image

Right to Repair vraagt Brussel om 15 jaar updates voor laptops te verplichten

donderdag 18 september 2025, 16:50 door Redactie, 48 reacties

Laptops zouden minimaal vijftien jaar lang beveiligingsupdates moeten ontvangen, zo vindt Right to Repair Europe. De organisatie heeft Eurocommissaris Jessika Roswall verzocht om hier wetgeving voor te introduceren. Aanleiding voor het verzoek aan de Eurocommissaris voor Milieu, Waterweerbaarheid en een Competitieve Circulaire Economie is het einde van de ondersteuning van Windows 10 over minder dan vier weken.

Hierdoor zouden honderden miljoenen computers overbodig worden. "De beslissing van Microsoft om de support van Windows 10 te stoppen kan vierhonderd miljoen computers overbodig maken. Niet omdat ze kapot zijn, maar vanwege software. Bedrijven kunnen dit doen omdat er geen regelgeving is om ze te stoppen", zegt Cristina Ganapini van Right to Repair Europe. De organisatie zet zich in voor een universeel recht om apparatuur zelf te kunnen repareren.

Als het aan Right to Repair Europe ligt maakt de Europese Commissie een eind aan "softwaregedreven overbodigheid" door ecodesign-regels in te voeren. Niet alleen voor laptops en computers, maar voor alle producten met een stekker of batterij. "Geen apparaten meer die zijn ontworpen om stuk te gaan of overbodig worden voordat hun tijd is gekomen."

"Ironisch genoeg valt het einde van de support van Windows 10 samen met 'E-waste Day'. Microsoft moet de gratis, automatische ondersteuning van Windows 10 verlengen. En we eisen wetgeving in de EU en daarbuiten om software overbodigheid voor alle producten te verbieden", zegt Ugo Vallauri van The Restart Project.

Reacties (48)
18-09-2025, 17:48 door Anoniem
Leer mensen Linux te installeren op hun laptop of computer, als je daar in investeert is het probleem opgelost.
En echt niet zo moeilijk, mij lukte het als digibeet ook.
18-09-2025, 18:20 door Anoniem
Goed punt,
al is 15 jaar wel erg lang.
Beter zou zijn om massaal de overstap te maken naar open source software, en programma's die op meerdere platformen draaien of online kunt gebruiken.
18-09-2025, 18:22 door Ron625 - Bijgewerkt: 18-09-2025, 18:23
Een laptop is hardware en een besturingssysteem is software.
De hardware kan ook een ander besturingssysteem gebruiken en is daardoor niet onbruikbaar.

Maar waarom alleen laptops, horen daar geen desktops bij?
En hoe zit het dan met tablets, smartphones, slimme tv's,enz.?
18-09-2025, 18:23 door Anoniem
Ik vraag me dan of of de leden van Right to Repair Europe zelf nog op Windows 10 draaien en
daarmee het goede voorbeeld geven.
18-09-2025, 18:25 door Anoniem
Door Ron625: Een laptop is hardware en een besturingssysteem is software.
De hardware kan ook een ander besturingssysteem gebruiken en is daardoor niet onbruikbaar.

Maar waarom alleen laptops, horen daar geen desktops bij?
En hoe zit het dan met tablets, smartphones, slimme tv's,enz.?
Even verder lezen dan de titel.
Er staat toch echt : Niet alleen voor laptops en computers, maar voor alle producten met een stekker of batterij. "Geen apparaten meer die zijn ontworpen om stuk te gaan of overbodig worden voordat hun tijd is gekomen."
18-09-2025, 18:29 door Anoniem
Door Ron625: Een laptop is hardware en een besturingssysteem is software.
De hardware kan ook een ander besturingssysteem gebruiken en is daardoor niet onbruikbaar.

Maar waarom alleen laptops, horen daar geen desktops bij?
En hoe zit het dan met tablets, smartphones, slimme tv's,enz.?

Er wordt inderdaad nu alleen naar Windows gekeken, inderdaad als software.
Zelfs een ander besturingssysteem zou ik niet voldoende vinden.
Ook zou je naar de hardware zelf moeten kijken, die waarschijnlijk al niet meer ondersteund wordt door HP/Dell/Lenovo/etc...

Wanneer ik een laptop bij Dell/HP bestel, is er maar 5 jaar hardware ondersteuning (vanaf introductie datum) op firmware/drivers, daarna wordt niet meer aangeboden. (Lenovo is dit 7 jaar).

Dus Windows wordt eigenlijk nog langer ondersteund dan de hardware fabrikanten het apparaat ondersteunen met updates.
Ook al zou je op Windows langer support krijgen, heb je nog geen firmware/driver updates van je hardware leverancier.

Dus ik zou dit breder willen zien dan alleen software/OS.
18-09-2025, 18:29 door Anoniem
Door Ron625: Een laptop is hardware en een besturingssysteem is software.
De hardware kan ook een ander besturingssysteem gebruiken en is daardoor niet onbruikbaar.

Maar waarom alleen laptops, horen daar geen desktops bij?
En hoe zit het dan met tablets, smartphones, slimme tv's,enz.?
Inderdaad ja! Eigenlijk zouden ze altijd de bootloaders van telefoons en tablets unlockbaar moeten maken zodat mensen die er langer gebruik van willen maken over kunnen stappen op een ander besturingsysteem.
Sommige frabrikanten staan het toe, maar sommigen weren dit, een millieu-onvriendelijk misbruik van de bootloader.
18-09-2025, 18:59 door MathFox
Door Ron625: Een laptop is hardware en een besturingssysteem is software.
Je wilt ook beschikbaarheid van reserveonderdelen, (externe) voedingen, (onderhouds-)handleidingen etc.

Maar waarom alleen laptops, horen daar geen desktops bij?
En hoe zit het dan met tablets, smartphones, slimme tv's,enz.?
Voor allemaal 10 jaar lang beveiligingsupdates voor de software en 10 jaar lang beschikbaarheid onderdelen...
En dan nog mensen die die apparaten ook tien of vijftien jaar willen gebruiken. Het zou een hele berg afval schelen.
18-09-2025, 19:01 door Hyper
Als ze de software bugvrij zouden afleveren dan zijn er ook geen 15 jaar aan maandelijkse patches nodig.
18-09-2025, 19:11 door johanw
Geweldig, dan worden laptops in de EU nog duurder.
18-09-2025, 19:48 door Anoniem
Ach gaan ze het software zo zwaar maken dat je alsnog een nieuwe moet kopen. Komen ze sneller met Widows10 naar Windows11 methode. Dit gaat niet werken in praktijk.
18-09-2025, 20:15 door Anoniem
Men moet Microsoft verplichten de software dan open source te maken zodat de community zelf er mee aan de gang kan gaan. Tijdens de verkoop is mij niet vertelt dat het systeem al na een paar jaar onveilg gaat worden en blijft. Ik voel mij bekocht en eis de code op want Microsoft doet er niks mee.
18-09-2025, 20:19 door Anoniem
Door johanw: Geweldig, dan worden laptops in de EU nog duurder.

Mensen bestellen nu al de iPhone 17 in de usa. Door Trump is de dollar hard ingestort tenopzichte van de euro (waarom is de benzine dan niet veel goedkoper geworden?) en scheelt het door de wisselkoersen al heel veel.
https://www.telegraaf.nl/lifestyle/tech/nederlanders-jagen-op-spotgoedkope-iphone-17-in-amerika-door-extreem-voordelige-wisselkoers-honderden-euro-s-prijsverschil/89773826.html
18-09-2025, 20:25 door Anoniem
De fabrikanten zetten gewoon een .ISO van Ubuntu op hun website en dan voldoen ze aan deze plicht.
18-09-2025, 21:10 door Anoniem
Door Anoniem: De fabrikanten zetten gewoon een .ISO van Ubuntu op hun website en dan voldoen ze aan deze plicht.

Zou wel wat zijn als Apple dat deed.

Helaas zijn ook hun MacBooks na een jaar of 10 echt wel uit de updates.
B.v. de macbook uit 2018 krijgt nu niet meer het nieuwe systeem, nog wel updates, maar dat is meestal maar nog 2 jaar.
18-09-2025, 21:17 door Anoniem
Door johanw: Geweldig, dan worden laptops in de EU nog duurder.

Inderdaad, Niet alleen duurder, maar ook minder aanbod zodat minder producten geupdate hoeven te worden.
Kan ook dat er minder updates worden uitgebracht, wat weer consequenties heeft voor de beveiliging.

Zelfs voor Linux is 15 jaar updates uitbrengen erg lang.
18-09-2025, 23:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door johanw: Geweldig, dan worden laptops in de EU nog duurder.


Zelfs voor Linux is 15 jaar updates uitbrengen erg lang.

Dan ga je toch gewoon over naar een volgende versie, zelden een probleem, zeker niet voor je processor zoals bij MS.
Gisteren, 06:54 door Anoniem
Leuk idee, tot je er achter komt dat er een hardware kwetsbaarheid in de CPU zit die niet te patchen is.
Gisteren, 08:00 door Anoniem
Windows 10 werd uitgebracht op 29 juli 2015.Er is dus meer dan tien jaar software support op geweest.

Ik ben helemaal 100% voor om hardware zo lang mogelijk in leven te laten, maar om een software fabrikant daar 15 jaar verantwoordelijk voor te houden lijkt me absurd.

En zodoende lijkt het me veel beter als hardware niet kunstmatig afhankelijk gehouden kan worden van specifieke software. Dat dus een ieder het een vrij recht is om te doen met de eigen hardware wat men maar wil en daarbij niet tegengehouden wordt door ingebouwde beperkingen om dat recht te niet te doen. Probleem wordt wel security, want niemand kan ook maar enigzins garanderen dat zo'n constructie ooit veilig kan worden. Als we daar wetgeving voor krijgen ben ik 100% voor.

Dat zal meteen een markt introduceren waarin oude hardware door slimme mensen toch ingezet kan worden voor hun doeleinden. Of dat de garantie geeft dat bedrijven en consumenten deze hardware veilig en betrouwbaar kunnen gebruiken spreken ze maar af in een service contract met diezelfde slimme mensen.
Gisteren, 08:04 door Anoniem
Door Anoniem: Ach gaan ze het software zo zwaar maken dat je alsnog een nieuwe moet kopen. Komen ze sneller met Widows10 naar Windows11 methode. Dit gaat niet werken in praktijk.

Dan pak je een ander lichter OS. Er is meer op de wereld dan alleen Windows.
Maar dan moet daar ook aandacht aan besteeld worden door bv de overheid.
Commerciele bedrijven zullen dat zelf niet doen.

Reguliere tussenhandelaren (de Coolblue's van deze wereld) zouden ook meer diversiteit mogen leveren dan het aanbod dat er nu is.
Gisteren, 08:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door johanw: Geweldig, dan worden laptops in de EU nog duurder.

Inderdaad, Niet alleen duurder, maar ook minder aanbod zodat minder producten geupdate hoeven te worden.
Kan ook dat er minder updates worden uitgebracht, wat weer consequenties heeft voor de beveiliging.

Zelfs voor Linux is 15 jaar updates uitbrengen erg lang.

Linux update gewoon door naar een hogere versie.
Zonder opeens (absurde) hardware eisen te stellen.
Onlangs nog een actuele versie van Linux Mint geinstalleerd voor iemand op een machine die niet voor W11 geschikt was.

En als die hardware echt zo stok oud is (bv een Windows XP machientje), dan vervang je het door een actuele lite editie van dat OS.
Gisteren, 08:29 door Korund
Ik vond een screenshot die ik in 2016 had gemaakt van de webpagina "Windows Lifecyle Factsheet" van Microsoft.
Daarop stond al vermeld dat de beëindiging van de uitgebreide ondersteuning van "Windows 10 (uitgebracht juli 2015)" zal gaan plaatsvinden op 14 oktober 2025.
Gisteren, 08:31 door Korund
Door Hyper: Als ze de software bugvrij zouden afleveren dan zijn er ook geen 15 jaar aan maandelijkse patches nodig.
Bugvrije software bestaat niet.
Gisteren, 08:32 door Anoniem
Door Ron625: Een laptop is hardware en een besturingssysteem is software.
De hardware kan ook een ander besturingssysteem gebruiken en is daardoor niet onbruikbaar.

Maar waarom alleen laptops, horen daar geen desktops bij?
En hoe zit het dan met tablets, smartphones, slimme tv's,enz.?

In de originele tekst staat computers en worden daar niet expliciet laptops benoemd.
Gisteren, 08:58 door Anoniem
Door Korund:
Door Hyper: Als ze de software bugvrij zouden afleveren dan zijn er ook geen 15 jaar aan maandelijkse patches nodig.
Bugvrije software bestaat niet.
Er bestaat software waar dat serieus geprobeerd wordt (fly by wire systemen voor vliegtuigen) en het doel wordt soms bereikt. Maar het is kostbaar, al snel een factor 10-100 duurder per regel code dan software die op een standaard manier ontwikkeld wordt.
Gisteren, 09:24 door Anoniem
Door Anoniem: Zelfs voor Linux is 15 jaar updates uitbrengen erg lang.

De eerste versie van Debian GNU/Linux kwam uit in augustus 1993, dat is 32 jaar geleden.
Gisteren, 09:29 door Anoniem
Door Anoniem: Leuk idee, tot je er achter komt dat er een hardware kwetsbaarheid in de CPU zit die niet te patchen is.
Dat kan worden opgelost met microcode.
Gisteren, 09:37 door Anoniem
Waarom, waarom, waarom moet men ALTIJD meteen over Linux e.d. beginnen als er een nieuwsbericht over Microsoft/ Windows is?
Ja, we weten dat het voor veel mensen een beter alternatief is, maar we weten ook dat Windows op heel veel systemen zal blijven draaien...
Dus houd eens op met eigenlijk gewoon van onderwerp te veranderen. Heb je niks te melden over waar het bericht écht over gaat, reageer dan niet!
Gisteren, 09:40 door _R0N_
Door Anoniem: Leer mensen Linux te installeren op hun laptop of computer, als je daar in investeert is het probleem opgelost.
En echt niet zo moeilijk, mij lukte het als digibeet ook.

Linux is niet _de_ oplossing.

Mensen moeten eens stoppen met roepen dat Linux een vervanging van Windows is, dat is het niet.
Dat is hetzelfde als zeggen dat je de auto kunt vervangen met een fiets of het OV, soms kan het mara vaak ook niet.
Gisteren, 09:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Ron625: Een laptop is hardware en een besturingssysteem is software.
De hardware kan ook een ander besturingssysteem gebruiken en is daardoor niet onbruikbaar.

Maar waarom alleen laptops, horen daar geen desktops bij?
En hoe zit het dan met tablets, smartphones, slimme tv's,enz.?

Er wordt inderdaad nu alleen naar Windows gekeken, inderdaad als software.
Zelfs een ander besturingssysteem zou ik niet voldoende vinden.
Ook zou je naar de hardware zelf moeten kijken, die waarschijnlijk al niet meer ondersteund wordt door HP/Dell/Lenovo/etc...

Wanneer ik een laptop bij Dell/HP bestel, is er maar 5 jaar hardware ondersteuning (vanaf introductie datum) op firmware/drivers, daarna wordt niet meer aangeboden. (Lenovo is dit 7 jaar).

Dus Windows wordt eigenlijk nog langer ondersteund dan de hardware fabrikanten het apparaat ondersteunen met updates.
Ook al zou je op Windows langer support krijgen, heb je nog geen firmware/driver updates van je hardware leverancier.

Dus ik zou dit breder willen zien dan alleen software/OS.

Goed punt.
De meeste reacties hier zijn weer Pavloviaanse klaagzangen over MS & Windows, maar men vergeet even Apple in deze discussie.

Daar wordt prima functionerende hardware na de zoveelste OS update ook gewoon onder de bus gegooid.
Ik durf zelfs te zeggen dat Windows op dat gebied een betere backwards compatibility heeft dan OSX.

En Apple is ook druk bezig zijn hardware support voor de Intel gebaseerde laptops/pc's aan het afbouwen, maar daar hoor je ook niemand over. Laat staan dat de applicatie makers het Intel platform bij Apple al lang achter zich hebben gelaten.
Zit je dan met je nog prima werkende hardware. Je kunt niet upgraden naar het laatste OS, of de laatste versie van je applicatie installeren.

Hardware support is met 15 jaar m.i. te lang, zolang gaat hardware niet meer mee tegenwoordig.
Maar wettelijke support voor updates en firmware tot ca. 7-10 jaar voor computers, tablets, telefoons, TV's etc. lijkt mij een prima plan.
Gisteren, 10:14 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: Leer mensen Linux te installeren op hun laptop of computer, als je daar in investeert is het probleem opgelost.
En echt niet zo moeilijk, mij lukte het als digibeet ook.

Linux is niet _de_ oplossing.

Mensen moeten eens stoppen met roepen dat Linux een vervanging van Windows is, dat is het niet.
Dat is hetzelfde als zeggen dat je de auto kunt vervangen met een fiets of het OV, soms kan het mara vaak ook niet.

Wat kan of zal er niet kunnen met Linux ?
Het grootste gedeelte van de servers draaien op Linux, dus voor een pc tje zal het weinig uitmaken.
Of bedoelt U software van derden ? Die kunnen dat aanpassen zoals ze ook voor Appie doen.
Gisteren, 10:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zelfs voor Linux is 15 jaar updates uitbrengen erg lang.

De eerste versie van Debian GNU/Linux kwam uit in augustus 1993, dat is 32 jaar geleden.

Debian moet je ook updaten ze blijven ook niet 15 jaar lang die versie supporten.
En alsof die nog compatible is met nieuwe hardware.

Door Anoniem:
Door Anoniem: Leuk idee, tot je er achter komt dat er een hardware kwetsbaarheid in de CPU zit die niet te patchen is.
Dat kan worden opgelost met microcode.

Niet elke kwetsbaarheid kan worden op gelost met microcode.

Door Hyper: Als ze de software bugvrij zouden afleveren dan zijn er ook geen 15 jaar aan maandelijkse patches nodig.

Start jij dan maar met schrijven van bug vrije software.
Gisteren, 10:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Door Anoniem: Leer mensen Linux te installeren op hun laptop of computer, als je daar in investeert is het probleem opgelost.
En echt niet zo moeilijk, mij lukte het als digibeet ook.

Linux is niet _de_ oplossing.

Mensen moeten eens stoppen met roepen dat Linux een vervanging van Windows is, dat is het niet.
Dat is hetzelfde als zeggen dat je de auto kunt vervangen met een fiets of het OV, soms kan het mara vaak ook niet.

Wat kan of zal er niet kunnen met Linux ?
Het grootste gedeelte van de servers draaien op Linux, dus voor een pc tje zal het weinig uitmaken.
Of bedoelt U software van derden ? Die kunnen dat aanpassen zoals ze ook voor Appie doen.

Welke software? En voor welke doelgroepen?
Software schrijven voor 1 platform is al lastig genoeg wanneer je zoveel variabelen hebt als bij Windows, laat staan als je dit moet gaan doen voor twee of drie OS'en.
En een bedrijf draait niet op een handvol 'wannabees' die graag softwarepakket X op Linux willen zien draaien.
Ja, kip en het ei probleem, maar een bedrijf wil graag geld verdienen, en als dan OS 2 en 3 niet voldoende omzet genereren is het al snel over.
Gisteren, 10:37 door Anoniem
Door Anoniem: Goed punt,
al is 15 jaar wel erg lang.
Beter zou zijn om massaal de overstap te maken naar open source software, en programma's die op meerdere platformen draaien of online kunt gebruiken.
Ik heb nog steeds een Powerbook G4 titanium, gewoon omdat ie zo mooi is :-) de batterij is wel een keer vervangen natuurlijk.
En tenfourfox is een beetje behelpen af en toe.
https://apple-collection.ch/powerbook-g4-titanium.html
Ik zou zelfs betalen om er een modern OS op te kunnen krijgen, het ding heeft verder geen waarde natuurlijk. Maar die 15 jaar updates kunnen de eu zo verplichten, alleen dat al voorkomt weer dat veel 'technisch in orde" apparaten op de afvalberg terecht komen" dat zou al voldoende reden moeten zijn.
En het is net onderhandelen: RTR vraagt 15, bigtech-lobby biedt 7, en ze komen ergens in het midden uit hopelijk...
Gisteren, 11:10 door Anoniem
Door Anoniem: De meeste reacties hier zijn weer Pavloviaanse klaagzangen over MS & Windows, maar men vergeet even Apple in deze discussie.

Daar wordt prima functionerende hardware na de zoveelste OS update ook gewoon onder de bus gegooid.
Ik durf zelfs te zeggen dat Windows op dat gebied een betere backwards compatibility heeft dan OSX.

En Apple is ook druk bezig zijn hardware support voor de Intel gebaseerde laptops/pc's aan het afbouwen, maar daar hoor je ook niemand over. Laat staan dat de applicatie makers het Intel platform bij Apple al lang achter zich hebben gelaten.
Zit je dan met je nog prima werkende hardware. Je kunt niet upgraden naar het laatste OS, of de laatste versie van je applicatie installeren.
Even voor Apple opnemen hoor: Sinds 2000 gebruiken die geen intel chips meer in de laptops, maar de 2017-2019 modellen ontvangen nog gewoon beveiligings updates en 2018+ draaien ook nog het nieuwste besturingsysteem Tahoe, en modellen daarvoor het eveneens ondersteunde Sequoia
Dat geld ook voor iPhones, een iPhone SE 2nd generation krijgt iOS 26, en de modellen net daaronder ontvagen nog een update voor hun oudere OS.

Bij de gebruikers waar ik kom, zie ik ook dat de Apple systemen minimaal 2 keer zo lang mee gaan als de windows machines, en als bijvoorbeeld een iMac uit 2015 afgedankt wordt, dan krijgt ie bij iemand thuis nog een dankbaar plaatsje, want het is ook van buiten een mooi apparaat, dat je gerust in je huiskamer kunt zetten!
Veel apple gebruikers zijn ook gewoon gehecht aan hun mac, en bewaren ze nog jaren nadat ze vervangen zijn.

Niet alleen lof voor ze hoor, laat dat wel wezen, maar andere in vergelijkingen als TCO, veiligheid, etc zou apple ook beter scoren waarschijnlijk.
Gisteren, 11:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Door Anoniem: Leer mensen Linux te installeren op hun laptop of computer, als je daar in investeert is het probleem opgelost.
En echt niet zo moeilijk, mij lukte het als digibeet ook.

Linux is niet _de_ oplossing.

Mensen moeten eens stoppen met roepen dat Linux een vervanging van Windows is, dat is het niet.
Dat is hetzelfde als zeggen dat je de auto kunt vervangen met een fiets of het OV, soms kan het mara vaak ook niet.

Wat kan of zal er niet kunnen met Linux ?
Het grootste gedeelte van de servers draaien op Linux, dus voor een pc tje zal het weinig uitmaken.
Of bedoelt U software van derden ? Die kunnen dat aanpassen zoals ze ook voor Appie doen.

Welke software? En voor welke doelgroepen?
Software schrijven voor 1 platform is al lastig genoeg wanneer je zoveel variabelen hebt als bij Windows, laat staan als je dit moet gaan doen voor twee of drie OS'en.
En een bedrijf draait niet op een handvol 'wannabees' die graag softwarepakket X op Linux willen zien draaien.
Ja, kip en het ei probleem, maar een bedrijf wil graag geld verdienen, en als dan OS 2 en 3 niet voldoende omzet genereren is het al snel over.

Beetje simpel geredeneerd,
een bedrijf heeft meer kansen om software te verkopen dat op mac, win, linux draait dan uitsluitend op Windows.
Er zijn kleine bedrijven die dit wel kunnen en aanbieden, en onderhouden.
Waarom lukt hun dat wel en bijvoorbeeld Adobe niet?
Gisteren, 14:57 door Anoniem
Door Anoniem: Veel apple gebruikers zijn ook gewoon gehecht aan hun mac, en bewaren ze nog jaren...

Op die manier draagt het niet-repareerbare Apple dus bij aan de berg elektronisch afval of e-waste die men thuis opslaat.
Gisteren, 20:18 door Anoniem
Gebruik zelf Linux al meer dan 10 jaar en had nog nooit een probleem.
Vroeger was het misschien moeilijk, maar nu kan echt iedereen Linux gebruiken.
Heel toevallig laatste versie van Linux Mint geinstaleerd op 5 tal laptops die 15 jaar oud zijn;
met en SSD draaien ze perfect!
Gisteren, 23:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Veel apple gebruikers zijn ook gewoon gehecht aan hun mac, en bewaren ze nog jaren...

Op die manier draagt het niet-repareerbare Apple dus bij aan de berg elektronisch afval of e-waste die men thuis opslaat.
Als die gebruiker eerst 12 jaar zijn Mac gebruikt/koestert, heeft ie al 2 PC's uitgespaard, en hem vervolgens nog eens 20 jaar dus nog 3 PC's lang als trofee op de kast zet, heeft ie 32 jaar een functie gehad, en dat ipv 5 lelijke PC die anders wel direct al aan de straat gezet waren, dus ja, Apple draagt ook bij aan de e-waste, maar in verhouding beduidend minder! Geldt ook voor iPhones, de ene gebruiker staat ieder jaar in de rij voor het nieuwste model, maar het vorige model verkoopt ie voor een leuke prijs, en krijgt een tweede en wellicht nog een derde leven, ook belanden er naar verhouding meer mac's dan pc's bij de refurbished winkels.
En apple was tot voor kort prima repareerbaar, je kocht bij ifixit een assortiment torx, trilobe, pentalobe etc schroevendraaiers, consumables en met wat geduld kon je aan de gang, howto op de ipad ernaast. Met sommige laatste modellen wordt het lastiger, en een trackpad van een macbookpro calibreren is ook niet voor iedereen weggelegd, maar het kan nog steeds, en het is een verekte goed trackpad!. En er zijn ook van die microsoldeer bedrijfjes, die vervangen zo een compenent op het logic board voor je en hij doet het weer. Ook daar geldt dat apple gebruikers vaak sneller bereid zijn om voor die reparatie te betalen ook.
Vandaag, 09:26 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: Leer mensen Linux te installeren op hun laptop of computer, als je daar in investeert is het probleem opgelost.
En echt niet zo moeilijk, mij lukte het als digibeet ook.

Linux is niet _de_ oplossing.

Mensen moeten eens stoppen met roepen dat Linux een vervanging van Windows is, dat is het niet.
Dat is hetzelfde als zeggen dat je de auto kunt vervangen met een fiets of het OV, soms kan het mara vaak ook niet.

euh, je stelt je eigen onkunde wel ten toon hoor!

anyway, voor die mensen met een "te oude cpu" of "niet de juiste TMP" volgens de MS windows visie, die kunnen het beste overschakelen of de prijs betalen en leven met de gedachte dat zij een onderdeel van het e-waste probleem zijn en niet de oplossing. jullie moeten goed beseffen dat het hier commerciële belangen zijn die prevaleren!
Vandaag, 09:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Door Anoniem: Leer mensen Linux te installeren op hun laptop of computer, als je daar in investeert is het probleem opgelost.
En echt niet zo moeilijk, mij lukte het als digibeet ook.

Linux is niet _de_ oplossing.

Mensen moeten eens stoppen met roepen dat Linux een vervanging van Windows is, dat is het niet.
Dat is hetzelfde als zeggen dat je de auto kunt vervangen met een fiets of het OV, soms kan het mara vaak ook niet.

Wat kan of zal er niet kunnen met Linux ?
Het grootste gedeelte van de servers draaien op Linux, dus voor een pc tje zal het weinig uitmaken.
Of bedoelt U software van derden ? Die kunnen dat aanpassen zoals ze ook voor Appie doen.

Welke software? En voor welke doelgroepen?
Software schrijven voor 1 platform is al lastig genoeg wanneer je zoveel variabelen hebt als bij Windows, laat staan als je dit moet gaan doen voor twee of drie OS'en.
En een bedrijf draait niet op een handvol 'wannabees' die graag softwarepakket X op Linux willen zien draaien.
Ja, kip en het ei probleem, maar een bedrijf wil graag geld verdienen, en als dan OS 2 en 3 niet voldoende omzet genereren is het al snel over.

Beetje simpel geredeneerd,
een bedrijf heeft meer kansen om software te verkopen dat op mac, win, linux draait dan uitsluitend op Windows.
Er zijn kleine bedrijven die dit wel kunnen en aanbieden, en onderhouden.
Waarom lukt hun dat wel en bijvoorbeeld Adobe niet?

waarom blijf je denken dat het een technisch issue is? het zijn de commercieel verstrengelde belangen die hier prevaleren.

hier, een linux in een web browser om eens te proeven: https://distrosea.com/


en dit is helemaal geinig voor techneuten https://webvm.io/

technisch kan er van alles....
Vandaag, 10:49 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: Leer mensen Linux te installeren op hun laptop of computer, als je daar in investeert is het probleem opgelost.
En echt niet zo moeilijk, mij lukte het als digibeet ook.

Linux is niet _de_ oplossing.

Mensen moeten eens stoppen met roepen dat Linux een vervanging van Windows is, dat is het niet.
Dat is hetzelfde als zeggen dat je de auto kunt vervangen met een fiets of het OV, soms kan het mara vaak ook niet.
Het is weldegelijk een goede vervanging, Mint is goed voor beginners en zo zijn er nog wel meer.
Niks mis mee.
Alles werkt wat ik eerst ook kon, en sinds ik gestopt ben met Windows heb ik nooit achterom gekeken, het is heerlijk om vrij te zijn zonder spionage.
En nee, ik werk nooit met terminals, daar ben ik niet goed in, met Mint kan dat gewoon zonder.
Vandaag, 10:51 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom, waarom, waarom moet men ALTIJD meteen over Linux e.d. beginnen als er een nieuwsbericht over Microsoft/ Windows is?
Ja, we weten dat het voor veel mensen een beter alternatief is, maar we weten ook dat Windows op heel veel systemen zal blijven draaien...
Dus houd eens op met eigenlijk gewoon van onderwerp te veranderen. Heb je niks te melden over waar het bericht écht over gaat, reageer dan niet!
Waarom moeten mensen die Windows gebruiken METEEN over Linux zeuren als er iemand over begint?
Ten eerste zeuren mensen niet, en ten tweede bieden ze een alternatief aan, is dat dan verboden bij uw wet?
Mogen we geen vrije spraak omwille ome Microsoft?
Werkt u voor ze ofzo?
Vandaag, 10:54 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom, waarom, waarom moet men ALTIJD meteen over Linux e.d. beginnen als er een nieuwsbericht over Microsoft/ Windows is?
Ja, we weten dat het voor veel mensen een beter alternatief is, maar we weten ook dat Windows op heel veel systemen zal blijven draaien...
Dus houd eens op met eigenlijk gewoon van onderwerp te veranderen. Heb je niks te melden over waar het bericht écht over gaat, reageer dan niet!
Ho ho, u hoeft ons niet op narcisstische wijze te dicteren waar we over mogen praten en waarover niet, dit is een democratie zeg, lol.
Vandaag, 18:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Ron625: Een laptop is hardware en een besturingssysteem is software.
De hardware kan ook een ander besturingssysteem gebruiken en is daardoor niet onbruikbaar.

Maar waarom alleen laptops, horen daar geen desktops bij?
En hoe zit het dan met tablets, smartphones, slimme tv's,enz.?

Er wordt inderdaad nu alleen naar Windows gekeken, inderdaad als software.
Zelfs een ander besturingssysteem zou ik niet voldoende vinden.
Ook zou je naar de hardware zelf moeten kijken, die waarschijnlijk al niet meer ondersteund wordt door HP/Dell/Lenovo/etc...

Wanneer ik een laptop bij Dell/HP bestel, is er maar 5 jaar hardware ondersteuning (vanaf introductie datum) op firmware/drivers, daarna wordt niet meer aangeboden. (Lenovo is dit 7 jaar).

Dus Windows wordt eigenlijk nog langer ondersteund dan de hardware fabrikanten het apparaat ondersteunen met updates.
Ook al zou je op Windows langer support krijgen, heb je nog geen firmware/driver updates van je hardware leverancier.

Dus ik zou dit breder willen zien dan alleen software/OS.
Vandaar dat open source drivers van belang zijn!!
Vandaag, 18:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door johanw: Geweldig, dan worden laptops in de EU nog duurder.

Inderdaad, Niet alleen duurder, maar ook minder aanbod zodat minder producten geupdate hoeven te worden.
Kan ook dat er minder updates worden uitgebracht, wat weer consequenties heeft voor de beveiliging.

Zelfs voor Linux is 15 jaar updates uitbrengen erg lang.
Nee hoor kijk maar naar gentoo.
Vandaag, 18:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Door Anoniem: Leer mensen Linux te installeren op hun laptop of computer, als je daar in investeert is het probleem opgelost.
En echt niet zo moeilijk, mij lukte het als digibeet ook.

Linux is niet _de_ oplossing.

Mensen moeten eens stoppen met roepen dat Linux een vervanging van Windows is, dat is het niet.
Dat is hetzelfde als zeggen dat je de auto kunt vervangen met een fiets of het OV, soms kan het mara vaak ook niet.

Wat kan of zal er niet kunnen met Linux ?
Het grootste gedeelte van de servers draaien op Linux, dus voor een pc tje zal het weinig uitmaken.
Of bedoelt U software van derden ? Die kunnen dat aanpassen zoals ze ook voor Appie doen.

Welke software? En voor welke doelgroepen?
Software schrijven voor 1 platform is al lastig genoeg wanneer je zoveel variabelen hebt als bij Windows, laat staan als je dit moet gaan doen voor twee of drie OS'en.
En een bedrijf draait niet op een handvol 'wannabees' die graag softwarepakket X op Linux willen zien draaien.
Ja, kip en het ei probleem, maar een bedrijf wil graag geld verdienen, en als dan OS 2 en 3 niet voldoende omzet genereren is het al snel over.
Wel eens van multiplatform software gehoord?
Vandaag, 18:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Waarom, waarom, waarom moet men ALTIJD meteen over Linux e.d. beginnen als er een nieuwsbericht over Microsoft/ Windows is?
Ja, we weten dat het voor veel mensen een beter alternatief is, maar we weten ook dat Windows op heel veel systemen zal blijven draaien...
Dus houd eens op met eigenlijk gewoon van onderwerp te veranderen. Heb je niks te melden over waar het bericht écht over gaat, reageer dan niet!
Waarom moeten mensen die Windows gebruiken METEEN over Linux zeuren als er iemand over begint?
Ten eerste zeuren mensen niet, en ten tweede bieden ze een alternatief aan, is dat dan verboden bij uw wet?
Mogen we geen vrije spraak omwille ome Microsoft?
Werkt u voor ze ofzo?
Dat komt omdat men een traumaband met MS heeft.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.