image

DNB: Nederlander vindt contant betalen belangrijk, heeft vaak cash bij zich

donderdag 19 juni 2025, 10:16 door Redactie, 36 reacties

Nederlanders vinden het belangrijk dat er met contant geld in winkels kan worden betaald en hebben vaak ook cash bij zich, zo stelt De Nederlandsche Bank (DNB) op basis van onderzoek dat onder meer dan duizend Nederlanders werd uitgevoerd. 92 procent van de ondervraagden vindt het belangrijk om contant te kunnen betalen in winkels. Daarbij zijn er nauwelijks verschillen tussen leeftijdsklassen en tussen mannen en vrouwen.

De respondenten werd ook gevraagd of zij het voor zichzelf belangrijk vinden dat het mogelijk blijft om met cash te betalen. 74 procent vindt dit belangrijk. Hierbij is er wel een verschil tussen leeftijdsklassen. Jongvolwassenen (18-29 jaar) vinden het doorgaans minder belangrijk voor zichzelf om met cash te blijven betalen dan leeftijdsklassen van 30 jaar en ouder. Het gaat om 65 procent tegenover respectievelijk 76 en 78 procent.

Verder laat het onderzoek zien dat het merendeel van de respondenten meestal bankbiljetten (68 procent) en/of muntgeld (73 procent) bij zich heeft. Jongvolwassenen (18-29 jarigen) hebben doorgaans het minst vaak bankbiljetten op zak dan Nederlanders van 30 jaar of ouder. Hoewel de meeste respondenten cash bij zich hebben, geeft 61 procent aan (bijna) nooit met contant geld in winkels te betalen.

Reacties (36)
19-06-2025, 10:31 door Named
Hoort u dat, banken en winkels?
De Nederlandse burger vind betalen met contant geld belangrijk.
Houd deze mogelijkheid dus graag open.
Tijdens internet of bank storingen zal u blij zijn dat het dan niet de omzet raakt.

Hoort u dat, ECB en roverheid?
De Nederlandse burger vind betalen met contant geld belangrijk.
Denk er dus maar niet aan om het af te schaffen.
Want daarmee maakt u zich de vijand van vele mensen en kan u grip verliezen over de maatschappij.

En aan u, de Nederlander onder ons:
Blijf vooral doorgaan met contant betalen, want hiermee houd u grip op de waarde van geld.
19-06-2025, 10:31 door Anoniem
Eh... Wat is het alternatief dan? Alles digitaal? Laat maar... Helemaal niet nodig dat ALLES wat ik uitgeef wordt vastgelegd, inclusief wanneer en waar.
19-06-2025, 10:43 door A.P. Molenaar
Interessante vraag daaromtrent is misschien of het stijgende aantal zelfscankassa's bij supermarkten een rol meespeelt waar, als je er gebruik van maakt, je in m.i. een op de vier gevallen als een potentiële winkeldief wordt gedegradeerd door 'steekproef'.

Ik maak alleen gebruik van deze mogelijkheid als het erg druk is bij, in mijn geval een AH, en zelfs dan word ik vaker wel dan niet met dit digitale gezeur geconfronteerd.

inmiddels heb ik mijn buik vol van deze willekeurig gegenereerde minachting voor de klant. Zo zeer dat indien ik wordt 'belaagd' met 'steekproef' ik botweg al mijn boodschappen bij de zelfscanterminal laat liggen en de hele lijst aan artikelen opnieuw in de winkel bijeen sprokkel om in de rij bij een kassa te gaan staan. :-]
19-06-2025, 10:49 door Anoniem
Omdat bank-apps vaak niet beschikbaar zijn, is het verstandig om altijd contant geld bij u te hebben.
19-06-2025, 11:08 door Anoniem
Door Named: Hoort u dat, banken en winkels?
De Nederlandse burger vind betalen met contant geld belangrijk.
Houd deze mogelijkheid dus graag open.
Tijdens internet of bank storingen zal u blij zijn dat het dan niet de omzet raakt.

Hoort u dat, ECB en roverheid?
De Nederlandse burger vind betalen met contant geld belangrijk.
Denk er dus maar niet aan om het af te schaffen.
Want daarmee maakt u zich de vijand van vele mensen en kan u grip verliezen over de maatschappij.

En aan u, de Nederlander onder ons:
Blijf vooral doorgaan met contant betalen, want hiermee houd u grip op de waarde van geld.

Volgens mij staat er dat de Nederlandse burger de <b>mogelijkheid</b> belangrijk vindt.
61% van de respondenten betaalt al niet meer met contant geld.
19-06-2025, 11:54 door Anoniem
Oorlogsdreiging heeft ook z'n voordelen.

Gaan mensen ineens weer vooruitdenken, en die zogenaamde vooruitgang toch maar snel weer terugdraaien.

Want "de mensen willen dat"...
Alsof dat eerder ooit argument mocht zijn.
19-06-2025, 12:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Named: Hoort u dat, banken en winkels?
De Nederlandse burger vind betalen met contant geld belangrijk.
Houd deze mogelijkheid dus graag open.
Tijdens internet of bank storingen zal u blij zijn dat het dan niet de omzet raakt.

Hoort u dat, ECB en roverheid?
De Nederlandse burger vind betalen met contant geld belangrijk.
Denk er dus maar niet aan om het af te schaffen.
Want daarmee maakt u zich de vijand van vele mensen en kan u grip verliezen over de maatschappij.

En aan u, de Nederlander onder ons:
Blijf vooral doorgaan met contant betalen, want hiermee houd u grip op de waarde van geld.

Volgens mij staat er dat de Nederlandse burger de <b>mogelijkheid</b> belangrijk vindt.
61% van de respondenten betaalt al niet meer met contant geld.

Dat betekent dat 39% wel (vaak) met contant geld betaald. We hebben het dan dus over ca. 7 miljoen Nederlanders.
En ze doen dat ook nog ondanks meer dan tien jaar lang digidrammen en ontmoediging van contante betaling door de overheid en de banken. Dat laat wel zien hoe belangrijk contant geld is voor heel veel mensen.
Nog los van de veiligheid die het biedt als de elektriciteit of internet uitvalt.
19-06-2025, 12:09 door Anoniem
Door A.P. Molenaar: Interessante vraag daaromtrent is misschien of het stijgende aantal zelfscankassa's bij supermarkten een rol meespeelt waar, als je er gebruik van maakt, je in m.i. een op de vier gevallen als een potentiële winkeldief wordt gedegradeerd door 'steekproef'.

Ik maak alleen gebruik van deze mogelijkheid als het erg druk is bij, in mijn geval een AH, en zelfs dan word ik vaker wel dan niet met dit digitale gezeur geconfronteerd.
Ik betaal al mijn boodschappen contant... ook bij de AH-zelfscankassa (met anonieme bonuskaart).

inmiddels heb ik mijn buik vol van deze willekeurig gegenereerde minachting voor de klant. Zo zeer dat indien ik wordt 'belaagd' met 'steekproef' ik botweg al mijn boodschappen bij de zelfscanterminal laat liggen en de hele lijst aan artikelen opnieuw in de winkel bijeen sprokkel om in de rij bij een kassa te gaan staan. :-]
Dergelijke 'klanten' mogen van mij een 'bank^W supermarkt ban' krijgen van minimaal 3 jaar. (Dat is ruim voldoende om zich de haren uit het hoofd te trekken van wanhoop.)
19-06-2025, 13:50 door Anoniem

Nederlanders vinden het belangrijk dat er met contant geld in winkels kan worden betaald en hebben vaak ook cash bij zich, zo stelt De Nederlandsche Bank (DNB) op basis van onderzoek dat onder meer dan duizend Nederlanders werd uitgevoerd.
....
Nederlanders van 30 jaar of ouder. Hoewel de meeste respondenten cash bij zich hebben, geeft 61 procent aan (bijna) nooit met contant geld in winkels te betalen.

Kortom, sociaal wenselijke antwoorden geven, maar doen, ho maar .

In ander onderzoek uit mijn duim - "
96% vind het belangrijk aandacht voor ouderen te hebben.
86% geeft aan nooit ouderen te spreken"

"93% van de programmeurs vindt documentatie belangrijk.
97% van de programmeeurs geeft aan nooit documentatie te schrijven"


Ik heb trouwens ook een hoop ideeen voor vrijwilligerswerk voor anderen.
19-06-2025, 14:24 door Anoniem
Door A.P. Molenaar:
inmiddels heb ik mijn buik vol van deze willekeurig gegenereerde minachting voor de klant. Zo zeer dat indien ik wordt 'belaagd' met 'steekproef' ik botweg al mijn boodschappen bij de zelfscanterminal laat liggen en de hele lijst aan artikelen opnieuw in de winkel bijeen sprokkel om in de rij bij een kassa te gaan staan. :-]

Aso bejaarde laat de rotzooi weer bij de scan terminaal staan .

Vooral binnenkort weer zeuren over 'gebrek aan respect in de maatschappij' , maar ondertussen nog TROTS OOK vertellen hoe asociaal je bent.
19-06-2025, 14:26 door Anoniem
Door Anoniem: Omdat bank-apps vaak niet beschikbaar zijn, is het verstandig om altijd contant geld bij u te hebben.

Wat raar .
Betalen met BANK APPS doen mensen zelden of nooit in de winkel .
En ze zijn helemaal niet 'vaak onbeschikbaar' .

pin betalingen met pas daarintegen wel . (en betalen met de bankpas op de telefoon is geen 'bank app' ) .

Je duim is al helemaal platgezogen ?
19-06-2025, 14:31 door MZi038
Draai de vragen eens om:

Hoe erg vindt u het als u alleen met PIN kan betalen?

Ik denk dat meer dan 8% dat helemaal niet erg vindt.

Of vraag eens: hoe erg vind je het als een winkel geen PIN betaling aanbiedt?
19-06-2025, 15:19 door MZi038
Door A.P. Molenaar: Interessante vraag daaromtrent is misschien of het stijgende aantal zelfscankassa's bij supermarkten een rol meespeelt waar, als je er gebruik van maakt, je in m.i. een op de vier gevallen als een potentiële winkeldief wordt gedegradeerd door 'steekproef'.

Ik maak alleen gebruik van deze mogelijkheid als het erg druk is bij, in mijn geval een AH, en zelfs dan word ik vaker wel dan niet met dit digitale gezeur geconfronteerd.

inmiddels heb ik mijn buik vol van deze willekeurig gegenereerde minachting voor de klant. Zo zeer dat indien ik wordt 'belaagd' met 'steekproef' ik botweg al mijn boodschappen bij de zelfscanterminal laat liggen en de hele lijst aan artikelen opnieuw in de winkel bijeen sprokkel om in de rij bij een kassa te gaan staan. :-]

Kassiers doen ook steekproeven, maar daar merk je niet zo veel van. En een steekproef bij de scan kassa is niet alleen om het afrekenen te controleren, maar ook bijv. de aanschaf van alcohol of energy drinks. Er is ook niets willekeurigs aan, als jij alcohol scant, dan wordt je gecontroleerd. Als je nieuw bent bij de zelfscan, dan wordt je gecontroleerd. Als je de fout in bent gegaan, wordt je vaker gecontroleerd. En dit alles heeft volgens mij niet zoveel met digitaal gezeur te maken. Bovendien: je mag zelf kiezen kassa, zelfscan, online bestellen... dus ik denk niet dat dit echt meespeelt.
19-06-2025, 15:34 door Anoniem
Ik betaal het liefst met mijn watch. Lekker snel en makkelijk. Het heeft zo zijn voordelen en waarvan het allergrootste toch wel die broek met kleingeld die ik niet meer mis.
Betalen met cash heeft ook zijn voordelen en als je naar de Oosterbuurtjes gaat is het zelfs geadviseerd om cash mee te nemen want daar zijn nog zat winkeltjes/barretjes/restaurants waar je bij de ingang het bordje, 'Nur cash' ziet staan.
We zijn hier enorm verwend met ons elektronische betalen en kunnen (gelukkig ook nog) cash betalen.
Elk nadeel heb zijn voordeel en ieder zijn keuze. De een interesseert het niks dat ze van a tot z gevolgd kunnen worden, de ander wel en betaalt cash.
Maakt het wat uit? Voor mij niet, ik heb altijd cash geld bij me maar betaal altijd liever elektronisch vanwege het gemak en de lege zakken van het belachelijke kleingeld dat je soms meesleept.
Gevolgd wordt je toch wel, je telefoon neem je overal mee naartoe en die neemt alles op.
19-06-2025, 16:25 door Anoniem
Door Anoniem:

Nederlanders vinden het belangrijk dat er met contant geld in winkels kan worden betaald en hebben vaak ook cash bij zich, zo stelt De Nederlandsche Bank (DNB) op basis van onderzoek dat onder meer dan duizend Nederlanders werd uitgevoerd.
....
Nederlanders van 30 jaar of ouder. Hoewel de meeste respondenten cash bij zich hebben, geeft 61 procent aan (bijna) nooit met contant geld in winkels te betalen.
Kortom, sociaal wenselijke antwoorden geven, maar doen, ho maar .
Inderdaad, een aanfluiting.
Blijkbaar gaan deze mensen er òfwel vanuit, dat je niets hoeft te doen voor het behoud van contant geld òfwel het zal ze een rotzorg zijn als cash verdwijnt.
Ik weet niet wat erger is.
In ander onderzoek uit mijn duim - "
96% vind het belangrijk aandacht voor ouderen te hebben.
86% geeft aan nooit ouderen te spreken"

"93% van de programmeurs vindt documentatie belangrijk.
97% van de programmeeurs geeft aan nooit documentatie te schrijven"


Ik heb trouwens ook een hoop ideeen voor vrijwilligerswerk voor anderen.
Dat is inderdaad de grondhouding, die zeer problematisch is want het wijst op een gebrek aan besef van de eigen verantwoordelijkheid.
Het allerergste is, dat hier de "anderen" de staat is (ik reken even DNB en de ECB tot de staat).
Dus dan krijg je de redenering: ik betaal nooit met contant geld, maar de staat moet dat wel in stand houden.
Hallo!
Waarom zou de staat dat dan nog doen als 61% met hun gedrag duidelijk maakt daar schijt aan te hebben?
Wat is dat voor een goedkope, gemakzuchtige opvatting van democratie?
19-06-2025, 18:19 door Anoniem
Door Anoniem: Ik betaal het liefst met mijn watch. Lekker snel en makkelijk. Het heeft zo zijn voordelen en waarvan het allergrootste toch wel die broek met kleingeld die ik niet meer mis.
Betalen met cash heeft ook zijn voordelen en als je naar de Oosterbuurtjes gaat is het zelfs geadviseerd om cash mee te nemen want daar zijn nog zat winkeltjes/barretjes/restaurants waar je bij de ingang het bordje, 'Nur cash' ziet staan.
We zijn hier enorm verwend met ons elektronische betalen...
Wat je "verwend" noemt. Ik noem het liever: ingeslapen / verdoofd.
...en kunnen (gelukkig ook nog) cash betalen.
Elk nadeel heb zijn voordeel en ieder zijn keuze. De een interesseert het niks dat ze van a tot z gevolgd kunnen worden, de ander wel en betaalt cash.
Maakt het wat uit? Voor mij niet, ik heb altijd cash geld bij me maar betaal altijd liever elektronisch vanwege het gemak en de lege zakken van het belachelijke kleingeld dat je soms meesleept.
Ik waardeer tastbaar, fysiek/ materieel geld want met de waarde ervan kan net een fractie minder gesjoemeld worden als met digitaal geld; vergeet niet dat digitaal de noodzakelijke voorwaarde is voor programmeerbaar digitaal geld. Gaat dat laatste nooit gebeuren? Wait and see.
Materieel is nooit virtueel.
Ik zou het liefst met geld terug naar de Middeleeuwen gaan en zuiver goud of zilver in mijn broekzak hebben, wat al eeuwenlang het meest waardevaste ruilmiddel überhaupt is.
Banken gaan ook terug in de tijd want die kopen tegenwoordig enorm veel goud. Waarom zouden ze dat doen, denk je?
Gevolgd wordt je toch wel, je telefoon neem je overal mee naartoe en die neemt alles op.
Nee, jij bent niet meer te redden: telefoon overal mee naartoe. Een verstandig mens laat zijn smartphone zoveel mogelijk thuis. Is ook goed voor je zelfvertrouwen.
19-06-2025, 20:00 door Anoniem
Door MZi038: Bovendien: je mag zelf kiezen kassa, zelfscan, online bestellen... dus ik denk niet dat dit echt meespeelt.
Kom 's avonds wat later maar eens bij een AH, dan heb je tegenwoordig vaak geen keuze meer.
Onlangs in Tegelen was zelfs de doorgang van de normale kassa geheel geblokkeerd. Vertrokken zonder aankoop.
19-06-2025, 22:31 door A.P. Molenaar - Bijgewerkt: 19-06-2025, 22:32
Door MZi038:
Door A.P. Molenaar: Interessante vraag daaromtrent is misschien of het stijgende aantal zelfscankassa's bij supermarkten een rol meespeelt waar, als je er gebruik van maakt, je in m.i. een op de vier gevallen als een potentiële winkeldief wordt gedegradeerd door 'steekproef'.

Ik maak alleen gebruik van deze mogelijkheid als het erg druk is bij, in mijn geval een AH, en zelfs dan word ik vaker wel dan niet met dit digitale gezeur geconfronteerd.

inmiddels heb ik mijn buik vol van deze willekeurig gegenereerde minachting voor de klant. Zo zeer dat indien ik wordt 'belaagd' met 'steekproef' ik botweg al mijn boodschappen bij de zelfscanterminal laat liggen en de hele lijst aan artikelen opnieuw in de winkel bijeen sprokkel om in de rij bij een kassa te gaan staan. :-]

Kassiers doen ook steekproeven, maar daar merk je niet zo veel van. En een steekproef bij de scan kassa is niet alleen om het afrekenen te controleren, maar ook bijv. de aanschaf van alcohol of energy drinks. Er is ook niets willekeurigs aan, als jij alcohol scant, dan wordt je gecontroleerd. Als je nieuw bent bij de zelfscan, dan wordt je gecontroleerd. Als je de fout in bent gegaan, wordt je vaker gecontroleerd. En dit alles heeft volgens mij niet zoveel met digitaal gezeur te maken. Bovendien: je mag zelf kiezen kassa, zelfscan, online bestellen... dus ik denk niet dat dit echt meespeelt.

Dat klopt behoorlijk allemaal.
Maar de achtergrond van mijn reactie wil ik graag voor je nuanceren. Laat ik voorop stellen: ik heb 50 jaar geleden ruim 6 jaar full-time bij een supermart gewerkt. Kassa gedraaid, (nog met de oude Sweda’s) emballage, vulploeg, restvulling, gespiegeld, DC-Tilburg 1,5 uur aan de lijn (Fax bestond niet) etc. etc. en... gesurveilleerd. Dus bruine stofjas met oranje kraag uit, Caddy winkelwagentje met lukraak artikelen erin en aan de wandel in de winkel. In 50 jaar tijd is er niets veranderd op het gebied van herkenbaarheid van potentiele winkeldieven. Ik pik ze er nóg zo uit. Daarmee overdrijf ik niet.

Van hieruit kom ik op mijn kritiek op dat zelfscansysteem want het nodigt uit tot fraude. Het management biedt zogenaamde zelfstandigheid aan de klant maar feitelijk komt het erop neer dat elke gebruiker zoals ik stelde bij zeker een op de vier ‘kooproutines’ wordt gebrandmerkt als potentiele winkeldief tenzij een steekproef uitwijst dat je het ècht bent. Ja, goed lezen wat ik schrijf… ik draai het om. en ik zal hierna uitleggen waarom.

In ‘mijn tijd’ zagen wij klanten niet per definitie als dieven. Nu kun je dat beter wel doen. Heel af en toe spreek ik nog wel eens grijzende, dus niet contemporaine collega’s die zijn blijven hangen in hun vaste aanstelling. Noot: gelijk geef ik ze.
Vooruit dan maar: ik heb het hier over AH. Ik hoef maar een paar de tand des tijds overlevende AH termen te noemen en ze praten tegen mij directer dan tegen hun ….
Het topmanagement in Zaandam kent het accelererende fenomeen winkeldiefstal verdomd goed. Zij behoren dat zelfs beter te weten dan ik maar toch zijn die ‘Nijenrode laureaten’ – en dat bedoel ik ook met digitaal gezeur – de voeling met de winkelvloer kwijt. Oorzaak: Ze zijn helemaal verdwaasd met Teams, Powerpoint en Excel, want hoe haal je het in je gestudeerde hoofd, gevoed door intelligente tunnelvisie gekaderd in bezuiniging op human resources om een systeem te introduceren, te continueren en prevaleren qua aantal kassa-terminals dat aanleiding geeft tot diefstal, ja zelfs gestoorder: uitnodigt tot diefstal… De zelfscan kassa.

En dan word ik pissig. Het topmanagement pusht een systeem dat minachting toont voor mij, de klant: Het uitfaseren van kassa’s. Als ik dan naar mijn zin en notabene als ex AH werknemer te vaak meemaak dat ik onder dat regime als misdadiger in de dop wordt bekeken (winkeldiefstal is een misdrijf) zodra ik slechts maar mijn voeten heb geveegd op de uitloopmat word ik pissig.
20-06-2025, 09:38 door Anoniem
@A.P. Molenaar op 19-06-2025 om 22:31.

Bedankt voor deze rake beschrijving. Zéér herkenbaar, hoewel ik zelf nooit een medewerker van AH ben geweest. De door jou genoemde 'Nijenrode-laureaten' zijn niet alleen hun voeling met de winkelvloer kwijt, maar ook hun voeling met humaniteit. Dat zeg ik dan weer als iemand die wel in aanraking is / is geweest met Powerpoint- en Excel-doorgesnoven managers en directeuren.

In de literatuur noemt men dat wel de "professional-managerial class" of zelfs de "managerial caste". Die klasse bevindt zich zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven en is de versnellingsbak /het aandrijfsysteem van het digidrammen, de uitfasering van contant geld en van menselijk contact tussen hun eigen klasse en gewone mensen, kortom het surveillance-kapitalisme (in staatsgeleide en in plutocratische vorm).

De motor daarvan zijn zeer rijke aandeelhouders, oftewel oligarchen, en in China een combinatie van een partijtop die surveillance wil en zeer rijke ondernemers/aandeelhouders die de dingen willen die de meeste zeer rijke ondernemers/aandeelhouders nu eenmaal willen, namelijk nog rijker worden (verslaafd aan geld en macht).

Goed dat DNB op dit punt van zich laat horen. Hopelijk helpt dit om ook de NL-regering en lobbies zoals VNO/NCW uiteindelijk over de streep en uit hun tunnelvisie te trekken en ze weer iets te laten terugvinden van hun geplastificeerde, verschrompelde en weggegooide humaniteit. Dit in hun eigen belang op de langere termijn.

The term professional-managerial class (PMC) refers to a social class within capitalism that, by controlling production processes through occupying a superior management position, is neither proletarian nor bourgeoisie. Conceived as "The New Class" by social scientists and critics such as Daniel Patrick Moynihan in the 1970s, this group of middle class professionals is distinguished from other social classes by their training and education, typically business qualifications and university degrees, with occupations thought to offer influence on society that would otherwise be available only to capital owners. The professional-managerial class tend to have incomes above the average for their country, with major exceptions being academia and print journalism.

https://en.wikipedia.org/wiki/Professional%E2%80%93managerial_class
20-06-2025, 13:22 door Anoniem
Gisteren, 22:31 Door A.P. Molenaar:
Door MZi038:
Door A.P. Molenaar:

Pff, wat een drukte om niets. Zelfscan kassa's en bijbehorende steekproeven, zijn niets anders dan een rekensom. Het bespaart geld. Steekproeven zijn er niet (alleen) om aan te tonen dat u niets jat, maar ook om te kijken of het proces voor iedereen begrijpelijk is en een vorm van real-time voorraad beheer.

Beginnen over "minachting voor de klant", is weer typisch voor de boomer-generatie, die vindt dat ze overal recht op hebben en standaard respect verdienen. Als het u niet bevalt, ga dan meteen in de rij staan bij de normale kassa en val de rest van de klanten en het personeel niet lastig met uw asociale acties.

on-topic: De cash-liefhebbers beroepen zich mijns inziens toch vooral op de onderbuik. Geld heeft geen intrinsieke waarde. Niet in digitale vorm, maar ook niet in cachevorm. Als u echt purist bent op dat vlak, zult u ervoor moeten zorgen dat u iets kunt, wat anderen niet kunnen, zodat u kunt ruilen. Helaas ontbreekt het veel onderbuikers daaraan.
20-06-2025, 14:18 door Anoniem
In simpele taal, ik gebruik regelmatig contant geld.
20-06-2025, 14:23 door Tintin and Milou
Door Named: Hoort u dat, banken en winkels?
De Nederlandse burger vind betalen met contant geld belangrijk.
Houd deze mogelijkheid dus graag open.
Klopt, maar ik heb nog nergens gelezen dat een overheid dit wil gaan verbieden. Dit laten ze gewoon als keuze aan de winkels over.

Tijdens internet of bank storingen zal u blij zijn dat het dan niet de omzet raakt.
Denk je nu echt, dat dit geen impact zal hebben? De meeste geldautomaten zijn dan zo leeg en de winkels hebben vaak de capaciteit niet meer om met voldoende contactgeld kassa's open te gaan.

[qupte]Hoort u dat, ECB en roverheid?
De Nederlandse burger vind betalen met contant geld belangrijk.
Denk er dus maar niet aan om het af te schaffen.
Want daarmee maakt u zich de vijand van vele mensen en kan u grip verliezen over de maatschappij.[/quote]Ik heb nog nooit gelezen, dat de overheid dit wil afschaffen.

En aan u, de Nederlander onder ons:
Blijf vooral doorgaan met contant betalen, want hiermee houd u grip op de waarde van geld.
Waarom zou ik dit willen doen?
Groot risico op verlies bij rollen, veel meer gewicht mee, trager met afrekenen.

Gewoon contactloos met mijn telefoon. Ideaal.
20-06-2025, 14:25 door Tintin and Milou
Door Anoniem: Omdat bank-apps vaak niet beschikbaar zijn, is het verstandig om altijd contant geld bij u te hebben.
Ik heb zelden de bank-apps nodig bij mijn betalingen in de winkel. Eigenlijk nog nooit meegemaakt.

Pin transacties worden ook meestal niet door banken gedaan, maar door payment providers, dus een bank of bank app heeft hier ook niets mee te maken.
20-06-2025, 17:08 door Anoniem
Door A.P. Molenaar:
[..]
Dat klopt behoorlijk allemaal.
Maar de achtergrond van mijn reactie wil ik graag voor je nuanceren. Laat ik voorop stellen: ik heb 50 jaar geleden ruim 6 jaar full-time bij een supermart gewerkt. Kassa gedraaid, (nog met de oude Sweda’s) emballage, vulploeg, restvulling, gespiegeld, DC-Tilburg 1,5 uur aan de lijn (Fax bestond niet) etc. etc. en... gesurveilleerd. Dus bruine stofjas met oranje kraag uit, Caddy winkelwagentje met lukraak artikelen erin en aan de wandel in de winkel. In 50 jaar tijd is er niets veranderd op het gebied van herkenbaarheid van potentiele winkeldieven. Ik pik ze er nóg zo uit. Daarmee overdrijf ik niet.

Blijkbaar mis je een maatschappelijke antenne .

Ontzettend veel foute lieden haal je er inderdaad "zo uit" .
Agenten zeggen beslist hetzelfde.

Maar als "instantie" (of winkel) kun je geen beleid maken op "onze medewerkers pikken de verdachten er op hun ervaren onderbuik zo uit" .

Twee redenen : de verdacht ogende groep mag niet "gediskrimineerd worden" (want reken maar dat de correlatie er is)

En de medewerker mag niet de vrijheid hebben om broertjes, nichtjes, of de klasse-bully met een knipoog door te laten .
Dus laat je de computer de steekproef aanwijzen.


Van hieruit kom ik op mijn kritiek op dat zelfscansysteem want het nodigt uit tot fraude.

Alleen maar door een te hoog percentage lieden met een fout karakter. Als we in Japan zaten waren al die controles niet nodig.

[knip bla bla ]



Het management biedt zogenaamde zelfstandigheid aan de klant maar feitelijk komt het erop neer dat elke gebruiker zoals ik stelde bij zeker een op de vier ‘kooproutines’ wordt gebrandmerkt als potentiele winkeldief tenzij een steekproef uitwijst dat je het ècht bent. Ja, goed lezen wat ik schrijf… ik draai het om. en ik zal hierna uitleggen waarom.

Zeker niet één op de vier, in mijn persoonlijke statistiek .


In ‘mijn tijd’ zagen wij klanten niet per definitie als dieven. Nu kun je dat beter wel doen. Heel af en toe spreek ik nog wel eens grijzende, dus niet contemporaine collega’s die zijn blijven hangen in hun vaste aanstelling. Noot: gelijk geef ik ze.

De maatschappij is ook al nogal veranderd, inderdaad.

[knip excel management]
De throughput van zelfscan terminal's is veel hoger, ondanks de steekproeven.

En ga niet nostalgisch zitten zeuren over gezellige interactie - als ik uit kantoor kom, honger heb wil ik achter mekaar die winkel door en zo min mogelijk wachten .
Je hoeft niet lang te kijken om te zien dat de kassa rijen veel oppervlakte nodig hebben, en desondanks veel minder klanten verwerken .


En dan word ik pissig. Het topmanagement pusht een systeem dat minachting toont voor mij, de klant: Het uitfaseren van kassa’s. Als ik dan naar mijn zin en notabene als ex AH werknemer te vaak meemaak dat ik onder dat regime als misdadiger in de dop wordt bekeken (winkeldiefstal is een misdrijf) zodra ik slechts maar mijn voeten heb geveegd op de uitloopmat word ik pissig.

Klink nogal als ik 'ik ben een oude blanke man, je ziet toch dat ik netjes ben, die controles zouden alleen voor anderen moeten zijn ' .
20-06-2025, 22:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Gisteren, 22:31 Door A.P. Molenaar:
Door MZi038:
Door A.P. Molenaar:
Pff, wat een drukte om niets. Zelfscan kassa's en bijbehorende steekproeven, zijn niets anders dan een rekensom. Het bespaart geld. Steekproeven zijn er niet (alleen) om aan te tonen dat u niets jat, maar ook om te kijken of het proces voor iedereen begrijpelijk is en een vorm van real-time voorraad beheer.

Beginnen over "minachting voor de klant", is weer typisch voor de boomer-generatie, die vindt dat ze overal recht op hebben en standaard respect verdienen.(..).
Nee dat is niet de reden.
De reden is, dat de oudere mens een scherpere waarneming heeft voor wat techniek met de mens doet, namelijk iets van een mens vervangen, dus ontmenselijken, omdat hij/zij nog in een tijd heeft geleefd waarin die techniek er niet was.
De jongere mens heeft die tijd niet gekend. De jongere mens heeft zich van jongsaf aangepast aan de omgang met techniek en begrijpt helemaal niets van de commotie die de oudere mens veroorzaakt. "Minachting? Het is alleen een stuk techniek, die in een winkel gebruikt wordt!"

De oudere mens voelt scherper het verlies van menselijkheid wat met het gebruik van techniek gepaard gaat. Techniek is niet menselijk, per definitie.
Techniek volgt haar eigen wetmatigheid (het werkt of het werkt niet). De mens moet zich altijd aanpassen aan de techniek: de schaar kan maar op één manier gebruikt worden anders doet ie het niet.

Het verlies van menselijkheid tengevolge van het gebruik van techniek, wat door de oudere mens (pijnlijk) ervaren wordt, is echter géén probleem wat met de dood van deze generaties ophoudt een probleem te zijn.
Integendeel. Ook de jongere mens zal steeds meer moeten knokken om zijn menselijkheid te kunnen bewaren in een omgeving die bijna in zijn geheel uit techniek bestaat. Ook de jongere mens en de nu nog ongeboren mens, de toekomstige mens, zal steeds meer een manier moeten verzinnen om zich als een mens te kunnen blijven voelen en niét als een stuk techniek zoals zijn omgeving.
De mens wordt door de alomtegenwoordige techniek a.h.w. steeds meer op zichzelf teruggeworpen.
Vroeger was dat veel minder omdat de mens nog altijd mensen om zich heen had waarmee hij kon communiceren. Nu is die omgeving al voor een groot deel door techniek vervangen - en dat gaat nog veel erger worden.

"Wie ben ik?" vraagt de mens.
Hij voelt dat hij anders is dan de machine tegenover hem, maar hóe precies?
Is een liefdesrelatie met een robot niet net zo goed of misschien zelfs beter dan met een mens?
Wat kan techniek allemaal wel niet vervangen aan menselijke onvolkomenheden!
Hoeveel van je leven kun je aan techniek uitbesteden?
Waar zijn mensen nog nodig en waarvoor?
Wannneer houdt een mens op om mens te zijn? Is een volledig als mens opgetuigde robot niet beter, niet de betere "mens"?
Techniek confronteert de mens dus met het vraagstuk van zijn menselijkheid omdat techniek zelf niet menselijk is.
Het is een verlengstuk van de mens, een aanvulling / uitbreiding.
Maar is er een punt waarop de mens de uitbreiding van zichzelf niet meer herkent als van zichzelf?
Ligt dat punt bijvoorbeeld bij beslissingen die door A.I. op een voor de mens onnavolgbare wijze genomen worden (en waarop vervolgens handelingsbeslissingen gebaseerd worden) ?

De oudere mens voelt het vraagstuk van techniek en menselijkheid scherper aan dan de jongere mens, maar het is de jongere mens die de kwestie vol voor zijn/ haar kiezen gaat krijgen: hoe een menselijke samenleving te houden of opnieuw te creëren waarin alles door techniek bemiddeld wordt.
Techniek is a.h.w. de omgekeerde spiegel. Techniek roept a.h.w. tegen de mens: "word niet zoals ik!"
Hoe blijven we mens.
En zo ja, wat is dat?
22-06-2025, 12:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Gisteren, 22:31 Door A.P. Molenaar:
Door MZi038:
Door A.P. Molenaar:
Pff, wat een drukte om niets. Zelfscan kassa's en bijbehorende steekproeven, zijn niets anders dan een rekensom. Het bespaart geld. Steekproeven zijn er niet (alleen) om aan te tonen dat u niets jat, maar ook om te kijken of het proces voor iedereen begrijpelijk is en een vorm van real-time voorraad beheer.

Beginnen over "minachting voor de klant", is weer typisch voor de boomer-generatie, die vindt dat ze overal recht op hebben en standaard respect verdienen.(..).
Nee dat is niet de reden.
De reden is, dat de oudere mens een scherpere waarneming heeft voor wat techniek met de mens doet, namelijk iets van een mens vervangen, dus ontmenselijken, omdat hij/zij nog in een tijd heeft geleefd waarin die techniek er niet was.
De jongere mens heeft die tijd niet gekend. De jongere mens heeft zich van jongsaf aangepast aan de omgang met techniek en begrijpt helemaal niets van de commotie die de oudere mens veroorzaakt. "Minachting? Het is alleen een stuk techniek, die in een winkel gebruikt wordt!"

De oudere mens voelt scherper het verlies van menselijkheid wat met het gebruik van techniek gepaard gaat. Techniek is niet menselijk, per definitie.

Bla bla bla.

In ander nieuws voor de degenen die aan cash zijn blijven vasthouden

https://www.nieuwnieuws.nl/artikel/algemeen/dader-van-brute-beroving-bejaarde-85-tijdens-taakstraf-aangehouden/193660

(Bejaarde pint de hele AOW , en wordt prompt beroofd - fijne menselijke interactie , zo oud als de wereld, tussen twee mensen )

Ga maar weer lekker doorfilosoferen nu .
22-06-2025, 15:04 door Anoniem
Je hoeft niet lang te kijken om te zien dat de kassa rijen veel oppervlakte nodig hebben, en desondanks veel minder klanten verwerken.
Mijn observatie is dat er meestal wel veel meer gekocht wordt bij de gewone kassa's, wellicht wordt dit toch als makkelijker ervaren (niet zelf hoeven scannen) en makkelijk meenemen met de grote boodschappenkar.
23-06-2025, 01:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Je hoeft niet lang te kijken om te zien dat de kassa rijen veel oppervlakte nodig hebben, en desondanks veel minder klanten verwerken.
Mijn observatie is dat er meestal wel veel meer gekocht wordt bij de gewone kassa's, wellicht wordt dit toch als makkelijker ervaren (niet zelf hoeven scannen) en makkelijk meenemen met de grote boodschappenkar.

Veel meer ? Genoeg beperkt gevulde mandjes in de kassa-rij .

Ik zie ook karren bij de zelfscan gaan .

Scannen in dat geval met de handscanner tijdens het shoppen (er zit een handig holster op de kar), en dan de scanner terughangen, klantenkaart scannen (voor koppeling met de scanner), en klaar .
23-06-2025, 12:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Gisteren, 22:31 Door A.P. Molenaar:
Door MZi038:
Door A.P. Molenaar:
Pff, wat een drukte om niets. Zelfscan kassa's en bijbehorende steekproeven, zijn niets anders dan een rekensom. Het bespaart geld. Steekproeven zijn er niet (alleen) om aan te tonen dat u niets jat, maar ook om te kijken of het proces voor iedereen begrijpelijk is en een vorm van real-time voorraad beheer.

Beginnen over "minachting voor de klant", is weer typisch voor de boomer-generatie, die vindt dat ze overal recht op hebben en standaard respect verdienen.(..).
Nee dat is niet de reden.
De reden is, dat de oudere mens een scherpere waarneming heeft voor wat techniek met de mens doet, namelijk iets van een mens vervangen, dus ontmenselijken, omdat hij/zij nog in een tijd heeft geleefd waarin die techniek er niet was.
De jongere mens heeft die tijd niet gekend. De jongere mens heeft zich van jongsaf aangepast aan de omgang met techniek en begrijpt helemaal niets van de commotie die de oudere mens veroorzaakt. "Minachting? Het is alleen een stuk techniek, die in een winkel gebruikt wordt!"

De oudere mens voelt scherper het verlies van menselijkheid wat met het gebruik van techniek gepaard gaat. Techniek is niet menselijk, per definitie.
Bla bla bla.
Sterk argument.
In ander nieuws voor de degenen die aan cash zijn blijven vasthouden

https://www.nieuwnieuws.nl/artikel/algemeen/dader-van-brute-beroving-bejaarde-85-tijdens-taakstraf-aangehouden/193660

(Bejaarde pint de hele AOW , en wordt prompt beroofd - fijne menselijke interactie , zo oud als de wereld, tussen twee mensen ) (..)
Jij hebt zeker nog nooit van online beroving gehoord?
Digitale techniek -een pinautomaat werkt daar ook mee- is ook techniek.
23-06-2025, 13:29 door Anoniem
Door Anoniem: (..) In ander nieuws voor de degenen die aan cash zijn blijven vasthouden

https://www.nieuwnieuws.nl/artikel/algemeen/dader-van-brute-beroving-bejaarde-85-tijdens-taakstraf-aangehouden/193660

(Bejaarde pint de hele AOW , en wordt prompt beroofd - fijne menselijke interactie , zo oud als de wereld, tussen twee mensen )(..).
Online kan "niets" mis gaan:

https://opgelicht.avrotros.nl/hulp/vraag-antwoord/artikel/ruim-100-miljoen-euro-schade-door-online-fraude-maar-wat-zijn-de-persoonlijke-gevolgen-voor-slachtoffers/

Honderd miljoen euro schade door online fraude (2023), hoeveel AOW-ers kunnen hiervan leven?
23-06-2025, 16:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Je hoeft niet lang te kijken om te zien dat de kassa rijen veel oppervlakte nodig hebben, en desondanks veel minder klanten verwerken.
Mijn observatie is dat er meestal wel veel meer gekocht wordt bij de gewone kassa's, wellicht wordt dit toch als makkelijker ervaren (niet zelf hoeven scannen) en makkelijk meenemen met de grote boodschappenkar.

Veel meer ? Genoeg beperkt gevulde mandjes in de kassa-rij .

Ik zie ook karren bij de zelfscan gaan .

Scannen in dat geval met de handscanner tijdens het shoppen (er zit een handig holster op de kar), en dan de scanner terughangen, klantenkaart scannen (voor koppeling met de scanner), en klaar .

Een volle kar die "eventjes" gecontroleerd moet worden bij de zelfscan is natuurlijk wel erg onhandig.
23-06-2025, 21:19 door Anoniem
Mijn AH heeft met grote letters op de vloer bij de anderhalve bemensde kassa (naast een plein met zelfscankassa's) gekalkt/ geplakt:
"Nu ook contant betalen bij de zelfscankassa".
Dus die anderhalve kassa medewerker/ster moet ook weggeautomatiseerd worden. AH zal wel uitgerekend hebben dat dat goedkoper is (of niet?).
Ben wel benieuwd hoeveel mensen overstappen op de zelfscankassa.
Ik kan het gevoel niet kwijtraken dat AH deze overstapmogelijkheid aanbiedt om na enige tijd - ook al zijn er weinig overstappers - als voorwendsel te gebruiken om de bemensde kassa op te heffen.
Gelukkig doe ik het gros van mijn inkopen in een ouderwetse winkel.
24-06-2025, 17:11 door Anoniem
Door Anoniem: Mijn AH heeft met grote letters op de vloer bij de anderhalve bemensde kassa (naast een plein met zelfscankassa's) gekalkt/ geplakt:
"Nu ook contant betalen bij de zelfscankassa".
Dus die anderhalve kassa medewerker/ster moet ook weggeautomatiseerd worden. AH zal wel uitgerekend hebben dat dat goedkoper is (of niet?).
Ben wel benieuwd hoeveel mensen overstappen op de zelfscankassa.
Ik kan het gevoel niet kwijtraken dat AH deze overstapmogelijkheid aanbiedt om na enige tijd - ook al zijn er weinig overstappers - als voorwendsel te gebruiken om de bemensde kassa op te heffen.
Gelukkig doe ik het gros van mijn inkopen in een ouderwetse winkel.

Dit begrijp ik dan weer niet. Voor contante betalingen is er toch een kassamedewerker nodig?
24-06-2025, 21:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Mijn AH heeft met grote letters op de vloer bij de anderhalve bemensde kassa (naast een plein met zelfscankassa's) gekalkt/ geplakt:
"Nu ook contant betalen bij de zelfscankassa".
Dus die anderhalve kassa medewerker/ster moet ook weggeautomatiseerd worden. AH zal wel uitgerekend hebben dat dat goedkoper is (of niet?).
Ben wel benieuwd hoeveel mensen overstappen op de zelfscankassa.
Ik kan het gevoel niet kwijtraken dat AH deze overstapmogelijkheid aanbiedt om na enige tijd - ook al zijn er weinig overstappers - als voorwendsel te gebruiken om de bemensde kassa op te heffen.
Gelukkig doe ik het gros van mijn inkopen in een ouderwetse winkel.
Dit begrijp ik dan weer niet. Voor contante betalingen is er toch een kassamedewerker nodig?
Ik heb het feitelijke gebeuren nog niet bestudeerd -ik ben geen overstapper- maar ik ging er eigenlijk vanuit dat AH één zelfscankassa met een contant geldautomaat had geïnstalleerd, die ook wisselgeld teruggeeft.
25-06-2025, 10:05 door A.P. Molenaar
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Mijn AH heeft met grote letters op de vloer bij de anderhalve bemensde kassa (naast een plein met zelfscankassa's) gekalkt/ geplakt:
"Nu ook contant betalen bij de zelfscankassa".
Dus die anderhalve kassa medewerker/ster moet ook weggeautomatiseerd worden. AH zal wel uitgerekend hebben dat dat goedkoper is (of niet?).
Ben wel benieuwd hoeveel mensen overstappen op de zelfscankassa.
Ik kan het gevoel niet kwijtraken dat AH deze overstapmogelijkheid aanbiedt om na enige tijd - ook al zijn er weinig overstappers - als voorwendsel te gebruiken om de bemensde kassa op te heffen.
Gelukkig doe ik het gros van mijn inkopen in een ouderwetse winkel.
Dit begrijp ik dan weer niet. Voor contante betalingen is er toch een kassamedewerker nodig?
Ik heb het feitelijke gebeuren nog niet bestudeerd -ik ben geen overstapper- maar ik ging er eigenlijk vanuit dat AH één zelfscankassa met een contant geldautomaat had geïnstalleerd, die ook wisselgeld teruggeeft.

Inmiddels staat er bij 'mijn reguliere AH' ook zo'n toestel. De omstandigheid waarin het apparaat verkeert heeft veel weg van een bushalte die is opgeheven maar de aannemer die het ding gaat slopen heeft nog geen tijdslot ingepland. ;-)

Ik ga de eventuele belangstelling voor het apparaat niet volgen door het aantal gebruikers te tellen maar zoals ik hierboven luchtig beschrijf is die nihil. Aan de enkele kassaterminal die deze AH (nog wel) onderhoudt staat vrijwel altijd een rij van 3 à 4 klanten. Als ik mij daartussen ophoud zie ik niemand die van deze cashcontraptie gebruik maakt. Dat overdrijf ik niet.

Verder valt mij op dat sinds de verwijdering van alle kassaterminals op de voornoemde enkel overblijvende, de klandizie van ouderen uit het verzorgingscentrum in de nabijheid van deze Appie Happie is ehh... ingezakt.

Ik zie ze niet meer.

AH heeft blijkbaar de inproduktieve gepensioneerde mens in de samenleving 'ausradiert' m.b.t. de
AH shop-e-r-v-a-r-i-n-g
Dat bevordert uiteraard het optimaal gebruik van de customer routing in de winkel voor de hun Smartphone achterna galopperende expats of young Dutch managers.

Sowieso droegen de rollaterende grijze suffies nauwelijks bij aan de wekelijks geëvalueerde omzet met hun enkele maandelijkse fles Grenadine voor de kleinkinderen en appeltaartje voor hun (schoon)zoon of (schoon)dochter op bezoek bij opa of oma.

Nietwaar 'Zaandam'?
25-06-2025, 14:01 door Anoniem
Door A.P. Molenaar:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Mijn AH heeft met grote letters op de vloer bij de anderhalve bemensde kassa (naast een plein met zelfscankassa's) gekalkt/ geplakt:
"Nu ook contant betalen bij de zelfscankassa".
Dus die anderhalve kassa medewerker/ster moet ook weggeautomatiseerd worden. AH zal wel uitgerekend hebben dat dat goedkoper is (of niet?).
Ben wel benieuwd hoeveel mensen overstappen op de zelfscankassa.
Ik kan het gevoel niet kwijtraken dat AH deze overstapmogelijkheid aanbiedt om na enige tijd - ook al zijn er weinig overstappers - als voorwendsel te gebruiken om de bemensde kassa op te heffen.
Gelukkig doe ik het gros van mijn inkopen in een ouderwetse winkel.
Dit begrijp ik dan weer niet. Voor contante betalingen is er toch een kassamedewerker nodig?
Ik heb het feitelijke gebeuren nog niet bestudeerd -ik ben geen overstapper- maar ik ging er eigenlijk vanuit dat AH één zelfscankassa met een contant geldautomaat had geïnstalleerd, die ook wisselgeld teruggeeft.
(..) Verder valt mij op dat sinds de verwijdering van alle kassaterminals op de voornoemde enkel overblijvende, de klandizie van ouderen uit het verzorgingscentrum in de nabijheid van deze Appie Happie is ehh... ingezakt.

Ik zie ze niet meer.

AH heeft blijkbaar de inproduktieve gepensioneerde mens in de samenleving 'ausradiert' m.b.t. de
AH shop-e-r-v-a-r-i-n-g(..)
Het zou ook kunnen dat het verzorgingscentrum een bezorgservice van AH (of een andere supermarkt) heeft afgenomen voor haar ouderen (wat jammer is voor die ouderen omdat ze dan nog minder buiten de deur onder de mensen komen).
Bij mijn AH komen veel zelfstandig wonende ouderen, naast alle andere leeftijdsgroepen, en die staan beslist niet allemaal in de rij voor de bemensde kassa, hoewel ik wel de indruk heb dat oudere mensen, die toch meer moeite moeten doen om hun cognitieve vermogens te focussen dan jongere mensen, het menselijke element van de bemensde kassa meer waarderen (en daar vaak uiteraard ook meer tijd voor hebben).
Verder zijn er heel veel mensen van alle leeftijden, die de bemensde kassa gewoon veel relaxter vinden, je hoeft immers veel minder zelf te doen.
Of die mensen dan ook met contant geld betalen? Tja, dat denk ik niet, daarvoor moet je immers ook iets meer doen dan bij pinnen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.