image

VMware moet exit-support aan Rijkswaterstaat blijven bieden oordeelt rechter

maandag 30 juni 2025, 10:40 door Redactie, 14 reacties

VMware moet Rijkswaterstaat de komende jaren support blijven bieden terwijl de overheidsinstantie in de tussentijd naar een andere oplossing migreert. Dat heeft de rechtbank Den Haag in een kort geding bepaald. Rijkswaterstaat (RWS) maakt voor het beheer van vitale infrastructuur, zoals tunnels, sluizen en bruggen, gebruik van VMware.

Het gaat onder andere om VMware vSphere en de daarbij passende producten VMware NSX, VMware vSAN, VMware vCenter Server, Aria Automation/Operations en Site Recovery Manager. In de loop van de jaren heeft RWS voor vele miljoenen aan eeuwigdurende licenties aangeschaft, aldus de rechter. Voor zijn VMware-producten heeft RWS steeds onderhoud en support afgenomen. De support bestaat uit het verlenen van ondersteuning bij vragen over de werking, verhelpen van bugs en het uitbrengen van updates en nieuwe versies.

Nieuw licentiemodel

Eind 2023 werd VMware door Broadcom overgenomen. De laatste supportovereenkomst werd door RWS op 23 juli 2021 afgesloten en had een looptijd van drie jaar. Kort na de overname van VMware heeft Broadcom eind 2023 aangekondigd dat het ging overstappen op een licentiemodel op basis van abonnementen. Onderzoek dat RWS naar de licentiewijzigingen liet uitvoeren toonde aan dat de kosten voor het gebruik van de onderzochte producten zou stijgen van zo'n 2,1 miljoen euro naar 4 miljoen euro per jaar. Volgens het onderzoeksrapport een jaarlijkse kostenstijging van 85 procent.

Kort voor 31 oktober 2024 heeft Broadcom aan RWS een beperkte tijdelijke supportverlenging (SOYR) aangeboden, waar Rijkswaterstaat gebruik van heeft gemaakt. Deze support loopt af op 23 juli aanstaande. Sinds eind vorig jaar zijn Broadcom en RWS in overleg over het gebruik daarna, waarbij Broadcom heeft voorgesteld dat RWS abonnementen afneemt. Begin maart van dit jaar liet Rijkswaterstaat aan Broadcom weten dat het zich niet kan permitteren om afhankelijk te zijn van een partij die het dwingt over te stappen naar het nieuwe licentiemodel en dat RWS de producten van VMware op een termijn van twee à drie jaar wil uitfaseren.

In deze aankondiging liet RWS ook weten dat het tot de uitfasering afhankelijk zal blijven van de VMware-producten en de daarbij horende support en dat Rijkswaterstaat erop rekent dat Broadcom die support op basis van een zogenoemde Stated Out Year Renewal (SOYR) blijft bieden. Hierbij heeft RWS ook twee voorstellen gedaan. Een aantal dagen later werden de voorstellen door Broadcom afgewezen. Na verdere correspondentie heeft Broadcom geweigerd om RWS enige vorm van exit-ondersteuning te bieden. Daarnaast heeft Broadcom geweigerd om RWS broncode ter beschikking te stellen waarmee Rijkswaterstaat zelf in haar support zou kunnen voorzien of daarvoor een derde partij zou kunnen inschakelen.

Oordeel rechter

Volgens de voorzieningenrechter heeft RWS een terecht punt dat Broadcom tot op heden geen passend aanbod heeft gedaan. Daarnaast moet het techbedrijf RWS in de gegeven omstandigheden in staat stellen om afscheid te nemen van VMware. "In dat kader dient Broadcom ervoor te zorgen dat RWS voldoende support ontvangt om de deugdelijke werking van de Vmware-producten voorlopig te continueren. Door dat na te laten handelt Broadcom c.s. in strijd met de zorgvuldigheid die in het maatschappelijk verkeer jegens RWS betaamt", aldus de rechter.

De voorzieningenrechter heeft nu geoordeeld dat VMware en Broadcom ook na 22 juli exit-ondersteuning aan RWS moeten leveren. Het gaat dan om "maintenance updates and upgrades, bug and security fixes, and technical assistance", totdat RWS het gebruik volledig heeft uitgefaseerd en uiterlijk voor de duur van twee jaar. Wanneer VMware en Broadcom dit niet doen moeten ze een dwangsom van 250.000 euro per dag betalen, met een maximum van 25 miljoen euro.

Reacties (14)
Gisteren, 11:11 door Anoniem
Zonde dat een prachtig bedrijf als VMware helemaal naar de knoppen gaat doordat ze zijn overgenomen door Broadcom.

Wij gaan helaas ook afscheid nemen van onze VMware producten. Niet omdat ze niet goed zijn. Maar omdat Broadcom onredelijk veel geld vraagt en slechtere service biedt dan VMware deed. Ook bij ons zouden de kosten verdubbelen met hun nieuwe licentie model.
Gisteren, 12:02 door Anoniem
Door Anoniem: Zonde dat een prachtig bedrijf als VMware helemaal naar de knoppen gaat doordat ze zijn overgenomen door Broadcom.

Wij gaan helaas ook afscheid nemen van onze VMware producten. Niet omdat ze niet goed zijn. Maar omdat Broadcom onredelijk veel geld vraagt en slechtere service biedt dan VMware deed. Ook bij ons zouden de kosten verdubbelen met hun nieuwe licentie model.
Geen zirgen, waar een vraag is, is een aanbod.
Er komt heus wel een betere op de markt.
Gisteren, 12:05 door spatieman
goh.
ze gaan dus adobe achterna..
aan de andere kant, wie zegt ons niet dat adobe stiekem eigenaar is van broadcom
Gisteren, 13:11 door Bitje-scheef
Door Anoniem: Zonde dat een prachtig bedrijf als VMware helemaal naar de knoppen gaat doordat ze zijn overgenomen door Broadcom.

Wij gaan helaas ook afscheid nemen van onze VMware producten. Niet omdat ze niet goed zijn. Maar omdat Broadcom onredelijk veel geld vraagt en slechtere service biedt dan VMware deed. Ook bij ons zouden de kosten verdubbelen met hun nieuwe licentie model.

Gelukkig zijn er redelijk goede alternatieven op de markt.
Gisteren, 14:14 door Anoniem
Dit doet me denken aan hoe enkele tientallen jaren terug in de mainframe-wereld Computer Associates (CA) heel agressief op overnamepad was. Die kochten andere softwareleveranciers op, ontsloegen de bulk van het personeel, zodat de support kwalitatief instortte en je niet meer op nieuwe features hoefde te rekenen, en die "voordelen" kreeg je tegen een verdubbeling van de licentiekosten.

Ik heb waar ik toen werkte meegemaakt hoe het ICT-management probeerde CA de deur uit te werken, door over te stappen op producten van andere leveranciers. Die aanpak bleek niet bijster goed te werken, CA nam doodleuk ook een aantal van die andere leveranciers over.

Daaraan terugdenkend vroeg ik me af wat er eigenlijk van CA is geworden. Ik zocht dat even op, en wat blijkt? In 2018 zijn ze zelf overgenomen, door Broadcom, waar het nu over gaat.

Zien we hier dus eigenlijk CA aan het werk op de oude manier, maar nu onder de paraplu van Broadcom? Als dat zo is, en ik werd er dus aan herinnerd door dit bericht, dan brengt overstappen op andere propriëtaire software het risico met zich mee dat je na een dure en tijdrovende migratie meemaakt dat die leverancier vervolgens ook door Broadcom wordt overgenomen, zoals ik in mijn mainframe-tijd heb meegemaakt. De beste verzekering die ik daartegen kan bedenken is om niet voor propriëtaire software te gaan, want dat kan overgenomen worden, maar serieus naar open source/vrije software te kijken.
Gisteren, 15:04 door Anoniem
Door spatieman: goh.
ze gaan dus adobe achterna..
aan de andere kant, wie zegt ons niet dat adobe stiekem eigenaar is van broadcom

Je kunt beursdocumenten door spitten .
Zo'n materieel belang moet op de balans van Adobe staan .

(kort : kansloos. Adobe is peanuts vergeleken met Broadcom.

Twee seconden google : Adobe : 137 billion (US) market cap
Broadcom : 1.27 trillion market cap.

Waarom gooi je nou zo'n oliedomme "theorie" op als je meteen kunt zien dat het niet waar kan zijn ?
Gisteren, 15:21 door Named
Door Anoniem: Zien we hier dus eigenlijk CA aan het werk op de oude manier, maar nu onder de paraplu van Broadcom? Als dat zo is, en ik werd er dus aan herinnerd door dit bericht, dan brengt overstappen op andere propriëtaire software het risico met zich mee dat je na een dure en tijdrovende migratie meemaakt dat die leverancier vervolgens ook door Broadcom wordt overgenomen, zoals ik in mijn mainframe-tijd heb meegemaakt. De beste verzekering die ik daartegen kan bedenken is om niet voor propriëtaire software te gaan, want dat kan overgenomen worden, maar serieus naar open source/vrije software te kijken.
OF je zorgt ervoor dat je dit goed in de SLA geregeld hebt...
Verplichte ondersteuning en tijdig informeren over prijs/contract veranderingen zodat je tijd hebt om te transitioneren naar een ander systeem, eventueel met een vergoeding voor de gemaakte kosten of iets dergelijks. Op die manier kan je van leverancier overstappen zodra er broadcom problemen zijn.
Gisteren, 15:21 door Anoniem
Naar bedrijf dat Broadcom maar MS heeft haar prijzen de laatste jaren ook fors verhoogd. Tijd voor overstap naar Redhat virtualisatie maar dat is ook Amerikaans (IBM), dan toch maar gelijk iets Europees (iig op basis van KVM)
Gisteren, 17:06 door Anoniem
Proxmox. Het antwoord op vmware. Overstap is niet heel complex, zoals al veel bedrijven hebben gedaan (tot en met fortune 500 bedrijven aan toe die de graaierij van Broadcom zat waren).
Gisteren, 18:14 door Anoniem
Helaas ondersteunen sommige enterprisesoftwareleveranciers hun produkten nog op een beperkte set hypervisors.
Hopelijk gaat dat veranderen. Die beweging is al ingezet bij de backupleveranciers.
Gisteren, 18:24 door e.r.
Voor de duidelijkheid, ik vindt broadcom een vreselijk bedrijven wat erg slecht zaken doet.

Maar.
De licenties voor vmware esxi/vcenter waren niet echt veel duurder hier. Redelijk in lijn met andere verhogingen. Ik vondt het allesinds meevallen.

En wat betreft de rechtszaak, wat gebeurt er nou eigenlijk? Rws is het er niet mee eens dat er een contract einddatum gehonoreerd wordt? Het is toch logisch dat broadcom geen voorwaarden van Rws even accepteren? Niet echt netjes natuurlijk, maar ja, raar, nee.
Gisteren, 19:53 door Anoniem
Door e.r.:
En wat betreft de rechtszaak, wat gebeurt er nou eigenlijk? Rws is het er niet mee eens dat er een contract einddatum gehonoreerd wordt? Het is toch logisch dat broadcom geen voorwaarden van Rws even accepteren? Niet echt netjes natuurlijk, maar ja, raar, nee.

De rechter ziet dat duidelijk anders.

Lijkt op een soort van slikken-of-stikken onderhandeling .

Migratie duurt langer dan de resterende contract periode, en dan geen enkel aanbod doen voor verlenging+migratie support.

Ook B2B is de contractvrijheid duidelijk niet totaal onbeperkt.
Gisteren, 20:03 door Anoniem
Door Anoniem: Zonde dat een prachtig bedrijf als VMware helemaal naar de knoppen gaat doordat ze zijn overgenomen door Broadcom.

Wij gaan helaas ook afscheid nemen van onze VMware producten. Niet omdat ze niet goed zijn. Maar omdat Broadcom onredelijk veel geld vraagt en slechtere service biedt dan VMware deed. Ook bij ons zouden de kosten verdubbelen met hun nieuwe licentie model.
Ben al jaren geleden overgestapt naar Proxmox tot volle tevredenheid en wat zo leuk is is dat Proxmox helemaal op de huidige markt inspeelt door in de nieuwe versies van Proxmox een VMWare migratietool in te bakken.
En niet te vergeten, Proxmox is een Europees (Oostenrijk) product.
Gisteren, 21:30 door Anoniem
Proxmox is opensource (VMware alternatief) die je gratis kunt gebruiken en optioneel betaalde ondersteuning kunt afnemen.
En met ingebouwde VSAN (virtual distributed redundant storage) van CEPH (ook gratis open source).
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.