image

ICS-klant krijgt 9.000 euro schade door phishingaanval niet vergoed

donderdag 26 juni 2025, 12:01 door Redactie, 12 reacties

Een klant van International Card Services (ICS) krijgt de ruim 9.000 euro schade die hij als gevolg van een phishingaanval leed niet vergoed. Dat heeft het financiële klachteninstituut Kifid bepaald. Het slachtoffer ontving eind vorig jaar een e-mail die van Netflix afkomstig leek en hem verzocht om zijn nieuwe creditcardgegevens door te geven.

De klant heeft vervolgens op een phishingpagina zijn creditcardnummer, vervaldatum en veiligheidscode (CVC) ingevuld. Ook vulde de klant een via sms ontvangen verificatiecode in. Met deze gegevens is de creditcard vervolgens door een derde gekoppeld aan Apple Pay. De aanvaller heeft een dag later zeven transacties voor een bedrag van meer dan 9.200 euro uitgevoerd. Dezelfde dag detecteerde het fraudemonitoringssysteem van ICS betalingen, waarna de creditcard werd geblokkeerd en de klant gebeld.

Diezelfde dag ontving de klant een e-mail van ICS waarin stond dat de creditcard was geblokkeerd, omdat de klant slachtoffer was geworden van phishing. Verder stond in het bericht dat de fraudeurs er niet in geslaagd waren transacties met de creditcard uit te voeren. De klant wil dat ICS de geleden schade vergoedt. Hij stelt onjuist te zijn ingelicht. Daarnaast heeft de klant naar eigen zeggen niet grof nalatig gehandeld. De website waarop hij de gegevens invulde leek volledig legitiem en hij was zich er niet van bewust dat het om fraude ging. In deze periode werden meer klanten slachtoffer van een dergelijke phishingaanval. Volgens de klant wijst dit op een structureel beveiligingsrisico bij ICS.

De creditcardmaatschappij laat in het verweer weten dat een medewerker per ongeluk de optie "geen schade" in het systeem aanklikte, waardoor de e-mail werd verstuurd waarin er stond dat er geen schade was veroorzaakt. Dit is geen aanleiding om de schade te vergoeden, omdat die hier niet door is veroorzaakt, aldus het Kifid. "Op het moment dat ICS contact opnam met de consument was de schade al ontstaan en had deze niet meer voorkomen kunnen worden." Volgens het klachteninstituut heeft de klant door het verstrekken van zijn gegevens "grof nalatig gehandeld".

Het klachteninstituut stelt daarnaast dat banken en andere financiële instellingen al jaren voor phishing waarschuwen. "Dat de oplichtingsvorm via Netflix mogelijk nieuw was, maakt nog niet dat ICS onvoldoende heeft gewaarschuwd voor dergelijke vormen van oplichting. Om Apple Pay te kunnen koppelen zijn de gegevens van de creditcard nodig en een SMS die wordt verzonden naar het telefoonnummer van de consument. In die SMS wordt bovendien – zoals hiervoor al is overwogen – gewaarschuwd voor fraude." Het Kifid komt dan ook niet tot de conclusie dat de beveiliging bij ICS onvoldoende op orde was en wijst de vordering van de klant af (pdf).

Reacties (12)
Vandaag, 12:44 door Erik van Straten - Bijgewerkt: Vandaag, 12:45
Voor de meeste mensen is het onmogelijk om nepwebsites van echte te kunnen onderscheiden ([1]).

Daardoor zijn creditcardbetalingen op internet extreem fraudegevoelig. En daarom namen, tot voor kort, creditcardmaatschappijen dit risico voor hun rekening.

Nu de phishingsites, die steeds "beter" worden, ons steeds meer om de oren vliegen, verplaatsen creditcardmaatschappijen de risico's naar klanten.

Financiële instellingen, Big Tech en browserfabrikanten laten eindgebruikers in de steek.

[1] Recent voorbeeld, met screenshot: https://infosec.exchange/@ErikvanStraten/114734401548121349.
Vandaag, 13:04 door Anoniem
In de PDF staat dit:
De schade is niet ontstaan door de fout van ICS en de consument
heeft – in juridische zin – grof nalatig gehandeld door per SMS ontvangen beveiligingscodes
door te geven aan de oplichters, waarmee deze Apple Pay konden activeren en transacties
konden uitvoeren.
Je moet nooit codes via SMS doorgeven of op links in SMS klikken voor financiële transacties.
Dit is een vaak gebruikte oplichterstruc.

Maar niet iedereen is daarvan op de hoogte (blijkt dan maar weer).
Vandaag, 13:51 door Anoniem
Je moet ergens een lijn laten trekken waar de grens van coulance moet liggen.
Zowel de onafhankelijke geschillencommissies als onafhankelijke rechters zijn vrij evident.

Misschien ditzelfde traject eens inzetten bij Apple Pay? Veel succes!

Door Erik van Straten: Daardoor zijn creditcardbetalingen op internet extreem fraudegevoelig.
Niet-online transacties zijn zoveel veiliger?
Het zijn niet enkel eindgebruikers die misbruikt worden voor frauduleuze zaakjes...

Financiële instellingen, Big Tech en browserfabrikanten laten eindgebruikers in de steek.
Heb je wel je reactie volledig ge'copy/paste'ed?
Ik mis expliciete bashing van alle niet-EV SSL.
Vandaag, 14:16 door Anoniem
Door Anoniem: In de PDF staat dit:
De schade is niet ontstaan door de fout van ICS en de consument
heeft – in juridische zin – grof nalatig gehandeld door per SMS ontvangen beveiligingscodes
door te geven aan de oplichters, waarmee deze Apple Pay konden activeren en transacties
konden uitvoeren.
Je moet nooit codes via SMS doorgeven of op links in SMS klikken voor financiële transacties.
Dit is een vaak gebruikte oplichterstruc.

Maar niet iedereen is daarvan op de hoogte (blijkt dan maar weer).
Dat ICS stelt dat de klant "beveiligingscodes doorgaf aan de oplichters" is natuurlijk ook wel een beetje een smerige verdraaiing van hetgeen gebeurd is. Zo klinkt het als een bewuste en domme actie (een beeld dat ICS natuurlijk bewust zo probeert te creëren in hun beargumentering). Als de klant echter in de veronderstelling was dat hij op een legitieme site was, is het helemaal niet gek om een authenticatiecode in te moeten voeren die je via SMS hebt gekregen. Dat gebeurt erg vaak als extra beveiligingslaag.
Vandaag, 14:41 door Erik van Straten
Door Anoniem: Je moet nooit
De lijst met (je moet/zij zullen) nooit is veel te lang, en veel te vaak moeten mensen ineens wél.

Een voorbeeld. Mijn vriendin heeft een zorgverzekering bij IZZ, tegenwoordig VGZ - waar zij zelden inlogt. Gisteren wilde ze iets wijzigen aan de automatische incasso en logde met DigiD in op https://mijn.vgz.nl. Foutmelding: uw BSN is onbekend. We bellen met VGZ: "ja verwarrend, u moet inloggen op https://www.izzdoorvgz.nl (organisaties zullen heus nooit absurde domeinnamen gebruiken die phishers zouden kunnen registreren). Inloggen lukte daar wel.

Kort daarna ontving ze een SMS van "VGZ" met de volgende letterlijke tekst:
Bedankt voor je gesprek met VGZ. Pas je betaalgegevens, betaalwijze of contactgegevens gemakkelijk via deze link. https://mijn.vgz.nl/mijngegevens
Tot zover "organisaties sturen nooit berichten met links naar inlogpagina's", "klik nooit op links in SMS-berichten" - en doe dat vooral nooit als er taalfouten in het bericht staan (zoals het woordje "aan" vergeten). Nog los van de blunder dat zij niks heeft aan die link.

Uit het redactie-artikel:
[...] waarna de creditcard werd geblokkeerd en de klant gebeld.
Banken bellen je nooit, tenzij wel. In dat laatste geval heb je een uitgebreid script nodig om, hartstikke onbetrouwbaar, in te kunnen schatten of het écht om de bank gaat, of om oplichters. Met, bij veel mensen, een enorm risico dat zij al vertrouwelijke informatie prijsgeven vóórdat zij vermoeden dat het om oplichters gaat:
Beller: "ik moet vaststellen dat ik de juiste persoon aan de lijn heb. Wat is uw geboortedatum?"
Etc.

Nooit is een gebed zonder end en vaak een leugen. Gevolg: voor heel veel mensen werken dit soort "regels" niet.
Vandaag, 14:54 door Anoniem
Ik heb de creditcard sowieso altijd al een vreemd betaalmiddel gevonden.
Zeer fraudegevoelig en daarom heb ik de aanbiedingen van mijn bank om een creditcard aan te vragen altijd genegeerd.
Vandaag, 15:12 door Anoniem
Door Anoniem
Door Erik van Straten (..) Financiële instellingen, Big Tech en browserfabrikanten laten eindgebruikers in de steek.
Heb je wel je reactie volledig ge'copy/paste'ed?
Ik mis expliciete bashing van alle niet-EV SSL.
Opvallende afleidingsmanoeuvre: je gaat niet in op de geponeerde stelling.

Vermoedelijk om dezelfde reden als waarom je ook geen tegenargument aanvoert voor de stelling van @Erik van Straten:
Nu de phishingsites, die steeds "beter" worden, ons steeds meer om de oren vliegen, verplaatsen creditcardmaatschappijen de risico's naar klanten.
Vandaag, 15:14 door Anoniem
Het wordt tijd dat Apple met zijn mailclient laat zien waar een mail vandaan komt, en niet enkel de ingevulde naam wordt weergegeven.., Het is nu gewoon te simpel om Apple gebruikers te misleiden. Ik vind dat Apple daarvoor op de vingers getikt moet worden.
Vandaag, 15:22 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb de creditcard sowieso altijd al een vreemd betaalmiddel gevonden.
Zeer fraudegevoelig en daarom heb ik de aanbiedingen van mijn bank om een creditcard aan te vragen altijd genegeerd.

Dat is een prima keus als je geen auto's huurt, niet buiten NL (en later Europa) op vakantie (of zakelijk) ging , en genoeg hebt aan webshops waar je met IDEAL kunt betalen .

Als je dat soort dingen _wel_ doet snap je waarom mensen wel een creditcard willen/moeten nemen.

Kunnen alle vegetariers ook even posten dat ze de slager niet missen ?
Vandaag, 15:26 door Anoniem
Als klant moet je jou uitgebreid (her)indentificeren bij een bank, hoe identificeert een bank zich.

@ 13:04 Anoniem
Het is heel normaal dat je via SMS een code ontvangt en die in een webpagina invoert. Zelfs DigiD maakt daar gebruik van.

PS. binnenkort hebben wij allen debitcard met CVC code om betalingen te doen. Gelukkig kan er niet meer afschreven worden dan op de rekening aanwezig is.
Vandaag, 15:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik heb de creditcard sowieso altijd al een vreemd betaalmiddel gevonden.
Zeer fraudegevoelig en daarom heb ik de aanbiedingen van mijn bank om een creditcard aan te vragen altijd genegeerd.

Dat is een prima keus als je geen auto's huurt, niet buiten NL (en later Europa) op vakantie (of zakelijk) ging , en genoeg hebt aan webshops waar je met IDEAL kunt betalen .

Als je dat soort dingen _wel_ doet snap je waarom mensen wel een creditcard willen/moeten nemen.

Kunnen alle vegetariers ook even posten dat ze de slager niet missen ?


Ik ben veganist. Ik mis de slager niet en de melk- en de kaasboer ook niet.
Evenals de eierboer, die mis ik ook niet.
Een mens kan prima leven zonder dierlijke producten.
En wat blijkt? Ik kan ook prima zonder creditcard door het leven.
Ik maak namelijk principiële keuzes ipv zonder na te denken alles maar voor zoete koek te slikken.
Vandaag, 17:35 door Anoniem
Door Anoniem:Ik heb de creditcard sowieso altijd al een vreemd betaalmiddel gevonden.
knip
Ik maak namelijk principiële keuzes ipv zonder na te denken alles maar voor zoete koek te slikken.

De volgende bankpas die jij krijgt is er eentje van MasterCard of Visa en zo kunt je alles doen dat je ook kunt met een creditkaart maar gelukkig geen krediet krijgen. De bankpas is nu een debitcard geworden.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.