image

Politie VK houdt verdachten aan voor cyberaanvallen M&S, Co-op en Harrods

donderdag 10 juli 2025, 14:49 door Redactie, 1 reacties
Laatst bijgewerkt: 10-07-2025, 15:21

De Britse politie heeft in een onderzoek naar de cyberaanvallen op Marks & Spencer (M&S), Co-op en Harrods vier personen aangehouden. De drie mannen en één vrouw worden verdacht van computervredebreuk, afpersing, witwassen en deelname aan een criminele organisatie. De vier werden in hun eigen woningen aangehouden. Aangetroffen apparatuur is voor forensisch onderzoek in beslag genomen.

Het Britse National Crime Agency (NCA) heeft geen verdere details over de verdachten of cyberaanvallen gegeven. In het geval van Marks & Spence en Co-op ging het om een ransomware-aanval, waarbij gegevens van een groot aantal klanten werd gestolen. Bij de aanval op M&S werden ook systemen versleuteld. Het bedrijf liet deze week weten dat de aanval, die een impact van 355 miljoen euro op de bedrijfswinst heeft, plaatsvond door middel van social engineering.

Bij Co-op zorgde de aanval voor allerlei lege schappen. In het geval van Harrods leek de impact beperkt. De aanvallen zouden het werk zijn van een groep genaamd Scattered Spider, die door middel van social engineering vaak toegang tot systemen weet te krijgen. Het NCA laat weten dat het bij het onderzoek naar de aanvallen ook met partners in het buitenland samenwerkt.

Reacties (1)
23-07-2025, 16:38 door The-Real-C
Vier arrestaties in één keer, maar geen details van het NCA. Toch weten we al genoeg: ransomware, data-exfiltratie en social engineering als aanvalsvector. De gebruikelijke cocktail dus.

Interessant is vooral dat M&S de schade op 355 miljoen euro schat. Dat is geen “IT-incidentje”, dat is een jaarrekening-impact. En het begon allemaal met social engineering – oftewel iemand die een telefoon opneemt en denkt: “Natuurlijk, ik help je wel even inloggen.”

Bij Co-op hadden we lege schappen, wat nog maar eens laat zien dat ransomware niet alleen een IT-probleem is, maar ook een supply chain-killer. En Harrods? Waarschijnlijk geluk gehad of snel containment gedaan.

De naam Scattered Spider komt ook niet als verrassing; deze groep is berucht om SIM-swapping en helpdesk-bellen. Met andere woorden: niet eens hypergeavanceerde exploits, maar psychologie op zijn best (of slechtst).

De vraag is: leren organisaties hier eindelijk van? MFA, training, en vooral: helpdesks die niet zomaar wachtwoorden resetten. Want tot die tijd blijft social engineering de goedkoopste en meest effectieve “exploit” op de markt.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.