantisch veel werk verrichten om te voorkomen dat de site in een opinie-slagveld veranderd, iets waar ik me ook weleens schuldig aan heb gemaakt. )-:
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.