image

Digitaal rijbewijs op smartphone wordt standaard in Europese Unie

woensdag 22 oktober 2025, 14:41 door Redactie, 22 reacties

Een digitaal rijbewijs op smartphones wordt de standaard in de Europese Unie. Het zal nog wel mogelijk zijn om een fysiek rijbewijs aan te vragen. Het Europees Parlement is akkoord gegaan met een voorstel voor het aanpassen van de "EU driving licence directive" die dit mogelijk maakt. Eerder dit jaar werd er al een voorlopig akkoord bereikt. EU-lidstaten moeten het rijbewijs uiterlijk voor 2030 hebben ingevoerd.

De Europese Commissie kwam twee jaar geleden met plannen voor de introductie van een Europees digitaal rijbewijs dat in alle EU-lidstaten via een smartphone is te gebruiken en het fysieke rijbewijs als standaard zal vervangen. Volgens de Commissie zal de EU hiermee een wereldwijde primeur hebben. Het digitale rijbewijs zou het herkennen van rijbewijzen tussen de verschillende lidstaten moeten vereenvoudigen.

Verder claimt de Commissie dat het eenvoudiger wordt om een rijbewijs te vervangen of vernieuwen, omdat alle procedures online plaatsvinden. Daarnaast zou het ook voor burgers van buiten de EU eenvoudiger moeten worden om hun rijbewijs om te wisselen voor een Europees rijbewijs. Het Europese digitale rijbewijs zal straks op een mobiele telefoon zijn te gebruiken.

De Europese Commissie liet eerder al weten dat de wallet-app voor de Europese digitale identiteit ook een digitaal rijbewijs kan opslaan. Er komen straks minimale eisen om ervoor te zorgen dat de digitale rijbewijzen die binnen de EU worden uitgegeven interoperabel zijn. De invulling van deze eisen vindt plaats op een later moment. EU-lidstaten hebben nu drie jaar de tijd om de Europese wetgeving naar nationale wetgeving om te zetten. Vervolgens hebben lidstaten nog één extra jaar voor de implementatie.

Reacties (22)
Vandaag, 14:45 door Anoniem
En toen was de accu van mijn telefoon leeg...
Of het rijbewsijs kan door een fout niet weergegeven worden, sta je dan in een vreemd land.
Doe mij maar het pasje in mijn portemonee, niks digitaal.
Ik heb geen Dididinges, ook geen mijn overheid of mijnX[willekeurige overheidsdienst]
Vandaag, 14:57 door Anoniem
Google en Apple hebben al een paar jaar de mogelijkheid om dit soort documenten (veilig) op te slaan.
Maar nee, de EU moet natuurlijk zijn eigen standaard ontwikkelen en daar 5 jaar+ over doen (en in mijn ogen geld aan verspillen).
Vandaag, 15:15 door Anoniem
Pfffft, wat een onzin...
Welk bedrijf zou hier nu weer achter zitten met een miljoenen kostende lobby?

Mij is altijd aangeleerd om SPOF (Single Point of Failure) zo veels als maar mogelijk is te voorkomen. Maar op deze manier, alles op de smartphone, gaat het behoorlijk de verkeerde kant op wat mij betreft.

Lijkt me meer een gevalletje vernieuwen o het vernieuwem, dit.

Off topic: Als ik alleen al het tijdrovende gehannes met die smartphones zie bij de onbaording van een vliegtuig tegenwoordig. Twee papiertjes (boarding pass en paspoort in de hand) is echt aanzienlijk sneller en effiecienter...
Vandaag, 15:17 door Anoniem
Door Anoniem: Google en Apple hebben al een paar jaar de mogelijkheid om dit soort documenten (veilig) op te slaan.
Maar nee, de EU moet natuurlijk zijn eigen standaard ontwikkelen en daar 5 jaar+ over doen (en in mijn ogen geld aan verspillen).
In een al omvattende digitale wallet, want als de EU ergens goed in is dan is dat wel digitaal dingen veilig doen, proest.
Vandaag, 15:19 door Anoniem
Ik ben nu 70 jaar, en heb als eerste de digitale revolutie meegemaakt (ik was de eerste in de familie die een computer had!), maar op een digitaal rijbewijs zit ik echt niet te wachten.

Digitaal is mooi en handig, maar ik vraag mij af of dit EU-plannetje nou echt nodig is.
Vandaag, 15:27 door Anoniem
Mooi dat het eenvoudiger wordt om het ding te vernieuwen. Dat plastic kaartje wel te verstaan!

Alsof ik mij zou willen identificeren op een apparaat wat ik van choogel of crapple te leen heb!?
Vandaag, 15:35 door Anoniem
Dit is dan hopelijk te gebruiken op een manier die me niet dwingt om de spyware van Apple of Google te draaien. En ja, die accu die plat gaat is ook enorm onhandig.
Vandaag, 15:38 door Anoniem
Door Anoniem: Google en Apple hebben al een paar jaar de mogelijkheid om dit soort documenten (veilig) op te slaan.
Maar nee, de EU moet natuurlijk zijn eigen standaard ontwikkelen en daar 5 jaar+ over doen (en in mijn ogen geld aan verspillen).

"veilig" ja. En dan noem je Google en Apple. Voor geen goud dat ik ook maar 1 pasje in zo'n soort app zou zetten.
Dat soort tech bedrijven zijn natuurlijk de eerste waar alles op geprobeerd wordt om de boel te hacken.
Nou succes als al je pasjes op straat liggen met BSN en andere gegevens.

Net alles alles in de cloud knikkeren. Bij gaat alles thuis naar mijn eigen server middels een VPN. Ik wil niet afhankelijk zijn van die grote tech bedrijven.
Ik herinner mij nog het voorbeeld van iemand met een M$ account die geblokkeerd was, omdat er iets van naakt was (zijn baby geloof ik. Account geblokkeerd. Kon bij geen één foto of document meer komen.
Probeer maar eens bij M$ ergens contact te krijgen om die zooi weer vrij te krijgen.

Ze hebben veel te veel macht die tech bedrijven. gaan ook altijd tot het (over) randje met wat wel en niet mag. privacy technisch.

Lekker Linux, LibreOffice en alles thuis in eigenbeheer.
Vandaag, 15:40 door Anoniem
Door Anoniem: Google en Apple hebben al een paar jaar de mogelijkheid om dit soort documenten (veilig) op te slaan.
Maar nee, de EU moet natuurlijk zijn eigen standaard ontwikkelen en daar 5 jaar+ over doen (en in mijn ogen geld aan verspillen).

Vooral Google en Apple nog meer van onze gegevens doneren. Top plan!
Vandaag, 16:02 door Anoniem
Alle eieren in 1 mandje. Dat is heeeeeeel veilig. (Vooral als die mandjes van Amerikaanse bedrijven zijn.)
Vandaag, 16:10 door Anoniem
Aanvragen digitaal rijbewijs kan straks enkel met DigiD en een pasje wordt 30 procent duurder.
a. Betalen voor privacy b. Onveilige DigiD nog verder opdringen, maar verplicht is het echt niet hè b. Mensen nog verder afhankelijk maken van de smartphone
Onwenselijk tot en met.
Vandaag, 16:18 door Anoniem
Smartphones (Apple, Google, etc) zijn puur en alleen bedoeld om in te cashen op de metadata van gebruikers.
Zowel Google als Apple proberen het steeds meer dicht te timmeren om te voorkomen dat mensen wat meer autonomie voor zichzelf hebben.
Kortom, een smartphone is een cashmachine voor big-tech tenzij zo'n ding door en door is aangepast met zowel alternatieve firmware en privacy-respecterende apps.

dat zoiets wordt opgedwongen.
Maarja, het is de EU met haar plan om men klaar te stomen om alle diensten te integreren in één centrale identiteit... Dan zeggen ze op een dag... "We hebben al die aparte digitale bewijzen, waarom niet integreren in onze WEF-digitale ID?" (Een identiteit, beheert door een centrale partij)
https://assets.weforum.org/editor/7evFMfKW0fXMKYd8FmjYQKOJMQ2r3iNW2r2VMNy55rM.png
Vandaag, 16:22 door jetstreak
Rijbewijs is wat mij betreft de "lichtste" vorm van identificeren. Ik heb sowieso niet altijd mijn smartphone bij me, dus dan is zo'n plastic kaartje in mijn portemonnee het makkelijkst. Alles via je telefoon maakt je wel heel erg afhankelijk mocht dat ding een keer uitvallen of zoek raken. Maar goed beide opties blijven beschikbaar.
Vandaag, 17:01 door Anoniem
Door Anoniem: Pfffft, wat een onzin...
Welk bedrijf zou hier nu weer achter zitten met een miljoenen kostende lobby?

Mij is altijd aangeleerd om SPOF (Single Point of Failure) zo veels als maar mogelijk is te voorkomen. Maar op deze manier, alles op de smartphone, gaat het behoorlijk de verkeerde kant op wat mij betreft.

Lijkt me meer een gevalletje vernieuwen o het vernieuwem, dit.

Off topic: Als ik alleen al het tijdrovende gehannes met die smartphones zie bij de onbaording van een vliegtuig tegenwoordig. Twee papiertjes (boarding pass en paspoort in de hand) is echt aanzienlijk sneller en effiecienter...
De hamer die de spijker op zijn kop raakt, helaas gaat alles inderdaad de verkeerde kant uit. Ze willen dit niet alleen met een rijbewijs gaan doen maar ook met je ID kaart. De systemen zijn al jaren geleden geïmplementeerd, het heeft alleen tijd gekost om te integreren en in de EU te deployen en wettelijk in werking te gaan stellen iets dat als alles goed zou verlopen binnenkort uitgerold zal worden net zoals CBDC.

Maar dan nogmaals, net als 9/11 in 2002 namen veel landen waaronder Europese landen soortgelijke heftige maatregelen over, onder druk en door samenwerking met de VS.

Omtrent de recente Chat Control, Online Safety Act (UK, facial recognition), encryptie backdoors en dergelijke aanvallen op privacy gebied en nu weer extra beveiliging omtrent reizen zal echt niet zijn om migranten tegen te houden of terroristen, maar gaat puur om macht en controle. NU zien we het ook weer terug bij Google en andere grote big tech bedrijven die door enshittification slechter worden, en nog meer data willen hebben of zoals bij Microsoft Windows waar je dadelijk alleen nog kunt inloggen met een cloud account met internet net zoals bij de nieuwe Office daarnaast lijkt aan Android langzaam ook een einde te komen in de zin van PlayStore en sideloading monopoly & limitatie. Samsung heeft zelfs de optie om je telefoon te unlocken al verwijderd uit de bootloader.

De uiteindelijke goal lijkt wel om nu alles dicht te timmeren en overal een Digital ID af te gaan dwingen net zoals ze mainland China al doen hebben we dadelijk ook een soort "WeChat", en veel achter een paywall en daar bovenop nog een digitale verificatie in zal maar zeggen digitaal internet rijbewijs met Sociaal Kredietsysteem.. Als je al kijkt naar de basis van de maatschappij en de supermarkten zien we nu ook terug dat het al kan. De meeste mensen pinnen, zelfscan kassa's staan altijd vol en de ouderweste kassa's zijn vrijwel bijna altijd leeg. Wat ik hiermee wil benadrukken is dat we alles draadloos via NFC chipje betalen met ons pasje.
Vandaag, 17:09 door majortom
Een digitaal rijbewijs op smartphones wordt de standaard in de Europese Unie. Het zal nog wel mogelijk zijn om een fysiek rijbewijs aan te vragen.
Alleen zal dat digitale rijbewijs waarschijnlijk net zoveel kosten als het fysieke rijbewijs nu, en het fysieke rijbewijs wordt gewoon 2 keer zo duur. Alles om iedereen in de handen van BigTech te drijven.
Vandaag, 17:34 door Anoniem
Eindelijk.
Vandaag, 17:37 door Anoniem
O2000: Hello Dave, I don't think I want you to drive...
Vandaag, 17:38 door Anoniem
De digitale enkelband,
zonder dit heb je geen rechten,
voor altijd vast aan je smartphone.

Wij van de europese Unie
weten wat goed voor jou is.

Brussel2025
Vandaag, 17:39 door Anoniem
Krijg je dan ook een smartphone van de overheid? Dat moet er immers wel eentje zijn die niet op ieder niveau aan Google of Apple zit vastgeklonken, en er moet iets van beveiliging op zitten - iets wat met smartphones op dit moment nou niet echt het geval lijkt te zijn.
Vandaag, 18:41 door Anoniem
Het Social Credit system (lees gevangenis) wordt opgetuigd QR code was een vingeroefening
De val klapt bijna dicht Elk land op zijn eigen manier maar ht playbook is er.
Dan betekent:
EINDE VRIJHEID

Het is vrijwillig hoor! Net als de QR code
maar zonder ID bewijs kon je nergens meer in.of op(internet)
Dat gaat nu ook gebeuren net zo europees wereld gestroomlijnd als de QR code
Ik weet het 100% zeker
Vandaag, 19:02 door Anoniem
Rijbewijs is een wettelijk identificatiemiddel. Bereid je voor op een tsunami aan identiteits diefstal.

Want natuurlijk gaat die fijne EU bepalen dat het op Android of IOS moet draaien vanwege de *proest* veilige app-stores.

Dit gaat heel erg fout
Vandaag, 20:33 door Anoniem
Er zijn nog enkele partijen die uit de EU willen. Dit is uw kans.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.